De ongeremde hartstochten van La Pat
Ster van uitzonderlijk zangeres stijgt snel
zelf een paar keer gebruikt. Dan
ben ik zo onzeker dat ik tegen
vrienden en journalisten zeg: oh,
het stelt niks voor. Luister maar
niet naar me. Maar ondertussen
is het onwijs heavy, eigenlijk. Al
leen heb ik het zó origineel ver
pakt dat het niet te direct is, om
dat ik het zelf anders niet zou
overleven. Dus kom ik bij som
migen over als een onwijze trut
die hutspot verkoopt in een
clownspak. Zo kun je het ook
zien, en misschien ben ik ook wel
zo, maar het voelt zo vernede
rend. Ik heb grote behoefte om
duidelijker te worden."
Sorry hoor, maar het mooist
vind ik de onbeholpenheid die je
Op een podium uitstraalt. Dan
kom je bij een theaterfestival met
het thema liefde opzetten met een
piepklein harmoniumpje, waar
achter je plaatsneemt met vijf
tien centimeter hoge plateauzo
len. Dan denk ik: dat mens zet
toch ook wel hele hoge horden
voor zichzelf neer. Dat vind ik
niet meer alleen geinig.
"Jongen, dat is het ook hele-
maa] niet. Het is nooit geinig ge
dweest. Ik heb het alleen maar
verzonnen om mezelf een beetje
te beschermen. Dat mensen er
dan een carnavals-act van willen
maken... Die kitsch is alleen
maar een middel om je puurheid
te kunnen veredelen. Dat je je
zelf kunt brengen. Het is eigen
lijk gênant. Je zoekt zo veel ze
kerheid in je werk in plaats van
in jezelf."
Ze hijgt uit, snottert wat na
over haar kromme zinnèn en
krikt zichzelf weer op. Vinger op
mijn borst. "In principe vind ik
het heel leuk dat mensen ge
woon doen wat ze willen doen en
dat dat iets uitstraalt."
Gloria Estefan
komt morgen
uit ziekenhuis
NEW YORK (AP) De zan
geres Gloria Estefan zal
morgen uit het ziekenhuis
worden ontslagen om thuis
verder te herstellen van de
rugverwondingen die zij op
liep bij een verkeersongeluk
op 21 maart. Een woordvoer
ster van het ziekenhuis heeft
dat gisteren meegedeeld.
Gloria Estefan (32) brak
twee ruggewervels toen de
bus van haar Miami Sound
Machine in Pennsylvania
werd aangereden door een
vrachtwagencombinatie.
Artsen plaatsten daags na
het ongeval twee stalen pin
nen in haar rug en verklaar
den dat het wel zes maanden
kon duren voordat de zange
res volledig hersteld zou
zijn.
DINSDAG 3 APRIL 199(1 V DINSDAG 3 APRIL 1990
Velen zijn gevraagd, doch weinigen geroepen. Of
was het juist andersom? Hoe het ook zijhet
Nederlandse muziekleven bezit in La Pat
(werkelijke naam: Patty Trossèl) een bruisend
en oorspronkelijk fenomeen. In prachtige
gewaden appelleert de uit Sassenheim
afkomstige diva-in-de-dop aan de lang
vervlogen tijden van Ufa-films en Zarah
Leander, aan de jaren vijftig-onschuld van
Conny Froboess, de trage oogopslag van Marlène
Dietrich. "Ik doe gewoon iets, en dan hoor ik
achteraf de meest waanzinnige vergelijkingen.
Dan denk ik: waar hebben ze 't over?"
La Pat: "Die verkleedpartijen komen gewoon Voort uit mijn
fantasie, maar als je er over na gaat denken dan is het natuurlijk
het logische gevolg van onzekerheid". (foto Lex van Rossen)
AMSTERDAM - Uitgerekend
op de dag dat de Spaarnestad de
Olympische successen vierde
van Yvonne van Gennip. en in
een staat van onschuldige op
winding was geraakt die bene
den de grote rivieren wordt aan
geduid met 'carnavalesk', had
den we afgesproken. Patty Tros
sèl had behoefte aan een 'oor'.
