O
Aanval op huwelijk
Hollandse mafheid en slapende eend
'Racisme in Amerika erger dan ooit'
Nieuw tijdschrift
over scenario's
VRIJDAG 16 MAART 1990
PAGINA 21
'The war of the Roses'
The war of the Roses'; regie: Danny DeVito;
hoofdrollen: Michael Douglas, Kathleen Tur
ner; theaters: Lido, Leiden en Euro. Alphen
Hollywood staat bekend als pro-
duktiecentrum van zoete dromen
over het gezinsleven, maar in de
film 'The war of the Roses' is weinig
ouderwetse familieromantiek terug
te vinden. De film van Danny De
Vito heeft dan ook een scheiding tot
onderwerp en een happy end zit er
voor de echtelieden dit keer niet in.
Michael Douglas en Kathleen Tur
ner spelen het echtpaar Rose, dat na
jaren van toenemende vervreem
ding gaat scheiden en door geruzie
over het gezamenlijke huis in een
verbitterde guerilla vervalt.
'The war of the Roses' begint let
terlijk als een sprookje, dat verteld
wordt door de advocaat Gavin
d'Amato (een mooie rol van DeVito
zelf) aan een anonieme cliënt.
D'Amato verhaalt over de romanti
sche ontmoeting tussen zijn collega
Oliver Bradford Rose en de gym-
nastieklerares Barbara Louise Gor
don.
Het was liefde op het eerste ge
zicht, gevolgd door een huwelijk en
de geboorte van twee kinderen. De
welvaart van het gezin Rose wordt
steeds groter en hun huizen steeds
kapitaler. Oliver werkt zich dan ook
te pletter, terwijl Barbara zich ge
heel in dienst stelt van het maat
schappelijk succes van haar echtge
noot. Wanneer de kinderen groot
zijn, komt de bekende klap. Om de
leegte in het landhuis en in haar
hart te vullen, begint Barbara een
eigen bedrijfje, maar dat kan de in
alle stilte gegroeide barsten in het
huwelijk niet meer lijmen.
Eigenlijk komt 'The war of the
Roses' pas goed op gang wanneer
Barbara een scheiding voorstelt.
Tijdens de discussie over het voor
stel, dat Oliver met afgrijzen en on
begrip vervult, wordt de eerste
muilpeer uitgedeeld. Door Barbara
wel te verstaan, want de voormalige
gymnastieklerares weet van wan
ten. Wat volgt is een even genadelo
ze als komische strijd, met het huis
als inzet. Het geweld escaleert snel,
van de eerste onschuldige spelde-
prikken tot regelrechte moordaan
slagen op mens en (huis)dier. De ad
vocaat Gavin d'Amato probeert te
bemiddelen, maar de twee razende
ex-geliefden zijn niet meer te stui
ten.
Met name het tweede deel van
'The war of the Roses' roept herin
neringen op aan 'Schatjes' van
Ruud van Hemert. Eerlijk gezegd
was Van Hemert een stuk inventie
ver en geraffineerder in het uitbeel
den van een bittere strijd rond de
GRONINGEN - International Thea
ter Film Books heeft een nieuw
tijdschrift op de markt gebracht, ge
titeld 'Het Nederlands scenario'.
Het blad is bedoeld voor Neder
landse filmscenario-schrijvers.
De redactie van het nieuwe tijd
schrift heeft het zich de eerste keer
gemakkelijk gemaakt, wat niet wil
zeggen dat het eerste nummer niet
interessant is. 'Het Nederlands sce
nario' debuteert met een uitgebreid
en zakelijk verslag van de scenario-
vierdaagse die tijdens de Neder
landse Filmdagen van 1989 georga
niseerd werd. Zeven Nederlandse
scenarioschrijvers en regisseurs
werden daar ondervraagd over hun
manier van werken. De bundeling
van de voordrachten en gesprekken
met de 230 cursisten geven een
aardig kijkje in de keuken van de
Nederlandse filmerij.
De meeste schrijvers en regiseurs
houden hun commentaar alge
meen, met als rode draad het cliché
dat schrijven gewoon hard werken
is en dat je kunt wachten op inspira:
tie tot je een ons weegt. De meeste
schrijvers, waaronder de in Holly
wood zeer succesvolle Menno Mey-
jes ('The color purple'), ('Indiana Jo
nes and the last crusade') schrijven
vooral snel. Intütie bepaalt de eer
ste versie van een scenario, het na
denken en eindeloos herschrijven
komt later.
