Demonische cynicus vertelt hetzelfde verhaal
Vietnam als een boze droom
Voortploeterende kleine mensjes
Rotterdamse Bospolder decor film
Soutendijk als
wandelende bom
in Hollywood-film
BAUIINA Zl
BIOSCOPEN
'Crimes and misdemeanors'; regie: Woody Al
len; hoofdrollen: Woody Allen, Mia Farrow,
Martin Landau; theater: Lido, Leiden
Woody Allen maakt films met de re
gelmaat van een klok. 'Crimes and
misdemeanors' is de negentiende
film die hij schreef en regisseerde.
In veel van die films speelt hij bo
vendien een hoofdrol, hoewel hij
zich als acteur in deze laatste pro-
duktie vrij bescheiden opstelt. Met
uitzondering van zijn eerste films
en een enkel uitstapje tussendoor,
behandelt al zijn werk het zelfde on
derwerp; het onvermogen van de
gemiddelde intellectueel in Man
hattan tot het onderhouden van een
bevredigende relatie. In 'Crimes
and misdemeanors' is dat opnieuw
het hoofdthema.
Woody Allen speelt Cliff Stern,
een filmmaker die met zijn docu
mentaires over interessante maar
weinig populaire onderwerpen niet
aan de bak kan komen. Zijn zwager
daarentegen is een uiterst succesvol
film- en tv-producent. De tobbende
documentalist is ongelukkig ge
trouwd en wil scheiden, maar hij
noch zijn vrouw hebben er de ener
gie voor. Tegen heug en meug
neemt Stern de opdracht aan een
filmportret te maken van zijn be
roemde zwager. Een karwei dat hij
grondig verprutst maar dat hem wel
in contact brengt met een aantrek
kelijke producente.
Martin Landau speelt de zeer ge
slaagde oogspecialist Judah Ro
senthal. Hij heeft al twee jaar een
verhouding en zijn maitresse eist
dat hij nu eindelijk eens met haar
trouwt en zijn echtgenote in de
steek laat. Rosenthal heeft een han
dige broer die voorstelt de lastige
maitresse op te ruimen. De specia
list, in eigen ogen een redelijk en fa-
soenlijk mens, voelt zich zo onder
druk gezet dat hij geen andere uit
weg ziet.
Aan de hand van fragmenten, een
reeks incidenten eigenlijk, brengt
Allen de ontwikkelingen in de af
zonderlijke verhalen tot leven.
Zoals gebruikelijk in zijn films lo
pen er nog tal van andere karakters
rond, die in min of meerdere mate
bij de twee hoofdkarakters betrok
ken zijn. Ze zetten processen in
gang, leveren ongevraagd commen
taar en brengen een zekere context
'Crimes and misdemeanors' is
fragmentarischer van structuur dan
we de laatste jaren van Allen ge
wend zijn. De film is ook serieuzer
of anders gezegd; minder leuk.
Woody Allen is en blijft een demoni
sche cynicus, maar de woord- en si-
tuatiegrappen zijn minder scherp
dan gebruikelijk. Veel van zijn films
zijn literair op een aangenaam ter
loopse manier, maar in deze nieuwe
film is dat literaire element nadruk
kelijker aanwezig. De licht-absur-
distische toets uit zijn vorige films
is vrijwel verdwenen, wat niet weg
neemt dat er veel te grijnzen valt tij
dens het kijken naar 'Crimes and
misdemeanors'.
Opvallend is het grote aantal cita
ten uit eigen werk. Allen herhaalt si
tuaties en omstandigheden uit ou
dere films als 'Interiors' en 'Annie
Hall'. Ook grijpt hij sterk terug naar
zijn joodse achtergrond. In 'Crimes
and misdemeanors' spelen een rab
bijn en een oude jiddische pappa
een rol van doorslaggevende bete
kenis.
'Crimes and misdemeanors' biedt
een mogelijkheid die langzamer
hand geheel uit de bioscopen ver
dwenen is; lekker langzaam genie
ten. Als altijd haalt Allen weer van
alles overhoop; trouw en ontrouw,
goed en kwaad, wangedrag en be
rouw, geloof, hoop en liefde. Hij
slaagt er in toenemende mate in al
die zaken steeds 'mooier' vast te leg
gen. Voor de opname van 'Crimes
and misdemeanors' nam hij tien we
ken de tijd, wat betrekkelijk veel is
voor deze in technisch opzicht een
voudige film. Achter de camera
stond Sven Nykvist, vroeger de vas
te cameraman van Ingmar Berg
man en een garantie voor mooie
plaatjes.
