Q H Verlaten vrouw neemt wraak Smerig duel politie Einstein als jeugdige rocker Psychologisch noodlotsdrama VRIJDAG 27 APRIL 1990 PAGINA 21 H"S 'She-devil'; regie Susan Seidelman; hoofdrol len: Meryl Streep, Roseanne Barr; theater Lido, Leiden Fay Weldon is de auteur klein dozijn feministische t die zelfs voor regelrechte haters nog aardig zijn. Haar fanta sierijke beschrijvingen van de sleur van alledag en haar wat gecompli ceerde maar meestal bijtende sar casme brengt ook de grootste ma cho's op knieën. Haar roman 'She- devil' werd zo'n vier jaar geleden bewerkt voor televisie, een serie waarvoor de ware liefhebber thuis bleef. Nu is er dan de film, met Meryl Streep en Roseanne Barr. Natuurlijk, een film is per defini tie een op zich zelf staand (kunst- )werk dat nergens mee vergeleken mag worden. Maar toch dringt zich na afloop de vraag op: wat is er in hemelsnaam met dat prachtige ver haal gebeurd? De helft of meer is weggelaten en wat er voor in de plaats kwam mag geen naam heb ben. Een onaantrekkelijke, huisvrou- werige vrouw (uiteraard Roseanne Barr), moeder van twee kinderen, ziet haar man verdwijnen in de ar men van een steenrijke, elegante en bloedmooie schrijfster van serie-ro mannetjes (natuurlijk Meryl Streep). De huisvrouw besluit wraak te nemen. Ze blaast haar huis op en heeft dan als dakloze moeder zogenaamd geen andere keus haar kinderen aan haar verdwenen man over te dra gen. Ze weet te regelen dat de oude dwongen bij dochterlief intrekt en ren een moeilijke hond. Zo moeder van de schrijfster noodge- bovendien hebben de twee kinde- schrijfster en de verliefde tant hun prille geluk danig ver stoord. En het wordt nog veel erger. De verlaten vrouw doet alles om haar man en zijn nieuwe vlam het leven zuur te maken. Ze voltooit haar wraak door de inmiddels suc cesvolle boekhouder werkloos te maken. In boek en tv-serie gaat de vrouw echter een paar belangrijke stappen verder. Ze spendeert bij voorbeeld kapitalen om haar uiter lijk te verbeteren, zodanig dat ze tenslotte zelfs voor de schrijfster kan doorgaan. De oorspronkelijke ideeën van Fay Weldon zijn veel ab surder, de grappen harder, de wraak wreder en de ironie cyni scher. Tuurlijk: Streep in haar rol als het pseudo-zelfverzekerde schrij fster- tje is wel geestig. Zeker: Barr als de dragonder die kwasi-verongelijkt haar wraakactie uitvoert is leuk. Maar op geen stukken na leuk ge noeg en bovendien is de kern uit het verhaal verdwenen, waardoor het lijkt alsof Weldon een oppervlak kig, komisch bedoeld damesroman netje schreef. Regisseur Susan Seidelman is er niet in geslaagd het cynisme en de felheid van Weldon vorm te geven. Je zou bijna denken dat de film maakster een en ander bewust heeft afgezwakt. Waarschijnlijker ,is ech ter dat zij en haar scenarioschrijvers aan anderhalf uur film niet genoeg hadden om het duivelachtige ideeënrijkdom van Fay Weldon recht te doen. Het resultaat: een kin derlijke, pijnlijk mislukte film. PETER SLAVENBURG BIOSCOPEN Andy Garcia in 'Internal affairs'. 