Nachtblauw Boekenbal ^ÓÉlUMBLIK Virtuoos snarenduel Vakmanschap maar niet overtuigend Fotograaf Alfonso Sanchez Portela (78) overleden PAG UN A lil Jenny Funnell als Rita en Bemnard Gallaghar als Frank in 'Educating Rita'. (foto p LEIDEN Toneeltheater- pop en een terugkeer van Jules Deelder. Uitgaand Leiden heeft voor de ko mende week een royale keus, want het podiumaan bod is groot en gevarieerd. Educating Rita Wie van Engelstalig toneel houdt kan, zoals al eerder ge meld, vanavond, terecht in de Leidse Schouwburg, waar The Young Vic Theatre Willy Russells 'Educating Rita' op de planken zet. Alles draait in dit stuk om de relatie tussen het leergierige kapstertje Rita en de drankzuchtige dichter- docent Frank, die elkaar op de Open Universiteit veelvul dig treffen. Een bekend thema, dat op onderhoudende wijze door de schrijver is uitge werkt. 'Educating Rita' is eer der al als vrije produktie in ons land te zien geweest, maar vooral door de filmversie heeft het grote bekendheid gekre gen. Playmates 'Playmates' is een toneelstuk met ankers in de realiteit. Zo staat het in elk geval in de pro grammatoelichting vermeld. Twee actrices spelen het ver haal van een vriendschap van twee vrouwen, van wie er één gehandicapt is. Het door Redactie Pieter C. Rosier Haye van der Heyden geschre ven stuk, dat woensdagavond- in het theater aan de Oude Vest is te zien, wordt op het to neel gebracht door Sylvia Mil- lecam en de enkele jaren gele den ernstig verlamd geraakte Margot Keune. De eerste is in het stuk de nieuwe vriendin van de man, die de ander, de door een beroerte getroffen vrouw, in de steek liet. De con frontatie tussen beide vrou wen leidt tot heftige emoties, maar gaandeweg ontstaat er een vriendschap, die geba seerd is op onderling begrip en lotsverbondenheid. Een vriendschap waarbij de man het moet afleggen tegen de so lidariteit tussen de twee vrou wen. Van der Heydens dialo gen zijn doortrokken zowel van humor als van sarcasme. Voor de regie tekende Paul Vermeulen Windsant. Jules Deelder Jules Deelder, de eigenzinnige Huub Stapel (links) en Sjoerd Pleijsier in 'De Emigranten'. nachtburgemeester van Rot terdam, staat donderdag avond weer eens op de plan ken van de Leidse Schouiv- burg. Zijn programma wordt gepresenteerd, onder de noe mer literair theater. Deelder heeft het opgebouwd uit oud en nieuw materiaal daarbij voldoende ruimte openlatend voor improvisaties en sponta ne reacties op actuele gebeur tenissen in de wereld van zo wel sport als politie. Manager René Vallentgoed en musicus Ger van Voorden staan hem in deze literaire theatershow bij. Vlijmscherpe humor en bot cynisme voeren oo in deze show weer de boventoon. Goede Doel Tot de popgroepen, die het 'clubcircuit' in toenemende mate verruilen voor het 'grote' theater, behoort Het Goede Doel. De in de afgelopen jaren met gouden en platina platen overladen groep, met hits als 'Vriendschap' en 'België', doet tijdens haar theatertournee vrijdagavond de Leidse Schouwburg aan. Genoemde nummers - overigens zullen vrijwel alle liedjes van het al bum 'Souvenir' tijdens het the ateroptreden te beluisteren zijn - worden in een geheel nieuwe vorm en met de beno digde effecten worden ge bracht. Henk Temming, Henk Westbroek en Sander van Herk vormen de kernbezetting van Het Goede Doel. Vergissing Het (Vlaamse) gezelschap van Ivonne Lex komt zaterdag avond naar het theater aan de Oude Vest met 'De Grote Ver gissing', een stuk, dat wordt omschreven als een dolko misch blijspel. Meer een klucht dus, met open- en dichtslaan de deuren, opgewonden perso nages, pikante situaties in nog pikantere lingerie en ón waarschijnlijke misverstan den. Een uit het Frans ver taald stuk van de hand van Gerard Lazier over een kunst schilder, die vol verlangen de komst afwacht van een mooie, rijke en (uiteraard) getrouw de dame. Het rendez-vous leidt noodgedwongen (want een klucht) tot veel vrolijke el lende. Wie zich graag de dijen kletst zal deze avond niet wil len missen. Robert Paul Robert Paul staat met zijn theatershow 'Ruimtevrees' volgende week dinsdagavond op het schouwburgtoneel. 