'Ik schrijf wat mijn hart me ingeeft' WÊÊÊÊÊMÊfob? Wél Vier meter van Mick Jagger vandaan en bijna machteloos Een verfijnd onderbroekenpretpakket 'Prestaties Van Gogh niet minder in Auvers Filmpremières gaan terug naar donderdag PAGINA 22 KUNST DONDERDAG 17 MEI 1990 Leiderdorper Ton Huisman brengt nieuwe bundel uit LEIDERDORP Een bosje bloe men in een vaas/wordt u aangebo den door de schrijver./die van ijver en van werklust blaakt/en 'in de clinch' gaat met het ijzer tuit: Moe derdag '88). Ton Huisman (45) is dichter, correspondent van een huis-aan-huis-blad in Hazerswoude en beoefenaar van plaatselijke oud heidkunde. Hij studeerde op latere leeftijd enige tijd Nederlands. Huis man is een optimist: "Ik heb het motto van Anne Frank tot het mijne gemaakt: Ondanks alles blijf ik ge loven in de innerlijke goedheid van de mens. Ik wilde met het van me afschrijven van allerlei dingen juist vaststellen hoe de dingen zijn. En ik schrijf wat mijn hart me ingeeft. Ja, het gaat er om de essentie van het le ven in kunstvorm te gieten. En dat is een worsteling met de materie, zoals op de schilderijen van Rem brandt te zien is." Hoewel zijn jong ste bundel tweede druk vermeldt, is het werk in deze vorm nieuw. Het is een compilatie van een aantal oude re bundels. De liefde voor literatuur kreeg Huisman mee in de jaren vijftig van zijn leraren op het Christelijk Lyce um in Alphen aan den Rijn. Het wa ren niet de eersten de besten. Gods dienstles gaf A. Dekker, met wie Gerrit Achterberg in de bundel De zangen van twee twintigers debu teerde. De leraren voor het vak Ne derlands waren de huidige burge meester van Alphen Paats en de la Calamiteitenpot voor aankoop handschriften DEN HAAG (GPD) Het Letter kundig Museum in Den Haag krijgt de beschikking over een 'calamitei tenpot' voor de aanschaf van bijzon dere handschriften. Minister D'An- cona van WVC wil voor dit doel in drie jaar tijd een bedrag van twee ton reserveren. Vorige week kon het museum, dat een aankoopbud get heeft van 30.000 gulden, slechts met hulp van sponsors op een vei ling in Haarlem een aantal hand schriften van de dichter Gerrit Ach terberg verwerven. Inclusief opgeld heeft het museum circa 140.000 gul den betaald. In een interview met het dagblad Trouw zegt de minister hiervan geleerd te hebben. Een woordvoerder van het Let terkundig Museum zegt 'uitermate blij' te zijn met het initiatief. "Maar ondanks de verruiming van moge lijkheden zullen we voorzichtig handelen. De markt voor hand schriften begint zich nu ook in Ne derland te ontwikkelen. Door teveel mee te bieden zou je alleen maar meewerken aan het kunstmatig op schroeven van de prijzen. Je moet ook dingen durvan laten lopen. Het zal in Nederland gelukkig nooit zo erg worden als in het buitenland, waar de verzamelaars grif een ton neertellen voor een gedicht. Ons taalgebied is kleiner, waardoor er ook minder interesse bestaat. Dat werkt in ons voordeel". Dirigent Vonk naar buitenland DEN HAAG (GPD) - De dirigent van het Residentie Orkest in Den Haag, Hans Vonk, treedt volgend jaar in dienst bij een buitenlands or kest. Om contractuele redenen kan hij de naam van het orkest pas in september bekend maken. "Ik kan nu nog niet zeggen van welk orkest ik de nieuwe dirigent word, maar het is een symfonie-orkest in het buitenland en ik ga ook wonen in het land van dat orkest", aldus Vonk, die nog tot juli 1992 verbon den is aan het Residentie Orkest en