5 Ergens lieg ik, maar het is een mooie leugen Paard als bron van inspiratie Flirten als tijdverdrijf Kunstschilder Leo van den Ende (51) en zijn bollenschilderijen Holland Festival niet in Den Haag Kort geding tegen Normaal DONDERDAG 19 APRIL 1990 LEIDEN/VOORHOUT "Tegen de natuur verlies je het als schilder altijd. Nooit hou je dat strijklicht precies vast. Daarom moet je enorm snel werken. Het is een wedstrijd tussen het licht en jou. Als er een mug tegen de olieverf aan vliegt, moet je hem er met je paletmes ra zendsnel afwippen". De Voorhoutse kunstschilder Leo van den Ende (51) schildert voornamelijk landschappen. De bollenstreek heeft daarbij zijn speciale aandacht. Op zijn doeken, die zich onder meer bevinden in de vaste collecties van het Teylcrs Museum in Haarlem, het Leidse Stedelijk Muse um De Lakenhal, het Museum voor de Bollenstreek in Lissc en in het Katwijks Museum, is nergens een spoor van milieuvervuiling te bekennen. "Ja", zegt Van den Ende, "ergens lieg ik. Maar ach, het is een mooie leugen". Van den Ende kenschetst zichzelf aardig, maar het verveelt al snel. En lachend als 'erfelijk belast'. Net als dan heb je natuurlijk ook de grap- zijn vader Henk van den Ende is hij jes. Ik heb kunstschilder geworden. Net als hij gezien waarop werkt hij nog steeds in de trant keer een doek tijdschriftfoto schaars geklede dame had- de Leidsche School, die rondom de den geplakt. Met viltstift had de eeuwwisseling is onstaan, met kunstenaar daar het woord kipfilet schilders als Floris Verster, Chris onder geschreven, met daarbij een van der Windt, A.C. Rosemeier en pijl naar de dijen van die vrouw. Dat Henk van den Ende. Deze schilders is éven leuk, daar kun je even om la- voelden zich verwant aan de Haag- chen, maar kunst is natuurlijk wat sche School, maar erg bekend is anders", hun werk nooit geworden. "Ik denk dat je behoorlijk op je hoede moet zijn voor de kunst die tegenwoordig in de galerieën wordt geëxposeerd. Veel van die galerieën hebben om de twee weken 3 nieuwe exposanten. Dat zijn er ruw geschat dus zo'n 75 per jaar. Bij zo'n grote VandenEnde: Ik weet met precies oogst moet er wel veel kaf onder het l ligt, maar misschien is koren zitten. Maar die galerieën door Cees van Hoore de Leidsche School gen gewoon vijfhonderd gulden per e exposant en zonder dat ze iets hoe- te verkopen komen ze zo aardig minder spectaculair, minder op ef fectbejag gericht dan dat van de Haagsche. De 'Leidenaren' hebben uit "de kosten." 'Maarde" sftüaTie vooral de kleine, intieme hoekjes wordt er wel door vertekend", van de natuur vastgelegd. Bekijk je het werk van de Haagsche School, dan is dat wijdser, met grote wol- Van den Ende schildert bij kenpartijen en zo. Het sombere dreiging van de natuur die zij hebben vastgelegd dan de schoonheid ervan, al moet ik toege ven dat de kleuren van de Leidsche School soms ook niet al te vrolijk zijn. Ik zie mijzelf als een te laat ge boren schilder die tot deze Leidsche B ollenschilderij en keur buiten. Het liefst op droge, zonnige dagen. Het zijn vooral klei nere doeken die hij maakt. Hij werkt met zijn schilderskist op schoot. Als er teveel zonlicht is, ge bruikt hij de inmiddels antieke schildersparaplu van zijn vriend en collega, de 102-jarige Leidse schil- School behoort. Maar mijn doeken der ArC. Rosemeier. De laatste jaren zijn, denk ik, toch wat frisser, wat moderner van kleur. Ik ben meer een kolorist". Dë schilder heeft zo zijn beden kingen tegen het grote aanbod van moderne, abstracte schilderijen. Ook van de conceptuele kunst is hij geen liefhebber. "Je ziet aan het werk van die jongens dat ze nooit echt hebben leren schilderen. Het is op het eerste gezicht misschien wel heeft hij zich toegelegd op het schil deren van de bollenvelden. Door kenners wordt hij vergeleken met de