'Ik maak m'n hele leven al tropenjaren' Kid Creole wil als muzikant ooit nog eens voor vol worden aangezien Ongrijpbaar Liefdesleed Palmstrand Stijlbreuk Gitaarspel Carola, ongenaakbare vamp uit Yolendam Mooi contrast bij Timdelerclub ZATERDAG 28 APRIL 1990 PAGINA 41 door Louis du Moulin Kid Creole heeft een opmerkelijke theorie over aids. Op zijn nieuwe album 'Private Waters In The Great Divide' wijdt hij een indringend nummer aan de gevreesde ziekte. Het is de song 'No More Casual Sex', waarin deze volbloed playboy afrekent met zijn beruchte overspelige verleden. Kid Creole treedt aanstaande woensdagavond op in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Een onthullend interview. ROTTERDAM - "Aids is een sme- rige uitvinding van onze onbe trouwbare wereldleiders, bedoeld om het gewone volk bang te hou den". Kid Creole zal misschien niet de eerste zijn die een dergelijk com plot vermoedt, maar de flamboyan te Amerikaanse (rock)showman verkoopt deze gedurfde theorie wel als geen ander voor een absolute waarheid. "Op dit moment ligt het verlossende medicijn al ergens op geslagen", meent de rasentertainer uit New York, in het dagelijks leven ook bekend als August Darnell. "Aids is de wereld ingeholpen door lieden die hun controle over de mensen willen vergroten. Laat ze eerst schrikken en hou ze vervol gens aan het lijntje door te komen met een zeer langdurige, vele mil joenen verslindende speurtocht naar het verlossende medicijn". Kid Creole geeft maar al te graag Handschriften Achterberg geveild HAARLEM (GPD) - Het Haarlem se Veilinghuis Bubb Kuyper houdt op dinsdag 8 en woensdag 9 mei een veiling van boeken en prenten. Het gaat onder meer om de veelbespro ken verzameling handschriften van de dichter Gerrit Achterberg (1905- 1962) uit de collectie Stakenburg, die op 8 mei uur onder de hamer word gebracht. De verzameling bestaat uit onge veer driehonderd vellen met daarop ruim tweehonderd gedichten. Toen in januari bekend werd gemaakt dat de collectie zou worden geveild, werd gevreesd dat de handschriften naar het buitenland zouden .ver dwijnen. Het Letterkundig Muse um beschikte niet over voldoende financiële middelen om de te ver wachten vraagprijs van rond een ton te betalen. Het Letterkundig Museum heeft laten weten dat er nu sponsors zijn gevonden voor een bedrag van meer dan 90.000 gulden, zodat tij dens de veiling kan worden meege- boden. toe dat hij in de val is getrapt: sinds aids zich is gaan verspreiden, is de ze vrouwenverslindende macho op geheel andere gedachten gekomen. "Niet alleen wisselende contacten zijn uit den boze, zelfs van safe sex moet ik niets meer hebben. Je weet maar nooit, want het gevaar loert overal. Seks mag nog zo heerlijk zijn, het is nooit een mensenleven waard. Zeker niet het leven dat mij is geschonken", betoogt de bekeer ling vol vuur. "Dank zij mijn onthouding ben ik er bovendien achter gekomen dat seks ook niet meer is dan een vorm van verslaving. Je kan 26 sigaretten per dag roken en nog niet genoeg hebben gehad. Als je dan abrupt stopt en je neemt er na verloop van tijd weer eens eentje, dan is dat een waar genot. Ik verheug me nu op die manier van zondigen en leef voorlopig maar met de prachtige herinneringen. Omdat die zo mooi zijn dat ze me nog steeds bevredi ging kunnen schenken, hoeft nie mand meelij met deze jongen te hebben". Zijn drastisch bijgestelde levens filosofie ('Die wellicht niet meer van toèpassing zal zijn als het aidsvirus is bedwongen') strookt niet erg met de aanwezigheid van een Engelse versie van de 'Lambada' op zijn aan stekelijke rentree-album. Klopt, beaamt The Kid, maar die Latijnsamerikaanse losbandig- heidsdans is hem ook in de maag gesplitst door zijn nieuwe platenfir ma CBS. Na een mislukt avontuur bij Warner Brothers, resulterend in bijna een handvol hitloze jaren, moest hij wel enige concessies doen. "CBS geloofde zo heilig in de