'Ik maak m'n hele leven al tropenjaren'
Kid Creole wil als muzikant ooit nog eens voor vol worden aangezien
Ongrijpbaar
Liefdesleed
Palmstrand
Stijlbreuk
Gitaarspel
Carola, ongenaakbare
vamp uit Yolendam
Mooi contrast
bij
Timdelerclub
ZATERDAG 28 APRIL 1990
PAGINA 41
door
Louis du Moulin
Kid Creole heeft een opmerkelijke theorie over aids. Op
zijn nieuwe album 'Private Waters In The Great Divide'
wijdt hij een indringend nummer aan de gevreesde
ziekte. Het is de song 'No More Casual Sex', waarin deze
volbloed playboy afrekent met zijn beruchte overspelige
verleden. Kid Creole treedt aanstaande woensdagavond
op in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Een
onthullend interview.
ROTTERDAM - "Aids is een sme-
rige uitvinding van onze onbe
trouwbare wereldleiders, bedoeld
om het gewone volk bang te hou
den". Kid Creole zal misschien niet
de eerste zijn die een dergelijk com
plot vermoedt, maar de flamboyan
te Amerikaanse (rock)showman
verkoopt deze gedurfde theorie wel
als geen ander voor een absolute
waarheid. "Op dit moment ligt het
verlossende medicijn al ergens op
geslagen", meent de rasentertainer
uit New York, in het dagelijks leven
ook bekend als August Darnell.
"Aids is de wereld ingeholpen door
lieden die hun controle over de
mensen willen vergroten. Laat ze
eerst schrikken en hou ze vervol
gens aan het lijntje door te komen
met een zeer langdurige, vele mil
joenen verslindende speurtocht
naar het verlossende medicijn".
Kid Creole geeft maar al te graag
Handschriften
Achterberg geveild
HAARLEM (GPD) - Het Haarlem
se Veilinghuis Bubb Kuyper houdt
op dinsdag 8 en woensdag 9 mei een
veiling van boeken en prenten. Het
gaat onder meer om de veelbespro
ken verzameling handschriften van
de dichter Gerrit Achterberg (1905-
1962) uit de collectie Stakenburg,
die op 8 mei uur onder de hamer
word gebracht.
De verzameling bestaat uit onge
veer driehonderd vellen met daarop
ruim tweehonderd gedichten. Toen
in januari bekend werd gemaakt dat
de collectie zou worden geveild,
werd gevreesd dat de handschriften
naar het buitenland zouden .ver
dwijnen. Het Letterkundig Muse
um beschikte niet over voldoende
financiële middelen om de te ver
wachten vraagprijs van rond een
ton te betalen.
Het Letterkundig Museum heeft
laten weten dat er nu sponsors zijn
gevonden voor een bedrag van
meer dan 90.000 gulden, zodat tij
dens de veiling kan worden meege-
boden.
toe dat hij in de val is getrapt: sinds
aids zich is gaan verspreiden, is de
ze vrouwenverslindende macho op
geheel andere gedachten gekomen.
"Niet alleen wisselende contacten
zijn uit den boze, zelfs van safe sex
moet ik niets meer hebben. Je weet
maar nooit, want het gevaar loert
overal. Seks mag nog zo heerlijk
zijn, het is nooit een mensenleven
waard. Zeker niet het leven dat mij
is geschonken", betoogt de bekeer
ling vol vuur.
"Dank zij mijn onthouding ben ik
er bovendien achter gekomen dat
seks ook niet meer is dan een vorm
van verslaving. Je kan 26 sigaretten
per dag roken en nog niet genoeg
hebben gehad. Als je dan abrupt
stopt en je neemt er na verloop van
tijd weer eens eentje, dan is dat een
waar genot. Ik verheug me nu op
die manier van zondigen en leef
voorlopig maar met de prachtige
herinneringen. Omdat die zo mooi
zijn dat ze me nog steeds bevredi
ging kunnen schenken, hoeft nie
mand meelij met deze jongen te
hebben".
