'Men vraagt altijd naar Italiaanse successen
Leidenaar GiuJio Molino, veelzijdig musicus, vanavond op Radio 5
BRJGITTE LOST MARTIAL
AVRO-harttest voor Beenhakker
VRIJDAG üu MAAK! 1!WU
Uit crèche
Pieterburen
LEIDEN Even moest Giulio Molino aan ons land wen
nen, maar na anderhalfjaar heeft de Italiaanse musicus
zijn draai gevonden. De in Leiden woonachtige gitarist
en zanger, die in Frankrijk het conservatorium afrondde,
treedt inmiddels in de grote steden van de Randstad niet
alleen in Italiaanse etablissementen op, maar bijvoor
beeld ook op de Aalsmeerse party's van Joop van den
Ende. In de maanden april en mei musiceert hij weke
lijks zo'n vijf avonden, met name in Delft, Rotterdam en
Amsterdam. Vanavond is hij in woord en klank te beluis
teren in het radioprogramma voor Italiaanse buitenland
se werknemers.
"Het is een kwestie van het weer.
het is niet voor niets dat Italiaan
se platen in Nederland in de zo
mer een hit worden, dat heeft
met de zon te maken'" zo ken
schetst de 40-jarige Giulio Moli
no de verschillen in muzikaal
temperament tussen Nederlan
ders en Italianen. De Nederland
se taal is hij nog niet machtig.
Frans kent hij goed en Engels
heeft hij van zijn nederlandse
vriending geleerd. Sinds hun
ontmoeting, anderhalf jaar gele
den in het Italiaanse Sorrento,
zijn ze onafscheidelijk. "Mijn
contract daar liep net af en er wa
ren misschien wel kansen om in
andere landen aan de slag te ko
men. Maar ik ben toch naar het
land van mijn vriendin gegaan.
In het begin was het moeilijk
hier te aarden, want ik ontdekte
dat muziek niet. zoals vooral in
Zuid-Italië", bij de mensen een
deel van hun leven is en in de
landsaard zit."
Geboren te Napels weet Moli
no als geen ander wat muziek be
tekent. Zijn vader speelde wel
viool in de Scala van Milaan en
zijn broer is eveneens musicus.
Als veertienjarige trad Molino al
op in de Amerikaanse nacht
clubs in Napels, waar militairen
op de NATO-basis gelegerd wa
ren. Hij leerde de muzikale prak
tijk eerder kennen dan de theo
rie. later in Frankrijk. "In 1967
door
Emiel Fangmann
waren in Zuid-Europa de groep
van Marino Marini en Renato Ca-
rasone fameus. Carasone heeft
zelfs een keertje bij mij thuis aan
gebeld om me op te halen om
hem te begeleiden, maar mijn
moeder die open deed herkende
hem niet" lacht Molino.
Na zijn militaire diensttijd,
waarin hij uiteraard in het mili
taire orkest speelde, vertrok hij
met een Italiaanse groep naar Pa
rijs en werkte tenslottte in heel
Frankrijk en Noord-Spanje. In
1973 begon hij aan het conserva
torium van Bordeaux met en stu
die klassieke contrabas, die hij
later in Parijs succesvol afsloot.
Daarnaast bespeelt hij de man
doline, de electrische en in zijn
huidige werkzaamheden vooral
de acoustische gitaar.
Tango
Naast het populaire repertoire -
Hij musiceerde in live-orkesten
voor Charles Aznavour en werk
te mee aan een plaat van de jonge
Gino Vanelli - is hij thuis in de
jazz en de tango. "Maar dan wel
de Argentijnse tango waarin het
juiste geovel voor ritme zit". Ten
bewijze laat hij breed gesticule
rend en de klanken ritmisch imi-
•hil tussen Nederland en Italië
Leidsc musicus Giulio Molino: "Door het
kaal temperament."
terend het verschil met de klas
sieke tango horen. Als contrabas
sist concerteerde hij dan ook met
de vermaarde Astro Piazolla en
tot het midden van de jaren tach
tig bleef hij als orkestmusicus in
Frankrijk., aleer hij voor een
drietal jaren naar Italië' terug
keerde.
Inmiddels heeft Guilio Molino
in Noord-West Europa aardig
grond onder de voeten gekregen.
"Nederland heeft niet zo'n grote
Italiaanse gemeesnehap, maar
Belgie en Luxemburg daarente
gen wel. Ja, dan noem jij Rocco
Granata. maar dat vind ik niet
zo'n goede zanger. Inderdaad, hij
maakte Marina maar verder wei
nig." En Molino heeft enig recht
van spreken, want begin deze
maand werd hij derde op het
'Festival della Canzone Italiano
in Belgio' te Luik. "Hij was ge-
pushed om mee te doen" vult
zijn vriendin aan, om vervolgens
relativerend te verklaren: "Ze
zeiden daar: joh je wordt eerste,
maar natuurlijk won er een griet
met zo'n kort rokje". Molino reis
de eerder, in februari, naar
RTL—Veronique in Luxemburg
voor het zondagmiddagse Itali
aansgesproken kabelprogram
ma 'Bueno Domenica', dat ook in
Nederland te ontvangen is.
