'Voor ons is dat boek toch veel exotischer' De illusie van de eigen wil Veel nieuw repertoire Res. Orkest Bedrijf mag stoel van Rietveld niet namaken TONEELSTUK 'ALICE, ALICE PAGINA 25 Van Gogh trekt bezoek weg van Hoge Velnwe OTTERLO (GPD) Het nationale park De Hoge Veluwe heeft het aan tal bezoekers sinds de opening van de Van Gogh-expositie in rijksmu seum Kröller-Muller met meer dan dertig procent zien teruglopen. Ge vreesd wordt, dat wanneer deze ten dens zich voortzet, het nationale park op een slecht jaar moet reke- De plotselinge daling van het be zoekersaantal is volgens voorzitter H. J. L. Vonhoff van de stichting Het Nationale Park De Hoge Velu we het gevolg van een pijnlijk mis verstand. Uit de vele publikaties in binnen- en buitenland over de hoge toegangsprijzen voor de Van Gogh- expositie in het museum Kröller- Muller, heeft het publiek begrepen dat de entree tot het nationale park is verdrievoudigd en dat het park niet meer voor auto's toegankelijk is. Het rijksmuseum ligt op het ter rein van het nationale park. De toegangsprijs tot het park is echter onveranderd gebleven en be draagt 6,25 gulden. In dat bedrag is onder andere inbegrepen de norma le expositie van Kroller-Müller. in clusief zestig schilderijen van Van Gogh. De speciale Van Gogh-expo sitie, waarvoor apart entree moet worden betaald, betreft louter teke ningen van de honderd jaar geleden overleden kunstenaar. Seth Gaaikema vertaalt Les Misérables AMSTERDAM (ANP) - Seth Gaai kema heeft van de Stichting Carre Theaterprodukties en Joop van den Ende Productions de opdracht ge kregen een definitieve vertaling te maken van de musical 'Les Miséra bles'. Gaaikema was een van de velen die de afgelopen maanden werkten aan een proefvertaling van de musi cal die Alain Boublil en Claude Mi chel Schönberg maakten naar de ro man van Victor Hugo. Gaaikema is uitgekozen vanwege de directheid en de 'zingbaarheid' van zijn tekst. De musical gaat op 28 februari 1991 in premiere in het Koninklijk Thea ter Carré in Amsterdam. Voordracht nieuw bestuur Muziektheater DEN HAAG Een formatie-team onder leiding van J.C.J. Lammers heeft vier kandidaten voorgedragen voor het nieuw te vormen bestuur van het Amsterdams Muziekthea ter. Die kandidaten zijn: dhr. Berg, organisatie-adviseur in Rotterdam: prof.ir. M.v.d. Berg. directeur Dienst Ruimte en Groen van de pro vincie Noord-Holland, mr. R. Glasz, advocaat in Amsterdam, en drs.B. Sarphati uit Amsterdam, directeur concern Lumen Ressources bij Hei- neken. De laastste is voorgedragen als voorzitter van het bestuur. De twee vacante plaatsen zullen worden ingevuld op voordracht van de nu voorgedragen leden. Naast de kandidaatstelling zijn taken geformuleerd die dit bestuur moet verrichten. Daartoe behoort het voorbereiden van een statuten wijziging waardoor een einde zal komen aan de interim-structuur, die vanaf de opening van het Mu ziektheater heeft bestaan. Tijdens de interim-periode werd het be stuur gevormd door de gezamenlij ke directies van het Muziektheater, de Nederlandse Opera en het Natio nale Ballet. Recordprijzen voor gouaches Bram van Velde AMSTERDAM (ANP) - Op een veiling van moderne en hedendaag se kunst gisteren bij Sotheby's in Amsterdam zijn recordbedragen I neergeteld voor drie gouaches van i Bram van Velde. De werken, die geen titels heb ben, dateren uit 1957, 1964 en 1967 en brachten respectievelijk 977.500 J gulden, 713.000 gulden en 575 000 gulden op. De richtprijzen lagen tussen de 200.000 en 275.000 gulden. De gouaches waren ter veiling aangeboden door de Franse gravin Albina de Boisrouvray. Ze zijn we- derom door Franse verzamelaars aangekocht, aldus het veilinghuis. F 'abriekskinderen in de Lokhorstkerk LEIDEN De acteur Jeróme Ree huis draagt op vrijdag 27 april in de Lokhorstkerk de novelle 'Fabrieks- j