Zijn drastisch bijgestelde levens
filosofie ('Die wellicht niet meer van
toèpassing zal zijn als het aidsvirus
is bedwongen') strookt niet erg met
de aanwezigheid van een Engelse
versie van de 'Lambada' op zijn aan
stekelijke rentree-album.
Klopt, beaamt The Kid, maar die
Latijnsamerikaanse losbandig-
heidsdans is hem ook in de maag
gesplitst door zijn nieuwe platenfir
ma CBS. Na een mislukt avontuur
bij Warner Brothers, resulterend in
bijna een handvol hitloze jaren,
moest hij wel enige concessies
doen. "CBS geloofde zo heilig in de
combinatie van de Lambada en Kid
Creole, dus heb ik ze daar ten slotte
maar hun zin gegeven. Onder voor
waarde dat ik het nummer niet zelf
hoefde te zingen. De bij ons terug
gekeerde Cory Daye heeft het nu ge
daan", verklaart hij met prompt een
meewarige blik op zijn zeer plooiba
re kwajongensgelaat.
The Kid: Aids
is een smerige
uitvinding van
onze onbetrouw
bare wereldlei
ders". (foto pr)
"Zoals ik al verwachtte heeft onze
'Lambada' in Amerika niets ge
daan. Daarvoor is die muziek veel te
exotisch. De zogenaamde rage is
ook maar een bedenksel van een
stel zakenjongens. In Frankrijk,
waar de opmars van de Lambada
vorig jaar begon, was dat eigenlijk
al zo, maar daar was in elk geval de
warme ontvangst nog spontaan.
Wat er nu gebeurt, is dat het publiek
deze kost in de strot krijgt geduwd,
pure shit".
His Royal Badness
Over het tweede opgedrongen ver
zoeknummer op de langverwachte
opvolger van 'I, Too, Have Seen The
Woods' (1987) is Kid Creole meer te
spreken. Logisch, want deze com
positie van Prince, getiteld 'The Sex
Of It', heeft hem intussen weer de
weg gewezen naar de internationale
hitparades. Niettemin wenst de 38-
jarige Darnell niet te verhelen dat
hij niet helemaal content is met dit
onverwachte geschenk. "Maar het
succes ervan heeft de stand op 1 te
gen 1 gebracht. Een falikante mis
kleun tegenover een commerciële
voltreffer, daar valt mee te leven.
Als het 2-0 was geworden, was Kid
Creole bijna uit geweest op grond
van twee nummers van anderen, zo
gaat het helaas in deze business".
Neemt niet weg dat de aanbie
ding van His Royal Badness in eer
ste instantie spontaan was, als blijk
van waardering voor zijn oudere
collega. Vervolgens zag CBS in de
combinatie van het illustere tweetal
een fantastische gimmick. "Twee
ego-trippers van dat formaat, die el
kaar opzoeken, dat roept zoveel
nieuwsgierigheid op, dat gegeven
staat garant voor een instant-suc
ces", recaputileert The Kid, die ver
volgens bekent Prince nog steeds
niet te hebben ontmoet. "Ik heb
hem zelfs nog nooit gesproken. Na
dat hij een bandje met opnamen van
'The Sex Of It' naar onze platen
maatschappij had opgestuurd, ben
ik ermee aan de slag gegaan. Daarna
heb ik mijn nieuwe versie naar Min
neapolis verzonden. Zo is dat over
en weer gegaan".
Behoefte aan een nader contact
was er bij Kid Creole niet. "Ik zou
een moord plegen om in een zelfde
situatie te kunnen verkeren met
Duke Ellington, Bob Marley, Cab
Calloway of zelfs James Brown.
Omdat zij mijn jeugdidolen zijn ge
weest. Maar Prince, nee. Ik heb veel
respect voor hem om het feit dat hij
een eigen sound heeft en zich nooit
iets van anderen heeft aangetrok
ken, maar een fan van hem ben ik
niet. Of hij door mij is beïnvloed?