combinatie van de Lambada en Kid Creole, dus heb ik ze daar ten slotte maar hun zin gegeven. Onder voor waarde dat ik het nummer niet zelf hoefde te zingen. De bij ons terug gekeerde Cory Daye heeft het nu ge daan", verklaart hij met prompt een meewarige blik op zijn zeer plooiba re kwajongensgelaat. The Kid: Aids is een smerige uitvinding van onze onbetrouw bare wereldlei ders". (foto pr) "Zoals ik al verwachtte heeft onze 'Lambada' in Amerika niets ge daan. Daarvoor is die muziek veel te exotisch. De zogenaamde rage is ook maar een bedenksel van een stel zakenjongens. In Frankrijk, waar de opmars van de Lambada vorig jaar begon, was dat eigenlijk al zo, maar daar was in elk geval de warme ontvangst nog spontaan. Wat er nu gebeurt, is dat het publiek deze kost in de strot krijgt geduwd, pure shit". His Royal Badness Over het tweede opgedrongen ver zoeknummer op de langverwachte opvolger van 'I, Too, Have Seen The Woods' (1987) is Kid Creole meer te spreken. Logisch, want deze com positie van Prince, getiteld 'The Sex Of It', heeft hem intussen weer de weg gewezen naar de internationale hitparades. Niettemin wenst de 38- jarige Darnell niet te verhelen dat hij niet helemaal content is met dit onverwachte geschenk. "Maar het succes ervan heeft de stand op 1 te gen 1 gebracht. Een falikante mis kleun tegenover een commerciële voltreffer, daar valt mee te leven. Als het 2-0 was geworden, was Kid Creole bijna uit geweest op grond van twee nummers van anderen, zo gaat het helaas in deze business". Neemt niet weg dat de aanbie ding van His Royal Badness in eer ste instantie spontaan was, als blijk van waardering voor zijn oudere collega. Vervolgens zag CBS in de combinatie van het illustere tweetal een fantastische gimmick. "Twee ego-trippers van dat formaat, die el kaar opzoeken, dat roept zoveel nieuwsgierigheid op, dat gegeven staat garant voor een instant-suc ces", recaputileert The Kid, die ver volgens bekent Prince nog steeds niet te hebben ontmoet. "Ik heb hem zelfs nog nooit gesproken. Na dat hij een bandje met opnamen van 'The Sex Of It' naar onze platen maatschappij had opgestuurd, ben ik ermee aan de slag gegaan. Daarna heb ik mijn nieuwe versie naar Min neapolis verzonden. Zo is dat over en weer gegaan". Behoefte aan een nader contact was er bij Kid Creole niet. "Ik zou een moord plegen om in een zelfde situatie te kunnen verkeren met Duke Ellington, Bob Marley, Cab Calloway of zelfs James Brown. Omdat zij mijn jeugdidolen zijn ge weest. Maar Prince, nee. Ik heb veel respect voor hem om het feit dat hij een eigen sound heeft en zich nooit iets van anderen heeft aangetrok ken, maar een fan van hem ben ik niet. Of hij door mij is beïnvloed? Voor wat betreft de visualisering van zijn shows zeer zeker. Is het niet door Kid Creole, dan wel door mijn vorige groep, de Savannah Band". Wat hem aan het fenomeen Prin ce behoorlijk stoort, blijkt na enig aandringen, is de enorme verheer lijking van diens muzikale capaci teiten. Daarmee vergeleken zijn Kid Creole The Coconuts altijd flink tekort gedaan,'vindt August Dar nell Browder. "Men vergeet veel te vaak dat ook wij beschikken over een uniek geluid, dat al tien jaar lang fris klinkt en overeind blijft te midden van allerlei nieuwe stro mingen. Dat een zekere erkenning daarvoor is uitgebleven, is zonder meer ook onze eigen schuld. We hebben in het verleden te veel geko ketteerd met de humoristische ele menten in ons concept. Als je dat doet, loop je het risico dat de muzi kale basis niet meer wordt opge merkt en je wordt gerangschikt in de categorie Cecille B. de Mille, oogstrelende extravaganza met een ondergeschikte inhoud". Eiland De overdaad aan slapstick zal straks op het podium tot redelijke propor ties worden teruggebracht. In dat verband komt het vertrek van zijn vaste compaan Coati Mundi (Andy Hernandez), die doorgaans als een stuntelige clown fungeerde, niet