'Eisen van kwaliteit" gevaarlijke tendens' 'Kunst is de hoogste vorm van hoop' KIJK UIT Exposities Concerten Theaters VRIJDAG 9 MAART 1990 PAGINA 25 Schilder Hendrik Chabot gehoorzaamt niet aan wetten Hendrik Chabot in zijn atelier. ROTTERDAM Museum Boymans-van Beuningen toont tot en met 22 april een selectie uit de schilderijen en sculpturen van de Rotterdamse schilder/beeldhouwer Hendrik Chabot (1894-1949). Chabot kreeg vooral bekendheid als de maker van het omstre den beeld 'De Voetballer' in het Feyenoord-stadion en als de schil der van het gezin, de arbeider, boeren, tuinders, en later van oor logsslachtoffers, vluchtelingen, onderduikers, gedeporteerden en verzetsstrijders. En van de 'Brand van Rotterdam'. Een heel spe ciale categorie in het werk van Chabot vormen zijn landschappen. Maanlandschappen, polders, zeeën. Winter-, lente-, zomer-, herfst landschappen. Bijna abstracte wolkenmassa's. Grove, grillige, vlekkerige vormen. Hoekig. Laag over laag, rulle streken. Verf is bij Chabot, aldus Chabot-kenner bij uitstek Kees Vollemans: "Letterlijk de huid van de dingen en heeft bijna altijd iets dier lijks". De huid van verf niet als esthetische haar langs het gezicht. Handen ach- kwaliteit, maar als camouflage. De ter handen. verhulling, waarachter iets gebeurt. "Er zit vaak een grote achter- Je kijkt, maar er loert iets terug, een docht in de bewegingen", zegt Kees huis achter een korenschoof, een Vollemans, kunstschilder, kunst oog. Figuren met een hand tegen, historicus, Chabot-fanaat. "Iets van 'Musemïigigaiiten' Fuchs en Hoet (Docmnenta 92) in De Burcht ^LEIDEN Twee museumgiganten ■«troffen elkaar gisteravond voor een '-"'afgeladen zaal in De Burcht. Rudi yFuchs, directeur van het Haags Ge- Vmeente Museum, en Jan Hoet, di recteur van het Museum voor He dendaagse Kunst te Gent en organi sator van de komende Documenta '92 in Kassei. Het moet gezegd: aar dige giganten. Fuchs, bedachtzaam, scherp formulerend, verbluffend rake verbanden signalerend tussen de politieke ontwikkelingen en die van het museumbezoek; Hoet, war riger, gepassioneerder. meer intuï tief sprekend over kunst, maar evenals Fuchs een man die er geen geleende meningen op nahoudt. Haalt het museum voor moderne kunst het jaar 2000? En als dat mu seum dat tijdstip wil halen, wat moet er dan gebeuren? Dat waren de twee vragen die de gespreksleid ster aan beide heren voorlegde. Fuchs ging in op de beschamend lage aankoopbudgetten van de mu sea. En op omstandigheden waar door initiatieven in de kiem kunnen worden gesmoord. Hij verwees in dat verband naar de weduwe van de Belgische kunstenaar Marcel Broodthaers. Zij speelde het klaar om een hommage aan haar man in Brussel te verijdelen. Die expositie zal nu wel in Amerika te zien zijn, maar niet in het land van de kunste naar zelf. De weduwe vond dat zij te veel buiten de voorbereidingen was gehouden. Fuchs: "Dat heb je met die moderne kunst, die levert wedu wen op. Met dat soort mensen moet je oppassen, als je tijdens de ope ning verkeerde bloemen in het mu seum hebt staan, halen ze het werk terug". In Nederland was volgens Hoet alles perfect,' van het Stedelijk tot aan het postzegelmuseum. Hij had daar al van jongsaf aan tegenop ge keken. Hij zag de redding van de musea voor moderne kunst in Bel gië vooral in, wat hij noemde, 'be trokkenheid van de burger'. Van die 'politiekers' was geen heil meer te verwachten. Hij wilde de burgers en bedrijven interesseren voor het mu seum. Zij zouden de benodigde fondsen voor aankoop moeten ver schaffen. En