Dan zijn er nog de acteurs waar
mee Allen zich omringt; Sam Water-
ston, zijn echtgenote Mia Farrow en
Joanna Gleason als min of meer
vaste medewerkers, Alan Alda, An-
jelica Huston en Claire Bloom als
nieuwkomers in de Allen-familie.
Stuk voor stuk acteurs van hoge
kwaliteit. Daarmee gewapend lijkt
Allen steeds beter in staat te zeggen
wat hij wil, op de manier die hij wil.
Daarom wekken de laatste vijf, zes
films van Allen de nieuwsgierig
heid naar zijn volgende produktie.
PETER SLAVENBURG
Woody Allen enMia Farrow in 'Crimes and misdemeanors'.
'Honey I shrunk the kids'; regie: Joe Johnston;
hoofdrollen: Amy O'Neill. Rick Moranis; thea
ter: Lido, Leiden
Tot nu toe hield Joe Johnston zich
bezig met het ontwerpen van bij
zondere effecten voor films als 'Star
wars' en 'Raiders of the lost ark.
Zijn regiedebuut maakt hij met de
Disney-familiekomedie 'Honey, I
shrunk the kids'. Ook daarin speelt
trucage een belangrijke rol. De kin
deren van een gekke uitvinder wor
den door een op hol geslagen
krimpmachine verkleind tot het
formaat van een vlieg. De buurkin
deren treft hetzelfde lot. Ze worden
opgeveegd en in de tuin gegooid.
Tussen de grassprieten binden ze
de strijd aan met een bij, een mier
en een schorpioen. Als komedie
heeft de film zijn momenten. Rick
Moranis (het debiele hulpje uit
'Ghostbusters II') is misschien niet
de meest originele keuze als wereld
vreemde vader, maar als hij zich
mag uitleven in echte slapstick is hij
in zijn element. Zijn verwoede po
gingen om niet op het gras te lopen
leiden tot de meest merkwaardige
situaties, zodat de buren ernstig aan
zijn verstand beginnen te twijfelen.
Vreemd genoeg verdwijnt de hu
mor zodra het verhaal zich ver
plaatst naar de moeizaam voort-
ploeterende miniatuurmensjes.
Dan is de film alleen nog de moeite
waard voor kijkers die dolgraag wil
len weten hoe een mier tegen de we
reld aan kijkt. Veel hoogstandjes
van decorbouw dus. Heel fraai is
overigens het zwembad vol kunst
melk en dito cornflakes waarin een
van de kinderen kopje onder gaat.
Hij moet zwemmen voor zijn leven
om aan de lepel van zijn vader te
'Casualties of war'; regie: Brian de Palma;
hoofdrollen: Sean Penn, Michael J. Fox, Don
Harvey; theater- Greenway, Voorschoten
En toen moest Brian de Palma nog
een Vietnam-film maken. De voor
raad waar gebeurde, schokkende
incidenten is nog lang niet uitgeput.
De Palma liet het oog vallen op een
verhaal dat ooit werd opgetekend
door de journalist Daniel Lang. Een
groepje gefrustreerde soldaten ont
voert een Vietnamees meisje. Ze ne
men haar voor 'eigen gebruik' mee
op patrouille, verkrachten haar en
ruimen haar vervolgens uit de weg.
Een van de soldaten, een groentje
nog, wil niet meedoen en haalt zich
de haat van zijn kameraden op de
hals. Aan het front is dat levensge
vaarlijk. Maar de jongen zet door en
weet de moordenaars op het nipper
tje voor het gerecht te krijgen.
