Q
Nieuw beeld Zuid-Afrika in bioscoop
Swayze zint op wraak
Scola's verhaal
over teloorgang
van bioscoop
Breda viert 400
jaar Turfschip
met festival
Spaanse films
VRIJDAG 6 APRIL 1990
PAGINA 23
In cle jaren zestig was John Irvin in
Engeland een belangrijk documen
taire-filmer. Hij vertrok naar Ameri
ka en zijn bioscoopdebuut was de
niet onverdienstelijke oorlogsfilm
'The dogs of waf (1980). Even terug
in zijn geboorteland verraste hij met
het charmant-ironische drama
Turtle diary' (1985). Wie de subtiele
kwaliteiten daarvan vergelijkt met
zijn laatste Amerikaanse werk
('Raw deal', 'Hamburger Hill' en nu
'Next of kin') moet conluderen dat
Irvin ver onder zijn niveau bezigds.
Patrick Swayze, die sinds 'Dirty
dancing' en 'Road house' goed in de
markt ligt, speelt een politieman
van boerenafkomst. Als zijn broer
tje. door de onderwereld van .Chi
cago worden vermoord zint hij op
wraak. Complicaties ontstaan door-
'Splendor'; regie: Ettore Scola; hoofdrollen:
Marcello Mastroianni, Marina Vlady, Massimo
Troisi; theater: Kijkhuis, Leiden
Er zijn twee redenen waarom de
achteruitgang van de bioscoop in
Italië extra hard aankomt. De eerste
is heel prozaïsch: de ongebreidelde
groei van de commerciële televisie.
De tweede reden is romantischer.
Juist de Italiaanse film zorgde ooit
voor glorieuze hoogtepunten: spek
takelstukken en melodrama's, het
neorealisme, De Sica, Antonioni,
Fellini...
'Splendor', de nieuwste film van
Ettore Scola, gaat over de roman
tiek en de teloorgang van een bio
scoop in een kleine provincieplaats.
Dat onderwerp maakt de film bij
voorbaat sympathiek, maar helaas
is dat het meest positieve dat hier te
melden valt.
Marcello Mastroianni speelt ,de
bioscoopeigenaar Jordan. Als de
film begint zit hij treurend tussen
allerlei werklieden die druk doende
zijn het filmtheater te veranderen in
een meubelhal. Hij herinnert zich
de jaren waarin hij als kleine jongen
de grammofoon van het rondreizen
de bioscoopje van zijn vader be
diende. Na de oorlog werd hij eige
naar van 'Splendor'. Ooit stroomde
het publiek in drommen toe en was
hij belangrijker dan de burgemees
ter. Nu is een verzuurde criticus nog
de enige bezoeker.
Jordan is de ziel van het theater,
de charmante ouvreuse Chantal
(Marina Vlady) is de moeder en de
nerveuze operateur Luigi (Massimo
Troisi) het geweten. Verknocht aan
elkaar en aan de film.
De filmspotter kan in 'Splendor'
plezier beleven aan het herkennen
van de vele filmfragmenten, van
Fellini's 'Amarcórd' tot 'Z' van Cos
ta Gavras. Talloze affiches marke
ren de tijd waarin het verhaal zich
beweegt. Heel mooi is het moment
waarop de voorstelling van het
openluchtbioscoopje begint en de
openingsbeelden van 'Metropolis'
op het wapperende doek verschij
nen. Daar krijgt iedere rechtgeaar
de filmliefhebber een brok van in de
keel.
Jammer genoeg is die ontroering
door herkenning niet voldoende om
de hele film te dragen. Natuurlijk
weet Scola van tijd tot tijd het pu
bliek een glimlach te ontlokken.
Het verhaaltje blijft echter uiterma
te dun en de personages krijgen te
weinig invulling om te kunnen -
boeien. Het voortdurend heen en
weer springen in de tijd en de
schijnbaar willekeurige overgan
gen tussen kleur en zwart-wit ma
ken de film ook niet interessanter.
Bovendien heeft Scola de pech
dat Fellini hem twee jaar eerder met
'Intervista' het gras voor de voeten
wegmaaide. Een vergelijkbare film,
eveneens met Marcello Mastroian
ni, maar tienmaal beter. Het pijn
lijkste is wellicht het feit dat'Scola
zelf in 'C'Eravamo tanto amati' ook
al eens herinneringen aan de Itali
aanse film ophaalde. Dat waren bril
jante en intelligente eposides waar
bij 'Splendor' verbleekt als een on
beduidend niemendalletje.