tot juni van dit jaar leider is van de Staatskapelle van Dresden. Vonk is niet van plan een verbin tenis met nog een ander orkest aan te gaan. "Behalve wat gastdirecties, zal het mijn enige vaste orkest zijn". Van onze redacteur Emiel Fangmann Een bosje bloemen als gebaar van vriendschap heet de jongste bundel van de dichter Thomas Agricola, pseudo niem van de in Leiderdorp woonachtige Ton Huisman. Hij droeg het in eigen beheer uitgegeven werk op aan de Bond voor Nederlandse Militaire Oorlogs- en Dienstslachtoffers te Doorn ter gelegenheidheid van haar 45-jarige bestaan. Zelf beschouwt Huisman zich als een slachtoffer van de mi litaire dienst. Najaren van depressies is het uitoefenen van de dichtkunst een bevrijding voor hem. Hij schrijft in de bundel:"De poëzie verhelderde mijn gedachten. Ik werd gedwongen me te concentreren op wat ik schreef'. 'Ik streef naar zeggingskracht. Elke regel moet een exclusief 'verkoopargument' bezitten', vult Huisman tijdens een ge sprek aan. tere Amsterdamse hoogleraar in de neerlandistiek Bakker. Het zijn mensen over wie Huisman met waardering spreekt. Van zijn kant mag hij ook lof ontvangen. De dich teres Vasalis schreef hem eens dat zijn gedichten haar troffen door de echtheid ervan. Zelf is Huisman een liefhebber van dichters als Nijhoff, Achterberg en Slauerhoff. Bij Nij hoff vindt hij de beeldspraak de moeite waard: "Nijhoff moest er echt aan werken, met noeste vlijt. Hij gaf niet op, want het was iemand die summa cum laude wilde sla gen." Van de prozaschrijvers leest Huisman W.F. Hermans. Theun de Vries en verder noemt Huisman zich een "enthousiast liefhebber van het werk van Biesheuvel". Rotsvast Ton Huisman, zo blijkt uit sommige van zijn gedichten, vindt steun in "geen zwaar, maar wel een diep rotsvast geloof. Ik ga niet vaak naar de kerk. Ik zeg wel eens: 'Ik ben vor stelijk onafhankelijk van de men sen en nederig afhankelijk van God." Wie zal mij vertellen wie ik zijn moet, hoe ik leven moet,/Wie ver klapt mij het geheim van de file- ?IGeen mens kan doorgronden het geheim, dat mijn leven richting gaf. i*V SI HBMt -- i het theater. Flip Ceulemansen Helga Langen in 'Bal'. Toneelgroep Amsterdam brengt 'Bal' Toneelgroep Amsterdam/Het Concern met 'Bal'. Regie: Sam Bogaerts. Alt-saxofoon' Mike Zinzen. Gezien op 16 mei in het LAK- theater alwaar nog vanavond. LEIDEN - Leut en lol mag weer in het theater. Na tientallen jaren van vormexperimenten, maat schappelijke betrokkenheid en intellectuele navelstaarderij, doet een verfijnd onderbroekenpret pakket zelfs in de hoogste kunst kringen z'n herintrede. De lach of ik schiet formule heeft ook toege slagen bij Toneelgroep Amster dam en dansgroep Het Concern. Onder regie van Sam Bogaerts hebben twaalf acteurs en dansers er in 'Bal' een theatraal dansfeest- je van gemaakt. De kledingmagazijnen van To neelgroep Amsterdam zijn leeg geplunderd om de meest maffe types van pruik, pak en schoenen te voorzien. Ze maken zich op om naar het bal te gaan. Dat bal ver andert door de muziekjes en de omkleedpartijen steeds van sfeer. De rode draad wordt gevormd door een reeks momentopnames waarin een of meer types centraal komen te staan. Zo waan je je de ene keer in een ordinair clubhuis na afloop van de bingo, dan weer op een high society ballroom par ty of op het carnaval der gekken. Niemand zegt iets; de types zijn er, bewegen en gaan kortstondige relaties aan. Een greep uit de balbezoekers: de Oostenrijkse 'dirndl' achterna gezeten door de geile agent van de bereden politie, twee senioren dames van wie de een travestiet is en tot vergaande ongewenste inti miteiten overgaat, de schlemiele matroos met de dunne beentjes en een stoet zwalkende dron kelappen. De gevoelige types la ten hun tranen de vrije loop op de operafragmenten, de types polo- naisegangers dansen een verre neef van de polka. Dat 'Bal' zo'n leuke voorstelling is heeft alles te maken met de persoonlijkheden van de acteurs en dansers, de ti ming en de ijzeren theaterwet van de travestie. Doe Joop Admiraal en Arnold Goores een jurk een jurk en pumps aan en je komt niet meer bij. Zet de versterker in de zaal op honderd en de Gypsy Kings werken op de onbedwing bare zitvleesspieren van de toe schouwer. Dit is echt een avondje ongecompliceerd genieten. Dansgroep Het Concern houdt van avontuur door met theaterre gisseurs in zee te gaan. De vorige produktie, het wondermooie 'Herinneringen van een valk' van Jan Ritsema, bracht de verstilde en poëtische kwaliteiten van de zes groepsleden naar voren. Dat ze bepaald exhibitionistische en dellerige trekjes vertonen, komt in 'Bal' heerlijk genadeloos naar voren. Het verwijt dat de voorstel ling aan goedkoop effectbejag doet, slaat dan nergens meer op. Of wel? INGRID VAN FRANKENHUYZEN Van Gogli-deslaindige Pickvance oneens met organisatoren 'Amsterdam' PARIJS Prof. Ronald Pickvance distantieert zich van de organisato ren van de van Gogh-tentoonstel- ling in Amsterdam. Die vinden dat Vincent de laatste maanden van zijn leven in Auvers niet meer op de hoogste toppen van zijn kunnen stond. Op de avond van de verkoop van van Goghs portret van Dr. Ga- chet tegen de wereldrecordprijs van 150 miljoen gulden verklaarde Prof. Pickvance die grotendeels verantwoordelijk is voor de ten toonstelling van de van Gogh-teke- ningen in het museum Kroller-Möl- ler zich in het geheel niet verant woordelijk te voelen voor het alge mene beleid van de wereld-exposi tie in Amsterdam. Prof. Pickvance voegde er aan toe dat hij van Goghs werk in de periode-Auvers op een lijn te stelt met die in Aries en St. Rémy. zich openlijk van een tekst, die aan de ingang van de tentoonstelling op een plaquette is aangebracht en waarop eveneens de periode-Au vers in min of meer denigrerende woorden is afgedaan. In het voor aanstaande Franse dagblad 'Le Figaro' was men over de tekst op die plaquette gevallen. In het van Gogh-bulletin dat de directie van het van Goghmuseum in Amster dam ter gelegenheid van de 100- jaarviering uitgaf, staat onder meer te lezen dat in Auvers bij van Gogh 'het heilige moeten er af was'. Vol gens de opsteller van het bulletin "bezigde van Gogh in Auvers over het algemeen een grof-impressio- nistische stijl en typerend is verder de al in Saint-Rémy aangewakker de voorkeur voor de traditionele schilderkunst van de School van Barbizon". Het bulletin gaat dan echter voort: "Werkelijk uitzonder lijk in stilistisch opzicht is alleen het portret van dokter Gachet". Tevens distantieerde Pickvance Prof. Pickvance was verantwoor delijk voor de beide tentoonstellin gen 'van Gogh in Arles' en 'van Gogh in St. Rémy en Auvers' in het 'Metropolitan museum of Art' in New York. Hij vestigde hiermee zijn naam de doeltreffendste orga nisator van van Gogh-exposities in de wereld te zijn, terwijl van Goghs werk in het algemeen nauwelijks meer wordt uitgeleend. In Amster