'Internal affairs' 'Het idee voor de Australische ko medie 'Young Einstein' werd gebo ren in hartje Brazilië. Aan de oever van de Amazone ontmoette een jon geman uit Sydney een Braziliaanse inboorling in een t-shirt met de be roemde foto van Albert Einstein die zijn tong uitsteekt. Die bizarre com binatie zette de fantasie van de zich Yahoo Serious noemende regis seur, schilder, komiek en ex-gara gehulp in werking. Hij realiseerde zich dat Einstein ook nog maar 26 was toen hij in 1905 de relativiteitstheorie formuleerde. Twee jaar daarvoor had Marie Curie de Nobelprijs gekregen voor haar onderzoek aan radioactieve stra ling. Die feiten zitten keurig in de film verwerkt, maar verder heeft Serious de geschiedenis naar zijn ei gen hand gezet. De romance tussen Einstein en Curie komt geheel voor zijn eigen rekening. Om over Ein- steins muzikale capriolen maar te zwijgen... Zijn Albert Einstein (Yahoo speelt de rol zelf) is de zoon van een Tasmaanse appelboer. Dromend onder een appelboom schudt hij de wetten van de zwaartekracht zo uit zijn mouw, niet gehinderd door het feit dat Newton die al enkele eeu wen eerder had ontdekt. Op zijn viool speelt Albert tot verbijstering van zijn ouders de eerste maten van Satisfaction. In een volgend creatief moment ontdekt de jonge uitvinder hoe hij door middel van atoomsplij ting bier kan laten schuimen. Albert trekt naar Sydney om zijn vondst te laten patenteren. In de trein ontmoet hij niet alleen de lief tallige Marie Curie maar ook een doortrapte oplichter die hem de for mule ontsteelt. Terwijl er een we tenschappelijke romance opbloeit vervaardigt de Beierse Bierindus trie de eerste atoombom. Albert weet op het nippertje een wereld ramp te voorkomen en ontdekt daarbij de rock roll. Yahoo Serious gooit alle remmen los en zijn vindingrijkheid dwingt bewondering af. Ondanks zijn jeug dige overmoed en het rijkelijk cite ren uit oude slapstickfilms en vi deoclips heeft de film een duidelij ke eigen stijl. Er is vooral veel werk gemaakt van het uiterlijk. Young Einstein' zit propvol opvallende at tributen, van de woeste haardos van Serious zelf tot de wonderlijke ma chines die hij in elkaar knutselt. De heldere beelden ademen de sfeer van een onschuldig sprookje. Toch blijkt al snel dat Serious de zwarte humor niet schuwt. De sadistische kok in het gekkenhuis waar Albert terecht komt is daar een treffend voorbeeld van. Niemand hoeft zich te vervelen, wat nog niet wil zeggen dat 'Young Einstein' ook een geslaagde kome die is. Hoewel het er allemaal veel belovend uit ziet wil die magische vonk van de humor niet echt over springen. Misschien heeft Yahoo te veel hooi op zijn vork genomen en is hij niet al te kritisch op zijn eigen vondsten geweest. Wanneer hij het spel der vrije associatie bedrijft en via lichtgolven bij een surfplank uitkomt is dat eerder vergezocht dan leuk. Het is aardig om op te merken dat hij tussen alle kolder door toch de moeite heeft genomen om de relativiteitstheorie met enke le goed gekozen voorbeelden te ver duidelijken. Dat zegt echter meer over zijn integriteit dan over zijn ca paciteiten als komiek. De stijl lijkt vooral gericht op een jeugdig publiek dat met de video- Yahoo Serious in Young Einstein'. (foto GPD) clip is opgegroeid. Jammer genoeg zullen zij vermoedelijk de humor niet inzien van, om maar iets te noe men, de ontmoeting tussen Ein stein en zijn collega Rutherford in de psychiatrische inrichting. En of ze de gebroeders Lumière in de me nigte zullen herkennen is ook de vraag. Yahoo Serious presenteert zich met deze film als een creatief en vooral sympathiek persoon. Ik gun hem daarom graag het voordeel van de twijfel. Tenslotte is 'Ycung Einstein' beslist een van de meest maffe films van de laatste tijd. 