bekende bollenschilder A.L. Koster. "Het zijn aardige mensen, die bollenkwekers. Ik mag altijd werken op hun larid, als ik de bollen maar niet vertrap. Soms kijken ze wel eens mee over mijn schouder. Ze vinden die schilderijen wel mooi, ja, maar als ik voor de grap De schilder Leo van den Ende: "Als i dag al tussen de bollen'". wel eens vraag of ze iets willen ko pen, zeggen ze: joh, lazer op, ik zit de hele dag al tussen de bollen". "Het is nog een heel werk om te kening in die grote kleurvlakken te krijgen. Het is niet één grote kleu- renmassa, maar elke hyacint heeft zijn eigen structuur. Dat is een haal tje zus en een haaltje zo. Maar goed, je bent bezig met de natuur en die verdient respect. Ik stel er een eer in voor de grap wel eens aan de bc om geen bloemetje weg te laten, al zie je dat in de massa misschien niet. Soms zet ik er zo'n bollenpeller tussen, zo'n man in een vaalblauwe overall die de hele dag gebukt staat. Ze werken tegenwoordig natuurlijk veel met machines, maar ik laat het werk nog gewoon met de hand ge beuren. Dat spreekt mij meer aan. En als er aan de horizon een lelijke silo of lichtmast staat, laat ik die zkers vraag of ze iets 1 weg. Ik kopiëer niet, ik maak een stemmingsbeeld". "Ik ben niet anti-techniek, zeker niet. Ik was eens 'n stadsgezicht aan het maken in Leiden. Mooi strijk licht over de gracht, steenrode da ken, prachtige gevels, kortom: een schilderij vol weemoed. Voor één van de huizen stond een rood Ren- aultje. Het riep een bepaald tijds beeld bij me op en ik vond dat het jgen ze: 'Jóh, lazer op, ik zit de hele (foto Wlm Dijkman) best op het doek mocht. Een tijdje later komt er iemand bij me langs en die zegt: ik wil dat doek wel ko pen, maar dan moet dat autootje weg. Ik heb het niet gedaan. Dat autootje staat op mijn doek prima geparkeerd". "Natuurlijk moet ik om aan de kost te komen verkopen. Maar een aantal van mijn doeken is altijd om mij heen in het atelier. Daar lééf ik mee, dat is zo'n vertrouwde wereld voor me. Ik reed eens op de weg naar Sassenheim en toen zag ik daar opeens zo'n mooi oud huis staan voor een bollenveld, zo'n huis met van die groene luiken en zo'n door gezakt dak. Verrek, dacht ik. dat beeld herken ik. dat hebben ze van mij gepikt. Ik had dat huis een paar jaar daarvoor geschilderd. Mijn ei gen schilderij was in die tyd 'echter' geworden dan dat huis zelf. Dat is een vreemde ervaring". Onderschat Er is buiten de grenzen veel waarde ring voor het werk van Leo van den Ende. Hij heeft tentoonstellingen gehad in Amerika, Canada, Dene marken, Saoedi-Arabië en in 1981 wijdde het blad China Pictoria een volle pagina aan zijn werk. Van den Ende. "Voor mijn soort werk komt steeds meer belangstelling, al is er bij mijn collega's die abstract wer ken maar weinig waardering voor. Maar ik kan niet anders schilderen. Dit is mijn manier. Ik weet wel dat ik de wereld misschien mooier voorstel dan-ie is, dat ik een beetje lieg in mijn werk, maar ach, het is een mooie leugen. Ik heb er in ieder geval veel plezier in. Die bollen schilderijen vrolijken me op. Ik ga vaak naar Rosemeier en mijn vader. Voor de rest heb ik weinig contac ten met collega's. Dat is toch alleen maar kinnesinne. Als je wat ver koopt, kijken ze je met scheve ogen aan. Bij óns is dat anders. Als wij iets hebben verkocht, dan vieren we dat. Dan komt de jeneverfles op ta fel". Van den Ende schildert behalve stadsgezichten en landschappen ook bloemen, dieren en stillevens. Een aantal van zijn werken is aange kocht door musea in den lande, ook door het Stedelijk Museum De La kenhal. Daar hangt wel werk van hem, maar een aparte zaal voor de Leidsche School, waar dat werk permanent wordt tentoongesteld, is er niet. Van den Ende: "De Leids che School wordt zwaar onder schat. Als je bedenkt dat een doekje van A. J. van Driest nu al zo'n twin tigduizend gulden doet, dan voor spel ik je dat er op de veilingen voor het werk van de Leidsche School nog behoorlijke bedragen zullen worden neergeteld in de toekomst. Maar we moeten natuurlijk dood zijn voor het zo ver is". (Behalve in de genoemde musea is Van den Ende's werk perma nent te zien in galerie 'Het Grachthuisje' in Lisse). 