'Fascinerend, zo'n las-apparaat met 'n vrouw er achter' Kamp Vught herrezen in vorm monument Relatie zusterkerk moeizame kwestie VUGHT (ANP) - "Laten voelen hoe beïnvloedbaar we allemaal zijn". Volgens mr. D. Reitsma, oud-burge meester en voorzitter van de Stich ting Nationaal Monument Kamp Vught, is dat het voornaamste doel van de grootscheepse uitbreiding van nationaal monument Kamp Vught. De uitbreiding, die zes ton kostte, werd ontworpen door de ar chitect Cees Breuker. Tot nog toe was alleen de fusilla deplaats nationaal monument. Het gedenkteken daar werd al in 1947 onthuld door prinses Juliana. Haar dochter opende vandaag het uitge breide monument, waarvoor de eer ste ideeën al in 1979 ontstonden. Be halve de fusilladeplaats maken van het vernieuwde monument deel uit: een gedeeltelijk herbouwde barak, een in graniet uitgevoerde maquet te van het kamp, een bezinnings- ruimte, een videoruimte en het authentieke crematorium. Het kamp is vanaf morgen (19 april) open voor publiek. De bezoe kers kunnen via twee informatie lijnen van tekstborden en foto's ont dekken hoe bepaalde regimes plachten en nog steeds plegen te werken. De lijnen slingeren door het hele monument. De ene toont de propaganda en indoctrinatie, de an dere de terreur. De tekstborden geven niet alleen de feitelijke geschiedenis weer, maar tonen ook de uitwerking er van. Zo vertelt één van de eerste Hitler-volgelingen, Lüdecke, al in 1930 over zijn idool: "Hij leek mij een tweede Luther" (propaganda, indoctrinatie). Daar tegenover zijn dagboekfragmenten van gevange nen van Vught te lezen (terreur) en zijn alle nazi-kampen van Europa op een 'kaart der schande' te zien. De (pers-)foto's gaan niet over de tweede wereldoorlog, maar zijn vanaf 1978 genomen in Argentinië, Chili, Cambodja, Noord-Ierland en Roemenië. Het monument is te vinden op één van de hoeken van het oor spronkelijke kamp, daar waar het ertoe behorende crematorium staat. De ingang is vlakbij die van de jeugdgevangenis Nieuw Vosseveld, die het vroegere kamp samen met de Molukkers en een kazerne in ge bruik heeft. Wachttorens De bezoeker van het monument komt binnen door de volgens Reits ma originele houten poort, die deel Het oude crematorium met op de voorgrond de maquette van het uitmaakt van de grotendeels authentieke omheining, waarachter nog steeds dezelfde gracht loopt en twee herbouwde wachttorens staan. Even naar rechts is de gedeelte lijk herbouwde barak. In zo'n barak werden 240 gevangenen gepropt, al thans "officieel". Het vloeropper vlak is op ware grootte, maar slechts gedeeltelijk bebouwd. De granieten en dus onverwoestbare maquette (schaal 1:28) staat er op, in de open lucht. "Wie deze maquette heeft ge zien, weet voor eens en voor altijd hoé een SS-kamp eruit zag. Die wa ren overal gelijk opgezet. Overigens viel kamp Vught als enige in Neder land rechtstreeks onder het SS- Wirtschafts- en Verwaltungshaup- tamt", aldus Reitsma. In het opgetrokken deel van de barak zijn de bezinningsruimte en de videoruimte ondergebracht. In dit gedeelte hangen de eerder ge noemde dagboekfragmenten, de 'kaart der schande' en de persfoto's. Op video vertellen oud-gevangenen op indringende wijze hun verhaal. In het achterste gedeelte van het opgebouwde stuk barak is een slaapzaal heringericht: 240 op el kaar geperste 'kippenhokken' die fungeerden als bed, vaak voor één, maar soms ook voor meerdere ge vangenen. De houten stellage werd gebouwd door de leerlingen van de LTS van Vught. Beschonken Vanaf de slaapzaal in dit van glazen wanden voorziene barakgedeelte is het maar een paar stappen naar het - nu ook voorgoed opengestelde- cre matorium. Hoeveel doden er in Vught zijn gevallen, door ziekten en terechtstellingen, is nooit helemaal vastgesteld. Zeker is volgens Reits ma dat de fusillades geschiedden ken waren. Het lukte ze vaak niet eens om de slachtoffers in één keer dood te schieten, waardoor de te rechtstellingen nogal eens op lang durige slachtpartijen neerkwamen. De lijken werden