Geen pet maar een doornenkroon Hetze tegen naakfotografie Variatie en kwaliteit Peter de Baan artistiek leider RO-theater Fel protest BBK tegen 'uitkleden' kunstenaars VAN ONDEREN! DINSDAG 10 APRIL 1990 PAGINA 23 PODIÜMBLIK Dubbel Dwars De theaterweek in de Leidse Schouwburg begint met de 'krankzinnige theaterproduktie' Er staat een gek om de hoek van Jack Spijkermans cabaretgezel schap 'Dubbel Dwars'. Spijker man himself zal zich op woens dagavond per racefiets tussen het publiek begeven. De rode draad die door het programma heen loopt is de aloude vraagstelling: wat is gek, wat is normaal? Theo van Gogh In 'De Rode Bloem', een stxik dat wordt gespeeld door Joost Prin sen, Titus Thiel Groenestege, Wil van de Meer en Bart Oomen, wordt de relatie tussen de broers Vincent en Theo van Gogh nader uitgediept. Door Theo's ogen krij gen wij een beeld gepresenteerd van het leven van de gedreven schilder. Centraal in deze voor stelling- staat de korte spanne tijds die is verstreken tussen de dood van de beide broers. Vrij dagavond in de Leidse Schouw burg. De Kersentuin Over dingen die voorbijgaan en Hommages aan de 'lijdende' schilder Van Gogh VENLO/NIJMEGEN (GPD) Via de Hilversumse zen ders is hij weer bijna dage lijks te horen: de opnieuw uitgebrachte hommage die zanger Don Maclean ruim vijftien jaar geleden aan Vin cent van Gogh bracht. Ieder brengt zijn eigen hommage aan Van Gogh, maar in het Venlose museum Van Bom mel van Dam zijn de enige 'officiële' hommages, uitge geven door de Stichting Vin cent Van Gogh, te zien. Aan de muren hangen de twintig affiches, door even zoveel kunstenaars in opdracht van de Stichting ter gelegenheid van 'het jaar' gemaakt, naast een aantal originele ontwer pen. door Henk Meutgeert Het aardige aan de affiches van de twintig, met onder hen Peter Blake, Jan Fabre, Richard Long en Law rence Weiner, is dat ze alle nauw Hunter Thompson voor de rechter ASPEN (AP) - Hunter Thompson, peetvader van 'the new journalism', is gisteren na een aanklacht door een voormalige porno-actrice voor een rechtbank geleid en beschul digd van onder meer het bezit van drugs. Thompson, schrijver van 'Angst en walging in Las Vegas' en 'Heli's Angels', verklaarde onschuldig te zijn aan het hem ten laste gelegde, te weten seksuele mishandeling in de derde graad, geweldpleging in de derde graad en bezit van marihua- Gail Palmer-Slater (35), ster in 'De Erotische Avonturen van Candy', had aangevoerd dat Thompson de inhoud van een glas naar haar had gegooid, een van haar borsten ge weld had aangedaan en haar in het algemeen gewelddadig had bena derd. Een en ander zou hebben plaatsgehad tijdens een bezoek dat zij aan zijn woning bracht op 21 fe bruari jongstleden. De aanklacht leidde ertoe dat de politie de woning van Thompson (52) doorzocht en daar LSD, cocaï ne, het kalmeringsmiddel Diaze pam en marihuana in beslag nam. Ook werden verboden slaghoedjes gevonden. Thompson, die f JH heim van maakte dat hij drugs ge bruikte, verklaarde na afloop van de zitting dat er sprake is van "een hek senjacht". "Ik sta voor alles waar zij niet van houden," aldus de schrij- Palmer-Slater zei dat zij naar Thompsons woning was gegaan om een zakelijke kwestie te bespreken en dat haar gastheer kwaad werd toen zij de zaak niet in een badkuip met hem wilde bepraten. Thomp son zei dat Palmer-Slater dronken was geweest en gemeenschap met hem wilde hebben, waarop hij haar van zich af had geduwd. aansluiten bij hun overige werk: ze zijn als zodanig herkenbaar. Jan Fabre's bic-balpen; Peter Blake's groep geportretteerden geplaatst voor het caféterras in Arles, Els- worth Kelly's schuin afgesneden groene vlak. Allemaal op affichefor maat, maar de originelen laten zien dat er nogal verschillen zijn. Garouste's stoel is origineél op fors schilderijformaat; Enzo Cucchi le verde een veel kleinere bijdrage, en Paolini's poster blijkt ook echt een collage te zijn. Al met al vormen de ze posters een veel interessantere en mooiere serie souvenirs van het jaar dan