'Het tuig zit aan de top' PODIUMBLIK 'Formeel is Stelling er niet meer' Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN Een stuk over aids onder hetero's en een voorstelling gebaseerd op 'Publikumsbeschimpfung', het eerste stuk van Peter Handke, deze week in het LAK-theater, bekende na men als Pleuni Touw en Hugo Metsers (naast die van John Kraaykamp, Simone Rooskens en Pieter Lutz) in de Leidse Schouwburg. Het theater aan de Oude Vest biedt bovendien twee En gelstalige voorstellingen en een reprise van het solopro gramma (Liesbeth) List Nu. Virginia Woolf 'Wie is bang voor Virginia Woolf?' kan zonder enig bezwaar tot de klassiekers van de na-oorlogse Amerikaanse toneelliteratuur worden gerekend. Het stuk heeft destijds in ons land bekendheid gekregen door het onvergetelijke spel van Han Bentz v.d. Berg en Ank v.d. Moer, beiden reeds vele jaren geleden overleden. Op on navolgbare wijze gaven zij ge stalte aan de karakters van Geor ge en Martha, een kinderloos in tellectueel echtpaar, dat elkaar op een met drank overgoten avondje door middel van bizarre woord spelletjes tot op het bót uitkleedt. Als George in zijn vernederingen zo ver gaat dat hij het bestaan van Martha's denkbeeldige kind ontkent, doorbreekt hij hij de al lerlaatste code die hen samen houdt. Hier bereikt Albees stuk een huiveringwekkende climax. In hoeverre Pleuni Touw en Hugo Metsers er in slagen om van de zo veelste versie van Wie is bang The Beggars Opera. voor Virginia Woolf een succes te maken, men moet er vanavond voor naar de Leidse Schouwburg om daar achter te komen. Zondagskinderen 'John Kraaykamp schittert'. Deze kop stond boven de lovende recen sie van 'Zondagskinderen', die enkele weken in deze kolommen stond afgedrukt. De voorstelling wordt op woensdag- en donder dagavond herhaald in de Leidse Schouwburg. 'Kraaykamp eist al le aandacht op voor zijn rijk ge schakeerde spel en ook de rest van de 'cast' verdient een compliment voor de manier waarop zij weer werk bieden aan de vertolker van- de hoofdrol't aldus de recensent. Het stuk van Bob Larbey (oor spronkelijke titel: 'A month of Sundays') gaat over twee oude mensen in een bejaardentehuis, wier leven door grote monotonie wordt getekend. De twee wisselen wederwaardigheden uit over me debewoners en delen eikaars ang sten: de één is bang incontinent te worden de ander vreest de demen- tie. Kraay's tegenspeler, is in dit geval Pieter Lutz, de rol van ver pleegster wordt gespeeld door Si mone Rooskens. in de Leidse Schouwburg. Liesbeth List De jongste theatershow van Lies beth List is nog steeds goed voor volle zalen. De voorstelling 'List Nu', geregisseerd door Wllem Nij- holt, krijgt daarom vrijdagavond een herhaling in het theater aan de Oude Vest. De formule is be kend:, een afwisselend program ma van poëtische chansons en ca bareteske liedjes afgewisseld door gesproken teksten. Nummers als 'Door diepe dalen', 'Te hooi en te gras' en "t Is Over' zijn inmiddels ook al door radio en tv) bij een breed publiek bekend geworden. Beggar's Opera Het Engelse Lamda (The London Academy of Music and Dramatic Art) komt zaterdagavond naar de Leidse Schouwburg met 'The Beggars Opera', een muzikaal theaterspektakel van John Gay. Het gezelschap doet Leiden aan in het kader van een uitgebreide tournee door Nederland en België. 'The Beggar's Opera', die model stond voor Brechts 'Der Dreigro- schenoper', is nog steeds één van- de bekendste en meest gespeelde stukken in het in het Engelse thea ter. John Gay hekelt in zijn schil dering van het 'milieu' van het Londen van het begin van de achttiende eeuw de handel en wandel van de hogere kringen. Hij laat de laksheid en de corrup tie zien van de maatschappij in het algemeen en van de autoritei ten in het bijzonder. 