Q Nieuw beeld Zuid-Afrika in bioscoop Swayze zint op wraak Scola's verhaal over teloorgang van bioscoop Breda viert 400 jaar Turfschip met festival Spaanse films VRIJDAG 6 APRIL 1990 PAGINA 23 In cle jaren zestig was John Irvin in Engeland een belangrijk documen taire-filmer. Hij vertrok naar Ameri ka en zijn bioscoopdebuut was de niet onverdienstelijke oorlogsfilm 'The dogs of waf (1980). Even terug in zijn geboorteland verraste hij met het charmant-ironische drama Turtle diary' (1985). Wie de subtiele kwaliteiten daarvan vergelijkt met zijn laatste Amerikaanse werk ('Raw deal', 'Hamburger Hill' en nu 'Next of kin') moet conluderen dat Irvin ver onder zijn niveau bezigds. Patrick Swayze, die sinds 'Dirty dancing' en 'Road house' goed in de markt ligt, speelt een politieman van boerenafkomst. Als zijn broer tje. door de onderwereld van .Chi cago worden vermoord zint hij op wraak. Complicaties ontstaan door- 'Splendor'; regie: Ettore Scola; hoofdrollen: Marcello Mastroianni, Marina Vlady, Massimo Troisi; theater: Kijkhuis, Leiden Er zijn twee redenen waarom de achteruitgang van de bioscoop in Italië extra hard aankomt. De eerste is heel prozaïsch: de ongebreidelde groei van de commerciële televisie. De tweede reden is romantischer. Juist de Italiaanse film zorgde ooit voor glorieuze hoogtepunten: spek takelstukken en melodrama's, het neorealisme, De Sica, Antonioni, Fellini... 'Splendor', de nieuwste film van Ettore Scola, gaat over de roman tiek en de teloorgang van een bio scoop in een kleine provincieplaats. Dat onderwerp maakt de film bij voorbaat sympathiek, maar helaas is dat het meest positieve dat hier te melden valt. Marcello Mastroianni speelt ,de bioscoopeigenaar Jordan. Als de film begint zit hij treurend tussen allerlei werklieden die druk doende zijn het filmtheater te veranderen in een meubelhal. Hij herinnert zich de jaren waarin hij als kleine jongen de grammofoon van het rondreizen de bioscoopje van zijn vader be diende. Na de oorlog werd hij eige naar van 'Splendor'. Ooit stroomde het publiek in drommen toe en was hij belangrijker dan de burgemees ter. Nu is een verzuurde criticus nog de enige bezoeker. Jordan is de ziel van het theater, de charmante ouvreuse Chantal (Marina Vlady) is de moeder en de nerveuze operateur Luigi (Massimo Troisi) het geweten. Verknocht aan elkaar en aan de film. De filmspotter kan in 'Splendor' plezier beleven aan het herkennen van de vele filmfragmenten, van Fellini's 'Amarcórd' tot 'Z' van Cos ta Gavras. Talloze affiches marke ren de tijd waarin het verhaal zich beweegt. Heel mooi is het moment waarop de voorstelling van het openluchtbioscoopje begint en de openingsbeelden van 'Metropolis' op het wapperende doek verschij nen. Daar krijgt iedere rechtgeaar de filmliefhebber een brok van in de keel. Jammer genoeg is die ontroering door herkenning niet voldoende om de hele film te dragen. Natuurlijk weet Scola van tijd tot tijd het pu bliek een glimlach te ontlokken. Het verhaaltje blijft echter uiterma te dun en de personages krijgen te weinig invulling om te kunnen - boeien. Het voortdurend heen en weer springen in de tijd en de schijnbaar willekeurige overgan gen tussen kleur en zwart-wit ma ken de film ook niet interessanter. Bovendien heeft Scola de pech dat Fellini hem twee jaar eerder met 'Intervista' het gras voor de voeten wegmaaide. Een vergelijkbare film, eveneens met Marcello Mastroian ni, maar tienmaal beter. Het pijn lijkste is wellicht het feit dat'Scola zelf in 'C'Eravamo tanto amati' ook al eens herinneringen aan de Itali aanse film ophaalde. Dat waren bril jante en intelligente eposides waar bij 'Splendor' verbleekt als een on beduidend niemendalletje. L.B. 