Blijvende afkeer van grote woorden C"r"13^E.T~^ni Werk meestervervalser onder de hamer José Kuijpers: interessante actrice in het verkeerde stuk Vioolspel Augustin Dumay overrompelend KIJK-UIT Exposities Concerten Theaters VRIJDAG 27 APRIL 1990 Remco Campert in de Burcht LEIDEN Remco Campert werd gisteravond bij de conversatie van Burcht Literair door organisatrice Obbema ter inleiding een 'literair- historisch figuur' genoemd. Hij is inderdaad geen modieuze schrijver die allerwegen aan de weg timmert, om het prozaïsch uit te drukken, en misschien verklaart dat de matige opkomst in de meestal goed gevul de Burcht. Aan de andere kant is hij ook weer niet zo historisch dat hij niet meer publiceert: in het najaar komt zijn roman Gouden dagen uit, waaruit hij een aantal proeffrag- menten voorlas. Interviewster was dit keer de nog onwennige Jessica Dürlacher. Zij publiceert vraaggesprekken met schrijvers in De Tijd en recenseert voor De Volkskrant. De in 1929 ge boren Campert - "Ik ben nu een Zestiger is evenwel niet de ge makkelijkste om te interviewen. Hij is geen echte prater en van aan hem toegeschreven bedachtzaamheid wil hij niet weten - "Ik heb een lan ge geschiedenis van niet naden- ;ken". Zijn aarzelende antwoorden zijn daardoor veelal laconiek. Niet vreemd voor een dichter, die een af- 'keer heeft van 'grote woorden', al keek hij als de benjamin van de Vijf tigers nog'zo op tegen Lucebert en in mindere mate tegen Kouwenaar en Elburg. Dat zijn nieuwe roman over het geluk gaat, wekte bij Jessica Dürla cher en de zaal wel enige bevreem ding. Maar het schrijven ervan maakte Campert gelukkig en hij hoopt de lezer in dat geluksgevoel te kunnen laten meedelen. Want Campert is ook zoals hij zelf zegt "een grote kleine mopperaar en ik heb voor dit boek mijn klein ge klaag uit columns opgeheven. Maar ik ben als de dood om buiten mijn terrein te gaan en dat is heel dicht bij de wereld. Ik beschrijf directe, geen theoretische ervaringen". Campert wil "een gevoel van liefde schoonhouden, dat af en toe door me heen slaat". Zo bleek het schrij ven van zijn Volkskrant-columns het onderhouden van een jeugdlief- 'de. Want na de oorlog was, naast de jazz, het bestaan van columns in een blad als de New Yorker een openba ring voor hem. Ook gisterenavond bleek weer dat het onzegbare niet te zeggen valt. Een vragensteller in de zaal probeerde Camperts levensgevoel te omschrijven, maar zoiets zal al tijd een poging blijven, net als het schrijven zelf. Campert vond het wel leuk dat hij in die omschrijving met Tsjechov vergeleken werd, maar kon er verder niets mee. Ver volgens werd hem als andere uiter ste concreet gevraagd of Camperts moeder model had gestaan voor een vrouw in Hermans' Herinneringen van een engelbewaarder. Hij had zie, bleek enige minuten eerder hier nog nooit van gehoord, zo bleek toen Remco Campert, de zoon van uit zijn reactie, maar vroeg op zijn de door de Duitsers omgebrachte beurt niet yerder naar het waarom Jan Campert, het gedicht Januari van die vraag. 