Neude'
Q
I meer over de
Er
Filmdagen
Jacques van Heijningen, nieuwe directeur Nederlandse
Kurosawa's 'Dreams' opent
filmfestival in Cannes
l»»u
PAGINA 21
BIOSCOPEN
Voor de eerste keer in haar
bijna tienjarige historie
werd de Nederlandse
Filmdagen een directeur
gegund die tevoren gezien
had hoe in het buitenland
filmfestivals worden geor
ganiseerd. Jacques van
Heijningen (42) is al jaren
vaste gast op de monster-
manifestaties van Cannes
en Venetië. Belangrijker is
dat het nieuwe opperhoofd,
sinds maart in functie, te
vens kan bogen op ruime
organisatie-ervaring, op
gedaan bij het Filmfestival
Rotterdam. Van Heijnin
gen lijkt de aangewezen
persoon om ons nationale
filmfestival uit de malaise
te trekken die vorig jaar
veroorzaakt was door een
onhandige directeursbe
noeming.
Jacques van Heijningen is af
komstig uit Rotterdam, waar hij
veertien jaar werkzaam is ge
weest bij het theatercomplex
De Lantaren-Het Venster. Daar
was hij begonnen als workshop
begeleider voor film en video.
In 1980 werd hij er ook met het
management en de programme
ring belast.
door
Pieter van Lierop
Van Heijningen: "Aanvankelijk
was het een gebouw met twee film
zalen. In 1980 zijn daar vier zalen
van gemaakt. Toen ben ik in samen
werking met Huub Bals de pro
grammering gestart van het hele
complex. Eerst was De Lantaren
apart en Het Venster apart. De
muur werd eruit gehaald, nadat de
gemeente het hele gebouw gekocht
had van Meerburg.
Steeds vier maanden voordat het
Filmfestival Rotterdam begon, trok
Huub al met zijn hele ploeg het ge
bouw binnen. Hij heeft met zijn
kantoor ook zelf nog een hele tijd bij
ons onderdak gehad. Ik heb daar
vanaf 1974 alle festivals van nabij
meegemaakt. Ik heb er steeds meer
taken toebedeeld gekregen".
Het is begonnen met het eerste vi
deo-circuit. Monitoren door het he
le gebouw heen. Daarna de pro
gramma-begeleiding, samen met
Frank Visbeen. Huub regelde dat
de blikken er zouden komen, wij
zorgden vervolgens dat de films ook
overal draaiden. Programmalei-
ding, heette dat toen. Dat is steeds
zwaarder geworden. In 1986 kwam
het erop neer dat ik de hele produk-
tie deed van het festival. De hele or
ganisatie. Dus niet dat de films er
kwamen, maar wel de ]pe\e rest, van
sponsoring tot-de kaartjes. Alles".
"De Filmdagen zullen dit jaar toch
iets breder worden dan in het verlè-
den. Zeker wat de filmindusthe be
treft. We pakken er de opdracht-
films bij en de commercials, die
krijgen dit jaar een speciale compe
titie. We pakken alles wat in de peri
ferie van de speelfilm zit, of eigen
lijk is het net andersom".
"De speelfilm zit in de periferie
van de filmindustrie, want die is na
tuurlijk veel breder dan tot dusver
in Utrecht gebleken is. De nieuwe
beleidsnota geeft aan dat we daar
meer aandacht aan gaan besteden.
Dat betekent dat er nog veel en in
tensief gesproken moet worden met
de Bioscoopbond, de laboratoria,
met Cineco, de televisie".
Internationaal
"Ik vind daarnaast dat het interna
tionale aspect serieuzer aangepakt
moet worden. Wat Holland Film
Meeting is gaan heten. Het platform
dat geboden wordt voor buiten
landse filminkopers en festivaldi
recteuren om van het Nederlandse
filmprodukt kennis te nemen. Ik
wil dat er zwaardere delegaties naar
Utrecht komen. En ik wil dat er dit
jaar niet één Cinema Militans-lezing
zal plaatsvinden, maar twee. Robert
Altman en Louis Malle staan op de
rol. Die zijn al benaderd, antwoor
den heb ik nog niet. Ook de naam
van Alain Resnais is al gevallen".
- Heb jij van de vorige Filmdagen
edities zelf veel meegemaakt?