'Internal affairs'; regie: Mike Figgis; hoofdrol len: Richard Gere, Andy Garcia; theater: Lido, Denk je zo langzamerhand het gen re politiefilm wel voor gezien te kunnen houden, komt daar Mike Figgis met 'Internal affairs', nota bene zijn regie-debuut. Een pracht van een psychologische thriller, met thema's die je stuk voor stuk ook al voor afgekloven hield, zoals corruptie bij de politie, de raakvlak ken tussen de karakters van the good giLy en the bad guy en een lief desrelatie die aan een obsessie ten gronde dreigt te gaan. Figgis poetste ze op en krijgt je ermee op het puntje van de stoel. Het is aan het begin van de film niet moeilijk begrip op te brengen voor agent Dennis Peck (Richard Gere), als hij een stiletto uit zijn laars haalt en dat in de hand drukt van een man, die zojuist door zijn collega bij een inval per ongeluk is neergeschoten. Het zodoende sug gereren dat" die collega uit zelfver dediging handelde is natuurlijk niet goed te praten, maar toch, die vent probeerde er tussenuit te knijpen, was gewaarschuuwd en ook in een stad als Los Angeles lijken de jaren negentig vooralsnog niet minder crimineel te worden dan de jaren tachtig. Wat scènes verder zou je zo'n go zer als Peck zelfs wel als grote broer gehad willen hebben, zoals hij de mishandelde vrouw Penny (Faye Grant) van zijn door druggebruik dolgedraaide partner Van Stretch (William Baldwin) ontzet en vooral ook zoals hij die Van Stretch weer bij zijn positieven brengt. Intussen heb je dan al kennis ge maakt met Raymond Avila (Andy Garcia), een nieuwkomer op de af deling Interne Zaken, 'de politie van de politie'. Zijn eerste opdracht is het - samen met zijn collega Amy Wallace (Laurie Metcalf) - nagaan van de gangen van 'Van', die van mishandeling van een arrestant en manipulatie met bewijsmateriaal wordt verdacht. Avila lijkt ook geen ongeschikte peer, maar duidelijk is wel dat je hem niets wijs hoeft te maken. Na deze introducties worden de planken van steeds dikker hout ge zaagd. Het onderzoek naar de aan klacht tegen Van levert vage aan wijzingen op, dat het alom heersen de respect voor Peck wellicht niet helemaal terecht is. Avila wil er in ieder geval het zijne van weten en daarmee begint een spiraal van inti midatie en geweld, een smerig duel tussen smerissen, waarbij Peck ge raffineerd Avila's vrouw Kathleen (Nancy Travis) betrekt. De wendingen in het scenario van Henry Bean zijn intrigerend. Als je aanneemt de charmeur Peck van zijn slechtste kanten te hebben le ren kennen, blijkt hij steeds weer nog slechter te zijn. En dat voor zo'n liefhebbende vader. De obsessie van de ogenschijnlijk onkreukbare Avila neemt intussen psychopati- sche vormen aan. Daarbij zijn relati verende toetsen niet vergeten. Het feit dat Amy Wallace lesbisch is, le vert bijvoorbeeld een kostelijke te lefoonscène op. Hoe dat zo? Ga maar kijken. Tussen al het psychologische en fysieke geweld zijn er ook nog mo menten van ontroering. En het wordt allemaal vanuit de tenen ge speeld. Gere drijft niet, zoals anders wel eens,-op zijn natuurlijke char mes, maar speelt er een subtiel spel mee ter fijnere kleuring van Pecks verziekte geest. Garcia laat