Meyjes ziet zelf niet zozeer als
filmmaker maar als iemand uit de
showbusiness. "Je moet het pu
bliek blijven boeien, je moet het ze
naar de zin maken". Meyjes stuit
hier onbedoeld op een punt dat in
de huidige 'scenario-manie' wat on
dersneeuwt. Al ver vóór het schrij
ven van een script moeten er keuzes
gemaakt worden, bijvoorbeeld op
welk publiek men mikt. Voor het
maken van een publieksfilm is een
hecht scenario een absolute voor
waarde. Wie het meer zoekt in een
persoonlijke, kunstzinnige produk-
tie (en talent heeft) kan het zich per
mitteren de vuistregels van het vak
aan de laars te lappen.
Het probleem bij de Nederlandse
film zou wel eens kunnen liggen in
het feit dat de producenten en regis
seurs van twee walletjes willen
eten. Ze willen hun eigen, persoon
lijke ei kwijt, en mikken tegelijk op
volle zalen. Het resultaat is vaak een
wankel scenario dat resulteert een
onevenwichtige brij waar zowel ci
nefielen als liefhebbers van het
commerciële werk hun neus voor
ophalen. Wellicht een leuk thema
voor aflevering twee van het nieu
we, zeer leesbare tijdschrift.
R.d.K.
Het Nederlands scenario. Onder re
dactie van Ilugo Heinen. Eis
Launspaeh, Sonja de Leeuw en Jan van
Riemsdijk. Uitgever: International
Theatre Film Books. Een abonne
ment (drie nummers) kost f 37.-. Losse
f 18,50.
huiselijke haard. Danny DeVito
houdt zijn veldslag redelijk kort en
ingetogen, vooral omdat hij zoveel
tijd voor de aanloop van het conflict
nodig heeft.
Dat neemt niet weg dat de acteur-
/regisseur een smakelijke zwarte
komedie heeft afgeleverd, waarin
het instituut huwelijk op een aan
stekelijk manier onderuit wordt ge
haald. Omdat DeVito ook zijn eigen
hoofdrol in de hand houdt, en niet
ontspoort in drukdoenerij zoals in
'Ruthless people', dóet zijn acteer
werk prettig aan.
Van Michael
Douglas en Kathleen Turner had
den we niet anders verwacht. Te
midden van de vele weemakende
draken die ons wekelijks in de bio
scoop bedreigen, zorgt 'The war of
the Roses' voor een prettig contrast.
Aan het eind komt er toch nog een
moralistisch aapje uit de mouw,
maar echt storend is dat niet.
ROB DE KAM
- Michael Douglas en Kathleen Turner in 'The war of the Roses
'Han de Wit'; regie: Joost Ranzijn; hoofdrollen:
Nelly Frijda, Jim van der Woude, Koen de
Bouw; theater: Greenway. Voorschoten
Han de Wit Gaat In Ontwikkelings
hulp is een succesroman van Heere
Heeresma (vijftiende druk) waar
van we ook de verfilming blinde
lings het beste hadden gegund.
Maar nu hij af is valt het ergste te
vrezen. Regisseur Joost Ranzijn
heeft het voor elkaar gekregen een
werkstuk af te scheiden dat eruit
ziet als een hutspot van alle Hol
landse komedies die het de laatste
jaren een beetje aardig hebben ge
daan. Alleen blijkt het nu ineens
niet leuk meer.
Kijk naar Jim van der Woude en
Nelly Frijda als het echtpaar De Wit,
met Koen de Bouw als hun weer
spannige zoon aan de huiskamerta
fel. Een vaak terugkerend tafereel
-in de nieuwe film van Joost Ranzijn.
Maar het had net zo goed uit Van
Warmerdams 'Abel' vandaan kun
nen komen. Het had ook heel goed
de familie Van Egters uit 'De avon
den' kunnen betreffen. Met wat
meer huisgenoten aan de dis verza
meld en dezelfde onappetijtelijke
tafelmanieren tentoonspreidend,
kunnen we ook nog films als 'De il
lusionist', 'Terug naar Oegstgeest'
en 'Flodder' in de vergelijking be
trekken. De aanwezigheid van
Frijda en Van der Woude in Ran-
zijns film heeft dan ook meteen al
iets heel vertrouwds.