'De man van de duizend stemmen' brengt in zijn nieuwste show Hugo Koolschijn, Titus Tiel Groenstege en Katherine Marijn Deevalck. Bieke van MelkebeekDavid Ver ten Bruggencate in'HeddaGabl er', (totoKees de Graaft) beeckenWilma Bakker in 'De Grote Vergissing', (foto een programma, dat voorna melijk uit liedjes, sketches en conferences bestaat. Drie mu zikanten begeleiden hem daarbij. Emigranten Sjoerd Pleijsier en Huub Sta pel, geen onbekenden in de wereld van theater en televi sie, staan woensdag- en dom derdagavond samen op de LAK-vloer. Onder regie van Zdislaw Wardeijn spelen zij 'De Emigranten' van de Pool se, satirische schrijver Slawo- mir Mrozek. Deze plaatst in een lange dialoog verstand te genover boerenslimheid. De dialoog wordt gevoerd door een als gevolg van politiek en gagement uit zijn land ge vluchte intellectueel en een eveneens uit zijn land vertrok ken boer, echter om beter te eten en veel geld te verdienen. Een steekspel tussen iemand met de macht van het woord en iemand die zweeft tussen argeloosheid en argwaan. De één droomt over het schrijver van een belangrijk boek, de ander over terugkeer naar vrouw en kinderen. Illusies, die beide worden vernietigd. Mauser 'Mauser' is een uit 1970 date rend stuk van de Oostduitser Heiner Muller. Het is een 'leer stuk' over revolutie, waarin het doden van mensen door medemensen centraal staat. Actueel dus, deze thematiek, waarin de plaats van de mens in de revolutie snijdend aan de kaak wordt gesteld. In deze toneelproduktie van Indepen- dance, die vrijdagavond in het LAK is te zien, spelen vi deo-opnamen een belangrijke rol. Hedda Gabler Toneelgroep Amsterdam heeft eerder dit seizoen 'Hedda Ga bler' van Henrik Ibsen uitge bracht. 'Hedda Gabler' be hoort tot de meest gespeelde stukken van deze Noorse schrijver. Toneelgroep Am sterdam wilde daar niet om heen, temeer niet omdat de tragedie van een vrouw, die door haar maatschappelijke positie in een rolpatroon wordt gedwongen ook van de ze tijd is. Wie kent de figuur van Hedda Gabler niet? Haar verlangen naar een groots en meeslepend leven slaat om in kwaadaardige pogingen haar omgeving te manipule ren. Deze produktie van To neelgroep Amsterdam, die za terdagavond in het LAK staat, is geregisseerd door Marcelle Meuleman. brillenman Sanders Ko, bekend van Se samstraat, verzorgen de kin dervoorstelling op zondag middag in het LAK-theater. Ze spelen 'De Brillenman', een stuk over Kneus en Knorrig. Kneus is kwaad op Knorrig, die altijd hetzelfde wil en alles beter weet. Voor kinderen vanaf vijf jaar. Concert door het Nederlands Gitaarduo be staande uit Juun Voorhoeve en Erik Otte. Werken van Sor, Brouwer en Brahms. Ge hoord op 12 maart in de Kapelzaal. LEIDEN Stel, dat ik componist was. Met muzikale invallen en met voldoende technische kennis om mijn ideeën voor een bepaal de combinatie van instrumenten uit te werken. Dan zou ik niet aar zelen om een werk voor twee gita ren te schrijven. Het Nederlands Gitaarduo zou het moeten uitvoe ren. Momenteel spelen Erik Otte en Juun Voorhoeve nogal wat ar rangementen naast het oorspron kelijk repertoire. Vooral de laatste eeuw is er voor gitaarduo geschreven. Dat concludeert men tenminste bij het lezen van namen als G. Biberi- an (geb. 