Hoe zat dat nou met een carrière,
met de verschillende ego's in een
begeleidingsband en met de
schimmige wereld van al te greti
ge impresario's. Zo'n soort ge
sprek.
La Pat was toen (1988) al een
favoriet onderwerp van gesprek
in de Nederlandse platenwereld,
die sterk is in het uitventen van
buitenlandse waar, maar zich
doorgaans met 'produkten' van
eigen bodem geen raad weet.
Trossèl, toch al zo'n raar mens
dat aanmoedigingsprijzen van
de Kleihkunstacademie van de
hand wees, 'leek' nergens op.
Zo'n exuberant wezentje dat in
een raar mengelmoesje van
Frans, Duits, Spaans en Italiaans
hartstochtelijk zong over De
Liefde, tja, wat moest je daar
mee? Afkomstig uit de bollen
streek, zegt u?
door
John Oomkes
Inmiddels gaat het na evenveel
ups als downs geleidelijk aan de
goede kant op met Patty Trossèl.
Haar debuutalbum Ein Frau für
die Liebe stuitte buiten ons land
op de eerste ongeloofwaardige
reacties, terwijl haar samenwer
king met Tosca Niterink (van
Theo Thea) resulteerde in
prachtige liedjes voor beeldbuis
en speelfilm. Èen VPRO-reporta-
ge deed de rest, en een eerste,
wat degelijker opgezette tournee
staat vlak voor de deur. Niet dat
er wezenlijk wat veranderd is: La
Pat twijfelt nog steeds.
De locatie is de luidruchtige
tearoom van Americain. Trossèl
schrijdt binnen met de noncha
lante tred van een bouwvakker'
er is een tijd van opkomen en
een tijd van gewoon doen. "Het
is niet anders", zegt ze, als haar
hang naar gigantische (het
woord is hier op zijn plaats) me
tamorfosen ter sprake komt.
"Het is niet verstandig. Ik vind
het dus heel leuk om een uur per
week helemaal uit mijn bol te
gaan. Dat het zo veel teweeg,
brengt heb ik ook niet geïncas
seerd, eh... ingecalculeerd. Maar
dat wil niet zeggen dat ik niet
meer onopgemaakt de deur uit
zou mogen gaan uit angst dat de
mensen zo zouden schrikken van
mijn lelijkheid."
"Die verkleedpartijen komen
gewoon voort uit mijn fantasie,
maar als je er over na gaat den
ken dan is het natuurlijk het logi
sche gevolg van onzekerheid.
Frustratie. Exhibitionisme. In de
zin van: zo ben ik mooier. Zo sim
pel ligt het uiteindelijk natuur
lijk wel, maar zo heb ik het niet
bedacht. Niet iets van: oh, ik ben
zó gefrustreerd. Wat zal ik daar
nou eens voor bedenken? Het
ging vanzelf. Je laat gewoon over
je heen komen wat ie aantrekt."
"Van die verkleedpartijen
krijg ik niet zo'n kick. Ik vind het
eerder heel irritant, maar het
werkt heel goed als methode om
een gesloten, dichtgevroren vij
ver in te slaan. Kleren kwetsen
me zó dat ik kan zingen. Ik durf
het zonder ook wel, maar nu ik
gedwongen word om uit te plui
zen wat me heeft bewogen, denk
ik achteraf dat het zo ligt. Nu zou
ik het heel anders doen. Mis
schien niet simpeler, maar mis
schien juist nog heftiger."
Stof
De kleren waarin La Pat zich
pleegt te hullen en de foto's
waarmee Erwin Olaf haar cocon
achtige gedaantewisselingen
heeft vastgelegd, hebben tot dus
ver meer stof doen opwaaien dan
het talent van Trossèl zelf.' Het
bombardement van verschillen
de imago's dat ze de wereld in
slingert, heeft nogal wat kritiek
opgeroepen eri vervolgens
weer reacties bij het fenomeen
zelf ontlokt.