'The Beggar's Opera' is tevens een satire op de muzikale praktijk van die tijd, waarin de (Italiaan se) opera uiterst populair was. Gay stelt daarin de aristocrati sche pretenties, de ongeloofwaar dige wendingen van de verhaal lijn en de onverstaanbaarheid van de teksten aan de kaak. In zijn eigen 'opera' stelt Gay daar l>oiJidaire muziek uit het Londen van 1727 tegenover: directe en verstaanbare volkswijsjes en songs op muziek van Purcell en Handel, die de muzikanten zelf konden arrangeren. Educating Rita Een Engelstalige voorstelling ook op dinsdagavond 13 februari in het theater aan de Oude Vest. The Young Vic Theatre voert daar dan Wlly Rüssells 'Educating Ri ta' op, een stuk, dat mede door de filmversie er van grote bekend heid heeft gekregen. Rita, een kapster uit Liverpool, wil ontsnappen aan de dagelijkse sleur en besluit literatuur te gaan studeren aan de Open Universi teit. Haar docent is Frank, een mislukt dichter, die ,de fles met drank achter zijn boeken heeft verstopt. De Nederlandse versie van 'Educating Rita', waarin het thema leerling-leraar op onder houdende wijze wordt uitge werkt, is twee seizoenen geleden, onder regie van schouwburgdi recteur Frans Boelen, in Leiden te zien geweest. Zij die de voorstel ling van toen tyebben gezien en ge ïnteresseerd zijn in de prestaties van het Engelse duo zullen de ver gelijking onvermijdelijk trekken. Lieve mensen 'Lieve mensen' is een theatervoor stelling, gebaseerd op Peter Handkes eerste toneelstuk. 'Publi kumsbeschimpfung' dus. In deja- Lieve mensen, woensdag- en i ter. ren zestig had het stuk nauwelijks een andere functie dan controver sieel te zijn. Het bestond uit taal zonder handeling. Het publiek werd aangesproken, toege schreeuwd, uitgescholden, kortom actief bij het theater betrokken. De illusie werd doorbroken. Vijfentwintig jaar later zijn de tomaten eens zo duur geworden en achtte Harrie Hageman (van de Stichting Wereld Premières) de tijd rijp om zich nog eens over Handkes eersteling te buigen. De titel werd veranderd in 'Lieve mensen', de vervreemding kreeg in een andere vorm opnieuw ge stalte. Hageman heeft aan het stuk handelingen toegevoegd, die volgens de programmatoelichting de tekst aanscherpen de prikkels van toen opnieuw opwekken. 'Lie- nderdagavond in het LAK-thea- (foto pr) ve mensen' is op woensdag- en donderdagavond in het LAK-the- ater te zien. Tijgers in Kongo Aids. Daarover gaat de voorstel ling 'Heb je dan tijgers in de Kon go?', die vrijdag- en zaterdag avond door Frank Groothof en Harry van Rijthoven' in het LAK- theater wordt gespeeld. Hoofdper sonen in dit stuk zijn een schrijver en ee'ri leraar, die op tijgerjacht is geweest in de Kongo. Beiden heb ben de opdracht aangenomen een ernstige komedie te schrijven. Het wordt een serieus stuk over angst. Angst voor aids bijvoorbeeld. Aids onder hetero's wel te ver staan,-want aids onder homo's is naar de mening van de leraar een te groot cliché. De schrijver 'stelt voor het wat persoonlijker te ma ken en verzint iets wat op de le raar slaat. De schrijver fanta seert door en de fantasie wordt werkelijkheid. Ook het leven van de schrijver wordt er bij betrok ken. Hoe vertelt de drager van van het virus het zijn gezin, zijn collega's? Harry van Rijtoven: 'De vorm van het stuk is heel inge nieus, hoewel er een aantal val-' kuilen in zitten. Voor die twee mannen komt de problematiek heel dichtbij, terwijl er toch een zekere afstand bestaat, want de