de stropdassen, flessen wijn en Van Gogh-horloges. Eén van de posters uit de serie werd gemaakt door de Tsjechische, nu Franse, dichteï/beeldend kun stenaar Jiri Kolar. Van zijn hand wordt in Venlo een reeks 'odes' aan Van Gogh getoond; collages be staand uit (delen van) schilderijen die door Kolar zijn gemanipuleerd. De Tsjech brengt al sinds de jaren vijftig hommages aan beroemde schilders. Schilderijen nemen de vorm aan van vlinders of vogels en worden gecombineerd met werken van an dere kunstenaars. Voorop de catalo gus prijkt een werk dat staat voor de manier van werken van Kolar: te gen een achtergrond van brieffrag menten van de schilder staart zijn rond uitgeknipte oog, omringd door een sterrenhemel, de beschouwer aan. Kólar kruipt in het oog en de huid van de schilder en maakt zijn schilderijen opnieuw. Waar Van Gogh zijn werk op bouwt uit geschilderde vlakken en strepen, gaat Kolar nog verder, hij ontleedt de schilderijen opnieuw, maakt er blokjes of lamellen van, manipuleert en verdubbelt kleuren en combineert schilderijen uit de Nederlandse en Franse periode tot nieuwe werken. Ondanks de soms verrassende resultaten en het res pect voor de schilder van waaruit Kolar werkt, bezit zijn werk toch een zekere voorspelbaarheid. Vrouwen In het Nijmeegse Museum De Com- manderie brengt fotografe Miep ter Hoeven haar hommage aan Van Gogh, en nog meer aan de vrouwen die hij schilderde. In de catalogus uit ze zelfs de veronderstelling dat in deze vrouwenportretten de ware Van Gogh naar voren komt; geldge brek zou hem hebben verhinderd er meer te maken. Ter Hoeven reisde twee jaar geleden in het gezelschap van onder anderen Van Gogh-ken- ner Ronald Pickvance naar Arles en omgeving. Een brief van Pickvance over het project is in de catalogus opgenomen. Ter Hoeven maakte foto's van de vrouwenportretten van Van Gogh, manipuleerde ze waardoor ze bij- Tentoonstelling Ars Aemula Naturae Expositie: Voorjaarsexpositie van het werk van leden van 'Ars Aemula Naturae', Pieterskerkgracht 9 te Leiden. Tot 22 april dagelijks geopend van 13.00 tot 16.00 uur. LEIDEN - Wat is het verschil tus sen een beroepskunstenaar en een amateur? Volgens mevrouw drs. Yvonne van Baarle heeft dat alles te maken met financiën, op leiding en ervaring. Va"n Baarle is hoofd directie Kunst en Cultuur wan de gemeente Leiden. Zater dag jongstleden opende zij de nieuwe voorjaarsexpositie van schilder- en tekengenootschap 'Ars Aemula Naturae' te Leiden. Dit deed ze met eeh pleidooi voor kwaliteit. Kwaliteit is in ieder ge val géén criterium voor de be- roepsstatus van de kunstenaar, aldus van Baarle, want kwaliteit treffen we zowel bij de beroeps kunstenaar als bij de amateur aan. Rijst bij mij ogenblikkelijk de vraag: wat zijn dan de criteria voor kwaliteit? Wel, dat mochten 'de genodigden zelf uitmaken. Toen konden we opgelucht en met de nodige voorkennis de ten toonstelling gaan bekijken. Ik heb besloten om de grap van amateurkunstenaar en be roepsfotograaf John Hakkaart een kwaliteits keurmerk te geven. Wat John Hakkaart een 'grap' noemt, is in wezen een aardige en verfrissende kijk op hedendaag se, realistische schilderkunst. Hij maakte een drietal stillevens met emaille en tinnen gebruiksvoor werpen. Het zijn geliefde objec ten voor een stillevenschilder als Henk Helmantel. De voortreffelij ke techniek van laatstgenoemde kunstenaar geeft zijn werk het re alisme van een foto. Dat maakt Helmantel tot een zeer bewonder de, maar ook fel-bekritiseerde kunstenaar. De grap van John Hakkaart is dat zijn stillevens échte foto's zijn. Daarmee heeft hij een boeiend discussiepunt aangesneden. Fanny Mazure is vertegenwoor digd met de schilderijen 'Le sacre du Printemps' en 'Voorbij de Yangtze'. Ik kom haar werk regel matig tegen in de Leidse galeries en'elke keer word ik getroffen door het abstracte spel van struc turen, grillige vormen en het so bere, heldere kleurgebruik. In 'Sacre du Printemps' is het kleur gebruik, overeenkomstig de titel, wat explosiever geworden. Ook