Dure pen steeds
meer in trek
'Mollige vrouw laat zich in
mode nog teveel afschepen'
Wonen staat
centraal op
Huishoudbeurs
Leuke kleding
voor een
maatje meer
MAANDAG 26 MAART 1990
Huis en Interieur staan cen
traal op de Huishoudbeurs die
van 28 maart tot en met 8 april
in de Amsterdamse RAI
wordt gehouden. Middelpunt
van de Huis en Interieurpre
sentatie zal het woontheater
zijn. Hier krijgt de bezoeker
het woon-nieuws op z'n aan
trekkelijkst voorgeschoteld.
Er zijn kamers ingericht die
voorbeelden zijn van de toe
komstige woonkamer, keu
ken, badkamer en slaapka
mer. Een andere kamer laat
het effect zien kleur- en mate
riaalgebruik, een kamer heeft
als thema 'emotie van licht' en
weer een andere 'puzzelen op
de vierkante meter'. Hier
wordt duidelijk gemaakt hoe
creatief en ruimtelijk je kunt
omgaan met kleine opper
vlakken. Een nostalgisch
tintje krijgt het Woontheater
door de expositie '40 jaar
Huishoudbeursnoviteiten.
Op de beurs verder aan
dacht voor: verhuizen, veilig
wonen, doe het zelf, koken
persoonlijke verzorging, vrije
tijdsbesteding en natuurlijk
een hele serie nieuwigheidjes.
Die noviteiten lopen van
melkchocolade met een stuk
je felgekleurde kauwgom
erin, een vondst van Baronie
De Heer, hardhouten aan-
rechtbladen van Junckers BV
en een geurend lichtobject tot
het nieuwste gereedschap van
Sandvik en een box waarin
gereedschap nóg overzichte
lijker kan worden opgebor
gen.
Onderdeel van de Huis
houdbeurs, maar met een kor
tere looptijd, is de 'Negen
Maanden Beurs', met alles
wat a.s. ouders moeten weten,
die op 4 april opengaat en tot 8
april duurt.
Op de openingsdag van de
beurs, 28 maart, zal de Zilve
ren Knip '90 worden uitge
reikt aan Wim Bosboom, pre
sentator van nieuws- en con
sumentenprogramma's op ra
dio en televisie. De onder
scheiding wordt jaarlijks toe
gekend aan een persoon of in
stelling die zich op bijzondere
wijze verdienstelijk heeft ge
maakt voor de Nederlandse
consument.
De Huishoudbeurs is van
28-3 t/m 8-4 geopend van
10.00 -17.00 uur en van 4-4
t/m 6-4 ook van 19.00 - 22.00
uur. Toegangsprijs 15,-, al
leen 's avonds ƒ10,-. Pas 65
en vantevoren aangekon
digd groepsbezoek voor hele
dag 12,50 's avonds 7,50.
De vulpen, heel lang op retour,
beleeft een come-back. Dat be
tekent niet dat iedereen zich
een paradepaardje uit de top
klasse kan permitteren. Bij de
duurste exemplaren - tot
17.900 gulden voor de m.assief
gouden Man-100 vulpen van
Waterman - schommelt de
prijs mee met de gotid- en dol-
larprijs. In het luxe schrijfge
rei is het omhidsel van groot
belang. Waiit: de duurste Man
100 is uitgerust met een penne
tje van exact dezelfde kwali
teit als het goedkoopste modél
van de serie. En in de goed
koopste Cross ballpoint van 55
cent zit dezelfde vulling als in
het 18-karaats gouden exem
plaar, met een 'dagwaarde'
van ruim 3000 piek.
