'Verlaat ons zo snel als je gekomen bent' 5Kind heeft het recht te weten wie het NABIJ 'Seoul' bleek niet verwachte impuls Van veilig vrijen tot ldein chemisch afval iREPORTAGE i DINSDA HAJMASKEK "Of ik aardige Russen ken?", Jos- zef Kerti, een veertigjarige boer uit het Hongaarse dorp Hajmaskér, kijkt na denkend. "Zeker, een of twee, maar niet meer. Laat ik u écn ding zeggen: we zijn blij dat ze gaan. Ik heb hen maar één ding te zeg gen: ga, ga zo snel als mo gelijk. Ons dorp heeft de Russische soldaten lang genoeg moeten verdra gen". door Runa Hellinga Bij het vertrek van de eerste 130 in- fanteriesoldaten van het Tiende Ba taljon van het Sovjetleger uit Hongarije staat op het dorpsperron geen Hongaarse schone die een ver stolen traan wegpinkt voor haar vertrekkende geliefde. Er zijn wel bloemen en koekjes voor de solda ten. maar die komen allemaal van Russische officiersvrouwen. De verhouding tussen het garnizoen en de inwoners van Hajmaskér, een stpffig dorp tussen kalksteengroe ven op ongeveer tien kilometer van het Balatonmeer, is verre van harte lijk. De belangstelling van de dorps bewoners voor de historische ge beurtenis op hun perronnetje is 's ochtends dan ook minimaal. Een enkele grootmoeder, een knorrige oude man en een paar jongere huis vrouwen met hun kinderen zijn aanvankelijk de enigen die gade slaan hoe de eerste treinlading Sov jet-soldaten en 27 infapteriege- vechtsvoertuigen in het kader van het zaterdag afgesloten Hongaars- Russische akkoord over troepente rugtrekking naar huis gaat. Pas als de blazerskapel begint te spelen, loopt het stationnetje langzaam vol. Geduldig luisteren de dorpsbe woners en de op de Russische win ter geklede soldaten in het warme Hongaarse voorjaarzonnetje naar tal van toespraken waarin sprake is van wederzijdse eeuwigdurende vriendschap en broederlijke ban den die de afgelopen jaren zijn ont staan. Een spandoek van de Vrije Democratische Jongeren duidt op het tegendeel: "Ga snel weg, zoon tje, Azerbeidjan wacht op jou. Ver laat ons zo snel als je gekomen bent". Een oude man in een padvinders uniform hij is ver in de zeventig stelt zich met een Hongaarse vlag in zijn hand op het perron op. Het is een klein gebaar van protest. De padvinderij werd jaren geleden on der druk van de Sovjets verboden, omdat het een reactionaire organi satie zou zijn. Als de blaaskapel het Hongaarse volkslied speelt, zingt menigeen zachtjes mee. Dronken, gewelddadig Dronken en gewelddadig, dat zijn de belangrijkste kwalificaties die de dorpsbewoners de Russen meege ven. "En als er wat gebeurde, kon onze politie niets doen. Dje moch't het kazerneterrein niet op", vertelt Kerti. "Onze dorpsagent is een keer aangereden door een Russische Russisch spreekt een groot deel overigens ook maar gebrekkig: driekwart is afkomstig uit verre streken als Kazachstan. Gesloten, donkere Mongoolse jongens, die over Hongarije alleen maar kunnen zeggen dat ze het mooi vonden, en die beamen dat het fijn is weer naar huis te gaan. Pizza en hotdogs Maar echt enthousiast zijn ze niet, en dat is ook geen wonder. De sol daten worden wel teruggetrokken, maar dat betekent voor hen nog piet het einde van hun diensttijd. Er gens wacht een nieuw legerkamp, al weten ze zelf nog niet waar. Alleen de officieren weten waar de reis heengaat, en die laten het in het midden. "Bjelo-Rusland", vertelt een officiersvrouw, maar meer wil ze niet kwijt. Zij vindt het wel een prettig idee naar huis te gaan, al zal ze het Hongaarse voedsel missen. Wat ze het lekkerste vond? Pizza en hotdogs, die