Van droom tot nachtmerrie Musical over Martin Luther King Fries burgemeestersteam toch in 12 Provinciënspel Goud van Oud brengt Focus weer bij elkaar VRIJDAG 27 APRIL 1990- LONDEN Twee maal werd de première uitge steld. directeuren stapten op. tekstschrijvers dreig den met een proces als hun liedjes werden ge bruikt - het vermocht alle maal niet te verhinderen dat deze week in het Lon- dense Picadilly Theater de musical King van start ging. De première had eigenlijk moe ten plaatsvinden op 4 april, de dag waarop Martin Luther King 22 jaar eerder was vermoord. Ze ven jaar en ruim tien miljoen gul den had de voorbereiding ge vergd, en op die gedenkw tardige aprilavond zou de musical ope nen. De weduwe King zou aan wezig zijn, en met haar ook de wereldpers zodat de show van een vliegende start verzekerd Maar Coretta King had zich te elfder ure bedacht en weigerde nog langer haar medewerking. De première werd verschoven naar 18 april en vervolgens "we gens technische problemen" naar deze week. door Cees van Zweeden Het had weinig gescheeld of King was altijd een droom geble ven. Dat die droom uiteindelijk toch is uitgekomen, is vooral aan de Britse producer Richard Blackford te danken. Zeven jaar geleden slaagde Blackford waar velen van zijn collega's altijd hadden gefaald: hij haalde de weduwe King over om aan het stuk mee te werken. "Het idee om over het leven van haar man een soort volksopera te maken sprak haar zeer aan", sprak Blackford vergenoegd. De zegen van Coretta King was vooral van belang om de musical i te geven en daarmee te verzekeren van een groot pu bliek. In Londen loopt bijna elke musical, maar op Broadway is succes een stuk onzekerder.'Als het circus over een half jaar in New York neerstrijkt, is goed keuring van de weduwe King on ontbeerlijk voor een toestroom van publiek uit de zwarte mid dengroepen. DEN HAAG (GPD) Het Fries burgemeestersteam, dat door René Stokvis Produkties werd uitgesloten vari deelname aan het 'AVRO 12 provinciën spel', mocht gisteravond toch van de partij zijn bij de tv-opnamen in Drachten. Het besluit om het burge meestersteam uit te sluiten van deelname, omdat hun kennisni veau hoger zou liggen dan dat van de overige teams, werd vol gens Avro-directeur Boudewijn Klap, zonder enig overleg met de AVRO genomen. Amusementmanager Lex de Rooi heeft er vervolgens voor ge zorgd dat de burgemeesters Van der Meer (Nijefurd) en Lester- huis (Oostellingwerf) en wethouder Ludwig (franekeradeel) in Drachten toch de strijd konden aanbinden met de journalisten van 'Omrop Fryslan' en de docenten en scholieren van het Drachtster Lyceum. De uitzending komt maandagavond 14 mei op het scherm. Nadat de Britse producer Co- retta's ja-woord had gekregen, ging hij onverwijld aan de slag. Anderhalfjaar lang vergaarde hij gegevens over de charismatische zwarte dominee die in 1968 door een enkele kogel voorgoed het zwijgen werd opgelegd. Black ford bestudeerde in Detroit de gospel-muziek, dook in Atlanta in de King Archieven en volgde een cursus 'geweldloze filosofie' aan het Martin Luther King Cen trum. Liefdesleven Toeh Blackford zijn huiswerk had gedaan, slaagde hij erin om een aantal van de bekwaamste medewerkers te werven. Maar met de zwarte tekstschrijfster Maya Angelou, een van Ameri- ka's top-auteurs, bleek producer Blackford een adder aan de borst te hebben gekoesterd. Nadat An gelou een groot aantal van de ljedjes had geschreven, trok ze zich 'plotseling terug en eiste dat haar teksten niet gebruikt' wer den. Reden: Blackford maakte met zijn musical Martin Luther king postuum belachelijk door hem als rokkenjager uit te héél- den. Blackford had de passages over Kings liefdesleven ontleend aan de autobiografie van de on lang overleden dominee Aberna- thy, in de jaren zestig een naaste medewerker van King. In zijn boek had Abernathy tot grote ontzeting van de weduwe King onthuld dat de dominee op de avond van zijn dood met twee an dere vrouwen had geslapen en met een derde s'laande ruzie had gehad. Hoewel Blackford zich niets aantrok van Angelou's pogingen haar teksten terug te eisen, kwam hij in moeilijkheden toen Coretta King in de voetsporen van de zwarte schrijfster trad en haar medewerking opzegde. Wat voor Maya Angelou gold, woog voor Coretta nog zwaarder: de musical trivialiseerde het leven van wijlen haar echtgenoot. De gebeurtenissen namen in maart van dit jaar een wending die Martin Luther King in zijn graf zou hebben doen omdraai en. Na het vertrek van Angelou vonden de - merendeels zwarte - acteurs dat de invloed van de blanken op de musical te groot was geworden. Er werd een ver gadering belegd die eindigde met het vertrek van regiseur Graham Vick en tekstschrijver Richard Nelson, beiden blank. De hoofdrolspeler, die de rol van Martin Luther King, vertolkt, sprak: "Die vergadering was een van de mooiste, ontroerendste en hartverwarmendste ervaringen die ik ooit in mijn leven heb ge had". Belediging Maar het mooiste zou nog ko men. Er werd een nieuwe regis seur en een nieuwe tekstschrij ver aangesteld, beiden zwart, en de inhoud van de musical werd aangepast aan de noden van Maya Angelou en Coretta King. Op de planken kwam Martin Lu thers rol als leider van de burger rechtenbeweging nog iets beter uit de verf en verdwenen zijn seksuele escapades. Een model mens werd geschapen, en het duo Angelou-King sloot de musi cal alsnog in de armen. Met zijn concessies oogstte Blackford het applaus van de weduwe maar de kritiek van de recensenten. "Deze produktie lijkt wel een kinder-musical", schreef Maureen Paton in the Daily Express. "Ze is een beledi ging voor volwassenen". Dat de turbulente voorge schiedenis van de musical aan het gewone publiek enigszins voorbij is gegaan, bleek de afge lopen dagen tijdens de voorver koop. Talloze Londenaren be stelden kaartjes in de veronder stelling dat 'King' betrekking had op het leven van de koning van de rock 'n roll, 'king' Elvis Presley. Aan de kassa van het Pi cadilly Theater (1168 zitplaatsen, duurste kaartje 80 gulden) werd de kaartverkoop dan ook om schreven als "zeer.bevredigend", Zomertarief STER omlaag HILVERSUM (ANP) - De STER heeft weer een nieuwe zet bedacht in de concurrentiestrijd met Veronique. Adverteerders die in de maanden juli of augus tus televisiezendtijd hebben ge kocht kunnen een even groot aantal minuten bijkopen tegen de helft van de normale prijs, al dus een bekendmaking van de STF.R. Wie wel televisiereclamezend- tij'd heeft geboekt in dit jaar, maar niet in juli of augustus, kan dat laatste alsnog doen met een korting van 40 procent. Bij de in deling over netten, dagen en blokken wordt zoveel mogelijk met de wensen van adverteer ders rekening gehouden, aldus de STER. Op de STER wordt de laatste tijd scherpe kritiek geleverd van de kant van adverteerders. R. Nieman van de VEA, de vereni ging van erkende reclame-ad viesbureaus, zei eerder deze maand nog dat reclamebureaus hun klanten steeds meer advise ren om hun reclamegelden aan Veronique te besteden. STER- directeur C.J. Smeekes erkende