Relatiegeschenk
De kenner kan aan de boven
kant van een Cross pen zon
der mankeren de kwaliteit
van het verwerkte goud afle
zen. Elke prijsklasse heeft een
ander zwarte topje. De slanke
pennen zijn in de zakenwe
reld een geliefd relatiege
schenk, net als andere luxe
schrijfwaren. Snobisme is
menig bezitter van een Cross
niet vreemd, geeft vertegen
woordiger Harold Lensen van
dit merk schoorvoetend toe.
door
Jan Dijkstra
De gouden en zilveren ball
points waarmee het bedrijf
vooral een grote faam heeft
opgebouwd, zien er om wille
van de herkenbaarheid sinds
1946 exact hetzelfde uit. Wel
zijn er bijpassende vulpotlo
den, vulpennen en sinds en
kele jaren ook rollerballs
(ballpoints met vulpeninkt)
toegevoegd. Maar series met
een nieuw uiterlijk, voorzien
van een grijze of zwarte laag
keiharde epoxyhars, mogen
zich nauwelijks in een grote
belangstelling verheugen.
Motief
Het omhulsel is niet helemaal
het enige motief om duur
schrijfgerei te hanteren. Een
gouden pennetje in een vul
pen is buigzamer dan een sta
len en schrijft daardoor soepe
ler. Verder dan 18 karaats
goud kan men echter niet
'gaan, want dan wordt het me
taal te zacht. Voor het uiterste
puntje van het pennetje ge
bruikt men een meer slijtvast
materiaal als ruthenium. Bij
alle merken zijn de ballpoints,
vulpotloden en rollerballs
aanmerkelijk goedkoper dan
de vulpen, omdat men met
een kleinere hoeveelheid
hoogwaardige materialen toe
kan.
Verder hebben dure pen
nen ook wel degelijk kwali
In reclameboodschappen
wordt het elke dag
opnieuw verkondigd:
slank zijn is mooi, slank
zijn is aantrekkelijk. Of
sterker nog: slank zijn
betekent gezond zijn.
Maar wie is er nu in
werkelijkheid zo slank als
haar dochterIn elk geval
niet de helft van alle
vrouwen tussen de dertig
en zestig jaar, want die
draagt een confectiemaat
44 of groter. En ook niet een
kleine derde van alle
vrouwen tussen de twintig
en vijftig jaar, die
eveneens in de grotere
maten valt.
Met andere woorden:
praktisch de helft van alle
volwassen vrouwen
voldoet niet aan het
ideaalbeeld, dat de
reclamewereld ons
voorschotelt. Wat op zich
nog geen probleem zou
hoeven te zijn, ware het
niet, dat ook de
modewereld het maatje 36-
38 hanteert als
uitgangspunt voor de echt
trendy collecties. De
volslanke vrouw doet
derhalve in het hele
modegebeuren amper mee.
En toch lijkt er de laatste
tijd verandering in deze
situatie te komen.
Confectiebedrijven
introduceren nieuwe
merken voor de volslanke
vrouw; her en der openen
speciaalzaken hun deuren
en op de internationale
modebeurzen verschijnen
in de shows steeds vaker
mannequins met een
maatje 44 tussen hun
'ideaal' gevormde
collega's.
Brigitte Haarke topontwerpster kleding volsianken:
EINDREDACTIE
HENK HOUTMAN EN
HENRIETTE v.d. HOEVEN
"Waarom hebben wij ons zo
lang laten afschepen?.
Waarom hebben wij zo lang
geaccepteerd dat er voor ons
geen echte mode werd
gemaakt?". Het vriendelijke
ronde gezicht van de
Brigitte Haarke, omlijst
door een weelderige bos
rode krullen, vertoont voor
het eerst een spoortje van
verontwaardiging. Zij heeft
het probleem aan den lijve
ondervonden. De Bcrlijnse
mode-ontwerpster, die
momenteel internationaal
aan de top staat als designer
van mode voor volsianken, is
zelf begiftigd met een
confectiemaat 46-48. Ze kent
de nood van de vrouw met de
weelderige vormen als geen
ander. En ze weet dan ook
heel goed het antwoord op
de door haarzelf gestelde
vraag.
door
Kitty van Gerven
"De media spiegelen ons een
ideaalbeeld voor in de vorm
van een vrouw van 1.78 meter
lang, met blond haar en con
fectiemaat 38. En wij hebben
misschien wel onbewust al
tijd gedacht dat wij niet mooi
zijn, omdat we niet aan dit
beeld voldoen. Onze mannen
hebben het ons bovendien
ook nog eens ingeprent. Waar
mee ik niet wil zeggen, dat er
nu ineens reclame moet wor
den gemaakt met een maat 48,
maar het wordt wel hoog tijd,
dat iemand met die maat
wordt geaccepteerd als mode
consument en niet op een zij
spoor wordt gezet".