Ik weet wel andere dingen om 's
nachts wakker van te liggen, maar
ik vrees wel dat buitenlanders na
het zien van al die films zo langza
merhand een hoogst eigenaardige
indruk van Nederland beginnen te
krijgen. Ik herinner me een pers
conferentie tijdens het Filmfestival
van Venetië naar aanleiding van
Seunke's 'De smaak van water',
waar een Italiaanse mevrouw ge
schokt de mening uitsprak dat ze
nota bene altijd gedacht had dat de
sociale voorzieningen in Nederland
juist zo voortreffelijk geregeld wa
ren. Dan moet je bedenken dat
Seunke een krankzinnigengesticht
ensceneerde als een waterleiding
complex waar iedereen met bad
mutsen op loopt. Toen hadden die
Italianen het gekkenhuis met Jim
van der Woude's hersenoperatie,
zoals vertoond in Stellings 'De illu
sionist', nog niet eens gezien.
Even
min als het huishouden van Jan
Steen in 'Schatjes', de open instel
ling van Flodder, de ruftende gab
bers uit Oegstgeest, de olijke smeer
pijpen Theo Thea en de wereld
vreemde zonderlingen die voor ro
mantische helden moesten door
gaan in 'Ei', 'Abel', en 'De wissel
wachter'. En je zal ze de kost moe
ten geven, al die internationale film
liefhebbers die bovendien menen
dat ook Urbanus behoort tot de cul
tuur van de Lage Landen. En daar
komt nou nog eens 'Han de Wit' bij.
Ik begrijp nu ineens waarom ze
mij altijd zo raar aankijken als ik op
het vliegveld van Venetië mijn Ne
derlandse paspoort laat zien. En
waarom het zo moeilijk is voor Hol
landers om een behoorlijk hotel te
vinden in Cannes.
Maar voordat we de indruk wek
ken dat Joost Ranzijn als zo onge
veer nummer elf een modderspuit
in stelling brengt, dient er eerlijk
heidshalve toch op te worden gewe
zen dat hij eigenlijk juist de eerste is
geweest. Elf jaar geleden al draaide
hij op de Filmacademie het exa
menwerkstuk 'Waarom Niet?',
waarin Jim van der Woude als ver
knipte kantoorbediende eenieder
met tomeloos gezang tot waanzin
dreef. En in 1984 vertoonde dezelf
de Ranzijn de korte film 'Man in de
war' waarin Peter Bos als zenuw-
zwakke tuinman op tilt sloeg en ba
by's ging stelen. Binnen zijn eigen
oeuvre blijft Ranzijn dus gewoon
heel consistent bezig, al mag je je af
vragen of hij daar wel zo verstandig
aan doet.
Hoe het ook zij, in 'Han de Wit' ko
men we dus andermaal in zo'n
krankjorem gezin terecht. Vader
verliest zijn baan in de metaal, het
gezin raakt nog armlastiger dan
voordien. Men moet verhuizen, wat
net als in 'Flodder' geënsceneerd is
door met een open vrachtwagen vol
troep door rommelig België te gaan
rijden. De familie De Wit strijkt neer
in een door gigantische pijpleidin
gen en fabriekskarkassen gedomi
neerd griebusstraatje. De onhandi-
V.l.n.r. Jim van der Woude, Nelly'Frijda en Koen de Bouw in 'Han de Wit'
ge studiebol Han moet van school
en dient pa bij te staan in het verdie
nen van de kost. Ze worden vuilnis
mannen. Moeder stort zich op thuis
werk met de montage van kleerhan
gers en afwasborstels. Op een kwa
de dag dondert pa van de vuilniswa
gen en de doktoren beweren dat aan
diens verlamde benen niks meer te
repareren valt. Maar daar denkt
zoonlief dus anders over. Hij steelt
wat chirurgisch gereedschap uit
een kliniek, oefent de noodzakelij
ke handgrepen op een zeemeeuw,
een eend, een hond en een blind
buurjongetje. En dan op een mooie
nacht wordt vader De Wit zelf bui
ten westen geholpen en op de keu
kentafel, met schroefjes, boutjes en
een trekveer voorzien van nieuw
loopvermogen. Aldus geslaagd voor
zijn medische vuurproef, kan dan
Han de Wit als ontwikkelingswer
ker naar donker Afrika worden af
gezonden. nagezwaaid door Nellie,
de kroegtut van de overkant: "Niet
huilen Nellie, het is maar voor vier
jaar!"
