Zeeman op een woonboot Grensverleggend en met humor Meer samenwerking omroep en kunst Huis Pablo Neruda open voor Bijzondere krachtmeting publiek WOENSDAG 25 APRIL 1990 PAGINA 31 Concertgebouworkest breekt met NOS AMSTERDAM (GPD) - Het Ko ninklijk Concertgebouworkest breekt komend seizoen met een wa re traditie. Er wordt niet meer mee gewerkt aan de radioconcerten van de NOS op de zondagmiddag. In plaats daarvan is gekozen voor sa menwerking met de AVRO, die der tig woensdagavonden met opna men en rechtstreekse uitzendingen vanuit Amsterdam gaat vullen. Het ensemble breekt met de NOS, om dat deze organisatie niet kan bieden wat de AVRO wél biedt: steun voor de concerten via de televisie. Er zijn met de AVRO afspraken gemaakt dat ook op televisie aan dacht zal worden besteed aan de uit voeringen, waardoor de belangste- ling zal moeten groeien. Bovendien ligt het in de bedoeling dat de AVRO het komend seizoen zes con certen, al dan niet in combinatie met de radio, ook op televisie zal brengen. Daarmee is het orkest te rug bij de omroep die ooit met de zondagmiddagconcerten vanuit Amsterdam begon. The post porn modernist' van Annie Sprink le. De Kleine Komedie, Amsterdam. Nog te zien tot en met zaterdag. AMSTERDAM (GPD) - 'Einde lijk een seksshow waar je met goed fatsoen naar toe mag', moet een belangrijk deel van Neder land hebben gedacht. Buiten de Kleine Komedie stonden gister avond drommen mensen ver geefs te wachten op een plaatsbe wijs voor de 'Europese première' van The post porn modernist, de sex-artshow van voormalig por noster, Annie Sprinkle. De zaal had wel drie keer uitverkocht kunnen worden. Echte kunst uit Amerika en ook nog feministisch, dat had Annie tenminste van te voren gezegd. De verhouding mannen/vrouwen was in ieder ge val keurig half om half. Schrijfster en ex-prostituée Vera de Vries/Xaviera Hollander alleen al had twintig plaatsen op gekocht voor haar gezelschap on der wie de aandacht trekkende, heet geklede Fifi l'Amour. Xa- viera had ook een paar camera mensen meegenomen want ze maakt een film van Annies optre den. Filmen en fotograferen was vrij gisteravond. Annie'vindt het zelfs fijn wanneer ze wordt gefo tografeerd, zei ze. Veel opgewon den gedrag en geklik van came ra's dus voor Annies wijd gesprei de dijen. Wat de ster van tevoren had beloofd, deed ze, tot en met de toer waar Nederland halsrei kend naar zat uit te kijken: de be zichtiging van haar baarmoeder via een gynaecologisch kijkappa raat. De show met het speculum vlak voor de pauze verenigde alle elementen van Annies optreden in zich: grensverleggend, deca dent, maar toch niet zonder hu- De ster wijdbeens en ontkleed in een leunstoel gezeten aan de rand van het podium en een lange stoet van toeschouwers die aan haar onderlichaam voorbijtrok ken om een blik naar binnen te werpen. 'Deep inside Annie Sprinkle', zoals het magnum Frits Lambrechts, stem der proletaren, kraait geen oproer meer Enorme belangstelling voor porno-kunst Annie Sprinkle Avant-garde performance-kunstenares Annie Sprinkle. Verder dan porno'. opus uit haar filmcarrière is geti teld. Koddig was het, al die tien tallen die in haar onderlichaam keken terwijl moeke Annie de toeschouwer bemoedigende woordjes toesprak. Buitenge woon, ja, schandalig misschien, maar een sexshow, nee. Het ging verder dan porno. Er kwam geen greintje erotiek aan te pas en An nies verhaal, waarin ze ook eerlijk verslag doet van de walging en el lende die haar perverse