heb je in Rusland niet. Wat de officieren het meeste dwars zit, is het probleem van de huisvesting dat hen in de Sovjet- Unie te wachten staat. In de komen de anderhalf jaar zullen piet alleen de 50.000 manschappen uit Honga rije naar huis gaan, maar ook de 60.000 soldaten die in Tsjechoslo- wakije gelegerd zijn. De dienst plichtigen zullen afzwaaien en naar hun families terugkeren, maar voor de officieren i§ in de Sovjet-Unie geen onderkomen. "Voorlopig zul len we wel in een hotel moeten", zegt de officiersvrouw. "Dit eerste bataljon dat nu terug gaat, moet een nieuw kamp voorbe reiden waar de rest kan worden op gevangen", vertelt tweede luitenant Alexander Krylov. Hij werkt in het Sovjet-hoofdkwartier in Budapest en zal pas aan het eind van de repa triëringsoperatie op 30 juni 1991 vertrekken. Krylov is blij over de te rugtrekking, en niet om politieke of ideologische redenen: 'Tedere sol daat dient zijn diensttijd liever in het eigen land uit. Voor de mannen die hier zitten, is de vakantie een groot probleem. Ze kunnen niet te rug naar huis, dat is te ver weg. Maar hier kunnen ze niets met hun vrije tijd, omdat ze de taal niet spreken". Schaakborden Bij het vertrek van deze eerste his torische trein is niets aan het toeval overgelaten. Goedgedrild stappen de 130 soldaten in luttele minuten in de trein. Schaakborden komen te voorschijn. De verveling van een eindeloze reis in een oude slechte trein richting Moedertje Rusland kan beginnen. Hoe lang ze onder weg zijn, weten ze niet. Aan de Hongaars-Russische grens zullen ze in ieder geval een tijd moeten wachten. Vijfenveertig jaar Hongaars-Russische broeder schap heeft er nog niet voor gezorgd dat de spoorbreedtes in beide lan den gelijk zijn. De hele trein moet bij het grensplaatsje Csap van een ander gestel worden voorzien. 450 dagen neemt de terugtrek king van het Sovjet-leger in beslag. "Het kan misschien wel sneller, maar effectiever wordt het dan niet", meent militair attaché West van de Britse ambassade, "wie denkt dat de Russen eerder thuis zouden kunnen zijn is niet realis tisch". Stichting Afstammingsrecht helpt bij opsporen ouders UTRECHT-Duizenden Nederlanders zijn op zoek naar hun biologische ouders. Volgens dr. R. Hoksbergen, hoogleraar Adoptie aan de Universiteit van Utrecht, gaat het om een groot en een door velen miskend probleem. "De meeste adoptiekinderen en kinderen die zijn geboren in tehuizen voor ongehuwde moeders hebben er moeite mee dat zij 'niet weten wie ze zijn'. Ook het eerste door kunstmatige inseminatie verwekte kind zich al bij de hulpverleners gemeld". door Lianne Kersbergen voor iemand op zoek gaan, maar we kunnen wel vertellen hoe hij of zij het moet aanpakken. We verwijzen bijvoorbeeld naar het Rode Kruis of International Social Services. Het Adoptiecentrum en de Stichting Afstammingsrecht willen ook nuttige informatie over hulporganisatie in binnen- en buitenland vast gaan leggen". Kinderen die op zoek gaan naar hun ouders, of andersom, ondervinden niet alleen hoe moeilijk het is gegevens te achterhalen. Soms stuiten ze ook op tegenstand en krijgen zij geen inzage in de voor hen zo belangrijke archieven. Zo probeert één van de initiatiefneemsters van Afstammingsrecht, Riet Monteyne, al twintig jaar achter de identiteit van haar vader te komen. Het Bredase Opvangtehuis voor ongehuwde moeders Valkenhorst weigert echter gegevens uit het dossier van haar moeder te verstrekken. Het tehuis beroept zich op de geheimhoudingsplicht. "Deze plicht is echter nergens vastgelegd", meent