'Next of kin' is zo'n film die niets anders beoogt dan anderhalf uur ac tie en opwinding, afgewisseld met een snedige opmerking of een over bodig romantisch moment. Soms weet Irvin een sfeervol moment te scheppen en ruilt dat vervolgens weer in voor sappige instant-effec ten, gelukkig, gekruid met een vleugje humor. Personages zijn platte cliche's en het verhaal blijft steken in een willekeurig samen raapsel van ideetjes. De film wordt afgesloten met een tamelijk bizarre vechtpartij op het kerkhof. Koestert Swayze Rambo-ambities? Swayze's voornaamste tegenstan der is een arrogante jonge gangster die zich zeer smalend uitlaat over die hillbillie-boertjes. 'Toch gek', merkt zijn vader fijntjes op, 'zo spra ken ze vroeger ook over de Sicilia- nen'. Die vergelijking tussen de maffia-clan en de boeren van Ken tucky had een aardige rode draad- kunnen vormen, mits iemand de moeite had genomen clat fatsoenlijk uit te werken. De.aardigste figuur is de Ierse ac teur Liam Neeson als de broer die het platteland trouw is gebleven. Naast het opgepoetste uiterlijk van Swayze is zijn laconieke slordig heid een verademing. Helaas is hij nog steeds de minst kredietwaardi ge van de twee. Het is dus Swayze die als overlevende te voorschijn komt. LEO BANKERSEN ir Patrick Swayze (rechts), te AMSTERDAM (GPD) - Dit jaar is het 400 jaar geleden, dat prins Mau- rits met zijn troepen door de list met het Turfschip het kasteel van Breda op de Spanjaarden heroverde: Dat wordt in Breda onder meer gevierd met het filmfestival 'Cine Espanol, kaleidoscoop van de moderne Spaanse cinema', waar ook andere Nederlandse filmhuizen een graan tje (zo niet alle graantjes) van mee pikken. In het Bredase filmhuis Concordia en in theater Desmet in Amsterdam zijn om te beginnen vanaf vrijdag 6 april vier speelfilms van J.J. Bigas Luna te zien, Bigas Luna wordt internationaal gezien als de belangrijkste vernieu wer van de Spaanse cinema. Hij werd door wijlen Huub Bals, op richter en directeur vap Film Inter national en het Filmfestival Rotter dam, ontdekt op het festival van Cannes in 1979, waar zijn film 'Bil bao' te zien was. 'Bilbao' gaat over een ziekelijk geobsedeerde verzamelaar van vrouwen. De film is een schokken de bewerking van Pinters 'The col lector'; als meesterwerk bejubeld, maar ook te beschouwen als porno met artistieke pretenties. 'Bilbao' is een van de vier films van Bigas Luna, die in het leader van 'Cine Espanol' vertoond worden, De ove rige drie films zijn 'Caniche' (1979), 'Lola' (1985) en 'Angustia' (1987). BIOSCOPEN Aan censuur ontsnapte films te zien in Amsterdam en Rotterdam AMSTERDAM (GPD) - 'Cinema un der siege' is het antwoord op 'Cry freedom'. Dit anti-apartheidsdrama van Sir Richard Attenborough en soortgelijke films als 'A world apart' en 'A dry white season' hebben er voor gezorgd dat Zuid-Afrika geen onbekende meer is in cle bioscoop. door Leo Bankerse Maar is dit het echte Zuid-Afrika? Een veel gehoorde kritiek op 'Cry freedom' was immers dat de zaak toch weer door de bril van de libera le blanke werd bekeken. Bovenge noemde films waren bovendien Britse en Amerikaanse produkties waar geen Zuidafrikaanse filmma ker aan te pas kwam. 