Positie Gtxl-koniiig Nepal op de tocht 'Pasen hèt feest' NABIJ i REPORTAGE i Fujimori gooit politieke landschap Peru door elkaar Japanse jeugd dupe prestatiemoraal WOENSDAG 11 APRIL 1990 GEESTELIJK LEVEN UTRECHT - 'Koning loop naar de hel, waar Hitler al wacht' stond afgelopen vrij dag te lezen op een van de spandoeken die werden meegedragen tijdens een be toging in de Nepalese hoofd stad Kathmandu. Koning Birendra van Nepal heeft zichzelf de laatste weken in een uiterst lastig parket ge bracht. Na het bloedbad in Kathmandu van afgelopen vrijdag is het dan ook zeer de vraag of er in het toekomsti ge Nepal nog plaats zal voor hem zal zijn. door Kees van Dam Birendra, absoluut vorst van het enige hindu-koninkrijk ter wereld, gold tot voor kort als onaantastbaar. Het merendeel van de Nepalezen beschouwde hem als een God, als de reïncarnatie van de hindu-God Vishnu. Aanvankelijk richtten de demonstraties voor democratise ring zich dan ook alleen op de in voering van een meer-partijenstel- sel, waarin voor de koning nog een belangrijke rol was weggelegd. Maar dat veranderde drastisch door de arrogante houding van de mo narch. De campagne voor democratise ring begon op 18 februari. De oppo sitie maakte zich sterk voor de af schaffing van het uit de middeleeu wen stammende panchayat-sys- teem, een op dorpsraden gebaseer de staatsvorm, waarin voor demo cratische politieke partijen geen rol is weggelegd. De oppositie, vere nigd in de Beweging voor Herstel van de Democratie (MRD), wilde dit feodale systeem vervangen door een op westerse leest geschoeide democratie. Maar oproepen van de oppositie aan de koning om over de verlan gens te spreken, bleken aan dove mansoren gericht. Sterker nog, Bi rendra stuurde als antwoord zijn politie de straat op. Tijdens botsin gen vielen in februari meer dan der tig doden. Duizenden mensen wer den gearresteerd en verhalen over gruwelijke martelingen deden de ronde. De kritiek op het panchayat-sys- teem stamt uit het begin van de ja ren zestig, toen een democratisch gekozen regering door de vader van de huidige koning ten val werd ge bracht. Met de grondwet van 1963 werd het panchayat-systeem offi cieel ingevoerd en werden politieke partijen verboden. Daarna is het al tijd onrustig gebleven in Nepal. Maar stakingen en acties van onge hoorzaamheid haalden niets uit. Burgemeester Haribhol Bhattarai i ontslagen omdat had meegedaan aa nesh Man Singh. i Kathmandu spreekt de feestvierende Nepalezen toe na de overwinning t zen. demonstratie op 12 februari. Naast hem staat de 75-jarige z in de oppositie. Bhattarai i i de Nepalese Congres Partij Het verlangen naar democrati sche hervormingen kreeg in 1989 nieuw élan. Niet alleen door de golf van omwentelingen in Oost-Euro pa, die aan meer volkeren in de we reld duidelijk maakte dat geen op repressie gericht systeem het eeu wige leven heeft, maar vooral ook door een handelsconflict met India. Blokkade Dat was uitgebroken nadat Biren dra zo onhandig was geweest in Chi na luchtafweergeschut te kopen. Dit schoot India, de tweede groot macht in de regio, in het verkeerde keelgat en New Dehli blokkeerde als tegenactie een groot aantal grensposten. De ergenis en overlast over de zo ontstane tekorten van al lerlei eerste levensbehoeften ver mengden zich met de blijkbaar nog altijd sluimerende onvrede met panchayat-systeem. Wat tot dan toe een zaak van een kleine intellectuele elite was ge weest, werd langzamerhand een massabeweging. Maar ondanks op roepen daartoe van onder meer de Verenigde Staten, de belangrijkste hulpverlener in het arme Nepal, weigerde Birendra verder te gaan dan 'een dialoog binnen het kader van de panchayat'. Dat werd hem ingefluisterd, zo werd steeds meer Nepalezen duide lijk, door een zeer invloedrijke pa leiscoterie van hoge militairen, poli tiefunctionarissen en persoonlijke vrienden, onder leiding van de ko ningin. Vorige week werd op een muur in een Nepalese stad een affi che aangetroffen met daarop een af beelding van het koninklijke echt paar: de koning met een slot op zijn mond en zijn vrouw met de sleutel in haar hand. Afgelopen