iemand te laten zien, die het bloed onder de nagels vandaan wordt gehaald tot hij wankelt op het randje van de waanzin. En de bijrollen zorgen stuk voor stuk voor versterkend te genspel. De broeierige en fixerende blik ken in de film stroken met de hele enscenering van 'Internal affairs', met het smoezelige politie-bureau waar een racist de scepter zwaait, het fancy kunstcentrum waar Avil a's vrouw werkt en waar je ook niet weet of alles en iedereen wel zo be trouwbaar is en met de straat waar je als kijker naar dezelfde oogver blindende voorbijgangster gluurt als Avila en zijn vrouwelijke part ner. En met het in de slotscènes te rugkeren van Peck's stiletto uit de openingsscènes is de film ook nog naaddicht. RIJK VAN ROTTERDAM (OP)NIEUW 'She-Devil' - Lido. Leiden BLIJVERS 'Tango Cash' - raszuivere actiefilm met Sylvester Stallone en Kurt Russell - Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'The war of the Roses' - Michael Doug las en Kathleen Turner voeren bittere strijd rondom huiselijke aard - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Look who's talking' - embryo geeft cy nisch commentaar op gedrag ouders - Lido. Leiden en Euro, Alphen 'Turner Hooch' - Politieman heeft hond als beste maatje - Greenway, Voorschoten 'Koko Flanel' - Urbanus als stermann equin in bizarre modeshow - Lido, Lei den, Euro, Alphen en Greenway, Voor schoten 'Dead poets society' - Robin Williams als gedreven leraar Engels op middel bare school - Greenway, Voorschoten en Astra,'Wassenaar 'Nine and a half weeks' - Kim Basinger en Mickey Rourke in broeierig liefdes verhaal - Tnanon, Leiden 'Deep throat' - Rex, Leiden 'Black rain' - Michael Douglas als poli- Japan - Greenway, Voor in de holebeer' - Trianon, Leiden 'Oliver Co.' - Astra, Wassenaar 'De reddertjes' - Lido, Leiden 'Frank en Frey' - Greenway, Voorscho- FILMHUIZEN 'Metropolis' - Kijkhuis Leiden (vr. t/m do., 19.30 uur) 'The name of the rose' - Kijkhuis, Lei- t/m ma. 20.00 en 22.15 c 'Oblomow' - Kijkhuis, Leiden (di. 20.00 'Vincent, the life and death of Vincent van Gogh' - Kijkhuis, Leiden (woe. 20.00 en 22.15 uur) 'Children of a lesser god' - Kijkhuis, Leiden (do. 20.00 en 22.15 uur) 'The informer' - LAK-cinema, Leiden (di. 20.00 uur) 'The dead' - LAK-cinema, Leiden (di, 22.00 uur) 'Mystery train' - Filmhuis LVC, Leiden (vandaag 21.15 i DEN HAAG 'Always' - Asta (463500), 12 jr. 'Tango Cash' - Asta, 16 jr. 'War of the Roses' - Asta, al. 'Driving miss Daisy' - Babylon (471656), al. 'Dead poets society' - Babyion, 12 jr. 'She-Devil' - Babylon, al. 'Internal affairs' - Cineac (630637), 12 jr. 'Tremors' - Cineac. 16 jr. 'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci neac, 16 jr. 'Born on the fourth of July' - Metropo- le (456756), 12 jr. 'Shirley Valentine' - Metropole, al. 'Look who's talking' - Metropole, al. 'Cinema Paradiso' - Metropole, al. 'Romeo' - Metropole. al. 'Turner Hooch' - Odeon (462400), al. 'Koko Flanel' - Odeon. al. 'Look who's talking' - Odeon, al. 'Young Einstein' - Odeon, al 'Camille Claudel' - Studio (656402), al. 'Vincent Theo' - Studio, 12 jr. 'How to make love to a negro without getting tired' - Studio AMSTERDAM 'The cook, the thief, his wife and her lover' - Alfa (278806), al. 'Römeo' - Alfa, al. 'Sex, lies and videotape' - Alfa, al. 'Shirley Valentine' - Alfa, 16 jr. 