Hoksbergen. Juridische hulp Bij dergelijke moeilijkheden biedt de Stichting Afstammingsrecht juridische hulp. Ook gaat de stichting aandringen op wettelijke maatregelen. Het recht te weten wie je bent moet volgens Hoksbergen en Monteyne in de wet vastgelegd worden. De huidige ontwikkeling op het gebied van kunstmatige inseminatie, waarbij de anonimiteit van spermadonoren is verzekerd, noemt Hoksbergen belachelijk. "Als je kijkt naar de regelingen rond kunstmatige inseminatie waan je je in de vorige eeuw. De grotere openheid rond seksualiteit lijkt wel ten goede te komen aan bijvoorbeeld ongehuwde moeders maar niet aan kinderen. Bij voortduren wordt ontkend dat een kind wil weten wie Het is". Tenslotte treedt de stichting ook op als intermediair tussen ouders en kinderen. Het weerzien met ouders is een zeer emotionele gebeurtenis. "Zelfs voor volkomen rustige, stabiele mensen is het heel moeilijk gevonden familieleden te benaderen", vertelt de hoogleraar. "Er is net een veertigjarige vrouw bij me geweest die haar moeder gevonden heeft. Ze durven alleen nog maar telefonisch cpntact te hebben. Elkaar zien kunnen ze nog niet aan". Het weerzien met verwanten noemt Hoksbergen "een heel indringend proces". "Er heerst ook veel wrok: 'Waarom moest mij dit overkomen? Waarom was mijn vader een Canadese militair, die overgeplaatst werd nadat hij mijn moeder bad zwanger gemaakt?' We kunnen vooral helpen met tijd en geduld- Mensen die bij ons aankloppen kunnen nergens terecht. Er zijn geen andere organisaties die zich hiermee bezig houden". Onlangs is in Utrecht de Stichting Afstammingsrecht opgericht. Deze organisatie komt samen met het Utrechtse Adoptiecentrum op voor iedereen die op zoek is naar zijn familie. Kort na de oprichting kan de Stichting het werk al niet meer aan. Voorzitter Hoksbergen: "Er komt zeer veel op ons af. Mensen vragen ons hoe ze met hun probleem moeten omgaan- Soms sturen ze ons hun levensgeschiedenis en vragen om commentaar. Dat zijn stukken van vijftig, zestig pagina's. Ook adoptieouders komen met hun onzekerheden naar ons toe" Hoksbergen vindt de wetenschap wie je eigenlijke familie is, zeer belangrijk: "Identiteitsprobleem is het kernwoord. Vroeg of laat wil je weten wie je bent. Waarom je die karaktertrek hebt, op wie je lijkt. Via je familie kom je daar voor een deel achter. Het gaat erom datje in harmonie met je eigen onzekerheden kunt leven. Je moet je eigen ik zo goed mogelijk kennen om jezelf te accepteren. Vaak begint het zoeken naar de achtergrond in de pubertijd. Soms willen mensen op latere leeftijd pas meer over hun afkomst weten". Pedagogen De organisatie heeft subsidie aangevraagd bij onder meer het ministerie van WVC en het Julianafonds. Met dit geld hopen ze twee pedagogen in vaste dienst te kunnen nemen. Zij moeten mensen gaan helpen bij de speurtocht naar hun verleden. Hoksbergen: "We kunnen niet self DEN HAAG - Lege batterijen ho ren niet in de vuilniszak en veilig vrijen is belangrijk om de ver spreiding van aids tegen te gaan. De overheid heeft zich de afgelo pen jaren nogal wat moeite ge troost om de burger hiervan te met uitgebreide voorlichtings campagnes overtuigen. Met wis selend succes. door Theo Haerkens Vorige week bezonnen voor- licHters, bestuurders en commu nicatiesdeskundigen zich over de rol van de voorlichting bij het be strijden van maatschappelijke problemen. Niet alle problemen lenen zich voor dezelfde aanpak. Mensen overhalen om batterijen en verfresten apart in te leveren bij het gemeentelijk depot voor klein chemisch