vrijdagochtend be loofde de koning zijn volk in een zeer korte radiouitzending demo cratie, een onderzoek naar het har de politie-optreden in februari en de instelling van een commissie die de Grondwet zou aanpassen. Verder stelde hij een nieuwe premier aan. Als reactie op de toespraak, die was bedoeld om de gemoederen in de Himalaya-staat te kalmeren, brak een algemene staking uit en trok ken zo'n 200.000 Nepalezen in een vreedzame optocht naar het paleis. De koning moet zich door de massa betoging zo in het nauw gedreven hebben gevoeld, dat hij zijn veilig heidstroepen bevel gaf het vuur op de menigte openen. Tussen de vijf tig en tweehonderd ongewapende burgers vonden daarbij de dood. Hopeloos Maar de Nepalezen lieten zich door het bloedbad niet ontmoedigen en trokken het afgelopen weekeinde opnieuw de straten op. De koning gaf toe en trok het dertig jaar oude verbod op politieke partijen in. Of Birendra met deze toezegging zijn troon zal redden, is evenwel twijfel achtig. De oppositie is tevreden en ziet voor de koning nog wel een con- stitioneel beperkte rol weggelegd. Maar of het Nepalese volk zo te vreden zal reageren, is nog de vraag. Gisteren trokken ze met tienduizen den juichend door de straten van Kathmandu om de omwenteling te vieren. Maar die feestvreugde kan heel goed in agressie omslaan, als de koning niet snel de opheffing van het panchayat-systeem effectu eert en een kabinetsinformateur aanwijst. Zo lang Nepal nog geen echte democratie is en de invloed van de hofkliek rond Birendra nog niet aan banden is gelegd, blijft de kans op bloedvergieten in Nepal re ëel aanwezig. MEXICO-STAD - Ondanks zijn overwinning bij de stembus, is Mario Vargas Llosa toch de grote verliezer bij de verkiezingen van zondag in Peru. De gang van za ken zou een uitstekend thema kunnen zijn voor een van zijn no vellen. Terwijl de beroemde schrijver zondagnacht maar am per zijn teleurstelling wist te ver bergen, zat de echte overwinnaar met een brede grijns te glimmen voor de televisiecamera's. door Rob Sprenkels Het gaat om de 51-jarige Alber to Fujimori. Deze zoon van Ja panse immigranten stond amper een maand geleden bij de opinie peilingen op nog geen half pro cent van de stemmen. Nu voelt de aanvoerder van Cambio 90 zich al met één voet in het presidentiële paleis. Fujimori heeft een aanbod van Vargas Llosa om een coalitie te vormen afgewezen. De 'sympa thieke samurai', zoals hij al door de volksmond in Peru is gedoopt, weet dat hij bij de tweede ronde de beste papieren heeft. Vargas Llosa heeft met zijn agressieve campagne en radikale voorstellen voor een economische liberalise ring alle andere partijen tegen zich in het harnas gejaagd. "We moeten het volk over zijn toe komst laten beslissen", zo heeft een glunderende Fujimori ver klaard. "De Peruanen zijn vol wassen burgers. Ze zullen onze programma's vergelijken en voor Peru stemmen. Door toedoen van de scherpe politieke polarisatie van de afgelopen maanden ma ken wij de beste kans". De eerste peilingen hebben die woorden al min of meer onder streept. Fujimori is bij de tweede ronde favoriet met een stemver houding van 6 op 4 ten opzichte van Vargas Llosa. De schrijver zelf heeft toegegeven dat zijn aan kondigingen omtrent een econo mische 'shock', het radikale om gooien van de tot in alle lagen door de staat gesubsidieerde Peruaanse samenleving, de kie zers op het allerlaatste moment heeft afgeschrikt. Stapsgewijs Fujimori heeft daar handig zijn voordeel uit weten te trekken. In tegenstelling tot Vargas Llosa, die de spits afbijt voor het rechtse kamp binnen de Peruaanse poli tiek, heeft hij elke band met de traditionele politieke partijen vermeden. Zondagnacht bena drukte de 51-jarige landbouwdes kundige nogmaals dat hij een ka binet van specialisten en technici zal vormen, gesteund door enkele intellectuelen. "Om de raad van politici zullen we alleen maar vra gen als we die 'echt nodig heb ben", verzekerde hij. willen werk zien, geen toespraken", zo legde Fuji mori zijn verrassende opmars zelf uit. Evenals Vargas Llosa wil hij wil een liberalisering van de Peruaanse economie, maar