Mazure krijgt van mij het kwali teitskeurmerk. Tot slot Goke Levcrland: sculp turen in brons en een naakt en portret in acrylverf. De kunstena res tracht haar sculpturen snel heid te geven. Een kat bijvoor beeld, met een dikke staart, een gekromde rug, waar-de wervelko lom uitsteekt, een ferme draai in zijn bovenlichaam en een voor poot, die trilt van spanning. Of een uil, balancerend op de rand van zijn sokkel, op het moment dat hij weg wil vliegen. Schelheid ligt niet alleen besloten in de hou ding van de dieren, maar ook in de techniek van afgietsels naar grof geboetseerde modellen. Een sprekende momentopname is ook in de schilderijen van Goke Leverland sterk aanwezig. Zoals gebruikelijk is voor de exposities in 'Ars Aemula Natu rae', wordt ook deze expositie ge kenmerkt door een grote variatie en getuigen de werken over het algemeen van een uitstekende technische vaardigheid van de le den. Dat is niet hetzelfde als een hoge kwaliteit. Gelukkig is kwali teit, aldus van Baarle, vóór alles subjectief... LISETTE OOMEN CINCINNATI (AFP) - In de Ame rikaanse staat Ohio moeten de poli tie en overheid van de stad Cincin nati afzien van verdere actie tegen een museum dat werk vertoont van de fotograaf Robert Mapplethorpe. Dit heeft een federale rechtbank be volen. Zeven van Mapplethorpes werken zijn door anti-porno-activis ten als 'obsöeen' gebrandmerkt. Tegen het werk van Mapplethor pe is in Cincinnati, zetel van de Na tionale Coalitie tegen pornografie, een ware hetze ontstaan. De procu reur van Ohio beschuldigde zater dag het Contemporary Arts Center van de stad en zijn directeur, Den nis Barrie, van obsceniteiten. De politie deed een inval in het Arts Center en verjaagde de circa 500 be zoekers om de omstreden werken te Werk Robert Mapplethorpe te 'obsceen' voor Cincinnati fotograferen. Het gaat om foto's van bijna naakte kinderen en geslachts verkeer tussen homosexuele man- Cincinnati en de gemeente Ha milton waarin de stad ligt mogen geen verdere acties tegen Barrie en het museum ondernemen zolang het proces dat de staat Ohio tegen hen heeft aangespannen nog bezig s. De tentoonstelling rond het werk 'an Mapplethorpe, die vorig jaar tan AIDS overleed, trok op de ope- ïingsdag zaterdag meer dan 3.000 record voor Cincinna- Vorig jaar drong de controverse rond Mapplethorpes foto's door tot het Amerikaanse Congres toen bleek dat een expositie van zijn werk deels was gesubsidieerd met publieke gelden. De Senaat stemde toen in met een voorstel van de con servatieve senator Jesse Helms, een vooraanstaand lid van de liga tegen pornografie in de kunst, om federa le subsidies aan obscene of godslas terlijke artiesten en tentoonstellin gen te beperken. Het amendement werd in het Huis van Afgevaardig den verworpen. i die daar niets van willen weten. Zo zou je het toneelstuk 'De kersentuin' misschien nóg het best kunnen typeren. Onder regie van Hans Croiset brengt Het Nationa le Toneel deze klassieker van An ton Tsjechov op zaterdagavond 14 april in de Leidse Schouwburg. Rolbezetting o.a. Anne Wil Blan- kers. Wil van Kralingen en Peter Tuinman. Onstuimig bloed Het RO Theater brengt op woens dag- en donderdagavond in het LAK-Theater een stuk met de veel zeggende naam 'La Turbia San- gre' (Het onstuimige bloed). Het gaat over de vriendschap tussen drie kunstenaars van wereldfor maat. te weten: de filmer Luis in van Anton Tsjechov door Het Nationale To- Blom, Will van Kralingen en Marleen Stoltz. (foto Pan Sok) Bunuel, de schilder Salvadore Dali en de schrijver Frederico Garcia Lorca. Regisseur Ruurt de Maesschalck werd geïnspireerd door de vriendschap die heeft be staan tussen dit drietal. Voor meer informatie zie het artikel op deze pagina. Bukshag 'Bukshag'. Zo heet de nieuwe voorstelling van het duo Jim van der Woude en Han Bennink. Van der Woude, die in het programma boekje van het LAK 'de drager van het beweeglijkste hoofd aller tijden' wordt genoemd, presen teert hier samen met Han Ben nink een 'pittige melange' van grappen, spontane