mannen hebben niet echt aids'. Een voorlichtinsgdrama met ko mische momenten, zo wordt in het kort het stuk omschreven. Harrie Jekkers Zangers-gitarist Harrie Jekkrs, destijds oprichter van Het Kien Orkest, terkt met zijn theaterpro gramma stad en land af. Hij doet vrijdagavond, begeleid door twee voormalige leden van genoemd orkest, de Leiderdorpse Muzenhof aan. Het programma bestaat voornamelijk it liedjes, dié aan één worden geregen door een ver haal, waarin Jekkers vertelt oover zichzelf en over wat hij van de wereld vindt. Thema's zijn o.m. ouders en relatie, leven, dood en eenzaamheid. Cabaretduo Het cabaretduo Lebbis en Jansen komt zaterdagavond naar het centrum 't Groot Proffijt' in Oegstgeest. Het tweetal, dat vorig jaar het Leids Cabaretfestival won, brengt zijn eerstq avondvul lende programma 'Pas op de hond'. Onderwerpen als milieu en politiek komen aan de orde. Biedermann Leerlingen van de Visser 't Hooft- scholengemeenschap geven deze week vier voorstellingen van 'Bie dermann en de brandstichters' van de Zwitserse auteur Max Frisch. De voorstellingen worden gegeven op 7, 8, 9 en 10 maart in de aula van het scoolgebouw aan de Kagerstraat. Het tragi-komi- sche stuk wordt gespeeld door twaalf leerlingen uit de hogere klassen. De regie is in handen van leraar Nederlands, Jos Nijhof. Joop Visser, 'chroniqeur van politieke ontsporingen' "Heb je wel eens linkse mensen om zien gaan met idealen?" Deze vraag, liefelijk begeleid op akoestische gitaar, zingt Joop Visser op zijn nieuwste cd, Voor de zieken en zeevarenden. De vraag doet het ergste vrezen en Joop Visser zou Joop Visser niet zijn wanneer het mée zou vallen met die idealen. Als een muzikale chroniqueur voorziet hij de politieke ontsporingen in Nederland van tekst en muziek. Op 10 maart treedt hij op in Tripodia in Katwijk, een paar dagen later op het Boekenbal. Henriëtte Bonarius sprak met hem. AMSTERDAM - Hij komt op, enigszins sloffend, lichtgele slipover, ribfluwelen broek, gitaar in de hand, en neemt plaats op de kruk. Twee palmen vormen het de cor. Naast zich op tafel posteert hij een reiswekker: een uur gaat het op treden duren. "Ik word geacht een klein publiek te hebben", zegt Joop yisser en tuurt tegen het felle to- ijeellicht de zaal in. Vierhonderd man. Heel behoorlijk voor een kof fieconcert op een stormachtige zon dagochtend. door 'Henriëtte Bonarius Ooit, in een grijs verleden, laat ja ren vijftig, begin zestig, was er een ^tudent uit Leiden die liedjes zong pver liefde, politiek en andere prik kelende zaken. Jaap Fischer heette hij en hij had verrassend veel suc ces. Het was de tijd van de roem ruchte studentencabarets: het iHaagse met Rinus Ferdinandusse, het Leidse waar Paul van Vliet zijn 'feerste sporen heeft verdiend, drs. P ?ong alarmerende liederen over ver moorde juffrouwen in het trap-, portaal,er trok kortom een rilling 'van onrust door Nederland. In 1965 Studeerde de Leidse student-zanger af in niet-westerse sociologie, en keerde Nederland en de roem ébrupt de rug toe. Hij werkte voor Üe Verenigde Naties in Rome, Bangkok en Zanzibar. Geruchten deden hier de ronde dat hij zelf moord had gepleegd. Tot in 1973 de kranten meldden dat hij gepromo veerd was. op een proefschrift over vijf dorpskranten in Oost-Gronin- gen. Winkel Joop Visser heet hij sinds hij vijf tien jaar geleden weer begon met optreden, en sinds hij weer platen (tegenwoordig cd's) maakt - nu in ei gen beheer. "Ik heb mijn eigen win kel, zonder agent en zonder platen maatschappij", zegt hij tevreden. Zijn publiek is net groot genoeg om steeds uit de kosten te komen. "Geen succes