De verontwaardigde blik
maakt plaats voor een vrien
delijke glimlach. Er is immers
al veel verbeterd en voor de
toekomst verwacht Brigitte
Haarke een nog grotere accep
tatie van de mollige vrouw.
Niet alleen omdat de mode
wereld deze consument meer
tegemoet gaat komen, maar
simpel vanwege de golfbewe
gingen, die de hele geschiede
nis door te zien zijn geweest.
"Er is altijd sprake geweest
van op en af. De tijd dat Twig
gy als het grote voorbeeld
gold is voorbij. We zijn weer
op weg naar een vrouwelijker
modebeeld. Je ziet dat tegen
woordig bijvoorbeeld aan de
mannequins. Ze mogen weer
borsten hebben".
Vrouwelijke vormen
Uiteraard hebben de Ruben-
siaanse types over gebrek aan
vrouwelijke vormen geen kla
gen. En dat is nu precies,
waarop Brigitte Haarke in
haar collectie onder de merk
naam 42-52, geproduceerd
door de Duitse confectiegi-
gant Steilmann, inspeelt.
Haar blouses verhullen niet
het decolleté, maar laten dit
juist goed tot uitdrukking ko
men. En ook in de avondkle
ding ligt het accent doorgaans
op de schouderpartij.
Taille en heupen worden in
haar ontwerpen daarentegen
niet beklemdtoond. Verleng
de colbertjasjes, lange vesten
en lange rechte truien verleg
gen de aandacht naar de be
nen, uitwaaierende jassen in
de A-lijn met brede kragen
daarentegen weer naar de
schouders.
Toch heeft Brigitte Haarke
in haar collectie voor volgen
de winter ook city-bermuda's
en pantalons met sigarettepij-
pen opgenomen. "En waarom
ook niet", zegt zij zelf over de
ze toch weinig gebruikelijke
kledingstukken voor de forse
vrouw. "Kijk, een vrouw met
zware bovenbenen moet zo
iets natuurlijk niet dragen,
maar een vrouw, die alleen
van boven fors is kan uitste
kend in een bermuda lopen".
Niet alleen de meest actuele
modellen zoals deze panta
lons met sigarettepijpen ko
men in de collectie van Brigit
te Haarke voor, ook de nieuw
ste modekleuren, waaronder
vergrijsde ijspastels en war
me aardtinten als brique, ter-
ra-cotta, bordeaux, mosterd,
olijf- en flesse-groen. Haar col
lectie valt dan ook in modieus
opzicht geenszins uit de toon
in vergelijking met collecties
voor kleinere maten.
Actuele mode
"Bij het ontwerpen ga ik ook
niet uit van de mollige vrouw,
maar van het actuele mode
beeld, dat voor het betreffen
de seizoen geldt. En dat mode
beeld pas ik aan de grote maat
aan". De ontwerpster houdt
daarbij wel rekening met be
paalde regels, die voor deze
matenrange gelden. Bijvoor
beeld: geen accent op heupen
of taille, maar op de schou
ders, die met schoudervullin
gen verbreed worden om de
ronding van de bovenarmen
te verdoezelen. Geen stijve
stoffen, maar vloeiende, soe
pele materialen voor blouses
en rokken en juist stevige
stoffen voor pantalons, omdat
die meer aan slijtage onderhe
vig zijn dan bij kleinere ma
ten. En vooral geen strakke
taillebanden.