opwellingen en mime-stukjes. Hommage aan Vincent van Gogh i voorbeeld langgerekt of in elkaar gedrukt op het papier terecht kwa men en schilderde ze daarna gedeel telijk over. De 'Arlesienne' ver schijnt in drie versies en wordt ge spiegeld. Haar gezicht wordt krijt wit, beschadigd en verminkt. De 'Antwerpse' vrouw verdwijnt bijna in de achtergrond als was het een schilderij van Matthijs Maris. De werkwijze doet denken aan de 'Uebermahlungen' van Arnulf Rai- ner. De serie in Nijmegen eindigt met een zelfportret van Van Gogh, met verbeten mond en voorzien van iets. dat op een doornenkroon lijkt. De lijdende schilder als een icoon, zo lijkt het, en die visie lijkt ook de achtergrond van het andere werk te bepalen. 'Hommage aan Vincent Van Gogh' en Jiri Kolar: Ode aan Van Gogh'. Tot en met 6 mei in Muse um Van Bommel van Dam, Deken van Oppensingcl Venlo. Open: dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 16.30 uur, zaterdag en zondag van 14 tot 17 uur. 'Vincent van Gogh: vrouw en model', werk van Miep ter Hoeven. Tot en met 29 april in De Commanderie, Franse Plaats Nijmegen: Open: dagelijks van 10 tot 17 uur, zondags van 13 tot 17 uur. ROTTERDAM (ANP) - Peter de Baan (43) wordt de nieuwe artistiek leider van het RO-theater in Rotter dam. Hij zal met ingang van 1 au gustus 1991 het artistiek leider schap van het Rotterdamse toneel gezelschap overnemen van Jos Thie en Antoine Uitdehaag. Peter de Baan is negen jaar (1972-1981) artis tiek leider geweest van Toneel groep Sater. Als freelance-regisseur heeft hij voorstellingen gemaakt voor onder andere het Publieksthe- ater, Globe en het Holland Festival. AMSTERDAM (ANP) - De Be roepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK) vreest dat veel beeldende kunstenaars in de pro blemen komen omdat het Voorzie ningsfonds voor Kunstenaars niet meer in alle gevallen een bijdrage levert aan de dekking van beroeps kosten. De BBK heeft tegen deze "ingrijpende aanslag op de positie van beeldende kunstenaars" gepro testeerd bij het ministerie van cul tuur (WVC). Het bestuur van het Voorzie ningsfonds deelde begin april aan de besturen van de aangesloten or ganisaties mee dat er geen geld meer beschikbaar is voor kunste naars die volgens een "knipkaart- systeem" gedurende vijf halfjaar lijkse periodes in vijf jaar een ver goeding hebben gekregen. Het fonds is opgericht na het opheffen van de Beeldende Kunstenaars Re geling (BKR) in 1987. De afgelopen jaren is er wegens teruglopende subsidies steeds sprake geweest van problemen bij de toekenning van beroepskosten aan kunstenaars die daar formeel wel voor in aan merking kwamen. De BBK keert zich tegen het plan van minister d' Ancona een Stich ting Nationaal Fonds voor Kunst opdrachten op te richten. Het stre ven samenhang in het opdrachten- beleid te verkrijgen zodat meer kunstenaars van deze geldstroom kunnen profiteren, is volgens de vereniging gestrand "in een uitge kleed voorstel". "In een dergelijke onduidelijke situatie is het handha ven van structurele beroepskosten van levensbelang voor nagenoeg al le beeldende kunstenaars". De ver eniging pleit daarom bij het minis terie in de eerste plaats voor af schaffing van het "onmogelijke knipkaartsysteem" dat na de af schaffing van de BKR voor "een tweede sanering" onder kunste naars heeft gezorgd. SPRINGDANCEFESTIVAL - In het kader van het Springdance Fes tival van 20 april tot 5 mei in Rotter dam, programmeert de Rotterdam se Kunststichting in zaal „De Unie" in dezelfde periode films en video's en gesprekken over de verbanden tussen dans, film en muziek. Op zaterdag 21 april is er bij voor beeld de Nederlandse première van de film „Die Klage der Kaiserin" van Pina Bausch, zondag 22 april is er een ontmoeting met Jean-Claude Gallotta. NEW YORK - De School of American Ballet repeteert met bouwhelmen op. Hun repetitieruimte in het in aan bouw zijnde Lincoln Center in New York is al klaar, de rest van het gebouw nog niet. Vandaar deze uitmonste ring. (foto AP) In 1988 regisseerde