'Je maakt film omdat je iets haat of liefhebt' Fellini: mooi maar onbegrijpelijk Costa-Gavras, regisseur van 'Missing' en 'Music Box': PAGINA 20 VRIJDAG 30 MAART 19& BIOSCOPEN FILMS OP VIDEO 'Alleen hun moeder kan ze uit el kaar houden,' staat op de hoes 'Twins'. En zo is dat. De spierbundel Arnold Schwarze negger en de kleine driftkikker Danny DeVito: wie zou het ver schil tussen die twee kunnen n. Ivan Reitman regisseerde het duo in een aardige, luchtige film waarin DeVito voor het acte- i zorgt en waarin Schwarzeneg ger de krachttoeren levert. Leuk >r als je een middag wilt grinni ken. Esselte CIC. Tom Hanks is een begenadigd komedie-acteur. Ook van een ma tig verhaal weet hij wel iets te ma ken, en als-hij een goed script heeft dan levert hij puur vakwerk. 'Big' van Penny Marshall zit goed in elkaar. Hanks krijgt kans al zijn talenten te tonen als de jongen die ens een volwassenen man wordt (maar dan wel met de geest van een 12-jarige). Elizabeth Perkins, Robert Loggia en John Heard helpen mee om van 'Big' een plezierige film te maken. CB S/Fox. Minder geslaagd is 'Three fu gitives', de film die Francis Veber in Amerika maakte als Engelse duplikaat van zijn Franse werk 'Les fugitives'. De grote Nick Nol- te en de kleine Martin Short slaan samen op de vlucht als ze worden verdacht van van alles en nog wat. Ze slepen een kind met zich mee en dat komt het tempo niet ten goede. Short stuntelt heel wat af en het kind doet zijn best, maar als Nolte niet zo'n plezierig bonki ge figuur had neergezet dan zou de film geheel zijn mislukt. Bene vista. 'Road raiders' van Richard Lang is niet voor de bioscoop, maar voor de televisie gemaakt en ziet er iets gemakzuchtiger uit dan 'Twins' en 'Big'. Het oorlogs verhaal over de losbol Bruce Boxleitner die uit handen van de Japanners probeert te blijven en wordt opgescheept met een vlieg tuig vol geschifte personen wordt met zwier verteld en over actie valt niet te klagen. Esselte CIC. Een overdaad aan actie is te vinden in 'Kill crazy' van David Heavener. De titel is treffend, vooral het woord 'crazy', gek. De film is gek en de meeste rollen zijn het ook. Een paar gestoorde typen gaan'kamperen. Ze lopen tegen een nazistisch-achtige groep op die aan het moorden slaat. Iedereen is in de film drie keer dood, maar staat na dertig tellen toch weer op en vecht door. Logica ontbreekt en de enige con clusie die je kunt trekken is: deze film had beter niet gemaakt kun nen worden. CNR Video. Meer plezier valt te beleven aan 'Spellbinder' van Janet Greek. De film is geen hoogvlieger, maar het verhaal over een mooie vrouw die een satanachtige robot blijkt te zijn zit behoorlijk in elkaar en Timothy Daly en Kelly Preston doen hun werk goed. MGM/UA. Het is aan mij vergooid, maar menig horror-liefhebber zit te wachten op nieuwe avonturen van Jason, de geschifte moorde naar in de eindeloos lijkende serie 'Friday the 13th'. In deel acht verlaat Jason de bossen met de eenzame vakantiewoningen en gaat hij naar Manhattan. Daar zijn heel veel mensen en daar valt ook lekker te moorden. Rob Hedden regisseerde al het moois. Esselte CIC. 