afval, geldt als be trekkelijk gemakkelijk. Veel las tiger is het jongeren ervan te over tuigen dat ze veilig moeten vrijen, ook al komen ze nooit in Amster dam en kennen ze hun vriend of vriendin al drie weken. De campagnes die de afgelopen acht jaar in ons land gevoerd zijn om de verspreiding van aids te gen te gaan, gelden als betrekke lijk succesvol. Hoewel de ziekte nog dagelijks nieuwe slachtoffers maakt, verspreidt zij zich minder snel dan werd gevreesd. Aanvankelijk was de voorlich ting vooral gericht op homo- seksuele mannen met wisselende contacten, drugsgebruikers die eikaars spuit gebruikten en men sen die in hun werk met bloed te maken hebben. Toen duidelijk werd dat ook hetero's de ziekte kunnen krijgen, werd de voor- licHting aangepast. De befaamde campagne met het bloemetje en het bytje moest alle burgers infor meren en vervolgens werd met de welwillende medewerking van bekende landgenoten - 'Sonja ge bruikt ze' - het condoom gepropa geerd. Later spitsten de campag nes zich toe op vakantievierende jongeren. In de strijd tegen aids heeft de overheid dus voortdurend bijge stuurd. Zo werd naar aanleiding van een verhaal in het vrouwen blad Viva de 'Smoezencampagne' op touw gezet. Milde spot met smoesjes om geen condoom te ge bruiken, moest vooral jonge men sen aan het denken zetten. Ook uit vragen van de aids-infolijn en ervaringen van de GG en GD's werd lering getrokken. Heel anders ging het met de campagne voor klein chemisch afval. Halverwege de jaren tach tig werd duidelijk hoe schadelijk het is om verfresten, olie, fotoche- micaliën en batterijen zomaar weg te gooien. Het verstrekken van informatie leidde vrijwel on middellijk tot gedragsverande ringen. Veel burgers bleken best bereid allerlei klein vuil apart in te leveren. Voorlichting en beleid werden vrijwel helemaal van bovenaf ge organiseerd en gingen hier vrij wel hand in hand. De campagne richtte zich ook op de gehele be volking. Opmerkelijk genoeg was bij deze campagne enige terug houdendheid noodzakelijk: als de burgers zich al te massaal meldden met tl-buizen, nagellak flesjes en spuitbussen, konden die mogelijk nog niet verder wor den verwerkt. Er is nog een verschil tussen de twee campagnes. Bij de bestrij ding van aids werden ook tal van maatschappelijke organisaties in de arm werden genomen. Het mi nisterie stelde kennis en geld be schikbaar. "Het geven van infor matie staat de overheid vrij, maar het nastreven van gedragsveran deringen ligt politiek erg gevoe lig. Zeker omdat die hier gekop peld zijn aan seksualiteit en le vensstijl, een gebied waar de overheid zich verre van dient te houden", aldus de onderzoekers. Eén van de samenkomsten in Seoul, geleid door dr. Marga Bührig, de voorzitster van het organisatiecomité. «foto gpdi Castro: succes hangt af van reacties SEOUL (GPD) - Met ondermeer een resolutie op zak dat ze zich persoonlijk zullen inzetten voor het verminderen van het milieuvervuilende luchtvaartverkeer, en een stapel papier die goed is voor een paar hectaren bos, vliegen de 500 deelnemers aan de wereldraadconferentie in'Seoul dezer dagen terug naar hun kerkelijke thuisbasis, Ze zullen daar moeten uitleggen wat zeven dagen praten, bidden, zingen en vieren rond de wereld wijde problemen van onrecht vaardigheid, militairisme en ge weld en aantasting van het leef milieu hebben opgeleverd. Een nieuwe fase in het concili air proces is de bijeenkomst in Seoul genoemd. Zeven jaar nadat de Oostduitse kerken met het idee kwamen een vredesconcilie te houden, zou Seoul het moment