'Cinema under siege' laat de films zien die wel in Zuid-Afrika zijn gemaakt. Films die aan de controle van de regering zijn ontsnapt en die samen een caleido scoop van de Zuidafrikaanse wer kelijkheid vormen. Een beeld van Zuid-Afrika zoals dat tot nu toe niet in de bioscoop, en ook niet in het tv- journaal te zien was. Het festival is gisteren geopend in het Amsterdamse Filmtheater Desmet met de wereldpremière van 'The schoolmaster' van Jean Delbe- ke. Een filrh over een gekleurde vrouw en een Poolse immigrant, die op dramatische wijze kennis maken met het racistische bewind van de Nationale Partij die in 1948 aan de macht komt. Hiernaast zijn er nog veertig andere korte en lange films en documentaires. Enkele daarvan, waaronder 'Mapantsula', 'The guest', 'The stick' en 'Windprints' hebben op buitenlandse festivals al veel aandacht getrokken. In de week na de opening is 'Cinema un der siege' te zien in Amsterdam en Rotterdam, en vervolgens ook in een groot aantal andere steden. De organisatie is in handen van het South African Community Cul tural Centre, een culturele organisa tie van Zuidafrikaanse bannelingen in Nederland. Het programma werd voor een groot deel overgenomen van het festival dat het Zuidafri kaanse blad The Weekly Mail sinds drie jaar in Johannesburg en Kaap stad organiseert. Een festival dat daar doelbewust, de strijd met de censuur aanbindt. Die censuur drukt een zwaar stempel op de Zuidafrikaanse film. De overheidscontrole is minstens zo ingrijpend als tot voor kort in Oost-Europa. Op dit moment wordt het overgrote deel van de Zuidafri kaanse filmproduktie (en de televi sie niet te vergeten) doeltreffend in de hand gehouden, door de blanke regering en regeringsgetrouwe pro- duktiemaatschappijen. Dat levert soms merkwaardige situaties op. Door subsidies en speciale belas tingmaatregelen werd de filmbusi- ness voor investeerders uitermate lucratief. De filmproduktie maakte in de afgelopen jaren een explosie ve groei door, en het was niet eens nodig om die films ook in roulatie te brengen. Minstens de helft is nooit te zien geweest. En kwaliteitsfilms heeft het ook al nauwelijks opgele verd. De films in 'Cinema under sie ge' hebben echter niet van deze fi nanciële voordelen kunnen profite ren. Ze zijn stuk voor stuk gemaakt met geld uit de schaarse onafhanke lijke, vaak buitenlandse br< Scène uit 'Windprints' Hoe moeilijk het is om in Zuid- Afrika een onafhankelijk geluid te laten horen, blijkt wel uit de erva ringen van twee regisseurs dié ter gelegenheid van 'Cinema under sie ge' in Amsterdam waren. Jimi Mat thews (maker van de muziekfilm 'I'd love to feel free in my land') had het geluk dat hij met een beurs van de Verenigde Naties naar de film school in Londen kon. Terug in zijn eigen land kreeg hij te maken met het feit dat de grote studio's geen boodschap hebben aan zwarte film makers. Uiteindelijk deed hij came rawerk voor buitenlandse nieuws diensten. Na een paar jaar had hij zoveel wreedheden gezien dat hij op het punt stond om in te storten. Toen kreeg hij in 1986 de kans om voor de Britse tv de documentaire 'Suffer the Children' te maken. Het resultaat was dat zijn paspoort werd ingenomen. Hoewel het na de voorvertoning van een handvol films nog moeilijk is om iets te zeggen over de kwali teit van de meeste films, staat vast dat 'Cinema under siege' in ieder ge val zeer nieuwsgierig maakt. De meeste films zijn van zeer recente datum, en het programma biedt heel wat meer dan louter anti-apart heids getuigenissen. Hoewel het vrijwel onvermijdelijk is dat de apartheid op de een of andere ma nier in beeld komt, is de strekking van veel films eerder cultureel dan direct politiek. Een echte curiositeit is 'The ma gie garden' uit 1952. Een