Dat wordt allemaal keurig naver
teld, geheel volgens het instructie
boekje 'Hoe maak ik een Vietnam-
film'. Veel onverwachte beschietin
gen, jungle-opnamen met mooi stu-
diolicht en Vietnamese boeren voor
de couleur locale. Hier en daar een
lekker hard accent, een subjectief
shot of een scheve earner^ als het
echt spannend wordt. De Palma
heeft een reputatie als origineel en
indringend filmer waar te maken,
maar heeft er hier zichbaar moeite
De keuze van de hoofdrolspelers
is om te beginnen al erg gemak
zuchtig. De scheef grijnzende Sean
Penn als geflinte sergeant, de jonge
hond Michael J. Fox als het on-
J. Fox, Don Harvey
integere groentje. Tel- heid. Tijdens
schuldige
kens als hij 'sorry' zegt tegen
door zijn collega's mishandelde
Vietnamees daalt de geloofwaardig-
ROTTERDAM (GPD) First Floor dichtgetimmerd café in de buurt
Features, het vermaarde filmpro-
duktiebedrijf van Dick Maas en
Laurens van Geels, is in Rotterdam
bezig met de opnamen voor 'My
blue heaven', de debuutfilm van re
gisseur Ronald Beer. Het verhaal
speelt zich af in de jaren zestig. Een
werd, om de sfeer van die tijd op te
roepen, verbouwd tot snackbar. De
filmmakers kozen voor de locatie
Bospolder, omdat die wijk in z'n ge
heel nog de sfeêr van de jaren zestig
uitstraalt.
van Ennio Morricone de dramatiek zwakt De Palma het nagestreefde
naar een hoogtepunt. Zelfs de vij- realisme juist af. Hij zet een ver-
.and is onder de indruk en staakt grootglas op een afschuwelijk inci-
even het vuren. Kortom, een film dent, maar over de belevingswereld
maal- van de soldaat, over oorlogvoeren in
het algemeen, of over Vietnam in
het bijzonder heeft hij niets te mei
een nodeloos ongenuanceerd en de
nigrerend beeld van de Amerikaan
se soldaat schetste. Die kritiek is
niet geheel onterecht, maar
zichzelf niet meer in de hand had
den. Het kwaad wordt gestraft, het
leger rehabiliteert zichzelf. Vietnam
mei gexieei ü.ueievxii, gereduceerd tot een boze droom
andere kant valt het moeilijk deze 6 g
FILMS OP VIDEO
De laatste Bondfilm is uit op vi
deo en dat is voor liefhebbers van
spanning en avontuur goed
nieuws. Ze zijn niet allemaal even
goed, die 007-films, maar ze zijn
wel allemaal goed genoeg voor
een middag of avond familieple-
zier. De laatste, 'License to kill',
geregisseerd door John Glen en
voor de tweede keer met Timothy
Dalton in de hoofdrol, is aan de
harde kant. De knipogen zijn
zeldzaam geworden en de actie is
grimmiger. Dit keer heeft James
Bond, geheim agent in dienst van
Engeland, het aan de stok met
zijn baas. Hij heeft iets te regelen
met een drugskoning en moet bo
vendien een moord wreken. Dal
ton is uitstekend als geheim agent
en hij krijgt in spannende scènes
mooi tegenspel van Anthony Zer-
be, Carey Lowell, Robert Davi en
Talisa Soto. Warner Home Video.
Het gaat met de filmcarrière
van Burt Reynolds niet al t'e. best.
Een ziekte en een paar flops heb
ben hem teruggeworpen op de
ranglijst van populaire acteurs.
Maar hij blijft zijn vak kennen en
Nu het met de speelfilms niet
zo goed meer lukt probeert hij het
met televisiewerkjes. In 'The
dancer's touch' van William A.
Fraker, is hij de vermoeide ex-po
litieman Stryker die tegen een
misdadiger oploopt met wie hij
vroeger veel te stellen heeft ge
had. Het duurt lang voor hij zin
krijgt in zijn werk en tot zolang zit
je als kijker alleen maar te wach
ten op de eerste interessante scè
ne. Esselte CIC.
Hoe het beter kan laat Jerry Ja-
meson zien in 'Blind chess', weer
met Reynolds als Stryker. De po
litieman is privé-detective gewor
den en hij probeert familie van
zijn secretaresse uit en een cor
rupte rechter in de gevangenis te
krijgen. Jameson regisseert het
aardige verhaal heel pittig en
Reynolds is goed op dreef. Ook
Esselte.
Eveneens voor de tv gemaakt is
'Stark: the mirror image' van
Noel Nossick met Nicolas Surovy
als politieman uit Wichita die in
Las Vegas de moordenaar zoekt
van een vriend en collega. Veel
s biedt de film niet, maar de
bijrol van de getalenteerde Kirs-
tie Alley is de moeite waard. CB
S/Fox.
MGM/UA geeft in de serie
'Classic Collection' oudere film
uit. 'Bad day at black rock' is een
juweeltje uit 1954, gemaakt door
John Sturges met in de hoofdrol
Spencer Tracy als eenarmige held
die orde op zaken komt stellen in
een westernstadje.