Men kan niet beweren dat deze
nieuwe exercitie in melige mafheid,
die dus typisch Hollands schijnt,
zorgeloos in elkaar is gesmeten. On
der supervisie van Gert Brinkers
(hij raakte met het genre vertrouwd
bij 'De illusionist' en 'De wissel
wachter') werden woonkamer,
kroeg en ziekenhuis omgetoverd tot
ruimtes die net zo veel te herkennen
als te verbazen geven. Uitgespro
ken schilderachtige achterbuurten
werden gevonden op lokaties in
IJmuiden, Amsterdam en vooral
Charleroi. Met het totale aanzieh
van 'Han de Wit' zit het wel goed.
Problematischer ligt het evenwel
met de overtuigingskracht van
script en acteurs. Nelly Frijda blijft
redelijk overeind. Maar als haar
echtgenoot blijkt Jim van der Wou
de, zo begaafd als hij mimisch ook
mag zijn, heel beroerd met deze dia
logen uit de voeten te kunnen. En zo
droogkomisch als het gekunstelde
taalgebruik bedoeld mag zijn, ook
Koen de Bouw loopt er op stuk, ter
wijl die bovendien al gehandicapt
was door een vrijwel volledig ont
breken van 'screen personality'. Dat
heeft men wanhopig gepoogd te
compenseren met scheve camera
hoeken en groothoeklenzen. Maar
het wil niet echt lukken om smeuig-
heid of pit aan Han de Wit mee te ge-
Het is behoorlijk pijnlijk, een zo
nadrukkelijk op lachlust gemaakte
film die volmaakt geruisloos valt te
ondergaan, met als meest opwin
dende moment een eend die in
slaap valt.
PI ETER VAN LIEROP
Denzei Washington voor tweede keer genomineerd voor Oscar
BERLIJN (GPD) - Voor de
tweede keer in zijn carrière
staat de zwarte Amerikaanse ac
teur Denzei Washington geno
mineerd voor een Oscar. De eer
ste keer was twee jaar geleden
voor zijn rol als Steve Biko in
Richard Attenborough's film
'Cry freedom'. De eer valt hem
dit keer te beurt voor zijn optre
den in 'Glory', een film over
heldhaftig optreden tijdens de
Burgeroorlog van het eerste uit
zwarte soldaten samengestelde
regiment van het Amerikaanse
leger. Het door Edward Zwick
geregisseerde epos, dat van
daag in Nederlandse première
gaat, staat overigens ook geno
mineerd in nog vier andere Os
car-categorieën.
door
Pieter van Lierop
Denzei Washington zegt niet buiten
zinnen van vreugde te zijn geraakt
door de bijzondere eer die hem voor
de tweede keer te beurt valt. "Ik heb
het dus al een keer meegemaakt.
Het is natuurlijk leuk dat zo'n nomi
natie inhoudt dat je erkennning
krijgt van andere acteurs, je eigen
Denzei Washington werd als ac
teur gevormd op de planken van het
American Conservatory Theatre in
San Francisco. Hij haalde de thea
ters van New York (zowel Broad
way als off-Broadway) met' spel in
onder meer 'Ceremonies in dark old
men', 'Chechmates' en 'A soldier's
play'. Die laatste rol leverde hem
een Oble Aaward op. Bredere be
kendheid vergaarde hij met zijn ac-
teerbijdragen aan de eerste drie sei
zoenen van de tv-serie St. Elsewhe
re. Eerdere films waarin hij mee
speelde waren 'A soldier's story',
'Carbon cop' en 'The mighty
Quinn'. In 'Heart queen' staat hij
binnenkort tegenover Bob Hoskins
en recent heeft hij de opnamen vol
tooid voor 'Love supreme', een
nieuwe film van Spike Lee.
Om werk zit Denzei Washington
momenteel bepaald niet verlegen,
wat toch ook wel enigszins te dan
ken kan zijn aan zijn bekroonde
Biko-optreden: "Misschien is het
waar. Maar achteraf kun je dat nooit
zeker weten. Een gunstig nevenef
fect van een Ooscar-nominatie is
stellig een grotere naamsbekend
heid. Ik word nu gevraagd om lezin
gen te geven aan universiteiten. En
dat vind ik mooi, omdat het me de
gelegenheid biedt te praten over
'Glory'. Over de film en over de ach
terliggende gedachten. Over racis
me in de Verenigde staten. Over het
eigenaardige verschijnsel dat in de
normale geschiedenisboeken voor
schoolgebruik nergens gerept
wordt over het 54ste Regiment Mas
sachusetts Volunteer Infantry, het
eerste zwarte regiment. Niets over
hun heroïsche n charge tijdens de
Slag om Fort Wagner, waarbij de
helft van die zwarte soldaten het le
ven verloor of gewond is geraakt".