blanke pro- duktie met een geheel zwarte rolbe zetting. Een onschuldige volksko medie in een zwarte woonwijk die na voltooiing toch maar niet in rou latie <werd gebracht. De mensen die er in speelden kregen de film dus niet t,e zien. Zuid-Afrika is volop in het nieuws en 'Cinema under siege' sluit daar uitstekend op aan. De on bekendheid van de Zuidafrikaanse film tot nu toe, de spannende ont wikkelingen in Zuid-Afrika zelf en vooral de gevarieerde opzet van het festival zelf maken 'Cinema under Siege' tot een van de meest interes sante filmprogramma's van de laatste tijd. FILMS OP VIDEO Zes jaar geleden zat de filmtak van Walt Disney-studio's vrijwel aan de grond. Er kwamen toen enkele goedlopende films ('Splash', 'Three men and a baby') en het ging-dnsnel tempo beter. Het gaat nu zo goed dat Disney een dochtermaatschappij heeft opgericht voor de Benelux: Bene vista Home Entertainment dat de labels Walt Disney, Touchstone en Hollywood Pictures gaat voe- De eerste film die Benevista in ons land: distribueert is 'New York stories', een drieluik waar aan de regisseurs Martin Scorse se, Francis Coppola en Woody Al len hebben meegewerkt. Het ver haal van Scorsese over de,verhou ding van schilder Nick Nolte en leerlinge Rosanne Arquette is het best gelukt. Het sprookje van Coppola is fondanterig en teveel een stijloefening in mooifilmerij. Het deel van Allen draait voorna melijk om één grap (maar wel een heel mooie grap): een heerszuch tige moeder wordt weggetoverd, maar ze blijft vanuit de wolken Aliens leven beheersen. Touch stone Home Video. Dat Francis Coppola het ook beter kan laat hij zien in 'Tucker, the man and his dream', een mooie film over een man die beze ten is van auto's en in staat blijkt om een droom van een vierwieler te ontwerpen. Meer dan vijftig zullen er niet van worden ge maakt, .want de gevestigde fir ma's die concurrentie vrezen zijn te sterk. Jeff Bridges overtuigt als de man die alles offert voor zijn droom, die ook een beetje de Amerikaanse Droom is, die van 'de doorzetter wint'. Of niet, na tuurlijk. CBS/Fox. 'Au revoir les enfants' van Louis Malle heeft in Venetië de Gouden Leeuw gewonnen en in Frankrijk zeven Césars. Toch heeft de film het in ons land nau welijks gedaan; een tocht langs de filmhuizen, daar hield het mee op. Videobezitters kunnen thuis de schade inhalen en genieten van de neerslag van Malles eigen jeugdervaringen in een bezet land. Het leven van leerlingen in een kostschool, de onderlinge verhoudingen en de nazi-dreiging zijn prachtig vormgegeven en zelfs de knullige vertaling met vreselijke woorden zoals 'jottum' kan daar niets aan veranderen. Concorde video. Kwalitatief zeker even goed is 'Sex, lies and videotapes' van Steven Soderbergh, de Canne- swinnaar van vorig jaar. Persoon lijke verhoudingen worden genu anceerd getekend in deze praat film waarin wordt getoond dat mensen niet zijn wat ze lijken. Seksualiteit en' de macht en on macht van het uiten van genegen heid voor anderen vormen de spil waar het verhaal om draait. Ja mes Spader, Addie MacDowell, Peter Gallagher en Laura San Giacomo acteren voortreffelijk. Cannon. Een jaar eerder ging de Gouden Camera in Cannes naar regisseur Mira Nair voor 'Salaam Bombay', een mooie film over het harde le ven van straatschoffies in de stra ten van Bombay. De hoofdper soon-, een aardig-ogend, volko men onschuldig lijkend jongetje' vervalt van kwaad tot erger zon der dat hij er iets aan kan doen. De film kan dienen als school voorbeeld voor de wijze waarop kinderen door de maatschappij