dat hoefde dan zeker geen "plat sponsorship" te zijn. "Ik heb nu een sponsor, die heeft 130.000 gulden toegezegd. In ruil daarvoor moet ik dan wel vijf schil derijen in de receptieruimte van zijn bedrijf hangen, maar die is be ter beveiligd dan mijn museum" Fuchs kon in die hulp van privé- personen toch niet echt geloven. Zij kunnen nooit, zoals de politiek dat in principe wél kan, blijvende steun garanderen. Als het slechter gaat met een bedrijf, moet het die steun laten vallen. Fuchs trok een parallel met de bourgeoisie uit de negentiende eeuw, die destijds behoefte had aan musea, concertzalen en theaters, plaatsen waar men zich kon amuse ren op niveau. Dat was een elite. Maar nu lag het anders. De belang stelling voor kunst was. onder in vloed van de sociaal-democratie, dan wel toegenomen, maar Fuchs vroeg zich af of dat nu wel zo'n waardevolle belangstelling was. In het verlengde van deze proble matiek kwamen de zogenaamde monsterexposities aan de orde. Fuchs vond dat niet per definitie een slechte zaak. "Maar als je dan wordt voortgeduwd langs zo'n 250 Renoirs, dan zeg je op het laatst toch: góh, dat is ook rosé'. Kunst, zo vindt hij, goede kunst, stijgt uit bo ven de tijd. Het is de hoogste vorm van hoop. Dat klinkt wat gewijd, maar Fuchs ziet het museum dan ook meer als een soort tempel, waar die ene bezoeker beseft dat hij "de enige mens ter wereld is die naar iets unieks staat te kijken". Na de pauze kwam Jan Hoet aan het woord over de Documenta '92, een manifestatie waarvan hij de or ganisatie voor zijn rekening neemt. Van die Documenta wil hij beslist geen illustratie van het tijdsge wricht maken. En ook zal hij niet al diegenen die niemand kent, bin nenhalen in Kassei. "Ik zie daar niet veel in: van alles wat bij elkaar, een grote hutspot, nee. Als je kijkt naar de laatste Documenta, dat is een in flatoir gebeuren geweest. Ik hoef niet alles te laten zien wat er ge maakt wordt, ik ben niet uit op een tijdsbeeld. Ik wil vanuit een passie werken, dat is mijn richtsnoer. Die kunst daar in Kassei moet gaan over dingen die je niet kunt beschrijven, dingen waar de mens geen woorden voor heeft. Ik was in Spanje en daar ontmoette ik een goede kunstenaar, een vriend van me. Ik heb hem mee genomen naar Brussel en we heb ben urenlang zitten praten over kunst en over de Documenta. Zo heb ik me voorbereid. De ideèen en passies die tijdens die gesprekken naar boven zijn gekomen, neem ik in mijn rugzak mee naar Kassei. Weet ge wat het is? Ge moet ver trekken van zéro". CEES VAN HOORE dieren die je ook niet echt aankij ken, en als ze je aankijken is het om te weten te komen, wanneer je je gaat bewegen. Ogen die, als je naar ze kijkt, gelijk weer weg zijn. Ik vind Chabot helemaal niet zo 'hu manistisch', zoals zo vaak beweerd door Joost van den Hooft wordt, het ligt helemaal niet zo 'open' bij hem. Het is hetzelfde met de manier waarop de verflagen over elkaar zijn aangebracht. Lagen kij ken tussen andere lagen door. Alles verbergt zich. Het is een heel eigen aardig, een heel subliem spel dat Chabot speelde". Vollemans citeert zichzelf: "Cha bot mag van alle schilders de meest menselijke zijn geweest, geen verf- oppervlak is dierlijker dan het zijne. Als het membraan van zijn schilde rijen aan dierehuid herinnert, dan moeten de ogen daarachter wel bij mensen horen. Geen wonder dat Chabot een weinig toeschietelijk kunstenaar is genoemd, dat zijn werkwijze aanstoot heeft gegeven en zelfs afstotelijk is gevonden, want de verf werkt als een hinder laag van waaruit