"Ik ben er ieder jaar wel een paar
dagen bij geweest. Ik vond het een
heel leuk festival. Klein, lokaal, ons
kent ons, maar iedereen was er dan
ook wel. Toch een erg aardige sfeer
met nogal bijzondere, karakteristie-
ke locaties. Dat moeten we vooral zo
houden en ook inhoudelijk zal er
niet zo heel veel veranderen. De
romp van het programma blijft toch
gevormd worden door het jaarover
zicht. En daar omheen wat neven
programma's, seminars, een paar le
zingen. Dat zit als gegeven gewoon
goed in elkaar. Ik wil het dit jaar al
leen wat zwaarder aanpakken en
breder".
- Je komt nu te voorschijn uit de
stofwolken van wat een kanjer van
een bestuurscrisis is geweest. Is nu
al die ellende definitief achter de
rug?
"Ja hoor. Heerlijk! We hebben
een stevig nieuw bestuur. Met ook
nogal wat mensen die niet uit de
filmwereld afkomstig zijn en daar
om ook niet behept zijn met kin
nesinne of andere flauwiteiten. We
hebben een uitstekende voorzitter
in de persoon van Rinus Haks. Die
heeft wel betrekkingen met de film
wereld, maar hij komt er niet uit
voort. Ik vind hem een van de aller
beste bestuurders die ik. voorlopig
tegengekomen ben. Heel zakelijk
en duidelijk".
"Ik heb al wat bestuursvergade
ringen achter de rug en het werkt
perfect. In het dagelijks bestuur is
daar nog Yvonne van Baarle bijge-
UTRECHT (GPD) - Het Filmfesti
val van Cannes, dat van 10 tot en
met 21 mei voor de 43ste keer plaats
vindt, zal geopend worden met de
wereldpremière van Akira Ku
rosawa's 'Dreams'. Als slotfilm
staat Paul Schraders 'Comfort of
strangers' op het programma.
Het festival zal buiten c.ompetitie
Fellini's 'La voce della luna' presen
teren, evenals de nieuwe films van
Andrzej Wajda ('Korczak') en Manu
el de Olivéira ('Non, ou la vaine gloi-
re de commander').
Aan de strijd om de Gouden Palm
zal worden deelgenomen door een
aantal fameuze cineasten onder wie
de gebroeders Paolo en Vittorio Ta-
viani ('II sole anche di notte'), Clint
Eastwood ('White hunter', 'Black
heart'), Jean-Luc Godard ('Nouvelle
vague'), Gleb Panfilov ('De moe
der'), David Lynch ('Wild at heart'),
Zhang Yimou ('Ju dou'), Bertrand
Tavernier ('Daddv nostalgie') en
Jean-Paul Rappeneau ('Cyrano de
Bergerac').
Ook dit jaar is geen enkele lange
Nederlandse film erin geslaagd tot
het hoofdprogramma van Cannes
door te dringen. Wel dingt, zoals
eerder gemeld, het een minuut du
rende animatie-filmpje 'De slaapka
mer' (van Maarten Koopman) mee
naar de Gouden Palm voor korte
films.
De Belgische, door Hugo Claus
vervaardigde speelfilm 'Het sacra
ment' is geselecteerd voor de sectie
Un Certain Regard, waarin ook
nieuwe films van Vassili Pitsjoel,
Sergei Soloviev en het regiedebuut
van Monica Vitti ('Scandalo segre-
to') vertoond zullen worden.
Bernardo Bertolucci zal optreden
als voorzitter van de jury waarin
verder plaats wordt genomen door
o.m. Angelica HustQn, Bertrand
Blier, Aleksej Guerman en Sven
Nykvist.