L.B.
'Next of kin' is zo'n film die niets
anders beoogt dan anderhalf uur ac
tie en opwinding, afgewisseld met
een snedige opmerking of een over
bodig romantisch moment. Soms
weet Irvin een sfeervol moment te
scheppen en ruilt dat vervolgens
weer in voor sappige instant-effec
ten, gelukkig, gekruid met een
vleugje humor. Personages zijn
platte cliche's en het verhaal blijft
steken in een willekeurig samen
raapsel van ideetjes. De film wordt
afgesloten met een tamelijk bizarre
vechtpartij op het kerkhof. Koestert
Swayze Rambo-ambities?
Swayze's voornaamste tegenstan
der is een arrogante jonge gangster
die zich zeer smalend uitlaat over
die hillbillie-boertjes. 'Toch gek',
merkt zijn vader fijntjes op, 'zo spra
ken ze vroeger ook over de Sicilia-
nen'. Die vergelijking tussen de
maffia-clan en de boeren van Ken
tucky had een aardige rode draad-
kunnen vormen, mits iemand de
moeite had genomen clat fatsoenlijk
uit te werken.
De.aardigste figuur is de Ierse ac
teur Liam Neeson als de broer die
het platteland trouw is gebleven.
Naast het opgepoetste uiterlijk van
Swayze is zijn laconieke slordig
heid een verademing. Helaas is hij
nog steeds de minst kredietwaardi
ge van de twee. Het is dus Swayze
die als overlevende te voorschijn
komt.
LEO BANKERSEN
ir Patrick Swayze (rechts), te
AMSTERDAM (GPD) - Dit jaar is
het 400 jaar geleden, dat prins Mau-
rits met zijn troepen door de list met
het Turfschip het kasteel van Breda
op de Spanjaarden heroverde: Dat
wordt in Breda onder meer gevierd
met het filmfestival 'Cine Espanol,
kaleidoscoop van de moderne
Spaanse cinema', waar ook andere
Nederlandse filmhuizen een graan
tje (zo niet alle graantjes) van mee
pikken. In het Bredase filmhuis
Concordia en in theater Desmet in
Amsterdam zijn om te beginnen
vanaf vrijdag 6 april vier speelfilms
van J.J. Bigas Luna te zien,
Bigas Luna wordt internationaal
gezien als de belangrijkste vernieu
wer van de Spaanse cinema. Hij
werd door wijlen Huub Bals, op
richter en directeur vap Film Inter
national en het Filmfestival Rotter
dam, ontdekt op het festival van
Cannes in 1979, waar zijn film 'Bil
bao' te zien was.
'Bilbao' gaat over een ziekelijk
geobsedeerde verzamelaar van
vrouwen. De film is een schokken
de bewerking van Pinters 'The col
lector'; als meesterwerk bejubeld,
maar ook te beschouwen als porno
met artistieke pretenties. 'Bilbao' is
een van de vier films van Bigas
Luna, die in het leader van 'Cine
Espanol' vertoond worden, De ove
rige drie films zijn 'Caniche' (1979),
'Lola' (1985) en 'Angustia' (1987).
BIOSCOPEN
Aan censuur ontsnapte films te zien in Amsterdam en Rotterdam
AMSTERDAM (GPD) - 'Cinema un
der siege' is het antwoord op 'Cry
freedom'. Dit anti-apartheidsdrama
van Sir Richard Attenborough en
soortgelijke films als 'A world apart'
en 'A dry white season' hebben er
voor gezorgd dat Zuid-Afrika geen
onbekende meer is in cle bioscoop.
door
Leo Bankerse
Maar is dit het echte Zuid-Afrika?
Een veel gehoorde kritiek op 'Cry
freedom' was immers dat de zaak
toch weer door de bril van de libera
le blanke werd bekeken. Bovenge
noemde films waren bovendien
Britse en Amerikaanse produkties
waar geen Zuidafrikaanse filmma
ker aan te pas kwam. 'Cinema under
siege' laat de films zien die wel in
Zuid-Afrika zijn gemaakt. Films die
aan de controle van de regering zijn
ontsnapt en die samen een caleido
scoop van de Zuidafrikaanse wer
kelijkheid vormen. Een beeld van
Zuid-Afrika zoals dat tot nu toe niet
in de bioscoop, en ook niet in het tv-
journaal te zien was.
