Is er nog hoop voor de
Opera van de BastUle?
Beproefde Deelder-methode
Band staat als een huis
KIJK UIT
Exposities
Concerten
Theaters
VRIJDAG 16 MAART 1990
PAGINA 23
Grootste en duurste operagebouw staat in Parijs
PARIJS Met 'De Trojanen' van Hector Berlioz wordt morgen de
omstreden 'Opera van de Bastille' feestelijk geopend, om daarna
weer voor maanden te worden gesloten. De produktie van de Tro
janen kost omgerekend zo'n twee miljoen gulden en er staan twee
wereldsterren op de affiche: Grace Bumbry en Shirley Verrett.
De feestelijke opening komt "na negentig maanden aan smarte
lijk pogen tenslotte neer op een tangverlossing", aldus het Franse
weekblad 'le Point' en het blad voegt er aan toe: "Sinds '81 lijkt het
plan van de Bastille op een van die stralende utopieën uit de ne
gentiende eeuw. De ontwerpers van het plan stelden een enorm
aantal voorstellingen tegen lage prijzen in het vooruitzicht, maar
de administratieve chaos, de artistieke koerswijzigingen en de
persoonlijke ruzies hebben gemaakt dat de Opera van de Bastille
sinds '81 geen kans zag zich het vertrouwen van de internationale
opera-wereld te verwerven".
De opera op de Place de la Bastille
is het machtig oeuvre van de archi
tect Carlos Ott. Op welke manier het
de historie zal ingaan is nog ondui
delijk, maar in elk geval staat vast
dat het een symbool zal blijven van
die eerste maanden van niet kapot
te krijgen enthousiasme, waarmee
de socialisten na hun opzienbaren
de stembusoverwinningen in '81
aan de macht gekomen waren.
In de volksopera dienden in de
toekomst tegen lage toegangsprij
zen een groot aantal voorstellingen
te worden gegeven, waarbij ook aan
door
Rdolph Bakker
'Kiezen of Deelder', programma van en door
Jules Deelder. Gezien op 15 maart in de
Leidse schouwburg.
Een programma volgens de be
proefde Deelder-methode: zo
staat 'Kiezen of Deelder' in het
schouwburgboekje aangekon
digd, en het bleek ook te kloppen.
De Rotterdamse spraakwaterval
krijgt nog steeds met gemak een
schouwburg vol. Aandachtig
wordt er geluisterd naar zijn (met
krachttermen en Rotterdams vo
cabulaire gelardeerde) verhalen,
die Deelder in hoog tempo de zaal
in slingert. Ter afwisseling is er
een enkel gedicht of gewoon een
schuine bak.
In deze periode van belas
tingaangifte doet bijvoorbeeld
het verhaal 'fiscale betrekkingen'
over zijn wederwaardigheden
met de vertegenwoordigers uit de
Pluk-me-kaal-straat het altijd
goed. Dat is één van de uitvoerig
behandelde onderwerpen, even
als zijn voorkeur voor de hel bo
ven de hemel, zijn betrokkehheid
bij het toenmalige vredesbezoek
van John Lennon en diens vrouw
Yoko aan ons land en zijn auto
biografische tandartsperikelen.
Samen met zijn assistenten
(Ger van Voorden op saxofoon en
Rene Vallentgoed op bas) ver
zorgt Deelder (slagwerk) even
eens nog twee muzikale intermez
zi. Daarnaast is er natuurlijk dan
nog als vanouds een bijrol als
stoorzender voor manager Rene
Vallentgoed weggelegd die met
het oog op de gemeenteraadsver
kiezingen nadrukkelijk reclame
maakte voor lijst zeven van Lei
den Weer Gezellig. Dat de Leidse
schouwburg moeilijke tijden
doormaakt, is de beide heren ook
niet ontgaan. Dus lag een opmer
king van Vallentgoed over de
goed bezette 'dertiende rij' voor
de hand, en moesten beiden ken
nelijk bij wijze van schimpscheut
de ten aanzien van de directie ge
troffen maatregelen even noe
men. Direct daarna stortte Deel
der zich op zijn laatste verhaal dat
de verkoop van zijn boek op to
neel diende te promoten.
