''Als protestant in Polen moet je een held zijn9 'God heeft jood en Palestijn even lief Lutherse dominee Pawlas in ons land om gemeeiitecontacten te verstevigen ZATERDAG 28 APRIL 1990 PAGINA 19 LEIDSCHENDAM Ons land wil nog wel eens in een bui tenlands gidsje bestempeld worden als protestants, of zelfs calvinistisch. Onzinnige bewering natuurlijk. Wie echter de Polen een uitgesproken rooms-katholiek volk noemt, mis zegt daarmee niets. Slechts een uiterst kleine minderheid staat in Polen als protestant te boek. Een weinig benijdens waardige positie, weet de lutherse dominee R. J. Pawlas. "Wie in Polen protestant is, mag je een held noemen". Het echtpaar Pawlas: "Er is sprake grote psychologische druk" Van de pakweg 40 miljoen Polen is 99 procent katholiek. Van de rijke reformatorische erfenis is niet zo bar veel meer over: de Evangelisch- Lutherse Kerk telt niet meer dan zo'n 70.000 leden, terwijl de Gere formeerde (oftewel: Hervormde) Kerk niet verder komt dan ruim 4000 zielen. Dezer dagen is Pawlas, predikant in Tomaszów (in de provincie Mazo- wieckie), samen met zijn echtgeno te namens beide protestantse kerk jes in ons land om de warm gekoes terde contacten met Nederlandse plaatselijke kerken te verstevigen. Net als met bijvoorbeeld de DDR, onderhouden hervormde, gerefor meerde en lutherse gemeenten in ons land stevige banden met kerken aldaar. Volgens mevrouw A. Honig uit Leidschendam, lid van de Europa commissie van de landelijke we- relddiakonaten, gaat het om 21 plaatselijke contacten, waarvan de eersten in 1979 zijn gelegd. Pawlas, enige dagen te gast bij de familie Honig, haakt daarop in, vertaald door zijn eega: "Die contacten kwa men op gang in de tijd dat Solidari teit ontstond tijdens de staat van oorlog. In feite stond het daar hele maal los van, maar daardoor kwam Polen wel bij de westerse landen in het vizier". De protestantse kerken in Polen zijn politiek niet geëngageerd, ver telt mevrouw Honig. Pawlas nuan ceert die uitspraak: "Een klein beetje". Feit is dat de protestanten zowel door de machtige RK Kerk jarenlang de grote tegenstander van het bewind als door de regering, gemanipuleerd dreigden te worden. Zo kregen de protestantse kerken privileges die aan de RK Kerk wer den onthouden. "Wij hielden ons daarom zoveel mogelijk afzijdig van de politiek". Arbeidsmoraal De geschiedenis van het protestan tisme in Polen is treurig. Was het in de zestiende eeuw juist bij uitstek een land waar de reformatoren voet aan de grond kregen, in latere jaren werden de protestanten bloedig vervolgd en velen vluchtten naar het buitenland. Van echte verdruk king is allang geen sprake meer, al dus Pawlas, maar: "De Rooms-Ka- tholieke Kerk is geen tolerante kerk. Vrijwel iedereen in Polen noemt zich katholiek... Dat zegt vol doende, dat moet problemen ge- De lutherse predikant signaleert nu "veel interne problemen" in de RK Kerk. Met succes had de kerk jarenlang het oppositiegeluid laten horen, waarbij de komst van een Poolse paus een geweldige morele steun in de rug was. Maar sinds haar officiële erkenning, een klein jaar geleden, verkeert de RK Kerk in een identiteitscrisis. Pawlas: "De grootste vijand, het communisme, is bevochten, en nu groeit het in zicht dat de eigen mensen veran derd moeten worden. Er wordt nu gewerkt aan een interne evangelisa tie". Veel mensen, zo legt zijn vrouw uit, hebben vuile handen gemaakt in het corrupte systeem. "Met de in nerlijke vorming van gemeentele den wordt heel voorzichtig begon nen. Nu wordt nog tegen de mensen gezegd dat ze geduldig moeten zijn en nog niet dat ze moeten verande ren, eerlijker moeten leren leven". door Wim Schrijver Bij de kleine kerken speelt dat pro bleem volgens Pawlas veel minder, omdat hun leden altijd met argus ogen werden bekeken en zo veel na drukkelijker aan hun anders-zijn vorm moesten geven. "De protestanten staan bekend als hardwerkende mensen", aldus Pawlas. Dat dit geen onzin is, blijkt volgens hem uit het feit dat de nieu we regering de evangelischen zoals Pawlas' vrouw steeds vertaalt regelmatig roemen. "Wij zijn ook een beetje trotst dat er nu gespro ken wordt, over de protestantse ar beidsmoraal en levenshouding". Zijn vrouw vult daar zelf op aan: "Dat is door de katholieke kerk nooit zo toegegeven, maar nu wordt het officieel gezegd, tot zelfs op de tv toe". 