Het gelmars van grote wielen Van Dantzig maakt aangrijpende tragedie Zelfoverschatting Sassen Rotterdam aast op Springdance Festival KIJK UIT Exposities Concerten Theaters VRIJDAG 23 MAART 1990 PAGINA 23 ;LEIDEN Even werd het gister avond spannend in een afgeladen 'Burcht, waar de Leidse hoogleraar moderne letterkunde Ton Anbeek iin het kader van het Leids Litera tuur Festival de gevierde wereldrei ziger Cees Nooteboom ondervroeg [Want een vragensteller vond, na de 'conversatie een uur te hebben aan gehoord, dat Anbeek in zijn vraag stelling te academisch was geweest: J"Je vraagt raak, maar niet warm bloedig. Je schiet scherp, maar er jtoch net naast. Je probeert niet mee ,"te tasten in zijn gevoel. We krijgen ►jniets te horen van Nootebooms zie- |Jeroerselen. Want wat is reizen ei- jfgenlijk? Wat betekent het als je je •^koffer pakt?" En dat Ton Anbeek in jzi.jn twee dagen geleden verschenen (IGeschiedenis van de Nederlandse li tteratuur 1885 - 1985 schrijvers als .Theo Thijssen en Godfried Bomans •weglaat, was volgens deze man ook ^veelzeggend. Anbeek verdedigde izich met het argument dat het laatste een andere zaak was en dat thij in de conversatie met Noote- tboom niet te persoonlijk wilde wor- 'den. En Nooteboom vertelde ver bolgens een reis-anecdote om de (criticus een plezier te doen, maar Cees Nooteboom in De Burcht leek ook enigszins in verlegenheid te zijn gebracht. Want Cees Nooteboom wil een, schrijver zijn "die rare boeken schrijft". Geen schrijver die de 'ko- pieerlust des dagelijksen leven' als drijfveer kent - "daar is tegenwoor dig de televisie voor" -, maar een die realistisch verhalend proza slechts waardeert bij goede stilisten, die in hun stijl de anecdote minimalise ren. Anbeek vroeg zich af, waarom Nooteboom tussen 1963 en 1980 geen romans geschreven had. "Je moetje mond houden als je niets te vertellen hebt" vond Nooteboom en hij was gaan reizen, omdat hij er na twee vroege romans achter was ge komen dat hij eigenlijk niets wist. "Toen heb ik opgeschreven wat ik waarnam en mijn instrumenten aangescherpt". Nooteboom vond het reisverhaal zeker geen mindere status hebben dan de roman - "dat is alleen in Nederland zo" -, maar ze lagen volgens hem in eikaars ver lengde, althans binnen zijn oeuvre. Nooteboom schreef, zo was hem tij dens een gastschrijverschap in het Amerikaanse Berkeley gebleken, meta-fictie, proza over het schrijven zelf, en was daarmee, bijvoorbeeld in De ridder is gestorven zijn tijd vooruit geweest. Academici letten te weinig op de verhouding tussen literatuur en economie, zo sprak de op dit mo ment met een vrijblijvende beurs in Berlijn woonachtige auteur. Want Proust kon alleen maar dikke boe ken schrijven omdat hij er tijd voor had, Wallace Stevens was de groot ste Amerikaanse dichter geworden doordat hij verzekeringsagent was en Marquez moest voor zijn brood een dagelijkse column schrijven, wat geen slechte voorbereiding voor de latere romancier was ge weest. Alsüemand dan ook tegen de veel in dag, week- en maandbladen publicerende Nooteboom denigre rend zegt: "Jij doet dat maar voor de krant" denkt hij altijd: "Deed jij maar eens wat voor de krant". Het reizen had sterk tot het relati veringsvermogen van Nooteboom bijgedragen, reden waarom zijn houding ten opzichte van de tijd een centraal