we worden be spied. Zijn schilderijen beloeren ons, ze kijken heimelijk terug". "Verf', zegt Vollemans, "die zo ruig en vlokkig is als een soort rag, gesponnen door een spin, waarmee het licht speelt. En waar de ogen open komen lijkt het alsof er een an dere figuur achter zit. Het gezicht eromheen staat op als een rand, een rand van verf, het oog ligt een laag dieper. Daar zie je heel sterk dat maskerachtige. Zoals ook in de lach. Chabot heeft zich heel erg be zig gehouden met de fysionomie van de lach, een lach die je op de ge zichten van veel van zijn figuren ziet, maar ook een lach die er niet is, die zijn figuren opzetten, als een soort masker. Het is de combinatie van humor, het kwaadaardige ook en het loerende, waardoor zijn figu ren psychologisch moeilijk zijn vast te leggen, iets dubbelzinnigs krij gen, die mij fascineert in het werk van Chabot". Brutaal Vollemans: "Het is een enorme bru tale manier van verf opbrengen. Rechtstreeks uit de tube. Daardoor valt de kleur nooit samen met de kleurwaarde. Er is geen absolute kwaliteit van de kleur. Velen vin- Het gezien, schilderij van Chabot. den zijn kleuren te modderig. Cha bot maakt de kleur dood. Zegt men. Verschraald in de diepte, scherp in de hoogte. Zeker, hij schildert soms een heel schilderij dood, maar hij doet dat om één ding te laten zien, één iets een kans te geven: een oog van een koe bij voorbeeld". "Chabot", gaat hij verder, "valt er altijd buiten: in zijn expressie is hij te sentimenteel, in zijn kleuren niet logisch. Maar dat wordt altijd ge zegd in vergelijking met andere schilders. Ik kijk niet naar anderen, ik kijk naar Chabot. Waarom zijn zijn landschappen altijd huisje boompje-beestje en worden ze niet abstract, zoals bij De Kooning, ter wijl hij toch - zie zijn luchten, zijn wolkenmassa's - aan de abstractie raakt? Chabot blijft, zeg maar, scha ken met de oude stukken. De hori zon blijft gehandhaafd, de horizon die land en lucht scheidt, die het landschap verdubbelt, de lucht als landschap boven het land, twee landschappen die een duel met el kaar aangaan. Dat spel blijft Chabot spelen. Hij houdt zich aan zijn re gels van het spel. Daar is hij radicaal in. En daarom behoort hij tot onze grote schilders". Vollemans breekt een lans voor Chabot: "Ik vind het absoluut on juist schilders, componisten, noem maar op, te beoordelen vanuit een zogenaamde universele wet van de schoonheid. Het eisen van 'kwali teit' is een heel gevaarlijke tendens. Er zijn nu eenmaal kunstenaars - en daar vallen schilders als Soutine en Chabot onder - die zich met confor meren aan welke richting dan ook. Schilders die anders bezig zijn. Die niet gehoorzamen aan de wetten. Daarom ben ik het falikant on eens met mensen als Rudi Fuchs, die zeggen dat je nu de kwaliteit moet vastleggen voor de toekomst om zo te voorkomen dat ze er straks anders over gaan denken dan wij nu doen. Want dat schept maar verwar ring. Ik zeg: geef mij maar verwar ring. Laat kunstenaars de boel maar op losse schroeven zetten. Ik heb nooit begrepen waarom Chabot in de jaren zeventig uit Boymans ver dwenen is en ik vind het schandalig dat hij er nog steeds niet terug is. Goed, hij krijgt nu een tentoonstel linkje, maar hij behoort permanent tussen zijn tijdgenoten te hangen, dan kan hij ook het duel met hen aangaan. Je kunt niet duelleren als je als Chabot alleen tussen Chabot hangt". Chabot was een observator. Een verzamelaar van beelden. Volle mans: "Van zijn dokter heb ik ge hoord dat hij veel slapeloze nachten had. Omdat hij 's nachts