I k heb eerst moeten afkicken VP 'vf~ Jaap de Groot brengt weer Tm sorry Sir' NCRV beter bekeken dan Songfestival GRACE VOETEN Hugo van Rhijn begint voor zichzelf journalistiek bedrijf Omroepen berichten gezamenlijk over verkiezingen in DDR INGEN P jccutsdtld/jx n £>eu tvchf- JLt- DINSDAG 13 MAART 1990 HILVERSUM - NCRV-presen- tator Jaap de Groot heeft samen met platenproducer Eddy Ou- wens zijn vijftien jaar oude hit single 'I'm sorry Sir' opnieuw op genomen. Vroeger gebruikte hij de artiestennaam Mike Rondell. Met behulp van de meisjesgroep de 'Rondella's' heeft hij het num mer nu in een nieuw jasje gesto ken. Het nummer is gemixed door Marcel Hol. Jaap de Groot was beginjaren zestig lid van de groep ZZ en de Maskers. Sinds 1975 werkt hij bij de NCRV als presentator én pro ducer. Hij presenteerde Popsjop TV. In 1986 begon De Groot met 'De Familiehow' op de radio. De Groot beschouwt 'I'm sorry Sir' als een muzikaal uitstapje. "De NCRV-radio blijft gewoon num mer 1 voor mij" aldus De Groot HILVERSUM (GPD) - De 'Holi- day-show' van Frank Masmeyer (NCRV) heeft het zaterdagavond op het punt van de kijkdichtheid ruimschoots gewonnen van de nationale finale van het Songfes tival. De 'Holiday-show' op Neder land 1 boekte een gemiddelde kijkdichtheid van 15 percent (1.940.000 kijkers) en het Song festival op Nederland 3 trok ge middeld 6 percent (850.000 kij kers). Volgens de dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS blijkt uit de cijfers wel, dat rond de 4 miljoen kijkers wel even iets van het songfestival hebben ge zien tijdens het 'zappen' (het snel overschakelen van het ene net op het andere). Veronica trok op Nederland 2 gedurende het songfestival met afleveringen van twee Ameri kaanse series een kijkdichtheid* van 7 percent (900.000 kijkers) en de commerciële zender RTL Vé- ronique kwam met de Sound- mixshow van Henny Huisman tot een gemiddelde van 8 percent (iets meer dan 1 miljoen kijkers). De waardering van de kijkers voor de songfestivalfinale was hoog: een 7. Frank Masmeyer boekte een waardering van 7,2. SCHEVENINGEN - Nu ze toch in Nederland was, kon Grace Jo nes, die afgelo-pen zaterdag in een Amsterdamse discotheek een een malig optreden gaf, gisten gemakkelijk nog even door naar Scheve- ningen. Op onze eigen Sterrenboidevard werden de voeten van de extravagante zangeres in cement vereeuwigd. (foto Cees zom) HILVERSUM (ANP) - Hier en Nu, Achter het Nieuws en Brandpunt berichten geza menlijk over de verkiezingen die zondag in de DDR worden gehouden. In de eerste repor tage vandaag (Ned.l, 22.12 uur) aandacht voor het optreden van SPD-coryfee Oskar Lafon- taine in het Oostduitse Maag denburg en een portret van een grensdorp waar tot voor kort de muur dwars doorheen liep. Achter het Nieuws laat don derdag een reportage zien over de positie van de SPD in de beide Duitslanden, met onder meer een interview met Willy Brandt. In Brandpunt is vrij dag een overzicht van de be langrijkste partijen die in de DDR aan de verkiezingen mee doen te zien. Zondag volgen li ve vanuit Berlijn commentaar en achtergronden bij de ver kiezingsuitslag. Volgende week maandag zendt Brand punt een uitvoerige nabe schouwing uit. In Hier en Nu vandaag ver der een reportage over een Roemeens dorp waar de plaat selijke roetfabriek tot bizarre vormen van milieuvervuiling leidt. Uit eigen land reportages over nieuwe verhoortechnie ken door de politie bij kinde ren en de actie van Veilig Ver keer Nederland voor meer vei ligheid op binnenwegen, waar meer dan 50 procent van de verkeersongevallen plaats vindt. HILVERSUM (GPD) D'r staat een schotel in de tuin. Daaraan kun je m'n huis herkennen, zegt hij aan het slot van een uitgebreide routebeschrijving naar zijn geliefde Drente. Hugo van Rhijn (43), ex NOS-Journaal, ex TV 10, wil na maandenlang zwijgen graag praten. Hij komt net terug van de notaris waar hij een aantal noodzakelijke formaliteiten heeft geregeld rondom de oprichting van zijn nieuwe