staps gewijs, niet door middel van een 'shock'. Het terrorisme moet vol gens Fujimori vanuit een sociale optiek worden bestreden. "De misère van 7 miljoen Peruanen is inacceptabel", verklaarde hij zelf verzekerd. Maar dat betekent niet dat hij bereid is om met de dog matische guerrillero's van Sen- dero Luminoso (Lichtend Pad) rond de tafel te gaan zitten. "Wij zullen hen met gepaste militaire acties bestrijden", aldus Fujimo- Het wachten is nu op de voor eind mei, begin juni geplande tweede ronde. In die weken kan er nog veel gebeuren. Vooral om dat Fujimori volgens sommige politieke analisten in Peru lang niet zo onafhankelijk is als hij doet voorkomen. Hij zou zich een paar maanden geleden kandidaat hebben gesteld op aandringen van president Alan Garcia, die op die manier zijn aartsvijand Var gas Llosa dwars heeft willen zit ten. Daarbij wordt erop gewezen dat Fujimori in 1985 Garcia advi seerde op het gebied van land bouw en voesel. Hoe het ook zij, Fujimori heeft met één klap het hele politieke panorama van Peru overhoop gegooid. Alberto Fujimori breekt een baksteen met een welgemikte karatéklap. Vanuit het niets opgekomen is hij een levensgrote bedreiging geworden voor de tot de verkiezingen van zondag gedoodverfde nieuwe president van Peru Mario Vargas Llosa. (foto ap> TOKYO - Terwijl men zich in ande re landen zorgen maakt over stij gende criminaliteit en drugsproble men, vertonen de Japanners vaak een onverhulde trots over de lage misdaadcijfers en het geringe aan tal echtscheidingen in hun land. Maar het rooskleurig zelfbeeld be gint barsten te vertonen sinds van verschillende zijden wordt gewezen op stijgende sociale problemen on der de Japanse jeugd. door Elaine Kurtenbach/AP Spijbelen, jeugdcriminaliteit en kindermishandeling zijn volgens deskundigen verschijnselen waarin steeds meer jonge Japanners be trokken raken. De problemen mani festeren zich zowel thuis, waar de traditionele familiebanden veel minder hecht zijn geworden, als op school, waar leerlingen zeer streng worden behandeld en te maken hebben met een enorme examen- druk. De afgelopen 45 jaar is het Japan se familieleven ingrijpend veran derd. Vroeger waren er de traditio nele grote families, met ouders, grootouders, ooms, tantes en kinde ren in een en hetzelfde huis. Ook de buurtcontacten waren toen heel hecht. Tegenwoordig bestaat het doorsnee. Japanse gezin uit ouders en twee kinderen. Volgens de directeur van de kin derbescherming in Tokyo, Hiroyu- ki Kamiide. hebben veel gezinnen grote moeite zich aan te passen aan de in relatief korte tijd opgetreden veranderingen en voelen ouders, die zelf nog opgegroeid zijn in het traditionele familieverband, zich vaak onzeker over hoe zij hun kin deren moeten opvoeden. Andere deskundigen menen dat de afwezigheid van vaders Japanse gezinnen vaak uit het lood slaat. Sinds de Tweede Wereldoorlog is het een Japans ideaal dat mannen zich met overgave tot over hun oren in hun werk storten en hun per soonlijk succes volledig afmeten aan het succes van het bedrijf waar voor ze werken. Veel vaders komen letterlijk alleen nog maar thuis om te slapen. De moeders staan daarom vrijwel in hun eentje voor de taak hun kinderen op te voeden, zonder de steun van grootouders of andere familieleden, zoals vroeger het ge val was. Een rapport van de regering wijt de problemen vooral aan het onder wijs in Japan. Het schoolsysteem wordt wel gezien als de basis van het overweldigende economische succes van Japan, maar de enorme druk op de scholieren en het feit dat het al of niet halen van een examen vaak daadwerkelijk de toekomst van een leerling kan maken of bre ken, heeft uiteindelijk geleid tot een "onvolwassen en emotioneel arme jeugd", aldus het regeringsrapport. "Studeren en nog eens studeren, dat is het enige waar ouders zich om bekommeren" zegt de socioloog Masashi Fukuya, "en als een kind het niet goed doet op school, on- staat het gevoel dat zijn hele wereld instort". Spijbelen is nog de mildste reac tie op deze druk, maar daarnaast stijgt het aantal geweldsdelicten van kinderen tegen hun moeder. Het is al herhaaldelijk