kinderen' van J.J. Cremer voor. Jan Jacob Cremer schreef het verhaal, J dat op de Leidse textielindustrie is j gebaseerd, in 1863 als een felle aan- I klacht tegen de kinderarbeid. De anderhalf uur durende voor dracht van Reehuis wordt kort inge leid door drs. Henk Eijssens en prof. dr. W. van den Berg. i Kaarten voor deze avond, die om kwart over acht begint, zijn a tien gulden te verkrijgen bij de vak- I groep Nederlandse taal- en letter- i kunde van de Rijksuniversiteit en bij boekhandel. Kooyker. Scène uit 'Noodlot' van regisseur Arian Adriaanse door Toneelgroep De Appel. De Appel met mooie bewerking 'Noodlot' DEN HAAG - Jaren gingen voor bij zonder dat ze elkaar zagen. Dan loopt Frank, een gefortu neerde jongeman die in Londen woont, zijn oude Hollandse school- en studievriend Bertie te gen het lijf. Bertie trekt bij hem in, leeft op Frank zijn zak, maar het maakt Frank niets uit: hun vriendschap bloeit weer als van ouds. Totdat de twee mannen op een reis door Noorwegen de mooie Eve ontmoeten. Frank en Eve beginnen een verhouding en de kiem van een allesvernietigen de jaloezie is gelegd. Zo begint het verhaal van de voorstelling Noodlot van Toneel groep 'De Appel', naar de gelijk namige roman van Louis Cou perus. Het vervolg is minder vro lijk: Bertie, die zijn vriendschap met Frank bedreigd ziet, stookt Eve met succes tegen haar gelief de op ("Elk woord een druppel zacht venijn"). Pogingen van Frank om het weer goed te maken met Eve worden door Bertie gesa boteerd. De verhouding loopt op de klip pen en even lijkt het alsof alle smetten op de vriendschap tus sen Frank en Bertie daarna uitge wist zijn. Ze gaan weer samen op reis om uiteindelijk berooid weer in Holland terug te keren. Tot Bertie's grote wanhoop blijkt Eve in het zelfde Scheveningse hotel te logeren als de twee vrienden, en een ontmoeting tussen haar en Frank is onvermijdelijk. Bertie's sabotage komt aan het licht en vanaf dat moment gaat het met al ledrie in rap tempo bergafwaarts. 'De Appel' speelt het stuk sinds 19 januari steeds voor uitverkoch te zalen. Het verhaal over de fata le driehoeksverhouding tussen Bertie, Frank en Eve werd in 1890 geschreven; met de toneelbewer king van Hans de Wolf laat De Ap pel zien dat Noodlot honderd jaar later nog niets aan kracht heeft in geboet. Stef Feld is een overtuigende, flamboyante Bertie, de geraffi neerde klaploper die met ziin 'poezennatuur' keer op keer twij fels omtrent zijn oprechtheid bij Frank weet weg te nemen. Gast- acteur René van Zinnicq Berg man is Frank, de weifelende, iet wat slappe maecenas, die heen en weer geslingerd wordt tussen zijn gevoelens voor Eve en Bertie. Carline Brouwer geeft op geloof waardige wijze gestalte aan de persoon van Eve, de verwende dochter van een rijke Engelse lord. Eve, die aan het begin van het stuk een luchthartig jong meisje is, eindigt als een ver scheurde vrouw, die tegen beter weten in blijft hopen en wachten op een gelukkig leven naast de man aan wie ze haar hart heeft verpand. Spanning Het knappe van 'Noodlot' in de regie van Aram Adriaanse is dat de acteurs in de anderhalf uur du rende voorstelling zonder pauze een spanning weten op te bouwen die het publiek tot het eind aan toe op het puntje van zijn stoel houdt. Een pauze zou in dit geval ook verkeerd zijn: de doodsteek voor het zorgvuldig opgebouwde, tere spanningsveld. Ook het sobe re toneelbeeld draagt bij aan het in stand houden van de 'betove ring'. In een bijna leeg decor weven Frank, Bertie en Eve een web van intriges waarvan ze zelf de conse quenties niet kunnen voorzien, jong en onervaren als ze zijn. Ze hebben stuk voor stuk hun ver wachtingen, wensen en dromen over hoe de ander zou moeten zijn. maar de werkelijkheid gooit steeds weer roet in het eten. Of is het het noodlot? Louis Couperus schreef zijn