schilderde. Niet dat hij dan met kwasten en pa let in de weer was, nee, hij maakte in zijn hoofd composities van beelden die hij in zich had opgenomen, com posities die hij dan de volgende dag meteen op doek zette. Veel schilde rijen heeft hij bij elkaar gedroomd. Hij schilderde bijna nooit naar de natuur, gebruikte ook geen model len, vertaalde slechts wat hij zag en hoorde. Chabot was een typische uit-het-hoofd-schilder". Leiden Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie Holtzhey Zoon. een 18e eeuwse penningfabriek, t/m 10/6 en 'Ge sneden Stenen', t/m dec '90; di. zb. 10-17 uur. zon- en feestd. 12-17 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie - Hooglandse Kerkgracht 17, 'Facetten van Kristal' (met speurtocht voor kinderen), t/m 18/3; ma t/m za 10-17 uur, zo 14-17 uur. Oude Sin- nst en cultuur 10-17 uur, zo Pijpenkabinet - Oude Vest 159a, 'Vorstelijke Piipen', vier eeuwen Oranjevorsten op pij pen verbeeld, t/m 6/5; zo 13-17 uur. Rijn 3. permanente c Leny Noyen, vr. ran 12-16 uur. Signaal, Studio voor Vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg 243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel: 146024. Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89. Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma-, rie Mersmans. verschillende technieken, el ke eerste zondag van de maand open. Galerie Liga Nieuw beelden - Pres. Stem- LAK-Galerie - Cleveringaplaats 1schilderij en en tekeningen van Els ter Horsten 'Kris tallisaties' (schilderijen en tekeningen) van Mark Heuymans, tot 16/3; ma t/m vr 10-22 Onderzoekcentrum Sturing en Samenle ving - Maresingel 3, Anne Bakker met een coliectie schilderijen vanuit het thema (ber glandschappen, t/m 12/4; geopend tijdens kantooruren. Koffie-eethuisie 'Piggelmee' - Jan Vossen- steeg 59. Wil Edelenbos' acrylverf en colla ges. t/m 31/3, ma t/m vr 9 30-20 uur. za 9.30 Galerie 'Coup d'Arl' - Nieuwe Rijn 27, expo sitie met thema 'De Mens', Marie Louise Dekkers. Fer Hakkaart. Ria Koot. Peler Moerkerk en Mels Sluyser, t/m 17/3; wo. vr I Wouters, t/m 29/3; Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, etsen, mo noprints en litho's van cursisten en leden, t/m 25/3, zo 13-16 uur, ma t/m do 19-21.30 Holiday Inn, Haagse Schouwweg 10. Anne- Marie van den Brink-Dekkers: aquarellen, t/m eind maart. Fotogalerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1 foto's van de franse fotografen Beauzee en Luyssen, t/m 29/3, ma t/m za 10-22 uur, zo 12-22 uur. Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8, 'Goden en Natuur in Inkt', Oude Japanse schilderingen in Leiden, vam 11/3 t/m 21/5; wo t/m zo 11-17 uur. Hoofddorp Openbare bibliotheek - Marktplein 88, foto tentoonstelling: 'Dames m Dada', met Nellie van Doesburg als sleutelfiguur, t/m 31/3; ma, do 14-17.30 uur en 18.30-21 uur, di, wo, 10-17 uur, vr,za, 10-13 uur. Leiderdorp Gemeentehuis - Statendaalder 1, tekenin gen, schilderijen en keramiek van Dimitris Xanthopoulos, t/m 15/3; ma t/m vr 9-17 uur en wo avond 18.30-20 uur. Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese- weg 55, olieverfschilderijen van Jo Janssen Jan Janssen, t/m 5/4; dag. 10-20 uur. Lisse Museum voor de Bollenstreek - Heereweg 1 15.30 u Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen', thema tentoonstelling: 'Wintersalon van Oost Europese kunste naars, een brug tussen Oost en West', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Voorschoten Galerie Mercedes Voorstraat 35b, Maya Wildevuur: schilderijen, acryl, gouache en aquarel, t/m 24/3; wo en do 13-17 uur, vr en za 11-17 uur. Ambachts- en Baljuwhuis - Voorstraat 12, 'Erkend Talent' Ivana Hendriks (aquarel len). Els Hoogeveen (grafiek). Eelkjen Kloos (beelden). Els Pak (grafiek) en Renée Steenbrink (schilderijen en beelden), t/m 11/3; t 4-17 li Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat, expositie van Galerie De Sluis/Wim Vromans. t/m 29/3; di 19-21 uur. wo 10-12 en 14-16 uur. do, za en zo 14-16 uur (kleur werkkamer groen/roze). Vereniging het Oude Raadhuis - Dorps straat 36, Anneke van Klaverwi|den met ke ramiek en Ton de Kruyf met composities in waterverf, t/m 29/3; wo, do. zo 14-16 uur. za 11-16 uur. Wassenaar Raadhuis 'De Paauw' - Raadhuislaan 22, 'Ik lier', Willem van Schijndel, olieverfschilderij- 1922-1988, t/m 11/3; c Klassiek Het pianoduo Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar treedt vanavond in de Kapelzaal van K&O Leiden op. Het tweetal zal compo sities vertolken van Schubert (Thema en Variaties op. 35), Mendelssohn (Midzomer- nachtsdroom), Faure (Dolly-suite), Debussy (Prelude a l'apres-midi dun faune) en Mil- haud (Le Boeuf sur Ie toit). Aanvang 20.15 uur) Het josquinkoor Utrecht o.l.v. Leo Meilink geeft morgenmiddag een concert in de Leid- se Pieterskerk. Het programma bestaat uit vocale muziek uit de renaissance, voorna melijk van de componist, naar wie het koor J, Josqum Desprez. Het gaat zo- i wereldlijke als geestelijke Uitgevoerd worden bezettingen. De twee wereldlijke werken, Douleur me bat en Deploration sur le mort d'Ockeghem worden gezongen in een be zetting zonder sopranen. Aanvang 15.00 Het Leonardo-trio verzorgt zondagmiddag een koffieconcert in het Wassenaarse raad huis De Paauw. Het trio bestaat uit Jaap Kooi (piano), Frank de Groot (viool) en Koen Schouten (cello). Er zullen werken worden uitgevoerd van Schumann, Mendelssohn en Beethoven. Aanvang 12.00 uur. Het Nederlands Gitaarduo musiceert maan dagavond in de Kapelzaal van K&O Leiden. Juun Voorhoeve en Enk Otte zullen compo- 20.15 uur. Eveneens bij K&O treedt woensdagavond de Nederlandse cellist Roeland Duijne op. Hij zal aan de piano worden begeleid door de Fransman Patrick Dechorgnat. Het duo Duijne-Dechorgnat voert composities uit van o.a. Schumann (Fantasiestücke), Fauré (Elegie), Prokovjev (Sonate op. 119) en Beethoven (Sonate nr. 2). Aanvang 20.15 The Canadian Chamber Ensemble concer teert dinsdagavond in de Leidse Stadsge hoorzaal. Het ensemble, dat uit zeventien musici bestaat, staat onder leiding van de dirigent Raffi Armenian. Als gast treedt op de bariton Daniël Lichti. Het programma vermeldt voor de pauze werken van Johann Strauss (Kaiserwalzer. in een bewerking van Arnold Schönberg), Anton von Webern (Concert op. 24 voor fluit, hobo, klarinet, hoorn, trompet, trombo ne. piano, viool en altviool) en Gustav Ma hler (Lieder eines fahrenden Gesellen, in een bewerking van Schönberg). Later op de avond zullen composities worden verklankt van Mozart (Divertimento nr. 11 in D, KV 251 voor hobo. twee hoorns en strijkkwintet) en Igor Stravinsky (l'Histoire du Soldat) Het ensemble doet Leiden aan in het kader van een Europese tournee. Wie voor dit me de door het Leidsch/Alphens Dagblad mo Missa De The Canadian Chamber Ensemble, dinsdagavond m de Leidse Stadsgehoorzaal. gelijk gemaakte concert in de Stadsgehoor zaal een kaartje (f 25,-) koopt, krijgt een cd met muziek van Mozart aangeboden. Toe- gansbewijzen voor dit concert zijn bij de kantoren van deze krant en bij K&O verkrijg baar. Aanvang 20.15 uur. Het wekelijkse lunchconcert