leven haar heeft gebracht, heeft een al gemeen menselijke waarde. An nies relaas is eerlijk en geeft, als je al een reden moet vinden, de kans iets aan de weet te komen over die tienduizenden die hun brood in de seksindustrie verdienen. Na de pauze werd het optreden armoedig en goedkoop. Al die maffe, zogenaamd diepzinnige meditaties temidden van wal (foto ANP» mende wierookpotten die haar tot een 'full-body-orgasm' zouden brengen was van peepshowni veau. Daarmee had ze toch beter een paar honderd meter verder op, op de Wallen, kunnen staan. De meerwaarde van haar optre den die Annie in de kunstscene van New York en Californië mo menteel zo en vogue maakt, ont brak volkomen. Frits Lambrechts zingt niet meer op 1 mei! De bard van de rode beweging blijkt zich op algemeen menselijke thema's te hebben gestort en CPN'er is hij ook al niet meer. Het oproer kraait nog wel, maar zonder hem. Een gesprek met de voormalige stem des volks over zijn nieuwe leven. "Ik probeer elke dag met opgeheven hoofd te beginnen". door Hans Hoffmann ROTTERDAM "Welnee, ben je gek? Ik zou het liefst willen dat je het daar helemaal niet over had, want dat vind ik zo'n onzin. Laatste linkse zanger, laatste der Mohika nen, hou toch op, man. Overal wor den op dit moment in dit land liede ren met een linkse inhoud gezongen en trouwens, ik kan met die begrip pen links en rechts absoluut niet uit de voeten. Het zijn gewoon wezen lijke zaken waar ik het over wil heb ben, dingen die ik vanuit mijn eigen gevoelswereld probeer weer te ge ven. Niet links of rechts, maar men selijk met alle grimmige, wrede, te dere aspecten die daarbij horen". Hij heeft het er natuurlijk wel zélf naar gemaakt, Frits Lambrechts, en hij moet nu niet doen alsof het rode hemd hem niet meer past. We zien hem nog staan bij het afscheid van Joop den Uyl, hoekig als een rouwende bootwerker die zijn ver driet uitschreeuwt, en de galm van dat hese, orgelende geluid waarmee hij jarenlang opruiend omsprong, klinkt duidelijk na in onze oren. En nam hij het laatst, in een mooie co lumn voor de VARA-radio, niet op voor die oude, oprechte communist die zijn leven lang droomde van de socialistische heilstaat en nu, be roofd van zijn dromen, verbijsterd in zijn stacaravan naar de tv-beel- den uit Oost-Europa kijkt? LEIDEN - De extra advertenties, de gratis kopjes koffie, de kor tingsbonnen en de wervende slot zinnen uit de Volkskrant-recen sie: het heeft niet mogen baten, want slechts een beperkt aantal toeschouwers had gisteravond in de parterre van de Leidse Schouwburg plaats genomen. En dat is jammer. Van zeven uur tot vijf voor twaalf: dat betekent vijf uur lang (inclusief twee pauzes) in het the ater zitten. Een dergelijke thea termarathon met de duur van'drie opeenvolgende voetbalwedstrij den heeft iets van een merkwaar dige, ja zelfs een tikkeltje snobis tische sensatie. Het is een kracht proef voor het uithoudingsver mogen van spelers en toeschou wers, die echter geheel en al de moeite waard blijkt te zijn. Hier was artistiek lef voor no dig om recht te doen aan de apar te kwaliteit van het stuk en de aparte status daarvan in de (Ame rikaanse) toneelliteratuur. Het tekstboek noemt 'Strange Inter lude' oneerbiedig een ongewone soap-opera. Dat kan kloppen, want sentimenten worden nogal sterk belicht. In de tekst zit ter verduidelijking van het soap-ope- ra-kwarakter nog heel wat onver taald Amerikaans-Engels. Toch is en blijft het ongewone dat we misschien dan wel een