Dat de Nederlandse populaire
muziekcultuur zich vooral op
Engeland en de Verenigde Sta
ten richt, en dat door de techniek
de melodie van steeds minder
groot belang is geworden, terwijl
het ritme steeds vaker electro-
nisch wordt bepaald, is voor een
gevoelige musicus als Molino
ook wel een voordeel. "Je valt
daardoor tcoh wel sneller op. Er
zijn maar weinig Italiaanse musi
ci die bijvoorbeeld twee uur,
maar dan zonder pauze, spelen in
restaurants. Meestal moet je de
hele avond spelen, zo tussen
door. maar ik treed echt op. Het
Nederlandse publiek, bijvoor
beeld in Italiaanse restaurants
moet aan je wennen, maar ik pro
beer me altijd aan te passen.
Daarom improviseer ik bijvoor
beeld veel." De oude Italiaanse,
en ook Franse, succesnummers,
speelt Molino allemaal, al geeft
hij er soms wel een eigen inter
pretatie aan. "Zo heb ik La belle
histoire van Michel Fugain in een
ander ritme gezet. Maar ik laat
ook Volare - de Gipsy Kings, die
dit nu opnieuw hebben uitge
bracht, cToen dat goed, vind ik -
horen. Ciaociao bambino. Qua-
no. quando. Acqui IHurl van Ti-
mi Yuro) of Pregaro (Stand bij
De Italiaanse hitparade-arties
ten die in Nederland de hitpara
de halen, roepen bij Molino ge
mengde gevoelens óp. Over Zuc-
chero is Molino zeer te spreken,
maar anderen zijn te veel op
doelgroepen gericht. "Adriano
Celentano vind ik niet al te goed.
maar hij voelt de markt op een in
telligente manier aan. Paolo Con
té is voor de intelectuelen. hij is
teveel een dichter, geen musicus,
wanneer hij echt muziek maakt
is hij zeer goed. Ramazotti is er
voor de jongeren en Gianna Nan-
nini is een soort vrouwelijke Joe
Cocker." De namen, die voor
Molino op de eerste plaats ko
men. zullen hier niet al te veel re
actie svan herkenning oproepen.
'Toto Cotuguo is de beste, ook
een goed componist, maar hij
wordt steevast tweede op het be-
reomde songfestival van San Re-
mo en verder hou ik veel van de
oudere doorleefd zingende Or-
nella Vanoni."
Voor Giulio Molino is de een
voud van een song belangrijk.
"Maar het is tegenstrijdig genoeg
juist heel moelijk om een een
voudige melodie te maken. Lily
was here van Candy Dulfer en
Dave Stewart speel ik bijvoor
beeld graag, dat is herkenbaar
aan vier noten. Daar moet je ta
lent voor hebben om zo iets te
maken. Het ritme is voor mij ook
belangrijk, maar de woorden ko
men op de eerste plaats. Nee, ei
gen composities speel ik hier
niet, want men vraagt altijd weer
naar de oude succesnummers".
(Vanavond, Radio 5, 20.00)
CAYEUX - Martial, een zeven maanden oude zeehondebaby.
wordt door Brigitte Bardot in eigen persoon aan de Noordfranse
kust losgelaten om het zilte zeewater op te zoeken. Martial is ruim
een halfjaar in ons Groningse Pieterburen in de zeehondencrèche
van Lenie 't Hart verzorgd, nadat de zeehond in Cayeux was aange
spoeld. Het beestje mag het weer op eigen kracht gaan proberen...
vast dat ook Beenhakkers
rookgedrag onder de loep
wordt genomen. In de directe
uitzending van maandag
avond zal staatssecretaris
Hans Simons van volksge
zondheid als eerste een hart-
testformulier invullen. Ne
derland zal dan weten of de
bewindsman een voorbeeld
van gezondheid is.
in het AVRO-program-
'Nationale harttest" dat
2.15 uur begint.
DEN HAAG .(GPD) Ajax-
trainer Leo Beenhakker
wordt zondag tijdens de
wedstrijd van zijn club tegen
Feyenoord aan een uitvoeri
ge test onderworpen. Hij zal
de match bijwonen, niet 'nor
maal' in de dugout, maar ge
kluisterd aan allerlei appa
ratuur waarmee zijn hartslag
en bloeddruk wordt geregi
streerd.