is ellende, maar veel succes betekent ook ellende", is zijn ervaring. "Daarom zit ik nu op zijn mooist: wat er nu aan publiek komt, komt echt voor mij, en niet omdat ze die middag uit willen en zomaar wat plezier hebben". "Succes is als een karretje dat je tegen een heuvel opduwt. En maar douwen, douwen, douwen... Tot je de top bereikt, dan begint dat karre tje uit zichzelf te rijden, eerst pro beer je het dan nog een beetje te remmen, maar voor je het weet rijdt dat karretje - ram! - over je heen. Het gevaar van succes is ook dat je zelf gaat denken datje beter gewor den bent, en dat ben je niet. Mis schien ligt het gevaar voor mij niet zo op de loer, ik ben geen entertai ner. Ik speel liedjes zoals een ander schilderijtjes ophangt. Een zaal be werken, dat interesseert me de bal len". Het optreden in de Alkmaarse Vest illustreert dat. Joop Visser zit tussen de palmen als waren het schuifdeuren. Hij zegt af en toe wat tegen zijn publiek. Gewoon. Een opmerking over een liedje, een vraag of het geluid goed staat 't is allemaal'in het Nederlands dus u moet het kunnen verstaan"). Met een minimum aan woorden krijgt hij de zaal zelfs aan een meezinger. Een lied over een neushoorn waar van het publiek het refrein (..."Zo lang ik ben geboren nog nooit een neus zien horen...") aanvankelijk beschroomd maar gaandeweg steeds meer van harte voor zijn re- kening neemt. Als tegenprestatie informeert hij daarna of er nog verzoeknummers zijn. 't Zijn kenners, daar in Alk maar, ze roepen om 'Het Zeeuwse meisje' en 'Buiten Amsterdam' en vragen niet naar De monniken of Het ei, liedjes uitzijn vroegere leven waarvan tiij al in vele interviews heeft uitgelegd dat hij er geen hekel aan heeft, maar dat hij ze nooit meer zingt omdat het publiek er anders om blijft vragen, terwijl zijn nieuwe repertoire al méér dan 130 liedjes bevat. Liedjes over politiek in Ne derland ('Het tuig zit hogerop, zit al tijd hogerop. En zolang zij bepalen wie de extraatjes krijgen, krijgen zij de extraatjes'), over Neêrlands ste den ('...Utrecht, Utrecht, het Perzi sche tapijt ligt scheef door de straat jes van de bekrompenheid...') en niet te vergeten over de liefe in al haar gradaties: pril, platonisch, geil, gelukkig, vrolijk, weemoedig en uit. Neandertalers "Zingen in Nederland staat laag aangeschreven", constateert Joop Visser. Maar Waarom zingt hij dan en nog uitsluitend in het Nederlands ook? "Die vraag suggereert een bewus te keuze en dat is niet zo. Ik zing om dat ik liedjes maak, in het Neder lands, dus zing ik in het Nederlands. Pas later realiseerde ik me hoe wei nig dat hier voorstelt. Maar het bes te, het natuurlijkste zingen doet een Stichting Kunstlaing Burcht houdt vast aan huuropzegging galerie LEIDEN - "Formeel gezien is Ga lerie Stelling er niet meer. Wij heb ben de galerie per 1 maart de huur opgezegd en in die situatie is nog rtiets veranderd. Er is wel een be middelaarster aan het werk die be kijkt of er mogelijkheden zijn om Uit de impasse te geraken, maar een concreet voorstel is daar nog niet Uitgerold. De huuropzegging blijft $us gewoon een feit en dat betekent dat Stelling er eigenlijk niet meer is, Althans niet in de Burcht". Dat zegt pirk Kétting, voorzitter van de Stichting Kunstkring Burcht, die ^en deel van haar sociëteitsgebouw aan Stelling verhuurde. De kunst kring zegde Stelling begin van dit jjaar de huur op in verband met het niet op tijd voldoen van de huur penningen. Bovendien zouden me dewerkers van de galerie niet zijn komen opdagen bij vergaderingen, hetgeen de communicatie tussen beide partijen er niet makkelijker op maakte. Op dit