'The wreck of the Mary De-
are', gemaakt door Michael An
derson, is van 1959. Charlton Hes
ton en Gary Cooper zijn er alle
twee kapitein in. Het schip van
Cooper zinkt en de hij krijgt er ge
donder door. Hij verdedigt zich
niet en Heston wil weten waarom.
Erg spannend is de film niet,
maar liefhebbers van oude'ster-
ren als Cooper en Heston zullen
zich er mee vermaken.
Films met twee mannen in de
hoofdrollen zijn er bij dozijnen,
films met twee vrouwen zijn dun-
gezaaid. 'Like mom, like me' van
Michael Pressman draait om Lin
da Lavin en Kristie McNichol als
moeder en dochter. Ze leven sa
men en delen hun gelukkige en
verdrietige ogenblikken. De van
tafel en bed gescheiden moeder
wordt verliefd en krijgt een af
knapper, de dochter wordt ver
liefd en veroorzaakt een afknap
per. En dan komt pa ook nog met
hangende pootjes terug...
Michael Pressman heeft her
kenbare situaties goed uitgebuit
en hij blijft net binnen het randje
van tranentrekkerij, waardoor de
film bezienswaardig is. CBS/Fox.
'Quaterback princess' van
Noel Black is een film van een
jaar of zeven jaar geleden met in
de hoofdrol Barbara Babcock die
een zusje van Jodie Foster lijkt.
Ze wil in een Football-team, maar
dat is een mannenwereld. Ze
moet en ze zal, en u mag raden of
het lukt. Wat betreft opbouw en
verhaal is 'Quaterback...' een kin
derfilm, waarin Don Murray op
valt als begripvolle vader. CB
S/Fox.
Eind van de maand ligt 'Karate
kid 3* in de winkels. Deel een was
een groot succes, deel twee deed
het goed, deel drie valt tegen.
Ralph Macchio is te oud gewor
den om nog een onschuldig joch
te spelen dat toevallig goed is in
karate en zijn tegenstander is te
slecht om geloof aan te kunnen
hechten. John G. Avildsen regis
seerde en hij moet onder het wer
ken zijn ogen dicht hebben ge
had.
PETER DE ZWAAN
ontsnappen. Het gras-oerwoud in
de tuin ziet er daarentegen erg stu-
dio-achtig uit. Gelukkig worden
dergelijke verkleinfilms (de laatste
was twee jaar geleden 'Innerspace'
van Joe Dante) niet al te veel ge
maakt. 'Honey, I shrunk the kids'
zou anders wegens beperkte fanta
sie snel door de mand vallen.
Wat de film vooral zo'n vijftiger
jaren-smaak geeft is de sullige mo
raal. De ergste clichés worden niet
geschuwd. Echtelijke onenigheid
verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Een pesterig jongetje, een zelfinge
nomen vader en een dweperige
dochter komen tot inkeer. Om echt
groot te worden moet je eerst klein
geweest zijn, of iets dergelijks.
Het voorprogramma bij 'Honey, I
shrunk the kids' zal vooral de lief
hebbers van Roger Rabbit een ple
zier doen. In 'Who framed Roger
Rabbit' zat een scène waarin het ge
tekende konijn Roger samen met
Baby Herman een film aan het op
nemen was. Nu zijn Roger en Her
man terug in een echte korte teken
film. Een Spielberg-Disney copro-
duktie die zo bol staat van bizarre
actie dat het bijna een parodie ge
worden is.
LEO BANKERSE
DEN HAAG (GPD) - Actrice Renée
Soutendijk zal binnenkort te zien
zijn in haar eerste grote Hollywood-
film. In 'Eve of destruction' speelt
de Nederlandse actrice de titelrol.
Haar tegenspeler is Gregory Hines,
ster uit films als 'White nights',
'Running scared' en Coppolla's
'The Cotton Club'. Reggisseur van
'Eve of destruction' is Duncan Gib-
bins, die de film omschrijft als een
combinatie van 'psycho thriller and
non-stop high-tech action adventu-
Soutendijk speelt eigenlijk twee
rollen: die van wetenschapper dr.