on gelegen. "Als vriend zal ik hem ech ter blijven missen. Ik kan zijn be slissing om te kiezen voor een carri ère in Hollywood ook zo goed be grijpen, want ik ken die drang zelf net zo goed. Ik zal daar ook zeker een keer terechtkomen, maar eerst moet ik mijn 'Sgt. Pepper's' nog ma ken. Daarvoor is de onvoorwaarde lijke steun van mijn platenmaat schappij nodig en die moet ik mid dels een paar daverende successen eerst verdienen. Lukt het dan nog niet, dan zal het leven voor mij heel moeilijk worden, misschien wel on draaglijk". Met Kid Creole als muzikant ooit nog eens echt voor vol worden aan gezien, blijft voorlopig het hardnek kige streven. Aan een ander alter ego heeft August Darnell ook in de voorbije magere jaren niet willen denken. "Kid past het best bij mij. Ik ben hem helemaal, alleen August Darnell is nog veel meer. Onder meer een uitgeraasde bon vivant, die droomt van een zonnige toe komst op een eigen eilandje in de Stille Zuidzee waar alleen een paar gasten met een door hem verstrekt Suzanne Vega - 'Days of open hand' (A M) Het derde album van Suzanne Vega valt, meer nog dan haar vori ge, uiteen in pakkende popsongs en wat meer atmotferische nummers. De popsongs op 'Days of open hand' scoren direct en hebben min stens zo veel kwaliteit als hun te genvoeters op 'Solitude standing'. Zelfs de simpelste deuntjes verve len niet door hun net niet voorspel bare refreinen, ingehouden maar geraffineerde ritmes en de prachtig zuivere fluisterstem die dit keer niet is gemangeld door computers. De atmosferische nummers zijn niet altijd even melodieus. De sfe ren worden sorps wat erg nadrukke lijk door elektronica opgeroepen en dat doet je aanvankelijk terugver langen naar de mooie akoestiek van de voorganger, gemaakt met nage noeg dezelfde begeleidingsband. Na herhaald luisteren breekt de weerstand en is duidelijk dat Vega is opgeschoven zonder te zijn terug gevallen. Haar teksten gaan steeds meer over (ongrijpbare) dingen en situa ties en zijn in hun schijnbare afstan delijkheid soms behoorlijk aangrij pend, raak en poëtisch. Soms ook vraag je je af waar ze het over heeft en of ze het wel ergens over heeft. Maar het klinkt wel mooi en ze schrijft zelf in een toelichting dat de teksten meer bevatten dan ze zelf kan bevatten. P.vd.K. Heart - 'Brigade' (Capitol) Na een periode van experimenten met rhythm blues is Heart met 'Brigade' teruggekeerd tot de sym fonische hardrock. De rondom de zusjes Ann en Nancy Wilson gefor meerde band rockt weer als op de debuutlp 'Dreamboat Annie'. De groep heeft de inzinking van begin jaren tachtig helemaal weten te overwinnen. De in 1985 uitgebrach te plaat 'Heart' was daarvan al het bewijs, 'Brigade' des te meer. 'Brigade' is plaat met 13 nummers over de hoogte- en dieptepunten in liefdesrelaties. Geen concept-al bum, maar wel een plaat met een 'rode draad', zo vermeldt de bio van de platenmaatschappij. Net als op de vorige platen heeft Heart flink gebruik gemaakt van 'gastschrij vers' als Sammy Hagar, Holly Knight en Diane Warren. Vooral in de stevige nummers, ge- producueerd door Richie Zito, komt Heart goed uit de verf. Zoals in 'Tail dark handsome stranger', met ZZ-Top-achtig gitaarwerk van Howard Leese en in 'Call of the Suzanne Vega:-prachtige jluisterstem. wild', dat qua zang van Ann Wilson 1985 kwamen Kid Creole en zijn Co- enigszins doet denken aan 'Crazy conuts weer in hun oorspronkelijke you' (1977). De ballads zijn be duidend minder, soms iets te bom bastisch ('Fallen from grace' emotionele ballad 'Stranded' en de single 'All I wanna do is make love to you' slaan wel naar de goede kant door. Kid Creole and the Coconuts - 'Private waters in the great divi de' (CBS) Het is jaren stil geweest rond Kid stelling bijeen. Het leverde paar nieuwe elpees op die we- De derom geen grote successen waren. 