Q
H
Verlaten vrouw neemt wraak
Smerig duel politie
Einstein als jeugdige rocker
Psychologisch noodlotsdrama
VRIJDAG 27 APRIL 1990
PAGINA 21
H"S
'She-devil'; regie Susan Seidelman; hoofdrol
len: Meryl Streep, Roseanne Barr; theater
Lido, Leiden
Fay Weldon is de auteur
klein dozijn feministische t
die zelfs voor regelrechte
haters nog aardig zijn. Haar fanta
sierijke beschrijvingen van de sleur
van alledag en haar wat gecompli
ceerde maar meestal bijtende sar
casme brengt ook de grootste ma
cho's op knieën. Haar roman 'She-
devil' werd zo'n vier jaar geleden
bewerkt voor televisie, een serie
waarvoor de ware liefhebber thuis
bleef. Nu is er dan de film, met
Meryl Streep en Roseanne Barr.
Natuurlijk, een film is per defini
tie een op zich zelf staand (kunst-
)werk dat nergens mee vergeleken
mag worden. Maar toch dringt zich
na afloop de vraag op: wat is er in
hemelsnaam met dat prachtige ver
haal gebeurd? De helft of meer is
weggelaten en wat er voor in de
plaats kwam mag geen naam heb
ben.
Een onaantrekkelijke, huisvrou-
werige vrouw (uiteraard Roseanne
Barr), moeder van twee kinderen,
ziet haar man verdwijnen in de ar
men van een steenrijke, elegante en
bloedmooie schrijfster van serie-ro
mannetjes (natuurlijk Meryl
Streep). De huisvrouw besluit
wraak te nemen.
Ze blaast haar huis op en heeft
dan als dakloze moeder zogenaamd
geen andere keus haar kinderen aan
haar verdwenen man over te dra
gen. Ze weet te regelen dat de oude dwongen bij dochterlief intrekt en ren een moeilijke hond. Zo
moeder van de schrijfster noodge- bovendien hebben de twee kinde- schrijfster en de verliefde
tant hun prille geluk danig ver
stoord. En het wordt nog veel erger.
De verlaten vrouw doet alles om
haar man en zijn nieuwe vlam het
leven zuur te maken. Ze voltooit
haar wraak door de inmiddels suc
cesvolle boekhouder werkloos te
maken. In boek en tv-serie gaat de
vrouw echter een paar belangrijke
stappen verder. Ze spendeert bij
voorbeeld kapitalen om haar uiter
lijk te verbeteren, zodanig dat ze
tenslotte zelfs voor de schrijfster
kan doorgaan. De oorspronkelijke
ideeën van Fay Weldon zijn veel ab
surder, de grappen harder, de
wraak wreder en de ironie cyni
scher.
Tuurlijk: Streep in haar rol als het
pseudo-zelfverzekerde schrij fster-
tje is wel geestig. Zeker: Barr als de
dragonder die kwasi-verongelijkt
haar wraakactie uitvoert is leuk.
Maar op geen stukken na leuk ge
noeg en bovendien is de kern uit het
verhaal verdwenen, waardoor het
lijkt alsof Weldon een oppervlak
kig, komisch bedoeld damesroman
netje schreef.
Regisseur Susan Seidelman is er
niet in geslaagd het cynisme en de
felheid van Weldon vorm te geven.
Je zou bijna denken dat de film
maakster een en ander bewust heeft
afgezwakt. Waarschijnlijker ,is ech
ter dat zij en haar scenarioschrijvers
aan anderhalf uur film niet genoeg
hadden om het duivelachtige
ideeënrijkdom van Fay Weldon
recht te doen. Het resultaat: een kin
derlijke, pijnlijk mislukte film.
PETER SLAVENBURG
BIOSCOPEN
Andy Garcia in 'Internal affairs'.
'Internal affairs'
'Het idee voor de Australische ko
medie 'Young Einstein' werd gebo
ren in hartje Brazilië. Aan de oever
van de Amazone ontmoette een jon
geman uit Sydney een Braziliaanse
inboorling in een t-shirt met de be
roemde foto van Albert Einstein die
zijn tong uitsteekt. Die bizarre com
binatie zette de fantasie van de zich
Yahoo Serious noemende regis
seur, schilder, komiek en ex-gara
gehulp in werking.