soap-ope ra krijgen voorgeschoteld, maar toch zeker één van binnen en van buiten. Daarom duurt 'Strange Interlude' minstens tweemaal zo lang dan gebruikelijk. Die bin nen- en buitenkand is de beroem de vondst die schrijver O'Neill in dit stuk heeft toegepast, waar door het meer waard is dan een of andere soap-opera. De gedachten en heimelijke wensen van de per sonages worden door hen steeds bij wijze van 'terzijdes' hardop uitgesproken. De spanning tussen wat men denkt en zegt, wordt op die ma nier kenbaar gemaakt en biedt een genuanceerder zicht op het handelen van de personages. Daarbij maakt de onpeilbare in vloed van het onbewuste op die gespannen verhouding tussen denken en zeggen het geheel nog eens extra interessant. 'Strange Interlude' is dus voor alles een kolossaal brok teksttoneel. Alle spelers verdienen bewondering voor hun tekstbehandeling die de gelaagdheid van de gesprekken van begin tot eind duidelijk maakt. Alles in dit stuk, dat een perio de van meer dan 25 jaar beslaat, draait om Nina Leeds. Vijf man nen bepalen haar levenslot. Haar vader heeft haar afgehouden van 'Strange Interlude' van Eugene O'Neill een huwelijk met haar grote lief de Gordon Shaw. Als het stuk be gint, is Gordon door een ongeluk om het leven gekomen. Zijn geï dealiseerde evenbeeld zoekt Nina tevergeefs in drie andere man nen: in Sam, Ned en Charlie ofte wel man, minnaar en makker. Ze probeert zelfs in haar zoon (op haar verzoek door Ned verwekt, door een daarvan niets afwetende Sam opgevoed en veelbeteke- hend Gordon geheten) de Gordon Shaw van vroeger te projecteren. En ook deze Gordon zal haar ver laten, als hij volwassen is. Nina Leeds is de vrouw in al haar verscheidenheid. Actrice Katelijne Damen laat met haar spel op indrukwekkende wijze vele facetten daarvan zien. Plaats van handeling is een grote kale droefgeestige ruimte. De negen bedrijven worden in- en uitgeleid met melancholieke fragmenten uit jazzconcerten die met een heerlijk soort achterhaalde ruis door de luidsprekers weerklin ken. Deze combinatie met de jazz en de vrijwel voortdurende aan wezigheid binnen het toneel beeld van Mickey Mouse geven de voorstelling als geheel nog iets extra raadselachtigs. Of deze 'Strange Interlude' korter had ge kund, is een irrelevante vraag; de makers zijn nu juist met overtui gend succes deze ongewone krachtproef aangegaan. WIJNAND ZEILSTRA. Jakob Beks (staand) en Katelijne Damen in 'Strange Interlude'. Hoe zit het nu écht. Frits, v/h laatste linkse liedjeszanger "Ach jongen," buldert hij, de ge kwelde kop als een ram naar voren, "ik heb natuurlijk door mijn politie ke stellingname in het verleden, door mijn jarenlange lidmaatschap van de CPN, een hele duidelijke identiteit ontwikkeld. De mensen hebben, en niet ten onrechte, een bepaald beeld van je. Je zit in een rood hok, maar als je daar eens uit wil om naar een ander, net zo'n goed hok te gaan, roepen ze: hup, terug in je eigen hok. Ik ben natuurlijk in mijn hart niets veranderd en mijn werk wordt nog steeds bepaald door solidariteit mét en genegen heid voor mensen die zoeken naar het geluk, maar dat hoeft voor mij niet meer uitsluitend het rooie ge luk te zijn. Liefde bijvoorbeeld is kleurenblind, dat weet je toch. En haat ook. En macht. Over die din gen schrijf ik en zing ik". Uitzichtloosheid "Ik ben de hele wereld doorgetrok ken, maandenlang en altijd alleen naar Noord- en Zuid-Amerika, Indonesië, Australië, de Stille Zuid zee, noem maar op en een van