thema is geworden. "De nietigheid grijpt mij aan. Als ik dan na bezoeken aan aloude ruïnes thuiskom en lees dat het CDA twee zetels heeft verloren, is dat niet iets waar ik me in mijn laatste seconden aan zal vastklampen. Ik zie de actu aliteit altijd onder een aspect van verdwijning en dan hoor je het ge knars van grote wielen". EMIEL FANGMANN Cees Nooteboom. Hel Nationale Ballet met 'Aartsengelen slachten den hemel rood' van Rudi van Dantzig/Gya Kancheli; 'Brahms-Schaan- berg Kwartet' van George Balanchine en 'Voorbij Gegaan' van Rudi van Dantzig/Fré- deric Chopin. Gezien op 22 maart in het Mu ziektheater in Amsterdam, alwaar tot en met 6 april. Tournee. AMSTERDAM - Op zoek naar een titel voor zijn nieuwe ballet, stuitte de scheidend artistiek lei der van Het Nationale Ballet, Ru di van Dantzig, op een versregel van Gerrit Achterberg: 'Aartsen gelen slachten den hemel rood'. Wie het werk van Achterberg een beetje kent weet dat de dood in bijna al zijn gedichten rondwaart. Ook in Van Dantzigs nieuwe cho reografie staat de dood centraal en dan met name diens geweldda dige overrompeling. Ineens wordt iemand uit je omgeving weggerukt. Hoewel Van Dantzig van plan was een abstract ballet te maken, dirigeerden de dood van Frans Kellendonk, de regels van Achterberg als ook de gela den muziek van de Russische componist Gya Kancheli, hem richting drama. Een aangrijpende tragedie. In 'Aartsengelen' worden drie vrouwen letterlijk en figuurlijk overmand door een groep van dertien mannelijke engelen. Zij breken op brute wijze de kracht i de i die i het deel geestelijk en lichamelijk ge broken achterblijven. Van Dant zig laat deze onttakeling overeen komstig Kancheli's vierde symfo nie onderhuids sluimeren om ver volgens onverwacht explosieve genadeklappen toe te dienen. De denderen dan synchroon door het decor dat drie grafzerken en een soort reuzetombe voor de engelen bevat. Toer van Schayk omwikkelde de dansers met lin ten en stak ze in glimmende zwenbroeken, waardoor de groep vreemd genoeg iets van een strijdlustig leger krijgt. Een mo dern dansend leger want de be wegingen zijn zichtbaar beïn vloed door de gevoelsontladin gen van Martha Graham. Terwijl de drie vrouwen ook op spitzen dansen. 'Aartsengelen' is een ballet dat beklijft door de constante drei ging. Het drama speelt zich af in de lichamen van de danseressen zoals ook de dood uiteindelijk een fysieke aangelegenheid is. Van Dantzig blijkt 'ouderwets' een meester. De tweede première op het pro gramma was het 'Brahms- Schaanberg Kwartet' van George Balanchine. Het drieëntwintigste Balanchine ballet dat op het re pertoire van Het Nationale Ballet staat en ook deze choreografie be- vat-alle 'stokpaardjes' van de Rus sische grootmeester. Klassiek muziekballet van het hoogste ni veau met als van ouds ingenieuze en kaleidoscopische ruimtelijke patronen, hoge benen en sierlijke armen, smeuïge synchrone dans en virtuoze dynamiek. Balanchi ne wisselt in dit ballet klassieke balletthema's als de het paar dat elkaar uit het oog verliest en weer terugvindt, af met een enigszins ironische Russische fokloreshow waarin prachtig gedanst wordt. Niet Balanchine's allerbeste maar nog altijd smullen voor de lief hebbers van het 'echte' ballet. INGRID VAN FRANKENHUYZEN UTRECHT Van Gogh houdt, behalve ook kunste