tot misdadigers worden gemaakt. Het camerawerk is perfect. Op vallend is het voortdurende ge luid van verkeer dat je vrijwel nooit in beeld krijgt: je weet dat het er is, maar je ziet het niet. RCV 2001. Voor de liefhebbers van 'films van vroeger' twee oudjes. Uit 1960 is 'Butterfield 8' van Daniël Mann, een niet helemaal gelukte film over een prostituée die uit helleven wil als ze de enige, ech te, ware gevonden denkt te heb ben. Het verhaal is niet je dat, maar het spel is goed. Elizabeth Taylor kreeg voor haar hoofdrol een Oscar. In 1963 maakte Peter Tewskbu- ry 'Sunday in New York', een luchtige komedie over een onge repte dame die de liefde zoekt in de grote stad. De hoofdrollen in deze film, die is gebaseerd op een theaterstuk, worden gespeeld door Jane Fonda en Cliff Roberts on. Beide films zijn door MG- M/UA uitgebracht in de Classic Collection. Oliver North werd de bekend ste man in Amerika nadat hij de kluit flink had belazerd in de Irangate-affaire waarin geld ver kregen uit wapenhandel naar de contra's in Nicaraqua ging. Ieder een zou er rechtstreeks de bak voor indraaien maar North niet, in elk geval niet meteen. Hij werd door zijn puur patriottische hou ding de held van het volk, de ge liefde Ollie waar rechters af moes ten blijven. Hoe het zover kon ko men toont 'Guts glory, the rise and fall of Oliver North', een tv- film van Mike Robe met David Keith als North. Zorgvuldig is er voor gezorgd dat de held niet ver guisd wordt, maar dat hij even min te veel wordt geëerd. Naïef, dat is het beeld dat te voorschijn komt, naïef en iets te veël met va derlandslievend sop overgoten. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Next of kin' - Lido, Leiden 'When harrry met sally' - Voorschoten 'Erik de Viking' - Greenway, Voor schoten 'Ghostbusters II' - Greenway, Voor schoten 'Parenthood' - Astra, Wassenaar 'A-dry white season' - Astra, Wasse- BLIJVERS 'Honey I shrunk the kids' - trucage- film over voortploeterende miniatuur mensjes - Lido, Leiden 'Wait until spring Bandini' - Greenway Voorschoten 'The war of the Roses' - Michael Doug las en Kathleen Turner voeren bittere strijd rondom huiselijke aard - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Born on the fourth of July' - Tom Cruir se als Vietnam-veteraan Ron Kovic aan de rolstoel gekluisterd - Lido, Lei den 'Koko Flanel' - Urbanus als stermann equin in bizarre modeshow - Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Turner Hooch' - Politieagent Tom. Hanks gaat op stap met zijn trouwe hond Hooch - Lido, Leiden 'Black rain' - zinderend onheil met Mi chael Douglas in Japan - Euro, Alphen 'Harlem nights' - magere komedie van Eddie Murphy - Euro, Alphen 'Black rain' - Asta, 16 jr. 'Weekend at Bernie's' - Asta, 12 jr. 'Driving miss Daisy' - Babylon (471656), al. 'Dead poets society' - Babylon, 12 jr. 'Wings of fame' - Babvlon. al. 'War of the Roses' - Cineac (630637), al. 'Harlem nights' - Cineac, 16 jr. 'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci neac. 16 jr. 'Born on the fourth of July' - Metropo- le (456756), 12 jr. 'Shirley Valentine' - Metropole, al. 'When Harry met Sally' - Metropole, al. 'Music box' - Metropole, 12 jr. 'Turner Hooch' - Odeon (462400), al. 'Koko Flanel' - Odeon, al. 'War of the Roses' - Odeon, al. 'Young Einstein' - Odeon, al. 'Monsieur Hire' - Studio (656402), 16 jr. 'Steel magnolias' - Studio, al. 'Camille ClaudeP - Studip, al. AMSTERDAM 'Wings of fame' - Alfa (278806), al. 'The cook, the thief, his wife and her lover' - Alfa, 16 jr. 'Sex, lies and videotape' - Alfa, al. 