voorgeko men dat middelbare scholieren hun moeder om het leven brachten. Ook signaleert de politie groeiende acti viteit van „bosozuku", de jeugdben des van weggelopen kinderen. Zij maken zich schuldig aan winkel diefstal en berovingen, waarbij steeds gewelddadiger en soms wreed wordt opgetreden. In 1988 hield een bende in Tokyo een meis je veertig dagen gevangen, ver krachtte haar en bracht haar ten slotte om het leven. Critici dringen aan op ingrijpen de wijzigingen in het Japanse on derwijs. Minder domweg uit het hoofd leren, minder competitie en meer aandacht voor de emotionele ontwikkeling is hun devies. Wake in Leidse kerk in ere hersteld LEIDEN De oude paaswake wordt zaterdagavond in de Hooglandse Kerk in Leiden in ere hersteld, tijdens een geza menlijke dienst van hervormden, gereformeerden en luther- sen. De doop zal dan worden bediend, terwijl de ouderen een 'doopherinnering' mee krijgen. "Een paaswake is in onze protes tantse traditie uniek. Er wordt wel gezegd dat het een rooms-ka- tholieke traditie is, maar dat is niet waar. De paaswake dateert al uit de vroeg-christelijke kerk", vertelt de hervormde predikant Ad Alblas. Overigens is het wel juist dat de RK Kerk die oude lijn heeft voort gezet. "Na de Reformatie bestond het idee dat alles in de eredienst zo sober mogelijk moest. De laatste jaren is steeds meer de ge dachte ontstaan dat toen met het kind het badwater is wegge gooid". Mensen hebben behoefte aan symbolen en meer vieringen in de kerk dan alleen de in de protes tantse kerken traditioneel gewor den woorddienst, weet Alblas. De grote belangstelling voor de 'evensongs' in de Hooglandse Kerk, het afgelopen seizoen, be wijst de juistheid van zijn woor den. "Het gaat er altijd om: hoe kun je zo veel mogelijk mensen een plaats bieden in de kerk. Liturgie is bedoeld om een kader te schep pen waarin iets kan gebeuren. De kunst is daarin een goede span ning aan te brengen: niet te eng, zodat er haast niets kan, maar ook niet te wijd, zodat het vaag blijft". Symbolen en symbolische han delingen geven volgens Alblas open". De predikant vindt niet dat symbolen een doel op zich zijn. "Het heeft wel alles te maken met de vraag: hoe wil je je presen teren? Je stijl verraadt wie je bent". Alblas wil de mensen, die niet of nauwelijks in de kerk komen, om de paaswake bij te wonen. "Pasen is hèt christelijke feest. De paasboodschap is nog belang rijker dan die van kerst. Het gaat om het meest kardinale: het licht, dat het duister verdrijft, tege moet". Alblas: "Het is de nacht van de grote ommekeer". Vandaar ook dat in de vroeg-christelijke kerk bij voorkeur de mensen in deze nacht werden gedoopt. 'Pasen is het feest van de grote vernieu wing, van geloof, hoop en liefde. Water is ook een symbool van nieuw begin". De wake begint in het duister. De voorgangers dragen dan een grote kaars binnen, waarvan het licht via twaalf mensen (de 'apos- 'Samenwonende predikanten niet discrimineren' LEUSDEN (ANP) - De Gerefor meerde Kerken mogen niet oor delen over de samenlevingsvorm die de ruim 1600 predikanten hebben gekozen. De rechtsonge lijkheid voor predikanten die on gehuwd samenwonen, maar geen aanspraak kunnen doen gelden óp een pensioenuitkering voor hun partner, moet daarom wor den opgeheven. Dat vinden de deskundigen voor artikel 17 van de Kerkorde, dat onder meer de pensioenvoor zieningen voor predikanten re gelt. Zij stellen de synode voor aan deze kwestie aandacht te be steden. De synode zou de regeling van het pensioenfonds PGGM als uitgangspunt kunnen nemen, zo menen zij in hun rapport, dat in mei door de synode wordt behan deld. In deze regeling is het partner pensioen voor ongehuwd samen wonenden identiek aan het pen sioen voor de weduwnaar of we duwe van een gehuwde predi kant. Behalve op ongehuwd sa menwonenden heeft deze rege ling ook betrekking op homofiele relaties, huishoudsters en fami lieleden die de woning met de ge storven predikant(e) hebben ge deeld. In 1981 sprak de synode uit, dat de predikant geen verantwoorde lijkheid draagt voor de samenwo nende ongehuwde partner. De deskundigen vinden, dat deze uit