'Stripped to kill' ging er bij het grote publiek goed in en Stephen Mark mocht deel twee maken. Roger Corman is de producent en bij hem weet je dat hij niet kijkt op enig bloot en zeker niet op een lijk of wat. Het begin van de film heeft iets van de soft-pornower- ken die vijftien jaar geleden de bioscopen overspoelden. Na het bloot volgen de moorden en ver schijnt de inspecteur die zich in spant om de heldin van het ver haal intact te houden. MGM/UA. Na de eerste 'Police Academy' werd er in Amerika een hele serie min of meer komische films ge maakt met een titel waarin het woord 'Academy' was verwerkt. Meestal sloeg het nergens op, maar daar maakten weinigen zich druk om. 'Dance academy' van Ted Mather gaat in elk geval wel over een academie, maar wie denkt dat het een film vol humor betreft komt bedrogen uit. 'Dan ce academy' is tamelijk serieus en de leerlingen dansen vol overga ve. De dansscènes zijn mooi ge filmd, de liefdes en haat-en-nijd zijlijntjes in het verhaal zijn er soms met de haren bijgesleept. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW Wait until spring Bandini' - Greenway, Voorschoten 'Sea of love' - Astra, Wassenaar 'Valmont' - Astra, Wassenaar BLIJVERS 'Crimes and misdemeanors' - Woody Allen als tobbende documentalist met stukgelopen huwelijk - Lido, Leiden 'Honey I shrunk the kids' - trucage film over voortploeterende miniatuur- mensjes - Lido, Leiden 'K9' - politieman heeft hond als beste maatje - Greenway, Voorschoten 'The war of the Roses' - Michael Doug las en Kathleen Turner voeren bittere strijd rondom huiselijke aard - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Born on the fourth of July' - Tom Crui- als Vietnam-veteraan Ron Kovic de rolstoel gekluisterd - Lido, Lei den 'Koko Flanel' - Urbanus als stermann equin in bizarre modeshow - Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Turner Hooch' - Politieagent Tom Hanks gaat op stap met zijn trouwe hond Hooch - Lido, Leiden 'Casualties of war' - Vietnam-oorlog gereduceerd tot boze droom - Green way, Voorschoten 'Sex, lies and videotape' - man inter viewt vrouwen over hun seksuele er varingen en legt dat op film vast - Greenway, Voorschoten 'Black rain' - zinderend onheil met Mi chael Douglas in Japan - Euro, Alphen 'Harlem nights' - magere komedie van Eddie Murphy - Euro, Alphen 'Dead poets society' - Robin Williams als gedreven leraar Engels op middel bare school - Lido, Leiden 'Nine and a half weeks' - Kim Basinger en Mickey Rourke in broeierig liefdés- verhaal - Trianon, Leiden 'Voyeur' - Rex, Leiden 'Platvoet en zijn vriendjes' - Green way, Voorschoten 'De stam van dé holebeer' - Trianon, Leiden 'Asterix contra Caesar' - Astra, Wasse- 'Junglebook' - Greenway, Voorscho- FILMHUIZEN 'De avonden' - Kijkhuis Leiden (vr. t/m do., 19.30 en 21.45 uur) 'The mission' - Kijkhuis, Leiden (vr. t/m zo. 20.00 en 22.30 uur) 'Betty Blue' - Kijkhuis, Leiden (ma. 20.00 en 22.15 uur) 'Gorillas in the mist' - Kijkhuis, Leiden (di. 20.00 en 22.30 uur) 'Mystery train' - Kijkhuis, Leiden (woe. 20.00 en 22.15 uur) 'Mauvais sang' - Kijkhuis, Leiden (do. 20.00 en 22.15 uur) 'MacBeth' - LAK-cinema,* Leiden (di. 20.00 uur) 'Otto e mezzo' - Filmhuis LVC, Leiden (t/m morgen 21.15 uur) 'Yaaba' - Parkfilmhuis, Alphen (van avond, 20.30 uur) DEN HAAG 'Koko Flanel' - Asta (463500), 12 jr. 'Shirley Valentine' - Babylon (471656). al. 'Dead poets society' - Babylon, 12 jr. 'Wings of fame' - Babylon, al. 'War of the Roses' - Cineac (630637), al. 'Harlem nights' - Cineac, 16 jr. 'Sea of love' - Cineac, 12 jr. 