Hij realiseerde zich dat Einstein
ook nog maar 26 was toen hij in 1905
de relativiteitstheorie formuleerde.
Twee jaar daarvoor had Marie Curie
de Nobelprijs gekregen voor haar
onderzoek aan radioactieve stra
ling. Die feiten zitten keurig in de
film verwerkt, maar verder heeft
Serious de geschiedenis naar zijn ei
gen hand gezet. De romance tussen
Einstein en Curie komt geheel voor
zijn eigen rekening. Om over Ein-
steins muzikale capriolen maar te
zwijgen...
Zijn Albert Einstein (Yahoo
speelt de rol zelf) is de zoon van een
Tasmaanse appelboer. Dromend
onder een appelboom schudt hij de
wetten van de zwaartekracht zo uit
zijn mouw, niet gehinderd door het
feit dat Newton die al enkele eeu
wen eerder had ontdekt. Op zijn
viool speelt Albert tot verbijstering
van zijn ouders de eerste maten van
Satisfaction. In een volgend creatief
moment ontdekt de jonge uitvinder
hoe hij door middel van atoomsplij
ting bier kan laten schuimen.
Albert trekt naar Sydney om zijn
vondst te laten patenteren. In de
trein ontmoet hij niet alleen de lief
tallige Marie Curie maar ook een
doortrapte oplichter die hem de for
mule ontsteelt. Terwijl er een we
tenschappelijke romance opbloeit
vervaardigt de Beierse Bierindus
trie de eerste atoombom. Albert
weet op het nippertje een wereld
ramp te voorkomen en ontdekt
daarbij de rock roll.
Yahoo Serious gooit alle remmen
los en zijn vindingrijkheid dwingt
bewondering af. Ondanks zijn jeug
dige overmoed en het rijkelijk cite
ren uit oude slapstickfilms en vi
deoclips heeft de film een duidelij
ke eigen stijl. Er is vooral veel werk
gemaakt van het uiterlijk. Young
Einstein' zit propvol opvallende at
tributen, van de woeste haardos van
Serious zelf tot de wonderlijke ma
chines die hij in elkaar knutselt. De
heldere beelden ademen de sfeer
van een onschuldig sprookje. Toch
blijkt al snel dat Serious de zwarte
humor niet schuwt. De sadistische
kok in het gekkenhuis waar Albert
terecht komt is daar een treffend
voorbeeld van.
Niemand hoeft zich te vervelen,
wat nog niet wil zeggen dat 'Young
Einstein' ook een geslaagde kome
die is. Hoewel het er allemaal veel
belovend uit ziet wil die magische
vonk van de humor niet echt over
springen. Misschien heeft Yahoo te
veel hooi op zijn vork genomen en is
hij niet al te kritisch op zijn eigen
vondsten geweest. Wanneer hij het
spel der vrije associatie bedrijft en
via lichtgolven bij een surfplank
uitkomt is dat eerder vergezocht
dan leuk. Het is aardig om op te
merken dat hij tussen alle kolder
door toch de moeite heeft genomen
om de relativiteitstheorie met enke
le goed gekozen voorbeelden te ver
duidelijken. Dat zegt echter meer
over zijn integriteit dan over zijn ca
paciteiten als komiek.
De stijl lijkt vooral gericht op een
jeugdig publiek dat met de video-
Yahoo Serious in Young Einstein'.
(foto GPD)
clip is opgegroeid. Jammer genoeg
zullen zij vermoedelijk de humor
niet inzien van, om maar iets te noe
men, de ontmoeting tussen Ein
stein en zijn collega Rutherford in
de psychiatrische inrichting. En of
ze de gebroeders Lumière in de me
nigte zullen herkennen is ook de
vraag. Yahoo Serious presenteert
zich met deze film als een creatief
en vooral sympathiek persoon. Ik
gun hem daarom graag het voordeel
van de twijfel. Tenslotte is 'Ycung
Einstein' beslist een van de meest
maffe films van de laatste tijd.