'Ketter' Terwijl de RK Kerk volgens Pawlas in een crisis verkeert nu zij niet lan ger de rol van de oppositie vervult, worstelen de protestantse kerken als minderheid met geheel andere problemen. "Het is een eenzaam be staan", aldus mevrouw Pawlas. "Je bent de enige protestant op de kleu- OOST-JERUZALEM (GPD) - "Onder geen beding moeten Palestijnen gaan denken dat God het joodse volk meer lief heeft dan andere volkeren. God heeft de wereld lief', meent ds. Nairn Stifan Ateek, die vorig jaar een boek met een Palestijnse bevrijdings theologie publiceerde, Justice and only Justice. "Een andere boodschap die ik mijn mede- Paleslijnen geef is dat ze niet moeten toegeven aan haatge voelens". door Ad Bloemendaal De kiem voor het werk werd ge legd aan het eind van de jaren zes tig. Toen baarde de bevrijdings theologie opzien in Latijns-Ame- rika en onder de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook begon het besef te groeien dat de Israëlische bezet ting wel eens minder tijdelijk zou kunnen zijn dan ze aanva "kelijk dachten. Ateek diende in die tijd een Anglicaanse gemeente in Is raël, in de buurt van Nazareth, en later werkte hij in Haifa. Na een voortgezette studie in de Verenig de Staten werd hij in 1984 aange steld in Oost-Jeruzalem, waar hij de afgelopen jaien de Palestijnse opstand op de voet kon volgen. In zijn boek probeert ds. Ateek de Palestijnse mede-christenen duidelijk te maken hoe ze de bij bel, en met name het Oude Testa ment, moeten opvatten zonder de idee te krijgen dat God tegen hen is. Maar ook: "Haat lost ons pro bleem niet op. Integendeel, ik denk dat we het woord van Jezus dat we onze vijanden lief moeten hebben als een uitdaging moeten terschool, de lagere school, de mid delbare school en tijdens je studie... Ik was iets exotisch voor de mensen om mij heen. Mijn vrienden vroe gen verbaasd: hoe kun je toch pro testant zijn?" zien. Maar ik laat ook door het he le boek heen blijken dat 'houden van' niet hetzelfde is als 'vergoe lijken'. We moeten nooit toegeven aan onrechtvaardigheid". Misbruik Begint uw bevrijdingstheologie bij de bijbel of bij de politiek? Gaat het om meer dan het uitzoe ken van passende bijbelteksten bij een bestaande politieke opvat ting? "Wat mij betreft is het begon nen met geloof, want ik ben geen politicus. Ik ben nooit lid geweest van enige politieke beweging en ik ben nooit politiek actief ge weest. Maar sinds 1967 heeft het conflict in dit gebied een gods dienstige kant. Religie heeft na tuurlijk altijd een rol gespeeld, maar na 1967 veel intensiever. Sinds die tijd zijn veel fundamen talistische christenen in het Wes ten en natuurlijk ook veel joden, zowel binnen Israël als daarbui ten, het conflict gaan beschrijven in religieuze termen". "Daarom vond ik het belang rijk om theologisch te gaan na denken over het misbruik van de godsdienst in de wereld van de politiek. Ik zou nooit een gods dienstige discussie zijn aange gaan met joden en fundamenta listische christenen als ze niet hun godsdienstige opvattingen zouden hebben misbruikt voor politieke doeleinden. Want ik vind dat het conflict in dit deel van de wereld in belangrijke mate 'Een goede Pool is katholiek', is een gezegde dat volgens Pawlas diepgeworteld is in de Poolse sa menleving. "Onze generatie heeft geen vervolging meegemaakt en of ficieel is er ook geen discriminatie een politiek probleem is. Maar nu ze er een godsdienstig probleem op basis van confessie, maar er is wel een grote