Leicis Cabaret Festival op komst Blazen tegen de dood 'Het is een prachttekst' wammwmmmm DONDERDAG 26 APRIL 1990 Organisator Harry Kies laakt 'schandalige' handelwijze gemeente LEIDEN Het Leids Cabaret Fes tival zal dit jaar voor het laatst in de 'oude' vorm worden georganiseerd. De 13de editie zal niet meer - zoals tot nu toe gebruikelijk - in mei plaatsvinden maar in februari. Deze maatregelen staan in een bredere 1 context, en hebben onder meer te maken met de festivalwildgroei van de afgelopen jaren. Naast Leiden zijn er namelijk vergelijkbare caba- retihanifestaties in Rotterdam, Am sterdam, Groningen; en dit lijstje is nog uitte breiden. Was het twee jaar geleden nog een vraag of deze ver scheidenheid aan cabaretconcour sen niet tot verschraling leidt, een voudig omdat de buit verdeeld moet worden, inmiddels is festival organisator Harry Kies daar veel duidelijker over. "Er is hier inderdaad sprake van verschraling. Het is branchevervui ling, want er zijn nu eenmaal per jaar niet 4 a 5 talenten van een be paald niveau die zich direct al met de subtop kunnen meten. Kijk, het Leids Cabaret Festival is op het ogenblik het belangrijkst. Dat komt omdat de organisatie er omheen méér biedt dan alleen maar een fes tival. Camaretten in Rotterdam heeft een historische traditie van 25 jaar, zodat het geen zin heeft om het bestaansrecht daarvan te bestrij den. Mijn zorg geldt vooral het Am- sterdams Kleinkunstfestival dat niets aan het bestaande toevoegt. Het overlapt elkaar, en je ziet dat een soort tweede garnituur die het in Rotterdam en Leiden niet gered heeft, zich daar alsnog aanmeldt. Misschien krijgt zo iemand een prijs, wat dan weer de nodige ver wachtingen wekt. Sneu is dat aller eerst voor de cabaretier zelf, die hoopt dat zijn carrière nu echt gaat beginnen. Het is eveneens kwalijk tegenover het publiek dat op een matige of slechte voorstelling te leurgesteld reageert en misschien daardoor voorlopig niet meer naar het theater gaat". "Het Amsterdamse Kleinkunst festival zou zich naast de bestaande festivals goed kunnen profileren door bijvoorbeeld in samenwerking met de Kleinkunstacademie iets te organiseren dat in het verlengde ligt van de Pisuisse-prijs (jaarlijkse prijs voor een student van de Klein kunstacademie, WZ). Dan neemt het tenminste een eigen plaats in - nog een concours is gewoon teveel van hetzelfde. Afgezien daarvan heeft het volgens mij cieel tintje, en wil men op deze Volgende week wordt de twaalfde editie van het Leids Cabaret Festival gehouden. Op achtereenvolgens 30 april en 1 mei zijn er de voorronden waarin respectievelijk 6 en 5 kandidaten (groepen of solisten) optreden. In de halve finale (op 3 mei) proberen 5 geselecteerde festivaldeelnemers een plaats te veroveren in de finale die op 5 mei wordt gehouden. Aan het eind van deze avond worden de jury- en publieksprijs uitgereikt. Het gehele festival heeft plaats in de Leidse schouwburg. Bijna traditiegetrouw aan de vooravond van het Leids Cabaret Festival een gesprek met organisator Harry Kies, die naast zijn werk voor het festival een zogenaamde 'Cabarestafette' zal gaan organiseren, avondvullende presentaties van al gevorderde cabaretiers of van nieuw talent dat tijdens de festivals naar voren is gekomen. Deze Cabarestafette zal door de VARA worden uitgezonden. door Wijnand Zeilstra nier een graantje meepikken en een plaatsje veroveren op de cabaret- markt die op dit ogenblik zeer po pulair is. Het is namelijk een thea terbureau, 'Gimmick' geheten, dat dit Amsterdamse festival organi seert. Zelf heb ik naturlijk ook wel sinds ruim vijf jaar een theaterbu reau, maar dat is uit het twaalfjarig bestaan van het festival zo ge groeid", Cabarestafette Harry Kies zet zich af tegen de festi valwildgroei en zou het liefst zien dat de aandacht voor nieuw talent zich niet meer zo direct richt op de festivals. Hij wil af van de druk op de