zijn om een eerste balans op te maken van wat na de Assemblee van Vancouver is uitgegroeid tot een brede beweging. Door het woord 'proces' te kie zen voor dit programma, was Je oecumenische beweging bij voor baat ingedekt tegen kritiek op de gekozen vorm. Een proces is doorgaans een langdurige zaak en wanneer de resultaten uitblijven, kun je altijd zeggen dat het proces daar nog niet rijp voor is. Secretaris-generaal dr. Emilio Castro van de wereldraad pres teerde iets dergelijks toen hij gis teren een afsluitende persconfe rentie hield. Hij zei dat pas van de reacties op Seoul kan worden af gelezen of de wereldraad erin ge slaagd is de kerken te mobiliseren voor een grotere inzet. Maar had dat nu juist niet in Seoul zelf moe ten blijken? De Wereldraad lijdt de laatste jaren aan besluiteloosheid, en in Seoul was dat te merken. Voor een deel komt dat doordat er met succes geprobeerd is meer vrou wen, jongeren, niet-theologen en kerkmensen van het grondvlak bij het werk te betrekken. Veel gedelegeerden zijn onervaren en voelen de behoefte om van het nulpunt te beginnen met de dis cussies en besluitvorming. Het is de prijs die elke gemeenschap heeft te betalen voor het grote EN VER goed van democratie en partici patie. Een ernstiger verwijt is dat de Wereldraad er maar niet in slaagt zijn staf kwalitatief op peil te hou den. Na het oecumenische hoog tij van eind jaren zestig, begin ja ren zeventig, zijn de magere jaren aangebroken. Deels omdat de kerken niet meer bereid waren hun beste krachten aan de oecu mene te geven, deels omdat de Wereldraad in geldnood en orga nisatorische problemen kwam. Het ontbreekt in Genève aan vi sie en doortastendheid. Emilio Castro is de belichaming van een generatie kerkleiders die een goe de relatie met de lidkerken be langrijker acht dan moedig beleid en uitdagende stappen. De verwachting dat de politie ke veranderingen in Oost-Europa en Zuid-Afrika en de wereldwijde ontspanning nieuwe inspiratie zouden bieden, kwam niet uit. De Oosteuropese kerken zün nog on voldoende van de schrik beko men. Ze stuurden delegaties naar Seoul die slechts zeer ten dele weerspiegelden hoe groot de rol van christenen was bij de onwen- telingen. De Zuidafrikanen zijn verdeeld over hoe serieus de ver anderingen in hun land genomen kunnen worden. Het zo broodnodige gesprek tussen de kerken van de tweede en de derde wereld, kwam in Se oul niet op gang. Door al die facto ren is de bijeenkomst niet de ver wachte impuls voor het conciliair proces geworden. HANS WILLEMS Conferentie van bisschoppen in China opgericht ROME (CIC) - In Chira is in no vember in het geheim een aan Ro me getrouwe bisschoppenconfe rentie opgericht, zo is pas nu be kend geworden. De oprichtings vergadering vond plaats in de kerk van Zhangyi in het bisdom Sanyuan. Daar waren bisschop pen bijeen die niet door de Chine se regering zijn erkend. Sinds 1956 bestaat er in de Chi nese volksrepubliek een 'Katho lieke Patriottische Vereniging', die nayw met de regering in Pe king samenwerkt. Zoals met priesterverenigingen in de voor malige communistische landen in Oost-Europa weigert het Vati- caan deze vereniging en de door haar benoemde bisschoppen te erkennen. Volgens de laatste berichten zijn de afgelopen maanden talrij ke aan Rome getrouwe bisschop pen, priesters en leken gearres teerd. Kerk DDR voor Kirchensteuer' BERLIJN (EPD) - De invoering van het systeem van verplichte af dracht voor de kerk via de belas tingen ('Kirchensteuer') is "on vermijdelijk". Voor de financie ring van het kerkelijk