'Born on the fourth of July' - Metropo- le (456756), 12 jr. 'Honey I shrunk the kids' - Metropole, al. 'When Harry met Sally' - Metropole, al. 'Music box' - Metropole, 12 jr. 'Crimes and misdemeanors' - Metro- pole, 12 jr. 'Dad' - Metropole. al. 'Turner Hooch' - Odeon (462400), al. 'Koko Flanel' - Odeon, al. 'War of the Roses' - Odeon, al. 'Young Einstein' - Odeon, al. 'Monsieur Hire' - Studio (656402), 16 jr. AMSTERDAM 'Wings of fame' - Alfa (278806), al. 'The cook, the thief, his wife and her lover' - Alfa, 16 jr. 'Sex, lies and videotape' - Alfa, al. 'Shirley Valentine* - Alfa, 16 jr. Alhambra 'Dead poets society' - Alhambra, 12 jr. 'War of the Roses' - Bellevue Cinera ma, al. 'Crimes and misdemeanors', Cinera ma. al. 'Koko Flanel' - Calypso (234876), al. 'Steel magnolias' - Calypso, al. 'Romuald Juliette' - Cinecenter (236615), al. 'Monsieur Hire' - Cinecenter, 16 jr. 'Valmont' - Cinecenter, al. ■'Trop belle pour toil' - Cinecenter, 16 jr.' 'Bagdad café' - Cinecenter, al. 'Born on the fourth of July' - Cinema (151243), 12 jr. 'War of the Roses' - Cinema, al. 'Sea of love' - City (234579), 12 jr. 'Turner Hooch' - City, al. 'Weekend at Bernie's' - City, al. 'Young Einstein' - City, al. 'Honey I shrunk the kids' - City, al. 'Harlem nights' - City, 12 jr. 'Field of dre.ams' - City, al. Kurosawa retrospectief - Kriterion 'My left foot' - Kriterion, al. 'Mystery train' - The Movies (245790),' 16 jr. 'My left foot' - The Movies, al. 'Crimes and misdemeanors' - The Mo- 'Born on the fourth of July' - Tuschins- ki, 12 jr. 'Camille Claudel' - Tuschinski, al. 'When Harry met Sally' - Tuschinski, al. 'Dad' - Tuschinski, al. 'Music box' - Tuschinski, 12 jr. 'Dead poets society' - Tuschinski Cine ac (243639), al. 'Torch song trilogy' - De Uitkijlf (237460), 16 jr. TELEVISIE Zaterdag 31 maart 'Splash' (Ned. 1, 19.50 uur) Ameri kaanse komedie uit 1984 van Ron Ho ward, met Tom Hanks en Daryl Han nah. Man wordt verliefd op blonde wa ternimf. 'De dream' (Ned. 3, 20.44 uur) Ne derlandse film uit 1985 van Pieter Ver- hoeff, met Peter Tuinman en Huub Stapel. Broers worden beschuldigd van inbraak, opgepakt en veroordeeld. "Een gerechtelijke dwaling met voor bedachten rade", volgens de socialisti sche voorman Pieter Jelles Troelstra. 'Perils of Pauline' (Super Channel, 21.30 uur) Amerikaanse komedie uit 1967 van Herbert Leonard, met Pat Boone en Pamela Austin. Zoete film waarin Boone de wereld rondreist op zoek naar zijn jeugdliefde. •Jaws' (Veronique, 22.00 uur) Ame- rikaaanse film uit 1975 van Steven Spielberg, met Roy Scheider en Ri chard Dreyfuss. Kustdorp in rep en roer door hongerige haai. Driekoppige expeditie maakt jacht op het beest 'Fire and icc' (Ned. 2. 22.25 uur) Amerikaanse tekenfilm uit 1983 van Ralph Bakshi, met stemmen van Susan Tyrrel en Maggie Roswell. To venaar Nekron, heerser van het IJs- rijk, gijzelt prinses Tee#ra om het vul kanische koninkrijk van vader Jarol in handen te krijgen. Deze film is ge maakt in 'Rotoècbpe': levende acteurs spelen de scènes voor, worden vervol gens van het celluloid gefilterd waarna de cartoonist de lege plekken intekent. Quicksilver' (Ned. 2, 00.20 uur) Amerikaanse actiefilm uit 1986 van Tom Donnelly, met Kevin Bacon en Jami Gertz. Fietskoerier bestrijdt in z'n vrije tijd naarlingen in zijn werk omgeving. Soort western-op-wielen. 