WIJNAND ZEILSTRA
een lang vergeten Frans repertoire
aandacht zou worden besteed.
Terwijl de socialistische regerin
gen elkaar afwisselden en bij de gro
te ommekeer van '83 President Mit
terrand van-een aantal socialisti
sche illusies afstand had gedaan,
doemden nieuwe plannen voor de
'grandeur' van Frankrijk op, die op
gezondere leest waren geschoeid.
Daarbij ging het om de afbouw van
het Musee d'Orsay (voor de kunst
van de 19e eeuw), de plannen voor
de modernisering van het Louvre
die uitliepen in de 'Pyramide van
Pey', de 'Arche' aan de ingang van
'La Defense' - het Parijse Manhat
tan -, het technische museum aan de
Porte de la Villette en het Centrum
voor de Arabische Wereld bij de
Plantentuin. Zij oogstten ieders be
wondering. De plannen voor de
Opera van de Bastille bleven paral
lel aan deze ontwikkeling altijd ge
handicapt door het in die eerste op
winding van de socialistische over
winning ingenomen Volkse' uit
gangspunt.
De persoonlijke beslissing van pre
sident Mitterrand tot de bouw van
deze opera was gebaseerd op totale
onkunde met betrekking tot de
praktijk in de wereld van de opera.
Op een internationaal congres in
Venetië in '85 werd geconstateerd
dat alle theaters in de wereld bij el
kaar de keus hebben tussen 70
'standaard'-werken (waaronder 30
Italiaanse, 20 Duitse en 10 Franse),
uit een veertigtal grote zangers, een
twintigtal grote dirigenten en een
even groot aantal regisseurs. Daar
bij komt nog dat de vraag naar oper
avoorstellingen onvoorstelbaar toe
neemt: in de Verenigde Staten zijn
ze de afgelopen dertig jaar met vijf
vermenigvuldigd.
In het licht van deze stand van za
ken blijkt het dan ook onmogelijk
om een nieuwe opera te bouwen,
die de best uitgevoerde en de groot
ste van de wereld moet zijn (de Ope
ra van de Bastille is tweemaal zo
groot als de beroemde 'Met' in New
York). En dan te veronderstellen
dat men daar 'tegen weinig geld een
groot aantal programmas' kan bie
den.
De mythe van winstgevendheid
op basis van het oorspronkelijk-
volkse plan werd door minister van
cultuur Jack Lang doorbroken,
toen hij in het parlement voorstelde
de subsidie voor de opera voor 1990
te stellen op 490 millioen francs
(dat is omgerekend zo'n 165 mil
lioen gulden). Dat was 60% meer
dan het jaar daarvoor. Bovendien
zal het aantal voorstellingen aan
zienlijk worden teruggebracht.
Opera-directeur Pierre Berg stel
de tegen het eerste semester drie tot
vier opera's in het vooruitzicht. En
daarmee viel Berg terug op het pro
ject van dirigent-pianist Daniel Ba-
renboim, die door Berg ontslagen
werd omdat hij als directeur 'te
duur' en 'te elitair' zou zijn.
Barenboim begreep dat het ma-
Een immens groot houten paardehoofd staat voor het nieuwe opera-ge
bouw op de Place de la Bastille, als aandachttrekker voor de première van
'De trojanen'van Hector Berlioz. <f0to epa)
ken van programma's voor een Ope
ra niet begon met het bedenken van
de werken die men zcr graag wilde
uitvoeren, maar met het vinden van
de uitvoerende kunstenaars die een
ogenblik vrij zouden hebben om in
Parijs te komen zingen. Al snel
botste Barenboim op de goedbe
doelde, maar amateuristische idee
ën van de nieuwe zakelijk leider
Pierre Berg.
Pierre Berg was de hoogst-suc-
cesvolle president van het mode
huis Yves Saint-Laurent toen hij in
augustus '88 door President Mitter
rand benoemd werd tot zakelijk lei- "J" '"m'ZS
rier van rfn Onara van Ha Baatillp. tonelen, de Opera m Munchen drie).
rikaanse muziekcriticus Harols
Schonberg. In feite verlangt het Pa
rijse publiek in het geheel geen
'volks'-opera. Het gigantische ge
bouw op de Place de la Bastille staat
in feite ook in geen enkele relatie tot
dat 'idee van de President'.