"Het is mijn eigen verantwoor
delijkheid, dat weet ik ook wel",
zegt ze temend. "Alleen is het
wel zo dat ik die reacties niet heb
kunnen voorzien, maar ook niet
van tevoren wist dat ik daar weer
niet mee overweg kon. Wie weet
nou dat er mensen zijn die op het
psychopatische af reageren op
wat je aantrekt en er dan geen
been in zien om je twee jaar lang
te bestoken met brieven? Gelul
over minnares en SM. Je kan er
van alles in zien. Dat soort, din
gen, dus."
"De eeuwige uitvlucht uit de
werkelijkheid, zo kun je het zien.
Heerlijk. Üit de saaie toestand
van wat je overdag aantreft heb
ik mijn eigen sprookje gecre
ëerd. Zo begon het allemaal. Al
leen werd het gevoel steeds aard-
Ze lacht opeens heftig en on
deruit de buik, en zegt met zelf
spot: "En uiteindelijk daal ik ge-
Vervolgens relativeert ze die
opmerking weer: "Het duurt nog
wel een jaartje of tien, twintig of
dertig voor ik met beide benen
Ruzie
Eine Frau für die Liebe is een
prachtplaat, maar matig, te rus
tig geproduceerd. Alsof het me
dium te voorzichtig gehanteerd
is om La Pats krankzinnige,
wonderbaarlijke muziekwereld
vast te leggen. Alleen in de stem
van Trossèl klinkt af en toe de
waanzin goed door. De begelei
ding is oer-Hollands clean.
Trossèl reageert niet defensief.
"Voor mij hoeft een plaat niet
meteen een hit te worden. Laat
maar effe een beetje rustig... geef
mij de tijd en de ruimte om nog
even op de achtergrond te blij
ven. Reken maar dat ik op de vol
gende plaat de achtergrond aan
pak. Het kon dit keer niet anders.
Ik had zo'n ruzie met iedereen
dat alles apart moest worden op
genomen. Ik heb de arrangemen
ten ter plekke moeten verzinnen.
De nummers waren er al, maar ik
had het al zó gehad dat ik alles
weer had willen omgooien. Kijk,
ik kon het niet handelen, dan lig
ik eerst overhoop met mezelf en
dan dus weer met anderen. D'r is
altijd wel wat als je agressief
door het leven gaat. Ik geef me
zelf wel drie of vier platen voor
dat alles in evenwicht is. Het
duurt heel lang voordat je door
hebt wat de kracht is van wat je
zelf maakt. Ik hield mezelf en an
deren tegen. In zo'n studio kan ik
iedereen, en ook mezelf, wel
doodschieten. Ik ben er alleen te
laf voor om dat dan te laten horen
op de plaat. Snap je?"
Kun je uitleggen waarom je je
zo identificeert met de liefdeÊi-
ne Frau für die Liebedat is vrij
wel hetzelfde als zeggen: ik bèn
liefde.
"Dat betekent het, maar dat is
niet mijn- vertaling. Ik sta zelf
versteld van wat ik uitstraal. Bij
die VPRO-tv-documentaire had
ik opeens iets van: ik wil mijn ei
gen teksten in Hollandse verta
ling als ondertiteling mee laten
lopen. In het Italiaans voel je iets
heel anders dan in het Hollands.
Als je dan terugziet wat je zingt,
sta je helemaal te stuiteren. Dat
ik zóóóó veel hartstocht voel en
dat het zóóóó vastzit. Zo heftig,
zo buiten mezelf, dat ik schrik
van mezelf. Het is bijna ziekelijk
als je hoort hoe vaak ik Eine Frau
fur die Liebe zing."
Jij creëert je liedjes op basis
van invallen, lijkt me. Je pikt een
begrip op: Koïkenhof (Keuken
hof) ofSchwalko (dronkenlap) en
dan zie je het plaatje al voor je,
niet?
