Nieuw boek Alain- Fonmier ontdekt
VAN HARTE
WELKOM
Leids literatuur Festival op komst
Ernst en humor bij Biedermann
Chr. Vocaal Ensemble tart
tegenwerkende akoestiek
Ontwapenend amusement
IN DE BOEKENWEEK
VAN14T/M24MAART
BROODBUS
DONDERDAG 8 MAART 1990
PAGINA 25
Collectie brieven
Canniggelt geveild
AMSTERDAM (ANP) - Een col
lectie van drieendertig brieven van
wijlen Simon Carmiggelt aan G.K.
van het Reve is gisteren bij Van Ge-
ndt in Amsterdam voor 7.800 gul
den geveild. Koper is een particulie
re verzamelaar.
De zeven handgeschreven en zes
entwintig getypte brieven, die alle
zijn ondertekend, bevatten vaak
.kritiek' op eikaars werk. Ze dateren
uit de periode van 15 september
1970 tot 18 april 1972.
Een met de hand in spiegelschrift
geschreven zelfinterview van Van
het Reve uit circa 1968 bracht 4.080
gulden op. Dit interview handelt
over de betekenis van zijn werk, be
vat kritische kanttekeningen over
Harry Mulisch en Simon Vinken
oog en geeft enig inzicht in de zoge
noemde ReviStiese Seks. Het kwam
in het bezit van een Reve-verzame-
Vo,or de Biblia Latina, een in Bel
gië ontdekt dertiende-eeuws ma
nuscript, kon geen koper worden
gevonden. De bijbel moest onge
veer 80.000 gulden opbrengen, al
dus het veilinghuis.
Medewerldng Nooteboom, Van Dullemen, Springer en Rentes de Carvalho
Schrijfster Inez van
woensdag 21 maart i
Bibliotheek Merenwiji
ke Eggels.
LEIDEN De tweede editie van
het Leids Literatuurfestival begint
dit jaar op woensdag 14 maart. Na
het succes van vorig jaar hebben K
&0 Leiden en Burcht Literair, de
initiatiefnemers, besloten het Leids
Literatuur Festival jaarlijks te laten
terugkeren. Daarnaast wordt de or
ganisatie verbreed met de Biblio
theek Leiden en de boekhandels De
Kier, Kooyker en Zandvliet.
Op de openingsdag van het festi
val zijn in de Centrale Bibliotheek
van Leiden de films 'Keefman' van
Wouter van Leeuwen en 'De Blinde
Fotograaf van Adriaan Ditvoorst te
zien. 'Keefman' is gebaseerd op het
gelijknamige boek van de schrijver
Jan Arends. Het is een lange mono
loog waarin de figuur Keefman op
cynisch-humoristische wijze tekeer
gaat tegen de psychiatrie. 'De Blin
de Fotograaf van Adriaan van Dit
voorst is gemaakt naar een gelijkna
mig verhaal van W.F. Hermans. In
deze zwart-wit film gaat het om een
verslaggever die een interview wil
maken met een fotograaf die blind
is. De rolprent is een indirecte aan
klacht tegen onzorgvuldige journa
listiek. Aanvang van de filmvoor
stelling: 20.15 uur.
Een bekend gezicht op dit litera
tuurfestival is verteller Willem de
Ridder. Vorig jaar vertelde hij een
twee uur durend sprookje. Dit jaar
doet hij daar nog een schepje bo-
venop: op vrijdag 16 maart in de
Burchtsociëteit zal hij zo'n zes uur
lang vertellen uit '1001 Nacht'. De
avond begint om 20.15 uur.
De dag daarna, op zaterdag 17
maart, is het podium in de Burcht
sociëteit voor Leny van Schaik en
het Crisiskoor 'De Goot'. Zij zullen
een literaire samenzang brengen
met liederen over meisjes met wie
het slecht afloopt, over jongeman
nen die sterven op zee en over brute
moorden in boerendorpen. Aan
vang 20.15 uur.
De zondag is gereserveerd voor
de Leidse Zondagsdichters. In de
Kapelzaal van K O zullen om
14.30 uur dertig zondagsdichters uit
Leiden en omgeving hun gedichten
laten horen. Aanvang 14.30 uur.