1943 voordroeg. Toen was het na af- Dat het troostende 'antwoord' op loop even muisstil, vele vragen te lezen valt in zijn poë- EMIEL FANGMANN DEN HAAG (GPD) - Voor een paar duizend gulden alle kennissen de ogen uitsteken met een Picasso, een Matisse of een Chagall aan de muur in dé huiskamer. Dat kan bin nenkort, want maandag 7 mei wor den ruim 200 schilderijen van we reldberoemde meesters voor een 'prikje' geveild in het Haagse vei linghuis Diederiks. Het gaat hies- niet om originele schilderijen, maar perfecte vervalsingen van de be kende Spaanse meestervervalser Miguel Canals. Canals (64) heeft in de buurt van Barcelona een groot atelier, waar hij uiterst knappe kopieën van beken de oude en moderne meesters schil dert. De vervalser levert geen half werk. Hij imiteert kleurgebruik, handschrift, signatuur en penseel streek. De doeken zien er van de achterkant verbazingwekkend oud uit. Speciale trucjes, zoals het laten waaien van stof over een nat schil derij zorgen voor dit effect. Als een schilderij er dan nog te gladjes uit ziet, gaat hij het doek zelfs met mes sen en ander wapentuig te lijf, om het daarna! weer te restaureren. Canals maakt de kopieën, voor zien van ^origineel' signatuur, zo perfect, dat ze in sommige gevallen niet van de echte werken zijn te on derscheiden. Om misbruik tegen te gaan voorziet Canals daarom elk doek aan de achterkant van een lak- stempel met zijn eigen handteke ning. Bovendien wordt al zijn werk Dat helpt niet altijd, want volgens de Spanjaard is er hier en daar al een Canals als een echte meester verkocht. "Later is dat wel weer uit gekomen en opgelost", aldus Ca nals. "Om eerlijk te zijn geeft je dat wel een kick. het blijkt dat je je vak toch aardig onder de knie hebt!" Canals heeft misschien minder talenten, ma§r véél beter belegde boterhammen dan destijds de meeste kunstenaars die hij kopi eert. Zijn werk hangt in de villa's van filmsterren, Arabische sjeiks en schatrijke bankiers. Vaak ook ge ven bezitters van kostbare schilde rijen Canals de opdracht een kopie naar het origineel te maken. Het kostbare origineel, dat soms vele miljoenen waard is, kan dan veilig in de kluis worden opgeborgen en de rijkaards kunnen met een gerust hart pronken met hun peperdure bezittingen. Volgens de schilder is zijn meest tevreden klant een rijke dame uit de Spaanse badplaats Marbella die een jaar of tien geleden één van zijn ko pieën van de Franse meester Utrillo kocht. Kort geleden kocht zij op een veiling in London een échte Utrillo. Zij belde Canals daarover op. "Maar", vertelde dë dame "ik v-ind die Utrillo van u toch een stuk Volendamse groep BZN iii Stadsgehoorzaal LEIDEN Do Volendamse groep BZN treedt vanavond op in de Stadsge hoorzaal. De bezetting: Carola Smit, zang; Jan Keijzer, zang; Jan Tuijp, bas; Jac. Veerman, drums; Dirk v.d. Horst, sologitaar en Dick Plat, toetsen. BZN geeft dit jaar nog zo'n 65 concerten in den lande. Onlangs kwam hun nieuw LP 'Crystal Gazer' uit, die goed was voor een gouden plaat. Toe gangskaarten bij het uitbureau van K O. Flits Klein overleden DEN HAAG/PARIJS (ANP) - De Nederlandse kunstschilder Frits Klein is woensdagavond in zijn woonplaats Parijs op 92-jarige leef tijd overleden. Als neo-impressio- nist maakte Klein olieverven, aqua rellen, pasteltekeningen en litho grafieën: landschappen met stran den, tuinen, parken en bloemen winkels, zonnige werken die pren- tentieloos getuigen van grote vitali teit. Van Klein zijn binnenkort twee overzichtstentoonstellingen te zien in Parijs, in september in het stad huis van het zestiende arrondisse ment en in december in galerie Car- sluis. Marijke Frijlin en Harry van Rijthoven. 