Eve Simmons en die van haar half-
menselijke creatie Eve VI11. Die ro
bot van vlees en bloed vormt het
laatste snufje moderne wapentech
niek. Tijdens ultrageheime experi
menten in overheidsdienst met de
robot gaat er iets ernstig mis. Zoals
het in het verleden gebeurde met de
schepping van Dr. Frankenstein,
breekt dit bewijs van menselijke
hoogwaardigheid los en wordt een
wandelende tijdbom. Alleen dr.
Simmons zal de mensheid voor een
ramp kunnen behoeden, en behoeft
daarbij de noodzakelijke assistentie
van wapenexpert Gregory Hines.
De hele aankleding van de film is in
handen gegeven van Peter Lamont,
die eerder verantwoordelijk is ge
weest voor de set-ontwerpen van
ondermeer Alien en alle James
Bond films.
(OP)NIEUW
'Crimes and misdemeanors' - Lido,
Leiden
'Honey, I shrunk kids' - Lido. Leiden
'Sex, lies and videotape" - Greenway.
Voorschoten
'K9- - Greenway, Voorschoten en As
tra, Wassenaar
'De laatste eenhoorn' - Astra, wasse-
BLIJVERS
'The war of the Roses' - Michael Doug
las en kathleen Turner voeren bittere
strijd rondom huiselijke aard - Lido,
Leiden en Euro, Alphen
'Born on the fourth of July - Tom Crui-
Leiden en Euro, Alphen
'Turner Hooch' - Politieagent Tom
Hanks gaat op stap met zijn trouwe
hond Hooch - Lido, Leiden
'Black rain' - zinderend onheil met Mi
chael Douglas in Japan - Euro, Alphen
'Harlem nights' - magere komedie van
Eddie Murphy - Euro, Alphen
'Oliver co.' - Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'Dead poets society' - Robin Williams
als gedreven leraar Engels op middel
bare school - Lido, Leiden
'Nine and a half weeks' - Kim Basinger
en Mickey Rourke in broeierig liefdes
verhaal - Trianon, Leiden
'Schot in de roos' - Rex, Leiden
'Repelsteeltje' - Greenway, Voorscho-
'De stam van de holebeer' - Trianon,
'Junglebook' - Greenway, Voorscho-
FILMHUIZEN
'The name of the rose' - Kijkhuis Lei
den (vr. Urn do., 19.30 en 22.00 uur)
'The lonely passion of Judith Heame' -
Kijkhuis, Leiden (vr. t/m ma. 20.00 en
'Dangerous liaisons' - Kijkhuis, Lei
den (di. 20.00 en 22.15 uur)
'Pane, amore e fantasia' - Kijkhuis,
Leiden (woe. 20.00 en 22.15 uur)
'Les 400 coups' - Kijkhuis, Leiden (do.
20.00 en 22.15 uur)
'Het rode korenveld' - LAK-cinema,
Leiden (di. 20.00 uur)
'TJie king of children' - LAK-cinema,.
Leiden (di. 22.00 uur)
'Amici miei' - Filmhuis LVC, Leiden
(t/m morgen 21.15 uur)
'Another woman' - Parkfilmhuis, Al
phen (vanavond, 20.30 uur)
DEN HAAG
'Koko Flanel' - Asta (463500), 12 jr.
'Black rain' - Asta, 16 jr.
'Field of dreams' - Asta, 12 jr.
'Shirley Valentine' - Babylon (471656),
'Dead poets society' - Babylon. 12 jr.
"Wings of fame' - Babylon, al.
'War of the Roses' - Cineac (630637), al
'Harlem nights' - Cineac. 16 jr
'Sea of love' - Cineac, 12 jr.
'Born on the fourth of July' - Metropo-
le (456756), 12 jr.
'Honey I shrunk the kids' - Metropole,
usdemeanors' - Metro-
pole, 12 jr.
'Turner Hooch' - Odeon (462400), al.
'Koko Flanel' - Odeon. al.
'War of the Roses' - Odeon, al.
'No holds barred' - Odeon. al.
'Monsieur Hire' - Studio (656402), 16 jr.
'Steel magnolias' - Studio, al.
'Valmont' - Studio, al.
AMSTERDAM
'Crimes and misdemeanors' - Alfa
love
'Sex, lies and videotape' - Alfa, al.
'Shirley Valentine' - Alfa, 16 jr.
'Shirlev Valntine' - Alhambra (233192),
16 jr.
'Dead poets society' - Alhambra. 12 jr.
'War of the Roses' - Bellevue Cinera-
'Steel magnolias, Cinerama, al.