bij K&O Leiden wordt donderdagmiddag verzorgd door Bri gitte Bovee en Natasja Douma, beiden stu derend aan het Haags Conservatorium. Er zullen composities ten gehore worden ge bracht van Bach, Chopin, Debussy en Siostakovitsj. Aanvang 12.45 uur. ry van Rijthoven 'Heb je dan tijgers in de Kongo?' zo 1115.00 uur. kindervoorstelling (vanaf 9 jaar): 'Verborgen en Verlaten', door Het Am- steltoneel. wo 14, do 15, 20.30 uur; Sjoerd Pleijsier Huub Stapel: 'De Emigranten'. Alphen aan den Rijn Parktheater za 10, 14.30 uur; musical voor de jeugd (7 t/m 12 jaar)- 'Kijk naar je eigen', van Hetty Heyting en Joop Stokkermans. Pop Katwijk n het kader van de tentoonstelling 'De |aren zestig, Actie, Kunst en Cultuur in Leiden' wordt er in het Museum de Lakenhal zon dagmiddag een concert gegeven met het Beatle-repertoire van die jaren. Een zeven mansformatie van de Streekmuziekschool heeft voor deze gelegenheid de Lennon- McCartney nummers ingestudeerd. Aan vang 15.00 uur, Oude Singel 28-32, Leiden. Op de zolder van het LVC treedt vanavond de groep 'Ask Doctor Ruth' op. Aanvang 23.00 uur, Breestraat 66, Leiden. Zaterdagavond staat het concert van de groep 'Sjako' op het programma. Aanvang 22.30 uur, Breestraat 66, Leiden. De popgroep 'Fatal Flowers' geeft donder dagavond een concert in het LVC. Aanvang 22.00 uur, Breestraat 66, Leiden. Tripodia za 10, 14.00 uur; voorstelling Circus Elle boog. za 10. 20.15 uur; 'Joop Visser Solo', met e gengemaakte liedjes. Leiderdorp Leiden Leidse Schouwburg vr 9. 20.15 uur; Liesbeth List: 'List Nu', za 10, 20.15 uur; engelstalige voorstelling: The Beggars Opera', door het Lamda-ge- zelschap uit Londen. di 13, 20.15 uur; engelstalige voorstelling: 'Educating Rita', door The Young Vic The- wo 11, 20.15 uur; 'Playmates', met Sylvia Millecam en Margot Keune. do 15, 20.15 uur, Jules Deelder: 'Kiezen of Deelder'. LAK-theater vr 9. za 10,20.30 uur; Frank Groothof Har- Muzenhof vr 9. 20.15 uur; '2x3 kwartier', van Harrie Jekkers, mmv Leon Smit (toetsen) en Chris Prins (basgitaar). Den Haag Appeltheater vr 9, za 10, wo 14, do 15, 20.15 uur; Toneel groep De Appel: 'Prins van Homburg'. AT&T Danstheater wo 14, do 15, 20.15 uur; Nederlands Dans Theater: 'Gamla Barn' en 'Over There' van Mats Ek. Diligentia vr 9. za 10, 20.15 uur; cabaretvoorstelling: 'Jool Hul', door Waardenberg De Jong. zo 1114.30 uur; Tokyo Kwartet met werken van Haydn, Janacek en Smetana. do 13, 12.45 uur; lunchtheater: 'Een glas water', met Elisabeth Andersen en Saskia Huybrechten. do 15,20.15 uur; Berliner Philharmcmsches Orkest: werken van Mozart, Hindemith en Schubert. Dr. Anton Philipszaal za 10. 20.15 uur; Het Concertgebouworkest olv Edo de Waart, mmv Jacques Zoon (viool), werken van Wagner, Mozart en Dvo- (foto pr) zo 11.14.15 uur. Het Schönberg Ensemble, mmv Slagwerkgroep Den Haag en het Ne derlands Kamerorkest olv Rembert de Leeuw, werken van Reich en Andriessen. Koninklijke Schouwburg vr 9, za 10, 20.15 uur, zo 1114.00 uur; To neelgroep Amsterdam: 'King Lear', ma 12, di 13,20.15 uur; 'Het Coctailuur', met Mary Dresselhuys en Ton Lensink, Marlous Fluitsma en Ramses Shaffy. wo 14, 20.15 uur; RO-Theater: 'Zomergas ten'. do 15. 20.15 uur; 'Onze Kreek', met Sjoukje Hooymaayer en André van den Heuvel. Nederlands Congresgebouw za 10,20.20 uur; tv-uitzendmg: Het Nationa le Songfestival. Amsterdam Carré dag. (beh. zo/ma), 20.15 uur; Paul van Vliet: 'Een gat in de lucht'. ma 12, 20.15 uur; Schönberg Ensemble olv Rembert de Leeuw, mmv Nederlands Ka merkoor en Slagwergroep De Haag, werken van Andriessen en Reich. Concertgebouw vr'9, 20.15 uur; concert Marimerskapel der Koninklijke Marine olv Gert Buitenhuis en de Koninklijke Militaire Kapel olv Pierre Kuij- pers. za 10. 