psychologische druk. Er wordt van ons bijvoorbeeld ge zegd dat wij geen kerk zijn, maar een sekte. En er zou voor ons maar één weg zijn: terug te keren in de van hebben gemaakt, voel ik me geroepen te reageren om mensen moederkerk". Zijn vrouw vertelt dat zij al als klein kind door klasge nootjes als een 'ketter' werd nage roepen. Pawlas, ook als jeugdpredikant werkzaam, maakt duidelijk dat het versterken van de onderlinge con tacten van de jongeren prioriteit heeft. "Gemengde huwelijken met katholieken vormen in zekere zin een bedreiging voor de protestantse kerken, want een katholiek moet bij zijn huwelijk beloven dat hij even tuele kinderen katholiek zal laten dopen en zal opvoeden", aldus me vrouw Pawlas. Daarom worden ie der jaar tijdens de vakanties kam pen georganiseerd, waar jongeren uit heel Polen komen. De Pawlas hebben elkaar zo ook ontmoet... Gevraagd naar de relatie met de Nederlandse gemeenten, hoeft Pawlas niet lang na te denken. "Dat betekent heel veel voor ons. Het is alleen al in psychologisch opzicht goed te weten dat er in Holland mensen zijn, die het zelfde geloven, om ons geven en ons helpen". Met de BRD bestaan er wat ongecoördi neerde contacten. "Het is goed dat er ook regelmatig auto's met een Nederlands kenteken voor onze kerk staan. Want voor een Pool is ie dere Duitser lid van de evangeli sche kerk". De contacten met Nederland ge ven de betrokken gemeenten im pulsen. "Gemeenteleden worden actiever, gaan weer in hun eigen mogelijkheden geloven. Wij zijn weer iemand", aldus Pawlas. Hij vervolgt: "De katholieken vomen de meerderheid (hij maakt een breed gebaar), hebben hun eigen paus die bovendien overal heen gaat (opnieuw een wijds gebaar), maar wij hebben Holland!" te helpen die grote moeite hebben met wat joden en bepaalde chris tenen beweren en hun interpreta tie van de gebeurtenissen in het licht van de bijbel". U spreekt over Palestijnse be vrijdingstheologie. Dat riekt ook enigszins naar het partijdig ma ken van God, in dit geval voor de Palestijnse zaak. "Ik geloof niet dat God partij dig is. Wij moeten partij kiezen voor God, dat is veel belangrijker. Maar ik ben er wel van overtuigd dat God altijd de kant kiest van de onderdrukten en dat is de kern van de bevrijdingstheologie. Het betekent niet dat God de ene groep meer steunt dan de andere, maar wel dat volgens de bijbel God altijd de verdrukten en de ar men steunt. God staat aan de kant van rechtvaardigheid en is tegen onrechtvaardigheid". "Het probleem is dat veel joden zich als verdrukt beschouwen, wegens de massamoord in de Tweede Wereldoorlog. Ze zien zichzelf niet als onderdrukkers hebben dus niet het gevoel dat ze iets verkeerds hebben gedaan ten opzichte van de Palestijnen. Ze menen dat dit hele gebied hun door God is toegewezen. Dat is een dwaling en daarom zeg ik op grond van de bijbel en de theolo gie: dit is niet de boodschap van de Schrift". Uitverkoren Uw Palestijnse gemeenteleden le zen in de bijbel over de joden als Leiden Piotrków LEIDEN Eén van de gemeen tecontacten die bestaan tussen Polen en Nederland, is die van de evangelisch-lutherse ge meente in Leiden en een zuster kerk in Piotrków (provincie Trybunalskie). Volgens ds. J. Mostert, voor ganger in Leiden, is het contact vooral schriftelijk. Eens in de twee jaar brengen delegaties over en weer een bezoek. "En op feestdagen lezen wij zoveel mo gelijk dezelfde stukken en zin gen, voor zover dat mogelijk is, dezelfde liederen". Hoewel diverse gemeentele den ook individueel per brief contact onderhouden, blijkt het volgens Mostert moeilijk te zijn om de hele streekgemeente warm te laten lopen voor de sinds 1980 bestaande band met Polen. "Dat lukt het beste als er hier Polen op bezoek zijn", zo is zijn ervaring. De praktijk wijst uit dat voor al de Polen het contact als verrij kend ervaren, aldus Mostert. "Wat hier opvalt is dat de kerke lijke situatie daar vijftig