'Internal affairs'; regie: Mike Figgis; hoofdrol
len: Richard Gere, Andy Garcia; theater: Lido,
Denk je zo langzamerhand het gen
re politiefilm wel voor gezien te
kunnen houden, komt daar Mike
Figgis met 'Internal affairs', nota
bene zijn regie-debuut. Een pracht
van een psychologische thriller,
met thema's die je stuk voor stuk
ook al voor afgekloven hield, zoals
corruptie bij de politie, de raakvlak
ken tussen de karakters van the
good giLy en the bad guy en een lief
desrelatie die aan een obsessie ten
gronde dreigt te gaan. Figgis
poetste ze op en krijgt je ermee op
het puntje van de stoel.
Het is aan het begin van de film
niet moeilijk begrip op te brengen
voor agent Dennis Peck (Richard
Gere), als hij een stiletto uit zijn
laars haalt en dat in de hand drukt
van een man, die zojuist door zijn
collega bij een inval per ongeluk is
neergeschoten. Het zodoende sug
gereren dat" die collega uit zelfver
dediging handelde is natuurlijk niet
goed te praten, maar toch, die vent
probeerde er tussenuit te knijpen,
was gewaarschuuwd en ook in een
stad als Los Angeles lijken de jaren
negentig vooralsnog niet minder
crimineel te worden dan de jaren
tachtig.
Wat scènes verder zou je zo'n go
zer als Peck zelfs wel als grote broer
gehad willen hebben, zoals hij de
mishandelde vrouw Penny (Faye
Grant) van zijn door druggebruik
dolgedraaide partner Van Stretch
(William Baldwin) ontzet en vooral
ook zoals hij die Van Stretch weer
bij zijn positieven brengt.
Intussen heb je dan al kennis ge
maakt met Raymond Avila (Andy
Garcia), een nieuwkomer op de af
deling Interne Zaken, 'de politie
van de politie'. Zijn eerste opdracht
is het - samen met zijn collega Amy
Wallace (Laurie Metcalf) - nagaan
van de gangen van 'Van', die van
mishandeling van een arrestant en
manipulatie met bewijsmateriaal
wordt verdacht. Avila lijkt ook geen
ongeschikte peer, maar duidelijk is
wel dat je hem niets wijs hoeft te
maken.
Na deze introducties worden de
planken van steeds dikker hout ge
zaagd. Het onderzoek naar de aan
klacht tegen Van levert vage aan
wijzingen op, dat het alom heersen
de respect voor Peck wellicht niet
helemaal terecht is. Avila wil er in
ieder geval het zijne van weten en
daarmee begint een spiraal van inti
midatie en geweld, een smerig duel
tussen smerissen, waarbij Peck ge
raffineerd Avila's vrouw Kathleen
(Nancy Travis) betrekt.
De wendingen in het scenario van
Henry Bean zijn intrigerend. Als je
aanneemt de charmeur Peck van
zijn slechtste kanten te hebben le
ren kennen, blijkt hij steeds weer
nog slechter te zijn. En dat voor zo'n
liefhebbende vader. De obsessie
van de ogenschijnlijk onkreukbare
Avila neemt intussen psychopati-
sche vormen aan. Daarbij zijn relati
verende toetsen niet vergeten. Het
feit dat Amy Wallace lesbisch is, le
vert bijvoorbeeld een kostelijke te
lefoonscène op. Hoe dat zo? Ga
maar kijken.
Tussen al het psychologische en
fysieke geweld zijn er ook nog mo
menten van ontroering. En het
wordt allemaal vanuit de tenen ge
speeld. Gere drijft niet, zoals anders
wel eens,-op zijn natuurlijke char
mes, maar speelt er een subtiel spel
mee ter fijnere kleuring van Pecks
verziekte geest. Garcia laat iemand
te laten zien, die het bloed onder de
nagels vandaan wordt gehaald tot
hij wankelt op het randje van de
waanzin. En de bijrollen zorgen
stuk voor stuk voor versterkend te
genspel.