'Born on the fourth of July' - Alhambra (233192), 12 jr. 'Dead poets society' - Alhambra, 12 jr. 'Koko Flanel', Cinerama, al. 'Crimes and misdemeanors' - Calvpso (234876), al. 'She-Devil' - Calypso, al. 'Romuald Juliette' (236615), al. 'Monsieur Hire' - Ci 'Trop belle pourtoi!' - Cinecenter. 16 jr. 'How to make love to a negro wilthout getting tired' - Cmecenter, 16 jr. 'Cinema Paradiso' - Cinecenter. 12 jr. 'Look who's talking' - Cinema (151243), al. 'War of the Roses' - Cinema, al. 'Tango Cash' - City (234579), 12 jr. 'Tremors' - City, al. 'Weekend at Bernie's' - City, al. 'Young Einstein' - City. al. 'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci ty, al. 'Harlem nights' - City, 12 jr. 'War of the Roses' - City, 12 jr. 'Black rain' - City, 16 jr. 'Kurosawa retrospectief - Kriterion (231708), al. 'Ninotchka' - Kriterion, al. 'Vincent' - Kriterion, al. 'Mystery train' - The Movies (245790), 16 jr. 'My left foot' - The Movies, al. 'Cinema Paradiso' - The Movies, al. 'Crimes and misdemeanors' - The Mo- 'Driving miss Daisy' - Tuschinski, al. 'Music box' - Tuschinski, 12 jr. 'Dead poets society' - Tuschinski Cine ac (243639), al. 'Vincent Theo' - De Uitkijk, 12 jr 'Torch song trilogy' - De Uitkijk (237460), 16 jr. TELEVISIE Zaterdag 28 april 'D.A.R.Y.L' (Ned. 1,19.50 uur). Ameri kaanse film uit 1985 van Simon Win- cer, met Mary Beth Hurt en Barret Oli ver. Kinderloos echtpaar neemt zwer vertje Daryl op als was hij hun eigen vlees en bloed. Maar het kereltje blijkt echter door weggelopen van z'n echte ouders, twee wetenschappers die Daryl in een labo ratorium ontwierpen. Daryl is name lijk een Data Analysing Robot Youth Lifeform. Geen vlees en bloed dus. 'Fiesta' (Super Channel, 21.30 uur). Amerikaanse muzikale komedie uit 1947 van Richard Thorpe, met Esther Williams en Mary Astor. Meisje ruilt haar badpak in voor het kostuum en de uitrusting van een stierenvechter. 'Jaws 2' (Veronique. 22.10 uur). Amerikaanse film uit 1978 van Jean- not Szwarc, met Roy Scheider en Lor raine Gary. Vier jaar geleden werd het toeristische kustplaatsje Armity geterroriseerd door een grote, witte haai. Nu er opnieuw een aantal inci denten plaatsvindt, begint hoofdcom missaris Brody te vrezen dat er weder om zo'n gevaarlijke haai in de buurt is. 'The fury' (Ned. 2, 22.25 uur). Ame rikaanse thriller uit 1978 van Brian De Palma, met Kirk Douglas en Carrie Snodgress. Onderzoeker poogt para normaal begaafde zoon uit handen van kwaadaardige organisatie te redden. Met hulp van zoonliefs 'spirituele evenknie' moet dat lukken. 'Mister Scarfacc' (Super Channel, 00.00 uur). Amerikaanse horrorfilm uit 1960 met Jack Palance. 'Dr. Phibcs rises again!' (Veroni que, 00.20 uur). Engelse griezelfilm uit 1972 van Robert Fuest, met Vincent Price en Robert Quarry. Dr. Phibes wil zijn vrouw, die tien jaar geleden stierf ten gevolge van een auto-ongeluk, weer tot leven zien te wekken 'Wrong is right' (BBC 1, 00.20 uur). Amerikaanse politieke thriller uit 1982 van Richard Brooks, met Sean Con- nery en Katharine Ross. Televisiere porter raakt in een oliestaatje betrok ken bij eean reeks intriges, waar de CIA achter zit. Zondag 29 april 'For the love of Bcnji' (Veronique, 20.35 uur). Amerikaanse film uit 1977 van Joe Camp, met Patsy Garrett en Cynthia Smith. Het hondje Benji wordt