15.00 uur; Radio Kamerorkest olv Graeme Jenkins, mmv Margaret Marshall (sopraan), werk van Lutoslawski, Mozart en Mendelssohn. za 10, 20.15 uur; St. Paul Chamber or chestra olv Christopher Hogwood, mmv John Kimura Parker (piano), werken van Diamonds, Beethoven. Wagner en Proko- zo 11, 14.15 uur; Koninklijk Concertge bouworkest olv Edo de Waart, mmv Jac ques Zoon (fluit), werk van Wagner, Mozart en Dvorék. di 13. 20.15 uur; concert VU-Orkest olv Daan Admiraal, werken van o.a. Bernstein en Gershwin. wo 14. 20.15 uur; José Carreras (tenor) en Vincenzo Scalera (piano) met liederen en aria's uit de Franse en Italiaanse Roman tiek. do 15. 20.15 uur; Koninklijk Concertge bouworkest olv Edo de Waart, mmv Anne- geer Stumphuis (sopraan), werken van Schönberg, Van Vlijmen en Dvorak. C.C. Amstelveen vr 9, 20.15 uur; 'De ballerina, een tijds beeld', met Alexandra Radius, Alan Land en Fred Berlips. a 10, 20.15 uur; 'Eeuwige jeugd', met Hen- Tour de Chant', van. Ivo de Wijs, Joop Stokkermans. do 15, 20.15 uur; Het Nationale Toneel: 'De Kersentuin', van Tsjechow, met Anne-Wil Blarikers, Peter Tuinman e.a. Muziektheater vr 9 (première), ma 12, wo 14,20.00 uur; De Nederlandse Opera: 'Hansel und Gretel'. van Engelbert Humperdinck, mmv Neder lands Philhermonisch orkest olv Kenneth Montgomery en Kinderkoor van Geert Grooteschool olv Carl Brainich. za 10, zo 11, 20.15 uur; Nederlands Dans Theater: 'Gamla Barn' en een nieuw ballet van Mats Ek. Nieuwe de la Martheater vr 9. za 10, 20.15 uur. zo 11. 14.00 uur; La Strada', met Heddy Lester. Helmert Wou denberg. Joost Prinsen e.a. ma 12, 20.15 uur; finale Amsterdams Klein kunst Festival, mmv Harrie Jekkers, di 13. wo 14. do 15. 20.15 uur; 'Een nacht ijs', met Peter Faber en Olga Zuiderhoek. Stadsschouwburg vr 9, za 10. 20.15 uur. zo 11, 14.00 uur; 'Er wordt gestrooid', met Jos Brink, Frank San ders, Lucie de Lange en Bas Groenenberg. ma 12 (première), di 13, 20.15 uur; 'Operat- ei Orpheus', met Gerrie van der Klei, Lieuwe Visser, Teo Joling e.a. do 15, 20.15 uur; Toneelgroep Amsterdam: 'King Lear', van Shakespeare, met Ton Lutz, Pierre Bokma, Marjon Brandsma e.a. Rotterdam De Doelen vr 9. 20.15 uur, Rotterdams Philharmonisch Orkest olv Eduardo Mata, mmv Heinrich Schiff (cello), werken van Beethoven, Saint SSens en Stravinsky vr 9, 23.30 uur; nachtproms. Asko Ensem ble olv David Porcelijn zo 1111.00 uur; The Dutch Swing College Band, jubileumconcert, zo 11. 20.15 uur, jazzconcert Eugen Ciece- di 13, wo 14, do 15. 20.15 uur; Rotterdams Philharmonisch Orkest olv Valerie Gergjev. mmv Ronald Brautigam (piano), werken van Mozart en Schumann. Luxor Theater vr 9, za 10,20.15 uur; Paul de Leeuw: 'Bes te Maatjes'. do 15, 20.15 uur; Tineke Schouten: wanwo- mensjow: Tien met een gniffel'. Rotterdamse Schouwburg vr 9, za 10, 20.15 uur; Het Nationale Ballet: 'Het Zwanenmeer', van Tsjaikovski. zo 11. 16.00 uur: familievoorstelling: 'Spra keloos'. van Mini Maxi. wo 14, 20.15 uur; De Rotterdamse Dans groep. Amanda Miller en nieuw ballet van Kathy Gosschalk. do 15. 20.15 uur; 'Zomergasten', door het RO-Theater, met Trudy Labij, Lou Landre, Allard van der Scheer e.a Theater Zuidplein zo 11, 20.15 uur; 'Mas Tango', door Tango orkest Color Tango olv Roberto Daniel Alva- Lester, Helmert Woudenberg en Joost Prin-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 25