bedrijf: de Hugo van Rhijn bv. Hugo gaat voor zichzelf beginnen. "Ik ga gewoon 'ns kijken welke nieuwe televisie-journalistieke mogelijkheden er in Nederland zijn. In eerste plaats wil ik nieu we programmaformules voor de omroepen bedenken", zegt hij. Met enige spijt in zijn stem er kent hij dat wat hij gaat doen al door velen gedaan wordt. "Dat is mijn probleem. Het stikt van dit soort bedrijfjes. Daar zal ik toch iets aan toe moeten voegen, wat anderen niet hebben. En dat is wat ik altijd gedaan heb: het snelle, het flitsende en indrin gende werk. Met name in het be drijfsleven is er een heel grote markt voor videoprodukties, die ineens gemaakt moeten worden. Die er eergisteren al hadden moeten zijn. Ik denk dat dat mijn kracht is." Hugo van Rhijn kan zich de onzekere start van een bv permitteren door de goede af vloeiingsregeling, die hem tot maart volgend jaar een goed in komen garandeert. Kijk, een bv starten is niet niks. Het betekent toch dat je de veilige omroepha- ven verlaat." door Renate van leperen i de 'losers'. Dat Ge rard van der Wulp op dat mo ment heeft ingegrepen kan ik me heel goed voorstellen. Dat zou ik ook gedaan hebben. Hij heeft ie dereen verzocht op de redactie niet meer te praten over TV 10 en Veronique. Dat was een drin gend advies. Heel-verstandig." Maar die veilige haven had je toch al verlaten toen je vorig jaar naar TV 10 vertrok. "Nou nee, TV 10 was wél vei lig. Er was niets onveiligs aan. Ik had er een betrekking in vaste dienst. Een avontuur was het wel. Maar dat schip is op de klip pen gelopen. Nou, vervolgens zijn we in de reddingsboten ge stapt en weer aan land geko- Is het realistisch datje ooit nog eens terugkomt bij het Journaal, bijvoorbeeld in een rol als 'an chorman'? Zo'n Amerikaans- achtige presentator, die alle touwtjes in handen heeft en bij grote gebeurtenissen als de val van de Berlijnse muur zelf de re portages verzorgt. Je bent er toch met ruzie weggegaan? "Ruzie? Helemaal niet. Nee, totaal niet. Dat is er door sommi gen wel van gemaakt. Ik ben er met een zakelijk verschil van me ning weggegaan. In juli vorig jaar ben ik vlak nadat ik gete kend had voor TV 10 op vakantie gegaan. Die vakantie had ik al lang van tevoren vastgelegd. In die maand is een aantal andere mensen benaderd door de com merciële omroepen. Toen ont stond inderdaad op de redactie i soort scheiding van geesten: de die i "Ik heb natuurlijk in mijn pure enthousiasme met een of twee cameramensen gepraat over het feit dat ik wegging en dat ik het heel leuk zou vinden als zij ook gingen. Hoge bomen vangen veel wind. Mensen die vooraan lopen krijgen de eerste klappen. Ik ben zo iemand. Ik moest als voor beeld worden gesteld. Nou goed, ik loop voorop, ik ben opvallend en misschien waren ze inderdaad ook wel bang dat ik bezig was het hele Journaal leeg te roven. Daar heb ik rustig met Gerard over ge sproken. De uitkomst was dat onze visies van elkaar verschil den. Nou, klaar. Maar twee da gen nadat ik terug was gekomen van vakantie, ben ik 's avonds bij Van Westerloo (tv-directeur van de NOS - red.) geroepen. Die zei dat ik de belangen van de NOS schaadde. Ik had de keus tussen ontslagen worden of ontslag ne men. Dat laatste heb ik gedaan. Ik ging met onmiddellijke in gang op non-actief." Wat is er de afgelopen maan den mentaal met je gebeurd. Je was het baasje, de gevierde ver slaggever. En toen een paar maanden niets. "De eerste twee weken na mijn vertrek bij het Journaal heb ik echt moeten afkicken. Dat was akelig. Ik moest mezelf overeind houden: jongens, er is helemaal geen wereld ingestort. De wereld is alleen veranderd. Doordat ik ontslag had genomen, was ik in een keer alles kwijt. Geen Jour naalverslaggever meer. Je hoeft niet sjiek te doen over de status, maar ik had de leukste baan van Nederland. En die was ik kwijt. Dat moest ik verwerken. Maar vervolgens was er volop werk bij TV 10, waar ik me met veel en thousiasme instortte." Is het echt waar dat journalis ten van