dam was hij slechts als adviseur aangetrokken. De theorie die aan de expositie in Amsterdam ten grond slag ligt gaat er van uit dat alleen datgene wat van Gogh essentieel achtte in zijn gehele werk getoond zou worden. Deze theorie bracht met zich mee dat uit de buitenge woon vruchtbare periode Auvers een aantal wereldbekende doeken op de tentoonstelling in Amster dam ontbreken om de eenvoudige reden dat de Nederlandse organisa toren vonden dat in Auvers bij van Gogh de fut er uit zou zijn geweest. Groen linnen Prof. Pickvance sprak op een pers conferentie in Parijs, waar directeu ren van toeristenbureaus uit heel Frankrijk kwamen uitleggen wat ze in het van Goghjaar de toeristen te bieden hebben. Op deze persconfe rentie sprak ook de Belgische eige naar van het sterfhuis van van Gogh in Auvers, waarvan de restauratie ernstig ten achter is geraakt op het tijdschema. Dominique Janssens verklaarde zich van zijn sponsors te hebben afgewend omdat zij te hoge commerciële eisen stelden. Hij zoekt zijn heil nu bij het vooral Amerikaanse en Japanse maece- naat. Ook in het in Auvers intensief gevierde van Goghjaar blijft het be faamde Café Ravoux, waar van Gogh overleed, voor onbepaalde tijd nog achter zijn groen linnen schutting verborgen. Het is daarom niet verbazingwekkend dat er on der de neringdoenden en de organi satoren van het feest wrok tegen Janssens is ontstaan. De Belg heeft zich echter van de steun van profes sor Pickvance verzekerd en rekent voorlopig nog op wonderen. Slechts Gij, Oh. God! alleen, kunt mij zeggen, waarom ik telkens weer tot aanstoot werd (uit: Een woord van dank voor mijn geliefde moe der). Huisman noemt verder als zijn belangrijkste thema's het Joods volk, zijn familie. Endegeest, de na tuur en zijn vrienden. Ik toen mijn lier genomen/en heb mijn lied ge componeerd. Ik heb van haar ge leerd, /hoe mensen tot elkander ko men. (Uit Ik en mijn lier, opgedra gen aan Slauerhoff). Huisman noemt zijn gedichten "verstech nisch niet zuiver". Daarom kan ook een prozaïsche regel voor hem deel uit maken van een gedicht: Ook ik zou nu dienst geweigerd hebben- ,/want "vrede is goedkoper dan oor- log"./Maar diep in zijn hart/heeft él ke pacifist respect voor de soldaat (uit: Een kostbaar geschenk voor mijn moeder). Huisman geeft tenslotte potentië le lezers van zijn werk een advies op de laatste bladzijde: "De bundel moet gekocht worden uit een zeke re 'inerlijke behoefte' of wat dat dan ook zijn mag. Niet 'omdat men (zo nodig) bevredigd' wil worden of 'zijn opvattingen bevestigd' wil zien. Men moet bereid zijn hiernaar te luisteren en dit te lezen. Pas dan 'is er behoefte' aan. Wanneer men zich openstelt." (Een bosje bloemen als gebaar van vriendschap kost 17, 50 en is ver krijgbaar bij boekhandel de Kier in Leiderdorp) Rijksmuseum: meer dan alleen de Nachtwacht AMSTERDAM (GPD) - Het Rijks museum is half ondergesneeuwd door zijn eigen bekendheid. De hal ve wereld kent het museum en weet wat er te zien is: Rembrandt, de Nachtwacht en die andere hoogte punten van de 17e-eeuwse schilder kunst. Maar daar blijft het meestal bij. Eenzijdige kennis die het zicht op al dat andere in het gigantische gebouw aan de Stadhouderskade vertroebelt, meent A.A.E. Veis Heijn, de pas benoemde directeur Presentatie. Weinigen kennen de zalen met dramatische hoogtepun ten uit de Nederlandse geschiede nis, en bijna niemand dat eenzame harnas van die Amsterdammer die nog