(OP)NIEUW
BLIJVERS
'Honey I shrunk the kids' - trucage
film over voortploeterende miniatuur
mensjes - Lido, Leiden
'Tango Cash' - raszuivere actiefilm
met Sylvester Stallone en Kurt Russell
- Luxor. Leiden en Euro. Alphen
'The war of the Roses' - Michael Doug
las en Kathleen Turner voeren bittere
strijd rondom huiselijke aard - Lido,
Leiden en Euro. Alphen
'Look who's talking' - embryo geeft cy
nisch commentaar op gedrag ouders -
Lido, Leiden en Euro. Alphen
'Born on the fourth of July' - Tom Crui
se als Vietnam-veteraan Ron Kovic
aan de rolstoel gekluisterd - Lido, Lei
den
'Koko Flanel' - Urbanus als stermann
equin in bizarre modeshow - Lido, Lei
den, Euro, Alphen en Greenway, Voor
schoten
'Oliver co.' - Euro, Alphen (alleen tij
dens paasdagen) en Astra, Wassenaar
'Dead poets society' - Robin Williams -
als gedreven leraar Engels op middel
bare school - Lido, Leiden en Green
way, Voorschoten
'Nine and a half weeks' - Kim Basinger
en Mickey Rourke in broeierig liefdes
verhaal - Trianon. Leiden
'Slip up' - Rex, Leiden
'De stam van de holebeer' - Trianon,
Leiden
'De reddertjes' - Lido, Leiden
'Frank en Frey' - Greenway, Voorscho
ten
FILMHUIZEN
'Sex, lies and videotapes' - Kijkhuis
Leiden (vr. t/m do., 19.30 en 21.45 uur)
'A short film about love' - Kijkhuis,
Leiden (vr. t/m ma. 20.00 en 22.15 uur)
'De dame met het hondje' - Kijkhuis,
Leiden (di. 20.00 en 22.30 uur)
'Secret wedding' - Kijkhuis, Leiden
(woe. 20.00 en 22.15 i
'Monty Python's life L
dén (do. 20.00 en 22.15 uur)
'Mijn vader woont in Rio' - LAK-cine-
ma, Leiden (di. 20.00 uur)
'My life as a dog' - LAK-cinema, Lei
den (di, 22.00 uur)
'Kagemusha' - Filmhuis LVC, Leiden
(vandaag 21.15 uur)
'Do the right thing' - Parkfilmhuis, Al
phen (vanavond, 20.30 uur)
DEN HAAG
'Always' - Asta (463500), 12 jr.
'Tango Cash' - Asta, 16 jr.
'Weekend at Bernie's' - Asta. 12 jr. I
'Driving miss Daisy' - Babylon
(471656), al.
'Dead poets society' - Babylon, 12 jr.
'Romeo' - Babylon, al.
'War of the Roses' - Cineac (630637), al.
'Lambada' - Cineac, al.
'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci
neac. 16 jr.
'Black rain' - Cineac, 16 jr.
'Born on the fourth of July' - Metropo-
le (456756). 12 jr.
'Shirley Valentine' - Metropole. al.
'Look who's talking' - Metropole. al.
'Cinema Paradiso' - Metropole, al.
'War of the Roses' - Metropole. al.
'Turner Hooch' - Odeon (462400), al.
'Koko Flanel' - Odeon. al.
'Look who's talking" - Odeon, al.
'Young Einstein' - Odeon. al.
"Monsieur Hire' - Studio (656402), 16 jr.
'When Harry met Sally' - Studio, al.
'Trop belle pour toi!' - Studio, 16 jr.
'How to make love to a negro without
getting tired' - Studio
AMSTERDAM
'The cook, the thief, his wife and her
lover' - Alfa (278806), al.
'Cinema Paradiso' - Alfa, 16 jr.
'Sex, lies and videotape' - Alfa, al.
'Shirley Valentine' - Alfa, 16 jr.
'Driving miss Daisy' - Alhambra
(233192). al.
'Dead poets society' - Alhambra, 12 jr.
'War of the Roses' - Bellevue Cinera
ma. al.
'Koko Flanel', Cinerama, al.
'Crimes and misdemeanors' - Calypso
(234876). al.
'Romeo' - Calypso, al.
'Romuald Juliette* - Cinecenter
(236615). al.
'Monsieur Hire' - Cinecenter. 16 jr.
'Trop belle pour toi!' - Cinecenter. 16 jr.
'Lust for life' - Cinecenter. 12 jr.
'Look who's talking' - Cinema
(151243). al
'War of the Roses' - Cinema, al.
'Tango Cash' - City (234579), 12 jr.
'Turner Hooch' - City, al.
'Weekend at Bernie's' - City. al.
'Young Einstein' - City. al.
'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci
ty, al.
"Harlem nights' - City, 12 jr.
'Bbrn on the fourth of July' - City, 12 jr.
'Lambada' - City, al.
'Herbstmilch' - Kriterion (231708), al.