De experts zijn wel onder de in
druk van zijn miljoenen kostende
technische mogelijkheden, zoals de
vier wisseltonelen die in hoeken
van negentig graden kunnen wor-
den gedraaid. (De 'Met' in New
York en de 'Deutsche Oper' in Ber
lijn hebben maar twee vervangende
de Opera van de Bastille.
Het was en is nog steeds een pu
bliek geheim dat de mondaine Berg
deze benoeming te danken heeft
aan het feit dat hij de Socialistische
partij tijdens de campagne voor de
presidentsverkiezingen in mei van
dat jaar rijkelijk van fondsen had
Barenboim werd na een lang en
machteloos zoeken opgevolgd door
een 36-jarige Koreaan met de onuit
sprekelijke naam Myung-Whun
Chung, die ook pianist is. Deze
werd opgemerkt tijdens een diri
gentenperiode in Saarbrucken en
bij de 'Maggio Musicale' in Floren-
Achterhaald
De jet-set van de internationale ope
rawereld ziet al dit gehannes met
hoon en achterdocht aan. 'Het idee
van een volksopera is een absurd en
achterhaald debat' schreef de Ame-
Alle technische bewegingen en alle
lichteffecten worden door electro-
nica beheerst en bestuurd. Ook is
het gebouw van Ott op de Place de
la Bastille het aankijken waard en is
het interieur adembenemend. De
acoustiek is perfect en de stoelen
zijn vertrouwd: niet bestemd voor
mensen met lange benen.
In feite is de Opera van de Bastille
- zoals de Franse graag horen -
'uniek in de wereld'. Wat niet wil
zeggen dat ze bij de muziekale jet
set ook geliefd zal worden. 'Het hele
geval ziet er uit alsof je met een
vliegkampmoederschip uit vissen
gaat' aldus een expert. Wat er op
neerkomt dat de Opera van de Bas
tille - en ondanks het idee van de
president - geschapen is voor luxe
op internationaal niveau. In die at
mosfeer zal zich ook de 'première'
van de Trojanen van Berlioz mor
gen voltrekken.
The Fatal Flowers in LVC
Concert: The Fatal Flowers. Bezetting: Ri
chard Janssen (zang/gitaar), Geert de
Groot (bas), Henk Jonkers (drums), Robin
Berlijn (gitaar), Cor Willemse (toetsen). Ge
hoord: LVC, Leiden (15-3).
LEIDEN Let me take you
down to the pleasure ground",
zong zanger/gitarist Richard
Janssen in het openingsnummer
van het concert van The Fatal Flo
wers in het Leids Vrijetijds Cen
trum (LVS). Dat is ook precies
wat er gebeurde. Het concert van
de Amsterdamse gitaarrockband
stond volledig in het teken van de
zojuist verschenen "Pleasure
Ground" LP/CD en het publiek
liet zich gewillig aan de hand van
vooral 'front-man' Janssen mee
slepen naar het park waar de "Fa
tale Bloemen" zelfs al zo vroeg in
het voorjaar in volle gloei blijken
te staan.
Het levensverhaal van The Fa-
tal Flowers is al vaak verteld. Op
gericht in 1985 weet de groep al
snel de aandacht van de landelij
ke muziek-pers naar zich toe te
trekken met z'n op Amerikaans
leest geschoeide melodieuze gi
taarmuziek. Vervolgens maakte
de band een langzame, maar zeer
solide groei door. Anno 1990 staat
deze band, meer nog dan voor
heen als een huis. Met de komst
van de pas 19-jarige branieschop
per Robin Berlijn op gitaar heeft
Fatal Flowers precies de juiste
dosis levenslustige agressiviteit
in de gelederen gekregen. De
nummers hebben hierdoor alleen
maar extra veel zeggingskracht
gekregen. Dat The Fatal Flowers
sterke eigen nummers kan ma
ken werd 's middags al bewezen
toen de band een korte akoesti
sche set speelde in de plaatselijke
platenzaak Plato. Zo stevig als de
nummers op de laatste lp/cd klin
ken, zo subtiel speelde de groep
tussen de platenbakken.