"Het opmerkelijke is name
lijk, dat de taille-omvang van
forse vrouwen veel meer vari
eert dan die van slanke vrou
wen. Je kunt dus nooit uit
gaan van een vaste lengte voor
de tailleband". Brigitte Haar
ke voorziet haar rokken en
broeken daarom van rimpe
lelastiek. "Dat zit bovendien
nog een stuk comfortabeler".
En het feit, dat elastiek in de
taille minder fraai oogt dan
een tailleband speelt amper
een rol, aangezien voor
volsianken de regel geldt, dat
de top bij voorkeur over de
rok of broek en niet erin
wordt gedragen.
Hoog niveau
Brigitte Haarke weet waar de
problemen van de .gevulde'
vrouw op kledinggebied lig
gen. En dat heeft haar op het
hoge niveau in de modebran
che gebracht, waarop zij mo
menteel staat. Want had zij
zelf niet tot de categorie
'volsianken' behoort, dan zou
zij wellicht nog altijd kleding
ontwerpen voor slanke den
nen, zoals zij jarenlang heeft
gedaan.
Na haar opleiding tot kleer
maakster in haar geboorte
plaats Karlsruhe en haar stu
die aan de mode-academie in
Düsseldorf werkte zij name
lijk vier jaar in een confectie
bedrijf in Bonn en nog eens
anderhalfjaar in Berlijn, waar
zij kleding voor kleine maten
ontwierp. In haar vrije tijd
naaide zij haar eigen gardero
be. Uit nood, omdat de con
fectie niet voorzag in haar be
hoefte ahn modieuze model
len.
Toen de samenwerking met
het Berlijnse bedrijf teneinde
liep en Brigitte Haarke voor
zichzelf begon werd al spoe
dig duidelijk welke richting
zij uit moest gaan. Ze werd
overstroomd met verzoeken
uit de modewereld om kle
ding, zoals zij die zelf droeg.
Haar studio in Berlijn, waar
zij aanvankelijk met niets
meer begon dan een naaima
chine, een flinke dosis energie
en het noodzakelijke zelfver
trouwen, groeide uit tot een
bedrijf met twintig medewer
kers, waar jaarlijks twee
hoofdcollecties en vier tus
sentijdse collecties worden
geproduceerd.
De collecties worden in
middels getoond op de mode
beurzen in München en Ber
lijn en op de grootste interna
tionale confectiebeurs, de Ige-
do in Düsseldorf, om vervol
gens hun weg te vinden naar
de detailhandel in heel West-
duitsland, Zwitserland, Oos
tenrijk, Nederland en Canada.
Goldene Nase
Maar daarmee is de succes
story nog niet ten einde. In
september 1988 ontving Bri
gitte Haarke de 'Goldene Na-
se', een mode-onderscheiding
van de Berlijnse modejourna
listen, ze werd gevraagd als
gastdocente op te treden op
de mode-academie van Ham
burg en tenslotte werd zij
door confectiegigant Klaus
Steilmann, die onder meer
ook samenwèrkt met Karl La-
gerfeld, uitgenodigd de ont
werpen te maken voor het
nieuwe grote-maten-merk 42-
52.
Anderhalf jaar duurt de sa
menwerking, die Brigitte
Haarke omschrijft als "een
groot succes". Een succes, dat
haar trouwens nog altijd ver
baast. "Ik begrijp nog steeds
niet, waarom er niet meer ont
werpers zijn, die zich op deze
consumentengroep richten",
zegt zij. Slechts een handjevol
gelijkgestemde designers kan
ar echt grote
zijn er niet bij. En die
al helemaal niet.
Toch zouden volgens Bri
gitte Haarke ook mannen in
staat moeten zijn modieuze
kleding voor forse vrouwen te
ontwerpen. "Maar. dan moet
het wel een man zijn die be
grip heeft voor onze proble
men. Hij moet zich in de situa
tie van de mollige vrouw kun
nen inleven".
Brigitte Haarke kan dat.
Reeds als meisje van veertien
jaar droeg zij confectiemaat 42
en als vrouw van 35 maat 46.
"Ik heb jarenlang allerlei di
eeten gevolgd, viel af en
kwam ook onmiddellijk weer
aan. Totdat ik op zekere dag
besloten heb te blijven zoals
ik was.