De schrijfster Inez van Dullemen
staat op woensdag 21 maart in het
brandpunt van de belangstelling.
Hanneke Eggels van de Stichting
De Literaire Salon spreekt in de Bi
bliotheek Merenwijk met Van Dul
lemen over de verhalen die de
schrijfster heeft gemaakt naar aan
leiding van reizen door Frankrijk,
De Verenigde Staten en Mexico.
Aanvang 20.00 uur.
De literaire conversatie, zoals die
nu al enkele jaren in Leiden plaats
heeft, wordt ook tijdens dit Litera
tuurfestival niet vergeten. Hoogle
raar moderne Nederlandse letter
kunde, Ton Anbeek, zal op donder
dag 22 maart in De Burchtsociëteit
'Le Grand Meaubiess' wereld- bestseller
PARIJS (GPD) - Alain-Four
nier, toen 27 jaar, publiceerde in
1913 zijn eerste en enige roman,
die na zijn dood een wereld
bestseller werd. 'Le Grand Me-
aulnes' werd in zowat alle talen
van de wereld vertaald (in Ne
derland door Max Noord als
'Het grote avontuur'). En nu zijn
de schetsen uitgegeven van een
tweede roman, waaraan Alain-
Fournier werkte toen hij bij het
uitbreken van de Eerste We
reldoorlog werd opgeroepen en
al snel onder de eersten was die
viel. V©lgens de militaire rap
porten moet dat op 22 septem
ber 1914 zijn geweest, al werden
zijn stoffelijke resten nooit ge
vonden.
'Le Grand Meaulnes' was het ver
fhaal van twee jongens die in hun
pubertijd op een dorpsschool hun
'grote avontuur' beleven. Een van
hen - le Grand Meaulnes - ontmoet
op een geheimzinnig feest een be
toverend meisje op wie hij verliefd
wordt. Alain-Fournier beschrijft
dan hoe de twee jongens het meisje
proberen terug te vinden en daar
ook in slagen. Maar als 'le Grand
Meaulnes' dan ook nog kans ziet
met haar te trouwen, wordt hij be
sprongen door angst en slaat hij op
de vlucht: 'nieuwe avonturen tege
moet'. Het meisje sterft in het
kraambed.
In feite is het thema van 'Le
Grand Meaulnes' 'de onmacht van
de toen opgroeiende generatie een
evenwichtig antwoord te vinden op
de 'hoogste' -vorm van liefde, waar
van de 'puurheid' tegelijkertijd de
geliefde onbereikbaar maakt. Als
antwoord blijft een 'banalere'
sexuele relatie, die onderhouden
wordt met geliefden 'van lager
allooi' en die niet zelden worden
bloot gesteld aan daden van sadis
me en perversiteit.
'Le Grand Meaulnes' is dan ook
veel minder het sprookje van een
onbezorgd jongensleven, zoals wel
werd gedacht. Het is eigenlijk het
gruwelijke verhaal van geestelijke
dakloosheid en menselijke ontoe
reikendheid.
Na Alain-Fourniers vroege dood
kwam zijn literaire nalatenschap in
handen van zijn zuster Isabelle Ri
viere die daar als een cerberus over
waakte. Deze rol werd na haar dood
overgenomen door haar neef, de nu
bijna 70-jarige Alain Riviere. Hij
was het ook die toestemming gaf
aan een Italiaanse vrouwelijke lite
ratuurhistoricus om Alain-Four-
niers vaag gebleven schetsen voor
'Colombe Blanchet' aan een weten
schappelijk onderzoek te onderwer
pen.
Dit onderzoek leidde tot zulke
veelbelovende resultaten, dat Ga-
briella Manca - met de zegen van
Alain Riviere - deze aanzet tot een
roman uitgaf. Toch beslaat die nog
niet een-derde van het boek, dat
voor het grootste deel in beslag ge
nomen wordt door een indrukwek
kende verantwoording en een nut
tig notenwerk.
'Colombe Blanchet' werd geen
tweede roman. De schetsen geven
aan dat Alain-Fournier opnieuw het
thema van de pure liefde had opge
nomen. Colombe (duif) is een meis
je dat tegen de 'banaliteit' niet op
kan van de liefde die haar minnaar
haar in al zijn goedbedoelde harts
tocht geven wil. Ze besluit dan ook
in een klooster te gaan. De minnaar
trouwt met haar zuster.