'Private waters in the great divi de' is een vervolg, dat enkele leuke nummers telt. De groep heeft het oude geluid niet verlaten, nog steeds is het dansbare muziek die doet denken aan fraaie palmstran den die de boventoon voert, maar er wordt wel op alle mogelijke manie ren geprobeerd deze plaat wel tot een succes te maken. Een Engelse versie van 'Lambada' is onderdeel van die strategie, evenals het pum- 'The sex of it' dat is geschreven Creole and the Coconuts. Na de hits door Prince en dat ook door hem begin jaren '80 als 'Annie, I'm not wordt gespeeld. Sheila E. verleende your daddy' en 'I'm a wonderful als achtergrondzangeres haar me- thing baby' verschenen er nog wel dewerking. enkele langspelers, maar verkocht Maar het mag allemaal niet baten, werden ze niet meer. De band viel het resultaat blijft een voorspelbare uit elkaar, bandleden voerden hun plaat. eigen soloprojecten uit, maar in H.v.E. Rebel MC - Rebel Music (Desire Records) De 24-jarige Rebel MC is meest succesvolle Britse house-rapper van dit moment. De in Tottenham geboren, voormalige disc-jockey verheft stijlbreuk tot kunst. Rebel MC is dol op reggae, hip hop en hou se en mengt die stijlen op verrassen de wijze. In nauwe samenwerking met Double Trouble heeft MC vier num mers (waaronder de single 'Street tuff) voor het 'best off-album 'Re bel Music' opgenomen (Double Trouble levert in mei een eigen al bum af). In totaal schreef Rebel MC de helft van het materiaal zelf. Co- produkties zijn er met Longsy D, Si mon Law (die een gedeelte van het Soul to Soul-album 'Back to life' schreef) en de Jamaicaanse toaster Clement Iric. 'Rebel Music' is voor ieder wat wils. Sk'ouse (ska en house) in 'Just keep rockin', reggae-rap in 'Street tuff en 'MC'. Dansbaarheid is de overeenkomst van deze uiterst toe gankelijke hiphouse-reggae. E.S. 'Guitar Speak II' - Diverse arties ten (IRS) Voeg tien topgitaristen van diver se pluimage bijelkaar op een cd en je krijgt een chaotisch geheel. Dat is de eerste gedachte bij het zien van de schijf 'Guitar speak II'. Dat valt echter op zijn zachtst gezegd reuze mee. De tien hebben klaarblijkelijk de opdracht meegekregen zich ged eisd te houden. Zelfs de wat ruigere nummers klinken heel ontspannen. Zo.is daar 'onze eigen' Jan Akker man, die voor deze gelegenheid het Focus-nummer 'Hocus Pocus' in een totaal ander vel heeft gestoken. Hoogtepunt van de cd is het num mer 'Prisoner of love' van Dennis Greaves, toevallig een van de min der bekende gitaristen van het stel. Fraai voortkabbelende filmmuziek. Jimi Hendrix komt even om de hoek kijken in het spel van Frank Marino (van Mahogany Rush) dat, om het feest compleet te maken, in een lekker ouderwets galmbad is gedompeld. Dat staat weer in schril contrast met het luie 'Alone with friends' van Hank Marvin en de reg gae van Robin Trower in 'Shame'. Bijzonder afwisselend kortom. Waarschuwing: het is wel voorna melijk een cd voor de muzikant. Wie het schijfje wil aanschaffen voor een romantische zomeravond kan dat beter laten. Wie flink te keer wil gaan schaffe de cd evenmin aan. Het zijn ontspannen klinkende toonladders. De ene na de andere. Echt voor de fijnproevers dus. H.J. LEIDEN "Zijn jullie allemaal nog een beetje stadsgehoorzaam?" wierp BZN-zanger Jan Keizergis- teravond de 1000-koppige menigte in het pand aan de Breestraat toe. Bijna een kwart eeuw oud, de 37e Top-40-hitsingle 'Help me' binnen op 28: BZN overleeft alles en ieder een. De omgang van Jan Keizer met zangeres Carola Smit doet wel den ken aan een leuke King Kong met de schoonheid, maar dat levert deze groep al sinds mensenheugenis de gouden formule voor het zout in de pap. Keizer heeft op de bühne overal maling aan. "Maar Annie Schilder heeft hem op het toneel wel eens voor zijn bek geslagen" weet de laai end enthousiaste Els uit Aarlander- veen te vertellen, die haar negende BZN-concert bezoekt. "Moet je op letten als hij zo als een soort Christi na Deutekom opkomt". En terwijl