'Glory' - Calypso (234876), 12 jr.
'Back to the future II' - Calypso, al.
'Romuald Juliette' - Cinecenter
(236615). al.
'Monsieur Hire' - Cinecenter. 16 jr
'Valmonf - Cinecenter, al.
'Trop belle pour toil' - Cinecenter, 16 jr.
"Born on the fourth of July' - Cinema
(151243). 12 jr.
'War of the Roses' - Cinema, al.
'Sea of love' - City (234579), 12 jr.
'Turner Hooch' - City. al.
'Koko Flanel' - City, al
'Harlem nights' - City. 12 jr.
'Honey I shrunk the kids' - City, al
'No holds barred' - City, 16 jr.
'Field of dreams' - City. al.
'hsarlem nights' - City, 12 jr.
Kurosawa retrospectief - Kriterion
Sweetie' - Kriterion, 16 jr.
'Wallers letzter Gang' - The Movies, al.
'Black rain' -Tuschinski (262633), 16 jr.
'Born on the fourth of July' - Tuschins
ki. 12 jr.
al.
'My left foot' - Tuschinski, al.
'Music box' - Tuschinski, 12 jr.
'Dead poets society' - Tuschinski Cine
ac (243639), al.
'Torch song trilogy' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
TELEVISIE
Renée Soutendijk. (archiern
Zaterdag 24 maart
'Starman' (BBC, 20.05 uur uur). Ame
rikaanse science-fiction film uit 1984
van John Carpenter, met Jeff Bridges
en Karen Allen. Buitenaards wezen
landt op aarde en ontvoert een jonge
weduwe om hem te helpen zijn op
dracht te vervullen.
'La zizanie' (Duitsland 2,20.15 uur).
Franse komedie uit 1977 van Claude
Zidi, met Louis de Funès en Anne Gi-
rardot. Fabrikant van anti-pollutie-
stoffen krijgt ruzie met zijn vrouw als
hij zijn bedrijf wil uitbreiden.
'Nothing sacrcd' (Super Channel,
21.30 uur). Amerikaanse komedie uit
1937 van William Wellman, met Carole
Lombard en Fredric March. Klassieke
komedie over een riooljournalist die
de naderende dood van een meisje uit
Vermont uitbuit ten behoeve van pak
kende krantekoppen.
'Blind date' (Veronique, 22.00 uur).
Amerikaanse film uit 1987 van Blake
Edwards, met Kim Basinger en Bruce
Willis. Een zakenman voert zijn 'blind
date' met champagne, hoewel hij ge
waarschuwd is dat zij niet tegen alco-
'Thc Super Cops' (Duitsland 1,
22.05 uur). Amerikaanse komische
film uit 1974 van Gordon Parks, met
Ron Leibman en David Selby. Batman
en Robin bestrijden op onorthodoxe
manier de drugshandel in de zwarte
wijken van New York.
'Peeping Tom' (BBC 2, 22.20 uur).
Britse film uit 1960 van Michael Po
well, met Karl-Heinz Böhm en Anna
Massey. Een medewerker van een
filmstudio is een bezeten lustmoorde-
'Fletch' (BBC 1, 23.40 uur). Ameri
kaanse misdaadkomedie uit 1985 van
Michael Ritchie, met Chevy Chase en
Dana Wheeler. Slimme journalist met
geheime passie voor vermommingen
komt drugsbende op het spoor.
'Comedy of terrors' (Veronique,
23.55 uur). Amerikaanse horrorpersif-
lage uit 1963 van Jacques Tourneur,
met Vincent Price en Peter Lorre. Be
grafenis-ondernemer probeert vaart te
zetten achter het heengaan van zijn
toekomstige klanten.
'The small back room' (BBC 2,
00.00 uur). Britse oorlogsfilm uit 1949
van Powell en Pressburger, met David
Farrar en Kathleen Byron. Munitie-ex
pert die aan de oorlog een kreupel
been en een drankprobleem overge
houden heeft, laat nog een keer zien
wat hij kan.
'The lightship' (Nederland 2. 00.20
uur). Amerikaanse gangsterfilm uit
1985 van Jerzy Skolimowski, naar de
gelijknamige roman van Siegfried
Lenz. Met Klaus Maria Brandauer en
Robert Duvall. Bemanning lichtschip
wordt door een groepje gangsters geg-
Zondag 25 maart
'Le gendarme se marie' (Veronique,
20.35 uur). Franse komedie uit 1968
van Jean Girault, met Louis de Funès
en Geneviève Grad. De gendarme
wordt verliefd op de weduwe van een
kolonel. Eenmaal gehuwd zet zij hem
aan tot promotie, waardoor hij in con
flict komt met zijn superieuren.