'De zeven hoofdzonden' - Kriterion, 16
jr-
'Vincent' - Kriterion, al.
'Mystery train' - The Movies (245790),
16 jr.
'My left foot' - The Movies, al.
'Cinema Paradiso' - The Movies, al.
'Crimes and misdemeanors' - The Mo
vies. 16 jr.
'Always' - Tuschinski (262633), al.
'Born on the fourth of July' - Tuschins
ki. 12 jr.
'Look who's talking' - Tuschinski. al.
'When Harry met Sally' - Tuschinski,
al.
'Driving miss Daisy' - Tuschinski, al.
'Music box' - Tuschinski, 12 jr.
'Dead poets society' - Tuschinski Cine
ac (243639), al.
'Torch song trilogy' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
TELEVISIE
FILMS OP VIDEO
In 1954 maakt Edward Dmytryk
het prachtige 'The Caine Mutiny'
over een stuurman die, in oorlogs
tijd en in een vreselijke storm, de
kapitein wegschuift en de leiding
op zich neemt. Muiterij of gezond
verstand, dat is de vraag waar een
militaire rechtbank voor staat.
Vorig jaar maakte Robert Altman
onder de titel 'The officers re
venge' een nieuw^ versie van dit
verhaal, ditmaal met Brad Davis
en Jeff Daniels in plaats van
Humphrey Bogart en José Ferrer.
Ook deze remake is fascinerend.
Het voortreffelijke verhaal wordt
gesteund door knappe regie en
overtuigend spel. CNR Video.
Ook goed van verhaal en even
eens van spel is 'The accidental
tourist' van Lawrence Kasdan.
William Hurt is de saaiste reisgid
senschrijver die je je kunt voor
stellen en hij maakt nooit iets
mee. Als een dame (de levendige
Geena Davis) zijn pad kruist valt
zijn wereld aan stukken. De film
is een soort Amerikaanse 'Oblo-
mov', maar dan zonder liet raffi
nement van de Russische film en
daardoor valt het trage tempo wel
erg op. Warner Home Video.
Snel, sneller, snelst gaat het in
'The naked gun' van David Zuc-
ker. Leslie Nielsen staat centraal
in een krankzinnig verhaal dat
losjes is gebaseerd op de karak
ters van de tv-serie 'Police
Squad'. Uitleggen wat er gebeurt
heeft geen zin. Elke vijftien se
conden een grap, daar gaat het
om. Voor de liefhebbers van de
humor van het geschifte trio sce
narioschrijvers Zucker,
Abrahams en Zucker. Esselte
CIC.
LMeer humor, maar dan door-
hoten met lekkere bluesmu
ziek, biedt 'The blues brothers'
van John Landis. De film deed
het destijds voortreffelijk in de
bioscopen en de ontmoeting van
de maffe broertjes Elwood (Dan
Aykroyd en John Belushi) met
beroemdheden als Ray Charles,
Aretha Franklin en en Cab Callo
way zal het ook in de huiskamers
goed doen. Esselte CIC.
Is de humor van de Blues
broertjes u te mild probeer het
dan eens met 'The best of Eddie
Murphy', een compilatie van scè
nes zoals die zijn uitgezonden in
het programma Saturday Night
Live. Murphy is een groot ko
miek, maar het woord 'verfijning'
heeft niet zijn voorkeur. Esselte.
'The January man' van Pat
O'Connor is een detectivefilm
waar veel grappen in zijn ver
werkt. Kevin Kline is heel aardig
als brandweerman die weer poli
tieman wordt als er moorden
moeten worden opgelost, maar
zijn rol doet iets te vaak denken
aan Peter Sellers' Inspecteur
Clouseau-spel. De finale is prach
tig en Kline gaat op smakelijke
wijze bijna (maar net niet) dood.
MGM/UA
'The dawning' van Robert
Knights biedt een aardig verhaal
tje en goed spel van Anthony
Hopkins als een 'afgedankte' re
volutionair en Rebecca Pidgeon
als het weesmeisje Nancy. Een
uitstekende, sfeervolle film, die
zich afspeelt,in 1920 in het zuiden
van Ierland, met op de achter
grond de groeiende onlusten tus
sen republikeinen en Engelsge-
zinden. Cannon.