'Tomb of Ligcla' (Veronique, 00.20 uur) Britse griezelfilm uit 1985 van Ro ger Corman, met Vincent Price en Eli zabeth Shepherd. Geest van overleden vrouw blijkt nog springlevend. Naar een verhaal van Edgar Allan Poe. 'The wanderers* (Super Channel, 00.20 uur) Amerikaanse horrorfilm uit 1979 van Philip Kaufman, met Karen Allen en Ken Wahl. Een impressionis tische kijk op een Italiaanse middelba re school in de Newyorkse wijk The Bronx. Zondag 1 april 'Coup de foudrc' (Duitsland 3, 20.00 uur) Franse film uit 1983 van Diane Kurys, met Miou-Miou en Isabelle Huppert. Lyon, begin jaren '50. Twee getrouwde vrouwen met oorlogserva ringen raken bevriend. 'Lc gendarme en baladc' (Veroni que, 20.35 uur) Franse komedie uit 1970 van Jean Girault, met Louis de Funès en Claude Gensac. De minister besluit tot vervroegd pensioen voor de hele gendarmerie van Saint Tropez. Toch komt die weer in actie. Tegen hippies en nudisten. 'The big wheel' (Super Channel, 21.00 uur) Amerikaansë actiefilm uit 1949 van Edward Ludwig, met Mickey Rooney en Thomas Mitchell. Rooney is in deze film een hardnekkig auto coureur die in zijn vaders voetsporen treedt, ondanks het feit dat deze op het circuit de dood vond. Maandag 2 april 'Une histoirc du vent' (Duitsland 3, 02.30 uur) Franse film uit 1985 van Jo ris Ivens en zijn vrouw Marceline Lori- dan, met Joris Ivens en Liu Gullian. De vorig jaar overleden Nederlandse cineast Ivens speelt in deze film met Geraldine Page, te z trip to Bountiful'. ken en achtervolgingen in deze futu-j ristische western over de avonturen» van een eenzame held in een dorre e gewelddadige wereld. Woensdag 4 april 'Drowning by numbers' (Duitsland 2,. 22.40 uur) Britse film uit 1988 van P ter Greenaway, met Bernard Hill Juliet Stevenson. Met behulp van et lijkschouwer laten drie vrouwen hunl echtgenoot de verdrinkingsdood s 'Freaks' (Duitsland 3, 22.45 uur)v Amerikaans melodrama uit 1932 v< Tod Browning, met Wallace Ford t Leila Hygms. Trapezewerkster in het? circus trouwt uit berekening met liefde dwerg en vermoordt hem volgens.' Zijn collega-lilliputters men wraak. Donderdag 5 april The great Dan Patch' (Super sel. t Dennis O'Keefe en Gail Rus-J /inde t China. Dinsdag 3 april 'Mad Max' (Veronique, 20.55 uur) Australische science-fictionfilm uit 1986 van George Miller, met Mel Gib son en Bruce Spence. Auto-ongeluk- 'Merry Christmas mr. Lawrence'. (Ned. 2, 20.27 uur) Brits oorlogsdrama' uit 1982 van Nagisa Oshima, met Da-.' vid Bowie, Ryuichi Sakamoto en Tonu Conti. Gebaseerd op het boek v; Laurens van der Post. Karakters t culturen botsen in een Japans krijgs- gevangenenkamp op Java tijdens de oorlog. Eerste uit een serie films in de aanloop naar de herdenking var Tweede Wereldoorlog. 'L«ps diaboliques' (Super Channel, 22.00 uur) Franse thriller uit 1954 Henri-Georges Clouzot, met Simone Signoret en Vera Clouzot. Schooldi- recteur bedriegt en vernedert zijn z kelijke vrouw. Vrijdag 6 april 'Prizzi's honor' (Ned. 2, 23.00 uur) Amerikaanse komedie uit 1985 vz John Huston, met Jack Nicholson Kathleen Turner. Een niet al te snug gere huurmoordenaar van een hechte maffia-familie werkt zich in de nes door huwelijk met vakgenote. 'Al-risalali' (BRT 1,23.00 uur) Liba- 1 nees/Britse film uit 1976 van Mous- tapha Akkad, met Anthony Quinr Irene Papas. Spektakel rond de op- komst van de islam. De film is een seri eus werkstuk, dat echter meer indruk maakt door de actie-scènes dan door de blik op godsdienstige aspecten. 