1950), L. Brouwer (1939), J. Francaix (1912) en R. Gnatalli (1906). In de composities van deze mensen laat zich het instrument van allerlei kanten horen. Spel met schaduw en licht: stilte en suggestief aangeslagen snaren. Een onuitputtelijke rijkdom aan samenklanken en akkoorden. Het welbekende palet aan kleur schakeringen. Elk werk werd door de gitaristen bij het publiek geïntroduceerd. Dit vergrootte de vertrouwelijke sfeer die er in de Kapelzaal heerste. Een aparte in leiding kregen de drie delen uit 'Per sonare a due' van de Cubaan Leon Brouwer. Het leek wel of het min of meer experimentele karakter van de muziek van een bijzondere handleiding werd voorzien, zodat men niet teveel zou schrikken. Brouwer laat de twee gitaren een bijtend sarcas tisch steekspel leveren, waarbij de spelers met geroep, gesis en vingergeknip elkaar de loef af proberen te steken. De hevige spanningen die de ritmische mu ziek opriep werden door Voor hoeve en Otte knisperend en knallend ontladen. Het zou prachtig zijn als dit gitaarduo nog meer originele wer ken op hun program kon zetten, maar de bewerkingen die Erik Ot te maakte van bijvoorbeeld 'Lie-, der ohne Worte' van Mendels sohn zijn ook zeer de moeite waard. Misschien vind ik zelfs de arrangementen wel mooier dan de oorspronkelijke zetting. In ie der geval zijn deze bewerkingen erg muzikaal, ze doen de gitaar veel recht maar ook de muziek. Alle stemmen komen helder tot hun recht. Het is doorzichtig van klank. De meeste lof verdienen eigen lijk gewoon de uitvoerenden. Ot te en Voorhoeve zijn een feest om naar te luisteren. Oubollig ge zegd: ze houden een warm pleidooi voor hun instrument. Je kunt niet anders denken dan dat de gitaar een prachtig instrument is. Ze spelen heerlijk samen en la ten er het publiek van meegenie ten. MONICA SCHIKS NDT met nieuwe choreografieën van Mats Ek AMSTERDAM - Als zoon van de beroemde danseres en choreogra fe Birgit Cullberg, zag Mats Ek het dansen aanvankelijk niet zit ten. Pas op z'n twintigste, zo rond 1965, kroop het bloed waar het niet gaan kon en werd hij alsnog danser. Als snel trad de Zweed als choreograaf in de voetsporen van zijn moeder en prolongeerde hij het artistieke succes van het Cull berg Ballet. Tijdens de Holland Dance Festivals van 1987 en 1989 waren zijn rigoreuze bewerkin gen van de klassiekers 'Giselle' en het 'Zwanenmeer' te zien en werd Eks liefde voor het psychologisch drama duidelijk. Prins Siegfried bijvoorbeeld, de huwelijkskandi daat uit het 'Zwanenmeer', bleek in Eks visie een humoristisch sukkelig moederjongetje a la Hamlet dat zich breakdansend door de ruimte bewoog. In 1980 maakte Ek als danser een seizoen lang deel uit van het Nederlands Dans Theater en een aantal toen malige collega's vertolken nu de hoofdrollen in zijn choreografie ën 'Old Children (Gamla Barn)' en 'Over There'. In beide balletten heeft Ek ge probeerd het psychologisch dra ma te verlaten en wat abstracter te gaan werken. De aanzet daar toe werd gegeven in 'Old Children' dat hij eind vorig jaar voor het Cullberg Ballet maakte. Thema is, heel psychologisch, het kind in de volwassene en de vol wassene in het kind. Ek droeg zijn oude kinderen op aan zijn moeder die, als bekend, meer aan dacht had voor de dans dan voor haar kinderen. Zonder nou direct biografisch te worden, zie je daar een hoop van terug in de droomfi guren en de archetypes die het to neel bevolken. De naargeestige zwarte aap (een prachtige rol van Philip Taylor) zeult en sleept in de openingsscène niet bepaald zachtzinnig met een pop, die ver volgens tot leven komt in een danseres. Kinderen spelen on schuldig maar die ene valt telkens buiten de boot. De overgang