In het LVC werden de decibel
len opgekrikt. Waarschijnlijk
dusdanig ver dat de stoppen het
niet meer konden bolwerken. Het
licht op het podium viel meteen al
in het eerste nummer uit. Bij aan-
stekerlicht speelde de bancl onge
stoord door, het openingsnum
mer werd zelfs al improviserend
verlengd tot de gekleurde spots
weer van stroom werden voor
zien. Alle nummers van de nieu
we lp/cd kwamen aan bod. Pre
cies op het moment dat het pu
bliek naar adem snakte werd het
zeer fraaie rustpuntje 'Speed of
Life' vertolkt.
Henk Jonkers drumde alsof
zijn leven ervan afhing, Geert de
Groot snakte af en toe naar adem.
Rustiger aan deed Cor Willemse
voor wie een kleine rol was weg
gelegd. Robin Berlijn (een ver
jongde uitgave van Johnny
Ramone) toonde zich een ware gi
taar-virtuoos waarbij het leek als
of hij zijn leven lang al voor uit
verkochte zalen speelt. Richard
Janssen is met zijn intrigerende
stem nog meer een podium per
soonlijkheid geworden. Kortom:
The Fatal Flowers weten hoe
rockmuziek moet worden ge
maakt.
Een overtuigend bewijs hier
van is wel hun versie van Paula
Abduls 'Straight Up' die in een
van de toegiften werd gespeeld.
Alsof het verschijnsel disco nooit
heeft bestaan.
JOOST NOORDMAN
Export-verbod 'Daken' Van Gogh
PARIJS (AFP/ANP) - De Franse minister van cultuur. Jack Lang, heeft
een exportverbod ingesteld voor 'De Daken', een aquarel van Vincent van
Gogh die komende dinsdag in Parijs onder de hamer komt.
Lang beroept zich volgens hen op een wet uit 1941 die het de Franse staat
mogelijk maakt om maatregelen te nemen tegen de export van een werk
"dat een nationaal cultureel dan wel historisch belang heeft".
De opbrengst van het doek (van 39 bij 56,5 centimeter) wordt geraamd
op acht tot tien miljoen gulden. Van Gogh maakte het in 1882 in Den Haag,
waar hij aan de Schenkweg, toen bijna het platteland, woonde en werkte.
Het geeft een idee van de omgeving zoals Van Gogh die vanuit het dak
raam van zijn werkplaats zag.
CJP-prijs voor Herman Finkers
AMSTERDAM (ANP) - De houders van een Cultureel Jongeren Paspoort
(CJP) hebben de CJP-podiumprijs van dit jaar toegekend aan de cabare
tier Herman Finkers. De prijs van 2.500 gulden wordt hem op 2 april over
handigd in het cultureel centrum De Oosterpoort in Groningen. De CJP-
coulissenprijs van eveneens 2.500 gulden is bestemd voor mensen die zich
"achter de schermen" verdienstelijk hebben gemaakt voor jongerencul
tuur. Deze prijs gaat dit jaar naar Josja Hamann, de stuwende kracht van
de Vooropleiding Theater in Groningen.
Leiden
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
dubbelexpositie: Holtzhey Zoon, een 18e
eeuwse penningfabriek, t/m 10/6 en 'Geld
van het Koninkrijk', Nederlands geld van
1814-1990, t/m jan '91; di. za. 10-17 uur,
zon- en feestd. 12-17 uur,
Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie
- Hooglandse Kerkgracht 17, 'Facetten van
Kristal' (met speurtocht voor kinderen), t/m
18/3; ma t/m'za 10-17 uur, zo 14-17 uur.
Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin
gel, 'De jaren zestig. Actie, kunst en cultuur
in Leiden', t/m 25/3 en 'J.Le Fra'ncq van
Berkheij', prenten, tekeningen en boeken,
t/m 14/4; di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur.