onlangs op de NOS-televisie dat niet alle zendtijd wordt verkocht. In februari paste de STER haar tarieven al aan onder druk van de concurrentie. Het gemiddelde niveau bleef toen volgens Smeekes wel gehandhaafd, maai er werden prijsverschillen geïn troduceerd op grond van netten en uitzenddagen. Van Dam: 'geen reden voor paniek in Hilversum' AMSTERDAM (ANP) - "De pu blieke omroep zal het scherm in Nederland blijven domineren. Als ik commercials zou plaatsen zou ik het wel weten". Vara-vöor- zitter Marcel van Dam hield gis teren de Bond van Adverteer ders tijdens een ledenvergade ring in Amsterdam voor dat het een "belegen vooroordeel is" dat Hilversum slaapt of in paniek is. Van Dam sprak in een gezel schap van reclamemakers en ad verteerders dat de laatste tijd steeds meer kritiek laat horen op de STER en vaak veel goeds te zeggen heeft over Veronique. Hij ontkende niet dat het aandeel van Hilversum in de slag om de kijkers de laatste weken zakt en dat Veronique in de lift zit, maar volgens Van Dam wordt dat in het najaar allemaal terugge draaid. In de zomer kunnen de publie ke omroepen zich nu eenmaal niet permitteren om veel geld in de programma's te steken, maar de samenwerking en coördinatie waartoe de Hilversumse omroe pen zich hebben gezet zal in het winterseizoen niet onopgemerkt blijven, meent Van Dam. APELDOORN/HILVERSUM (GPD) - In de Americahal in Apeldoorn zijn medewerkers van Veronica en het NOB be zig met repetities voor de tele visieopnamen van het Goud van Oud-spektakel, dat zater dagavond wordt uitgezonden. Het geluid wordt ingeregeld, licht bijgesteld en zeven came ramensen repeteren de came ra-instellingen. Op de bühne staat de Engel se band The Equals. De zanger is een jaar of twintig ouder dan in zijn glorietijd, maar zingt zijn hits nog met evenveel ple zier. Technici en producer kij ken toe. Van hun .gezicht is nauwelijks af te lezen wat ze van het optreden vinden. Pas bij de hit 'Baby come back' is er iets te merken van het feest der herkenning. Een geluids man brult het refrein mee. De man van speciale effecten blaast een rookwolk op het to neel. Dan is goed te zien dat met het licht een soort grote spin wordt gevormd. Twee be lichters worden naar boven ge takeld om iets aan de standen van de spots te veranderen. De volgende groep die repe teert, is Unit Gloria met zange res Bonnie St. Claire. Om ge zondheidsredenen kan Robert Long, de oprichter van deze band, niet meedoen. Bonnie: "Ik sta de longen uitm''n lijf te zingen, maar ik hoor mezelf nauwelijks". Ze heeft voor de gelegenheid een Veronica t- shirtje aangedaan. "Moet ik tussendoor ook nog wat aan kondigen?", vraagt ze aan pro ducer Frans Meijer. Van hem mag ze doen wat ze wil.'Een hoge toon uit een van haar hits laat ze achterwege: "Morgen komt het goed", belooft ze. Aan het eind van de dag is het de beurt aan Focus, de Ne derlandse band met Jan Ak kerman en Thijs van Leer, die een kleine twintig jaar geleden hoog genoteerd stond op de in ternationale hitlijsten. Al jaren zouden de twee heren in on min met elkaar leven en zelfs geen woord met elkaar wisse len, gaat het verhaal. Speciaal voor Goud van Oud treden ze nog eens samen op. Tijdens de repetitie kijken de muzikanten elkaar nauwe lijks aan. Akkerman rookt nonchalant een sigaretje ter wijl hij gitaar speelt. De came ra's draait hij het liefst de rug toe. In de regiekamer kan men er wel om lachen: "Nou doet ie het weer!" Van Leer weet ach ter zijn orgel, met zijn dwars fluit of als hij de snelle melo