de be langrijkste lessen die ik tijdens die reizen heb geleerd is dat de mens over de hele wereld dezelfde schle miel is. Omstandigheden, cultuur, taal, het weer, ze zijn overal anders, maar in wezen kampt de boer in Co lombia met dezelfde problemen als de man in de Albert Cuyp. Het gaat om de essentiële pijlers, de funda menten waarop de mens staat, en die zijn overal ter wereld eender. In Rotterdam loopt een man weg bij zijn vrouw, een nieuwe wanhoop te gemoet. In de Andes gaan de mest iezen, de halfbloeden, weg bij de oorspronkelijke Indiaanse bevol king om ergens anders een thuis te zoeken, maar het enige dat ze vin den is de goot of een blikken krotje. Die mensen zoek ik op en wat ik zie is een universele uitzichtloosheid". "Ik neem het allemaal mee. Het is een reservoir. Daar zit het in en daar komen mijn teksten uit. Wat ik maak en wat ik schrijf, ik put altijd uit die bron. Ik zal je een liefdeslied laten horen dat ik heb geschreven. Die vrouw heeft geen naam en zélf ben ik ook niet de man uit dat lied, die wanhopig, en te laat, de geschie denis probeert terug te draaien, maar ik heb het natuurlijk op een andere manier allemaal wel meege maakt". Lambrechts staat op, stopt mom pelend "effe kijken...ja, daar heb ik hem...hup, daar gaat-ie" een bandje in de geluidsinstallatie, draait de volumeknop helemaal open en ineens loopt de woonboot in Zijkanaal I van het Amsterdamse havengebied boordevol met zijn da verende stem. "Ik tel de rimpels in je huid," klagen de luidsprekers keihard. "Ik streel de schelpen van je oren. Al is jouw jeugd nu uitge luid, ik heb je lief, ik heb je lief als nooit tevoren." "Mooi, hè," zegt hij als het weer stil is. Even, want dan knalt een an der lied over het water. Hij heeft het geschreven voor Het Onderzoek, een gedramatiseerde documentaire over de Neurenbergse processen en het gaat over pijn, wat er schort aan menselijkheid in mensen. Lam brechts: "ik wil tot de bodem gaan van het bestaan. Nee, dat is te dik. Ik bedoel: ik wil voorkomen dat ik de essentie mis". Den Uyl Vroeger was er geen 1 mei of Frits was erbij. De stem des volks zong alle proletaren een brok in de keel. Geen nood ging hem te hoog, maar ook daar is de klad in gekomen. Hij kraait allang geen oproer meer. "Ze zijn er nog wel, de mei-bijeenkom sten, maar ik doe er niet meer aan mee. Straks niet, vorig jaar ook niet. Het is heel lang geleden dat ik iets aan die eerste mei heb gedaan, maar wie weet gebeurt het nog eens," zegt hij met de wankele stelligheid van afvallige katholieken die voor alle zekerheid het telefoonnummer van meneer pastoor in hun agenda, laten staan. "De laatste keer dat ik me, zeg maar links heb gemanifes teerd was bij de dood van Joop den Uyl. Er was een lied waar Joop heel erg gek op was Voorwaarts en niet vergeten en dat heb ik op die zaterdagmiddag in de Nieuwe Kerk te Amsterdam gezongen. Wij had den elkaar diverse keren ontmoet, met elkaar gepraat, en ik wist dat hij me waardeerde. Den Uyl heeft me wel eens toegefluisterd: 't is jammer dat je niet bij óns zit. Dat lied in die kerk heeft me heel veel gedaan. Het was een indrukwekkende gebeurte nis. Alle ministers waren er en ik weet niet hoeveel vertegenwoordi gers van socialistische partijen uit het buitenland. Ik was bijzonder ge spannen. Dat ben ik wel vaker, maar dit was een uitzonderlijk emo tionele bijeenkomst. Dat lied moest gelijk staan; het moest uit het diepst van mijn lijf komen en dat is denke lijk wel gebeurd. Ik