sneuvelde voor Michiel de Ruy- ter toen die zelf al dood was. Het zijn bijna allemaal toeristen die naar het Rijksmuseum komen. De meesten ook nog buitenlander, zo'n tachtig procent. Voor al die toe risten is het Rijksmuseum vast on derdeel van een bezoek aan Amster dam. Dat mag zo blijven, vindt Veis Heijn, maar het museum probeert zijn status als toeristische attractie uit te bouwen. "Laten zien dat we een volwaardig museum zijn", zegt Veis Heijn. Vooral de Nederlanders moeten weten dat het Rijksmuseum meer is dan alleen de obligate voettocht langs de schildermeesters van de Gouden Eeuw. De 30.000 vierkante meter expositieruimte, een opper vlak zo groot als zes voetbalvelden, biedt eindeloze mogelijkheden rond te dwalen door haast verlaten zalen en afdelingen. Van onze corespondent Ron de Groot ROTTERDAM - Daar zit'ie!! MICK JAGGER. Mijn adem stokt, mijn hart staat stil, maar ik doe net of er niets aan de hand is. Ik loop naar een tafeltje. Ga gewoon zitten. Blunder nummer 1: van alle (min stens twintig) lege tafeltjes, kies ik juist die pal Jiaast Mick. Ober! (Je zus, hij is het echt). Het is even over half vier op het terras van Central Park in Het Park 'onder' de Euromast. Jagger zelve zit aan een tafeltje en wacht op z'n eten. Ik word door de kelner vriendelijk verzocht een tafeltje ver der plaats te nemen. Soms doe je als journalist hele ra re dingen, neem dat van mij aan. Het Verhaal staat voorop. In dit ge val De Stunt. Iedereen die zegt dat het allemaal niks te betekenen heeft, krijgt direct gelijk. Alleen: het is zo spannend om te doen. Prachtig om te weten toch hoe de groten der aar de, wereldberoemdheden, zich ge dragen in jouw stad Met het oog op het begin van het Europese tournee van de Rolling Stones vrijdag in De Kuip, stond gisteren het verslaggevers-vizier derhalve gericht op Jagger, het on betwiste middelpunt van de groep. De opdracht luidde: zoek Mick, kijk wat 'ie in de stad uitvoert en pro beer een praatje met hem te maken. We hebben tenslotte niet elke dag een man van zijn kaliber over de vloer. Jagger was al in de stad sinds af gelopen vrijdag, zo willen de ge ruchten. Of nog erger: de Stones heb ben maandagavond staan oefenen in De Kuip. Niemand gehoord over geluidsoverlast... Na een interview 's ochteiids met iemand die 'iets' met de concerten te maken heeft, wordt duidelijk dat de Stones inderdaad in Rotterdam ver toeven. Het verslaggeversbloed be gint te borrelen. Jagger en pijn com- panen al in de stad Omdat in Rotterdam de Europese tournee van start gaat, wilden de heren nog eens extra voor oefenen. Daar had niemand op gerekend. Normaal gesproken komt dit soort popsterren hoogstens een dag van tevoren aan om het geluid te testen, soms wat promotiewerk te doen en zich natuurlijk verre van publici teit te houden. Bekend was dat Jagger in Hilton zou vertoeven. Maar waar zou hij overdag zijn? Het zenuwslopende enthousiasme krijgt pas echt de overhand als aan het begin van de middag cruciale informatie tot ons komt: Mick is vanuit zijn hotel in jogging-pak en met chauffeur vertrokken naar Het Parkjoij de Euromast om een stukje te joggen. Wegwezen hier! Inde par keergarage naast Hilton slaat de paniek toe als de poort bij de uit gang niet snel genoeg open wil. Op de Westzeedijk rij ik plankgas ver keerd en zie mezelf gedwongen het rampzalige Drooglever Fortuyn- plein te ronden. Op het smalle klinkerweggetje raas ik langs Zochers' en