En dat zouden veel meer
forse vrouwen moeten doen.
Zichzelf accepteren zoals zij
zijn. Want ook mollige vrou
wen hebben hun specifieke
aantrekkingskracht. En die
vrouw verdient het om er
goed gekleed en modieus uit
te zien".
Een grote maat? Trek je er
niets van aan, draag gewoon
watje leuk vindt, wat mode is.
Dat was de boodschap die de
modeshow van 'Maatje Meer'
(Leidseweg 48 in Voorscho
ten), uitstraalde. 'Maatje
Meer' heeft kleding voor vrou
wen die maat 44 tot 60 dragen
en die zonder daar direct kapi
talen voor uit te geven, leuk
gekleed willen gaan. En dat
dat kan, blijkt uit modellen en
de prijzen bij de Voorschoten-
se winkel. Kleding van het ei
gen merk Charmiek Fashion
komt voor een totaal-outfit zo
rond de 300 gulden en vaak
slaag je ook goedkoper. Kle
ding van andere grote maten-
ontwerpster is wat duurder.
Omdat in het modegebeu
ren deze zomer broeken in al
lerlei vormen te zien zullen
zijn, brengt 'Maatje Meer' die
natuurlijk. Die broeken wor
den altijd gecombineerd met
vrij lange blouses met mou
wen tot op de elleboog. En
omdat een maat 54 nooit de il-
lussie kan wekken een 38-je te
zijn, wie zin heeft om een rui
me blouson tot in de taille op
te trekken en h'm dan te laten
overbloezen, doet dat ge-
Jasjes en blazertjes zijn al
tijd weer een goede investe
ring, welke maat je ook hebt.
Er zijn talloze manieren om ze
te combineren. Heel mooi wa
ren bijvoorbeeld de vrij lang
vallende jasjes met grote zak
ken voorop, en wat platte
plooien in het achterpand.
Een effen jasje, gedragen op
een gebloemde wijde broek
en blouse maakt een heel
jeugdige combinatie. Wat
klassieker is het vrij rechte,
reverloze blazertje, dat in
blauw, gedragen op een
blauwwitte jurk een fijne
combinatie vormt maar dat
met een even goed effect kan
worden gedragen op een spij
kerbroek.
Naast heel sportieve jeugdi
ge kleding bij 'Maatje Meer'
ook oog voor de vrouw die
klassiek gekleed wil gaan.
Een mooi voorbeeld daarvan
is het pak met de plissee-rok,
het topje een de lange hes met
een draperie-sluiting in soé-
pelvallende stof. Iets voor de
bruidsmoeder of een een
feest. De show werd besloten
met een serie vriendelijk ge
prijsde zomerjassen in vrolij
ke kleuren.
Henriette van der Hoeven
PAGINA 11
Al jaren groeit de vraag naar kostbare
schrijfinstrumenten, zoals kenners de vulpennen,
ballpoints, vulpotloden en rollerballs met meer
gevoel voor de verfijnde kwaliteiten noemen. Steeds
meer Nederlanders zijn bereid om flink wat geld te
spenderen aan een goede pen.
De Meisterstuck-vulpen
Mont Blanc.
met een speciaal gemaakte
Parker in sterling zilver.
Ter gelegenheid van het
honderdjarig bestaan bracht
de firma de Parker Duofold-
vulpen weer op de markt. Net
als bij de introductie in 1927
boort en schaaft men de hou
der uit een blok hoogwaardig
kunststof en het uiterlijk van
de zwarte, donkerrode en
blauwe pennen is gelijk aan
dat van de illustere voorgan
ger. En net als vroeger laat
Parker de Duofold graag als
onverwoestbaar te boek
staan. Tijdens de advertentie
campagne in de jaren twintig
werd de pen onder andere uit
een vliegtuig geworpen en
door een dubbeldekker over
reden. "De Parker Duofold
overleeft echter (althans in die
reclamecampagne) alles",
schrijft de firma nu eerlijk.