heb het nooit te rug durven zien". Het gesprek komt op Oost-Euro pa "Wat daar allemaal niet gebeurt. Vooral de ouderen hebben al die ja ren moeten geloven dat ze het goed hadden. Dat blijkt nu plotseling niet waar te zijn". Frits lacht kort, maar hevig. "Nou, dat is erg. Je zult je levenlang een trouw communist zijn geweest. Waar moetje naar toe? Daar ging die column van mij voor de Vara over, want dat is de grote vraag voor die stakkers in Rusland en Roemenië. Zij hebben ineens vrijheid, maar ze weten niet wat ze ermee moeten doen. Die cold tur key, dat plotselinge afkicken, heb ik mezelf bespaard door niet te wach ten tot de Communistische Partij van Nederland zichzelf opblies, maar door tien jaar geleden op een heel gewone, fatsoenlijke manier uit de partij te stappen. ïk had me al een tijdlang afgevraagd: hoe staat de zaak ervoor? Is het allemaal nog wel zinvol? Toen ik begreep dat ik mijn eigen weg moest gaan, heb ik mijn kaart ingeleverd." Toekomstplannen? '"Ik heb geen vastigheid, maar die heb ik nooit ge had. Ik maak nu met iemand een to neelstuk met liederen over het le ven van Herman Heijermans en dat hopen we volgend seizoen uit te brengen. Verder treed ik inciden teel op in het land, word ik gevraagd om iets te doen op tv of radio. Er is momenteel een soort va cuüm, zowel op het toneel als bij de televisie, waar men zich een beetje zenuwachtig maakt over de com merciële zenders, maar dat geldt niet alleen voor mij. Veel anderen hebben daar ook last van. Trou wens, wat is vastigheid in het leven? Die bestaat natuurlijk niet. Zelfs een baan is betrekkelijk. Een inko men heb ik altijd gehad en een pen sioen ben ik aan het opbouwen. En zowel op het toneel ik ben alleen, ik heb niet zoveel dig.Ik ben een zwerver, soms weg, meestal dichtbij. Een op één plek, t woonboot." ISLA NEGRA (IPS) - Meer dan zestien jaar na de dood van Pablo Neruda kunnen bewonderaars weer iets terugzien van de beroemde Chi leense dichter. Zijn prachtige huis in de kustplaats Isla Negra is ver bouwd en opengesteld als museum. 'Het huis van Isla Negra', zoals het genoemd wordt, was voor de man die in 1971 de Nobelprijs voor de li teratuur won "de mooiste plek op aarde", aldus de dichter Jaime Que- zada, voorzitter van de Chileense schrijversbond. Het museumhuis, in ruim twe4 jaar ingrijpend gerestaureerd, is dej ze week opengegaan voor het pu* bliek. De kleine gemeenschap Isla Nel gra ligt aan de kust van de Still4 Oceaan op 120 kilometer van SanJ tiago. Een zoel herfstzonnetje bet schijnt de stenen villa waar de dich» ter zijn onverzadigbare verzamel* woede de vrije loop had gelaten. He| huis herbergt 2.500 objecten, waarj onder zestien boegbeelden die een voor het Amerikaans continent unieke collectie vormen, alsmedé 283 flessen in de meest grillige vor^ Neruda's laatste echtgenote, Mat tilde Urrutia, die in 1985 overleedj beschreef de dichter in haar me* moires als een soort lastig kind, da\ koste wat kost de meest onwaarj schijnlijke voorwerpen wilde sat menbrengen in zijn omgeving. j Reinco Campertj in De Burcht S LEIDEN Publiciste Jessica Dur-, lacher, die onder andere schrijft» voor De Volkskrant, zal morgen-? avond in de sociëteit van de Sticht ting De Burcht aan de Burgsteeg 14 in Leiden auteur Remco Campert interviewen. In dit gesprek, georga niseerd door Burcht Literair, wordt ingegaan op het oeuvre van Cam-; pert, die in 1967 de PC Hooftprijsj ontving. Aanvang: 20.15 uur. Uitgelekte notitie WVC DEN