De' persoon van Alain-Fournier
was in september '89 in een lang ar
tikel in de 'Figaro Litteraire' in ops
praak gebracht. Een journalist van
het blad publiceerde tenslotte het
resultaat van een onderzoek dat al
vijftien jaar lang achter de scher
men bekend was en waarvan de
conclusie luidde dat luitenant
Alain-Fournier met zijn kapitein en
een onderluitenant door de Duit
sers aan het front was gefusilleerd,
nadat ze met zijn drieën op een
Duitse ambulance geschoten zou
den hebben.
Alain-Fourniers neef Alain Rivie-
'De Daken' van Van Gogh te koop
PARIJS (ANP) - Veilingmeester
Jean Louis Picard van l'Hotel
Drouot Montaigne in Parijs ver
koopt op 20 maart het schilderij 'De
Daken' van Vicent van Gogh. Het is
een bekend maar minder gerepro
duceerd werk, een gouache-aquarel
dat in 1882 in Den Haag is gemaakt.
Er is grote belangstelling voor het
kunstvoorwerp, ook uit Nederland.
Maitre Picard schat de opbrengt op
20 tot 25 miljoen frank (rond 7,5 mil
joen gulden).
Het schilderij is 39 bij 56,5 centi
meter groot. Het stuk komt uit de
collectie Georges Renand. IJet was
ook in 1987 aangeboden, om te wor
den geveild. De Van Gogh moest
worden teruggenomen toen de
Franse staat zich als gegadigde had
opgeworpen. De volgende onder
handelingen konden niet tot een
goed einde worden gebracht:
Frankrijk vond het kunstwerk uit
eindelijk te duur.
Van Gogh-kenner Van der Wolk
van het Rijksmuseum Kröller-Mül-
ler wist tot voor kort niet beter of
het kunstwerk was bij die vorige
veiling in Parijs wel van particuliere
in publieke handen overgegaan.
Het was de bedoeling dat het werd
in het Museum
Quai d'Orsay dat het in bewaring
zou geven aan het prentenkabinet
van het Louvre.
Van der Wolk deelde nog mee dat
het schilderij een paar keer in ons
land is geveild, maar nooit in een
grote collectie werd opgenomen. In
1925 werd het in Amsterdam open
lijk aangeboden en naar Berlijn ver-
.kocht. Ongeveer tien jaar later was
het in Parijs.
'De Daken' maakte Van Gogh in
Den Haag, waar hij aan de aan de
Schenkweg, toen bijna het platte
land, woonde en werkte. Hij legde
het tafereel vast dat hij op een zo
merdag 'smorgens vroeg vanuit het
dakraam van zijn werkplaats zag:
de opslag van een timmermans
werkplaats, velden en gebouwen
van industrieën.
In een brief aan zijn broer Theo
schreef Van Gogh dat op de voor
grond de rode dakpannen een con
trast vormen met het zachte groen
van de weilanden, rechts de tim
merwerf met de dondere tinten van
opgehoopte aarde en vochtige plan
ken. Als eerste teken van leven is
een arbeider afgebeeld die de werf
oploopt. Ook is vlucht witte duiven
te zien boven rokende schoorstenen
in den grijze hemel.
Concert van het Voorschotens Chr. Vocaal
Ensemble, dirigent Stephen Kavelaar, met
o.m. het Requim van Fauré; m.m.v. Marijke
Nieuwenweg - sopraan, Franciska Dukel -
mezzosopraan, Frank Fritschy - tenor, Jan
Heye - bas, Tijn van Eijk - orgel, en het
Randstedelijk Begeleidings Orkest. Ge-
Voorschoten.
s Moeder Godskerk in
VOORSCHOTEN - De gortdroge
akoestiek in de Moeder Godskerk
kon niet verhinderen dat het con
cert, uitgevoerd door het Voor
schotens Chr. Vocaal Ensemble
o.l.v. Stephen Kavelaar, een in
drukwekkend en doorslaand suc
ces werd. Had het koor evenals de
solisten in de Missa Brevis in D
van Mozart nog moeite om over
tuigend over te komen, in de twee
volende werken, de 'Canticum Si-
meonis' (1958) van H. Barbe en
het 'Requiem' van Fauré tartten'
de zangers de tegenwerkende
akoestiek en maakten zij van de
nood een deugd.