'The trip to Bountiful' (Ned. 23.10 uur) Amerikaans drama uit 1985 Peter Masterson, met Geraldine Page en John Heard. De bejaarde weduwe Carrie Watts reist naar haar geboorte plaats Bountiful. UTRECHT - Met 'Z', zijn film tegen het Griekse kolonelsre gime, won hij ooit de speciale juryprijs van Cannes, plus twee Oscars. Met 'Missing', zijn film tegen de Chileense jun ta, wpn hij de Gouden Palm van Cannes en wederom een Oscar. De in Griekenland geboren cineast Constantin Cos ta-Gavras is de wereldkampioen van de politieke thriller. Zijn nieuwste werkstuk heet 'Music Box'. Vorige maand werd deze film in Berlijn met een Gouden Beer bekroond. 'Music Box' is een thriller over een uitgeweken Hongaar die in de Vere nigde Staten van oorlogsmisdaden beschuldigd wordt. De film speelt deels in Chicago en deels in Boeda pest, waar de autoriteiten ruim een jaar geleden een opmerkelijke be reidheid opbrachten om mee te werken aan dit drama dat een zwar te bladzijde opslaat in het Hongaar se oorlogsverleden. In 'Music Box' speelt Armin Mueller-Stahl de rol van de beschul digde Hongaar; een lieve vader en voorbeeldige grootvader, maar is hij nou wel of niet de gezochte fas cistische beul? Frederic Forrest is heel verrassend als de openbare aanklager. Ronduit verrassend, heel imponerend, is echter vooral Jessica Lange als de dochter die de taak op zich neemt haar vader vrij te pleiten, niet vrij van angst over wat ze zou kunnen ontdekken. Costa-Gavras: "Na haar film 'Frances* nog eens'bekeken te heb ben, wist ik zeker dat Jessica Lange geschikt was voor het spelen van deze rol als de advocate die de on schuld van haar eigen vader pro beert aan te tonen. Ik hou er in het algemeen van om actrices en ac teurs te vragen voor rollen die ze niet eerder hebben gedaan. In Ame rika heeft men een heilig geloof in typecasting, terwijl ik daar een re gelrechte tegenstander van ben". "Ik heb hetzelfde gedaan met Jack Lemmon in 'Missing'. Die kon aanvankelijk zelf niet begrijpen dat ik uitgerekend hèm nodig had. 'Zit ten er dan komische stukken in die film?' vroeg hij. En: 'Moet ik grap pen vertellen, misschien?* Toen ik zei dat allemaal niet nodig te heb ben. begreep hij er eerst niets van. Achteraf is Jack een gouden greep gebleken. Voor 'Music Box' kwa men mijn producenten met een ac trice, ik zal de naam niet noemen, van wie ze zeiden: 'Dit is precies de actrice die je nodig hebt.' En ik ant woordde: 'Dat is nu precies de actri ce die ik absoluut niet gebruiken kan." Carrière-vrouw "Ik wilde Jessica Lange omdat ze nog nooit zo'n carrière-vrouw - een juriste - gespeeld heeft, terwijl ik van haar optreden in 'Frances' wel kon constateren dat Jessica de kracht heefet om ook deze rol aan te kunnen. Ze heeft het gedaan met een geweldige inzet. Ze was zelf§ bereid om er Hongaarse dialogen voor van buiten te leren. Ze heeft een conversatie met een oude Hon gaarse vrouw, die gespeeld wordt door Mari Törörcsik, de meest le gendarische actrice van Hongarije. Die scène vind ik zelf waanzinnig overtuigend, terwijl het helemaal in het Hongaars gaat". .