HAAG (GPD) - Méér kunst- produkties op radio en televisie en een sterker en gerichter aanbod van muziek, dans en theater in de schouwburgen en concertzalen. Langs die wegen wil het ministerie van WVC "de culturele kwaliteit van onze samenleving vergrotën". De cultuurdeelname moet krach tig worden gestimuleerd door geld stromen te verleggen van de cul tuurproducenten naar de tussen persoon, zoals bijvoorbeeld omroe pen en podia. Bij voorstellingen en concerten zouden streefnormen uit eindelijk hogere publiekscijfers moeten opleveren. Dat staat in een uitgelekte con cept-notitie waarin de top van het departement haar ambities schetst. WVC wil een krachtig antwoord bieden op een onderzoeksrapport van marktonderzoeker Hans Onno den Berg waarin de Nederlandse kunstsector er vorig jaar bekaaid af kwam. Vooral in het mediabeleid streeft de top van het ministerie belangrij ke veranderingen na. Zo stelt de no titie voor omroeporganisaties in de nieuwe mediawet zendtijdconces sies voor een periode van tien jaar te geven. Rust zou er in Hilversum voor moeten zorgen dat de omroe pen niet 'het verkeerde soort con currentie' aangaat met de commer ciële omroep. Zo zou er vanzelf ruimte moeten ontstaan voor meer cultuuraanbod in de programma's. De notitie noemt het vervolgens een 'kleine stap' om de omroepgel- den onder te brengen in het openba re financieringssysteem zodat rege ring en parlement het inhoudelijke mediabeleid beter zouden kunnen toetsen dan momenteel het geval is. Daarnaast zouden omroepen krachtig financieel moeten worden gesteund om podiumkunstproduk- ties uit te zenden. Omroep- en kunstwereld zouden verder nauwer samen moeten gaan werken. Opval lend is ook het pleidooi voor een ac tief gebruik van de kabel voor cultu rele programma's. Hoewel WVC alleen zelf het cul tuuraanbod enigszins kan beïnvloe den, maakt de notitie duidelijk dat de gekozen maatregelen alleen kans van slagen hebben als juist de distri butie en afname van cultuuruitin gen in positieve zin kan worden be ïnvloed. Het ministerie wil gelden die tot dusverre ten goede kwamen aan stimulering van aanbod ver schuiven naar het bevorderen van de afname. In het distribueren van podium aanbod moet de actieve rol van de circa 120 theateraccommodaties en concertzalen dan ook worden ver groot, zo vindt het ministerie. Slechts een twintigtal accommoda ties maakt volgens WVC op dit mo ment duidelijk dat het volwaardige professionele kunstbedrijven zijn. De notitie stelt in scherpe be woordingen vast dat bij schouw burgen het noodzakelijke geduld ï^r afgenomen om via een consequents: en liefdevolle programmering pu£ bliek op te bouwen. Bezuiniginger^ op theaters hebben de laatste jaremj slechts geresulteerd in besnoeiing^ op de budgetten voor programme-* ring en publiciteit. Via een op töf^ richten afnamefonds wil WVC pre£- mies geven aan die accommodatie^ die én een hoogwaardige program^ mering én een doelgericht pu* blieksbeleid voeren.Om versnippe-» ring te voorkomen zouden de gel-? den ten goede moeten komen var> een beperkt aantal zalen. Wat betreftt een aantal deelsecto ren - kamermuziek, nieuwe muziek, oude muziek, jazz, Raad voor de Kunst - is de notitie terughoudend. Opvallend is de toon ten aanzien" van de in 1983 ingezette reorganisa tie van het orkestenbestel. Uitzon-, deringen daargelaten hebben voor-» al de regionale orkesten volgens dei notitie een te grote veer gelaten. 5

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 31