Parker heeft verscheidene
De bruyérestruik, die alleen
in ruige gebieden rondom de
Middelandse Zee groeit, ken
nen we als leverancier van pij
penkoppenhout. Waterman
vervaardigd de pennen met
de hand uit de wortelverdik
kingen. De vulpen kost ƒ850,
houten ballpointsj 460.
Lamy heeft echter gekozen
voor de frontale aanval. Dit
merk biedt pennen die geen
ander maakt, maar dan wel
met kwaliteit in prijzen tot on
geveer 200. Gouden en zilve
ren exemplaren zal men bij
Lamy tevergeefs zoeken. De
materiaalkeuze staat volledig
ten dienste van de uiterst
strakke vormgeving. Het eer
ste opvallende model kwam
in 1966 op de markt: de Lamy
2000-serie, met pennen in bij
na een sigaar-vorm. Het ont
werp in mat opglimmende
zwarte en lichtgekleurde me
talen verdiende prijzen op di
verse 'designers-beurzen',
meldt vertegenwoordiger Ro-
Paradepaardjes
De paradepaardjes van Water
man zijn op de oude, ver
trouwde wijze breed van
vorm. De goedkopere series
hebben een slankere vorm.
Het eveneens Amerikaanse
merk Sheaffer laat de klant
voor een pen uit de uitgebrei
de Targa-serie zelf de keus
tussen een brede of slank mo
del. Het witte puntje op de
clip is bij Sheaffer zowel een
handelsmerk als een teken
van levenslange garantie. De
Oude vulpennen, na tientallen jaren als model nog lang niet achterhaald.
teit. Op het mechaniek en de
buitenkant van de blinkend
gouden of zilveren Cross pen
nen biedt de producent een le
venslange garantie. Want be
trouwbaarheid is een factor
van belang in het wereldje van
de luxe schrijfinstrumenten.
De merknaam moet vertrou
wen inboezemen. Oude na
men als Parker, Waterman,
Sheaffer, Montblanc, Pelikan
en Cross zijn in de ogen van
menig klant nog altijd syno
niem aan kwaliteit.
Traditie
De klant die geld aan een
mooie pen wil spenderen,
kiest vaak voor een vertrouwd
model. Een merk als Pelikan
speelt daar bij de kwaliteits-
pennen handig op in. Alle vul
pennen zijn uitgerust met een
draaipompje om op de ouder
wetse manier inkt uit een pot
je op te zuigen. Het goedkoop
ste exemplaar onder de kwali-
teitspennen kost 39 gulden.
Maar topmodellen als de Sou-
verein - volgens de folder 'van
onvergankelijke schoonheid
en waarde' - en de Toledo, zijn
copieën van populaire vul
pennen uit het begin van deze
eeuw.
De pennehouder van de
Souverein heeft een schild
padbruin of heldergroen laag
je. Dit bijzondere materiaal
wordt in Italië gemaakt. Het
procédé is echter strikt ge
heim Verkoopleider Huub
Wekx is slechts bereid een tip
je van de sluier op te lichten:
"Platen van twee materialen
worden weken onder een pers
gelegd. Dan blijft er een dun
plaatje in deze kleuren over.
Dat wordt enkele weken in
een vochtige grot gedroogd".
De Toledo is voorzien van een
handgesneden huls van ster
ling zilver. Sommigen vinden
het resultaat misschien
protserig. De liefhebber telt er
echter grif 1365 voor neer.
Eerste
Waterman - ook al zo'n oud
merk met grote faam - is altijd
vulpennen blijven produce
ren. Een van de eerste paten
ten op dit gebied stond dan
ook op naam van grondlegger
Lewis Edson Waterman, een
verzekeringsmakelaar in New
York. Volgens de overleve
ring zou hij in 1883 de eerste
betrouwbare vulpen met inkt-
kanaaltjes in elkaar hebben
geknutseld, nadat hij een be
langrijk contract misliep door
een weigerende vulpen. Het
waardepapier raakte onlees
baar door inktvlekken. En
toen Waterman met een
nieuw contract terugkeerde,
had de klant al een andere le
verancier gevonden.