NHS en AVRO ontwierpen
samen de schriftelijke proef.
Daarin kan men via een soort
meerkeuzesysteem antwoor
den geven op vragen over de
leefstijl. Die antwoorden le
veren dan een puntentotaal
op, waaruit kan worden ge
concludeerd of het gedrag
gezond is, niet zó gezond of
beslist zeer ongezond. Voe
ding. gewicht, beweging, al
coholgebruik en dergelijke
vormen maatstaven voor de
reacties.
In Nederland wordt iedere
acht minuten een inwoner
door een hartinfarct getrof
fen. De NHS en AVRO zijn
zeer benieuwd of mensen
willen meedoen aan zo'n
harttest. Volgens beide is dit
een eenvoudige manier om te
zien of men risicovol leeft.
Ruim 60.000 mensen boven de
18 jaar zijn elk jaar bij het di
recte hartlijden betrokken.
Dit bijzondere 'optreden'
van Beenakker heeft te ma
ken met de Nationale Hart-
week van de Nederlandse
Hartstichting (NHS). Hij is
één van de spraakmakende
figuren die aan proeven
wordt onderworpen, maar
dan wel zeer levensecht, tij
dens zijn werk. Het resultaat
is maandagavond 2 apri! te
Beenhakkers rookgedrag.
De beelden van Beenhak
kers registratie zijn eerder
opgenomen. Presentatrice
Ria Bremer verzekerde al-
Het is nog steeds de eerste
doodsoorzaak.
door Bremer onder de
loep genomen. 'Jfoto anp)
wijd. Het Duitse woord voor
dwaas is 'tor' en dat zou de verkla
ring voor de gekte zijn. Dat Duits
en Noors twee verschillende talen
zijn, is waarschijnlijk over het
hoofd gezien.
Anderen zien het meer in de in
voering van onze tijdrekening
door Paus Gregorius XIII in 1582.
Tot dan toe begon het jaar met
april en eindigde op 31 maart.
Gregorius liet januari met het jaar
aanvangen. Sommigen waren
daar niet tevreden over én vier
den op 1 april Nieuwjaarsdag met
het gevolg dat ze voor gekken,
zotten en narren werden uitge
maakt.
Het duurste paasei ter wereld.
Dat is gemaakt door de juwe
liers Kutchinsky uit het Britse
Knightsbridge. In het model is
ongeveer 17 kilo goud verwerkt
en het geheel is afgezet met
20.000 roze diamanten. Er wordt
nu gezocht naar een koper voor
het 60 centimeter grote ei dat
een kleine 23 miljoen gulden
moet opbrengen. (foto epai
1 aprilgrap (1)
Er worden zondag weer heel wat
grappen uitgehaald. Het werkelij
ke ontstaan van de 1 aprilgrap
weet niemand. Oudheidkundigen
zochten het al in de Noorse my
thologie en ontdekten dat de vier
de maand aan de god Thor is ge-
1 aprilgrap(3)
In 1962 ontstond door een zeer ge
slaagde aprilgrap het 'Nationaal 1
april Genootschap'. De grondleg
ger, de beeldhouwer Edo van Tet
terode. had een beeld gefabri
ceerd dat hij liet aanspoelen op
het Zandvoortse strand. Ver
momd als de Noorse professor
Lindstrom verklaarde hij dat het
beeld waarschijnlijk van de Paas
eilanden afkomstig was. Iedereen
trapte erin. Vanaf die tijd reikt het
genootschap een kleine kopie van
het beeld uit als prijs voor de
meest originele en geslaagde
grap.
1 aprilgrap (2)
Aprilgrappen zijn niet alleen ge
meengoed in Nederland. In
Vlaanderen spreekt men van
'Verzenderkensdag'. in Duitsland
van 'Narrentag' en Engeland kent
'All Fools Day'. Uit Europa is het
overgewaaid naar de Verenigde
Staten waar het ook populair is.
Iemand voor een niet-bestaande
boodschap naar de winkel sturen,
is de meest voorkomende grap.
Door de opkomst van de media
werd met een goede grap een gro
ter publiek bereikt. In de jaren na
de Tweede Wereldoorlog stond
de landelijke pers rond 1 april bol
van de grappen. Het NOS-Jour-
naal bijvoorbeeld meldde op 31
maart 1972 dat alle PTT-bestellers
de volgende dag met een speciaal
apparaatje zouden controleren
wie geen kijk- en luistergeld be
taalde. De volgende dag liep het
storm op de postkantoren, waar
verontruste zwartkijkers alsnog
kwamen betalen. De PTT zelf
vond de mop minder geslaagd.
A/£/A/Z
WAT H£BB£H WEM£-