De broeierige en fixerende blik
ken in de film stroken met de hele
enscenering van 'Internal affairs',
met het smoezelige politie-bureau
waar een racist de scepter zwaait,
het fancy kunstcentrum waar Avil
a's vrouw werkt en waar je ook niet
weet of alles en iedereen wel zo be
trouwbaar is en met de straat waar
je als kijker naar dezelfde oogver
blindende voorbijgangster gluurt
als Avila en zijn vrouwelijke part
ner. En met het in de slotscènes te
rugkeren van Peck's stiletto uit de
openingsscènes is de film ook nog
naaddicht.
RIJK VAN ROTTERDAM
(OP)NIEUW
'She-Devil' - Lido. Leiden
BLIJVERS
'Tango Cash' - raszuivere actiefilm
met Sylvester Stallone en Kurt Russell
- Luxor, Leiden en Euro, Alphen
'The war of the Roses' - Michael Doug
las en Kathleen Turner voeren bittere
strijd rondom huiselijke aard - Lido,
Leiden en Euro, Alphen
'Look who's talking' - embryo geeft cy
nisch commentaar op gedrag ouders -
Lido. Leiden en Euro, Alphen
'Turner Hooch' - Politieman heeft
hond als beste maatje - Greenway,
Voorschoten
'Koko Flanel' - Urbanus als stermann
equin in bizarre modeshow - Lido, Lei
den, Euro, Alphen en Greenway, Voor
schoten
'Dead poets society' - Robin Williams
als gedreven leraar Engels op middel
bare school - Greenway, Voorschoten
en Astra,'Wassenaar
'Nine and a half weeks' - Kim Basinger
en Mickey Rourke in broeierig liefdes
verhaal - Tnanon, Leiden
'Deep throat' - Rex, Leiden
'Black rain' - Michael Douglas als poli-
Japan - Greenway, Voor
in de holebeer' - Trianon,
Leiden
'Oliver Co.' - Astra, Wassenaar
'De reddertjes' - Lido, Leiden
'Frank en Frey' - Greenway, Voorscho-
FILMHUIZEN
'Metropolis' - Kijkhuis Leiden (vr. t/m
do., 19.30 uur)
'The name of the rose' - Kijkhuis, Lei-
t/m ma. 20.00 en 22.15 c
'Oblomow' - Kijkhuis, Leiden (di. 20.00
'Vincent, the life and death of Vincent
van Gogh' - Kijkhuis, Leiden (woe.
20.00 en 22.15 uur)
'Children of a lesser god' - Kijkhuis,
Leiden (do. 20.00 en 22.15 uur)
'The informer' - LAK-cinema, Leiden
(di. 20.00 uur)
'The dead' - LAK-cinema, Leiden (di,
22.00 uur)
'Mystery train' - Filmhuis LVC, Leiden
(vandaag 21.15 i
DEN HAAG
'Always' - Asta (463500), 12 jr.
'Tango Cash' - Asta, 16 jr.
'War of the Roses' - Asta, al.
'Driving miss Daisy' - Babylon
(471656), al.
'Dead poets society' - Babyion, 12 jr.
'She-Devil' - Babylon, al.
'Internal affairs' - Cineac (630637), 12
jr.
'Tremors' - Cineac. 16 jr.
'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci
neac, 16 jr.
'Born on the fourth of July' - Metropo-
le (456756), 12 jr.
'Shirley Valentine' - Metropole, al.
'Look who's talking' - Metropole, al.
'Cinema Paradiso' - Metropole, al.
'Romeo' - Metropole. al.
'Turner Hooch' - Odeon (462400), al.
'Koko Flanel' - Odeon. al.
'Look who's talking' - Odeon, al.
'Young Einstein' - Odeon, al
'Camille Claudel' - Studio (656402), al.
'Vincent Theo' - Studio, 12 jr.
'How to make love to a negro without
getting tired' - Studio
AMSTERDAM
'The cook, the thief, his wife and her
lover' - Alfa (278806), al.
'Römeo' - Alfa, al.
'Sex, lies and videotape' - Alfa, al.
'Shirley Valentine' - Alfa, 16 jr.
'Born on the fourth of July' - Alhambra
(233192), 12 jr.
'Dead poets society' - Alhambra, 12 jr.