Nu, in 1990, is 'Judgment in
Berlin' eigenlijk een gedateerde
film over een ontsnapping per ge
kaapt Pools vliegtuig van Oost-
naar West-Berlijn. Maar de film
boeit, omdat alles draait om het er
op volgende uitzonderlijke pro
ces (een in Berlijn op Amerikaan
se leest geschoeide rechtszaak
met een uit twaalf Westberlijners
bestaande jury en een Ameri
kaanse, joodse rechter). Vooral
Martin Sheen levert aardig spel
als de rechter. Film van Leo Penn
met Heinz Honig, Jutta Speidel
en Max Volkert. Cannon.
Met 'The Fly 2' borduurt regis
seur Chris Walas naar hartelust
verder op David Cronenbergs
horrorwerk 'The Fly', waarin een
geleerde experimenteert met een
teletransportmachine. Door een
foutje verandert hij in een vlieg.
The Fly 2 begint in een proeflabo-
ratorium, waar een jonge vroüw
bevalt van een afgrijselijk insect,
waaruit een springlevende, krij
sende baby wordt 'gepulkt'. Alles
draait weer om de teletransport
machine en er vloeien bontge
kleurde sappen. Jeff Goldblum,
de held van deel een. doet niet
mee aan deel twee, al is hij wel
even te zien in een klein shotje.
Eric Stoltz speelt de baby en
Daphne Zuniga is z'n vriendin.
CBS Fox.
'Threesome' van Lou Antonio
is een romantische film over een
driehoeksverhouding. Peter, een
succesvolle, aan goochelen ver
slaafde beursman haalt zijn
vriend Dan na diens scheiding
naar New York om 'hem erover
heen te helpen'. Peter wisselt van
vriendinnen alsof het slecht lo
pende aandelen zijn en biedt Dan
zijn vriendin Barbara aan, van
nogal bekend. Toch curieus. Vorig
jaar is filmproducent Matthijs van
Heijningen als gevolg van de crisis
uit het dagelijks bestuur van de
Filmdagen verdwenenHet zal toch
niet waar zijn dat we nu zijn broer
als directeur terugkrijgen?
"Wis en waarachtig wel. Daar
hoeft niemand iets achter te zoeken.
Het is gewoon zo: Matthijs is mijn
broer en ik ben de broer van Mat
thijs. Zo eenvoudig is het. We zijn
samen opgegroeid en toen is hij
linksaf gegaan en ik rechtsaf, of
misschien was het meer net anders
om. Ik heb me met kunst, film en
filmvertoning bezig gehouden en
ben bij het festival in Rotterdam te
rechtgekomen. Matthijs is in zaken
gegaan, is filmproducent geworden.
Professioneel zijn we elkaar eigen
lijk zelden tegengekomen".
"In mijn theaters is ook hoogst
zelden een door Matthijs geprodu
ceerde film te zien geweest. Maar
daar zal ik nu in de toekomst niet
meer omheen kunnen, want we
draaien alles en van iedereen. Ik
ben ook helemaal niet tegen zijn
produkten. Helemaal niet, want
daar is een publiek voor en die films
moeten gemaakt worden. Maar ik
zat in een hoek, net als 't Hoogst
hier, waar je film met de grote K van
Cultuur schreef, of van Kunst al
thans. Net zoals je lezers hebt voor
kasteelromans en de Jasmijnreeks
bestaat er ook literatuur en alles wat
daar tussenin zit. Die verscheiden
heid bestaat in film ook. Het aardige
van Utrecht is dat het onderscheid
niet gemaakt wordt".
- Maar ook aardig aan Utrecht is
het bijna folklore geworden feno
meen van een alom aanwezige Mat
thijs van Heijningen die met groot
misbaar uiting geeft aan alles wat
hem niet bevalt. Dan krijgen we
straks wellicht de gebroeders Van
Heijningen die over de Neude rol
len?
"Ik zal het zeker niet uit de weg
gaan, als het nodig is. Dat zou best
leuk zijn, toch?"
wie hij genoeg heeft Hieruit ont
wikkelt zich een romance. De
film is onderhoudend, en er zijn
goede rollen van Stephen Collins,
Joel Higgins en Deborah Raffin.
CBS/Fox. pETER DE ZWAAN
Zaterdag 21 april
'Zcrt' (Ned. 3, 20.20 uur). Tsjechoslo-
waakse film uit 1968 van Jaromil Jires,
met Josef Somr en Vera Kresadlova.