'Molly Bloom' naar Ulysses van James Joy ce. Spel: José Kuijpers. Regie: Stephan Kimmig. Gezien op 26 april in theater Impe rium. Aldaar nog vanavond te zien. LEIDEN - Beide teksten hebben een Ierse achtergrond. Het zijn per slot van rekening twee pro gramma-onderdelen van de Ierse week, waarmee het Theater van het Oosten tot en met aanstaande zondag in drie Leidse theaters te gast is. Afgezien van die voorspel bare Ierse achtergrond is er ech ter vrijwel niets dat 'Caithleen' en 'Molly Bloom', als tweeluik op één avond geprogrammeerd, met elkaar verbindt. Twee stukken voor één prijs: in principe niets op tegen, maar bij een Ierse week zou je meer thematische samen hang verwachten. Uit tijdsoverwgingen zal men niet tot deze programmering zijn gekomen. Alleen al 'Caithleen', waarmee het tweeluik begint, is avondvullend, want duurt zo'n anderhalf uur. Het is een hele aar dige bewerking van een gedeelte uit de trilogie 'The Country Girls' en van ander werk van Edna O'Brien. In een aantal scenes zien we twee meisjes opgroeien. Met weinig middelen worden wezen lijke gebeurtenissen in hun bei der leden aanschouwelijk ge maakt. Aanvankelijk is dat nogal fragmentarisch, in de loop van het stuk wordt het evenwichter opgebouwd. Het spel typeert heel treffend de combinatie van een introverte, volgzame en wat tuttige Caithleen (Manon en Nieuwe- boer) en de brutale, bazige en meer uitdagende Baba (Marijke Beversluis). De een neemt de an der op sleeptouw, wanneer ze zich tegen hun achtergrond ver zetten. Wanneer zij samen zijn, le vert dat de mooiste momenten op: nu eens aardig, dan weer ste kelig en jaloers zijn ze tegenover elkaar. De scenes in samenspel met Marijke Frijlink en Harry van Rijthoven zijn soms functioneel, maar ook wel erg vlak en schema tisch. Wanneer laatstgenoemde zelfs de rol van moeder overste gaat spelen, tendeert 'Caithleen' naar een oppervlakkige sketch. Deel één van het tweeluik heeft dus enkele zwakke kanten, het tweede deel van de avond blijkt een misser. Molly Bloom is een romanpersonage uit 'Ulysses' van James Joyce, één van de meest spraakmakende romans van de twintigste eeuw. Deze 31-jarige Iers-Joodse zangers en echtgeno te van Leopold Bloom, hoofdper soon uit het boek, komt in het laatste hoofdstuk uitgebreid in een grote 'monologue intérieure' aan het woord. Wat José Kuijpers breng, is een bewerking in drie delen. In het eerste deel speelt ze een uiterma te opgewonden juffrouw in tren dy lederen jack. Wat dat nog met Molly Bloom te maken heeft, is een raadsel. Al pratend kleedt ze zich om en begint in feestjurk met 'live' pianobegeleiding Duitstalig cabaretreperoire uit de jaren '20 en '30 te zingen. Die vertolking mag er overigens best zijn. Haar voordrachtstechniek maakt dui delijk dat José Kuijpers wel dege lijk iets kan. De relatie met Molly Bloom is hier mager; hoogstens dat Molly van beroep zangeres is. Het laatste deele heeft dat einde lijk in de verte iets met Molly Bloom te maken. Dat is te laat, on danks haar optimale inzet heeft José Kuijpers reeds de strijd ver loren. Helaas, een interessante ac trice in volstrekt het verkeerde stuk. WIJNAND ZEILSTRA Residentie Orkest o.l.v. Paul Daniel. Solist Augustin Dumay, viool. Werken van Men delssohn, Fauré, en Hindemith. Gehoord ir de Stadsgehoorzaal op 26 april. LEIDEN - Van de vier werken op dit Meesterserie-concert was het juist het allerbekendste dat voor een verrassing zorgde: het viool concert in e van Mendelssohn, te recht een van de meest geliefde concerten van het gehele vioolre pertoire door zijn rijkdom aan ly rische melodieën en poëtische in houd. Voor deze verrassing zorg de de violist Augustin Dumay met in één woord overrompelend vioolspel, waarin affiniteit met het romantische repertoire over duidelijk bleek. Voor dit repertoi re heeft Dumay dan ook alles in huis: een