Denzei Washington speelt in
'Glory' een uit het zuiden gevluchte
slaaf, een krachtfiguur die liever
barst dan buigt en intussen wordt
verteerd door eeen enorme haat te
gen de blanken. Maar hij neemt
dienst in het federale leger omdat
hij de zuidelijke blanken nog meer
haat dan de noordelijke blanken.
Aanvankelijk had Washington
nogal wat bedenkingen tegen het
Glory-project in het algémeen en te
gen de door hem te spelen rol in het
bijzonder. "Ik heb altijd gezegd te
gen mezelf dat ik nooit zou meespe
len in een film over slavernij. Maar
uiteindelijk kom ik er niet onderuit
dat de slavernij de oorsprong vormt
van ook mijn achtergrond als zwar
te Amerikaan. Ik vrees dat maar
heel weinig mensen weten dat in de
Burgeroorlog zwarte soldaten van
het federale leger een belangrijke
bijdrage hebben geleverd aan de be
slissende wending die de oorlog in
het voordeel van de noordelijken
gekregen heeft. Dat verhaal wordt
in 'Glory' verteld en dat verhaal is
mij sympathiek".
(OP)NIEUW
'Han de Wit' - Greenway, Voorschoten
Theo Thea' - tv-duo op zoek naar het
tenenkaas-imperium - Greenway,
BLIJVERS
'Born on the fourth of July' - Tom Crui
se als Vietnam-veteraan Ron Kovic
aan de rolstoel gekluisterd - Lido, Lei-
'Shirley Valentine' - Pauline Collins is
verliefd op het leven in Griekenland -
Lido, Leiden
'Koko Flanel' - Urbanus als stermann
equin in bizarre modeshow - Luxor,
Leiden en Euro, Alphen
'Turner Hooch' - Politieagent Tom
Hanks gaat op stap met zijn trouwe
hond Hooch - Lido, Leiden
'Black rain' - zinderend onheil met Mi
chael Douglas in Japan - Euro, Alphen
'Harlem nights' - magere komedie van
Eddie Murphy - Euro, Alphen
Greenway. Voorschoten
'Sea of love' - politie-agent A1 Pacino
wordt verliefd op van moord verdach
te vrouw - Greenway, Voorschoten
'Oliver co.' - Lido, Leiden en Euro,
Alphen
Dead poets society' - Robin Williams
als gedreven leraar Engels op middel
bare school - Lido, Leiden
'Nine and a half weeks' - Kim Basinger
en Mickey Rourke in broeierig liefdes
verhaal - Trianon, Leiden
'Schot in de roos' - Rex, Leiden
de holebeer' - Trianon,
FILMHUIZEN
20.00 i
'The birth of a nation' - LAK-cinema.
Leiden (ma. 20.00 uur)
'Greed' - LAK-cinema. Leiden (ma.
'Salt of the earth' - LAK-cinema, Lei
den (di. 20.00 uur)
'The last tycoon' - LAK-cinema, Lei
den (di. 22.00 uur)
'Five corners' - LAK-cinema, Leiden
(woe. 20.00 uur)
'Do the right thing' - LAK-cinema, Lei
den (woe. 22.00 uur)
'Network' - LAK-cinema, Leiden (do.
20.00 uur)
'The last pictureshow' - LAK-cinema,
Leiden (do. 22.15 uur)
'Track 29' - Filmhuis LVC, Leiden (t/m
morgen 21.15 uur)
'The killing' - Parkfilmhuis. Alphen
(vanavond, 20.30 uur)
DEN HAAG
'Koko Flanel' - Asta (463500), 12 jr.
'Black rain' - Asta. 16 jr
'Glory' - Asta. 12 jr.
Shirley Valentine' - Babylon <471656).
al.
'War of the Roses' - Cineac (630637). al.
'Harlem nights' - Cineac. 16 jr.
'Sea of love' - Cineac. 12 jr.
'Born on the fourth of July' - Metropo-
le (456756), 12 jr.