Toch was ook in de eerste mis
de kwaliteit, de inzet, inspiratie
en interpretatie van Kavelaar al
duidelijk omlijnd. Bijna geen
koor durft zelfbewust en vol in te
zetten, maar zo niet bij het V.C-
.V.E. Bij het allereerste 'Kyrië
eleison' reeds 'stond' de toon per
fect en intens. Alle delen behiel
den de vaart en het elan waarmee
was begonnen. Jammer genoeg
golfden de melodieën niet de
kerk in, maar bleven ze steken
rondom koor en orkest. Ook de
solisten hadden hier duidelijk
last van: de vier stemmen bléven
op zich zelf en versmolten niet tot
een warme saamhorigheid.
In het magistrale maar sobere
'Canticum Simeonis' van Helmut
Barbe leverde de droge ruimte
louter voordeel op. De mysterieu
ze verstilde dissonanten, die
waakzaam maar vanzelfsprekend
oplosten, móchten nu als een de
ken blijven hangen, rondom de
uitvoerenden. Atonaal maar vol
harmonie sponnen koor en orkest
hun partijen uit. Met de celesta
als een druppelende fontein, on
dersteund door de contrabas en
eigenzinnig gedragen door het or
gel, werd aan het koraal een sere
ne en verzadigde sfeer gegeven.
De tenor had hier de voortrek
kersrol; helder, zonder enig vibre
ren of'vertoon' zong hij zijn partij
tot het uitstervende 'pace' toe.
Ook het Requiem van Fauré
leed nauwelijks onder de akoe-
tiek, het mankement werd een
bijkomstighteid. Ronduit schitte
rend en gewetensvol werd er ge
zongen met een veelzeggend ly
riek, gesteund door een absoluut
geïnspireerd Randstedelijk Bege
leidingsorkest. Zo wisselden
hartstochtelijk 'koper' zich af met
romantisch zwevende strijkers.
Het 'Pie Jesu' werd heel introvert
en ijl vertolkt door de sopraan
Marijke Nieuwenweg. Hoewel de
bas Jan Heye verzorgd en helder
zijn belangrijke partij zong, zoals
'In die illa tremenda', draagt zijn
stem te weinig ver en mist de
klank de ware warmte en diep
gang.
Onder de voortreffelijke lei
ding van Kavelaar, die zijn schare
tot grote hoogte bracht, was het in
deze kerkruimte als werden wij
'ontvangen door een koor der en
gelen', gelijk de laatste strofe uit
het 'In paradisum'.
LIDY VAN DER SPEK
'Biedermann en de brandstichters' van Max
Frisch door de toneelgroep van Christelijk
Lyceum Dr, W.A. Visser 't Hooft. Met: Rob
bert Hilgeman, Bianca Stokman, Maartje
Schoorl, Michel van Leeni
gaard en anderen. Regie/bewerkii
LEIDEN - Twee brandstichters
verblijven bij heer Biedermann
op zolder. Van meet af aan staat
de catastrofale afloop hiervan
vast. Biedermann weigert achter
het naderende onheil te onder
kennen. Het parabelachtige stuk
demonstreert voortdurend dat er
een kloof gaapt tussen wat men
zegt en wat men (niet!) doet. Bie
dermann probeert daarbij een be
paalde schijn van redelijkheid op
te houden. De twee brandstich
ters doen alsof ze hem serieus ne
men, vleien hem daarmee, bezet
ten aldus zijn huis en beletten
Biedermann om zich uit zijn rol
terug te trekken.
Het stuk stevent recht-toe-
recht-aan op het einde af, en in de
versie van de toneelgroep van
Visser 't Hooft wordt dit door een
rap speltempo en door afwezig
heid van een koffiepauze nog
eens onderstreept. Het is een
voorstelling die zonder poespas
de uiterste consequentie van een
bepaald gedrag toont. Zelfs tij
dens de maaltijd (om hen te paai
en heeft Biedermann de brand
stichters voor het diner uitgeno
digd) wordt er niet uitgepakt;
men speelt de scène bijna in gesti
leerde vorm.