jaar bij ons achterloopt. Bijvoorbeeld de relatie met de Rooms-Katho- lieke Kerk. Of de wijze van zin gen daar, dat gaat ontzettend langzaam. Alsof je een gemengd koor van Urk hoort". het uitverkoren volk. Dat lijkt me de taak van een predikant in een Arabische wijkgemeente niet te vergemakkelijken. "Dat zou inderdaad heel moei lijk zijn, als we niet ook het Nieu we Testament hadden. Het pro bleem met veel westerse christe nen en joden is dat ze uitsluitend kijken naar het Oude Testament. Als je het daarbij laat zou je kun nen concluderen dat dit hele land door God aan de joden is gege ven. Maar in het Nieuwe Testa ment is het selectieve universeel geworden. Ik zou geen christen zijn als ik me zou beperken tot het Oude Testament en het zou voor mij extra moeilijk zijn een Pales tijns christen te zijn. Het Nieuwe Testament geeft een andere defi nitie van uitverkorenheid en daarom kan ik als Palestijn chris ten zijn en dat vernauwde Gods beeld bestrijden. God heeft een bedoeling met de hele mensheid. Hij heeft niet met iedereen andere plannen". Met Kerstmis was il de gastheer van de Zuidafrikaanse aartsbis schop Desmond Tutu. Heeft u sa men vergelijkingen gemaakt tus sen de toestand hier en Zuid-Afri- ka? "Natuurlijk. En aartsbisschop begreep heel snel hoezeer de situ atie hier lijkt op die in Zuid-Afri- ka. De Israëlis met wie Tutu heeft gesproken, zoals minister van godsdienstzaken Zvulun Ham mer, probeerden daarentegen uit te leggen dat er geen overeen komsten zijn. Het ligt heel gevoe lig. De overeenkomsten liggen op het gebied van de strijd voor vrij heid en onafhankelijkheid. Een van de meest opvallende verschil len is natuurlijk dat in Zuid-Afri- ka de meeste mensen christenen zijn, terwijl de Palestijnen over wegend tot de islam behoren". Ds. Ateek uit Jeruzalem wil Vernauwd Godsbeeld' bestrijden V I. Ateek: "Ik geloof niet dat God partijdig is". (foto gpd) LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds Kool stra, 11.45 oec studentend; Marekerk 10 dr Meijers, 5 ds Kunz Waddlnxveen; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds V Hunnik; Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Meren- wijk) 9.30 en 1115 ds Hortensius; Bethlehem- kerk (Driftstr.) geen dienst; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds Bovenberg, 5 ds Nau- ta; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds Schouten; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand Vd Burg. Acad. Ziekenhuis 10.15 ds V Beinum en pater V Haasteren. Diakonessenhuis elke za 10.30 rk. dienst, en 10.30 ds V 't Hof. Ende geest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) geen dienst; Oude Vest geen opgave; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; verzorgingstehuis Groenhoven 10 hr V Wallin- ga; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds Houtman. Chr. Ge ref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds Born. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pie- terskerkstr.) 10.30 mw De Vos-Weigand. Bap tistengemeente (aula 'Nieuweroord', Rijnsbur- gerweg 124) 10 ds Agtereek doopdienst. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 ev Meulenberg, 10.30 ev Sussenbach. Evange- liecentrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr Eikerbout. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw- Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Ze vendedag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhofland V.schoten)elke za 10 tot 11 bij belstudie, 11 tot 12 predikatie. Christelijke We tenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 10,11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) 10. Rooms- Kath. K. Haagweg za 7, zo 10.30; Herensingel za 7, zo 9.30 en 11Rijndijk (Stevenshof) za 7, zo 9.30; Steenschuur za 7, zo 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade za 7, zo 9.30 en 11 Lammenschansweg za 7, zo 9 en 10.30; Haarl- straat za 7, zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). Soefistichting (Plantage 16) 11 mw Maurer. ABBENES: Herv. Gem. 9.30. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds Tase- laar, 7 ds Zoetewij Berkel. Geref. Kerk 10 ds Dijkstra Oegstgeest, 6.30 ds De Goede Waar der. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 prof V Gen- deren Apeldoorn. Rk Kerk za 7, zo 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds Ter Laak, 6.30 ds 't Hooft; Kruiskerk 10 ds 't Hooft; Opstandingskerk 10 ds Broeijer Utrecht; G. Herderkerk 10 ds Bo- gers, 6.30 zie Bron; De Bron 9 ds Moll, 10.30 ds Nieuwenhuis, 6.30 ds Nieuwenhuis open deurdienst; Ashram (Marsdiep) 10 dr Wig mans; Oudshoornse kerk 10 ds Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 930 ds V 't Hof Wou- brugge, 6.30 ds Ouwendijk. Driehoorne 7 ds Ter Bals. Rijnoord 8.45 ds Nieuwenhuis Geref. Kerk Mar.kerk 10 en 6.30 ds Wilschut; Salv- .kerk 10 ds Boer, 6.30 ds Ommering. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5 ds Room. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds Janssens ha, 4.30 ds Mudde Breuke- len. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4 3C ds Vd Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1)10 en 6.30 ds Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 ev Vd Steen. Volle- evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr Visser. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgen- stersch. Briljantstr. 1) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emma- laan) geen dienst. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 ds Duinker. Rk Kerk: Bonifaciusk. za 7, zo 9.45 en 11.30; Piusk. za 7, zo 9 en 10.30; De Bron za 7, zo 9.30 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds Den Dikken. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoek steen', Schweitzerstr.-Bernhardstrgeen op gave. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds V Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds V Estrik Moerkapele, 6.30 ds Vd Hoef; Salv- .kerk 10 ds Terlouw, 6.30 ds Vd Scheur; Belhl- .kerk (Nieuwerbrug) 10 kand Zorge Ouderkerk, 630 ds Terlouw. Geref. Kerk 10 ds Zoutman, 6.30 ds Elderman. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 4.30 ds Scholte. Geref. Gem. (Sta tionsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. geen opgave. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Haitsma, 6.30 ds Moll Alphen; De Stek 9.30 ds De Jong. Geref. Kerk 9.30, 5 ds De Jong. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds Oosting. Geref. Gem. 9.30 ds Sonnevelt, 6 ds V Aalst. Volle Evang- gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) geen opgave. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 10.30 kand Verhage Breda, 6.30 ds Alblas. Geref. Kerk 9 ds Huisman, 5 ds Vd Lugt Koudekerk. Rk Kerk: dorp za 7, zo 10 en 11.30; Anker za 7, zo 10.30; Rijndijk zo 9. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds Verbeek. Ge ref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds Hofland ha. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds V Langevelde. Rk Kerk: Mart. za 7, zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem. 10 ds Mackaay Lei den. Rk Kerk za 7, zo 9.15. DE KAAG: Herv. Gem. 10 ds Koldewijn. Rk Kerk za 7, zo 9.30. KATWIJK AAN DEN RIJN' Herv. Gem. Dorpsk. 10 prof Vd Beek Valkenburg. 6 ds Wuister Schiedam jeugdd; Ontm.kerk 10 ds Vd Bank Ede, 6.30 ds Kattenberg Leiden. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds V Breevoort. Rk Kerk za 7, zo 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10ds Vd Berg, 6 ds Christ; O. Kerk 10 ds Ten Voor de, 6 ds Hovius; Ichthusk. 10 ds Sjollema, 6 ds Vroegindeweij; Pniëlk. 9.30 ds Vroegindeweij, 6 ds Ten Voorde; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds Christ, 6 ds Visser. Overduin 2.15 ds Vd Beid. Herv. Gem. 