trefzekere techniek, een flexibele streek en een rijkge schakeerde grote toon. De be heersing van deze middelen stelt Dumay in staat om tot een zeer persoonlijke interpretatie te ko men, waarin het vertrouwde Men- delssohn-concert een face-lift krijgt, met soms verrassende de tails, door een uitgekiende fra sering, een onverwacht accent, of een gewaagd uitgesponnen ver traging. In de tempi veroorlooft Dumay zich trouwens grote vrij heden, die door het orkest niet al tijd direct opgevangen konden worden. Het enige waardoor ik mij toch niet voor 100 procent aan deze interpretatie gewonnen kon geven was het gevoel 'te': te mooi, te overdadig, te weinig eenvou dig, ondanks het superieure spel. Zeker is dat de zaal voor deze uit voering plat ging. Het programma werd geopend met de Ouverture Midzomer- nachtdroom van Mendelssohn als opmaat, waarin Paul Daniel het orkest niet goed in balans kreeg zodat de elfen nogal eens over hun voeten struikelden. In de Suite Pelléas et Mélisande van Fauré ontplooide het Residentie Orkest zich ten volle met zeer fraaie houtblazerssoli en een war me strijkersklank. De symfonie Mathias der Maler werd door Hin demith geschreven als een soort 'leader' voor de gelijknamige ope ra van zijn hand. Centraal in dit stuk staat Matthias Grünewald, schilder van het Altaar van Isen- heim. In deze fguur stelde Hinde mith de kwestie van de verhou ding tussen kunst en politiek aan de orde, een hoogst actueel en niet ongevaarlijk onderwerp in het Duitsland van de jaren '33/'34. Alle moderniteit achter zich la tend greep Hindemith terug op compositie-techenieken en tona liteit van het verleden. Het werd een stuk met een krachtige seri euze ondertoon, waarin prachtige lyrische momenten boeien, maar wat erg bombastische en uitge sponnen passages vervelen. Paul Daniel leverde er met het geïnspi reerd spelende orkest een krach tig pleidooi voor, dat bij het het pubiek weinig weerklank vond. MIES ALBARDA Leiden Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,. dubbelexpositie: Holtzhey Zoon, een 18e eeuwse pehningfabriek, t/m 10/6 en 'Geld van het Kcfninkrijk', Nederlands geld van 1814-1990,;t/m jan '91; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 12-17 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg 28, 'Mozaiep de Antieken; oog in oog met Grieken, Etrusken en Romeinen', t/m 2/9; di t/m za 10-17 uur, zo 12-17 uur. Rijksmuseum van Volkenkunde - Steen straat 1, fototentoonstelling: 'India, heimwee naar Benares', van Marijke Bres- ser en 'Senegal, houtjes van God', van Steef Meykgecht, t/m 4/6; di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie - Hooglandse Kerkgracht 27, Milieu-ten toonstelling EEG, tot eind sept; ma t/m vr 10-17 uur, zo 14-17 uur. Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin gel 28-32, 'Planten in beeld. Tekenaars en geleerden in de Hortus Botanicus 1700- 1800' en 'Floris Verster en zijn kunstenaars vrienden'. t/m 24/6; di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Pijpenkabinet - Oude Vest 159a, 'Vorstelijke Pijpen', vier eeuwen Oranjevorsten op pij pen verbeeld, t/m 6/5; zo 13-17 uur. Het Achteijiuis - Nieuwe Rijn 38, permanen te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, Signaal, Studio voor Vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers lonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg 243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel: 146024. Sociéteil Ouintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Ouintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. man - Oude Rijn 89, Frank Borst, RobinAkkerman en Jean Ma ne Mersmans, verschillende technieken, el ke eerste zondag van de maand open. LAK-Galerie - Cleveringaplaats 1, Mark van Overbeeke: 'Tools Toys', werk uit de hui selijke omgeving, t/m 25/5, ma t/m vr 10-22 Onderzoekcentrum Sturing en Samenle ving - Maresingel 3, Dimitros Xanthopoulos: tekeningen, schilderijen en keramisch werk, t/m 12/7; geopend tijdens ka Galerie Time is Art' - Ni derijen en werk op papier van Ada de Ko ning, t/m 29/4; wo, do, vr, za van 14-18 uur. Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8, 'Goden en Natuur in Inkt', Oude Japanse schilderingen in Leiden, t/m 21/5; wo t/m zo - Botermarkt 9, Irene Olivier-de Niet met aquarellen, t/m 7/5; geopend di t/m za. Galerie AZL - Gebouw 1, Academisch Zie kenhuis Leiden, werk van Dick Donker, t/m 29/4, dag. 10-17 uur. Coup d'Art - Nieuwe Rijn 27, 'Beestachtig', werk van Miriam van benthem, Marie Louise Dekkers, Arièn de Groot, Shunyam Gross, Ria Koot en Jacqueline Roy, t/m 19/5; wo en vr 10-18 uur, za 10-17 uur, do 10-21 uur. Antiquariaat Paddenburg - Diefsteeg 14, Ton Broekhuis met foto's voor het boek: 'Een wijde blik verruimt het denken',t/m 7/5; Galerie AZL - Rijnsburgerweg 10, gebouw 1, Dick Donker met recente werken, t/m 29/4; dag. 10-17 uur. Alphen Houweling Woonsfeer - Hooftstraat 187, schilderijen van Jan van Eden, t/m 14/5; tij dens openingsuren. Hillegom Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraatprome nade 12b, kleurgrafieken van Frank Porce- lijn, t/m 5/5; di t/m vr 10-18 uur, za 10-17 uur. Leiderdorp Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese- weg 55, aquarellen van W.J.M. Buchly, t/m 17/5; dag 10-20 uur. Lisse Museum voor de Bollenstreek - Heereweg 219, permanente tentoonstelling, elke eer ste zondag van de maand rondleiding om 14 Noorden Hotel-Restaurent 'De Watergeus' - Simon van Capelweg 10, wandkleden van Anneke v.d. Molen, aquarellen van Coby Hensen en etsen van Jan Groenewegen, t/m 4/6; dag. vanaf 10.00 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling: 'Wintersalon van Oost Europese kunste naars, een brug tussen Oost en West', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Voorschoten Galerie Mercedes - Voorstraat 35b, Willy Belinfante: olieverf, pastel en grafiek en Ine ke van Dijk: bronzen beelden, t/m 12/5; wo Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat, Leen Kolpa met oliepastel, Wies Dur met keramiek, t/m 18/5; di 19-21 uur, wo 10-12 en 14-16 uur, do, 1-16 u De groep 'Blues Bianco', zaterdagavond in hetLVC. (foto pr) Vereniging-het Oude Raadhuis straat 36, Marga Potma met ke Anja Serlie met aquarellen en gemengde technieken, t/m 17/5; di 19-21, wo, do, zo 14-16 uur, za 11-16 uur, kleurthema werk kamer: groen/roze. Wassenaar Cultureel Centrum De Warenar - Kerkstraat 75, groepstentoonstelling van Artimediair, t/m 13/5, ma t/m vr van 9.00 tot 16.00 uur. Raadhuis 'de Paauw' - Raadhuislaan 22, werk van schilder en tekenaar Sierk Schro der, t/m 27/5, di t/m vr 10-16 uur, za en zo 13-17 uur. Galerie Bianca - Gravestraat, 1houtsnedes van Saskia Masselink, werk op papier en hout van Aline Thomassen en objecten van Gert den Tuinder, t/m 6/5;, do, vr, zo 14-17 Klassiek In het kader van de zogenaamde vocalis tenserie treedt vanavond de tenor Bernard van Loonen op in de Kapelzaal. Hij wordt begeleid door de pianist Jan Willem Nelle- ke. Op het programma staan werken van Tsjaikovsky, Rachmaninoff en