Voor wat betreft de visualisering
van zijn shows zeer zeker. Is het niet
door Kid Creole, dan wel door mijn
vorige groep, de Savannah Band".
Wat hem aan het fenomeen Prin
ce behoorlijk stoort, blijkt na enig
aandringen, is de enorme verheer
lijking van diens muzikale capaci
teiten. Daarmee vergeleken zijn Kid
Creole The Coconuts altijd flink
tekort gedaan,'vindt August Dar
nell Browder. "Men vergeet veel te
vaak dat ook wij beschikken over
een uniek geluid, dat al tien jaar
lang fris klinkt en overeind blijft te
midden van allerlei nieuwe stro
mingen. Dat een zekere erkenning
daarvoor is uitgebleven, is zonder
meer ook onze eigen schuld. We
hebben in het verleden te veel geko
ketteerd met de humoristische ele
menten in ons concept. Als je dat
doet, loop je het risico dat de muzi
kale basis niet meer wordt opge
merkt en je wordt gerangschikt in
de categorie Cecille B. de Mille,
oogstrelende extravaganza met een
ondergeschikte inhoud".
Eiland
De overdaad aan slapstick zal straks
op het podium tot redelijke propor
ties worden teruggebracht. In dat
verband komt het vertrek van zijn
vaste compaan Coati Mundi (Andy
Hernandez), die doorgaans als een
stuntelige clown fungeerde, niet on
gelegen. "Als vriend zal ik hem ech
ter blijven missen. Ik kan zijn be
slissing om te kiezen voor een carri
ère in Hollywood ook zo goed be
grijpen, want ik ken die drang zelf
net zo goed. Ik zal daar ook zeker
een keer terechtkomen, maar eerst
moet ik mijn 'Sgt. Pepper's' nog ma
ken. Daarvoor is de onvoorwaarde
lijke steun van mijn platenmaat
schappij nodig en die moet ik mid
dels een paar daverende successen
eerst verdienen. Lukt het dan nog
niet, dan zal het leven voor mij heel
moeilijk worden, misschien wel on
draaglijk".
Met Kid Creole als muzikant ooit
nog eens echt voor vol worden aan
gezien, blijft voorlopig het hardnek
kige streven. Aan een ander alter
ego heeft August Darnell ook in de
voorbije magere jaren niet willen
denken. "Kid past het best bij mij.
Ik ben hem helemaal, alleen August
Darnell is nog veel meer. Onder
meer een uitgeraasde bon vivant,
die droomt van een zonnige toe
komst op een eigen eilandje in de
Stille Zuidzee waar alleen een paar
gasten met een door hem verstrekt
Suzanne Vega - 'Days of open
hand' (A M)
Het derde album van Suzanne
Vega valt, meer nog dan haar vori
ge, uiteen in pakkende popsongs en
wat meer atmotferische nummers.
De popsongs op 'Days of open
hand' scoren direct en hebben min
stens zo veel kwaliteit als hun te
genvoeters op 'Solitude standing'.
Zelfs de simpelste deuntjes verve
len niet door hun net niet voorspel
bare refreinen, ingehouden maar
geraffineerde ritmes en de prachtig
zuivere fluisterstem die dit keer niet
is gemangeld door computers.
De atmosferische nummers zijn
niet altijd even melodieus. De sfe
ren worden sorps wat erg nadrukke
lijk door elektronica opgeroepen en
dat doet je aanvankelijk terugver
langen naar de mooie akoestiek van
de voorganger, gemaakt met nage
noeg dezelfde begeleidingsband.
Na herhaald luisteren breekt de
weerstand en is duidelijk dat Vega
is opgeschoven zonder te zijn terug
gevallen.