"Ja, zó werkte het vroeger al
tijd." Ze kijkt hulpeloos om zich
heen en laat haar stem nog ver
der afdalen. "Mensen zijn toch
wel weinig flexibel, hè? Dan
krijg je te horen dat je hutspot
staat te brengen. Dat kwetst mij
zóóó. En waarschijnlijk heb ik
dat dan aan mezelf te danken,
want ik heb dat woord natuurlijk
op de grond zal staan. Maar
schrijf niet op dat ik wegvlucht.
Dat stempel wil ik ook niet opge
drukt krijgen. Ook dit sprookje
maakt deel uit van mijn reali
teit."
Trossèl kan verantwoordelijk
heid slecht aan. "Met alles. Ik
kan niet eens koken of ik heb al
zoiets als: nou ben ik verant
woordelijk voor wat een ander
eet. Daarom had ik het aanvan
kelijk ook zo moeilijk met een
band, het omgaan met andere
mensen. Ik kon nooit luisteren
naar anderen."
15
DAT HET
RESULTAAT
VAN DE
LJBERALI -
SERINE IN
00ST-
EUROPA?
wijnen die ooit nog gebotteld wa
ren voor de Russische tsaar.
Een Zwitserse fijnproever telde
een kleine 10.000 gulden neer
voor een flesje witte Livadia uit
1891. Nooit eerder was zoveel
geld betaald voor een fles wijn,
maar wijnkenner David Moly-
neux-Berry van het veilinghuis
sprak: „Ik denk dat een heleboel
mensen er later spijt van hebben
dat ze ook niet wat gekocht heb
ben. Vandaag werd niet alleen
maar port verkocht, vandaag
werd geschiedenis verkocht".
Driejaar geleden was bij Sothe
by's al eens een kleine tweedui
zend gulden neergeteld voor een
fles Quinta Do Noval uit 1931.
Maar de prijzen die gisteren voor
de Russische wijnen werden be
taald, sloegen alie records. Ruim
13.000 flessen 'tsarenwijn' verwis
selden voor bijna 2 miljoen gul
den van eigenaar.
Granaat uit arm
Een chirurg in een met zandzak
ken afgeschermde bunker is er
zondag in geslaagd een niet geex-
plodeerde granaat uit de arm van
een guerrillastrijder te verwijde
ren. De operatie vond plaats in
aanwezigheid van drie deskundi
gen van de explosieven-oprui
mingsdienst en vergde zes uur.
De guerrillastrijder, de 15-jari-
ge Jayee Khoen die deel uitmaakt
van het privé leger van de Bur-
maanse opiumkoning Khun Sa,
kreeg het projectiel vorige week
woensdag in zijn rechter arm bij
oefeningen in het noorden van
Burma, tegenover de noordelijke
Thaise provincie Chiang Mai.
Jayee werd zaterdag naar het
Maharak Nakorn-ziekenhuis van
Chiang Mai gebracht nadat artsen
van twee andere ziekenhuizen
hadden geweigerd hem te opere
ren. Vanwege het risico van een
explosie werd besloten om de
operatie uit te voeren in een bun
ker op het grasveld voor het zie
kenhuis. De operatie verliep zon
der problemen.
OP 0N5 VOLGENDE
CONGRES ZULLEN Wü
BESLUITEN DE
STRIDD VOORT
TE ZETTEN
WEET JE NOö?..
AL DAT HAAK DAT
Tsarenwijn
De flessen overleefden twee revo
luties, die van Lenin en die van
Gorbatsjov. Ze werden tijdens de
oorlog verborgen gehouden voor
de Duitsers en daarna wees Stalin
een minister aan om erover te wa
ken. Maar gisteren waren ze te
koop bij Sotheby's in Londen: de
Dit bijzondere paasei is te zien
op een tentoonstelling die tot 8
april te zien is in de expositie
ruimte van de luchthaven van
Frankfurt. Het ei met een af
beelding van Da Vinci's 'Laatste
avondmaal' werd gemaakt door
W'altraud Frischeisen. In totaal
zijn er enkele honderden be
schilderde eieren te bewonde-