naars aan het werk. De kun stenaar John Verschuren is al enkele we ken bezig met het vervaardi gen van Van Goghs zelfpor tret dat 20 bij 20 meier groot is. De op drachtgever, een winkelcen trum in Zuid- Limburg, heeft het 264 kilo we gende doek aangemeld voor opname in het Guiness Book of Re cords als het grootste por tret dat ooit is gemaakt. Het doek wordt 20 april opgele verd. (foto ANP) 'Je kan wel gek worden', soloprogramma van en door Erna Sassen. Regie: Titus Tiel Groenestege, Tekstbeleiding: George Grool. Gezien op 22' maart in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Ook Erna Sassen heeft zich nu op het glibberige pad van een soloprogramma begeven. Dat is een hele grote stap die vrij veel jonge kleinkunstenaars de laatste jaren nogal snel maken. Dat stemt je bij voorbaat al wat bedenkelijk - noem het maar gewoon een vooroordeel - maar dat mag na tuurlijk nooit een reden zijn om haar daarop meteen al aan te val len. Dankzij haar televisiebekend heid als Zuster Suzanne Lieve- goed in Medisch Centrum West is er veel publiek naar de schouw burg gekomen. Hoopt men daar diezelfde vlotte, ontwapenende en verlegen-stoerdoenerige meid aan te treffen?! Zo is in elk geval wel haar spel, want evenals in de veelbesproken televisieserie komt zij met veel naturel over. Dat kan dus niet tegengevallen zijn; op de planken heeft zij nog steeds die sympathieke uitstra ling van een jofele meid. Glitter en glamour zijn haar daarbij vreemd. Ze draagt een T-shirt, jeans en gympen: wie had iets an ders verwacht?! En toch is het jammerlijke zelf overschatting geweest dat ze nu al helemaal in haar eentje op het toneel gaat staan. Dat komt met name door haar (zelfgeschreven) pretentieuze teksten en de gefor ceerde grappigheid ervan. Zelf doding, echtscheiding, jeugd trauma, eenzaamheid, kind-ou- der-relatie, incest, invaliditeit - Erna Sassen stelt het allemaal aan de orde, en dat meestal fors uit vergroot terwille van een hogere grappigheidsfactor. Ze doet dat aan de hand van ge sprekken met de zeer vroegwijze Eva, het zesjarig dochtertje van haar vriend, en met Ans, de direc trice van het Psychologische Ad viesbureau Voor Moeilijk Op voedbare Kinderen. Nog afgezien van alle therapiegedoe (een door vele cabaretiers al uitgemolken thema) zijn de onderwerpen te zwaarwichtig voor het magere, breed uitgesponnen verhaallijn tje, en is er veel te weinig ver scheidenheid in de aanpak. Erna Sassen dribbelt maar wat heen en weer, vertelt en vertelt, en oogt in haar eentje op dat - op twee stoe len na - geheel lege toneel erg kwetsbaar. Dit programma staat hoogstens in de grondverf. Als ze dan ook nog met muzikale bege leiding van een geluidsbandje poogt te zingen, omdat dat er ken nelijk bij hoort, wordt haar optre den bijna deerniswekkend. Voor een eerste avonvullend program ma is veel respectabele moed no dig. Maar had haar regisseur (Ti tus Tiel Groenestege) of haar tekstbegeleider (George Groot, een zeer ervaren cabaretier en be faamd coach van jong talent) de sympathiek overkomende Erna Sassen niet voor deze overmoed kunnen behoeden? WIJNAND ZEILSTRA ROTTERDAM (GPD) Het Springdance Festival, het dans- en bewe gingstheater dat sinds enkele jaren zowel in Utrecht als in Rotterdam wordt gehouden, komt mogelijk volledig naar Rotterdam. Omdat voortzet