'Jakov Bogomolov' van Maxim Gorki door toneelgroep De Tijd. Regie: Ivo van Hove. Decor: Jan Versweyveld. Gezien op 18 april in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Een kletsmeier, een fi losoof of een loodgieter - wie is toch die Jakov Bogomolov die door de mensen in dit stuk zo wordt genoemd?! Echt duidelijk wordt dat niet in het naar dit per sonage vernoemde stuk van Maxim Gorki. Hij spreekt inder daad erg veel, getuigt daarbij van zijn idealistische instelling en is op het landschap van een rijk man op zoek naar water. Dirk Buyse die bij het Vlaamse gezel schap De Tijd de rol van Bogomo lov vertolkt, probeert zijn perso nage zo veel mogelijk geloofwaar digheid mee te geven. Dat lukt, want deze Bogomolov straalt een sympathiek soort wereldvreemd heid uit, zodat je toch naar zijn idealistisch gepraat en begripvol le opvattingen blijft luisteren. Of hij trouwens slaagt of faalt, blijft een open vraag: dit stuk is name lijk onvoltooid gebleven. Ook al is Bogomolov het titel- personage, toch heeft zijn vrouw Olga in het fragment gebleven stuk een interessantere functie. Bogomolov is - althans als verbaal voorstander - de enige werker, de rest van het op het landgoed aan wezige gezelschap kiest voor le digheid en doodt slechts de tijd. Alleen flirten kan hun lethargie doorbreken, en juist daarbij is Ol ga de spil van het geheel. Kiest zij voor haar man, hoewel ze zijn lief de niet zegt te voelen? Zij aarzelt in elk geval, als landeigenaar Boe- kejev en de jonge Boris avances maken, terwijl de rentmeester haar bepraat om haar man voor Boekejev te laten schieten. Mieke de Groote laat de wispelturigheid van Olga goed zien. Nina en Vera, twee vrouwen die ook op het landgoed verblijven, kunnen slechts gelaten toekijken. Al met arwordt er veel gepraat, nog meer verzwegen en niemand komt ook maar een stap verder. Eigenlijk is het dus een en al lamlendigheid. Knap van spelers en regisseur dat dit niet overslaat op de toeschouwers die overigens in zeer bescheiden getale naar de Leidse schouwburg waren geko men. Het toneelbeeld is als een oplopend labyrint, hetgeen type rend is voor de doelloosheid van het gezelschap. Zo vaag als de plaats van handeling blijft, even zo kiest de regisseur ook verder voor een welhaast tijdloze, ab stracte aanpak; met heel af en toe een subtiel regiegrapje. Terwijl bijvoorbeeld Olga en Bogomolov hun relatie in alle ernst bespre ken, drinken de overigen hoor baar slurpend hun kopje thee. Alle spelers suggereren in hun spel de nodige diepgang. De tekst krijgt dan ook alle eer, misschien wel een beetje te veel eer - en zou wat meer ironische afstandelijk heid op haar plaats zijn geweest. WIJNAND ZEILSTRA Scène uit 'Jakov Bogomolov'. Bogomolov straalt een sympa thiek soort wereldvreemdheid uit. Onderzoek naar popmuziek in Zuid-Holland ROTTERDAM (GPD) - De Zuid hollandse Popunie is in samenwer king met de Erasmus Universiteit Rotterdam een wetenschappelijk onderzoek begonnen om na te gaan op welke schaal en op welke manier er in de provincie Zuid-Holland popmuziek wordt gemaakt. Doel is popmuziek in beleidsma tig opzicht een grotere erkenning te geven, onder meer bij het realiseren van meer en betere oefenruimtes, optreedmogelijkheden of opna mefaciliteiten. Het onderzoek, dat plaatsheeft in april en mei, richt zich op zaken als inspiratie, reper toire, optreden en problemen rond management en componeren. Het is van