'Koko Flanel', Cinerama, al.
'Crimes and misdemeanors' - Calvpso
(234876), al.
'She-Devil' - Calypso, al.
'Romuald Juliette'
(236615), al.
'Monsieur Hire' - Ci
'Trop belle pourtoi!' - Cinecenter. 16 jr.
'How to make love to a negro wilthout
getting tired' - Cmecenter, 16 jr.
'Cinema Paradiso' - Cinecenter. 12 jr.
'Look who's talking' - Cinema
(151243), al.
'War of the Roses' - Cinema, al.
'Tango Cash' - City (234579), 12 jr.
'Tremors' - City, al.
'Weekend at Bernie's' - City, al.
'Young Einstein' - City. al.
'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci
ty, al.
'Harlem nights' - City, 12 jr.
'War of the Roses' - City, 12 jr.
'Black rain' - City, 16 jr.
'Kurosawa retrospectief - Kriterion
(231708), al.
'Ninotchka' - Kriterion, al.
'Vincent' - Kriterion, al.
'Mystery train' - The Movies (245790),
16 jr.
'My left foot' - The Movies, al.
'Cinema Paradiso' - The Movies, al.
'Crimes and misdemeanors' - The Mo-
'Driving miss Daisy' - Tuschinski, al.
'Music box' - Tuschinski, 12 jr.
'Dead poets society' - Tuschinski Cine
ac (243639), al.
'Vincent Theo' - De Uitkijk, 12 jr
'Torch song trilogy' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
TELEVISIE
Zaterdag 28 april
'D.A.R.Y.L' (Ned. 1,19.50 uur). Ameri
kaanse film uit 1985 van Simon Win-
cer, met Mary Beth Hurt en Barret Oli
ver. Kinderloos echtpaar neemt zwer
vertje Daryl op als was hij hun eigen
vlees en bloed. Maar het kereltje blijkt echter door
weggelopen van z'n echte ouders, twee
wetenschappers die Daryl in een labo
ratorium ontwierpen. Daryl is name
lijk een Data Analysing Robot Youth
Lifeform. Geen vlees en bloed dus.
'Fiesta' (Super Channel, 21.30 uur).
Amerikaanse muzikale komedie uit
1947 van Richard Thorpe, met Esther
Williams en Mary Astor. Meisje ruilt
haar badpak in voor het kostuum en
de uitrusting van een stierenvechter.
'Jaws 2' (Veronique. 22.10 uur).
Amerikaanse film uit 1978 van Jean-
not Szwarc, met Roy Scheider en Lor
raine Gary. Vier jaar geleden werd het
toeristische kustplaatsje Armity
geterroriseerd door een grote, witte
haai. Nu er opnieuw een aantal inci
denten plaatsvindt, begint hoofdcom
missaris Brody te vrezen dat er weder
om zo'n gevaarlijke haai in de buurt is.
'The fury' (Ned. 2, 22.25 uur). Ame
rikaanse thriller uit 1978 van Brian De
Palma, met Kirk Douglas en Carrie
Snodgress. Onderzoeker poogt para
normaal begaafde zoon uit handen van
kwaadaardige organisatie te redden.
Met hulp van zoonliefs 'spirituele
evenknie' moet dat lukken.
'Mister Scarfacc' (Super Channel,
00.00 uur). Amerikaanse horrorfilm uit
1960 met Jack Palance.
'Dr. Phibcs rises again!' (Veroni
que, 00.20 uur). Engelse griezelfilm uit
1972 van Robert Fuest, met Vincent
Price en Robert Quarry. Dr. Phibes wil
zijn vrouw, die tien jaar geleden stierf
ten gevolge van een auto-ongeluk,
weer tot leven zien te wekken
'Wrong is right' (BBC 1, 00.20 uur).
Amerikaanse politieke thriller uit 1982
van Richard Brooks, met Sean Con-
nery en Katharine Ross. Televisiere
porter raakt in een oliestaatje betrok
ken bij eean reeks intriges, waar de
CIA achter zit.