Britten. Aan,- vang 20.15 uur. Alwin Bar speelt op woensdagavond roman tische pianomuziek. Hij vertolkt werken van F. Schubert en R. Schumann. Aanvanq 20.15 uur. Patrick Hopper (piano) spelen werken van J.N. Hummel, S. Prokovieff en M. Bon. Aan vang 12.45 uur. Ter gelegenheid van het 400-jarig bestaan van de Hortus Botanicus geeft het Leider dorps Kamerkoor onder leiding van Wim van Meeuwen en met medewerking van Pe ter Entsinger (piano) een zogenaamd Flora Concert, Op het programma staan klassieke liederen die te maken hebben met bloemen of bomen, zoals 'BlUhet Ihr Linden' en 'Die Rose stand im Tau' van Robert Schumann, Het onkruid is vertegenwoordigd in een lied van Brahms, dat gaat over een brandnetel ("Brennessel steht an Weges Rand'). Maar ook Moeders-wil-is-wet-nummers als 'Tul pen uit Amsterdam' en 'Wenn der weisse Flieder wieder blüht' worden ten gehore ge bracht. Aanvang 15.00 uur. Plaats: Oran jerie, Hortus Bo'anicus. Het concert is nu reeds uitverkocht. Op Koninginnedag is er weer een Flora Concert in de Horatus Botanicus, zelfde tijd, zelfde plaats. Ditmaal is het het Praetrius Ensemble van Piet Kunst dat acte de prés- ense geeft met werken van Cornelis Schuijt, Hans Dieter Vermeer en Guido van Oor schot. Voor dit concert zijn nog enkele kaar ten verkrijgbaar bij de portier van de Hortus, Rapenburg 73. it Cultureel Centrum aan de Prinses Marij- lan te Voorschoten, Bijna alle instrumen- waarop les wordt gegeven zijn te beluis- zueia en Paraguay staat zondagavond op het programma bij INTI. Uitvoerenden: de muziekgroep Ekeko. Naast de harpmuziek zijn er liederen uit het Andesgebergte var Peru en Bolivia te beluisteren. De toegang is gratis. Aanvang 14.00 uur. Pop 'Desperate gitaarrock'. Dat speelt de Leids- /Haagse band Vanity Dead vanavond in het zoldercafé van het LVC. De muzikale ach tergronden van de bandleden lopen nogal maken staat bij deze uitvoering voorop. Aanvang 19.30 uur. Het Loeki Stardust Kwartet, dat bestaat uit vier blokfluitisten van het Sweelinck-conser- vatorium, geeft vanavond om 20.15 uur een concert in de Dorpskerk te Katwijk aan de Rijn. Van Sweelinck tot Charley Parker, van Bach tot Frans Geysen, dit kwartet speelt het allemaal. Hoogtepunt is de bewerking van Vivaldi's concerto in D. Harpmuziek uit de landen Colombia, Vene- f. rock en soul. De formatie hééft veel opgetreden in het clubcircuit en in het voorprogramma ge staan van Robert Cray en Level 42. Binnen kort komt de tweede elpee uit van Blues Bianco. Morgenavond treedt de groep op in het LVC. Aanvang 22.00 uur. Leiden Leidse Schouwburg za 28, 20.15 uur; in kader van de Ierse week. Theather van het Oosten: The impor tance of being earnest', van Oscar Wilde, zo 20, 13.30 uur; twee korte stukken van Theater van het Oosten: 'Riders of the sea' en 'In the shadow of the Glen'. ma 30, di 1, 20.15 uur; voorronden 'Leids cabaret Festival'. wo 2, 13.30 en 16.00 uur; kindervoorstel ling: 'De Grote meneer Kaktus Show', do 3, 20.15 uur; halve finale 'Leids Cabaret LAK-theater vr 27, za 28,20.30 uur; in kader van de Ierse week: Theater van het oosten: 'Wij alleen, alleen wij'. zo 29, 15.00 uur; kindervoorstelling: 'Stoe lendans', door F Act. wo 2, do 3, 20.30 uur; jubileumvoorstellin gen door Saint-Lazare (vereniging voor Franstalig toneel van de Leidse Universi teit). Alphen aan den Rijn Parktheater Leiderdorp Muzenhof Den Haag AT&T Danstheater vr 27, za 28, 20.15 uur; Koninklijk Ballet van Vlaanderen: musical "Westside Story', zo 29,14.30 uur; Het Nederlands Dans