in Athene achternagezeten door geheim-agenten die het voorzien heb ben op een formule die op zijn poot is 'Shamus' (Veronique, 20.55 uur). Amerikaanse film uit 1973 van Buzz Kulik, met Burt Reynolds, Dyan Cannon en Giorgio Tozzi. Eigenzinnig detective probeert bizarre zaak op te lossen. Keer op keer moet hij dat met pak slaag bekopen. Hij laat zich weerhouden. Woensdag 2 mei 'That cold day in the park' (Super Channel, 21.00 uur). Amerikaanse film uit 1969 van Robert Altman, met-San- dy Dennis en Michael Burns. Een ge frustreerde oude vrijster neemt een jongeman in huis, na een ontmoeting in het park. Wat erop volgt, is bizar en ongebruikelijk. Maandag 30 april 'All the president's men' (Ned. 1, 20.05 uur). Amerikaanse film uit 1976 van Alan J. Pakula, met Robert Red- ford en Dustin Hoffman. Reconstruc tie van het Watergate-schandaal. De journalisten Woodward en Bernstein van de Washington Post ontdekken dat de naaste medewerkers van presi dent Nixons zich hebben ingelaten met corruptie en misdaad. Hun speur tocht leidt uiteindelijk tot het aftreden van de president. Dinsdag 1 mei 'In dc schaduw van dc overwinning (2)' (Ned. 2, 20.27 uur). Nederlandse film uit 1986 van Ate de Jong. Tweede deel van het drama over de activiteiten van het verzet tijdens de Tweede We- Donderdag 3 mei 'Rosa Luxemburg' BRT 2, 20.00 uur). Westduitse film uit 1986 van Marga- retha von Trotta, met Barbara Sukowa en Daniel Olbrychski. Het levensver haal van de socialiste. 'Smash-up, the story of a woman' (Super Channel, 20.00 uur). Ameri kaanse film uit 1947 van Stuart Heis ier, met Susan Hayward en Lee Bow man. Het verhaal van een vrouw die kampt met een alcoholprobleem. 'Julia' (Ned. 2, 20.27 uur). Ameri kaanse film uit 1977 van Fred Zinne- man, met Jane Fonda, Vanessa Red grave en Meryl Streep. Naar een ver haal uit Pentimento, het tweede deel van de memoires van Lillian Hellman. Schrijfster HellmarT raakt via vriendin Julia betrokken bij het verzet tegen de 'The green promise' (Super Chan nel, 22.20 uur). Amerikaanse film uit 1949 van William Russell, met Walter Brennan en Natalie Wood. Brennan en kinderen proberen zich op alle moge lijke manieren in leven te houden op noodlijdende boerderij. Vrijdag 4 mei •Kiss of the spider woman' (BRT 1, 20.00 uur). Amerikaans/Braziliaanse film uit 1985 van Hector Babenco, met William Hurt en Sonia Braga. In een Zuidamerikaanse gevangenis delen de homoseksuele Molina en Valentin, een politieke gevangene, gedwongen een cel. Ondanks hun uiteenlopende per soonlijkheden raken de beide mannen bevriend. 'Black widow' (BRT 1, 23.00 uur). Amerikaanse film uit 1987 van Bob Rafelson, met Debra Winger en Teresa Russell Twee mannen sterven kort na elkaar aan een geheimzinnige ziekte. Beiden hadden een ding gemeen, ze waren allebei getrouwd met een veel jongere vrouw. 'Lc dernier metro' (Ned. 1, 23.10 uur). Franse film uit 1980 van Francois Truffaut, met Catherine Deneuve en. Gerard Depardieu. Tijdens de Duitse bezetting neemt Marion de leiding van een Parijs theater over van haar onder gedoken man, de joodse toneelregis seur Lucas Steiner. Zo lijkt het althans voor de buitenwereld, want vanuit de kelder van zijn theater leidt Lucas de repetities voor het nazi-kritische to neelstuk 'La disparue'. Tlovcts' (BBC 2, 00.55 uur). Russi sche familie-kroniek uit 1982 van Irak- li Kvirikadze, met Elgoedji Boerdoeli en Roeslan Makaberidze. Drie genera ties van de familie Dumbadze, be roemde zwemmers uit Batumi aan de Zwarte Zee. Oude journaal- en archief beelden worden vermengd met nieu we opnamen. 