werk is dit zonder meer nodig, zo meent de leiding van de Bond van Evange lische Kerken. Tot dusver betalen de kerkle den in de DDR een vrijwillige bij drage, terwijl in de Bondsrepu bliek de overheid via de belastin gen een bepaald percentage van de loon- of inkomstenbelasting inhoudt voor het kerkewerk. Op grond van de ervaringen in de Bondsrepubliek is te verwach ten dat met het nieuwe systeem op middellange termijn de finan ciële problemen in onze kerken kunnen worden opgelost, aldus de kerkleiding. Aidsvaccin. Aartsbisschop Ro ger Mahony van Los Angeles heeft de priesters en religieuzen in zijn bisdom gevraagd zich als proefpersoon voor een niet onge vaarlijk aidsvaccin beschikbaar te stellen. Zij moeten ouder zijn dan 65 jaar. Het vaccin is ontwor pen door Jonas Salk, die in de ja ren '50 een vaccin tegen kinder verlamming heeft ontdekt. Het vaccin is reeds op dieren getest. Een ipedewerker van Salk heeft op verzoek van mgr. Mahony de tekst van de brief opgesteld die aan 2.500 geestelijken is verzon den. Daarin wordt van de geeste lijken gevraagd hun leven zin te geven door proefpersoon te wor den. Lefebvre. Aanhangers van de geëxcommuniceerde Franse aartsbisschop Lefebvre hebben zondag tevergeefs geprobeerd een rk kerkgebouw te bezetten. Slechts een kleine schare had zich verzameld om 'kerken te be schermen tegen de tendens rooms-katholieke bouwwerken af te breken, te verhuren als mos kee of te verkopen aan de com munisten', aldus een voor de gele genheid verspreid geschrift. De overheid had echter lucHt van de plannen gekregen en de oproep- politie ingezet. Na een mis in de open lucht keerden zij onverrich- terzake huiswaarts. Occult. 'De occulte grondslag van het christendom' is het thema vanavond op een bijeenkomst van het Theosofisch Genoot schap in de Pieterskerk (ingang Kloksteeg 16) in Leiden. Aanvang acht uur. Beroepingswerk mos kand. Amsterdam. Geref. Kerken vrijgemaakt: bedankt voor Rijnsburg (nieuwe predikants plaats) en voor Zwolle-Zuid H. J. Boi- ten Enschede-Zuid. Hongaren opgelucht over vertrek Sovjetsoldaten Hongarije zal alles bij elkaar 450 dagen i een grote stofwolk gehuld. Dat gaf veel extra werk. Ik heb er meer dan genoeg van", zegt een vrouw van een jaar of zestig. "Met die jonge recruten heb ik medelijden. Die werden door hun eigen officieren behandeld als hon den. Ze mochten in onze winkels wel sigaretten kopen, maar soms kochten ze levensmiddelen als brood of suiker. Als ze daarop wer den betrapt, werden ze op straat in elkaar geslagen", vertelt de vrouw van Kerti. En anderen knikken be vestigend dat ze machteloos heb ben moeten toekijken hoe officie ren recruten mishandelden. Die recruten zelf staan er wat ver legen bij. Jong zijn ze zeker, hooguit een jaar of twintig, en ze maken een wat verloren indruk, zo te midden van de verzamelde wereldpers. Ze pantserwagen. Zijn auto in de prak, beurde. En ach, ze pikten onze drui- spreken geen Engels, geen Duits, hijzelf in het ziekenhuis. Maar nie- ven, maar dat doen Hongaarse sol- zeifs geen woord Hongaars. In alle mand heeft de Russische bestuur- daten ook". tijd die ze hier hebben doorge- der kunnen vervolgen". Zijn vrouw bracht, hebben ze nauwelijks con- zwaktzijn verhalen wat af: "Het was Er is meer leed in het dorp. Huis- tact met de bevolking gehad, wat natuurlijk wel zo dat de Russen al- vrouwenleed vooral. "Als ze oefe- heet, eeuwigdurende vriendschaps- tijd de schuld kregen als er iets ge- ningen hielden, dan was ons dorp in banden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2