ro man Noodlot aan het begin van zijn carrière in 1890. De negen tiende eeuw, waarin verschillen de wetenschappen een snelle ont- wikkelig doormaakten, liep ten einde: theorieën van mensen als Darwin, Marx en Freud knaagden aan het idee van de allesbestie- rende God en in de kunst ont stond een naturalistische stro ming, die zocht naar een vorm van 'objectieve verslaggeving' over de mens en zijn omgeving. Hoewel Couperus zich nooit bij een bepaalde literaire stroming aansloot, vallen in Noodlot wel degelijk naturalistische trekken te bespeuren. In het boek doet Couperus via de belevenissen van Fijank, Bertie en Eve verslag van zijn eigen drijfveren en geaard heid. Hoewel het woord 'homo seksueel' nergens valt wordt de min of meer homo-erotische aan leg van Couperus vertaald in de vriendschap tussen Bertie en Frank. Uit biografische gegevens over de schrijver blijkt dat Cou perus in de periode dat hij Nood lot schreef, vriendschappelijke gevoelens opvatte voor een jonge officier, Johan Ram geheten. In diezelfde tijd bereidde hij zich voor op zijn verloving met zijn nichtje Elisabeth Baud, met wie hij in september 1891 trouwde. De teksten in 'Noodlot' zijn, on danks de vaak lange en ouder wets aandoende zinnen, indrin gend, effectief en soms ook ko misch. Zo roept Bertie uit wan neer hij, na de wereldreis die Frank van zijn verliefdheid had moeten genezen. Eve in Scheve- ningen signaleert: "Hebben we daarvoor de hele wereld omge zwalkt?" De personages filosoferen een flink eind weg over het leven, maar zijn ze ook werkelijk in staat hun eigen weg te bepalen? Een ontmoeting als die met Eve in Scheveningen kan toch bijna geen toeval meer genoemd wor den. De 'ejgen wil' lijkt niet meer dan een illusie. Hoe hard ze ook hun best doen, het krampachtige streven naar geluk van Bertie, Frank en Eve voert hen uiteinde lijk naar hun ondergang. Als ma rionetten aan de touwtjes van het Noodlot. RF.RNADETTE NEELISSEN Accent ligt op Scandinavische muziek DEN HAAG (GPD) - Ook het ko mend seizoen speelt het Residentie- Orkest veel nieuw repertoire. Een belangrijk deel daarvan is te beluis teren in de serie I, die ditmaal tot veertien concerten is uitgebreid. Deze reeks is opgesplitst in drie on derwerpen: een basisserie, een reeks van vier componistenportret ten en een zestal programma's, die geheel aan de Skandinavische mu ziek is gewijd. Elk van deze programma's is vol gens de aloude, destijds door ex- ar tistiek directeur Piet Veenstra in het leven geroepen 'Vanuit' formule opgebouwd en centreert zich bij voorbeeld rond een bepaalde com ponist of een specifieke periode uit de muziekgeschiedenis. Naast programma's rond Nielsen en Sibelius komt onder andere de Zweedse muziek uitvoerig aan bod. Zo komt de componist Ingvar Lid- holm in April speciaal voor een van deze produkties naar Den Haag. Ka- gel, Ligeti, Henze en Berio worden voorts in de vier portretten aan de orde gesteld. In het kader van laatst genoemde concerten kunnen de Nederlandse premières van onder meer het Vioolconcert van Ligeti (23 februari), de Zevende symfonie van Henze (13 april) en 'Continuo' van Berio (9 juni, in samenwerking met het Holland Festival) tegemoet worden gezien. De componisten zullen zelf al dan niet als dirigent bij deze evenementen aanwezig zijn. De huidige artistiek directeur van het RO. Theo Muller, stelt echter met nadruk, dat minder bekend re pertoire - dit in tegenstelling tot voorgaande jaren - ook in de gewo ne abonnementsseries een grotere rol zal gaan spelen. Zo belooft de se rie C2 onder andere de Nederlandse primeur van de 'Vijf fragmenten' van Sjostakovitsj. de serie B. de ou verture 'In memoriam Heinrich von Kleist' van Joachim en de serie 'Het Romantisch Vioolconcert' de Ne derlandse concertpremière van het Vioolconcert Keizen van de Ziel' van