'Shirley Valentine' - Alfa, 16 jr. 'Oliver c - Lido I i Eurc Alphen 'Dead poets society' - Robin Williams als gedreven leraar Engels op middel bare school - Lido, Leiden 'Nine and a half weeks' - Kim Basinger en Mickey Rourke in broeierig liefdes verhaal - Trianon, Leiden 'Voyeur' - Rex, Leiden 'De stam van de holebeer' - Trianon, Leiden 'Het geheim van Nimh' - Astra, Wasse- 'Junglebook' - Greenway, Voorscho- FILMHUIZEN 'Splendor' - Kijkhuis Leiden (vr. t/m do.. 19.30 en 21.45 uur) 'Do the right thing' - Kijkhuis, Leiden 20.00 en 22.15 uur) 'Dangerous liaisons' - Kijkhuis, Lei den (do. 20.00 en 22.15 uur) 'Radio days' - LAK-cinema, Leiden (di. 20.00 uur) 'Another woman' - LAK-cinema, Lei den (di, 22.00 uur) 'Seven Samurai' - Filmhuis LVC, Lei den (t/m morgen 21.15 uur) 'Veronico Cruz' - Parkfilmhuis, Al phen (vanavond, 20.30 uur) DEN HAAG 'Always' - Asta (463500), 12 i; 'War of the Roses' - Bellevue Cinera ma, al. 'Crimes and misdemeanors', Cinera ma, al. 'Koko Flanel' - Calypso (234876), al. 'Steel magnolias' - Calypso, al. 'Romuald Juliette' - Cinecenter (236615), al. 'Monsieur Hire' - Cinecenter, 16 jr. 'Trop belle pour toil' - Cinecenter, 16 jr. 'Bagdad café' - Cinecenter, al. 'Always' - Cinema (151243), al. 'War of the Roses' - Cinema, al. - City (234579), 12 jr. 'Turner Hooch' - City, al. 'Weekend at Bernie's' - City, al. 'Young Einstein' - City, al. 'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci ty, al. 'Harlem nights' - City, 12 jr. 'Born on the fourth of July' - City, 12 jr. Kurosawa retrospectief - Kriterion (231708) 'Dekaloog, deel 3 en 4' - Kriterion, al. 'My left foot' - Kriterion, al. 'Mystery train' - The Movies (245790), "6 jr. vies, al. 'Jésus de Montreal' - The Movies, 16 jr. 'Always' - Tuschinski (262633), al. 'Born on the fourth of July' - Tuschins ki, 12 jr. 'Camille Claudel' - Tuschinski, al. 'When Harry met Sally' - Tuschinski, al. 'Driving miss Daisy' - Tuschinski, al. 'Music box' - Tuschinski, 12 jr. 'Dead poets society' - Tuschinski Cine ac (243639), al. 'Torch song trilogy' - De Uitkijk (237460), 16 jr. TELEVISIE Zaterdag 7 april 'Herbie goes bananas' (Ned. 1, 19.50 uur). Amerikaanse komedie uit 1980 van Vincent McEveety, niet Cloris Leachman en John Vernon. Herbie, de sprekende Volkswagen Kever, be landt in Brazilië en doet mee aan de Grand Prix-race aldaar. Hij raakt be vriend met een jonge zakkenroller. 'De Anna' (Ned. 3, 20.20 uur). Ne derlands drama uit 1983 van Erik van Zuylen, met Theu Boermans en Hans Veerman. Krachtmeting tussen een ar beider met stoflongen en een voorma lige mijneigenaar. Terwijl de mannen hun vetes uitvechten, gaat voor de vrouwen het leven gewoon door. 'The Missouri breaks' (Duitsland 1, 23.50 uur). Amerikaanse western uit 1976 van Arthur Penn, met Marlon Brando en Jack Nicholson. Rancher stuurt huurmoordenaar af op veedie- 'Bowery at midnight' (Super Chan nel, 00.00 uur). Amerikaanse horror film uit 1942 van Wallace Fox, met Be- la Lugosi en John Archer. Goedkoop melodrama over een gekke moorde naar die de Newyorkse Bowery-buurt 'The good, the bad and the ugly' (00.05 uur). Italiaanse western uit 1966 van Sergio Leone, met Clint Eastwood en Lee van Cleef. Laatste spaghetti- western in Leone's dollartrilbgie. 'Chato's land* (BBC 1, 01.05 uur). Britse western uit 1972 van Michael Winner, met Charles Bronson en Jack Palance. Halfbloed indiaan doodt een 'marshall' uit zelfverdediging. Achter volgers spelen het niet klaar de man aan te houden. Zondag 8 april 'Le gendarme et les extra-terrestres' (Veronique, 20.35 uur). Franse kome die uit 1978 van Jean Girault, met Louis de Funès en Michel Galabru. Vliegende schotel landt in de buurt van Saint-Tropez. De buitenaardse be zoekers hebben de gedaante aangeno men van gendarmes en dat schept nogal wat verwarring. 