'Honey I shrunk the kids' - Metropole.
al.
When Harry met Sally' - Metropole. al.
'Jësus de Montreal' - Metropole. 16 jr.
'Steel magnolias' - Metropole. 12 jr.
Turner Hooch - Odeon (462400), al.
'Koko Flanel' - Odeon. al.
'War of the Roses' - Odeon. al.
'Blaze' - Odeon, al.
'Monsieur Hire' - Studio (656402), 16 jr.
'High hopes' - Studio, 16 jr.
'Splendor' - Studio, al.
'Valmont' - Studio, al.
AMSTERDAM
'Crimes and misdemeanors' - Alfa
(278806). al.
The cook, the thief, his wife and her
lover' - Alfa, 16 jr.
'Sex, lies and videotape' - Alfa. al.
'Shirley Valentine' - Alfa, 16 jr.
'Jésus de Montréal' - Alhambra
(233192). 16 jr.
'Dead poets society' - Alhambra. 12 jr.
'War of the Roses' - Bellevue Cinera-
'Steel magnolias. Cinerama, al.
'Glory' - Calypso (234876). 12 jr.
'Back to the future II' - Calypso, al.
'Romuald Juliette' - Cinecenter
(236615), al.
'Monsieur Hire' - Cinecenter. 16 jr.
'Valmont' - Cinecenter, al.
Bagdad café' - Cinecenter, 16 jr.
'Sweetie"-Cinecenter, 16 jr.
'Born on the fourth of July' - Cinema
(151243), 12 jr.
'Koko Flanel' - Cinema, al.
'Sea of love' - City (234579), 12 jr.
'Turner Hooch' - City. al.
'Koko Flanel' - City, al.
'Harlem nights' - City. 12 jr.
'Honey I shrunk the kids' - City, al.
'Casualties of war' - City, 16 jr.
The salute of the jugger' - City, 16 jr.
'The ragged Rawney' - Kritenon
(231708), 16 jr.
'A short film about love' - Kriterion, 16
jr.
'Mvstery train' - The Movies (245790).
16 jr.
'Een scherzo furioso' - The Movies. 16
'Crir
s and misdemeanors' - The Mo-
al.
'Wallers letzter Gang' - The Movies, al.
'Black fain' -Tuschinski (262633), 16 jr.
'Born on the fourth of July' - Tuschins-
ki, 12 jr.
'Camille Claudel' - Tuschinski, al.
'When Harry met Sally' - Tuschinski,
al.
'Black rain' - Tuschinski, 16 jr.
'Blaze' - Tuschinski, al.
'Shirley Valentine' - Tuschinski, al.
'Dead poets society' - Tuschinski Cine
ac (243639), al.
'Torch song trilogy' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
TELEVISIE
"Het racisme in Amerika is nu er
ger dan ooit. Het is voor mij zo goed
als onmogelijk om in New York een
taxi te krijgen. De eerste vijf, zes
taxi's rijden gewoon voorbij, alsof
ik er niet sta. Na acht jaren Reagan
en twee jaar Bush is de sociale kloof
groter dan ooit. Niet alleen de zwar
ten zijn daar slachtoffer van, het
gaat op voor alle minderheden. Het
gevolg daarvan is dat er blinde haat
en steeds grotere frustaties ge
kweekt worden binnen eeen steeds
groter wordend proletariaat. De
meest racistische incidenten vin
den plaats onder arme mensen. Dat
is geen toeval".
'Glory' draait deze week in Calypso
(Amsterdam), Asta (Den Haag) en Lu-
mièrc (Rotterdam)
Zaterdag 17 maart
'Flash Gordon' (BBC 1, 20.05 uur).
Amerikaans speelfilm uit 1980 van Mi
ke Hodges. Filmversie van het sf-strip-
'Seems like old times' (Veronique,
21.30 uur). Amerikaanse komedie uit
1980 van Jay Sandrich, met Chevy
Chase en Goldie Hawn. Advocate
raakt in moeilijkheden als haar ex-
echtgenoot onderdak bij haar zoekt
om uit handen van justitie te blijven.
'A Canterbury tale' (BBC 2, 01.35
uur). Britse film uit 1944 van Powell en
Pressburger, met Eric Porman en Eri
ca Sim. In het stadje Gillingsborough
giet een excentrieke heer 's nachts
meisjes lijm in het haar. Een Ameri
kaanse en Engelse sergeant gaan sa
men met een meisje op onderzoek uit.