Maandag 26 maart
'Manhattan' (BBC 2, 22.00 uur). Ame
rikaanse film uit 1972 van Woody Al
len, met Woody zelf, Diane Keaton en
Michael Murphy. Fragmenten uit het
ingewikkelde (seks)leven van een Ne-
wyorkse comedyschrijver. Schitteren
de film.
'Hotel Terminus (1)' (Duitsland 2,
22.40 uur). Amerikaanse docu-film uit
1988 van Marcel Ophüls over Klaus
Barbie, de slager van Lyon. Een vorig
jaar met een Oscar bekroonde docu
mentaire-film waarin het spoor van
Gestapo-chef Barbie wordt gevolgd.
Vanaf het moment dat Barbie zich in
1942 in Hotel Terminus vestigt tot zijn
berechting 45 jaar later.
Dinsdag 27 maart
'Mad Max' (Veronique, 20.55" uur).
Australische speelfilm uit 1980 van
George Miller, met Mel Gibson en
Hugh Kheys. In een uitzichtloze maat
schappij zonder vastgelegde spelre
gels, patrouilleren speciale agenten in
snelle auto's langs wegen waarover
suïcidale snelheidsmaniakken en ge
motoriseerde roofbendes scheuren.
'De schorpioen' (Duitsland 2, 23.10
uur). Nederlandse film uit 1984 van
Ben Verbong. met Monique van de
Ven en Peter Tuinman. 1956. Vracht
rijder die last heeft van identiteitscri
sis raakt betrokken bij wapenleveran
ties tijdens Indonesische vrijheidsoor
log.
Woensdag 28 maart
'Hotel Terminus (2)' (Duitsland 2,
22.40 uur). Amerikaanse docu-film van
Marcel Ophüls over Gestapo-chef
Klaus Barbie. Ophüls volgt het spoor
van Klaus Barbie, de slager van Lyon.
(Vervolg van gisteren).
Donderdag 29 maart
'The little minister' (Super Channel,
20.00 uur). Amerikaanse film uit 1934
van Richard Wallace, met Katharine
Hepburn en Donald Crisp. Schotse do
minee wordt verliefd op La Hep.
'Cross creek' (Nederland 2, 20.27
uur). Amerikaanse film uit 1983 van
Martin Ritt, met Mary Steenburgen en
Peter Coyote. Naar de memoires van
Maijorie Kinnan Rawlings. Schrijfster
heeft geen inspiratie meer en gaat
daarom een tijdje naar het platteland.
'Abilene Town' (Super Channel,
22.20 uur). Amerikaanse film uit 1946
van Edwin Marin, met Randolph
Scott. Ann Dvorak en Edgar Bucha
nan. Scott als sheriff die de nare taak
heeft een ruzie tussen ranchers op te
Vrijdag 30 maart
'Malpertuis' (BRT 1. 23.00 uur). Bel-
gisch/Frans/Westduitse film uit 1972
van Harry Kumel, met Matthieu Carri
ère en Susan Hampshire. Jonge ma
troos gaat op zoek naar zijn zuster
Nancy en vindt haar in het geheimzin
nige huis van zijn oom Cassavius.
'The mortal storm' (Nederland 1,
23.10 uur). Amerikaanse film uit 1940
van Frank Borzage, met James Ste
wart en Margaret Sullavan. Jonge
Duitser en vriendin wijzen nazi-idea-
len af. Dat komt hun duur te staan.
'American roulette' (Veronique.
23.30 uur). Amerikaanse film uit 1988
van Maurice Hutton, met Andy Garcia
en Kitty Aldridge. Een afgezette La-
tijnsamerikaanse president in Londen
is op de vlucht voor een doodseskader.
'Terms of endearment' (BBC 1,
23.50 uur). Amerikaans drama uit 1983
van James L. Brooks, met Shirley Ma
cLaine en Debra Winger. Door de in
tensieve relatie mgt haar dochte:
houdt de moeder ee.. plots opbloeien
de verhouding met haar buurman
Tot de dochter ongeneeslijk ziek
wordt.