- Had. u een speciale reden om juist nu te komen met een film over door Pieter van Lierop een bejaarde oorlogsmisdadiger? "Nadat ik 'Betrayed' voltooid had, mijn vorige film, kreeg ik van scenarist Joe Eszterhaz het script ter inzage voor 'Music Box'. Het be handelde stof waar we wel eens eer der over gepraat hadden naar aan leiding van de Demjanj uk-affaire, in Cleveland. Het verhaal van Esz terhaz sprak me bijzonder aan. Ik denk dat werkelijk goede verhalen niet afhankelijk zijn van zoiets als een goed moment om ermee voor de dag te komen. Als ik tegen een ijzer- sterk verhaal opbots, dan probeer ik het verfilmd te krijgen". - Maar daarbij heeft u dan toch heel specifieke interesses. U heeft één keer een puur romantische tragedie gemaakt: 'Clair de femme'. Een schitterende film. Maar qua genre iets totaal anders dan wat we van u gewend zijn. Meestal zoekt u toch po litieke invalshoeken op. "Voor een film is hoe dan ook een goed verhaal de eerste vereiste. Na tuurlijk heb ik zo mijn speciale voorkeuren, zaken die ik graag ter sprake breng. En soms probeer ik dan zelf een verhaal te ontwerpen, maar dat is het moeilijkste wat er bestaat. Voor mij althans. Wat 'Mu sic Box' betreft, heeft er ook nog iets anders meegespeeld. Het feit dat sinds een aantal jaren de archie ven van de Verenigde Naties ge opend zijn, waardoor bij voorbeeld te achterhalen valt hoe de Amerika nen tal van oorlogsmisdadigers be schermd hebben". "Zo is ook de Waldheim-affaire in de openbaarheid gekomen. Het in teressante van 'Music Box' is dat we hier te maken hebben met een Oost- blok-land. In dat deel van de wereld hebben zich in minder dan een jaar tijd, grote veranderingen voltrok ken, waardoor het nu ineens moge lijk is geworden om meer feiten te achterhalen over daar gepleegde oorlogsmisdaden. Dat is informatie die tot voor kort vaak werd afge schermd, omdat men gewend was er politiek gebruik van te maken." - U heeft films gemaakt over het Griekse kolonelsregime, over de showprocessen in Tsjechoslowakije, over de staatsgreep in Chili. In al die landen zijn de dingen inmiddels ten goede gekeerd. Heeft u het idee dat uw films daartoe kunnen heb ben bijgedragen? "Allereerst: Die films gaan niet over Griekenland, Tsjechoslowa kije of Chili. Die films gaan over mensen. Over mensen in uitzonder lijke situaties, waarin ik zelf ook te recht had kunnen komen. Wat Grie kenland betreft is dat bijna letterlijk ook het geval geweest. Het heeft ook weinig gescheeld of de uit komst van de Griekse Burgeroorlog was geweest dat ook mijn geboorte land een communistische staat was geworden, net als Tsjechoslowa kije. De menselijke condities wor den uiteindelijk niet bepaald door de taal die men spreekt of door het land waar men leeft, maar door ge voelens die overal hetzelfde zijn. En tussen de slachtoffers van waar dan ook, bestaat al helemaal geen 'ver schil. Menselijk lijden is overal het zelfde". "Toen we 'Z' maakten, was dat ab soluut vanuit het gevoel hoe dan ook iets te willen doen tegen de ko lonels. We hebben ons zo agressief als maar enigszins mogelijk was te gen de junta uitgesproken. Maar ik kon me niet voorstellen dat een film echt invloed op de loop der gebeur tenissen kon hebben. 