'Black narcissus' (Super Channel,
23 35 uur). Brits drama uit 1946 van Po
well en Pressburger, met Deborah
Kerr en David Farrar. Nonnen probe
ren op een afgelegen plek in de Hima
laya een missiepost op te zetten. Dat
wordt een fysieke en psychische uit
puttingsslag.
'The masque of the Red Death'
(Veronique, 00.15 uur). Amerikaanse
film uit 1964 van Roger Corman. Grie
zelig kasteel wordt belaagd door met
kappen uitgeruste doden. Naar een
verhaal van Edgar Allan Poe.
Zondag 18 maart
'La bande des quatre' (Duitsland 3,
20.00 uur). Franse film uit 1988 van
Jacques Rivette, met Bulle Ogier en
Benoit Regent. Vier Parijse leerling
actrices raken onvrijwillig bij een mys
terieuze zaak betrokken.
'Bullitt' (Duitsland 1. 23.05 uur).
Amerikaanse actiefilm uit 1968 van
Peter Yates, met Steve McQueen en
Jacqueline Bisset. Rechercheur moet
een hoofdgetuige bewaken. Mooie au
to-achtervolging.
'Le gendarme a New York' (Veroni
que, 20.45 uur). Frans/Italiaanse kome
die uit 1966 van Jean Girault, met
Louis de Funès. Politiechef wordt met
zijn gendarmes uitverkoren om Frank
rijk te vertegenwoordigen op een in
ternationaal politiecongres in New
York.
Maandag 19 maart
'The executioner's song (2)'. Ameri
kaanse film uit 1982 van Lawrence
Schiller met Tommy Lee Jones en
Rosanna Arquette. De ter dood veroor
deelde Gary Gilmore wil niets liever
dan zo snel mogelijk de strop.
'Dog tags' (Veronique, 23.15 uur).
Amerikaanse film uit 1987 van Roma
no Scavolini met Clive Wood en Baird
Stafford. Commando's helpen een he-
likopterbemanning te ontsnappen uit
een Vietcong-'tijgerkooi'.
Dinsdag 20 maart
'Banana Joe' (Veronique. 20.55 uur).
Italiaans/Duitse spaghettiwestern uit
1981 van Steno met Bud Spencer en
Marina Langner. Bud Spencer raakt
als bananenhandelaar in conflict met
een louche multinational, die een vre
dig dorpje wil industrialiseren.
Woensdag 21 maart
'Billie Turf' (BRT 1. 6.00 uur). Neder
landse jeugdfilm uit 1982 van Henk
van der Linden met Raymond van
Haaf en Jan Kruyk.
Donderdag 22 maart
'Sweet dreams' (Ned 20./27 uur).
Amerikaanse film uit 1985 van Karei
Reisz met Jessica Lange en Ed Harris.
Verfilming van het leven van de coun-
try-zangeres Patsy Cline.
'The Odessa file' (Veronique. 23.20
uur). Britse film uit 1974 van Ronald
Neame, met John Voigt en Maximilian
Schell. Freelance journalist stuit op
Odessa, een zeer geheime, door de SS
gestichte organisatie om oud SS'ers
over de hele wereld te beschermen.
Naar een roman van Frederick For
syth.
Pollack, met Dustin Hoffman en Je^i
ca Lange. Werkloze acteur solliciteert
naar een vrouwenrol in een tv-serie.
Als actrice is hij een groot succes. Dan
wordt hij verliefd op z'n tegenspeel
ster, maar die denkt dat hij een vrouw
'The funeral' (BRT 2. 20.50 uur). Ja
panse film uit 1984 van Juzo Itami met
Nobuko Miyamoto en Kin Sugai. Ko
medie die de draak steekt met de
plechtige, traditionele begrafenis
plechtigheden in Japan.
Vrijdag 23 maart
'Family viewing' (23.00 uur). Canade
se film uit 1987 van Atom Egoyan, met
David Hemblen en Gabrielle Rose. De
jonge Van leeft samen met zijn vader
en stiefmoeder. De laatste koestert
meer dan moederlijke gevoelens voor
haar stiefzoon.
'De Stille Oceaan' (Ned. 1. 23.10
uur). Nederlands drama uit 1984 van
Digna Smke. met Josee Ruiter, Josse
de Pauw en Andrea Domburg Kom
mer en kwel voor Nederlandse journa
liste in Zuid-Amerika.