soms half be graven. Crematie, in het door de on toerekeningsvatbare Joep de Lij kenpikker beheerde crematorium, was echter het aangewezen middel. De drie authentieke ovens zijn er nog: de brancards steken eruit. Het zijn twee vaste ovens en één zoge noemde veldoven. In het crematorium huisde ook de 'kamparts', die van beroep eigenlijk kapper was. Hij maakte in elk geval sectierapporten op. De originele snijtafel staat er nog. Kennelijk be waarde de 'arts' graag lichaamsde len, want die werden na de oorlog in flessen met sterk water aangetrof- Verder zijn in het crematorium het hok te zien waar de kistgalg stond en de kamer waar de lijken, volgens Reitsma soms 'aan haken aan het plafond, werden opgeslagen. Noch van de flessen met lichaamsdelen, noch van die haken is iets te zien: "Het mocht geen griezelkabinet worden", aldus Reitsma. In het crematorium is ook een re plica van de cel (nr. 115) te zien waar zich in januari 1944 'het bunkerdra ma' afspeelde. De 74 vrouwen die zich hadden verzet tegen hun bara kleidster werden in één cel van 12 bij 2 meter gestopt. Veertien uur - blijven. Toen de vol- deur open ging, ble- gestorven. Zuurstofge brek, waanzin en door de lichaams warmte vrijgekomen salpeterzuur waren de oorzaken. Buiten het crematorium vormen de twee asputten en de laatste tekst borden het slot van de rondgang langs en door het monument. De be zoekers kunnen dan, lopend of met de auto, de fusilladeplaats bezoe ken. Giften De toegang tot het monument is gratis. De kosten voor de uitbrei ding werden bijeëngebracht door giften van particulieren en bedrij ven. Onder die bedrijven was Phi lips, voor wie de gevangenen van kamp Vught destijds onder meer knijpkatten moesten vervaardigen. Verder kwam er geld binnen van WVC, de Algemene Loterij Neder land (ALN) en de Stichting Fond senwerving Militaire en Oorlogs slachtoffers (SFMO), het Prins Bernhard Fonds en de meeste Ne derlandse gemeenten. Sommige ge meenten deden echter niet mee: "Ze zeiden: waarom? Van ons zijn daar geen mensen gestorven...", al dus Reitsma. Om de exploitatie te kunnen be kostigen wordt er wel een boekje verkocht over het monument en de geschiedenis van het kamp. Dat is overigens niet het enige werkje dat uitkomt. De Stichting Archieven 1940 - 1945 komt met het boek 'Kamp Vught, januari 1943 - sep tember 1944'. Het is het sober ge schreven boek van de in 1956 over leden ex-gevangene Jan van de Mortel. Van de Mortel wilde dat zijn verhaal pas 25 jaar na zijn dood in de openbaarheid zou komen. Het boek beleeft nu pas zijn eerste druk. Ko ningin Beatrix kreeg vandaag het eerste exemplaar aangeboden. Vrijgemaakte synode vandaag begonnen LEEUWARDEN De relatie met de Christelijke Gerefor meerde Kerken, is voor een buitenstaander een van de interes sante zaken die op de agenda staan van de synode van de Gere formeerde Kerken (vrijgemaakt), die vanmorgen in Leeuwar den is begonnen. De synode vindt eens in de driejaar plaats en duurt wekenlang. In de wijze waarop hun synode vergadert, tonen de vrijgemaak- ten dat ze erg gesteld zijn op tradi tionele gereformeerde patronen. In de 150 jaar die er verstreken zijn sinds de Afscheiding, is er bij de vrijgemaakten weinig veran derd in de kerkopbouw. De vrouw in het ambt is on denkbaar en de presbyteriaal-sy- nodale structuur wordt bij de vrij gemaakten strenger gehandhaafd dan in welke andere kerk ook. Dat betekent dat wordt uitgegaan van de plaatselijke autonomie van de gemeenten. Via kerke- raad, classis (regionaal kerkver band) en particuliere synode (pro vinciaal) belanden zaken betref fende het hele kerkverband uit eindelijk op de tafel bij de genera le synode. Ds. P. Schelling, predikant van de Leeuwarder gemeente, vertelt dat zijn gemeente zes jaar geleden het aanbod deed om een van de komende synodezittingen gast vrijheid te bieden. Een gemeente haalt zich daar heel wat mee op de hals, want anders dan bij de 'ge wone' gereformeerden komt de synodale organisatie voor hon derd procent voor rekening