ogenblik wordt in de gale rieruimte van Stelling een tentoon stelling over racisme ingericht door de Stichting Boycot Outspan Actie (BOA), een expositie die zal duren tot 28 maart. Ketting: "We hebben een verzoek binnengekregen van De Waag of de galerieruimte zo lang voor deze tentoonstelling gebruikt mocht worden. \Vij hadden daar niets op tegen. Maar het is niet zo dat we met die tentoonstelling nu ineens een andere invulling aan die ruimte van Stelling willen geven. U moet dit zien als een soort vrienden dienst aan De Waag". Joyce de Gruiter, die op 1 april zou aantreden als nieu\v bestuurs lid bij Galerie Stelling, is optimis tisch gestemd over de toekomst van Stelling. "Het overleg tussen kunst kring Burcht en Stelling is positief verlopen. Wij gaan er op 1 april ge woon weer in. En dan melden we ons wel als we u iets te vertellen hebben". Ketting is van dit positieve geluid nog niet op de hoogte. "Ze kunnen wel zeggen dat ze er op 1 april weer in komen, maar dat moeten zij we ten. De bemiddeling tussen ons en Stelling loopt nog. Nogmaals: de huuropzegging blijft een feit". Wethouder F. Kuijers zegt dat er op dit moment nog wordt bemid deld tussen beide partijen. "De be middelaarster heeft me onlangs la ten weten dat er goede hoop op een oplossing is en dat Stelling op 1 april weer gewoon gaat draaien. Het is niet ondenkbaar dat de bestuur lijke structuren bij de galerie wat zullen gaan veranderen, maar daar over wordt nog nagedacht. Er is nu even een soort status quo ingetre den tussen de partijen. Afgespro ken is met Stichting Kunstkring Burcht dat er geen actie of iets der gelijks zou worden ondernomen. Er is mij niets van bekend dat Stelling er formeel nu niet meer zou zijn. Dat zou ook niet passen binnen de af spraken die we hebben gemaakt". 'mens toch in zijn eigen taal. Dan pas zingt-ie. Als het niet in je eigen taal is, is de stem een instrument, als een klarinet. Vandaar dat zingen in het dialect eigenlijk het allermooiste is. Er is'zo ontzettend veel goed Neder lands geschreven en gezongen dat niet aan de bak komt door de radio muziekcultuur die dat wegdrukt. In Hilversum zitten echt Neanderta lers. Die hebben bijvoorbeeld met elkaar afgesproken dat de Neder landse sportliefhebber van een be paald soort muziek houdt. Het gla zuur springt je uit de bek van wat ze draaien, maar de daar heersende dombo heeft besloten dat iets an ders taboe is. Of bij de actualiteiten rubrieken: altijd plakken ze er iets instrumentaals of iets Engels tus sen - wat op hetzelfde neerkomt wantje verstaat toch niet wat er ge zongen wordt. Waarom wordt er niet eens wat Nederlands gedraaid? "Nee, daar hebebn we een apart ca baretprogrammaatje voor". Zo zit de Hilversumse muziekindoctrina- tie in elkaar. Wanneer hoor je nou ooit Joost Prinsen op de radio? Of Martine Bijl? Die zingt gaaf en heeft verdomd goeie teksten, die ze zelf schrijft. Of Ischa Meijer, Willem Nij- holt. En niet te vergeten Paul van Vliet, die heeft een aantal heel aardi ge, gezellige liedjes, die nooit ge draaid worden. In die overvloed van vijf zenders! Ik heb niks tegen En gels, maar het overwoekert de rest. Reserveer nou eens een of twee zen ders voor niet-Engelstalige mu ziek". Streng Joop Visser vindt zichzelf streng. "Naarmate je sterker bent, moet je je anders gedragen. Daarom is het prettig dat ik niet tot grote rijkdom ben gekomen. Waarom moet Shell Zuid-Afrika uit? Naar mijn gevoel uisluitend omdat het een gezond, economisch bloeiend bedrijf is. Daarom. Als zelfs die het voorbeeld niet geven... Maar ik kan niet aan een Shellpomphouder gaan vragen of hij ophoudt