Het festival is gisteren geopend in
het Amsterdamse Filmtheater
Desmet met de wereldpremière van
'The schoolmaster' van Jean Delbe-
ke. Een filrh over een gekleurde
vrouw en een Poolse immigrant, die
op dramatische wijze kennis maken
met het racistische bewind van de
Nationale Partij die in 1948 aan de
macht komt. Hiernaast zijn er nog
veertig andere korte en lange films
en documentaires. Enkele daarvan,
waaronder 'Mapantsula', 'The
guest', 'The stick' en 'Windprints'
hebben op buitenlandse festivals al
veel aandacht getrokken. In de
week na de opening is 'Cinema un
der siege' te zien in Amsterdam en
Rotterdam, en vervolgens ook in
een groot aantal andere steden.
De organisatie is in handen van
het South African Community Cul
tural Centre, een culturele organisa
tie van Zuidafrikaanse bannelingen
in Nederland. Het programma werd
voor een groot deel overgenomen
van het festival dat het Zuidafri
kaanse blad The Weekly Mail sinds
drie jaar in Johannesburg en Kaap
stad organiseert. Een festival dat
daar doelbewust, de strijd met de
censuur aanbindt.
Die censuur drukt een zwaar
stempel op de Zuidafrikaanse film.
De overheidscontrole is minstens
zo ingrijpend als tot voor kort in
Oost-Europa. Op dit moment wordt
het overgrote deel van de Zuidafri
kaanse filmproduktie (en de televi
sie niet te vergeten) doeltreffend in
de hand gehouden, door de blanke
regering en regeringsgetrouwe pro-
duktiemaatschappijen. Dat levert
soms merkwaardige situaties op.
Door subsidies en speciale belas
tingmaatregelen werd de filmbusi-
ness voor investeerders uitermate
lucratief. De filmproduktie maakte
in de afgelopen jaren een explosie
ve groei door, en het was niet eens
nodig om die films ook in roulatie te
brengen. Minstens de helft is nooit
te zien geweest. En kwaliteitsfilms
heeft het ook al nauwelijks opgele
verd. De films in 'Cinema under sie
ge' hebben echter niet van deze fi
nanciële voordelen kunnen profite
ren. Ze zijn stuk voor stuk gemaakt
met geld uit de schaarse onafhanke
lijke, vaak buitenlandse br<
Scène uit 'Windprints'
Hoe moeilijk het is om in Zuid-
Afrika een onafhankelijk geluid te
laten horen, blijkt wel uit de erva
ringen van twee regisseurs dié ter
gelegenheid van 'Cinema under sie
ge' in Amsterdam waren. Jimi Mat
thews (maker van de muziekfilm
'I'd love to feel free in my land') had
het geluk dat hij met een beurs van
de Verenigde Naties naar de film
school in Londen kon. Terug in zijn
eigen land kreeg hij te maken met
het feit dat de grote studio's geen
boodschap hebben aan zwarte film
makers. Uiteindelijk deed hij came
rawerk voor buitenlandse nieuws
diensten. Na een paar jaar had hij
zoveel wreedheden gezien dat hij op
het punt stond om in te storten.
Toen kreeg hij in 1986 de kans om
voor de Britse tv de documentaire
'Suffer the Children' te maken. Het
resultaat was dat zijn paspoort werd
ingenomen.
Hoewel het na de voorvertoning
van een handvol films nog moeilijk
is om iets te zeggen over de kwali
teit van de meeste films, staat vast
dat 'Cinema under siege' in ieder ge
val zeer nieuwsgierig maakt. De
meeste films zijn van zeer recente
datum, en het programma biedt
heel wat meer dan louter anti-apart
heids getuigenissen. Hoewel het
vrijwel onvermijdelijk is dat de
apartheid op de een of andere ma
nier in beeld komt, is de strekking
van veel films eerder cultureel dan
direct politiek.
Een echte curiositeit is 'The ma
gie garden' uit 1952. Een blanke pro-
duktie met een geheel zwarte rolbe
zetting. Een onschuldige volksko
medie in een zwarte woonwijk die
na voltooiing toch maar niet in rou
latie <werd gebracht. De mensen die
er in speelden kregen de film dus
niet t,e zien.