restaurant Parkheuvel, ondertussen de laan tjes en grasvelden in Het Park (dat er prachtig bijligt) loerend naar een trimmende popster. (Vloek) Zie je 'em lopen? Auto neergezet bij Park zicht. Park helemaal rondgerend. Jagger loopt nog harder, en blijft onvindbaar. Snel terug naar de au to. Dan toch maar even in Zochers' kijken. Bij het passeren van restau rant Central Park hoor ik geroeze moes in een andere taal. Ik aarzel voordat ik het terras op loop. Dat valt op. Nou, kom op. Hoofd een beetje recht, blik op oneindig, want dan lijkt het net of je er altijd komt. Ik kijk naar de vier mensen op het eerste tafeltje links. Daar zit 'ie! Mijn adem stokt, mijn hart staat stil Ik moet een tafeltje verder gaan zitten en bestel meteen een biertje. Tja. wat nu? Jagger heeft in de ga ten dat er iemand met meer dan nor male belangstelling zijn kant op kijkt. Hij wisselt zelfs van plaats om zodoende met zijn rug in mijn rich ting te kunnen zitten. Ik voel me al een beetje ongemakkelijk. Quasi on- geinterresseerd kijk ik wat om me heen. Er moet wat gebéuren! Ik ben at zover gekomen. Ik heb 'em gevon den. Maar wat nu? Zomaar op dat tafeltje aflopen? Ik bedenk een korte inleiding voor het uiteindelijke ver zoek of Jagger wil poseren voor mijn cameraatje. Ik sta op maar word meteen naar berieden getrokken door collega Marjan Meijer, mijn aanmerkelijk rustiger steun en toe verlaat. Nu nog niet. Even wachten. Ik sta weer op en loop op het tafeltje af. „Eh, excuse me!'' roept een brede neger geroutineerd in mijn richting, terwijl hij met zijn hand een weg werp gebaar maakt. Ik raak van mijn stuk. Mooie journalist zeg. Ik draai me om en druip af. Shit... Vier meter van Mick af en machte loos. Met volle teugen geniet de Brit se popster van zijn diner: Salade Ni- coise vooraf en als hoofdgerecht een perfecte tarbot, blijkt later. En maar praten over boksen. De zenu wen gieren me door de keel. Niet eens zozeer omdat die Jagger erbij zit. Het is spannend. Hij weet niet dat ik van de krant ben. Het enige wat ik wil is een fotootje. Ik sta op. Nu of nooit! Die gespier de neger is gelukkig even naar het toilet. Ik wandel richting tafeltje. "Eh, hello. Mag ik wat vragen?" Jagger zelf: "Ja natuurlijk". Bedankt!: "Ik heb u net herkend en was werkelijk overdonderd. Nu heb ik een gek verzoek: daar achter (ik wijs naar de Euromast) staat een echt Rotterdams monument. Ik ben Rotterdammer. Zou u voor mij wil len poseren voor de Euromast?" (Hoe kom ik erop). Jagger kijkt over zijn schouders: "Joh, er staan allemaal bomen, die mast zie je toch niet? Maar aange naam". en hij schudt me de hand! Ik dring aan: "Nee, maar kunt u dan niet even meelopen?" (Een brutaal mens heeft de halve wereld). Jagger: "Nou nee, ik heb geen zin om speciaal te poseren". Heel even uit het veld geslagen maar: "Kan ik dan zo maar even een foto van u maken?" Verdomd. Het mag. Jagger kijkt op mijn verzoek zelfs even in de ca mera. Terwijl ik snel nog twee keer afdruk, signeert hij enkele visite kaartjes voor medewerkers van Central Park. Ik bedank hem, schudt hem nog een keer de hand en wens hem veel plezier in Rotterdam. Gelukt! Ik wandel terug. Meteen terwijl ik van vreugde bijna over m'n eigen terrasstoel struikel, be kruipt me een vreemd gevoel van on behagen. Stoere jongen hoor. Net doen of je gewoon maar een fan bent en ondertussen een fotootje voor de krant maken. Ik heb een megaster in de maling genomen. Zodra