The ater: 'Black Cake', 'Grose Fuge'. en een nieuw ballet van Hans van Manen. Circustheater vr 27, 20.15 uur; theaterconcert door De Frank Boeijen Groep. za 28, 20.15 uur; Haags Opera- en Operet tekoor Bel Canto en solisten olv Johan Vin gerhoed, werken van Dinzetti, Verdi, Offen bach en Strauss. Diligentia vr 27, za 28, 20.15 uur; Theatershow Marli ne Bijl: 'Mevrouw Bijl'. Dr. Anton Philipszaal vr 27, za 28, 20.15 uur; Het Residentie Or kest olv Paul Daniel, mmv Augustin Dumay (viool), werken van Mendelssohn, Fauie en Hindemith, ma 30, 20.15 uur; Het residentie orkest olv Paul Daniel, mmv Rian de Waal (piano), Ko ninginnedag Concert met werken van Fau ré, Hindemith en Rachmaninov. Koninklijke Schouwburg za 28, zo 29, ma 30try-outs), di 1 (premiè re, wo 2, do 3,20.15 uur; Het Nationale Toneel: "Macbeth', van Shakespeare. Amsterdam Carré vr 27, za 28, 20.15 uur; theaterprogramma Herman van Veen. zo 29, 20.15 uur; Die Dresdner Singakade- mie, Zotos Ensemble olv MikisTheodorakis, mmv George Dalaras (zang): 'Slaat van be leg'. ma 30, 14.30 uur; Voices Festival - Mara thon 'Voices Light': Montezuma's Revenge, Sweet Honey in the Rock; 20.00 uur; Chan ticleer, Cantabile, mmv Andy Reed, di 1. wo 2, do 3, 20.15 uur; Theatershow Herman van Veen. Concertgebouworkest olv Riccardo Chailly, mmv Jaap van Zweden (viool), werken van Bernstein en Bruckner, za 28, 14.00 uur; Radio Symfonie Orkest, Koor Nieuwe Muziek en solisten olv Rein- bert de Leeuw, werken van Weill, di 1, 20.15 uur; Residentie Orkest olv Paul Daniel mmv Rian de waal (piano), werk van Fauré, Hindemith en Rachmaninow. do 3, Koninklijk Concertgebouworkest olv Neeme Jarvi, Groot Omroepkoor NOB olv Robin Gritton, werk van Sibelius, Tubin, en Bach. C.C. Amstelveen za 28, 20.15 uur; Theatershow Paul de Leeuw: 'Beste Maatjes', di 1, 20.15 uur; Toneelgroep Amsterdam: 'Vrijdag' van Hugo Claus. 2, 20.15 uur; De Hol n kleine negertjes', vai i Elsje Scherjon, Lucas Di Veerman e.a. do 3, 20.15 uur; Bavo Galema: 'De vrije val van Victor Thieu'. Muziektheater vr 27, ma 30, do 3, 20.00 uur; De Nederland se Opera- 'Le comte Ory', van Rossini, mmv Nederlands Philharmonisch Orkest en solis ten olv Gabrièle Ferro. Nieuwe de la Martheater vr 27, za 28, zo 29, di 1, wo 2, 20.15 uür; 'Hartzeer', met Monique van der Ven en Thorn Hoffman. Stadsschouwburg zo 29, 20.15 uur; Dansgezelschap Reflex: 'Aphrodite', Triumvirate' en première van 'Nobless oblige'. di 1. 14.00 en 20.15 uur; Het Zuidelijk To neel: 'Alice, Alice', met Nelly Fnjda, Johan Ooms e.a. wo 2 (try-out), do 3 (première). 20.15 uur; In ternationaal Top Drama van de Performan ce Group: 'Dionysus in '90'. Rotterdam De Doelen zo 30, 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur; Festival marathon 'Voices Festival 1990', met Canticleer en Cantabile, Montezuma's Revenge en Sweet Honey in th Rock. Luxor Theater dag. (beh. ma), 20.15 uur, zo ook 14.00 uur; musical 'Cabaret', met Willem Nijholt, Alexandra van der Marken, Guus Verstraete sr, Lia Dorana e.a. Rotterdamse Schouwburg vr 27, za 28, 20.15 uur; RO Theater: 'Mac beth', van Shakespeare, met o.a. Carol van Herwijnen, Trudy Labij, Door van Boeckel zo 29, 20.15 uur; Opera Forum: 'Don Gio vanni', van Mozart. di 120.15 uur; De Tijd met: 'Jacov Bogomo- lov', van Maxim Gorki, wo 2, do 3,20.15 uur; Het Nederlands Dans theater met een gemengd programma, mmv Nederlands Ballet Orkest: 'Black Cake', 'Grosse Fuge' en nieuw ballet van Hans van Manen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23