Het personage Biedermann
staat model voor een bepaalde ge
dragswijze tegenover onmisken
baar aanwezig gevaar. Dientenge-
volgde1 wordt hier geen poging
ondernomen om van Bieder
mann een mens van vlees en
bloed te maken. Alle rollen wor
den bewust schetsmatig inge
vuld. Uitgaande van die keuze is
het geen gemakkelijke opgave
om de spanningsboog vast te hou
den. Ook zou je al er snel in kod
digheid kunnen vervallen, wat
ten koste van de inhoud van het
stuk zou gaan. De leerlingen van
het Visser 't Hooft hebben hun rol
echter geloofwaardig uitgewerkt
en een goed evenwicht tussen be
oogde ernst en humor gevonden.
Misschien hadden de optre
dens van het Koor van Brand
weerlieden een nog iets promi
nentere plaats kunnen innemen.
De commentaarfunctie van dqze
waarschuwende buitenstaanders
is hier immers van groot belang.
Tenslotte staat alles in lichter
laaie - toneeltechnisch een moei
lijk uitvoerbaar gegeven. Hier
voor heeft de regie een uiterst
simpele maar wel zo doeltreffen
de oplossing gevonden. Helaas is
het slotwoord van het koor ge
schrapt en tevens is het jammer
dat de persoon van de intellectu
eel die ook op Biedermanns zol
der blijkt te huizen, eveneens is
weggelaten: het had de voorstel
ling van dit stuk nog iets ingewik
kelder gemaakt.
WIJNAND ZEILSTRA
een gesprek voeren met reisschrij-
ver Cees Nooteboom. Onderwer
pen: Nootebooms lange periode
van zwijgen als romancier en de
ontvangst van zijn werk door de li
teraire kritiek in binnen- en buiten
land. De avond begint om 20.15 uur.
Zij die graag handtekeningen van
schrijvers verzamelen, komen ook
aan hun trek op dit Leids Litera
tuurfestival. Schrijver J. Rentes de
Carvalho signeert bij boekhandel
Kooyker in de Breestraat op zater
dag 17 maart van 15.00-17.00 uur. De
donderdag daarop, op 22 maart, sig
neert bij dezelfde boekhandel
schrijfster Hermine de Graaf haar
nieuwste boek 'Stella Klein'. Ook
auteur Jan Siebelink is daar dan
aanwezig om zijn werk te signeren.
F. Springer, de auteur van 'Sterre-
meer', het landelijke boekenweek
geschenk, is op zaterdag 24 maart
van 11.00-12.00 uur aanwezig in
boekhandel Kooyker.
Schrijver Cees Nooteboom, op don
derdag 22 maart in gesprek met Ton
Anbeek, hoogleraar Moderne Neder
landse Letterkunde. Plaats van
handeling de Burchtsociëteit. (foto
ANP)
re, die toestemming gaf tot de Itali
aanse studie over 'Colombe Blan
chet' verzet zich met alle denkbare
argumenten tegen de versie van de
fusillade. Zijn argumenten maken
echter een niet al te overtuigende
indruk. Mocht Alain-Fournier,
waarschijnlijk in opdracht van zijn
dolgedraaide kapitein en onder
ferm protest, toch op een Duitse
ambulance geschoten zou hebben,
dan betekent dit in de ogen van ou
dere Fransen een smet op het bla
zoen van het Franse leger. Dat was
toen in een bijna heilige oorlog te
gen de 'boches' gewikkeld.
Het zou ook een smet zijn op de
naam van de auteur Alain-Fournier,
die roem verwierf omdat men zijn
'Grand Meaulnes' als het toonbeeld
van een 'pure' roman ervaren had.
Evenzeer als 'Colombe Blanchet' is
'Le Grand Meaulnes' allerminst een
oefening in puurheid en veel meer
de in dikke watten gewikkelde
noodkreet van een puber, die met
zijn nieuwe gevoelens geen raad
weet.
Jasper de Moor
weer thuis
DEN HAAG (ANP) - De acteur
Jasper de Moor is begin deze week
na een verblijf van twee weken in
een gevangenis bij de Indiase stad
Goa teruggekeerd in Nederland.