Carola het operettedeel uit de show vocaal voor haar rekening neemt, waarin ze geen nootje mist, schrijdt Jan in een soort travestie uit de pruikentijd over het podium. Hij probeert het aan te leggen met gita rist Dirk van der Horst. Presentator van de show Jan Tuyp speelt onder tussen de bas en Dick Plat de toet sen. En het moet gezegd, Keizer is later in het drumduel met Jack Veerman onvermoeibaar. Een optreden van BZN in zijn to taliteit verloopt dus beslist niet gladjes. En met een enorm licht- en geluidspanel wordt toch een AB- B A-achtige perfectie nagestreefd en tenslotte ook bereikt. Carola's solo- uitvoering van 'The winner takes it all' bewees het en dat Jan Keizer toen even minder aanwezig was, kwam niet omdat hij volgens Tuyp nog foto's van Agneta boven zijn bed had hangen. Enfin, een jaren- zeventig-medley werd gevolgd door 'La Bamba', dat in 'Twist en shout' overging en bijna drie uren werden afgesloten met een flink aantal toe giften als 'Le legionnaire', 'Help me' en 'El Cordobes'. De zaal, die almaar gevulder leek, kwam tot het over verhitte punt. En toen zei Jan Tuyp, dat de mannen met Carola maar een afspraakje moesten proberen te ma ken, want ze was nog steeds hele maal alleen en sliep op een matras uit de fabriek van Jan Keizers va der. Oh, ongenaakbare vamp uit Vo- lendam. EMIEL FANGMANN. visum welkom zijn. Diezelfde Dar nell wil ook nog Hollywood op zijn kop zetten, als acteur dan wel als producer of regisseur. Want, tegen jou gezegd, film vind ik veel meer magie hebben dan popmuziek. Het kan ook geen toeval zijn dat ik eerst naar de toneelacademie ben gegaan en daarna pas muzikant ben gewor den. Voordat August Darnell die ommezwaai zal kunnen maken zal Kid Creole nog een jaar of vijf mee moeten. Dat worden in alle opzich ten tropenjaren, maar dat geeft niet, ik ben al mijn halve leven lang niet anders gewend". LEIDEN - Voordeel van de pro grammering van twee eenakters is onder meer de mogelijkheid tot contrasten in de repertoire keuze. Het is de Timdelerclub ditmaal goed gelukt om een prachtige combinatie te vinden. Eerst een herkenbaar portret met een lach en een traan van een eenzame oudere vrouw die tengevolge van het bouwbeleid van de gemeente haar huis moest verlaten, daarna een pa rodie op een feestje dat door twee regelneven wordt georga niseerd. Omdat Riet Krispijn-de Wolf en Nico van Leeuwen zo op el kaar zijn ingespeeld, lijkt de niet eenvoudige eenakter "Afscheid' hen beiden gemakkelijk af te gaan. Toch heeft dit natuurlijk nog heel veel voorbereiding ver eist, wat niet wegneemt dat die merkbare spelervaring het stuk de noodzakelijke meerwaarde geeft. Lily is een vereenzaamde we duwe die nog steeds met Joe, haar overleden echtgenoot, ge sprekken voert. We zijn daarvan getuige, en Joe is daarbij ook voor ons als toeschouwers zicht baar op toneel aanwezig. Het huis verlaten betekent eveneens de levende herinnering aan Joe te moeten missen. Lily verzet zich maar geeft tenslotte toe. Als zij het huis definitief verlaat, dwarrelt er kalk door de sloop werkzaamheden naar beneden. Een subtiel slot. Alleen j Na de pauze is het tijd voor de polonaise: 'er staat een paard in de gang'. Zelden zullen mensen deze carnavalshit zo gortdroog hebben uitgevoerd. Het feestje is een anti-feestje, omdat de re gelzucht van de beide organisa toren tot in het absurde is door getrokken. Zelfs de confetti is nageteld en de ceremoniemees ter roept met karakteristieke warenhuisstem om, wat er van minuut tot minuut moet worden gedaan. Geestige vondsten in een juweel van een decor en aan kleding maken er een kostelijk stuk met behartenswaardig on dertoon van. BZN gaf gisteravond voor een duizendkoppige menigte in de Stadsgehoorzaal een perfecte licht- en geluidshow, waarbij de humor van Jan Keizer de zangkwaliteiten van Carola Smit niet in de weg stond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 41