Naar de gelijknamige roman van
Milan Kundera. Student Ludvik is be
hept met een onzalige neiging tot dom
me grappen. Hij stuurt zijn overserieu-
ze vriendin een kaart met een provoce
rende tekst. De Studentenbond krijgt
lucht van de zaak en royeert hem. Be
gin van een tragedie.
'All that jazz' (Veronique, 22.10
Jessica i^ange. v ernaai van tsoD rosse,
gedreven toneel- en filmregisseur, die
koste wat het kost de perfectie na-
'All of me' (Ned. 2, 22.25 uur). Ame
rikaanse komedie uit 1984 van Carl
Reiner, met Steve Martin en Lily Tom-
lin. Ziel van overleden dame belandt
door foutje van haar goeroe in het lijf
van 38-jarige advocaat. Sindsdien is hij
overlangs androgyn: rechts vrouwe
lijk, links mannelijk.
'Dementia 13' (Super Channel,
00.00 uur). Amerikaanse film uit 1963
van Francis Ford Coppola, met Luana
Anders en Patrick Magee. Bloedige
griezelfilm, gesitueerd in Ierland, over
ment. Het filmdebuut van Francis
Ford Coppola.
'Lc vieux fusil' (Ned. 00.05 uur).
Frans oorlogsdrifma uit 1975 van Ro
bert Enrico, met Romy Schneider en
Philippe Noiret. Goedmoedige chi
rurg wiens gezin door een SS-eenheid
werd uitgemoord, lokt de schuldigen
in zijn labyrintische kasteel en neemt
op gruwelijke wijze wraak.
'The night the lights went out in
Georgia' (BBC 1, 00.15 uur). Ameri
kaanse Country Western-film uit
1981 van Ronald F. Maxwell, met Kris-
ty McNichol en Mark Hamill, Broer en
zus vormen country-duo. Vooral zus
wil hoger op de carrière-ladder.
'Abominable dr. Phibes' (Veroni
que, 00.25 uur). Engelse griezelfilm uit
1971 van Robert Fuest, met Vincent
Price en Virginia Cotton. Dr. Phibes,
misvormd ten gevolge van een auto
ongeluk, zet een bizarre wraakactie op
touw tegen het medisch team dat hij
verantwoordelijk acht voor de dood
van zijn vrouw op de operatietafel.
Zondag 22 april
'Benji' (Veronique, 20.35 uur). Ameri
kaanse hondenfilm uit 1974 van Joe
Camp, met Patsy Garrett en het hond
je Higgins. Het opmerkelijke hondje
Benji redt twee kleine kinderen uit de
handen van een stel kidnappers.
'Hollow Triumph/The scar' (Super
Channel, 21.00 uur). Amerikaans melo
drama uit 1948 van Steve Sekely, met
Paul Henreid en Joan Bennett. Melo
drama over moordenaar die de identi
teit aanneemt van een dokter die op
hem lijkt.
The killing fields' (BBC 2. 22.50
uur). Engelse film uit 1984 van Roland
Joffé, met Sam Waterston en Haing S.
Ngor. Op feiten gebaseerd oorlogsdra
ma. Journalist van de New York Ti-
més verblijft in Kampuchea om de
burgeroorlog in Cambodja te verslaan.
Hij wordt geholpen door de plaatselij
ke correspondent en tipgever, die tij
dens de evacuatie van de stad in han
den valt van de Rode Khmer. Terug in
New York doet de journalist al het mo
gelijke zijn vriend te helpen en keert
uiteindelijk terug naar Kampuchea
om hem te redden uit de martelkam
pen van de Rode Khmer.
Maandag 23 april
'Out of Africa' (Ned. 1. 19.35 uur).
Amerikaanse film uit 1985 van Sydney
Pollack, met Meryl Streep, Robert
Redford, Klaus Maria Brandauer en
Michael Kitchen. De Deense Karen
Blixen vertrekt vlak voor de Eerste
Wereldoorlog met haar man naar Nai
robi. Karen ontmoet de avonturier De-
nis Fich Hatton. Film kreeg vier Os-
Dinsdag 24 april
'In de schaduw van de overwinning'
(Ned. 2, 20.27 uur). Nederlandse speel
film uit 1986 van Ate de Jong, met
Jeroen Krabbé, Edwin de Vries, Linda
van Dijck en Marieke van der Pol.