belang dat zoveel mo gelijk bands hieraan meewerken. Belangstellenden kunnen zich aan melden bij: Martin Scheijgrond van de Zuidhollandse Popunie, Witté de Withstraat 45a, 3012 BM Rotterdam, telefoonnummer (010)4,123455. Veiling Rembrandt NEW YORK (DPA) - Een schilderij van Rembrandt afkomstig uit parti culier bezit, wordt op 31 mei in New York geveild. Het uit 1631 stam mende schilderij 'St. Petrus in de gevangenis' gaat volgens Christie's 10 tot 15 miljoen dollar (19 tot 28 miljoen gulden) opbrengen. Dat zou de hoogste prijs zijn die ooit voor een werk van deze Nederlandse schilder is betaald. Het huidige veilingrecord voor een schilderij van Rembrandt da teert van 1986. Bij Sotheby's in Lon den wisselde toen voor 10,38 mil joen dollar het schilderij 'Meisje met een goudomzoomde mantel' van eigenaar. Voorjaarsexpositie Galleria Propitia Voorjaarsexpositie met het werk van Mar cello Wolf (Keramische sculpturen), Sally Schlebaum (bronzen sculpturen) en Ibrahim Ehrari (etsen), t/m 4 mei. Galleria Propitia, Levendaal 119, Leiden. Open: do. van 13.00 -16.00 19.00 - 21.00 uur. Vr., za. en zo. van 13.00 - 18.00 uur. LEIDEN - Met het voorjaar in ge dachten organiseerde 'Galleria Propitia' een thematentoonstel ling, getiteld 'Het paard in de wei'. Naast etsen van Ibrahim Ehrari bestaat de expositie uit ke ramische sculptuur van Marcelle Wolf en bronssculptuur van Sally Schlebaum. De drie kunstenaars hebben zich enige vrijheid geper- miteerd wat betreft het centrale thema, maar naast honden en stieren zijn de paarden duidelijk in de meerderheid. Marcelle Wolf past in haar kera mische figuren een speciale tech niek toe, die de indruk wekt dat het om massieve objecten gaat. Zij modelleert haar sculptuur uit één plat stuk klei tot een gedeelte lijk gesloten vorm, waarvan de randen bij de rug en hals van som mige paarden uit elkaar wijken. Passend in de context van de tentoonstelling, maken ook enke le centaurs, mythologische figu ren, die half mens, half paard zijn, deel uit van deze beelden, die ge maakt zijn van lichte klei met een zweem groen als van geoxydeerd koper. De figuur van Nessos heeft in de opvatting van Wolf niet al leen het bovenlichaam van een mens, maar ook de benen, terwijl het achterste deel wel weer aan het beeld van de klassieke cen taur beantwoordt. Andere keramiekstukken, zoals 'Jacht', laten de eenheid tus sen ruiter en paard zien en weer andere de houding van de dieren in beweging of juist na een val, zoals in 'Vergaloppeerd paard'. Dergelijke aspecten, snelheid en beweging, drukken ook hun stempel op het werk van Sally Schlebaum. Zij heeft in tegenstel ling tot Wolf een voorkeur voor ranke paarden met lange, dunne benen. De kleine sculpturen van rennende windhonden sluiten hierbij aan. Behalve sierlijkheid bepaalt ook het evenwicht in de houding deze werken, hetgeen re sulteert in het verfijnde beeldje van een Whippet die slechts met één poot het smalle voetstuk raakt. De wijze van uitbeelden geeft aan dat Schlebaum zich richt op het observeren van bewe ging, terwijl bij Wolf in de bena dering van beweging ook de fan tasie een rol speelt. Ibrahim Ehra ri tenslotte schept in zijn kleuret sen vreemde ruimtes, waarin de dieren gevangen zijn. De voor stelling van in angst vluchtende paarden en een kat die een vogel vangt hebben een enigszins sur realistisch karakter. Dergelijke beelden vormen de meer verha lende interpretatie van het thema - van de bescheiden expositie bij Pro Pitia. NANCY STOOP DEN HAAG (ANP)- De gemeente Den Haag moet de subsidie aan het Holland Festival na 1990 beëindi gen. Het geld dat daarmee vrijkomt moet worden besteed aan het Hol land Dance festival. Dat staat in het gisteren gepresenteerde rapport van de commissie festivalbeleid. Volgens de commissie onder voorzitterschap van schouwburg