van de 'samenroepende gemeente'. Een landelijk dienstencentrum kennen de vrijgemaakten niet. Is er nooit over gedacht om net als de hervormden en gerefor meerden op een centrale plek in het land te gaan vergaderen, en dan korter en vaker? Ds. Schel ling: "Zo af en toe duikt die dis gang van zaken. Het grote voor deel is datje de synodeleden vrij maakt van hun normale werk- 'Conclaaf "Er kan vrij en zonder invloeden van buitenaf worden vergaderd. iets van een conclaaf, n de oude kerk gebrui- en in roomse kring nog ;t. Je staat samen en je weet datje niet aar kunt voordat het kan gebeuren dat er >et worden op één commissie die er nog niet uit is". De synode telt 36 leden: predi kanten en ouderlingen, uit negen regionale ressorten. Het synode lidmaatschap betekent voor de betrokkenen een behoorlijke hoeveelheid werk. De predikan ten staken al hun andere werk zaamheden, op het voorgaan in kerkdiensten na. Schelling noemt een zwak punt van deze sy node-opzet: "De ouderlingen zijn over het algemeen mensen die ge pensioneerd zijn of vutters. Voor gemeenteleden met een baan is het haast niet te doen". De agenda van de synode van Leeuwarden ziet er weliswaar in drukwekkend uit, maar belooft weinig het soort spektakel dat in 'Lunteren' (bij de 'gewone' gere formeerden) of 'Doorn' (de her vormden) nog wel eens wil voor komen. Het grootste deel van het werk bestaat volgens Schelling uit 'voortgangszaken'. De contacten met de christe- lijk-gereformeerden vormen daarop een uitzondering. De ge sprekken die in 1987 weer opgang kwamen na jaren van windstilte, werden door de afgevaardigden van beide kerkgenootschappen positief beoordeeld, doch de christelijk-gereformeerde synode sprak vorig jaar uit dat het ge sprek moet blijven voortduren, omdat de verschillen nog te groot zijn. Ds. Schelling over de 'zuster kerk': "Onze klacht is dat zij niet aangeven of de verschillen tussen beide kerken punten van belijden aangaan of op een ander vlak lig gen. Wij vinden dat het laatste het geval is. Wat ons betreft zijn er al leen klimaatverschillen met de christelijk-gereformeerden en die kunnen geleidelijk aan verdwij nen wanneer we eenmaal zaken gaan doen". Frisse wind "Als het aan ons ligt zouden we al in 1992 tot een soort 'staat van hereniging' kunnen besluiten, net als bij Samen op Weg van her vormden en gereformeerden. Precies honderd jaar na het ont staan van de Christelijke Gerefor meerde Kerken, dus mooier kan het niet. Daarom hoopten we dat de synode van Groningen een frisse wind zou laten waaien. In werkelijkheid gebeurde er wei nig. Het heeft nog het meest weg van een kaartspel. De deputaten (deskundigen) en de synode do ken achter elkaar weg". Het probleem met de Christelij ke Gereformeerde Kerken is dat ze intern in drie vleugels uiteen vallen. Schelling verwacht dat de synode van Leeuwarden niet veel anders te doen staat dan een op roep tot de zusterkerk te richten om de gesprekken voort te zetten, bij voorkeur via een speciaal de- putaatschap. De Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) vormen met hun 114.000 leden het derde protes tantse kerkgenootschap in groot te. Portemonnee van dominees reden tot zorg LEIDEN Volgens het jaarver slag van de Bond voor Nederland se Predikanten (BNP) zijn veel hervormde do hun financiële mige gevallen is van een noodsituatie". De BNP-voorzitter, ds. L. de Liefde, meent dat veel dominees niet goed in staat zijn om een slui tend huishoudboekje bij te hou den. Het zijn met name de jonge predikanten die in dank dieschulden o Precies leerde ds. B J. G. zitter van de Gen dikantenverei laatbare achteruitgang" in het sa laris van een dominee. Predikan ten zitten met een hoge ziektekos tenvergoeding, terwijl zij ook zelf de vut voor honderd procent moeten betalen, aldus Roolvink, die van mening was dat dominees zakelijker moeten worden. Volgens het BNP komt het vooral aan op goede voorlichting de predikanten. Kathedraal Lvov. Het conflict om de St. Joris Kathedraal in de Oekrainse stad