'Z' is primair door mij geregisseerd met dezelfde motivatie als elke film. Omdat je iets haat of liefhebt". "Aan de andere kant; geen enkele dictatuur kan eeuwig duren. Er zit altijd een grens aan de bereidheid van een volk om repressie te accep teren: mentale verdrukking, geeste lijke of lichamelijke slavernij....Mis schien is het waar dat 'Z' de onder gang van de kolonels toch dichter bij heeft gebracht. Wie kan het ach teraf zeggen? In elk geval zou je 'Missing' kunnen aanvoeren als voorbeeld van een film die welis waar wereldwijd groot succes heeft gehad, maar die weinig recht streeks effect lijkt te hebben ge had". "Er zijn bijna tien jaar voorbijge gaan sinds ik 'Missing' heb ge maakt. Een paar dagen geleden is Chili nu dus weer een democratie geworden. Daar ben ik heel geluk kig om. Maar ik raak bijna van streek als ik denk aan Pinochet. Na alles wat die op zijn geweten heeft, bij voorbeeld het vermoorden van 30,000 landgenoten, eindigt hij nu op een of andere manier toch als een nationale held. Als een soort vader des vaderlands die dan toch maar rust en orde en democratie heeft weten te brengen". Allende "Maar er was in Chili al vrijheid, de mocratie en vrede onder Allende. Ik ben er geweest, ik heb persoonlijk Allende ontmoet, in de opnamen- periode voor 'Etat de Siège'. Het is frustrerend te weten dat Chili onder Allende van de- Amerikanen iets van 18 miljoen dollar financiële steun kreeg in twee jaar tijd. Maar vanaf het moment dat Pinochet aan de macht kwam, schroefden de Amerikanen hun steun onmiddel lijk op tot een miljard. De Amerika nen hebben Pinochet gecreëerd, ze hebben hem daar aan de macht ge holpen en nu komt die boef weg als een held. Dat is het meest frustre rende politieke feit dat ik ooit heb meegemaakt. Afschuwelijk!" Italiaanse pers vindt nieuwe film 'meesterwerk' Jessica Lange en Armin Mueller-Stahl in 'Music Box ROME Een maand nadat de film is uitgekomen is het voor de bioscoop Esperia, in het centrum van Ro me, nog steeds dringen geblazen. Het publiek van de voorstelling van half negen schuifelt naar buiten, en raakt bekneld tussen laatkomers voor de half elf voor stelling. Ze hopen op het laatste moment nog een kaartje te bemachtigen. Een meisje worstelt zich door het gedrang naar bui ten, en bestudeert de foto's die zijn opgehangen in de glazen vitrine voor de bioscoop: een superdikke vrouw met een bovenmaatse boezem en kroon op haar hoofd, geflankeerd door een al even dikke man in een hermelijnen mantel. Jokers, clowns, glitters en kitsch. Het kan niet missen. Het betreft hier de laatste film van de beroemde Italiaanse regisseur Federico Fellini, 'La voce della luna', letterlijk 'De stem van de maan'. Zoals alle films van Fellini, trekt ook deze film weer massa's Italianen naar de bioscoop. 'Een meester werk', 'een hoogtepunt', zo prezen de Italiaanse kran ten de film letterlijk het kassucces. "Wat vond je ervan?", vraag ik het meisje voor de bioscoop terwijl ze de foto's nog steeds bestudeert. "Tja", zegt ze fronsend. "Fellini is nou eenmaal Fellirii, hè. Het is prachtig gedaan en heel indrukwekkend. Hij is de grootste regisseur die we in Italië hebben. Maar wat hij nou met die film bedoelt, daar heb ik weinig van begrepen". 