Zondag 29 april
'For the love of Bcnji' (Veronique,
20.35 uur). Amerikaanse film uit 1977
van Joe Camp, met Patsy Garrett en
Cynthia Smith. Het hondje Benji
wordt in Athene achternagezeten door
geheim-agenten die het voorzien heb
ben op een formule die op zijn poot is
'Shamus' (Veronique, 20.55 uur).
Amerikaanse film uit 1973 van Buzz
Kulik, met Burt Reynolds, Dyan
Cannon en Giorgio Tozzi. Eigenzinnig
detective probeert bizarre zaak op te
lossen. Keer op keer moet hij dat met
pak slaag bekopen. Hij laat zich
weerhouden.
Woensdag 2 mei
'That cold day in the park' (Super
Channel, 21.00 uur). Amerikaanse film
uit 1969 van Robert Altman, met-San-
dy Dennis en Michael Burns. Een ge
frustreerde oude vrijster neemt een
jongeman in huis, na een ontmoeting
in het park. Wat erop volgt, is bizar en
ongebruikelijk.
Maandag 30 april
'All the president's men' (Ned. 1,
20.05 uur). Amerikaanse film uit 1976
van Alan J. Pakula, met Robert Red-
ford en Dustin Hoffman. Reconstruc
tie van het Watergate-schandaal. De
journalisten Woodward en Bernstein
van de Washington Post ontdekken
dat de naaste medewerkers van presi
dent Nixons zich hebben ingelaten
met corruptie en misdaad. Hun speur
tocht leidt uiteindelijk tot het aftreden
van de president.
Dinsdag 1 mei
'In dc schaduw van dc overwinning
(2)' (Ned. 2, 20.27 uur). Nederlandse
film uit 1986 van Ate de Jong. Tweede
deel van het drama over de activiteiten
van het verzet tijdens de Tweede We-
Donderdag 3 mei
'Rosa Luxemburg' BRT 2, 20.00 uur).
Westduitse film uit 1986 van Marga-
retha von Trotta, met Barbara Sukowa
en Daniel Olbrychski. Het levensver
haal van de socialiste.
'Smash-up, the story of a woman'
(Super Channel, 20.00 uur). Ameri
kaanse film uit 1947 van Stuart Heis
ier, met Susan Hayward en Lee Bow
man. Het verhaal van een vrouw die
kampt met een alcoholprobleem.
'Julia' (Ned. 2, 20.27 uur). Ameri
kaanse film uit 1977 van Fred Zinne-
man, met Jane Fonda, Vanessa Red
grave en Meryl Streep. Naar een ver
haal uit Pentimento, het tweede deel
van de memoires van Lillian Hellman.
Schrijfster HellmarT raakt via vriendin
Julia betrokken bij het verzet tegen de
'The green promise' (Super Chan
nel, 22.20 uur). Amerikaanse film uit
1949 van William Russell, met Walter
Brennan en Natalie Wood. Brennan en
kinderen proberen zich op alle moge
lijke manieren in leven te houden op
noodlijdende boerderij.
Vrijdag 4 mei
•Kiss of the spider woman' (BRT 1,
20.00 uur). Amerikaans/Braziliaanse
film uit 1985 van Hector Babenco, met
William Hurt en Sonia Braga. In een
Zuidamerikaanse gevangenis delen de
homoseksuele Molina en Valentin, een
politieke gevangene, gedwongen een
cel. Ondanks hun uiteenlopende per
soonlijkheden raken de beide mannen
bevriend.
'Black widow' (BRT 1, 23.00 uur).
Amerikaanse film uit 1987 van Bob
Rafelson, met Debra Winger en Teresa
Russell Twee mannen sterven kort na
elkaar aan een geheimzinnige ziekte.
Beiden hadden een ding gemeen, ze
waren allebei getrouwd met een veel
jongere vrouw.
'Lc dernier metro' (Ned. 1, 23.10
uur). Franse film uit 1980 van Francois
Truffaut, met Catherine Deneuve en.
Gerard Depardieu. Tijdens de Duitse
bezetting neemt Marion de leiding van
een Parijs theater over van haar onder
gedoken man, de joodse toneelregis
seur Lucas Steiner. Zo lijkt het althans
voor de buitenwereld, want vanuit de
kelder van zijn theater leidt Lucas de
repetities voor het nazi-kritische to
neelstuk 'La disparue'.