Lvov sleept zich voort. Het besluit van de gemeen te Lvov dat de kathedraal door de Russisch-Orthodoxe Kerk moet worden teruggeven aan de Oek- rains-Katholieke Kerk, wordt door Moskou niet erkend. De overheid vindt dat eerst de uit komsten moeten worden afge wacht van het vier-partijenover- leg over legalisering van de Oek- rains-Katholieke Kerk, de kerk die in 1946 werd gedwongen op te gaan in de Russisch-Orthodoxe Kerk en daarmee nagenoeg al haar bezittingen kwijtraakte. Aan dit overleg nemen deel de Oek rainse orthodoxen, het Moskouse patriarchiaat, de Oekrainse ka tholieken en het Vaticaan, waar mee de Oekrains-Katholieke Kerk verbonden is. Vakantie Klub. Het christelijk- gereformeerd en hervormd jeugdwerk in Leiden organiseren morgen en vrijdag weer een Va kantie Bijbel Klub. Kinderen van vier tot twaalf jaar worden beide dagen van tien uur tot half twaalf verwacht in gebouw 'Irene' (Driftstraat 49a). Manenschijn. Prof. dr. G. Ma- nenschijn, hoogleraar ethiek aan de Theologische Universiteit in Kampen, spreekt morgenavond in de Scheppingskerk in Leider dorp over 'De mens is met de schepping verbonden'. Aanvang acht uur. Moker. Moker besteedt mor genavond (aanvang zeven uur) o.a. aandacht aan een paasvoet- tocht voor jongeren. Ontvangst via FM 105.7 of kabel FM 88.1. Kindermiddag. De baptisten gemeente in Leiderdorp organi seert vrijdag vanaf twee uur weer een kindermiddag in het wijkge- Zijlkwartier (Van der it 19). Kinderen vanaf welkom. Beroepingswerk Kerk: beroepen te Has- dr. P. Vermeer Kesteren; te iep J. den Dikken Olde- issluis P. J. H. J. Overduin pen te Kal burg-Zuid C. J. Meeuse Rotterdam- Zuid; bedankt voor Sprang-Capelle i.c.m. dovenzorg R. Boogaard Leider dorp. Remonstrantse Broederschap: be noemd te Dokkum tot pastoraal mede werker/voorganger J. F. Klijnsma Zwolle. Vrije Evangelische Gemeenten: aan genomen als predikant in algemene dienst ten bate van zending en evange lisatie H. G. Dekker Den Haag. PAGINA 2 i.wiwwhmi',, -.-3 REPORTAGE i Op zoek naar vrouwen in mannenberoep AMSTERDAM - Journaliste Emma Brunt zwierf twee maanden lang op afgelegen industrieterreinen. Ze was op zoek naar vrouwen in mannenbe roepen. Voordat ze aan deze missie begon maakte de schrijfster romanti sche voorstellingen van hetgeen haar te wachten stond. Ze zag zichzelf hangen aan de touwladder van een helicopter die haar naar een boorplat- form bracht. Beneden haar, tussen een groepje mannen, bevond zich de vrouw die zij zou interviewen: lieslaarzen tot haar heupen, kletsnat geel oliegoed en een wapperende bos haar vanonder een vuile zuidwester. drag. Een meisje dat voor het eerst dOOr de produktie-afdeling van Volvo Harino Moafiac passeert, wordt nagefloten of aan- Odrine INeeijeS gekeken met veelbetekende blik- ken. Een man bekende tegen een Brunt belandde echter niet op de vrouwelijke gezagvoerder bij exotische nlekken uit haar droom. Transavia dat hij eigenlyk wel t exotische plekken uit haar droom. Haar opdrachtgever, het ministerie van sociale zaken en werkgelegen heid, wilde portretten van vrouwen in 'gewone' mannenberoepen, tech nische met name. Daar staan werk gevers immers om arbeidskrachten j te springen. Genoeg ruimte voor vrouwen dus. Haar boek moest het slot zijn van de voorlichtingscam- °ru"\ aoor n« pagne 'Vrouwen gezocht «oor drachtgever, het m.nistene nenwerk', met een vrouw achter het stuur. De werkende vrouwen halen slechts hun schouders op. 'Het zijn flauwe grapjes'. 