naar volwassenheid wordt gesymboli seerd door het doodschieten van een meisje. De volwassenen trou wen en rennen met kinderwagens rond. Het kind in de wagen is ech ter letterlijk en figuurlijk zoek en de speurtocht met boten en vlieg tuigen begint. Het wordt gevon den in het hele ensemble waarin kind en volwassene één zijn. De moraal is duidelijk maar de beelden die Ek creëert zijn meestal nogal cryptisch. Het lijkt erop dat Ek zijn verhalende the- atraliteit met alle moeite heeft willen abstraheren. Daardoor ver zandt 'Old Children' een beetje in een 'ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet' spel dat een goed evenwicht ont beert. Psychologie en abstractie lijken hier maar moeilijk smane te gaan. 'Over There', dat Ek speciaal voor het Nederlands Dans Thea ter maakte, is een geslaagdere po ging tot abstracter werk maar echt overtuigen doet 'Over There' helaas niet. Tegen de achtergrond van een dieprood doek, vertolkt het ensemble de geestelijke kron kels in pure beweging. Verlangen en opstandigheid, vreugde en smart, de gevoelens die Ek wilde tonen, komen tot uiting in dan sers die heel grappig de orkest bak in rollen maar ook in intro verte gekwelde zielen. Dat maakt 'Over There' bij vlagen van een drakerig soort danspoëzie uit de jaren zeventig. Overtuigend kan de nieuwe wending in het werk van Mats Ek in eerste instantie dus niet ge noemd worden. Zijn vakman schap bleef overeind maar het puntje van de stoel bleef onbezet. INGRID VAN FRANKEN- HUYZEN Pierre Janssen naar Schiedam Tsjechische burgemeester Stazilav Kora aanwêzdg AMSTERDAM (GPD) - Boven het Concertgebouw in de hoofdstad kleurde de nacht gisteravond blauw. Het 'nachtblauw' is dit jaar titel van de Boekenweek onder auspiciën van de stichting Collec tieve Propaganda voor het Neder landse Boek. In alle vertrekken vierden schrijvers, dichters, uitge verijen en boekhandelaren tot van morgen vroeg de 60e verjaardag van de CPNB en de 175e verjaardag van de mede-organisator, De Vereni ging ter Bevordering van de Belan gen des Boekhandels. Onder de genodigden op het Boe kenbal waren de ministers van on derwijs en cultuur, Ritzen en d'An- cona alsook burgemeester Van Thijn van Amsterdam en zijn colle ga van de Tsjechische hoofdstad Praag, Stazilav Kora. Zij zagen hoe sommige gasten in kakelbonte uit dossingen op het bal waren ver schenen. De bordjes in de grote zaal, waarop anders de namen prij ken van grote componisten zoals Mozart en Strauss, Mendelsohn en Liszt, waren voor deze gelegenheid verhangen. Blauw uitgelicht waren nu de namen te lezen van bekende auteurs zoals Jan Blokker, Paul Biegel, Hubert Lampo en H. G. Wells. Studenten van de Rietveld Aca demie in Amsterdam hadden de ruimten opgesierd met stillevens. Het hoofd van de vioolpedagoog OscarBack was gestoken in een uit gesneden champagnekoeler. In een van de gangen herlas de dichter Jean Pierre Rawie het door Stege- man uitgegeven gedicht 'Biecht'. ("Schokkend op een verse worst, voelde ik mijn ganzelever en dacht: ik wil geen vlees, ik wil geen vlees. Geef mij nu maar jenever"). Maar de meeste aandacht van de gasten ging uit naar de vloer in de grote zaal waar op muziek van de Argentijn Raul Barboza en Con- junto velen een danspas waagden. De dames van de Schoenpoetscom pagnie hadden een slechte avond. De meeste bezoekers bleken hun schoeisel voor het vertrek van huis al onder handen genomen te heb- ben. DICHTER DOOD - De dichter Philip Soupault, één van de voor mannen van het Franse surrealis me, is in de nacht van zondag op maandag op 92-jarige leeftijd in Pa rijs overleden. Samen met de schrij ver André Breton begon Soupault in 1919 het tijdschrift Littérature en