dieën zingt, de camera's juist te bespelen. Met een petje over zijn kalende achterhoofd kijkt' hij recht in de camera. Alle me dewerkers van Goud van Oud zijn de zaal in gekomen om het optreden te zien. "Dit is fantas tisch", zegt een cameraman. "Ik krijg er kippevel van". Ie dereen is het met elkaar eens: Wat Focus doet is geniaal. De band speelt House of the King, Sylvia, Tommy en de num mers Focus 1, 2 en 3. Na afloop zijn Thijs van Leer en Jan Akkerman zelf ook zeer tevreden. "Het is steengoeie muziek", zeggen de muzikan ten onafhankelijk van elkaar. Van Leer zegt dat de verstand houding tussen hem en Akker man goed is: "We hébben een paar jaar geleden nog samen een plaat gemaakt, maar die werd nooit gedraaid omdat er geen hit op stond. De muziek van Focus is geen nostalgische herinnering..Wat wij gemaakt hebben is nog altijd heel actu eel". Akkerman: "Ach, zo'n op treden is eenmalig. Leuk om te dóén, want we staan nog steeds achter de fantastische muziek die we toen maakten. Maar op het toneel staan we wel eén paar meter bij elkaar vandaan" (Morgen, Nederland 2, 21.00) Spijkerbroek mag De leerlingen van Eton College, de beroemdste kostschool van Groot-Brittannië en kweekplaats voor het Britse establishment, mogen voortaan in hun vrije tijd in spijkerbroek en overhemd zon der stropdas de straat op. De lei ding van de universiteit heeft ech ter reeds aangekondigd de klok weer te zullen terugdraaien, als de studenten er slordig gaan bijlo pen. Tot op heden mochten de 1.260 studenten van Eton, allen jon gens, slechts de stad in gekleed in een nette broek, colbert en over hemd met stropdas. De commis sie van docenten en ouderejaars leerlingen die.de nieuwe regule ring heeft voorbereid, verklaarde te hebben geprobeerd een even wicht te vinden tussen "comfort en fatsoen". Zoektocht stopgezet De- Belgische luchtmacht gaat voorlopig niet meer op zoek naar vreemde vliegende voorwerpen, beter bekend als UFO's. Minister van defensie Guy Coeme zei dit donderdag in antwoord op vra gen van het parlementslid Rik Daems. Deze was benieuwd naar de kosten van de zoektocht naar UFO's waaraan de Belgische luchtmacht tijdens de paasdagen heeft meegewerkt. Coeme bleef het antwoord schuldig omdat hij geen details kwijt wilde over een rapport dat de luchtmacht over de operatie heeft gemaakt. Coeme zei wel dat de medewer king van de luchtmacht, die twee F-16's en radarposten ter beschik king stelde, niets te maken had met veiligheid maar was bedoeld om 'bijkomende' informatie op te doen. Of dat laatste is gelukt, is dus Choreograaf Lionel Blair (rechts) en leden van de 'Roly Folies' instrueren de Londense Coldstream Gards hoe je moet tapdansen. De les was bedoeld om tapdansers te stimuleren mee te doen aan de Engelse po ging om op 6 mei 's werelds grootste tapdans te laten plaatshebben. (foto ap> onduidelijk. De speurtocht was opgezet omdat er in het zuiden van België de laatste maanden melding was gema'akt van laag- vliegende vreemde objecten die duidelijk zichtbaar waren. Het turen door de tientallen wachtposten die zich her en der hadden opgesteld werd niet be loond: er viel niets onverklaar baars te zien. Desondanks zitten de Belgen nog steeds met de vraag wat de echo's waren die op 30 maart door radarposten op de grond en twee F-16's werden op gepikt. EEN TUNNEL ONDER HET KANAAL ZAL DE TEGENSTELLING EN TUSSEN ENGELSEN EN FRAN SEN DEFINITIEF IK DENK DAT ZE DE BOOT BLIOVEN NEMEN VANWEGE DE GOEDKOPE DRANK...

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 24