Film wordt in drie dèlen uitgezonden.
In de zomer van 1943 wordt de leider
van een verzetsgroep na een overval
op een bevolkingsregister door de
Duitsers gevangen genomen. Een lid
van de verzetsgroep besluit hem te be
vrijden.
Death hunt* (Veronique. 20.55 uur).
Amerikaanse speelfilm uit 1981 van
Peter Hunt, met Lee Marvin en Char
les Bronson. Een groep mounties ach
tervolgt een man die er ten onrechte
van wordt beschuldigd een moord te
hebben gepleegd.
'The cotton club' (Ned. 2,22.05 uur).
Amerikaanse film uit 1984 van Francis
Ford Coppola, met Richard Gere, Dia
ne Lane, Gregory Hines en Lonnete
McKee. Eind jaren twintig wordt
Dixie Dwyer (Gere) in dienst genomen
door de gangster Dutch Schultz. Die
betrekking is een bedankje voor het
feit dat Dwyer hem het leven heeft ge
red. Dwyer wordt stapelverliefd op de
vriendin van Schultz. Die liefde is we
derzijds. Dat is gevaarlijk, maar bo
vendien frustrerend, want vriendin
Vera wil in weelde blijven baden.
'Running brave' (BBC 1, 23.50 uur).
Canadese film uit 1983 van D. S. Eve
rett met Robby Benson. Levensver
haal van olympisch kampioen Billy
Mill. Hij won in 1964 met hardlopen
een gouden medaille.
Woensdag 25 april
'The jungle book' (Ned. 2. 16.00 uur).
Amerikaanse speelfilm uit 1942 van
Zoltan Korda met sabu, Joseph Calleia
en John Qualen. Mowgli is als kind
door de wolven opgevoed en keert nu
naar de mensenwereld terug.
Donderdag 26 april
'Has anybody seen my gal? (BBC 2,
19.00 uur) Amerikaanse film uit 1952
van Douglas Sirk, met Rock Hudson
en Charles Coburn. Oude miljonair
zonder familie laat zijn spullen na aan
middenstandersgezin.
'Gung-IIo' (Supewr Channel. 20.00
uur). Amerikaanse film uit 1943 van
Ray Enright, met Randolph Scott
Voorbeeld van de chauvinistische
films die in de VS werden gemaakt tij
dens de Tweede Wereldoorlog. Gung
Ho-eskadron wordt opgehemeld.
'Ilct meisje met het rode haar'
(Ned. 2. 20.27 uur). Nederlandse speel
film uit 1981 van Ben Verbong, met
Renée Soutendijk en Peter Tuinman.
Gebaseerd op het boek van Theun de
Vries. Rechtenstudente Hannie Schaft
sluit zich in de oorlog aan bij het ver
zet. Aanvankelijk wil ze niet te hard
optreden, tot een jongen voor haar
ogen wordt doodgeschoten. Intussen,
wordt ze verliefd op Hugo.
'Birth of an nation' (Super Chan
nel, 22.15 uur). Amerikaanse film uit
1915 van D. W. Griffith, met Lillian
Gish en Mae Marsh. Een van de eerste
films met de eerste filmsterren. Voor
de liefhebber niet te versmaden.
Vrijdag 27 april
'De IJssalon' (Ned. 2,22.40 uur). Ne
derlandse film uit 1985 van Dimitri
Frenkel Frank, met Gerard Thoolen en
Renée Soutendijk. Een verzetsdrama
met Thoolen als de joodse eigenaar
van een ijssalon. Zijn vriendin verwijt
hem lafheid en gaat uiteindelijk met
de 'sympathieke' nazi (rol van Bruno
Ganz) naar bed.
'The ambassador' (Veronique,
23.00 uur). Amerikaanse/Israelischè
film uit 1984 van J. Lee Thompson,
met Robert Mitchum en Ellen Burs-
tyn. Amerikaanse ambassadeur in een
door terrorisme verscheurd land in het
Midden-Oosten probeert te bemidde
len tussen de rivaliserende partijen en
raakt zo betrokken bij een bloedige es
calatie van het conflict.