'De stem van de maan' is dan ook i te vertellen. Het zijn allemaal ver- n situaties die aan elkaar worden Qïwezigheid van een lieve 'gek', een soort Pierrot, of Pinocchio, die wordt gespeeld door de beroemde Italiaanse komiek Roberto Benigni. Roberto Benigni, alias Ivo Salvini, komt op zijn zwerftocht in de film de meest bizarre types tegen. Zo ontmoet hij een hobospeler, die op het kerkhof ih een graftombe woont, nadat hij helemaal gek is geworden van een bepaald musicaal deuntje (sol-la-do-mi). Hij ontmoet Nestor, een huisman die op de daken van de stad woont, en praat met zijn wasmachine. Hij komt Nestors ex-vrouw tegen, die 'zo sterk is als een loco motief en stoom afgeeft als ze de liefde bedrijft. Ten slotte ontmoet hij ook de gepensioneerde politiepre- fect Gonella (Jurkje), die lijdt aan achtervolgings waanzin, en denkt dat er een groot complot gesmeed wordt om datgene wat eigenlijk fantasie is door te la ten gaan voor de werkelijkheid. Zoals al blijkt uit de titel, speelt de maan in de film een grote rol. Ivo Salvini wordt bijvoorbeeld verliefd Het 'verhaal' van niet gemakkelijk ni schillende scènes geregen door de a op een vrouw wiens gezicht 'precies op de maan lijkt'. De hele film lang loopt hij achter haar aan. Als hij haar op het feest van de 'Gnoccata' ziet dansen met een an dere man, wordt hij gek van jaloezie. Hij gooit zijn ri vaal een bord met gnocchi vol tomatensaus in het ge zicht. Op het eind van de film wordt de 'echte' maan - 'de maan die ons stiekem vanuit de hemel bespio neert' - gevangen genomen door twee broers die lood gieter zijn. Dit is ongeveer het 'verhaal' van de film. Er zit niet wat je noemt een 'lijn' in, een duidelijke opbouw, of een afgerond 'plot'. Het is een rijsteberg van bij elkaar geraapte associatiefs. Fellini geeft dat zelf toe, in het voorwoord van het boekje over de film dat deze dagen in Italië is uitgekomen: "Ik heb de film dag per dag verzonnen. Voor mij was het genoeg dat ik naast een camera zat, op een plek waar ik wat lampen kon aan doen". Om mij heen had ik de vertrouwde gezichten van mijn team en van de acteurs die bereid waren met mij deze reis te ondernemen". Fellini had geen script voor zijn film, en ook geen draaiboek. "De acteurs wisten nooit van tevoren wat ze moesten zeggen", vertelt Fellini. 's Ochtends, als ze bij de grimeur zaten, dan kwam ik met stukjes papier aanzetten waarop ik de avond daarvoor wat voor ze had opgekrabbeld". Niet alleen had Fellini aan het be gin van de film geen script en geen draaiboek, maar hij had ook geen idee. "Zonder te weten hoe de film eruit zou gaan zien heb ik het decor laten bouwen", vertelt hij. "En terwijl ik naar de drie of vierhonderd werk mensen keek die aan het werk waren met het decor, vroeg ik me af: en nu, wat ga ik nu vertellen?" Het leger van enthousiaste Italiaanse filmcritici heeft echter geen enkele moeite met deze werkwijze, of met de chaos in de film die er het produkt van is. Ie dereen geeft zijn of haar eigen interpretatie. "Fellini vertelt in zijn film over de wanorde, de fragmentatie, en de de-realisering van de moderne wereld", zo schrijft bijvoorbeeld het dagblad La Stampa, in de hol le taal die de filmktritiek hier nu eenmaal heeft. "De stem van de maan gaat over de verscheurende behoef te aan zingeving waarvan de afwezigheid ons hart van angst doet krimpen", jubelt het dagblad La Republica. Een ander schrijft: "De film van Fellini is een portret van Italië', terwijl de volgende zich te buiten gaat aan een psycho-analytische beschouwing over de "briljant vormgegeven samenhang" in Fellini's film tussen "de maan, de vrouw, en de waanzin". En zo stopt iedereen er zijn eigen verhaal in. MARJON VAN ROYEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 20