TV 10 zo gemakkelijk naar Hilversum kunnen terugke ren. Er heerst toch een sfeer van: jullie zijn dissidenten en eigen schidd, dikke bult? "Ik denk dat als Hilversum de concurrentie met de commercië le omroepen wil kunnen volhou den ze vakmanschap moeten er kennen. Erkennen dat vakman schap het ene moment bij de commerciële- en het andere mo ment bij de publieke omroep kan worden uitgeoefend. De traditio nele hokjes- en zuiltjesmentali teit moeten we verlaten. We zijn één grote radio- en televisiewe reld. En de commerciële omroep hoort daar ook in, die werkt in dezelfde cultuur." lijkheid van alle dag is dat er tus sen Hilversum en Veronique iede re dag een concurrentieslag gele verd wordt. In die sfeer ga je toch niet eikaars mensen gebruiken? "Ach, vroeger was het al een doodzonde als je van omroep veranderde. Wat is er niet gezegd over Henk van Stïpriaan en Wim Bosboom, die van de VARA naar de TROS overstapten. Mies Bouwman die overliep. Nu is dat toch volledig geaccepteerd? La ten we daar nou 'ns proberen mee op te houden. Er is één groot potentieel aan creatief radio- en televisietalent. En waar die men sen werken, dat maakt vind ik in principe niks uit. Je moet men sen daarom niet verketteren. In de ban doen, uitsluiten voor jouw club. Want het kan wel een groot creatief talent zijn, die je over twee jaar voor een nieuw programma kunt gebruiken." In Tokyo rijdt dezer dagen de ze nieuwe supersnelle trein voor een test rond. De 'kogel', zoals de bijnaam luidt, kan snelheid bereiken van 270 kilo meter per uur. Volgens plan zal de nieuwe trein in 1992 worden opgenomen in de dienstrege ling. Sinds maandag rijdt er al een trein waarvan tijdens de spits door een druk op de knop alle zitplaatsen verdwijnen om meer plaats te bieden aan de staande passagiers. Op de Yamamoto-lijn moeten dagelijks 5 miljoen mensen worden vervoerd. Hoewel er el ke tweeënhalve minuut een trein vertrekt leidt dat in de spitsuren tot overbezetting van de treinen. In de nieuwe wagons kunnen in de drukste uren de zittingen in een keer in de wan den worden .weggeklapt, zodat meer ruimte omstaat. Reizigers klaagden dat de nieuwe trein veel wegheeft van een veewagon. Het gaat voorlo pig om een experiment. Voetbal Zonder het te weten hebben drie jongens in New York gevoetbald met een mensenhoofd. De jon gens van 9,10 en 13 jaar vonden in een kartonnen doos in de wijk The South Bronx een in doeken gewikkeld rond voorwerp. Na er even mee te hebben gevoetbald gooiden ze het in een brandend vuilnisvat. De vader van een van de jongens ontdekte pas daarna dat in de doos ook enkele mense lijke ledematen lagen. Hij reali seerde zich toen wat het voor werp waarmee de jongens had den gespeeld in werkelijkheid De politie vermoedt dat het hoofd en de ledematen behoren bij andere lichaamsdelen die op 4 maart in dezelfde buurt werden gevonden. De buurt wordt wel ,het lijkenhuis' genoemd, omdat er in de laatste 2 jaar al 5 dode li- Hoogste gebouw De Japanse onroerend-goed- maatschappij Mitsubishi Estate Co. is van plan het hoogste ge bouw van Japan te bouwen. De onderneming kondigde aan in Yokohama, ten westen van Tokyo, een 70 verdiepingen tel lende wolkenkrabber neer te zet ten. Met deze afmetingen zet deze torenflat het 60 etages tellende Sunshine Building in Tokyo, dat tot nu toe het hoogst gebouw in Japan is, ruimschoots in de scha duw. Het nieuwe pand krijgt een hoogte van 296 me^er, terwijl het Sunshine Building 240 meter telt. In Japan hebben wolkenkrab bers bescheiden afmetingen in verband met de aardbevingen die zich er regelmatig voordoen. De in Yokohama te bouwen torenflat is bij lange na niet het hoogste ge bouw van de wereld. Die eer valt de Sears Tower in Chicago te beurt. Deze is 443 meter hoog en telt 110 verdiepingen. NU DE &ERLIJN5E MUUR DOORBROKEN 15 EN DE VERZOENING TU55EN DE TWEE KAN HET LAND ZIJN NATUURLIJKE Plaats onder DE VOLKEREN WEER INNEMEN w L- r*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 22