ketel die het wedstrijdelement van een concours en alle belangstel ling van pers en publiek met zich mee brengen. De door hem in sa menwerking met anderen geprodu ceerde 'Cabarestafette' moet een belangrijker plaats gaan innemen. Onder die noemer vallen 'avondvul lende' presentaties van al enigzins gevorderde cabaretiers of van nieuw talent dat tijdens de ballota ge van de festivals naar voren is ge komen. De Cabarestafette moet in het theatercircuit bij een breed pu bliek het aankomend cabarettalent gaan introduceren. Zonder cabaret prijzen, zonder competitie - om in één keer van die inflatoire hoeveel heid cabaretprijzen af te komen. In dit kader zal Harry Kies binnenkort voor de VARA vier televisiepro gramma's - eveneens in de vorm van een Cabarestafette - gaan produce ren die als extra publicitaire onder steuning voor het komende thea terseizoen moeten dienen. Die uit zendingen zijn op achtereenvolgens zondag 13, 20, 27 mei en 3 juni. Tegen deze achtergrond moet ook gezien worden dat het festival volgend jaar naar een eerdere da tum wordt verschoven. Levert het festival interessant talent op, dan kan dat nog voor het daarop volgen de seizoen in de theaters worden ge programmeerd. Bij voorkeur dus in de vorm van een Cabarestafette. Heeft het festival pas in mei plaats, dan is het te laat, aangezien de meeste theaters in maart of april hun programmering voor het nieu we seizoen reeds hebben afgerond. Harry Kies stoort zich ernstig aan het optreden van het impresariaat Hummelinck/Stuurman, dat nu al als programma-aanbod voor het ko mende seizoen de finaleavond van Camaretten aan de theaters aan biedt, terwijl die finaleavond pas in november van dit jaar wordt gehou den. Kies:"Hoe kunnen mensen het in hun botte kop halen om alvast iets te verkopen waarvan ze de kwa liteit nog niet kunnen weten. Dat noem ik het ondoordacht uit melken van het succes van jonge (amateur—)cabaretiers. Ik wil we ten wat ik'aanbied, en ik wil daar ook achter kunnen staan". Solisten Uit de 97 aanmeldingen voor de 12de editie van het Leids Cabaret Festival heeft de organisatie door middel van openbare audities tien voorronde-kandidaten geselec teerd. Twee aspirant-cabaretiers (Dominique Engers en Marcel Boon) deden al eens eerder mee aan het Leids Cabaret Festival, en ver dienen volgens de organisatie een herkansing. Onder die 10 voorron de-deelnemers zitten maar. liefst acht solisten. Daarmee zet zich een trend van de afgelopen jaren door, terwijl er al zo veel professionele so listen in cabaretland rondlopen. Is dat niet jammer? Kies: "Inderdaad, veel te veel so listen, en ik zou willen dat een aan tal mensen de koppen bij elkaar stak en een groepje vormde. In een groep kun je je namelijk gedurende enkele jaren ontwikkelen. Kijk maar naar de ontwikkeling van Jack Spijkerman in Dubbel Dwars of naar Justus van Oei in Zak As. Aanvankelijk viel bijvoor beeld vooral Erik van Muiswinkel op bij Zak As. In de loop der tijd zijn de kwaliteiten van Justus van Oei juist door dat beschermende groepsverband gegroeid, en is hij in sommige typeringen naar mijn me ning al sterker dan Erik". De jury bestaat dit jaar uit Joost Nuissl, directeur van de Kleine Ko medie in Amsterdam, Gien Kamp horst, chef cabaret VARA televisie, en Jan Pieterse, recensent bij het Haarlems Dagblad en jarenlang één van de presentatoren van het Leids Cabaret Festival. Deze drie perso nen kiezen de 5 halve finale-kandi daten en bepalen wie op 5 mei de wordt. Harry Kies, organisator twaalfde editie Leids Cabaret Festival: "Die aandacht i verstrengeling bij ons vind ik misplaatst". brengt het gesprek op het thema be> langenverstrengeling. De afgelopen twee jaar waren Jack Spijkerman r die zogenaamde belangen- per slot van rekening veel geld in naamde belangenverstrengeling het festival. Dus willen we bepaalde vind ik dan ook misplaatst. Veel we- zaken in eigen hand houden en