Pijpenkabinet - Oude Vest 159a, 'Vorstelijke
Pijpen', vier eeuwen Oranjevorsten op pij
pen verbeeld, t/m 6/5; zo 13-17 uur.
Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, ten
toonstelling: 'Voorkeursliteratuur van Leid
se Gemeenteraadsleden', t/m 31/3.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen
te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur,
di. t/m za. 10-16 uur.
Signaal, Studio voor Vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18
Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg
243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en
Cees van den Oever, nadere informatie tel:
146024.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89,
Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma
rie Mersmans, verschillende technieken, el
ke eerste zondag van de maand open.
Galerie Liga Nieuw beelden - Pres. Stein-
straat 14, Leidse abstractie in de jaren '50
en 60', t/m 25 maart, vr, za en zo 11 -18 uur.
LAK-Galerie - Cleveringaplaats 1, lino's en
schilderijen van Marijke Mommers en teke
ningen en schilderijen van Coenraad J, van
leeuwen, t/m 21/4, ma t/m vr 10-22 uur, zo
Onderzoekcentrum Sturing en Samenle
ving - Maresingel 3, Anne Bakker met een
collectie schilderijen vanuit het thema (ber
glandschappen, t/m 12/4; geopend tijaens
kantooruren.
Koffie-eethuisje 'Piggelmee' - Jan Vossen-
steeg 59. Wil Edelenbos: acrylverf en colla
ges, t/m 31/3; ma t/m vr 9.30-20 uur.'za 9.30
Galerie 'Coup d'Art' - Nieuwe Rijn 27, expo
sitie met thema: 'De Mens', Marie Louise
Dekkers, Fer Hakkaart, Ria Koot, Peter
28/3; ma t/m vr 10-16 l
Reformwinkel en restaurant 'Zaailing'
Hooigracht, symbolische pentekeningen e
olieverf schilderijen van J.D. Bakhuizen va
Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, etsen, mo
noprints en litho's van cursisten en leden,
t/m 25/3, zo 13-16 uur, ma t/m do 19-21.30
Fotogalerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1,
foto's van de franse fotografen Beauzee en
Luyssen, t/m 29/3, ma t/m za 10-22 uur, zo
12-22 uur.
Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8,
'Goden en Natuur in Inkt', Oude Japanse
schilderingen in Leiden, t/m 21/5; wo t/m zo
11-17 uur.
Timmerman - Botermarkt 9,
Irene Olivie
20/3 t/m 7/5; geopend di t/m za.
Hoofddorp
Openbare bibliotheek - Marktplein 88, foto
tentoonstelling: 'Dames in Dada', met Nellie
van Doesburg als sleutelfiguur, t/m 31/3;
ma, do 14-17.30 uur en 18.30-21 uur.di.wo,
10-17 uur, vr.za, 10-13 uur.
Leiderdorp
Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese-
weg 55, olieverfschilderijen van Jo Janssen
Jan Janssen, t/m 5/4; dag. 10-20 uur.
Lisse
Museum voor de Bollenstreek - Heereweg
219, permanente tentoonstelling, elke eer
ste zondag van de maand rondleiding om 14
en om 15.30 uur.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet-
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling:
'Wintersalon van Oost Europese kunste
naars, een brug tussen Oost en West', vr.
19-21 uur, za. 10-16 uur.
Voorschoten
Galerie Mercedes - Voorstraat 35b, Maya
Wildevuur: schilderijen, acryl, gouache en
aquarel, t/m 24/3; wo en do 13-17 uur, vr en
za 11-17 uur.
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat, expositie
van Galerie De Sluis/Wim
29/3; di 19-21 uur, wo 10-12 e
do, za en zo 14-16 uur (kleur v
groen/roze).
Vereniging het Oude Raadhuis - Dorps
straat 36, Anneke van Klaverwijden met ke
ramiek en Ton de Kruyf met composities in
waterverf, t/m 29/3; wo, do, zo 14-16 uur, za
Wassenaar
Raadhuis 'De Paauw' - Raadhuislaan 22, 'Ik
reis kilometers en kilometers op mijn ate
lier', Willem van Schijndel, olieverfschilderij
en; di t/m vr 10-16 uur, za en zo 13-17 uur.