Janacek (met als soliste Theo dora Geraets). De meest traditione le concertreeks is de serie P, de pro menadeconcerten, waarop een aan tal herhalingen ten gehore worden gebracht: "Hierdoor kan er echter méér tijd worden gereserveerd voor het instuderen van nieuw repertoi re", aldus Theo Muller, die hier nog eens mee onderstreept, dat het mot to van het nieuwe seizoensprogram ma 'Het avontuur als traditie' zeker geen loze kreet is. UTRECHT (ANP) - Het Culemborgse bedrijf HF Style moet onmiddellijk stoppen met het maken en verhandelen van een stoel naar een model van Gerrit Rietveld. De Italiaanse meubelfabrikant Cassina had zo'n verbod in kort geding geëist. De rechtbankpresident in Utrecht, mr. C. baron van Ha- rinxma thoe Slooten, gaf Cassina gisteren gelijk. Het Culemborgse bedrijf moet de voorraad afgeven maar Cassina ook een lijst overhandigen van de klanten die de stoel hebben gekocht. Gernt Rietveld ontwierp de stoel in 1935. Negen jaar geleden kreeg Cas sina de exclusieve licentie voor het produceren en exploiteren van meu belontwerpen van Rietveld voor de hele wereld. Cassina's raadsman had aangevoerd dat de Auteurswet ook bescherming biedt aan meubelontwer pen. Het Culemborgse bedrijf vond echter dat zijn stoel een afleiding is van een vroeger ontwerp en dat het dus niet oorspronkelijk is. De twee'stoelen zouden volgens het bedrijf erg verschillen. De rechtbankpresident meent nu dat de stoelen "identiek of in overwegende mate gelijkend" zijn. Over treding van het verbod komt HF Style op 10.000 gulden per keer te staan. Roman Zweedse Agneta Pleyel speelt in Nederlands-Indië Agneta Pleijel (1940) was in Zweden al bekend als toneelschrijfster, journaliste en dichteres toen zij in 1987 als romanschrijfster debuteerde raet 'Wie steeds op de wind let'. Het is een prachtige familiekroniek rond haar grootvader Abel, die een schilderscarrière liet schieten om zijn geluk te zoeken in Nederlands-Indië. Ter promotie van de bij Meulenhoff verschenen vertaling bracht Pleijel een kort bezoek aan Nederland. "Voor de Zweedse lezers is mijn boek veel exotischer dan voor jullie. Het hoort hier bijna". AMSTERDAM Jarenlang schreef Agneta Pleijel voor de Zweedse krant Aftonbladet. Ze ren de van het ene onderwerp naar het jandere en schreef in haar vrije tijd voor toneel en televisie. De journa listiek beviel haar steeds minder en in 1979 nam ze ontslag. "Als journa list moet je je altijd bezighouden met de feiten. Ik had behoefte aan meer vrijheid". Ze spreekt Engels, maar zo nu en dan gebruikt ze een Nederlands woord. "Mijn moeder is half-In- disch en kwam pas op haar twaalfde jaar naar Zweden, 's Zomers werd er bij ons thuis Nederlands gespro ken. Dan kwamen er allerlei Indi sche tantes uit Nederland over. In Nederland heb ik moeite het te ver staan, maar toen ik in '78 met mijn moeder Java bezocht, verstond ik elk woord. Die mensen spraken nog het koloniale Nederlands dat ik uit mijn jeugd herkende". In die tijd had ze nog geen plan nen een roman te schrijven, maar ze hield wel notities bij. Die kwamen haar een paar jaar later goed van pas. "Het begon ermee dat ik elke dag een kort stukje schreef. Het was een verademing eindelijk eens niet in opdracht te werken. Al schrij vend bleek het verhaal zich steeds meer op mijn grootouders te con centreren". In 'Wie steeds op de wind let' schrijft ze ergens: "Ik heb moeite wat ik weet en wat ter plekke ont staat uit elkaar te houden, en herin neringen te onderscheiden van fan tasie. Ik ontdek dat die twee meer met elkaar verwant zijn dan ik ver moedde". Hoofdpersoon van de ro- door Gerlof Leistra man is haar grootvader Abel. een veelbelovend kunstenaar, die zijn schilderscarrière en zijn verloofde Estrid in de steek laat om in navol ging van zijn broer Oskar zijn geluk te zoeken in Nederlands-Indiè. Pas