ting als twee-stedenfestival na dit jaar niet meer mogelijk is, aast Utrecht op dit festival. Rotterdam meent een partij touwtrekken met Utrecht ech ter in zijn voordeel te kunnen beslissen, omdat Rotterdam veel meer te bie den zou hebben. Het Springdance Festival zou dan onderdeel kunnen worden van het Rotterdam Festival, het grootscheepse culturele evenement waartoe Rot terdam heeft besloten nu de stad, zoals dezer dagen bekend werd, niet meedoet met het Holland Festival. Het Rotterdam Festival zou voor het eerst in het voor- of najaar van 1992 moeten worden gehouden. Prijs voor Margriet de Moor LEIDEN De schrijfster Margriet de Moor is door de Maatschappij dei- Nederlandse letterkunde de Van der Hoogt-pnjs, een aanmoedigingsprijs van 5000 gulden, toegekend. Haar tweede boek 'Dubbelportret' met daarin drie novellen wordt door de jury als "verbluffend vakmanschap" gety peerd. "Behalve een geraffineerd vertelster is Margriet de Moor een be kwaam stiliste. Zij hanteert moeiteloos diverse registers: korte zinnen worden afgewisseld met barokke perioden, nuchtere constateringen met poëtische beschrijvingen, clichématige uitspraken (die personages moe ten typeren) met staaltjes originele metaforiek", aldus het jury-rapport van de Commissie voor schone letteren, waarin zitting hadden: A. J. Korteweg, R.Th van der paardt en E. van Vliet. Leiden Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie: Holtzhey Zoon, een 18e eeuwse penningfabriek, t/m 10/6 en 'Geld van het Koninkrijk', Nederlands geld van 1814-1990, t/m jan '91; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 12-17 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie - Hooglandse Kerkgracht 17, 'Facetten van Kristal' (met speurtocht voor kinderen), t/m 18/3; ma t/m za 10-17 uur, zo 14-17 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg 28, 'Mozaïek de Antieken; oog in oog met Grieken, Etrusken en Romeinen', t/m 2/9; di za 10-17 uur, zo 12-17 uur. Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin gel, 'De jaren zestig. Actie, kunst en cultuur eiden', t/m 25/3 en 'J. Le Francq van Berkheij', prenten, tekeningen en boeken, 14/4; di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Pijpenkabinet - Oude Vest 159a, 'Vorstelijke Pijpen', vier eeuwen Oranjevorsten op pij pen verbeeld, t/m 6/5; zo 13-17 uur. Openbare Bibliotheek - Nie toonstelling; 'Voorkeursliteratuur van Leid- Gemeenteraadsleden', t/m 31/3. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, di. t/m za. 10-16 uur. Signaal, Studio voor Vormgeving. - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 uur, za. 12-17 uur. Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg 243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel: 146024. Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm n schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89, Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma- s Mersmans, verschillende technieken, el- 3 eerste zondag van de maand open. Galerie Liga Nieuw beelden - Pres. Stein- eidse abstractie in de jaren '50 n 60', t/m 25 n 11-18 u Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, etsen, mo noprints en litho's van cursisten en leden, t/m 25/3, zo 13-16 uur, ma t/m do 19-21.30 Fotogalerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1, foto's van de franse fotografen Beauzee en Luyssen, t/m 29/3, ma t/m za 10-22 uur, zo 12-22 uur. Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8, 'Goden en Natuur in Inkt', Oude Japanse schilderingen in Leiden, t/m 21/5; wo t/m zo 1-17 u i Timmerman - Botermarkt 9, Irene Olivier-de Niet met aquarellen, t/m 7/5; geopend di t/m za. Galerie AZL - Gebouw 1Academisch Zie kenhuis Leiden, werk van Dick Donker, t/m 29/4, dag. 10-17 uur. Coup d'Art - Nieuwe Rijn 27, open dag met thema 'Met de muziek mee', werk van div. kunstenaars, t/m 21/4, woe, vr, 10-18 uur. za 10-17 uur. do 10-21 uur. Galerie Artopia - Levendaal 119. 'Het paard in de wei', Marcelle Wolff met keramische sculpturen, Sally Schlebaum bronzen sculp- Hoofddorp Openbare bibliotheek - Marktplein 88, foto tentoonstelling: 'Dames in Dada', met Nellie van Doesburg als sleutelfiguur, t/m 31/3; ma, do 14-17.30 uur en 18.30-21 uur, di, wo, 10-17 uur, vr.za, 10-13 uur. Leiderdorp Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese- weg 55, olieverfschilderijen van Jo Janssen Jan Janssen, t/m 5/4; dag. 10-20 uur. T 8-17 d ook van 18.30-20 u (•Galerie - Cleveringaplaats 1, lino's en schilderijen van Marijke Mommers en teke ningen en schilderijen van Coenraad J. van wen, t/m 21/4; ma t/m vr 10-22 uur, zo 7 uur. Onderzoekcentrum Sturing en Samenle ving - Maresinge! 3, Anne Bakker met een collectie schilderijen vanuit het thema (ber glandschappen, t/m 12/4; geopend tijdens e-eethuisje 'Piggelmee' - Jan Vossen- steeg 59. Wil Edelenbos: acrylverf en colla ges. t/m 31/3; ma t/m vr 9.30-20 uur, za 9.30 Lisse Museum voor de Bollenstreek - Heereweg 219, permanente tentoonstelling, elke eer ste zondag van de maand rondleiding om 14 en om 15.30 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thematentoonstelling: 'Winlersalon van Óóst Europese kunste-- naars, een brug tussen Oost en West', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Voorschoten Galerie Mercedes - Voorstraat 35b, Maya Wildevuur: schilderijen, acryl, gouache en aquarel, t/m 24/3; wo en do 13-17 uur, vr en za 11-17 uur. Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat, expositie van Galerie De Sluis/Wim Vromans, t/m 29/3; di 19-21 uur, wo 10-12 en 14-16 uur, do, za en zo 14-16 uur (kleur werkkamer groen/roze). Vereniging het Oude Raadhuis - Dorps straat 36, Anneke van Klaverwijden met ke ramiek en Ton de Kruyf met composities in waterverf, t/m 29/3; wo, do, zo 14-16 uur, za Wassenaar Raadhuis 'De Paauw' - Raadhuislaan 22, 'Ik reis kilometers en kilometers op mijn ate lier', Willem van Schijndel, olieverfschilderij en; di t/m vr 10-16 uur, za en zo 13-17 uur. Galerie Bianca - Gravestraat 1beelden van Ula van Ophuijsen en schilderijen en teke ningen van Barbara Hoyng, t/m 15/3, do, vr, zo 14-17 uur, za 12-17 uur. Klassiek Het Residentie Orkest verzorgt eert begint met een uitvoering van Eine klei ne Nachtmusik. Na het optreden van Isabel- gesloten met de Jupiter-symfonie. Aanvang 20.15 uur. Het Nederlands Madrigaalkoor geeft zon dagmiddag, met medewerking van het ka merorkest Madrigalesco, een uitvoering in d$ Lokhorstkerk. Het programma vermeldt werken van Bach, Mozart, Brahms, Haydn, Vivaldi, Monteverdi en Scarlatti. Als solisten treden naar voren Els van Onselen (so praan), Bernardine de Jong (alt-mezzo), Jo- han