Haar teksten gaan steeds meer
over (ongrijpbare) dingen en situa
ties en zijn in hun schijnbare afstan
delijkheid soms behoorlijk aangrij
pend, raak en poëtisch. Soms ook
vraag je je af waar ze het over heeft
en of ze het wel ergens over heeft.
Maar het klinkt wel mooi en ze
schrijft zelf in een toelichting dat de
teksten meer bevatten dan ze zelf
kan bevatten.
P.vd.K.
Heart - 'Brigade' (Capitol)
Na een periode van experimenten
met rhythm blues is Heart met
'Brigade' teruggekeerd tot de sym
fonische hardrock. De rondom de
zusjes Ann en Nancy Wilson gefor
meerde band rockt weer als op de
debuutlp 'Dreamboat Annie'. De
groep heeft de inzinking van begin
jaren tachtig helemaal weten te
overwinnen. De in 1985 uitgebrach
te plaat 'Heart' was daarvan al het
bewijs, 'Brigade' des te meer.
'Brigade' is plaat met 13 nummers
over de hoogte- en dieptepunten in
liefdesrelaties. Geen concept-al
bum, maar wel een plaat met een
'rode draad', zo vermeldt de bio van
de platenmaatschappij. Net als op
de vorige platen heeft Heart flink
gebruik gemaakt van 'gastschrij
vers' als Sammy Hagar, Holly
Knight en Diane Warren.
Vooral in de stevige nummers, ge-
producueerd door Richie Zito,
komt Heart goed uit de verf. Zoals
in 'Tail dark handsome stranger',
met ZZ-Top-achtig gitaarwerk van
Howard Leese en in 'Call of the
Suzanne Vega:-prachtige jluisterstem.
wild', dat qua zang van Ann Wilson 1985 kwamen Kid Creole en zijn Co-
enigszins doet denken aan 'Crazy conuts weer in hun oorspronkelijke
you' (1977). De ballads zijn be
duidend minder, soms iets te bom
bastisch ('Fallen from grace'
emotionele ballad 'Stranded' en de
single 'All I wanna do is make love
to you' slaan wel naar de goede kant
door.
Kid Creole and the Coconuts -
'Private waters in the great divi
de' (CBS)
Het is jaren stil geweest rond Kid
stelling bijeen. Het leverde
paar nieuwe elpees op die we-
De derom geen grote successen waren.
'Private waters in the great divi
de' is een vervolg, dat enkele leuke
nummers telt. De groep heeft het
oude geluid niet verlaten, nog
steeds is het dansbare muziek die
doet denken aan fraaie palmstran
den die de boventoon voert, maar er
wordt wel op alle mogelijke manie
ren geprobeerd deze plaat wel tot
een succes te maken. Een Engelse
versie van 'Lambada' is onderdeel
van die strategie, evenals het pum-
'The sex of it' dat is geschreven
Creole and the Coconuts. Na de hits door Prince en dat ook door hem
begin jaren '80 als 'Annie, I'm not wordt gespeeld. Sheila E. verleende
your daddy' en 'I'm a wonderful als achtergrondzangeres haar me-
thing baby' verschenen er nog wel dewerking.
enkele langspelers, maar verkocht Maar het mag allemaal niet baten,
werden ze niet meer. De band viel het resultaat blijft een voorspelbare
uit elkaar, bandleden voerden hun plaat.
eigen soloprojecten uit, maar in H.v.E.
Rebel MC - Rebel Music (Desire
Records)
De 24-jarige Rebel MC is meest
succesvolle Britse house-rapper
van dit moment. De in Tottenham
geboren, voormalige disc-jockey
verheft stijlbreuk tot kunst. Rebel
MC is dol op reggae, hip hop en hou
se en mengt die stijlen op verrassen
de wijze.
In nauwe samenwerking met
Double Trouble heeft MC vier num
mers (waaronder de single 'Street
tuff) voor het 'best off-album 'Re
bel Music' opgenomen (Double
Trouble levert in mei een eigen al
bum af). In totaal schreef Rebel MC
de helft van het materiaal zelf. Co-
produkties zijn er met Longsy D, Si
mon Law (die een gedeelte van het
Soul to Soul-album 'Back to life'
schreef) en de Jamaicaanse toaster
Clement Iric.