met zijn bedrijfje. Een kassier bij de ABN, moet die d'rmee stoppen omdat zijn bedrijf in Zuid-Afrika zit? Dan komt ie thuis: nou ja, ik ben ermee opge houden, want... Een klein scheeps- bouwertje hoeft van mij een order niet te weigeren als dat zou beteke nen dat dan zijn werf eraan gaat. Het gaat om de vraag hoe sterk ben je. Als een miljonair de belasting ontduikt, is dat niet acceptabel. Als een uitkeringstrekker dat doet, vind ik het acceptabel, zolang die miljonair niet stopt. Je moet de ei sen stellen aan de sterkeren. Waar om? Ais die dè zaak besodemiete ren, wat wil je dan nog?" Achterdocht is een andere drijf veer. Zo zong hij in 1983 in Carré bij 'Het Gebaar', de gedenkwaardige avond ten bate van Amnesty Inter national, hoewel hij niet uitsluit dat Amnesty een mantelorganisatie is van CIA en KGB samen. "De moge lijkheid van infiltratie en manipula tie bij wélke machtsconcentratie dan ook moetje nooit uitsluiten. De krakersbeweging wordt toch ook door de BVD geïnfiltreerd?" "Ik vind het naïef om het af te doen als onmogelijk. Achterdocht is de basis van democratie. Je kunt toch niemand vertrouwen? En je zelf wel het laatst. Ik ben blij dat ik niet in Zuid-Afrika ben opgegroeid want ik vertrouw er niet op dat ik niet een absolute racist zou zijn. Ik ben blij dat ik niet de Tweede We reldoorlog zodanig heb- meege maakt dat ik heb moeten kiezen, want misschien had ik wel straal verkeerd gekozen. Je moet je de mogelijkheid openhouden dat je zelf een schurk bent. In de Roe meense opstand zijn militairen ge weest dié geweigerd hebben hun manschappen het vuur te laten ope nen. Die werden ter plekke over hoop geschoten. Wat zou ik zelf ge daan hebben? 't Is een hele nare ge dachte, maar... ik weet het nog zo net niet. Leid daar dat wantrouwen maar op terug". Joop Visser is leraar maatschappij leer op een mtstin Santpoort. "Ik er vaar het als verfrissend om recht voor m'n raap dingen te horen van zestien-, zeventien-, achttienjari gen. Dat is toch een aardige leeftijd, waarop mensen nog niet zo zijn be last. Maar laat ik tot slot een goede raad voor de jongere lezers geven: ga niet in het onderwijs! Het is in ra zend tempo steeds slechter gewor den. De vakbeweging zou officieel jongeren moeten waarschuwen om zo'n baan niet te nemen in plaats van te doen alsof ze recht kan zetten wat ze de afgelopen vijftien jaar heeft helpen afbreken. Natuurlijk, als je niks anders kan krijgen, je wilt toch een zekere zelfstandigheid en je verdomt het om van een uitkering te leven, dan moetje het doen. Maar als je wel iets anders kunt krijgen, ook al verdien je dan 200 gulden minder - het is nauwelijks mogelijk, maar stel je voor - dan moet je toch die andere baan pakken. Het onder wijs is een fuik waar je nooit meer Cox Habbema artistiek adviseur Forum ENSCHEDE (GPD) - Het bestuur van Opera Forum zal vermoedelijk nog deze week Cox Habbema be noemen tot vaste artistiek adviseur. Habbema, afkomstig uit de theater wereld, is op dit moment directeur yan de Stadsschouwburg in Am sterdam, een functie die zij in ieder geval tot juli 1991 zal blijven vervul- De benoeming van Cox Habbema past in het streven van Forum het artistieke gehalte van de operapro- dukties te verhogen. Het is bedoe ling dat zij de leiding van Forum gaat bijstaan om de dramaturgische kwaliteit van de voorstellingen te verbeteren. De muzikale verant woordelijkheid voor het operage zelschap blijft in handen van Wol- demar Nelsson, die naast zijn werk zaamheden in Enschede op korte termijn een benoeming zal aanvaar den ^ls chef van het Tivolitheater in Kopenhagen. Volgens directeur