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 ds Westera-Franke. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds Mink jeugdd, 5 ds Vd Horst; Triumfatbrk. 10 ds Vd Horst, 5 ds Mink. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 5.30 ds Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer mavo) 10. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds Vd Beid. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang- .gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 en 8. Soefi (Zuidduinweg) elke 1e en 3e zondag, 4. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds Lapré, 7 ds Huisman Hazerswoude. Geref. Kerk 10 ds Vd Lugt, 7 zie herv kerk. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds Sierat, 630 ds Hemstede; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds Stegeman. Ley- thenrode 10 ds De Leeuw. Elis.-ziekenhuis 9.30 ds Brommet. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 eri 4,30. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10. Rk Kerk za 7, zo 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds Germans Sassenheim, 7 zie Rijnsaterwoude. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Kooi, 7 oec dienst in Rijnsater woude. Rk Kork za 7, zo 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds De Gel der; Pauluskerk 10 ds Verdijk, 7 ds De Gelder vespere. Geref. Kerk 10 ds V Veen Soest. Ge ref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 10.45 ds Geer- sing, 4.30 ds Grutter. Ned. Geref. Kerk (Salva- tori) 10.45 ds Brink, 7 ds Schuurman Den Haag. Chr. Geref, Kerk 10 en 4.30 ds V Dijken. Geref. Gem. 10 en 4. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr Berger. Rk Kerk: Agat- hakerk za 7, zo 10 en 11,30; Poelpolder za 7, zo 10.30; Mariakerk za 7, zo 9 en 10.15; Engel- bew. za 7. zo 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds Terlouw- Sterk Bodegraven, 6.30 ds V Mourik. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Weg, 5 ds Vd Weg. Chr. Geref. Kerk 9.30, 7 ds Boiten Schiedam. Remonstr. Gem. 10 hr De Graaf Bierbrauwer. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk za 7, zo 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds De Graaft, 6.30 ds Vd Pol Niglevegt. Geref. Kerk 9.30 ds Zoutman-Blanksm Bodegraven, 5 jeugdd ds Baane. Rk Kerk za 7, zo 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 930 prof Graaf land, 7 hr Vd Kamp Beverwijk jeugdd. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds V Roekei. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30. Rk Kerk za 7, zo 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 dr Fernhout Al phen, 7 ds Schouten Kockengen. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Ruitenburg oec gast- dienst, 5 ds Vd Bergh; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Makkenze Voorhout, 5 ds Elgersma; De Rank (Golfbaan) 10 ds Vd Zwet. Geref. Kerk Buurt kerk (Hoofdstr.) 10 ds Kuiper; Vinkenl. (Bin nen) 10 ds Elgersma, 7 ds Slofstra. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 hr Vd Bos Katwijk. 'Sole Mio' 9 mw De Peuter. Evang. centrum 'De Ark' (picképl. 1) 10 hr Vd Duin, 7, Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 ds Bloemendaal Delft. Rk Kerk Zee za 7, zo 10.30; Binnen za 7, zo 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 hr Rus Zeist jeugdd; De Zilk 10 ds Vd Meij. Rk Kerk Victork. za 7, zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 9 en 10.30; De Zilk za 7, zo 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds De Bruin SoW-dienst; Pauluskerk 10 ds Nauta; Gemeentecentrum (Lijtw.) 7 hr Schot. Geref. Kerk 10 mw Rozema. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 10.15 en 4.30 ds Arntzen. Ned. Geref. Kerk (Gem.cen trum) 8.45 en 4 ds Janse. Van Wijckerslooth 4 ds De Bruin. Endegeest 10 ds Friederich. Vol- le-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk za 7, zo 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk za 7, zo 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30, 6.30 gezamenlijke jeugdd. Geref. K. 9.30 ds Biewinga Sassenheim, 5 zie herv kerk. Re monstr. Gem. 10 mw Went Bloemendaal. Rk Kerk za 7, zo 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk. Mar. Pres. za 7, zo 10.30; Petrus-B. za 7, zo 9.30 en 10.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds Vd Hoeven, 7 oec dienst in Woudse Dom. Chr. Geref. K. 9.30, 2.15 ds De Boer Harderwijk. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds Pannekoek Oegstgeest. 5 ds V Niel; Bethel- kerk 9.30 ds V Niel. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Verschoor. 5 ds Ribberink; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds Ribberink, 5 ds Czir.a; Maranatha kerk 9.30 ds Cziria, 5 ds Verschoor. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds V Nieuwkoop. Chr. Geref. K. 930, 5 ds Schoonderwoerd Soest. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 ds Vd Vlugt Harderwijk. Rk Kerk zo 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds Schipper, 7 ds Germans. Geref. Kerk 9.30 ds bras, 7 ds Germans. Chr. Geref: K. 10 en 5 ds Hogenbirk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10 mw Luikinga Haarlem. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds V Mourik Nieuwkoop, 6.30 ds Smaling Rijnsburg. Geref. Kerk 9.30 ds Buikema Zwammerdam, 6.30 ds De Reus. Rk Kerk Aardam za 7, zo 9 en 12; Kerk Langeraar za 7, zo 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv, Gem. 8.30 en 4 ds Hei- da. Geref. Kerk 9.30 drs Oegema, 6.30 prof Vd Beek. Gerei. K. Vrijg. 8.30 ds Geelhoed, 4 ds Heida. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeenschap 10. Rk Kerk za 7. zo 9.30 en 11. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds De Zwart; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds Schaap; 'Rehoboth' (Van Leeuwenhoek kade) 9.30 ds Groenendijk Sommelsdi|k, 4.30 ds De Koeyer Wilnis. Hulp en Heil-kerk ('Scha- kenbos', Leidschendam) 10 ds Ter Horst. Ge ref. Kerk 10 ds Blanken, 7 ds Schaap. Gerei. K. Vrijg, (Bachlaan) 9 en 4.30 ds Geersing. Rk Kerk Laur.kerk za 7, zo 11.30; M. Godskerk. za 7, zo 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 angli caanse dienst. Aula-basisgemeenschap (in 'Onderdak') geen dienst. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 en 5; Hoeksteen 9.30 en 6.30; Bethelk. 930 en 5; Rehoboth-school 9.30; Imm.kerk 10 en 5. Ge ref. Kerk Kruisk. 10.15 en 5; Ontm.kerk 9.30. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds Hoogendoorn. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. 10. WARMOND: Herv. Gem. 10 ds Vd Schoot Voorschoten. Rk Kerk za 7, zo 9 en 10.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra, 4.30 ds Volk; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds Janse de Jonge; Messiask. 10 ds Hellendoorn; Dorpscentrum 9.30ds V Dis. Ge ref. Kerk Zijllaan 10 en 7 mw Beeuwker-van Ede. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds Foc- kema Andrea. RK Kerk Jozef za 7. zo 9.30 en 11Will, za 7, zo 9.30 en 11GH za 6. zo 10.30. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds Ouwen- dijk Alphen, 6.30 ds V 't Hof. Geref. Kerk 9.30 ds Aalders, 6.30 mw Vd Meeberg Zwammer dam. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) 10.30 dr Meijering Alphen. Rk Kerk zo 10.30. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds Boer Benthuizen, 7 zie geref kerk. Geref. Kerk 9.30 ds De Haan. 7 ds Haitsma Boskoop. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 mw Schreu- der. Rk Kerk St. Jan za 7.30, zo 9.30; Chr Dienaark. za 7, zo 10. Meerburgkerk H Rijndijk za 7, zo 10 en 11.30. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 ds Omme ring Alphen, 6.30 ds Jonkman Alphen. Geref. Kerk 10 ds De Reus Ter Aar, 6.30 drs Buike ma. Remonstr. Gem. 10 ds Thiema Boskoop.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19