'Rebel Music' is voor ieder wat
wils. Sk'ouse (ska en house) in 'Just
keep rockin', reggae-rap in 'Street
tuff en 'MC'. Dansbaarheid is de
overeenkomst van deze uiterst toe
gankelijke hiphouse-reggae.
E.S.
'Guitar Speak II' - Diverse arties
ten (IRS)
Voeg tien topgitaristen van diver
se pluimage bijelkaar op een cd en
je krijgt een chaotisch geheel. Dat is
de eerste gedachte bij het zien van
de schijf 'Guitar speak II'. Dat valt
echter op zijn zachtst gezegd reuze
mee. De tien hebben klaarblijkelijk
de opdracht meegekregen zich ged
eisd te houden. Zelfs de wat ruigere
nummers klinken heel ontspannen.
Zo.is daar 'onze eigen' Jan Akker
man, die voor deze gelegenheid het
Focus-nummer 'Hocus Pocus' in
een totaal ander vel heeft gestoken.
Hoogtepunt van de cd is het num
mer 'Prisoner of love' van Dennis
Greaves, toevallig een van de min
der bekende gitaristen van het stel.
Fraai voortkabbelende filmmuziek.
Jimi Hendrix komt even om de
hoek kijken in het spel van Frank
Marino (van Mahogany Rush) dat,
om het feest compleet te maken, in
een lekker ouderwets galmbad is
gedompeld. Dat staat weer in schril
contrast met het luie 'Alone with
friends' van Hank Marvin en de reg
gae van Robin Trower in 'Shame'.
Bijzonder afwisselend kortom.
Waarschuwing: het is wel voorna
melijk een cd voor de muzikant. Wie
het schijfje wil aanschaffen voor
een romantische zomeravond kan
dat beter laten. Wie flink te keer wil
gaan schaffe de cd evenmin aan.
Het zijn ontspannen klinkende
toonladders. De ene na de andere.
Echt voor de fijnproevers dus.
H.J.
LEIDEN "Zijn jullie allemaal
nog een beetje stadsgehoorzaam?"
wierp BZN-zanger Jan Keizergis-
teravond de 1000-koppige menigte
in het pand aan de Breestraat toe.
Bijna een kwart eeuw oud, de 37e
Top-40-hitsingle 'Help me' binnen
op 28: BZN overleeft alles en ieder
een. De omgang van Jan Keizer met
zangeres Carola Smit doet wel den
ken aan een leuke King Kong met
de schoonheid, maar dat levert deze
groep al sinds mensenheugenis de
gouden formule voor het zout in de
pap.
Keizer heeft op de bühne overal
maling aan. "Maar Annie Schilder
heeft hem op het toneel wel eens
voor zijn bek geslagen" weet de laai
end enthousiaste Els uit Aarlander-
veen te vertellen, die haar negende
BZN-concert bezoekt. "Moet je op
letten als hij zo als een soort Christi
na Deutekom opkomt". En terwijl
Carola het operettedeel uit de show
vocaal voor haar rekening neemt,
waarin ze geen nootje mist, schrijdt
Jan in een soort travestie uit de
pruikentijd over het podium. Hij
probeert het aan te leggen met gita
rist Dirk van der Horst. Presentator
van de show Jan Tuyp speelt onder
tussen de bas en Dick Plat de toet
sen. En het moet gezegd, Keizer is
later in het drumduel met Jack
Veerman onvermoeibaar.