van Dongen (tenor) en Henk Post (bas- bariton). Als instrumentaal solist verleent Han Kapaan zijn medewerking aan deze uit voering. Het Nederlands Gitaarduo, be staande uit Juun Voorhoeve en Erik Otto, speelt samen met het orkest een compositie van Vivaldi en voorts een werk van Brahms. De clavecinist Gerard Dekker treedt maan dagavond in de Kapelzaal van K&O op. Het programma bestaat uit Engelse, Nederland se, Franse, Italiaanse en Duitse clavecim- belwerken uit de zestiende- tot en met de twintigste-eeuw van o.a. Purcell, Byrd, Cou- perin, Scarlatti, Frescobaldi en Bach. Aan vang 20.15 uur. Het wekelijkse lunchconcert bij K&O wordt dondermiddag verzorgd door de contrabas sist Axel Schoenlein en de pianiste Miriam Jaurena y Calderon. Het duo voert werken uit van Debussy, Bloch, Chopin, Dragonetti en Marais. Aanvang 12.45 uur. Pop De driemansformatie Luteum Zeitung speelt vanavond in het zoldercafé van het LVC. Een combinatie van body-beat met new wa ve invloeden. Aanvang 22.00 uur Morgenavond treden Hé Jüh en Jewel op in het LVC. De Leidse hardrockformatie Hé Jüh staat in het voorprogramma. Jewel wordt wel Nederlands leukste heavy metal band genoemd. Aanvang 22.30 uur, Bree- straat 66, Leiden. Jazz Het winterseizoen wordt zondagmiddag bij Jazz on Sunday afgesloten met een concert van Bernard Berkhout en The Swingmates. Aanvang 15.30 uur, café Cheers, Doelen- Leiden Leidse Schouwburg vr 23, 20.15 uur; toneelbewerking van de Fellini-film: 'La Strada', met o.a. Heddy Les ter, Joost Prinsen en Helmerl Woudenberg, za 24, ma 26, 20.15 uur; Toneelgroep De Appel: 'Noodlot', van Couperus, met o.a. Carline Brouwers. wo 28,14.30 uur; kindervoorstelling: 'Addio, Addio, Adieu', door Toneelgroep Balloen. do 29, 20.15 uur; 'Valentin, Veldman Co', een komisch labyrinth. LAK-theater za 24, 20.30 uur; 'Clara S', met Adelheid Roosen en Geotge Groot zo 25,15.00 uur; kindervoorstelling: 'een Vi king met een slangetong', door Firma Tip Top' Micro-theater vr 23, za 24. do 29, 20.30 uur; 'Verre Vrien den', van Alan Ayckbourn, door Theater groep Imperium. Alphen aan den Rijn Parktheater za 24, 20.30 uur; 'Wie is er bang voor Virgi nia Woolf?', met Hugo Metsers, Pleuni Touw, Reinout Bussemaker en Metta Gram berg. zo 25, 14.30 uur; muzieklheaterproductie: 'De slag om Rameau' (la guerre des bouf- fons), mmv Marianne Hund (mezzo-so praan), Frank Peereboom (barokdans) en David Percy (clavecimbel). zo 25, 20.30 uur; optreden groep SKAZZ, Russische volksmuziek. Katwijk Tripodia za 24, 20.15 uur; humoristische solovoor stelling van Bavo Galema: 'De vrije val van Leiderdorp Muzenhof za 24, 20.15 uur; muzikale komedie: 'Onze Kreek', met Sjoukje Hooymayer en André Wassenaar Theater Warenar za 24, 20.15 uur; voorstelling van Luk Wijns: 'Alleen'. Den Haag Appeltheater vr 23, za 24. wo 28, do 29, 20.15 uur; To neelgroep De Appel: 'Prins van Homburg'. Diligentia vr 23, 20.15 uur; Cabaret Magnolia: 'Alvast bedankt voor het komen', za 24, 20.15 uur; Toneelgroep ABC: 'De Ita liaanse meesterhand', di 27, 12.45 uur; lunchtheatervoorstelling- 'Daum, Veth en Sneeuwitje', Indische schrij vers rond de eeuwwisseling, di 27, 20.15 uur; concert Theodora Ge- raedts (viool), Jaap Kooi (piano) en het Raoul Dufy Kwartet: werken van Franck, Debussy en Chausson. do 29, 20.15 uur; Marjol