hij bij het RO- theater het stuk "Masterclass" van David Pownall met Carol van Her wijnen in de rol van Stalin. Momenteel regisseert De Baan "Stroomopwaarts" van Alan Ayck- bourn met Geert de Jong en Gees Linnebank. Deze produktie zal na afloop van de theatertoernee door de VARA-televisie worden uitge zonden. De Baan is tevens op part time basis als leider verbonden aan Balie de B., een theaterwerkplaats in Amsterdam. Volgens woordvoerder H. Peg man van het RO-theater zal De Baan het huidige artistieke beleid van het gezelschap om toneel te maken voor een breed publiek, voortzet ten. Het is de bedoeling dat de nieu we artistiek leider ook de regie voor een aantal stukken per seizoen voor zijn rekening neemt. Daarnaast zal hij ook kleine produkties maken, die in het verlengde liggen van zijn huidige werk bij Balie de B. Vol gens Pegman is het RO-theater bij zonder verheugd over de benoe ming van De Baan, omdat hij als nummer één op het verlanglijstje stond van de commissie die was be last met het vinden van een nieuw artistiek leider. De huidige tweehoofdige leiding maakte eind vorig jaar bekend in 1991 op te willen stappen. Thie en Uitdehaag willen na zeven jaar bij het RO-theater iets anders gaan doen. J azz-trombonist Louis Nelson overleden NEW ORLEANS (GPD) - Jazz- trombonist Louis Nelson, die vori ge week aan de gevolgen van een auto-ongeluk overleed, is gisteren in zijn woonplaats New Orleans met traditionele muzikale eer begraven. Nelson werd 87, werkte sinds de vroege jaren '20 in New Orleans en was de afgelopen veertien jaar nog regelmatig in Nederland te horen. Hij was vermoedelijk de laatste ac tieve trombonist van de vooroorlog se Ragtime- en Swingorkesten. Louis Nelson bezat een rijkge schakeerde fluwelen sound. De staccato tailgate-stijl, die meestal met traditionele jazz wordt geasso cieerd, leerde hij pas na de oorlog spelen. Sidney Desvigne, die jaren lang de beste big band van New Or leans had geleid, ontbond toen zijn orkest en Nelson ging bij de kleine groep van trompettist Kid Thomas Valentine werken. Aanbiedingen om elders, bij be roemdere orkesten te komen spelen heeft hij altijd afgeslagen. Hij had een vrouw en twee kinderen en bij Desvigne een vaste job die 25 dollar in de week betaalde plus kost en in woning. "Why leave work to go to work", placht hij te antwoorden als hem werd gevraagd waarom hij nooit uit New Orleans weg is ge gaan. Ondanks een serie hartaanvallen maakte Louis Nelson tot vlak voor zijn dood regelmatig internationale tournees. Behalve in Europa was hij in Japan een geziene gast. In 1980 schatte hij het totale aantal bezoe kers van zijn Japanse concerten op vier miljoen. Twee eeuwen schilderkunst in museum Fodor AMSTERDAM <ANP) - In muse- um Fodor aan de Keizersgracht in Amsterdam is van 14 april tot en met 20 mei een tweede tentoonstel ling te zien die is samengesteld uit de collecties van het Stedelijk Mu seum en het Amsterdams -Histo risch Museum. Als leidraad voor de expositie 'Collectie n' is dit keer het landschap in de schilderkunst van de 19e en 20e eeuw gekozen. De werken zijn aangekocht door de musea zelf of verworven via de jaarlijkse aankopen van de afdeling kunstzaken van de gemeente. Daar naast worden schilderijen getoond uit het reservoir dat de vroegere Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) opleverde of uit schenkin gen. De vier vroegste schilderijen op de expositie dateren uit het midden van de negentiende eeuw en zijn in de collectie terecht gekomen als le gaten van de verzamelaars C.J. Fo dor en C.P. van Eeghen. Het zijn drie alpenlandschappen van de ro manticus Alexandre Calame (1810 - 1864) en een 'Schotse kust bij storm' van de maritieme schilder Theodo re Gudin (1802 - 1880). Recente schilders van wie werk is geselecteerd zijn onder meer Ger van Elk (1941), de op IJsland gebo ren kunstenaar Hreinn Fridfinns- son (1943), Dirk Wiarda (1943), Hans van den Hoek (1944) en Marien Schouten (1956).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23