Zuid-Afrika is volop in het
nieuws en 'Cinema under siege'
sluit daar uitstekend op aan. De on
bekendheid van de Zuidafrikaanse
film tot nu toe, de spannende ont
wikkelingen in Zuid-Afrika zelf en
vooral de gevarieerde opzet van het
festival zelf maken 'Cinema under
Siege' tot een van de meest interes
sante filmprogramma's van de
laatste tijd.
FILMS OP VIDEO
Zes jaar geleden zat de filmtak
van Walt Disney-studio's vrijwel
aan de grond. Er kwamen toen
enkele goedlopende films
('Splash', 'Three men and a baby')
en het ging-dnsnel tempo beter.
Het gaat nu zo goed dat Disney
een dochtermaatschappij heeft
opgericht voor de Benelux: Bene
vista Home Entertainment dat de
labels Walt Disney, Touchstone
en Hollywood Pictures gaat voe-
De eerste film die Benevista in
ons land: distribueert is 'New
York stories', een drieluik waar
aan de regisseurs Martin Scorse
se, Francis Coppola en Woody Al
len hebben meegewerkt. Het ver
haal van Scorsese over de,verhou
ding van schilder Nick Nolte en
leerlinge Rosanne Arquette is het
best gelukt. Het sprookje van
Coppola is fondanterig en teveel
een stijloefening in mooifilmerij.
Het deel van Allen draait voorna
melijk om één grap (maar wel een
heel mooie grap): een heerszuch
tige moeder wordt weggetoverd,
maar ze blijft vanuit de wolken
Aliens leven beheersen. Touch
stone Home Video.
Dat Francis Coppola het ook
beter kan laat hij zien in 'Tucker,
the man and his dream', een
mooie film over een man die beze
ten is van auto's en in staat blijkt
om een droom van een vierwieler
te ontwerpen. Meer dan vijftig
zullen er niet van worden ge
maakt, .want de gevestigde fir
ma's die concurrentie vrezen zijn
te sterk. Jeff Bridges overtuigt als
de man die alles offert voor zijn
droom, die ook een beetje de
Amerikaanse Droom is, die van
'de doorzetter wint'. Of niet, na
tuurlijk. CBS/Fox.
'Au revoir les enfants' van
Louis Malle heeft in Venetië de
Gouden Leeuw gewonnen en in
Frankrijk zeven Césars. Toch
heeft de film het in ons land nau
welijks gedaan; een tocht langs
de filmhuizen, daar hield het mee
op. Videobezitters kunnen thuis
de schade inhalen en genieten
van de neerslag van Malles eigen
jeugdervaringen in een bezet
land. Het leven van leerlingen in
een kostschool, de onderlinge
verhoudingen en de nazi-dreiging
zijn prachtig vormgegeven en
zelfs de knullige vertaling met
vreselijke woorden zoals 'jottum'
kan daar niets aan veranderen.
Concorde video.
Kwalitatief zeker even goed is
'Sex, lies and videotapes' van
Steven Soderbergh, de Canne-
swinnaar van vorig jaar. Persoon
lijke verhoudingen worden genu
anceerd getekend in deze praat
film waarin wordt getoond dat
mensen niet zijn wat ze lijken.
Seksualiteit en' de macht en on
macht van het uiten van genegen
heid voor anderen vormen de spil
waar het verhaal om draait. Ja
mes Spader, Addie MacDowell,
Peter Gallagher en Laura San
Giacomo acteren voortreffelijk.
Cannon.
Een jaar eerder ging de Gouden
Camera in Cannes naar regisseur
Mira Nair voor 'Salaam Bombay',
een mooie film over het harde le
ven van straatschoffies in de stra
ten van Bombay. De hoofdper
soon-, een aardig-ogend, volko
men onschuldig lijkend jongetje'
vervalt van kwaad tot erger zon
der dat hij er iets aan kan doen.
De film kan dienen als school
voorbeeld voor de wijze waarop
kinderen door de maatschappij
tot misdadigers worden gemaakt.
Het camerawerk is perfect. Op
vallend is het voortdurende ge
luid van verkeer dat je vrijwel
nooit in beeld krijgt: je weet dat
het er is, maar je ziet het niet. RCV
2001.
Voor de liefhebbers van 'films
van vroeger' twee oudjes. Uit 1960
is 'Butterfield 8' van Daniël
Mann, een niet helemaal gelukte
film over een prostituée die uit
helleven wil als ze de enige, ech
te, ware gevonden denkt te heb
ben. Het verhaal is niet je dat,
maar het spel is goed. Elizabeth
Taylor kreeg voor haar hoofdrol
een Oscar.