De Moor was aangehouden op
verdenking van illegaal verblijf. Hij
maakte een rondreis door India. Tij
dens de reis werden al zijn papieren
gestolen. De acteur riep de hulp in
van Buitenlandse Zaken, maar dat
kon niet verhinderen dat hij werd
opgepakt.
Het Nederlandse consulaat in
Bombay heeft in overleg met de fa
milie van De Moor gezorgd voor een
nieuw paspoort, een uitreisvisum,
een ticket en de noodzakelijke fi-
'Lieve Mensen' in LAK-Theater
'Lieve Mensen' van Peter Handke door
Stichting Wereld Premières. Toneelbeeld
en regie: Harrie Hageman. Gezien in het
LAK Theater op 7 maart. Herhaling: 8 maart.
LEIDEN 'Publikumsbe-
schimpfung' noemde Handke het
'toneelstuk', waarmee hij aan het
einde van de jaren zestig de voor
pagina's haalde. Zijn aaneenscha
keling van teksten die samen nau
welijks een half uur duurden en
waarin iedere handeling ontbrak,
had als enige doel vastgeroeste to
neelconventies onderuit te halen
en het publiek flink wakker te
schudden. Zijn spelers stonden
vooraan het toneel, richtten zich
rechtstreeks tot de toeschouwers
en hanteerden daarbij een tot dan
toe op het toneel ongebruikelijke
vocabulaire. Na inleidende tek
sten die het onnatuurlijke van het
toneelgebeuren aan de kaak stel
den, eindigde zijn stuk namelijk
in een regelrechte scheldkanon
nade aan het adres van die toe
schouwers.
Aan het werkelijke effect kon
men ook toen al twijfelen. Na de
eerste voorstelling wist iedereen
immers wat hem te wachten
stond (de titel verhulde dat trou
wens niet) en kwamen de bezoe
kers dus in toenemende mate 'om
dat eens mee te maken'. Van een
werkelijk schokken was geen
sprake meer, of het zou moeten
liggen in het feit dat het voor me
nigeen toch een vreemde gewaar
wording bleef in het theater
rechtstreeks aangesproken (en
uitgescholden) te worden. Het
merendeel van het publiek onder
ging het ook toen echter al als
amusement, hield zich keurig stil
en klapte na afloop beleefd.
Bijna een kwart eeuw later
deed Harrie Hageman bij de
Stichting Wereld Premières met
deze nu veel minder schokkende
tekst precies datgene waartegen
Handke zich afzette: hij maakte er
onschuldig theatraal vertier van.
Het licht in de zaal blijft nog
steeds aan (althans meestal),
maar de spelers staan niet meer
constant op een rijtje bij een (af
wezig) voetlicht. Zij spelen met
Handke hun eigen spel, kennelijk
op basis van improvisaties op tek
sten variërend en ondertussen
touwtje springend, een striptease
opvoerend of gemoedelijk rond
een tafel keuvelend. Slechts bij
vlagen is daarbij iets van de oude
sfeer te proeven, vooral tijdens de
feitelijke scheldpartij aan het slot,
als de zeven spelers zich recht
streeks met verbaal geweld tot
het publiek richten.
Wat indertijd bedoeld was als
een klap in het gezicht, is nu vro
lijk amusement, maar gelukkig
ook amusant genoeg om eens
mee te maken. Niet alle oplossin
gen zijn even geslaagd, maar aan
humor ontbreekt het niet en het
merendeel van de medespelen
den blijkt over een ontwapenen
de presentatie te beschikken. Op
die manier worden uitgescholden
ligt in het verlengde van een be
zoek bij mooi weer aan 'De be
driegertjes' bij Arnhem. Je weet
datje een paar spetters kunt oplo
pen, maar die drogen wel op en je
hebt het er voor over, zeker in ge
zelschap van iemand die de grap
nog niet kent.