schreef hij de geboorteacte van het Fransse surrealisme 'Les Champs Magnétiques'. SCHIEDAM (ANP) De gemeente Schiedam heeft Pierre Janssen aan getrokken om tijdelijk leiding te ge ven aan het Stedelijk Museum Schiedam. Dat heeft de Schiedam- se kunst-wethouder L. Hafkamp maandag bekendgemaakt. Janssen is tevens gevraagd het gemeentebestuur te adviseren over het toekomstig museumbeleid en de aanstelling van een nieuwe di recteur/conservator. Van Gogh geroofd ZÜRICH (AP) Uit een douane-, entrepot in Zurich is het in 1888 door Vincent van Gogh geschilder de 'Tarweveld met schoven' gesto len. De diefstal werd vrijdag bij de politie aangegeven. Er zijn nog geen aanwijzingen omtrent de daders. De waarde van het 28,5 bij 37 centi meter grote schilderij wordt ge schat op 2,5 miljoen Zwitserse frank. AMSTERDAM (GPD) Reinder van der Naait, een 33-jarige automati seringsdeskundige uit Utrecht, heeft het Amsterdams Kleinkunst Festival gewonnen in het Nieuwe de la Mar Theater. Het was een dubbele zege, want hij won niet alleen de Wim-Sonneveldptijs, maar ook de Publieksprijs met een totaal van 157 punten. Er was een opmerkelijke overeenstemming tus sen het oordeel van de officiële jury en het publiek. Het Vlaamse trio Be langrijk eindigde als tweede en het duo De Gier uit Nijmegen werd derde. Dat vond de zaal ook. Ze kregen resp. 139 en 122 punten. Reinder van der Naait die nog maar zeer kort op het podium staat en slechts enkele zaalop tredens heeft gedaan zei na afloop dat hij verrast was met deze zege en zeer serieus overweegt door te gaan in het vak. (foto anp> Nieuwe familietragedie voor Carrousel AMSTERDAM (ANP) Wanda Reisel heeft met 'De Vliegenier' haar vier de avondvullende toneelstuk afgeleverd. Het is geschreven voor Carrousel uit Amsterdam. De première vindt plaats op 19 april in de Toneelschuur in Haarlem. Na tientallen uit-voorstéllingen, wordt in juni drie weken thuis gespeeld, in het Shaffy Theater. Wanda Reisel komt van Curacao en studeerde aan de Thaterschool in Amsterdam. Ze schreef twee novellen, een roman en vier toneelstukken. De drie voorgaande familietragedies werden uitgevoerd door respectieve lijk Toneelgroep Baal, De Lantaarn en Discordia. 'De Vliegenier' wordt vertolkt door Lieke-Rosa Altink, Peter Blok, Arjan Kindermans, Han Ol- digs en Elsje de Wijn. MADRID (AP) De fotograaf Alf onso Sanchez Portela, die vooral be kendheid verwierf door zijn foto's van de Spaanse Burgeroorlog en de periode daarvoor, is gisteren begra ven, nadat hij op 78-jarige leeftijd was overleden. Alfonso was een van de weinige Spaanse fotojournalisten die de oorlog van 1936-39 tot onderwerp kozen. Zijn camera legde vernieti gende beelden vast in de zone die trouw bleef aan de Tweede Repu bliek, waaronder een foto van de Montoya-kazerne bezaaid met lij ken van rebellerende soldaten die de opstand van generaal Francisco Franco hadden gesteund. De regering-Franco trok in 1940 de perslicentie van Alfonso in, die daardoor gedwongen werd zich toe te leggen op studiowerk. In de jaren die volgden specialiseerde hij zich in portretten en fotografeerde vele belangrijke personen. Een van zijn bekendste foto's toont een groep mannen die met een vlag zwaait, staande boven een juichende me nigte. De foto dateert van 14 april 1931, de dag waarop de Tweede Re publiek werd uitgeroepen. Over het intrekken van zijn vergunning om als persfotograaf te werken, zei Alf onso in 1985 in een interview: "Zij zeiden dat het om politieke redenen was. Wat zij nooit wilden erkennen is dat fotografen a-politiek zijn. Zij registreren alleen geschiedenis". Alfonso Sanchez Portela. (foto ap»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21