spraak inmiddels door de maat schappelijke ontwikkelingen is achterhaald. EN VER telen') uitwaaiert door de rijen. Alle aanwezigen hebben een kaars, waarmee ze zo bij elkaar het licht ontsteken. "Sommigen nemen hun doop- kaars mee, de anderen mogen de kaars die ze zaterdagavond krij gen, houden. Dat is dan hun doopherinnering". Aan het einde van de wake wordt kunstmatig groot licht ontstoken. "Na de wa ke gaan we het licht tegemoet", verklaart Alblas. "Eigenlijk zou een paaswake midden in de nacht moeten be ginnen en duren tot het licht wordt", zegt de predikant over de nacht, waarin Christus opstond uit het graf. Zaterdag zullen de mensen met hun kaarsen naar buiten gaan. "Het licht gaat de wereld in". In tegenstelling tot eerdere berichten.begint de wake niet om ktvart over negen, maar om negen uur. RK Kerk achter idee adventsbrief Raad van Kerken DEVENTER (ANP) - De Neder landse bisschoppen steunen het plan van de Raad van Kerken om dit jaar een adventsbrief van de tien lidkerken over de hoop te pu bliceren. De bisschoppen stellen wel als voorwaarde, dat de theologie van de hoop op een fundamentele wij ze aan de orde kan worden ge steld. Zij vinden, dat de brief vooral moet gaan over de hoop die is gebaseerd op de verrijzenis en de wederkomst van Jezus Christus. Begin vorig jaar slaagden de kerken er niet in een gezamenlij ke vastenbrief te schrijven over het conciliair proces voor gerech tigheid, vrede en behoud van de schepping. Een ontwerp-tekst die op verzoek van de Raad van Ker ken door het secretariaat van de RK Kerk was opgesteld, was voor de protestantse kerken onaan vaardbaar. Zij vonden onder meer de visie op de schepping veel te optimistisch. Pastoraal werkers. Pastoraal werkers hebben nooit de be voegdheid gehad te preken, te dopen of als getuige op te treden bij een huwelijksinzegening. Al dus de rk bisschoppen naar aan leiding van de 'Zwolse verkla ring', waarin wordt gepleit voor meer bevoegdheden van pasto raal werkers. Inzet van het con flict vormt de Zwolse pastoraal werker André Zandbelt, die on langs van Simonis. het verbod kreeg nog langer op te treden als kerkelijk getuige. Volgens de bisschoppen is in de jaren zestig aan een kleine groep pastoraalwerkers,onder wie Zandbelt, ruimere bevoegd heden toegekend op basis van de wijding tot diaken. Toen Zand belt in het huwelijk trad, keerde hij tot de lekenstand terug. Zand belt ontkent dit. Bij zijn aanstel ling als ongewijd pastor, kreeg hij de bevoegdheid alle zielzorgelij ke functies te vervullen, met uit zondering van die waarvoor de priesterwijding noodzakelijk is. Kerken Roemenië. Leiders van de Grieks-Katholieke Kerk in Roemenië hebben onder zware druk ingestemd met een voorstel van president Iliescu om het ge ruzie met de Roemeens-Ortho doxe Kerk te staken. Iliescu heeft toegezegd dat de staat de gebou wen van de katholieke kerk die nog in zijn bezit zijn, zal terugge ven. De 1.800 kerkgebouwen die de katholieken opeisen zijn nu ei gendom van de orthodoxe kerk. Beide kerken zullen commissies instellen die moeten nagaan, wel ke gebouwen aan welke kerk toe behoren. De regering heeft toege zegd, dat zij, rekening houdend met het tekort aan kerken, nieu we kerken zal bouwen. Beyers Naudé. De vroegere se cretaris-generaal van de Zuidafri- kaanse Raad van Kerk, ds. D. F. Beyers Naudé, maakt deel uit van de degelatie van het ANC die be gin mei met president De Klerk gaat praten. Beroepingswerk Hervormde Kerk: benoemd tot gees telijk verzorger van verpleeghuis De Lozerhof Den Haag drs. D.J.A Snij ders Numansdorp; beroepen te Koot wijk-Kootwijkerbroek L.W.Ch. Ruij- grok Arnemuiden, te Oudewater G. de Fijter Siddeburen en Wagenborgen; aangenomen naar Almen D. van Doorn Wesepe, naar Sliedrecht A.N. Rietveld Amerongen; bedankt voor Genderen A. Prins Werkhoven. Gereformeerde Kerken: beroepen te Weesp drs. M.Th. van der Sijs kand. Amsterdam. Gercf. Kerken vrijgemaakt: aange nomen naar Zeist voor de geestelijke Gereformeerde Gemeenten: be dankt voor Oudemirdum en voor Ril- land-Bath D. Rietdijk Moerkapelle.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2