ten- zenlijker is toch dat ik de festivalbe- Oel (beiden onder minste het recht van eerste weige- zoekers een paar boeiende cabaret contract bij theaterbureau Steek- ring hebben. Daarnaast wil ik vonden kan bezorgen e produkties van Harry Kies) woord- tuurlijk de mogelijkheid hebben hun geld kan bieden. Kaarten voerder van de jury van het Leids Cabaret Festival dat eveneens door Steek-produkties wordt georgani als eerste met interessante kan didaten te kunnen onderhandelen. Maar dat heeft niets met belangen- seerd. Bestaat op zijn minst niet het verstrengeling te maken". Belangen De opmerking dat er dit jaar dus ge lukkig geen vertegenwoordiger uit de eigen winkel in de jury zit, gevaar, dat Spijkerman en Van Oei onwillekeurig geneigd zullen zijn om de belangen van hun 'baas' te behartigen?! Kies reageert geprikkeld en ont kent dat in alle toonaarden. "Wat nou belangen? Ja, van belang is dat het festival goed georganiseerd is en de kandidaten kwalitatief van goed niveau zijn. En natuurlijk wil ik niet uitsluiten, dat er ook nu weer een paar nieuwe talenten bij Steek- produkties zullen komen. Dit jaar laat ik de deelnemers voor het eerst een contract ondertekenen. Daarin is vastgelegd wanneer ze beschik baar moeten zijn, en dat ze tot een maand na het festival toestemming aan ons moeten vragen voor radio- en televisieoptredens en dergelijke dingen. De VARA en ik investeren de voorronden kosten immers toch nog 12.50, en dat moet ik nu een maal vragen, ook al wil ik die rottige 2000.- van de gemeente Leiden niet eens meer hebben". Kies kan weinig waardering op- "Laat ik een concreet voorbeeld geven: twee jaar geleden wonnen Zwiep Brons het festival, Vincent Bijlo werd tweede. Met hem ben ik brengen ken. Met Zwiep Brons ging ik Cabaret Festival 10 jaar. Een festi niet door; Zwiep Brons bestaat al val van landelijk belang noemen wij lang niet meer. Met andere woor- toch maar het Leids Cabaret Festi- den: het is kennelijk niet eens zo- val. Een gemeente met enige feeling het festival voor promotie zou dat interessant wint. Veel belangrijker is dus, de coaching op zich neemt en kandidaat in het theatercircuit troduceert. Geloof me, de jury vinden. Jarenlang stond het festival voor een bedrag van 2000.- struc tureel op de begroting; een zeer be scheiden bedrag gezien de totale volstrekt autonoom. En mocht ik kosten. Naar aanleiding van het ju- het niet met de jury eens zijn, dan bileum stuurden we een uitvoerige heb ik zelf voldoende energie vloed om mijn ideëen ten van een bepaalde kandidaat theatercircuit te verwezenlijken". "Die aandacht voor die zoge- brief naar de gemeente om iets tra's te kunnen doen. Het verzoek het werd niet afgewezen, neen, we kre gen niet eens fatsoenlijk antwoord. Dat vond en vind ik schandalig". Tenorsaxofonist 'Long Tall' Dexter Gordon overleden Dextor Gordon tijdens het North Sea Jazzfestival '887, net na zijn filmdebuut in 'round Midnight'. ENSCHEDE (GPD) - In een zie kenhuis in Philadelphia is in de nacht van dinsdag op woensdag de 67-jarige tenorsaxofonist Dexter Gordon overleden. Hij leed al enke le jaren aan keelkanker, maar hij stierf uiteindelijk aan een nieraan doening. Volgens een vriendin, de weduwe van bassist-componist Charles Mingus, stierf Dexter Gor don rond middernacht. Dexter Gordon behoorde tot de allergrootsten van de jazz. Hij staat op één lijn met saxofonisten als Les ter Young, Sonny Rollins en John Coltrane. Muzikaal gezien zette hij met bebopmiddelen voort waar Lester Young in het swingtijdperk mee begon. Hoewel hij de eerste maal dat hij Lester hoorde spelen zo onder de indruk was dat het weinig had gescheeld of hij had zijn instru ment nooit meer aangeraakt. Dexter Keith Gordon werd gebo ren op 27 februari 1923 in Los Ange les. Zijn vader was huisarts, die in zijn praktijk Duke Ellington en Lio nel Hampton had. Op zijn dertiende studeerde Dexter klarinet en theo