Peter Wester- houd van Forum moet de benoe ming van Habbema nog worden goedgekeurd door het gemeentebe stuur van Amsterdam. "Als schouwburgdirecteur is zij op dit moment nog in overheidsdienst. Zij gaat haar adviseurschap vervullen naast haar werk bij de schouwburg, dus het is altijd afwachten in hoe verre de gemeentelijke overheid daarmee instemt. Wat ons betreft is de zaak echter rond". Cox Habbema (45) studeerde aan de toneelschool in Amsterdam. Daarna werkte zij als actrice bij de toneelgroep Centrum en het Deut- sches Theater in Oost-Berlijn. Bij Forum wordt zij benoemd voor een periode van vijf jaar. Ella Fitzgerald uit komt. Als je echt roeping hebt, Haar Ddl l lcliliï rtien, vijftien jaar ook dé klas gaan staan". kan je nog wel Had jij roeping? "Ik heb een school altijd een aar dige omgeving gevonden. Vaak meer dan de universiteit. Ik heb so-_ ciale vakken gedaan. En altijd in mijn hoofd gehad: leer nou eerst maar eens in de praktijk hoe het toe gaat. Als je dan in het onderwijs gaat, weet je in ieder geval uit erva ring waar je over praat. Op-de uni versiteit heb ik zo duidelijk ervaren hoe het werkt als je die praktijk niet aan den lijve hebt leren kennen. Vooral in de sociale vakken zou de bezem er eens heel flink doorheen moeten. Een prof'in de sociale vak ken die maar anderhalf, of drie of vijf jaar buiten de universiteit heeft gewerkt, veeg die meteen de tent uit! Iemand die op zijn eigen univer siteit .na zijn afstuderen assistent wordt en vervolgens promoveert... lazer op! Dat is de vloek van de Ne derlandse universiteiten, de absolu te inteelt die daar overal heerst". "Maar ja, het tüig zit aan de top, en als die afspreken dat we dat geen corruptie noemen, dan is het dat niet. Neem die jongens van WVC, die zichzelf zo royaal hebben be voordeeld. Ik zou wel graag gepu bliceerd willen zien wat ze er netto van overhouden. Dan zie je de kren- tenkakkerij pas helemaal. Van elke tien mille houden ze er misschien drie over. Nou, dan ben je een zak. Daar heb je het weer: de stérksteri moeten het voorbeeld geven. Hoe willen dat soort mensen nou met het verplegend personeel onder handelen?" DEN HAAG (GPD) - Ella Fitz gerald, die vijfjaar geleden voor het laatst in Nederland te horen was, komt op 11 juli voor een één Euro pees galaconcert naar Den Haag. Het concert gaat vooraf aan het Nor th Sea Jazzfestival dat een dag eer der dan gebruikelijk begint. Wegens haar gezondheid treedt de inmiddels legendarische jazz zangeres nog maar zelden op. Ze wil een week in Nederland blijven om ook de andere artiesten op het Nor th Sea Festival te zien optreden. On der hen zijn Ray Charles en Miles Davis met hun bands. De kaarten voor het gala-optreden van Fitz gerald kosten 110, 130 en 150 gul den. In Den Haag treedt Fitzgerald op in wat voor festivalbezoekers be kend staat als het 'Tuinpaviljoen' naast het Congresgebouw. In tegen stelling tot vorige jaren kunnen te voren plaatsen worden gereser veerd. Na afloop wordt er in twee zalen van het Congresgebouw een feest gegeven met optredens van di verse groepen. Daarbij is ook het Count Basie Orchestra, nu onder leiding van Frank Foster dat veel met Fitzgerald heeft opgetreden. Het eigenlijke North Sea Jazzfes tival begint dit jaar al op donderdag in plaats van op vrijdag. De reden daarvan is dat organisator Paul Acket de drukte die in voorgaande jaren veel van het luisterplezier ver galde, wil spreiden. Bovendien be ginnen de concertreek^en nu niet om vier uur 's middags, maar om zes uur. Op het aantal artiesten wordt niet ingeleverd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21