Jacques van
Heijningen: 'Ik
voel me net een
vertegenwoordi
ger'. (fojo GPD)
komen, afkomstig uit de Raad voor
de Kunst. Elsbeth Polak die in dë
advocatuur werkzaam is. We heb
ben Willem van Roosmalen, die uit
de bioscoopwereld afkomstig is. En
verder cineast Hans Hylkema, die
ik ook heel goed vind. En Jos Stel
ling natuurlijk, de geestelijk vader
van het geheel en die alles van het
begin af heeft meegemaakt en ook
het duidelijkste idee heeft van hoe
het was, hoe het is en hoe het zou
moeten".
Vaarwater
- Is het nou een extra belasting om
het roer over te moeten nemen, net
nu er zo'n crisis geweest is?
"Ja, iedereen gaat nu natuurlijk
heel nieuwsgierig achterover leu
nen met zoiets van 'Nou, laat jij het
dan maar eens even zien!'. Maar, het
is ook heel prettig. Ik heb het gevoel
dat het bestuur nu in heel rustig
vaarwater terecht is gekomen. Nie
mand rolt er meer vechtend over de
Neude. Niet dat ik me bij een harts
tochtelijk ruzieënd bestuur niet uit
stekend zou kunnen amuseren,
want dat vind ik óók leuk. Maar om
in zo'n korte tijd het festival nog op
het droge te kunnen trekken, moet
er er nu even rustig kunnen worden
gewerkt. Maar het gaat goed".
- Die dubbele salarissen die er uit
gekeerd moesten worden vanwege
vorig jaar, een directeur die niet
bleek te kunnen functioneren en
daarom prompt ook weer ontslagen
moest worden. En wat daar nog al
lemaal voor schadeposten aan vast
hing. Heeft dat niet een heel precai
re financiële situatie veroorzaakt
voor de Filmdagen?
"Dat heeft een forse financiële
schade veroorzaakt, inderdaad. Ik
denk ook niet dat ik het in een jaar
rechtgegroeid kan krijgen. Het zou
ook dom zijn als ik dat zou probe
ren, want ik wil sponsors en subsi-
diënten een festival kunnen voor
zetten waar ze hun geld in kunnen
herkennen. Maar verspreid over
twee, driejaar, valt het gemakkelijk
te corrigeren. Niets om zenuwach
tig van te worden".
"In het verleden hebben de Film
dagen misschien nog wel grotere
schulden gehad en dat is ook weer
op zijn pootjes terechtgekomen. Ja,
je moet wat meer op de inkomsten
en uitgaven letten. Een strakker re
gime voeren dan tot dusver in
Utrecht gebruikelijk was. Maar ik
ben zelf heel wat grotere budgetten
gewend en in Rotterdam heb ik ook
heel wat gekkere dingen meege
maakt en dat is ook allemaal weer
keurig boven water gekomen".
Normaliseren
- Bij alle brokken die er vorig jaar
werden gemaakt, zijn de Filmdagen
toch wel het een en ander verplicht
aan de bestuursleden die het veld
hebben geruimd. Zijn die verhou
dingen genormaliseerd inmiddels?
Heb je contacten met ze gehad?
"Ik vind dat ook een absplute
prioriteit. Ik loop me de benen uit
mijn lijf om alles op de rails gezet te
krijgen. En natuurlijk moet ik con
tact opnemen met de oud-bestuurs
leden. En hen bedanken is zeer ze
ker op zijn plaats. Het is er nog even
niet van gekomen, maar zij zullen
dat vast wel begrijpen. Hetzelfde
geldt voor de verdwenen stafleden.
Met Hans de Wolf heb ik al uitge
breid gesproken en met Victorine
Koningsberger en de anderen. Ze
komen regelmatig langs".
"Diepgaande gesprekken. Als ik
ergens echt niet uitkom, val ik pro
bleemloos terug op de mensen die
het wel weten. We zijn nu het bu
reau aan het optuigen. Alex de Ron
de en Herman de Wit hebben zich al
stevig in het nieuwe programma
vastgebeten. En Anton Kramer
voor de financiën hebben we geluk
kig ook kunnen behouden. Ge
sprekken met vroegere deeltijd-me
dewerkers worden al gevoerd. Je
mag zeggen dat de boel weer draait
en ook weer beloftevol op toeren be
gint te komen".
- De naam Van Heijningen klinkt