rie. Twee jaar later verwisselde hij de klarinet voor de altsax. In 1940 verliet hij de school om tenorsax te gaan blazen in Harlem Collegians. In datzelfde jaar kreeg hij een aan bieding om in het orkest van Lionel Hampton te komen. Na drie jaar Hampton komt Gordon in de bands van Louis Armstrong, Lee Young, Fletcher Henderson en Billy Ecksti- ne. In 1945 vertrok hij naar New York, waar hij als freelance solist werkte met o.a. Charlie Parker. Een paar maal verliet Dexter de scene met drugsprobelemen. Steeds maakte hij op een indruk wekkende manier een come back. Na zijn eerste tournee in Europa, in 1962, vestigde hij zich in Kopenha gen. Daar heeft hij veertien jaar ge woond. Dexter Gordon blies als het ware de tenorsax nieuw leven in. Al een of jaar twintig kon hij op een po dium staan alsof het zijn laatste con cert was. Tussen de stukken door sprak hij tergend langzaam. En dan balanceerde hij op het randje van het podium, alsof hij elk moment de zaal kon invallen. Zo vertelde hij zijn muzikale verhalen, die zo ener giek klonken dat het onvoorstel baar was dat ze aan zo'n ogenschijn lijk volkomen leeg lichaam waren onttrokken. In 1987 was Dexter Gordon voor het laatst in ons land. Als eregast stond hij tijdens het North Sea Jazz Festival op het podium van de PWA-zaal. Muzikaal was hij geen glimp van wat hij in de jaren daar voor was, maar het was ontroerend om te zien hoe deze stilist met zijn eigen muzikale wondermiddelen stond te vechten tegen zijn door ve le ziektes aangetaste lichamelijke beperkingen. Het werd een me disch raadsel genoemd dat hij nog geluid uit zijn tenorsax kon krijgen. Eindelijk hing het enorme pu bliek aan zijn lippen, dat hij eigen lijk al veel eerder had moeten heb ben. Het was door de rol van de fic tieve saxofonist Dale Turner, die hij in 1986 had gespeeld in de jazzfilm 'Round Midnight, dat Dexter Gor don aan het eind van zijn leven mu zikale erkenning vond bij een heel groot publiek. Door die rol werd Dexter door velen gezien als een personificatie van haast alle overle den jazzhelden. TON OUWEHAND ADVERTENTIE Je bromfietsverzekering regel je snel en supervoordelig bijV&D. Wij houden niet van dat trage. Een bromfiets verzekering is daarom lekker snel geregeld bij ons. je plaatje ligt al klaar! En de premie? Bij V&D ben je ook supervoordelig uit, want een snorfiets WA- verzekering heb je vanaf f 65,50. Voor een automaat is dat dan f120,-en voor een versnellingsbrommer ben je al voor f 312,50 WA- verzekerd. Kom dus snel naar de verzekeringsbalie bij V&D. 't Is zó geregeld bijV&D. Jéröme Reehuis met Cremers 'Fabriekskinderen' LEIDEN De acteur Jéröme Reehuis treedt morgenavond in de voetsporen van de negentiende-eeuwse schrijver Jacobus Johannes Cremer. Net als Cremer in het Haagse Diligentia van 1863 deed, leest hij dan, in de Leidse Lokhorstkerk (aanvang 20.15), de novelle Fabriekskinderen. Een bede, doch niet om geld. Een gesprek met Reehuis. door Emiel Fangmann Cremer (1827-1880) raakte vooral bekend door zijn Betuwse en Over- betuwse novellen, die hij in het Gel derse dialect schreef. Hij was van goede komaf en genoot een oplei ding tot kunstschilder. Evenzeer had hij acteertalenten. Zijn eerste historische roman mislukte, maar later werd hij in zijn tijd een zeer succesvol auteur en een nog succes voller voordrachtskunstenaar. Hij kon steevast op volle zalen rekenen en was daardoor een der eersten in ons land, die van hun literaire acti viteiten konden leven. Sociaal ge voel is een thema in zijn werk. Na een bezoek aan een Leidse textielfa briek waar hij kinderen aan het werk had gezien, keerde hij geroerd terug. Hij klaagde de kinderarbeid aan in de novelle Fabriekskinderen. Mede door deze novelle werd een klimaat geschapen waarin kinder arbeid uiteindelijk verboden zou worden. Lezing van Fabriekskinderen leert dat het uitspreken van de tekst een kolfje naar de hand moet