hij mor gen (vandaag dus) de krant open slaat (Can I have a Free People ple ase?) krijgt 'ie misschien een rolling. "'Mick en zijn gevolg je zijn voldaan en staan op. Zonder om te kijken verdwijnt Jagger langs het voetpad achter de bosjes van het terras. Ik sta op en ren met camera naar de parkeerplaats om nog net even wat geniepige 'shots' te maken. Mick toch nog met Euromast op de foto, al zit hij in de auto. Het zit me nog steeds niet lekker maar op een of andere manier moest het. Ik doe en deed het voor de krant. Mick, I'm awfully sorry. Maar be dankt. CANNES (GPD) Het experiment met het van donderdag naar vrijdag verschuiven van filmpremières in de bioscopen, is mislukt. De wijzi ging was vorig jaar september door- Kees van Kooten speelt hoofdrol in Seimke-film CANNES (GPD) - Kees van Koot- en zal de hoofdrol spelen in de speelfilm 'Oh Boy', die geregisseerd wordt door Orlow Seunke. Seunke zal zelf eveneens meespelen in de film, waarvoor hij ook het script heeft géschreven en waarvan de op namen beginnen in augustus. Orlow Seunke kreeg internatio nale bekendheid door de films 'De smaak van water' (bekroond met een Gouden Leeuw in Venetië) en Pervola. Oh Boy zal worden gepro duceerd door Laurens Geels en Dick Maas. Tevens is in Cannes bekendge maakt dat Rutger Hauer een hoofd rol gaat spelen tegenover Glenda Jackson, Lambert Wilson en Omar Shariff in het Middeleeuwse epos The Castle. Het betreft een bewer king van Howard Barker's toneel stuk 'The Castle for Capital', op ba sis van een door Barker zelf gele verd script, onder regie van Ann Fo reman. Begin oktober zal worden gestart met de opnamen, die plaats zullen vinden in Londense studio's en in de Russische stad Odessa, aan de Zwarte Zee. gevoerd onder zware pressie van de Amerikaanse filmmaatschappijen, "die op basis van hun ervaringen ver onderstelden dat het filmbezoek tij dens de weekeinden gunstig wordt beïnvloed indien nieuwe films pas op vrijdag worden ingezet. Uit een rapport dat werd opge steld door drs. J. Wolff, voorzitter van de Nederlandse Bond voor Bio scopen en Filmondernemingen, blijkt dat sinds de wijziging werd doorgevoerd zich geen enkel gun stig effect heeft voorgedaan en dat er in de drie grootste Nederlandse steden op de donderdagen een pu- blieksterugval van vier procent is gemeten. In de kleinere steden lijkt de nieuwe politiek ook niets te heb ben uitgemaakt, zodat de landelijk terugval op donderdagen drie pro cent bedraagt. Hoewel bij de bond over Wolffs rapport nog vergaderd moet wor den, staat het al vast dat het premiè re-tijdstip weer naar de donderdag zal worden verlegd. Wanneer dat zal gebeuren, is nog niet zeker. Wolff licht toe dat nu een initiatief verwacht wordt van de onderne ming Cannon die immers een mo nopolie bezit in de theaters van Am sterdam, Rotterdam en Den Haag en dus het ernstigst gedupeerd blijkt door de veranderingen. Bert Anthonisse, perschef van Cannon, stelt nadrukkelijk dat Cannon altijd tegen het verschui ven van de première-dag is geweest en dat men liever nog vandaag dan morgen de oude situatie hersteld zou zien. Maar omdat men dat be sluit niet kan nemen buiten de Amerikaanse 'majors' om, verwacht Anthonisse dat het nog wel tot sep tember kan duren voor de films weer, net als vroeger, uitgaan op donderdag. Ton Huisman: 'Ik ben vorstelijk onafhankelijk van de afhankelijk van God'. lederig

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 22