Tlovcts' (BBC 2, 00.55 uur). Russi
sche familie-kroniek uit 1982 van Irak-
li Kvirikadze, met Elgoedji Boerdoeli
en Roeslan Makaberidze. Drie genera
ties van de familie Dumbadze, be
roemde zwemmers uit Batumi aan de
Zwarte Zee. Oude journaal- en archief
beelden worden vermengd met nieu
we opnamen.
'Talcs that witness madness' (BBC
1, 01.00 uur). Engelse griezelfilm uit
1973 van Freddie Francis, met Jack
Hawkins en Donald Pleasance. Vier
horrorverhalen, met als verbindende
schakel een obscure boekwinkel.
Meryl Streep in'She-devil'
chel Blanc nu de rol van de eenzame een ander daglicht plaatsen. Dat Hi-
man die 's avonds voor het raam re niet de echte dader van de moord
staat om naar het meisje aan de is ligt tamelijk voor de hand. Minder
overkant te kijken. Kinderen pes- doorzichtig zijn de gevoelens die hij
ten hem, de mensen vinden hem en zijn buurmeisje Alice (Sandnne
raar en als er in de buurt een moord Bonnaire) voor elkaar koesteren,
wordt gepleegd is hij een ideale ver- Nieuwsgierigheid, verlangen naar
dachte... genegenheid en koelbloedig oppor
tunisme lopen hier dwars door el-
Een intrigerend verhaal datje zou kaar.
kunnen omschrijven als een psy- Uiteindelijk blijkt dat Alice en
chologisch noodlotsdrama. Lecon- Mr. Hire kat en muis spelen. Het
te weet de spanning goed op te bou- meisje daagt hem uit, want ze heeft
wen, onder meer door zorgvuldig er veel belang bij om uit te vinden
geplaatste onthullingen die de be- wat Mr. Hire van de moord weet. En
weegredenen van de personages in die geheimzinnige man die griezeli
ge dingen doet met dode muizen
blijkt uiteindelijk heel goedaardig
en zelfs een beetje naïef. Dat laatste
is zijn ongeluk. In zijn fantasie zit
hij zichzelf als de beschermer en
misschien zelfs minnaar van Alice.
Intussen levert zij hem uit aan de
politie.
Het is jammer dat Leconte zo
overduidelijk zijn best doet er een
kunstzinnige en expressieve film
van te maken. De tegenstelling tus
sen de gloedvolle totalen in cine
mascope en de benauwende close-
ups zorgt voor een beklemmende
sfeer. Maar af en toe valt er ook een
misplaatst of overdreven effect te
noteren dat vooral bedoeld lijkt om
indruk op de kijker te maken. Er
zijn soms onduidelijke kleuraccen
ten, er is een overdreven heftige
botsing met de rechercheur die Mr.
Hire het vuur aan de schenen legt,
en een bokswedstrijd is ook altijd
een verplicht nummer.
Een beetje slordig is dat het
standpunt van Leconte niet altijd
even eenduidig is. Nu eens moet.de
kijker zich identificeren met Mr. Hi
re, dan weer met Alice. Een en an
der wordt overigens ruimschoots
gecompenseerd door de sterke aan
wezigheid van Michel Blanc. Zon
der een spier te vertrekken weet hij
toch een grote droefheid en een ge
duldig gedragen leed te suggereren.
Zijn rol maakt deze wat pretentieus
uitgevallen stijloefening toch de
moeite waard.
Michel Blanc en Sandrine Bonnaire in'Monsieur Hire'. (fotoGPD) LEO BANKERSEN
De roman 'Les fiancailles de M. Hi
re' werd in 1946 door Julien Duvi-
vier al eens verfilmd onder de titel
'Panique'. De Franse regisseur Pa
trice Leconte, hier eigenlijk alleen
bekend van de aardige komedie
'Viens chez moi, j'habite chez une
copine' (1981) was daar zo door ge
troffen dat hij zich vast voornam
ooit een .eigentijdse versie te ma
ken. In 'Monsieur Hire' speelt Mi-