zijn van Jéröme Reehuis. Reehuis is vooral als acteur bekend. Ongetwij feld naar aanleiding van zijn kleine gestalte kreeg hij in André van Duins De Boezemvriend de rol van Napoleon toebedeeld. In de film De mannetjesmaker over de morfineu- ze KVP-adviseur Ben Korsten gaf hij gestalte aan het WD-kamerlid Van Riel - "Een echte liberaal". Maar bij organisatrice Korrie Ko- revaart, docent aan de vakgroep Ne derlands van de Rijksuniversiteit en specialist op het gebied van ne gentiende eewse letterkunde, was Reehuis opgevallen toen hij eens met zijn geprononceerde stemge luid - "ik koester mijn instrument" - de gezwollen retoriek van de vroeg- negentiende eeuwse dichter Bilder- dijk voordroeg. Reehuis kan wat dat betreft alle registers opentrekken aan het begin van Fabriekskinderen. Bijvoor beeld daar waar Cremer schrijft over de kinderarbeid in Leiden: "Arme Stad! Dochter van de Staat! Rigt u op, werp u aan 's vaders borst. Daar zijn nog zusteren die lij den als gij. Smeek hem dat hij voor u en voor haar ter hulpe kome, dat hij zijne dienaars zende met artsenij en zalve, ware het noodig, met vlij mend lancet." Een ontmoeting met Jéröme Ree huis in een bruin café laat geen twij fel bestaan over de grote inzet waar mee hij de anderhalf uur durende declamatie heeft voorbereid. "Ik kende Cremer niet, maar ik vond het een prachttekst. Het is geen sen timentele novelle, wel een gevoeli ge." fteehuis gaat, bij welke tekst hij zich ook eigen maakt, uit van de be doelingen van de schrijver. "Ik geef er geen eigen interpretatie aan. Je moet niet uitgaan van je zelf, maar van wat de rol van je vraagt. En die vraagt het volle pond. Je kunt na melijk alles lelijk maken, maar het kost moeite iets mooi te maken. Want toneelspelen is geen innerlijk macrameën, maar een ambacht, een vak." Hij raakte aan het toneel ver slaafd toen hij omstreeks zijn twaalfde de Faust van Goethe ten tonele zag gebracht. De constate ring dat dat omstreeks 1950 geweest moet zijn en dat de niet geheel op ja ren te schatten Reehuis zo'n halve eeuw oud moet zijn, zoals en ac teurslexicon vermeldt, doet hem vermanend uitroepen: "Alles is maar openbaar tegenwoordig met al die databanken. Meestal zeg ik dat ik veertig ben. Nee, zulke gege vens verzamelen en in een lexicon en openbaren vind ik de ergste vorm van criminaliteit, nog erger dan oude vrouwtjes beroven. Hoe wel, het is wel een werk geweest, natuurlijk. Ach, een acteur wordt niet ouder, hij schminkt zich ouder" Tragedie Jéröme Reehuis, die zelf zeer bele zen is, brengt momenteel een pro gramma over Vincent van Gogh: 'De heilige van de Borinage'. "Dat is een monoloog, ter lering ende ver- maeck. In dit land vooral ter lering. Het gaat over de tijd, een soort mo ratorium eigenlijk, voor hij aan het tekenen en schilderen sloeg en in i Belgische Borinage aan evangelis tie deed." In oktober gaat in het Amsterdamse Christofori de door hem zelf vertaalde schets van Ro nald Duncan over de laatste levens periode van Schubert in première. Ook wil hij de gedichten van Bre- dero, op de originele muziek die in zijn bezit is, in een programma brengen. "Ik neem dingen die niet voor de hand liggen. De spanning van het onbekende. Iets, dat grote kwaliteiten heeft, maar waarvan je niet weet of het succes heeft. Lukt het, lukt het niet, dat is de spanning waarmee je leeft. Het is voortdu rend desperaat bezig zijn. Maar doe wel en zie niet om. "Het is een beetje zoals de Amsterdamse schouw burgdirecteur Punt, die zijn in de brand gevlogen theater samen met zijn vrouw vanaf de brug ten onder zag gaan. Hij zei tegen zijn jamme rende vrouw: 'Ach we hebben op het toneel zovele tragedies meege maakt. Zouden we dan hierom krijten?' Zo moetje leven." fFabriekskinderen' werd in 1988 heruitgegeven door uitgeve rij Conserve) Voorronde 30 api Halve finale 3 mei FINALE 5 mei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23