directeur H. van Westreenen is het Haagse programma van het Hol land Festival niet veel meer dan een bijwagen van Amsterdam. Een dui delijk plan om in Den Haag publiek voor het festival te winnen ont breekt, zo schrijft de commissie. Zij betitelt het festival als een reeks in cidenten, waarvan het toekomst perspectief weinig rooskleurig is. De gemeente beëindigde in het begin van de jaren tachtig ook al eens de subsidie aan het festival. Kaartjes voor Les Misérables nu al in trek AMSTERDAM (ANP) - Voor de mu sical 'Les Misérables', die op 28 fe bruari 1991 in het Koninklijk Thea ter Carré in Amsterdam in première gaat, is al bijna veertig procent van de beschikbare plaatsen schriftelijk gereserveerd. Van de beschikbare 135.056 plaatsbewijzen zijn er 52.549 besproken. De inschrijving betreft de speel periode tot en met 31 mei volgend jaar. Mocht de musical uitverkocht raken, dan volgt een nieuwe serie voorstellingen, aldus een woord voerder van Carré. Vanaf vandaag kan ook telefonisch aan de kassa bij Carré kan worden gereserveerd. Het festival keerde vervolgens in 1988 terug in Den Haag. De gemeen te stelde daar jaarlijks twee ton voor beschikbaar. Het publiek bleef ech ter thuis. Vorig jaar bezochten slechts vijfduizend mensen het Hol land Festival. Het Holland Dance festival moet met het extra geld een speerpunt in het stadsimago-versterkend beleid vormen. De commissie ziet de dans als een van de sterkste punten van Den Haag. Zij beveelt aan om de mogelijkheden van een intensive samenwerking met het Cadance Festival te onderzoeken. In dit laatste festival worden de ontwik kelingen op het gebied van de dans buiten de grote gezelschappen als NDT en Het Nationale Ballet ge toond. zou de gemeente actie moeten on dernemen om het Theaterfestival naar Den Haag te laten verhuizen. Dat festival vindt nu nog plaats in Rotterdam, maar zal daar vertrek ken. Verder doet de commissie aanbe velingen voor extra activiteiten in de zomer, een belangrijk cultureel evenement aan het begin van ieder seizoen en meer steun voor een mi grantenfestival. Ook moet in Den Haag op korte termijn een uitgaans- organisatie worden opgericht. Het nieuwe festivalbeleid vraagt volgens de commissie van de ge meente een extra bedrag van 750.000 gulden per jaar. Volgens van Westreenen een alleszins rede lijk bedrag. Cultuur-wethouder mw. A. van den Berg noemde in een eerste reactie het beschikbaar stel len van extra geld echter een moei lijke zaak. ARNHEM (GPD) - Oud-manager Mick Froeling van Normaal heeft een kort geding aangespannen te gen zanger Ben Jolink en de hui dige manager Martin Jansen van deze Achterhoekse popgroep. Froeling voelt zich in zijn goede naam aangetast door het tweetal. In een interview met het dagblad De Gelderlander werd de voor malige belangenbehartiger van de rockgroep door Jolink en Jan sen beticht van onfrisse praktij ken. Hij zou zich over de rug van Normaal verrijkt hebben en werd door duo geen Froeling maar Frauding genoemd. Froeling en Normaal gingen drie jaar geleden na hoog opgelo pen spanningen uiteen. Sinds dien leidt de Doetinchemse za kenman een verhuur- annex ar tiestenbureau. Hij begeleidt oos telijke acts als Sandra van Reys, No Excuse en Bertus Steigerpijp. Op straffe van een dwangsom van tienduizend gulden eist Froeling vandaag voor de Arnhemse rech ter dat Normaal ophoudt met het 'zeggen van onvriendelijke din gen' over de voormalige manager. Bovendien wil Froeling dat de uitlatingen van het duo in De Gel derlander worden gerectificeerd. Manager Martin Jansen rea geerde vanmorgen laconiek op deze nieuwe episode in de al jaren durende loopgravenoorlog. "Kunnen we eindelijk voor de rechter eens wat dingen uitpra ten. Leuk dat hij ons deze kans biedt".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23