Een optreden van BZN in zijn to
taliteit verloopt dus beslist niet
gladjes. En met een enorm licht- en
geluidspanel wordt toch een AB-
B A-achtige perfectie nagestreefd en
tenslotte ook bereikt. Carola's solo-
uitvoering van 'The winner takes it
all' bewees het en dat Jan Keizer
toen even minder aanwezig was,
kwam niet omdat hij volgens Tuyp
nog foto's van Agneta boven zijn
bed had hangen. Enfin, een jaren-
zeventig-medley werd gevolgd door
'La Bamba', dat in 'Twist en shout'
overging en bijna drie uren werden
afgesloten met een flink aantal toe
giften als 'Le legionnaire', 'Help me'
en 'El Cordobes'. De zaal, die almaar
gevulder leek, kwam tot het over
verhitte punt. En toen zei Jan Tuyp,
dat de mannen met Carola maar een
afspraakje moesten proberen te ma
ken, want ze was nog steeds hele
maal alleen en sliep op een matras
uit de fabriek van Jan Keizers va
der. Oh, ongenaakbare vamp uit Vo-
lendam.
EMIEL FANGMANN.
visum welkom zijn. Diezelfde Dar
nell wil ook nog Hollywood op zijn
kop zetten, als acteur dan wel als
producer of regisseur. Want, tegen
jou gezegd, film vind ik veel meer
magie hebben dan popmuziek. Het
kan ook geen toeval zijn dat ik eerst
naar de toneelacademie ben gegaan
en daarna pas muzikant ben gewor
den. Voordat August Darnell die
ommezwaai zal kunnen maken zal
Kid Creole nog een jaar of vijf mee
moeten. Dat worden in alle opzich
ten tropenjaren, maar dat geeft niet,
ik ben al mijn halve leven lang niet
anders gewend".
LEIDEN - Voordeel van de pro
grammering van twee eenakters
is onder meer de mogelijkheid
tot contrasten in de repertoire
keuze. Het is de Timdelerclub
ditmaal goed gelukt om een
prachtige combinatie te vinden.
Eerst een herkenbaar portret
met een lach en een traan van
een eenzame oudere vrouw die
tengevolge van het bouwbeleid
van de gemeente haar huis
moest verlaten, daarna een pa
rodie op een feestje dat door
twee regelneven wordt georga
niseerd.
Omdat Riet Krispijn-de Wolf
en Nico van Leeuwen zo op el
kaar zijn ingespeeld, lijkt de niet
eenvoudige eenakter "Afscheid'
hen beiden gemakkelijk af te
gaan. Toch heeft dit natuurlijk
nog heel veel voorbereiding ver
eist, wat niet wegneemt dat die
merkbare spelervaring het stuk
de noodzakelijke meerwaarde
geeft.
Lily is een vereenzaamde we
duwe die nog steeds met Joe,
haar overleden echtgenoot, ge
sprekken voert. We zijn daarvan
getuige, en Joe is daarbij ook
voor ons als toeschouwers zicht
baar op toneel aanwezig. Het
huis verlaten betekent eveneens
de levende herinnering aan Joe
te moeten missen. Lily verzet
zich maar geeft tenslotte toe. Als
zij het huis definitief verlaat,
dwarrelt er kalk door de sloop
werkzaamheden naar beneden.
Een subtiel slot. Alleen j
Na de pauze is het tijd voor de
polonaise: 'er staat een paard in
de gang'. Zelden zullen mensen
deze carnavalshit zo gortdroog
hebben uitgevoerd. Het feestje
is een anti-feestje, omdat de re
gelzucht van de beide organisa
toren tot in het absurde is door
getrokken. Zelfs de confetti is
nageteld en de ceremoniemees
ter roept met karakteristieke
warenhuisstem om, wat er van
minuut tot minuut moet worden
gedaan. Geestige vondsten in
een juweel van een decor en aan
kleding maken er een kostelijk
stuk met behartenswaardig on
dertoon van.
BZN gaf gisteravond voor een duizendkoppige menigte in de Stadsgehoorzaal een perfecte licht- en geluidshow,
waarbij de humor van Jan Keizer de zangkwaliteiten van Carola Smit niet in de weg stond.