In 1963 maakte Peter Tewskbu-
ry 'Sunday in New York', een
luchtige komedie over een onge
repte dame die de liefde zoekt in
de grote stad. De hoofdrollen in
deze film, die is gebaseerd op een
theaterstuk, worden gespeeld
door Jane Fonda en Cliff Roberts
on. Beide films zijn door MG-
M/UA uitgebracht in de Classic
Collection.
Oliver North werd de bekend
ste man in Amerika nadat hij de
kluit flink had belazerd in de
Irangate-affaire waarin geld ver
kregen uit wapenhandel naar de
contra's in Nicaraqua ging. Ieder
een zou er rechtstreeks de bak
voor indraaien maar North niet,
in elk geval niet meteen. Hij werd
door zijn puur patriottische hou
ding de held van het volk, de ge
liefde Ollie waar rechters af moes
ten blijven. Hoe het zover kon ko
men toont 'Guts glory, the rise
and fall of Oliver North', een tv-
film van Mike Robe met David
Keith als North. Zorgvuldig is er
voor gezorgd dat de held niet ver
guisd wordt, maar dat hij even
min te veel wordt geëerd. Naïef,
dat is het beeld dat te voorschijn
komt, naïef en iets te veël met va
derlandslievend sop overgoten.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'Next of kin' - Lido, Leiden
'When harrry met sally' -
Voorschoten
'Erik de Viking' - Greenway, Voor
schoten
'Ghostbusters II' - Greenway, Voor
schoten
'Parenthood' - Astra, Wassenaar
'A-dry white season' - Astra, Wasse-
BLIJVERS
'Honey I shrunk the kids' - trucage-
film over voortploeterende miniatuur
mensjes - Lido, Leiden
'Wait until spring Bandini' - Greenway
Voorschoten
'The war of the Roses' - Michael Doug
las en Kathleen Turner voeren bittere
strijd rondom huiselijke aard - Lido,
Leiden en Euro, Alphen
'Born on the fourth of July' - Tom Cruir
se als Vietnam-veteraan Ron Kovic
aan de rolstoel gekluisterd - Lido, Lei
den
'Koko Flanel' - Urbanus als stermann
equin in bizarre modeshow - Luxor,
Leiden en Euro, Alphen
'Turner Hooch' - Politieagent Tom.
Hanks gaat op stap met zijn trouwe
hond Hooch - Lido, Leiden
'Black rain' - zinderend onheil met Mi
chael Douglas in Japan - Euro, Alphen
'Harlem nights' - magere komedie van
Eddie Murphy - Euro, Alphen
'Black rain' - Asta, 16 jr.
'Weekend at Bernie's' - Asta, 12 jr.
'Driving miss Daisy' - Babylon
(471656), al.
'Dead poets society' - Babylon, 12 jr.
'Wings of fame' - Babvlon. al.
'War of the Roses' - Cineac (630637), al.
'Harlem nights' - Cineac, 16 jr.
'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci
neac. 16 jr.
'Born on the fourth of July' - Metropo-
le (456756), 12 jr.
'Shirley Valentine' - Metropole, al.
'When Harry met Sally' - Metropole, al.
'Music box' - Metropole, 12 jr.
'Turner Hooch' - Odeon (462400), al.
'Koko Flanel' - Odeon, al.
'War of the Roses' - Odeon, al.
'Young Einstein' - Odeon, al.
'Monsieur Hire' - Studio (656402), 16 jr.
'Steel magnolias' - Studio, al.
'Camille ClaudeP - Studip, al.
AMSTERDAM
'Wings of fame' - Alfa (278806), al.
'The cook, the thief, his wife and her
lover' - Alfa, 16 jr.
'Sex, lies and videotape' - Alfa, al.
'Shirley Valentine' - Alfa, 16 jr.
'Oliver c
- Lido I
i Eurc
Alphen
'Dead poets society' - Robin Williams
als gedreven leraar Engels op middel
bare school - Lido, Leiden
'Nine and a half weeks' - Kim Basinger
en Mickey Rourke in broeierig liefdes
verhaal - Trianon, Leiden
'Voyeur' - Rex, Leiden
'De stam van de holebeer' - Trianon,
Leiden
'Het geheim van Nimh' - Astra, Wasse-
'Junglebook' - Greenway, Voorscho-
FILMHUIZEN
'Splendor' - Kijkhuis Leiden (vr. t/m
do.. 19.30 en 21.45 uur)
'Do the right thing' - Kijkhuis, Leiden
20.00 en 22.15 uur)
'Dangerous liaisons' - Kijkhuis, Lei
den (do. 20.00 en 22.15 uur)
'Radio days' - LAK-cinema, Leiden (di.