'Vrouwen gezocht voor mannen werk' lijkt op de successtory van tien geslaagde uitzonderingen. Met de opvallende positieve toon lijkt Brunt beïnvloed door haar op- ciale zaken en werkgelegenheid. SS""- met klem,Volgens haar is het boek ter bij Philips en dook in de lasbox wel degelijk representatief. Ze koos - - - - - - - tien willekeurige bedrijven, zowel er rumanusun oudere herintreedsters als jonge het allerminst. Emma Brunt: Als je kiest voor een topfunctie bij Fokker, moet je ergens doorheen. Vrouwen moeten niet van kraakporselein zijn. Mannen krijgen het ook niet op een presenteer blaadje aangereikt. (foto GPD) oprecht, En dan een i'n machine een iten staal bewerkt ;nd. Ik kreeg er zelf r woord, fen dat hun voorgangsters sterren waren. Die hebben de weg vrijge- maakt. Als je kiest voor een top- Glunderend functie bij Fokker, moet je ergens doorheen. Vrouwen moeten niet van kraakporselein zijn. Mannen krijgen het ook niet op een presen- Het boek 'Vrouwen gezocht voor wordt ï-voorzitter K. FNV en aan J. r sociale zaken lX2teSt£2ï£. Geen manwijven i het werk leuk. Talent of b: interesse variërend in hoge en lage functies. Brunt is zichtbaar onder de in druk van haar mis vertelt ze over de ontmoette. "Het zijn geen zeurpie ten. Gewoon tien vitale, leuke mei- den. Vol energie en ondernemings- teerbWdje aangereikt. Ais lust. Een vrouw die besluit om in de mannelijke docterandus zich iakstraat bij Volvo te werken, heeft dient wordt hij ook belachelijk al een hele s goede moed en zal zich niet door de weet' hun belangrijkste drijfveer. De deel, mijmert ze, "sommigen v wiskunde. De zelle race-fietsen mc klein meisje al gek mende fiets. die nu bij Ga- met lang haar e Brunts strooptocht langs vitale vrouwen in mannenberoepen sluit aan bij haar eigen carrière. Als 34-ja- rige journaliste begon ze bij de Haagse Post tussen i lega's. Ze schreef kritische artikelen wenbeweging. Als de HP-jour te een vrouwenbijeenkomst de, ging dat een enkele keer zelfs i ablousjes. Je paard met luid gejoel Brunt was weer in de zaal. De v welijke journaliste spaarde 'zusters' immers niet. In haar v als hebt echt geen grote schouderpartij glim- nodig om achter de computer bij Philips te werken". Vrouwen in mannenberoepen len boycotte ze het zuster: ifoiton moeten beter zijn dan de gemiddel- want dat was haar 'te klef. ïniimueiten de werknemer, zo blijkt uit het Ongewenste intimiteiten op de boek. Kneuzen overleven het niet. werkvloer? Daar hebben de vrou- Een bijzondere inzet is bijna een wen nauwelijks last van. Ooit is één vereiste. Toch laat de komende ge- collega op een van de tien bedrijven neratie vrouwen zich hierdoor niet ontslagen vanwege ongewenst ge- intimideren, meent Brunt: "Ze bof- Verraders Het was ongeveer halverwege de ja ren zeventig, een tijd waarin vrou wen zich volledig afsloten van de mannenwereld. Vrouwei taald werk verrichtten w zien als verraders. Manr rig wat ik deed" vertelt Brunt. "Als medium en dan ook nog ironisch schrijven over de vrouwenbewe ging? Dat kon niet door de beugel". Vrouwelijke collega's smeekten haar ergens anders over te schrijven dan over de vrouwenbeweging. Brunt voelde zich juist geroepen hierover te publiceren. Ze maakte deel uit van de groep en vond dat vrouwen zich te 'klagerig' opstel den. Zij verafschuwde vrouwen die in het vrouwenhuis eikaars wonden Haar credo luidde dat econo- ligheid de enige re- bevrijding van de later ziet Brunt voor pleitte: die niet bij Dat doet haar zij jarenlang moed in sprak niet van zelfsprekend het onderspit te del- De arbeidsvoorwaarden zijn weliswaar nog niet in de puntjes ge regeld, want kinderopvang is voor de tien bedrijven nog "compleet Brunt realiseert de zware moeder en werk- Anderzijds meent Brunt wen ook keuzes moeten maken. "Een betaalde baan, helpen op de schoolbibliotheek en zoonlief per soonlijk naar zwemles brengen, is onmogelijk. Ook in het huishouden moet je makkelijk zijn. Ik heb in middels geleerd om me niet te sto ren als er vijf dagen een afwas staat, de ramen al drie maanden vuil zijn en zo nu en dan een diepvries pizza eet,", zucht de schrijfster die zich zelf chaotisch maar wel flexibel noemt. Gewoon leuk haar zoektocht ïannenwerk, ge- het feit dat technisch omdat ze vinden. "Het is Ze worden gee zonodig door te drin gen in een mannenberoep. Neem die vrouw bij Gazelle. Zij gaat ge woon uit haar bol als ze een perfect gelakte race-fiets ziet. Dat vind ik prachtig. Het is een motivatie die deugt". deze ti beroep

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2