Klassiek
In de Gaudeamus-serie hedendaagse mu
ziek is vanavond de Amsterdamse pianist
René Eckhardt aan de beurt om een recital
te verzorgen. Hij zal delen verklanken uit de
Sonate nr. 2 van Pierre Boulez, de Concord
Sonata van Charles Ives en de Etudes van
Debussy. Aanvang 20.15 uur.
De violist Robert Szreder en de pianist Ariel-
le Vernede concerteren vanavond in de Ka
pelzaal van K&O. Er zullen composities
worden vertolkt van Mozart, Prokovjev, Lis
zt, Szymanowski, Penderecki en Wie-
niawsky, Aanvang 20.15 uur
Het Leiderdorps Kamerorkest onder leiding
van Carl Brainich geeft vanavond een con
cert in de Dorpskerk. Uitgevoerd worden de
Vijfde Symfonie van Schubert, de Orkests
uite in H-mOLI van J.S. Bach en de Kuhnau-
variaties van H. Andriessen. Aanvang 20.15
Het Leids Kamerkoor onder leiding van Ton
Beckers voert zaterdagavond in de Taffeh-
zaal (Museum van Oudheden) werken uit
van J.S. Bach. Het programma vermeldt de
kantate no. 4: Christ lag in Todesbanden,
het motet Jesu meine Freude, het Vioolcon
cert in a kl. en de Messe no. 5 in G dur. Als
solisten treden naar voren Els van Onselen
(sopraan), Wilfred Reneman (counter te
nor), André Cats (tenor), Bas Ramselaar
(bas) en Peter Schrier (viool). Aanvang
20.30 uur.
Het Marsyas Blazersensemble onder lei
ding van Hans Stoop concerteert zaterdag
avond in de Lokhorstkerk. Er zullen werken
worden uitgevoerd van Thomas Lowe (Suite
of dances), Jurriaan Andriessen (Octuor),
Anton Reicha (Nonet op. 96) en Tsjaikowski
(Autumn). Aanvang 20.15 uur.
De violiste Kaoru Kakudo en de pianist Her
man Uhlhorn verzorgen zondagochtend het
koffieconcert van K&O in de Stadsgehoor
zaal. Er zullen sonates van Brahms en Mo
zart ten gehore worden gebracht. Het pro
gramma vermeldt voorts de Zigeunerwei-
Kerkje op. Dank zij de bemiddeling van de
VPRO-radio wordt het Ronald Hoogeveen
(viool), Rami Koch (viool), Zoltan Benyacs
- (altviool) en Henk Lambooy (violoncel) mo
gelijk gemaakt om samen te musiceren met
de Spaanse Pianist Alberto Gimenez Aten-
ele. Op het programma staan werken van
Robert Schumann (Pianokwintet in Es gr.t.,
César Franck (Strijkkwartet in D gr.t. en Da
vid C. Little (Heavy Light). Aanvang 20.15
Vooruitlopend op de perspremière op 1 april
in de Haarlemse Toneelschuur wordt er
woensdagavond 21 maart in het Rijnlands
Lyceum in Oegstgeest (en zondagmiddag
25 maart in het Alphense Parktheater) een
proefvoorstelling gegeven van de muziek-
theaterproduktie '1754 Slag om Rameau'.
Het thema van deze produktie is de strijd,
die in het midden van de 18de-eeuw ont
stond tussen aanhangers van de Franse
hofopera en die van de Italiaanse burger
opera. De muziektheaterproduktie geeft
een beeld van de glorietijd van het 18de-
eeuwse Franse theater en de maatschap
pelijke beroeringen er om heen. De uitvoe
renden zijn: Marianne Hund (mezzo-so
praan), Onno Roozen (acteur), Frank Pe
renboom (barokdans) en David Percy (cla-
vecimbel). Aanvang 20.45 uur.
Het wekelijkse lunchconcert bij K&O Leiden
wordt donderdagmiddag verzorgd door de
pianist Herman Uhlhorn. Hij speelt werken
van Ravel en Chopin. Aanvang 12.45 uur.