20.00 uur)
'Another woman' - LAK-cinema, Lei
den (di, 22.00 uur)
'Seven Samurai' - Filmhuis LVC, Lei
den (t/m morgen 21.15 uur)
'Veronico Cruz' - Parkfilmhuis, Al
phen (vanavond, 20.30 uur)
DEN HAAG
'Always' - Asta (463500), 12 i;
'War of the Roses' - Bellevue Cinera
ma, al.
'Crimes and misdemeanors', Cinera
ma, al.
'Koko Flanel' - Calypso (234876), al.
'Steel magnolias' - Calypso, al.
'Romuald Juliette' - Cinecenter
(236615), al.
'Monsieur Hire' - Cinecenter, 16 jr.
'Trop belle pour toil' - Cinecenter, 16 jr.
'Bagdad café' - Cinecenter, al.
'Always' - Cinema (151243), al.
'War of the Roses' - Cinema, al.
- City (234579), 12 jr.
'Turner Hooch' - City, al.
'Weekend at Bernie's' - City, al.
'Young Einstein' - City, al.
'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci
ty, al.
'Harlem nights' - City, 12 jr.
'Born on the fourth of July' - City, 12 jr.
Kurosawa retrospectief - Kriterion
(231708)
'Dekaloog, deel 3 en 4' - Kriterion, al.
'My left foot' - Kriterion, al.
'Mystery train' - The Movies (245790),
"6 jr.
vies, al.
'Jésus de Montreal' - The Movies, 16 jr.
'Always' - Tuschinski (262633), al.
'Born on the fourth of July' - Tuschins
ki, 12 jr.
'Camille Claudel' - Tuschinski, al.
'When Harry met Sally' - Tuschinski,
al.
'Driving miss Daisy' - Tuschinski, al.
'Music box' - Tuschinski, 12 jr.
'Dead poets society' - Tuschinski Cine
ac (243639), al.
'Torch song trilogy' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
TELEVISIE
Zaterdag 7 april
'Herbie goes bananas' (Ned. 1, 19.50
uur). Amerikaanse komedie uit 1980
van Vincent McEveety, niet Cloris
Leachman en John Vernon. Herbie, de
sprekende Volkswagen Kever, be
landt in Brazilië en doet mee aan de
Grand Prix-race aldaar. Hij raakt be
vriend met een jonge zakkenroller.
'De Anna' (Ned. 3, 20.20 uur). Ne
derlands drama uit 1983 van Erik van
Zuylen, met Theu Boermans en Hans
Veerman. Krachtmeting tussen een ar
beider met stoflongen en een voorma
lige mijneigenaar. Terwijl de mannen
hun vetes uitvechten, gaat voor de
vrouwen het leven gewoon door.
'The Missouri breaks' (Duitsland 1,
23.50 uur). Amerikaanse western uit
1976 van Arthur Penn, met Marlon
Brando en Jack Nicholson. Rancher
stuurt huurmoordenaar af op veedie-
'Bowery at midnight' (Super Chan
nel, 00.00 uur). Amerikaanse horror
film uit 1942 van Wallace Fox, met Be-
la Lugosi en John Archer. Goedkoop
melodrama over een gekke moorde
naar die de Newyorkse Bowery-buurt
'The good, the bad and the ugly'
(00.05 uur). Italiaanse western uit 1966
van Sergio Leone, met Clint Eastwood
en Lee van Cleef. Laatste spaghetti-
western in Leone's dollartrilbgie.
'Chato's land* (BBC 1, 01.05 uur).
Britse western uit 1972 van Michael
Winner, met Charles Bronson en Jack
Palance. Halfbloed indiaan doodt een
'marshall' uit zelfverdediging. Achter
volgers spelen het niet klaar de man
aan te houden.
Zondag 8 april
'Le gendarme et les extra-terrestres'
(Veronique, 20.35 uur). Franse kome
die uit 1978 van Jean Girault, met
Louis de Funès en Michel Galabru.