De eerste Waterman vulpen
- de Regular - had een omkle
ding van hout. Dat materiaal
is in deze eeuw in onbruik ge
raakt, omdat er fraaier glim
mende metalen waren. Pas
sinds 1987 maakt Waterman
in de Man 100-serie weer vul
pennen en ballpoints van
bruyére-, ebben- en olijfhout
uit een stuk, uitgerust met een
18-karaats gouden penpunt.
topmodellen zijn - alweer -
geënt op de klassieke pen en
de namen als Nostalgia en
Masterpiece geven die hang
naar traditie zonder manke-
De trots van het merk Mont
blanc is de Meisterstück-se-
rie, die naast enigszins be
scheiden exemplaren ook in
een enorm forse uitvoering
verkrijgbaar is. Aan de topper
in de serie hangt een prijs
kaartje van 14.840, de goed
koopste uitvoering kost altijd
nog ruim 300. Montblanc is
een merk van uitersten: de
goedkopere SL-serie biedt
pennen met een slankere en
strakkere vormgeving in
zwart of donker metaal dan
menig ander merk.
grote namen
De Parker Pen Company - in
1888 in de Amerikaanse staat
Wisconsin opgericht door ex-
leraar George Parker, die
deels de kost verdiende door
het verkopen van pennetjes -
schermt graag met namen van
bekende Parker-bezitters. Zo
ondertekenden de presiden
ten Reagan en Gorbatsjov in
1987 het INF-akkoord over
middellange afstandswapens
ijzers in het vuur. Met de se
ries Jotter, Vector, Parker 15
en 25 uit staal en kunststof be
dient het bedrijf met succes
de markt voor scholieren en
anderen, die voor weinig geld
een goed pennetje willen ko
pen. In de duurdere prijsklas
se springt men echter even
eens scheutig om met goud,
zilver en hoogwaardige lak
ken - of 'laqué', zoals men het
laatste materiaal in vakkrin
gen noemt. De klant kan kie
zen tussen slanke en traditio
neel gestileerde pennen.
Nieuwelingen
Alleen het Duitse Lamy heeft
zich in de afgelopen jaren als
nieuweling tussen deze oude
merken weten te nestelen.
Het eveneens Duitse Elysée
roert zich weliswaar sinds een
tiental jaren ook met keurig
afgewerkt schrijfgerei in de
prijsklasse tot zo'n 400, maar
moet het toch afleggen tegen
de vertrouwde merken. Het
uiterlijk van de Elysée-pen-
nen onderscheidt zich nauwe
lijks van de anderen en dan
kiest een klant - ongeacht een
vergelijkbare kwaliteit - toch
vaak voor de bekende weg.
bert-Jan Plomp trots.
De latere modellen van La
my zijn slanker, maar zonder
uitzondering uiterst strak van
vorm. Het presentatiemateri
aal en zelfs de hypermoderne
architectuur van de fabriek
dienen aan te sluiten bij het
karakter van de beoogde doel
groep: de jonge manager met
gevoel voor noviteiten. Maar
Lamy heeft een nadeel: het
bestaat nog niet sinds de vori
ge eeuw.
VERSHOUDDOZEN -Sinds
hun introductie zijn de Vers-
houddozen van Curver voor
dit doel zeer populair, vooral
omdat ze goed afsluiten.
Sinds kort heeft Curver (tel.
076-780888) zook een doos om
cake in te bewaren. Behalve
een speciale cakebox zijn er
nu ook schaalvormige dozen,
prettig om een salade voor de
picnic in mee te nemen. De
prijzen van de dozen lopen op
van f 4,25 voor een 0,2 liter
rond doosje tot f 14,95 voor
een vierkante doos van 5 liter.
Mannequin Harmony Ker-
marec content met haar weel
derige figuur. "Ik houd van
lekker eten".
Brigitte Haarke: "Ook molli
ge vrouwen hebben hun speci
fieke aantrekkingskracht.