Pop
De Leidse band Nederland 2 geeft vrijdag
avond een concert in het zoldercafé van het
LVC. Het programma bestaat uit Neder
landstalige eigen nummers en wat gouwen
ouwen. Aanvang 23.30 uur, Breestraat 66,
Leiden
Toots Hibbert is begiftigd met een prachtig
doorleefde stem. Al 28 jaar werkt hij samen
met de The Maytalls. Aanvang 22.30 uur,
Breestraat 66, Leiden.
Literatuur
In het kader van de tentoonstelling 'De Ja
ren Zestig. Actie, Kunst en Cultuur in Lei-
It schrijfster Hanneke Eggels zon-
lezing c
Jazz
Voor Jazzpodium Hot House staat altsaxo
fonist Paul van Kemenade zaterdagavond
met zijn sextet in de Waag. Samen met
Hans Sparla (trombone), Henk Koekoek (te
norsax), Jeroen van Vliet (piano), Eric van
de Westen (contrabas), Pieter Bast (drums)
brengt van Kemenade nieuw materiaal spe-
Leiden
Leidse Schouwburg
vr 16, 20.15 en 24.00 uui
De pianist René Eckhardt, vavond in de Waag.
me', muzikaal programma van Het Goede
Doel.
za 17, 20.15 uur; Toneelgezelschap Ivonne
Lex: 'De Grote vergissing',
di 20, 20.15 uur; one-man-show van Robert
Paul' 'Ruimtevrees'.
wo 21, 14.30 uur; kindervoorstelling- 'Ver
borgen en Verlaten' door Amstel Toneel,
do 22, 20.15 uur; eerste soloprogramma
van Erna Sassen: 'Je kan wel gek worden'.
LAK-Theater
vr 16, 20.30 uur; Independance: 'Mauser',
za 17, 20.30 uur; Toneelgroep Amsterdam:
'Hedda Gabler'.
zo 18, 15.00 uur; kindervoorstelling: 'De
Brillenman', door Sanders Co.
Micro-Theater
vr 16, za 17, do 22, 20.30 uur; voorstelling:
'Verre Vrienden', van Alan Ayckbourn, door
Toneelgroep Imperium.
Den Haag
Appeltheater
vr 16, za 17, wo 21do 22, 20.15 uur, zo 18.
14.00 uur; Toneelgroep De Appel: 'Prins
van Homburg'.
AT&T Danstheater
vr 16, za 17, 20.15 uur; Nederlands Dans
Theater: 'Gamla Barn' en 'Over There', van
Mats Ek.
Diligentia
vr 16, za 17,20.15 uur; 'Hartzeer', met Moni
que van der Ven en Thorn Hoffman,
zo 18, 11.30 uur; Ensembleconcert: Hom
mage aan Andre Navarra, werken van
Funck, Labocetta, Mozart, Villa-Lobos en
Bartok.
zo 18, 14.30 uur; Pianorecital door Jeremy
Menuhin, werken van Mozart, Beethoven en
Chopin.
di 20,12.45 uur; lunchtheater: Bert Visscher
met een deel uit: Tango aan de Dnjepr'.
di 20, 20.15 uur; 'La Guerre des Bouffons',
de Franse versus de Italiaanse Opera, mmv
Marianne Hund (mezzo-sopraan), Rien
Voskuilen (clavecimbel) en Frank Peere
boom (barokdans).
wo 21, 20.15 uur; Cabaret Morsige Types:
'Potter's Dakterras'.
do 22, 20.15 uur; Wijnconcert: Rondje Ro
mantiek, mmv Edith Grosz (piano), Ronald
Hoogeveen (viool), Zoltan Benyacs (alt
viool) en Pablo Loerkens (cello), werken
van Haydn, beethoven en Faure.
Dr. Anton Philipszaal
vr 16, 20.15 uur; Nederlands Kamerkoor olv
Udo Reinemann, mmv Philippe Biro (piano),
werken van Schumann, Rheinberger,
Brahms, Schubert en Rossini,
wo 21, 20.15 uur; Schonberg Ensemble olv
Reinbert de Leeuw, mmv Rosemary Hardy
(mezzo-sopraan) en Rainer Kussmaul
(viool), werken van Debussy, Webern, Zem-
linski en Reger.
do 22,19.30 uur; concert Dufy Kwartet, wer
ken van Delannoy, Dutileux, Faure, Fetis
em Boucourechliev.