Flore: 'Marjol gaat Dr. Anton Philipszaal vr 23, 20.15 uur; Het Brabants Orkest olv Othmar Maga, mmv Ulf Hoelscher (viool), werken van Schumann en Bruckner, za 24, zo 25, 20.15 uur; Het Residentie Or kest olv Bruno Weil, mmv Isabella van Keu len (viool), werk van Mozart, ma 26, 20.15 uur; Nederlands Philharmo- nisch Kamerorkest olv Tibor Varga, mmv Ni- canor Zabaleta (harp), werken van Vivaldi, Martin, Hartmann en Debussy. Koninklijke Schouwburg vr 23, ma 26, di 27, wo 28, do 29, 20.15 uur; Het Nationale Toneel: 'De Kersentuin', van Tsjechow. 25, 20.15 uur; Franstalige voorstelling: 'La v trahi'. Isabele van Keulen, vanavond met het Residentie Orkest in de Leidse Stadsge hoorzaal. (toto ANP) Corneille. Nederlands Congresgebouw zo 25, 14.00 uur; musical 'Fantasia'. Amsterdam Carré zo 25, 20.15 uur; Gavin Friday and The Man Seezer. ma 26, 20.15 uur; Ryuichi Sakamoto and Band. Concertgebouw za 24, 15.00 uur; Radio Philharmonisch Or kest, Koor van de Nederlandse Opera olv Valerie Gerjev, mmv Alexei Stebljanko, wer ken van Rimski-Korsakow, Sjostakowitsj en Prokofiev. za 24, 20.15 uur, zo 25, 14.15 uur; Neder lands Kamerorkest olv Tibor Varga en solis ten, werken van Hartmann, Vivaldi, Martin en Debussy. wo 28, do 29, 20.15 uur; Koninklijk Concert gebouworkest olv Maris Jansons, mmv Vik tor Liberman (viool), werken van Berlioz, Weber en prokofiev. C.C. Amstelveen vr 23, 20.15 uur; 'Mevrouw Bijl', van Martinë Bijl en Jan Boerstoel, mmv o.a. Henk van der Molen. di 27, wo 28, do 29, 20.15 uur; Hoofdstad Operette: 'Eine Nacht in Venedig', van Jo- hann Strauss. Muziektheater vr 23, ma 26, 20.00 uur; De Nederlandse Opera: 'Hënsel und Gretl', van Engelbert Kinderkoor van de Geert Grooteschool olv Carl Brainich. do 22, 20.15 uur; Het Nationale Ballet: 'Brahms-Schönberg Kwartet', 'Aartsenge len slachten den hemel rood' en 'Voorbij ge gaan', mmv Nederlands Balletorkest olv Roelof van Driesten. Nieuwe de la Martheater dag. (beh. za/ma), 20.30 uur; 'Een nacht ijs', met Olga Zuiderhoek en Peter Faber. Stadsschouwburg do 22 en vr 23, 20.15 uur; I Colombaioni 'Highlights'. zo 25, 20.15 uur; Color Tango, Fabian Rus- so, zang, Alejandro Vanina, Pochi Luna Alash. Wouter Martine, dans Més tango. Rotterdam De Doelen vr 23, zo 25, 20.15 uur; Rotterdamsch Phil harmonisch Orkest olv Jean Fournet, met Jean Yves Thibaudet, werk van A. Lalo, Ravel, Debussy en Bizet, zo 25, 11.00 uur, zondagochtend-concert door Pia beek. woe 28, 12.45 uur: Rotterdams Philharmo nisch Orkest olv Valerie Gergiev. woe 28, 20.15 uur; Marinierskapel en Mini en Maxi, Rabo-promconcert. do 29, 20.15 uur; Politie Harmonie-vereni ging 'Hermandad', mmv het Rotterdams Mannenkoor, en het Rotterdams Workshop Orkest. Luxor Theater woe 28, 20.15 uur; blijspel 'Laat je niet kis ten' met Joop Doderer, Maya Bouma, Paul van Gorcum, Diana Dobbelman e.a. Rotterdamse Schouwburg vr 23 en za 24, 20.15 uur; Scapino Ballet Rotterdam. woe 28 en do 29, 20.15 uur; 'Zomergasten' gespeeld door het RO Theater, met Peter Bolhuis. Hubert Fermin, Jules Hamel, Esgo Theater Zuidplein za 24,20.15 uur; Cabaret 'Zak en As'met de 'Nationaal kampioen'. di 27, 20.15 uur; De nieuwe dansgroep 'Slips and Streams,. do 29, 20.15 uur; Karin Bloemen met haar programma 'Bosje Bloemen'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23