Vliegende schotel landt in de buurt
van Saint-Tropez. De buitenaardse be
zoekers hebben de gedaante aangeno
men van gendarmes en dat schept
nogal wat verwarring.
'Drums in the Deep South' (Super
Channel, 21.00 uur). Engelse film uit
1951 over de Amerikaanse Burgeroor-
Maandag 9 april
'Les aventures de Rabbi Jacob' (Ned.
1, 19.20 uur). Frans/Italiaanse film uit
1973 van Gérard Oury, mèt Louis de
Funes, Miou-Miou en Suzy Delair.
Conservatieve industrieel is getuige
van een aanslag op een jonge revolu
tionaire Arabier. Beiden vluchten weg
zei.
zich als rabbijn en ge-
Dinsdag 10 april
'Lonc Wolf McQuade' (Veronique,
20.55 uur). Amerikaanse western uit
1983 van Steve Carver, met Chuck
Norris, David Carradine en Barbara
Carrera. De eigenzinnige McQuade
van de Texas Rangers neemt het op te
gen een meedogenloze bende die wa
pens smokkelt.
Woensdag 11 april
'Gritta vom Rattenschloss' (BRT 1.
20.15 uur). Oostduitse jeugdfilm van
Jürgen Brauer, met Nadja Klier. Grit
ta, de 13-jarige dochter
annex uitvinder,
vervallen kasteel. Het is daar vergev
oud,
dat vindt Gritta he
lemaal niet erg.
'Ecce Homo Homolka' (Ned. 3,
20.25 uur). Tsjechoslowaakse film uit
1969 van Jaroslav Papousek, met Josef
Sebanek en Marie Motlova. Eerste uit
serie van vier Tsjechoslowaakse films
uit de jaren zestig.
Sophia Loren, te zien in 'Una
giomata particolare'. (archieffoto)
Donderdag 12 april
'The window' (BBC 2, 19.00 uur).
Amerikaanse misdaadfilm uit 1949
van Ted Tetzlaff, met Bobby Driscoll
en Arthur Kennedy. Newyorks jonge
tje vertelt altijd sterke verhalen. Wan
neer hij verslag doet van een moord
partij gelooft niemand hem.
'I cover the waterfront' (Super
Channel, 20.00 uur). Amerikaanse film
uit 1933 van James Cruze, met Clau-
dette Colbert en Ben Lyon. Journalist
die in de haven werkt, wordt verliefd
op de dochter van een smokkelaar.
'Una giomata particolare' (Ned. 2,
20.27 uur). Italiaanse film uit 1977 van
Ettore Scola, met Sophia Loren en
Marcello Mastroianni. Italië is tijdens
de Tweede Wereldoorlog in de greep
van het fascisme van Mussolini en Hit-
Ier. Huisvrouw en homoseksuele ra
diopresentator zoeken troost bij el
kaar.
'Pantserkruizcr Potemkin' (Super
Channel, 22.20 uur). Russische film uit
1925 van Sergei Eisenstein, met
Alexander Antonov en Vladimir Bars-
ky. Zwart-wit. De meest bejubelde
film van de cinematografie tot nu toe.
Gaat over opstand onder matrozen op
de pantserkruizer Potemkin in 1905 en
de uitwerking die het oproer heeft op
de bevolking van Odessa.
Vrijdag 13 april
Richard Lester, met Oliver Reed c_.
Raquel Welch. Vier komische muske
tiers: Athos, Porthos, Aramis en
D'Artagnan, rekenen af met vijand Ro-
chefort.
'De lift' (Ned. 2, 23.00 uur). Neder
landse thriller van Dick Maas, met
Huub Stapel en Willeke van Ammel-
rooy. Duel tussen onderhoudsmon
teur en moordzuchtige lift. Deze film
kreeg in '83 de prijs voor de beste regie
bij de Nederlandse Filmdagen.
'Reflections in a golden eye' (Vero
nique, 23.10 uur). Amerikaanse film uit
1967 van John Huston, met Marlon
Brando en Elisabeth Taylor. Escapa
des van een homoseksuele officier in
het zuiden van de VS.
The odd couple' (BBC 1, 23.55 uur).
Amerikaanse komedie uit 1968 van
Gene Saks, met Jack Lemmon en Wal
ter Matthau. Hectische, pas geschei
den journalist Felix gaat bij de slonzi
ge, gescheiden sportverslaggever Os
car in huis wonen. Zij werken elkaar
zeer op de;