'Drums in the Deep South' (Super Channel, 21.00 uur). Engelse film uit 1951 over de Amerikaanse Burgeroor- Maandag 9 april 'Les aventures de Rabbi Jacob' (Ned. 1, 19.20 uur). Frans/Italiaanse film uit 1973 van Gérard Oury, mèt Louis de Funes, Miou-Miou en Suzy Delair. Conservatieve industrieel is getuige van een aanslag op een jonge revolu tionaire Arabier. Beiden vluchten weg zei. zich als rabbijn en ge- Dinsdag 10 april 'Lonc Wolf McQuade' (Veronique, 20.55 uur). Amerikaanse western uit 1983 van Steve Carver, met Chuck Norris, David Carradine en Barbara Carrera. De eigenzinnige McQuade van de Texas Rangers neemt het op te gen een meedogenloze bende die wa pens smokkelt. Woensdag 11 april 'Gritta vom Rattenschloss' (BRT 1. 20.15 uur). Oostduitse jeugdfilm van Jürgen Brauer, met Nadja Klier. Grit ta, de 13-jarige dochter annex uitvinder, vervallen kasteel. Het is daar vergev oud, dat vindt Gritta he lemaal niet erg. 'Ecce Homo Homolka' (Ned. 3, 20.25 uur). Tsjechoslowaakse film uit 1969 van Jaroslav Papousek, met Josef Sebanek en Marie Motlova. Eerste uit serie van vier Tsjechoslowaakse films uit de jaren zestig. Sophia Loren, te zien in 'Una giomata particolare'. (archieffoto) Donderdag 12 april 'The window' (BBC 2, 19.00 uur). Amerikaanse misdaadfilm uit 1949 van Ted Tetzlaff, met Bobby Driscoll en Arthur Kennedy. Newyorks jonge tje vertelt altijd sterke verhalen. Wan neer hij verslag doet van een moord partij gelooft niemand hem. 'I cover the waterfront' (Super Channel, 20.00 uur). Amerikaanse film uit 1933 van James Cruze, met Clau- dette Colbert en Ben Lyon. Journalist die in de haven werkt, wordt verliefd op de dochter van een smokkelaar. 'Una giomata particolare' (Ned. 2, 20.27 uur). Italiaanse film uit 1977 van Ettore Scola, met Sophia Loren en Marcello Mastroianni. Italië is tijdens de Tweede Wereldoorlog in de greep van het fascisme van Mussolini en Hit- Ier. Huisvrouw en homoseksuele ra diopresentator zoeken troost bij el kaar. 'Pantserkruizcr Potemkin' (Super Channel, 22.20 uur). Russische film uit 1925 van Sergei Eisenstein, met Alexander Antonov en Vladimir Bars- ky. Zwart-wit. De meest bejubelde film van de cinematografie tot nu toe. Gaat over opstand onder matrozen op de pantserkruizer Potemkin in 1905 en de uitwerking die het oproer heeft op de bevolking van Odessa. Vrijdag 13 april Richard Lester, met Oliver Reed c_. Raquel Welch. Vier komische muske tiers: Athos, Porthos, Aramis en D'Artagnan, rekenen af met vijand Ro- chefort. 'De lift' (Ned. 2, 23.00 uur). Neder landse thriller van Dick Maas, met Huub Stapel en Willeke van Ammel- rooy. Duel tussen onderhoudsmon teur en moordzuchtige lift. Deze film kreeg in '83 de prijs voor de beste regie bij de Nederlandse Filmdagen. 'Reflections in a golden eye' (Vero nique, 23.10 uur). Amerikaanse film uit 1967 van John Huston, met Marlon Brando en Elisabeth Taylor. Escapa des van een homoseksuele officier in het zuiden van de VS. The odd couple' (BBC 1, 23.55 uur). Amerikaanse komedie uit 1968 van Gene Saks, met Jack Lemmon en Wal ter Matthau. Hectische, pas geschei den journalist Felix gaat bij de slonzi ge, gescheiden sportverslaggever Os car in huis wonen. Zij werken elkaar zeer op de;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23