Koninklijke Schouwburg
za 17, zo 18, do 22, 20.15 uur, zo 18 ook
14.00 uur, Het Nationale Toneel: 'De Ker
sentuin', van Tsjechow.
ma 19, 20.15 uur; engelstalige voorstelling:
The Beggar's Opera', door Lamda, uit Lon-
di 20, 20.15 uur; 'Mas Tango', Internationaal
Tango Programma.
Congresgebouw
vr 16, 20.15 uur; concert Vicky Brown solo.
Amsterdam
Carré
dag. (beh. zo/ma), 20.15 uur; Paul van Vliet:
'Een gat in de lucht'.
Concertgebouw
vr 16, 20.15 uur; Koninklijk Concertgebouw
orkest olv Edo de Waart, mmv Annegeer
Stumphius (sopraan), werken van Sohön-
berg, Van Vlijmen en Dvorak,
za 17, 15.00 uur; Nederlands Blazers En
semble, mmv Ronald Brautigam (piano),
werken van Mozart, Ligeti, Dvorak en Keu-
za 17, 20.15 uur; Koninklijk Concertge
bouworkest olv Edo de Waart, mmv Jac
ques Zoon (fluit), werk van Wagner, Mozart,
1 Beethoven,
di 20, 20.15 uur; Schönberg Ensemble olv
Reinbert de Leeuw, mmv Rosemary Hardy
(sopraan) en Rainer Kussmaul (viool), werk
van Debussy, Webern, Zemlinsky en Reger.
wo 21do 22, 20.15 uur; Koninklijk Concert
gebouworkest olv Herbert Blomstedt, mmv
Malcolm Frager (piano), werk van Mozart en
Strauss.
C.C. Amstelveen
vr 16, za 17. zo 18, 20.15 uur; musical
'Sweet Charity', met Simone Kleinsma, Fred
Butter, Hans van der Gragt e.a.
di 20, 20.15 uur; dansprogramma: 'Jeans II',
met Hella Koffeman, Lizzy Haslinghuis, Aga
Muziektheater
vr 16. di 20. 20.00 uur, zo 18. 13.30 uur; De
Nederlandse Opera- 'Hansel und Gretel'
van Engelbert Humperdinck, mmv Neder
lands Philharmonisch Orkest en het kinder
koor van de Geert Grooteschool olv Carl
Brainich.
Nieuwe de la Martheater
dag. (beh. zo/ma), 20.15 uur; 'Een nacht ijs',
met Olga Zuiderhoek en Peter Faber.
Stadsschouwburg
vr 16, za 17, 20.15 uur; Toneelgroep Am
sterdam: 'King Lear' van Shakespeare, met
Ton Lutz, Pierre Bokma, Marjon Brandsma
met o.a. Anne-Wil Blankers, Will van Kralin
gen, Hugo Maerten e.a.
do 22, 20.15 uur; I Colombaioni: 'Highlights'.
Rotterdam
De Doelen
zo 18. 11.00 uur; concert Flairck.
Luxor Theater
vr 16, 20.15 uur; Tineke Schouten wanwoe-
mensjow: Tien met 'n gniffel'.
Rotterdamse Schouwburg
vr 16, za 17, 20.15 uur; 'Zomergasten', door
het RO-Theater, met Trudy Labij, Lou Lan-
dré, Allard van der Scheer e.a.
ma 19, di 20, 20.15 uur; Nederlands Dans
Theater: 'Gamla Barn' en 'Over There', van
Mats Ek.
wo 21, do 22, 20.15 uur; 'Cocktailuur', met
Mary Dresselhuys, Ton Lensink, Marlous
Fluitsma en Ramses Shaffy.
Theater Zuidplein
zo 18, 20.15 uur; Het Goede Doel; Theater-
toerisme'.
wo 21, 20.15 uur; concert Flairck.
do 22, 20.15 uur; 'Hartzeer', met Thorn Hoff
man en Monique van der Ven.