PAUL KORENHOF
Prijs voor Monumentenwacht
Chabot in Boymans
ROTTERDAM (ANP) - In het Rot
terdamse museum Boymans- Van
Beuningen worden zaterdag 11
maart twee nieuwe tentoonstellin
gen geopend, waarvan de belang
rijkste gewijd is aan de Rotterdam
se schilder en beeldhouwer Hen
drik Chabot 1894 - 1949
Chabot is een van Rotterdams be
kendste kunstenaars uit de periode
tussen de twee wereldoorlogen. Na
de Tweede Wereldoorlog verwierf
zijn werk vooral bekendheid door
de thematiek van zijn oorlogsschil
derijen. Het schilderij 'De brand
van Rotterdam' uit 1940, dat ge
woonlijk in het Rotterdamse stad
huis hangt, maakt dan ook deel uit
van de expositie.
Chabot geldt als een van Neder
lands belangrijke expressionisten.
Met een expressieve en robuuste
stijl gaf hij vorm aan thema's als:
het gezin, arbeiders, boeren en tuin
ders en later oorlogsslachtoffers,
vluchtelingen en verzetsstrijders.
De tentoonstelling is te zien tot en
met 22 april.
AMSTERDAM (ANP) - De Prins
Bernhard Fonds Monumenten Prijs
van dit jaar is toegekend aan de Mo
numentenwacht Nederland. Aan de
prijs is een bedrag van 100.000 gul
den verbonden.
De Monumentenwacht ontvangt
de prijs onder meer omdat deze
"particuliere, landelijk werkende
organisatie activiteiten ontplooit
die monumentenbezitters bewuster
maakt van hun verantwoordelijk
heid voor het behoud van hun ei
gendom. Door het stimuleren van
het onderhoud van de monumenten
draagt men in belangrijke mate bij
aan het behoud van het Nederland
se culturele erfgoed", aldus de be
kendmaking van het ronds.
De Stichting Federatie Monu
mentenwacht Nederland is in 1983
opgericht en coördineert en onder
steunt het werk van 30 landelijk
werkende teams van elk twee mo
numentenwachters. De teams in
specteren monumenten en rappor
teren over gebreken en geven daar
naast algemene voorlichting aan ei
genaren.
De prijs werd in voorgaande jaren
onder meer toegekend aan de Vere
niging Hendrik de Keyser (1988) en
A. van Grevenstein van het Restau
ratie-atelier Limburg (1989).
Maritieme veiling
De eerste maritieme veiling in Ne
derland, bij Gijselman in Amster
dam, heeft in totaal 425.000 gulden
opgebraéht.
Naast schilderijen kwamen ook
een collectie scheepsmeubilair,
nautische objecten, antieke
scheepsmodellen alsmede een ver
zameling wetenschappelijke instru
menten onder de veilinghamer. Tot
de kopers behoorden diverse mu-
ADVERTENTIE
Bibliotheek DEKKER
Leiden ...uw Libris boekhandel
'N UNIEKE COMBINATIE
ARNHEM - Popzanger en kunstenaar Herman Brood gaat volgende week
een stadsbus van het Arnhemse Gemeente Vervoerbedrijf beschilderen. De
42-jarige Brood zal de bus voorzien van een kinder-science fiction-ontwerp,
waarschijnlijk een vliegtuig in felle kleuren.
Op initiatief van wethouder Van Meurs heeft de gemeente Arnhem Her
man Brood gevraagd de busschildering te maken, "omdat", aldus Van
Meurs"Brood destijds in Arnhem een opleiding heeft gevolgd aan de
kunstacademie. En die opleiding heeft hij niet kunnen voltooien omdat de
directie hem de laan heeft uitgestuurd. Maar hij heeft zich in de loop der ja
ren toch aardig ontwikkeld als kunstenaar. Vandaar dat het ons leuk leek
om juist hem de bus te laten beschilderen".
Brood zal bij het karwei geassisteerd worden door een aantal studenten
van de Kunstacademie in Arnhem. Over die hulp zegt hij: Doe maar vier
vrouwen, die samen niet ouder zijn dan zestig jaar". De schilder bedrijft
'action paiting', dat wil zeggen dat het publiek Brood bezig mag zien.
Het karwei kost de gemeente 30.000 gulden. Daarvan krijgt Brood alvast
500 gulden 'handgeld'Hij zal vooral met spuitbussen werken en de kleuren
groen en bruin zeker niet gebndken. In het najaar wordt er in New York
een expositie van het werk van Brood geopend. (foto pr>