'Talcs that witness madness' (BBC 1, 01.00 uur). Engelse griezelfilm uit 1973 van Freddie Francis, met Jack Hawkins en Donald Pleasance. Vier horrorverhalen, met als verbindende schakel een obscure boekwinkel. Meryl Streep in'She-devil' chel Blanc nu de rol van de eenzame een ander daglicht plaatsen. Dat Hi- man die 's avonds voor het raam re niet de echte dader van de moord staat om naar het meisje aan de is ligt tamelijk voor de hand. Minder overkant te kijken. Kinderen pes- doorzichtig zijn de gevoelens die hij ten hem, de mensen vinden hem en zijn buurmeisje Alice (Sandnne raar en als er in de buurt een moord Bonnaire) voor elkaar koesteren, wordt gepleegd is hij een ideale ver- Nieuwsgierigheid, verlangen naar dachte... genegenheid en koelbloedig oppor tunisme lopen hier dwars door el- Een intrigerend verhaal datje zou kaar. kunnen omschrijven als een psy- Uiteindelijk blijkt dat Alice en chologisch noodlotsdrama. Lecon- Mr. Hire kat en muis spelen. Het te weet de spanning goed op te bou- meisje daagt hem uit, want ze heeft wen, onder meer door zorgvuldig er veel belang bij om uit te vinden geplaatste onthullingen die de be- wat Mr. Hire van de moord weet. En weegredenen van de personages in die geheimzinnige man die griezeli ge dingen doet met dode muizen blijkt uiteindelijk heel goedaardig en zelfs een beetje naïef. Dat laatste is zijn ongeluk. In zijn fantasie zit hij zichzelf als de beschermer en misschien zelfs minnaar van Alice. Intussen levert zij hem uit aan de politie. Het is jammer dat Leconte zo overduidelijk zijn best doet er een kunstzinnige en expressieve film van te maken. De tegenstelling tus sen de gloedvolle totalen in cine mascope en de benauwende close- ups zorgt voor een beklemmende sfeer. Maar af en toe valt er ook een misplaatst of overdreven effect te noteren dat vooral bedoeld lijkt om indruk op de kijker te maken. Er zijn soms onduidelijke kleuraccen ten, er is een overdreven heftige botsing met de rechercheur die Mr. Hire het vuur aan de schenen legt, en een bokswedstrijd is ook altijd een verplicht nummer. Een beetje slordig is dat het standpunt van Leconte niet altijd even eenduidig is. Nu eens moet.de kijker zich identificeren met Mr. Hi re, dan weer met Alice. Een en an der wordt overigens ruimschoots gecompenseerd door de sterke aan wezigheid van Michel Blanc. Zon der een spier te vertrekken weet hij toch een grote droefheid en een ge duldig gedragen leed te suggereren. Zijn rol maakt deze wat pretentieus uitgevallen stijloefening toch de moeite waard. Michel Blanc en Sandrine Bonnaire in'Monsieur Hire'. (fotoGPD) LEO BANKERSEN De roman 'Les fiancailles de M. Hi re' werd in 1946 door Julien Duvi- vier al eens verfilmd onder de titel 'Panique'. De Franse regisseur Pa trice Leconte, hier eigenlijk alleen bekend van de aardige komedie 'Viens chez moi, j'habite chez une copine' (1981) was daar zo door ge troffen dat hij zich vast voornam ooit een .eigentijdse versie te ma ken. In 'Monsieur Hire' speelt Mi-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21