na dertig jaar keert hij terug, met vrouw en kinderen. Intuïtie Haar grootvader stierf toen Agneta twintig was. "Hij was een fascine rende man, die verhalen vertelde waarvan je nooit wist of ze wel waar waren. Achteraf bleek het groten deels te kloppen. Maar het was alle maal zo ver en vreemd, dat kon je je als kind niet voorstellen. Hij had een kunstopleiding gevolgd en zijn vroege werk was kleurrijk en sterk, verwant aan dat van de Impressio nisten". Pleijel vroeg zich af waarom haar grootvader naar Indië ging en voor al waarom hij zolang wegbleef. "En daarbij liet ik mijn fantasie werken met de schaarse feiten die ik had. Ik was blij dat ik niet teveel documen ten tot mijn beschikking had. Daar door had ik meer vrijheid". Kort na verschijning van de ro man kreeg ze een telefoontje van een 83-jarige vrouw. "Ze had het boek gelezen en was zeer ontroerd. Het was de dochter van Estrid! Ze veronderstelde dat ik brieven en fo to's van haar moeder had en wilde die graag zten. Toen ik zei dat ik uit sluitend op mijn intuïtie was afge gaan. werd ze stil. Ze was stomver baasd dat ik haar moeder zo waar heidsgetrouw had geschetst, het ka rakter en zelfs haar uiterlijk. Ik zocht haar op en kreeg voor het eerst foto's van Estrid te zien. Dat was een heel emotioneel moment: dat was mijn Estrid!" "In mijn boek probeer ik de hoofdpersonen ook te beschrijven door kunst die ze maken of in de ka mer hebben hangen. Het karakter van Estrid schets ik via tekeningen die ze op de kunstacademie maakte. Een van die tekeningen die ik zelf verzonnen had hing bij haar dochter in de keuken. Dat alles was een bevestiging van de juistheid van mijn intuïtie". Haar roman sluit naadloos aan bij 'onze' Indische literatuur. Pleijel: "Ik kende het werk van Rob Nieu- wenhuys, maar de meeste boeken heb ik pas na afloop gelezen. Maria Dermóut bijvoorbeeld. Ik ben ech ter altijd al verslingerd geweest aan boeken over exotische landen. Schrijvers als Conrad en Graham Greene behoren tot mijn favorie ten". Een paar maanden geleden publi ceerde Pleijel in Zweden haar twee de roman. "Dat is een heel ander boek. Eerst wilde ik een aanvulling op mijn eerste boek schrijven, maar nu vanuit het perspectief van Os kar. Ik wilde hem gerechtigheid doen, want zijn visie krijg je niet te horen. Maar ik ontdekte al snel dat ik voor dat boek meer research zou moeten doen. Hij stierf ver voor mijn geboorte, met hem heb ik dus geen persoonlijke relatie. Mijn tweede boek is een kleine kroniek van een arme Zweedse familie in de jaren vijftig, toen de Spoetnik werd gelanceerd". Voor een derde roman heeft ze al wel een idee, maar voorlopig geen tijd. "Ik ben voorzitter van de PEN- club in Zweden en dat kost mij meer tijd dan ik had gedacht". Om toch geld te verdienen schreef ze tussen de bedrijven door een vier delige serie voor de Zweedse televi sie over de ervaringen van immigra- Agneta Pleyel: "Ik kende het werk tie-ouders die ervan worden ver dacht dat ze hun kind seksueel mis bruiken. "Maar toen wist ik niet dat an Rob Nieuwenhuys". mijn debuutroman zo goed zou ver kopen. Voor de Zweedse lezers is het veel exotischer dan voor jullie. Maar ik ben heel blij dat er nu ook een Nederlandse vertaling is. Het is in zekere zin jullie geschiedenis". UTRECHT - Dit jaar is het hondervijfentwintig jaar geleden dat Lewis Carroll's boek 'Alice in Wonderland' verscheen. Ter gelegenheid daarvan speelt het Zuidelijk Toneel aanstaande zondag in de stadsschouwburg van Tilburg de première 'Alice. Alice'een toneelbewerking van het boek. Medewerkenden zijn onder andere Nelly Fnjda en Sylvia de Leur. Van links naar rechts: Zevenslaper (Piet-Hein Slotj, Maartse Haas tJeroen Klaassent Hoedenmaker (Johan Oomsen Alice (Ryan van den Akker). uoto gfu>

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 25