Schouwburg waarheen? Zelfinterview Reve onder hamer Visies op de mens Braafheid slaat toe PODIUMBUK Bofill bouwt iii Amsterdam DINSDAG 27 FEBRUARI 1990 PAGINA 19 Flying Pickets De zang, de drum, de blaasinstru menten, je kunt het zo gek niet be denken of de Flying Pickets kun nen het met hun stem. Deze zes- koppige Engelse a-cappella groep brengt jazz, soid en rythm blues gecombineerd met hedendaagse popmuziek als rock, rap en reg gae. Vanavond zijn ze te zien in de Leidse Schouwburg met een po ging, na succes in Engeland, AijrStralië, Duitsland en Frank- II Trovatore De Compagnie d'Opera Itahana uit Milaan staat morgenavond in de Leidse Schouwburg met 'II Tro vatore' van Guiseppe Verdi. De opera, waarvan de eerste uitvoe ring plaats had in 1853 in Rome, speelt zich af in Spanje in het be gin van de vijftiende eeuw. 'II Trovatore' wordt evenals 'Rigo- letto' en 'La Traviata' tot Verdi's vroege, melodieuze en melodra matische periode gerekend. Martine Bijl 'Mevrouw Bijl' is de titel van het nieuwste theaterprogramma van Martine Bijl, waarmee deze be kende Nederlandse cabaretière donderdag, vrijdag en zaterdag in de Leidse Schouwburg is te zien. Kenners van haar shows we ten wat hen ongeveer te wachten staat, want de opzet van deze laatste verschilt niet veel van de vorige drie. Hoewel, Martine Bijl zelden zoveel positieve recensies bijelkaar heeft gezien na de pre mière van deze laatste show. Mar tine schreef wederom zelf een groot deel van de teksten die in de vorm van conférences, types en liedjes gestalte krijgen. Virginia Woolf Elisabeth Taylor en Richard Bur ton vertolkten ooit de filmversie van Edward Albee's 'Wie is bang Redactie Pieter C. Rosier voor Virginia Woolf?'. In de vier de Nederlandse toneeluitvoering - wie van de ouderen herinnert zich niet de eerste met Ank v.d. Moer en Han Bentz v.d. Berg als het elkaar afslachtende echtpaar - van deze bestseller in de toneelwereld ne men Pleuni Touw en Hugo Met sers de hoofdrollen voor hun reke ning. Het gefrustreerde echtpaar George en Martha brengt de avond in toenemende dronken schap door en gooit elkaar stèeds heftiger verwijten naar het hoofd. Als George tenslotte het bestaan van Martha's denkbeeldige kind ontkent, doorbreekt hij de laatste code die hen samenhoudt. 'Wie. is bang voor Virginia Woolf is vol gende week dinsdagavond te zien in de Leidse Schouwburg. 'Goud' Vorig jaar kreeg Truus Bronk- horst de Gouden Danstheaterprijs voor haar voorstelling 'Lood'. Toepasselijk heet haar nieuwste reeks uitvoeringen 'Goud', waar mee ze woensdagavond het LAK- theater aandoet. Op sobere wijze werkt Truus Bronkhorst aangrij pende thema's uit. Ze begint als een danseres met een gouden kroon, die later van karton blijkt te zijn. Er volgt een afdaling van de schitterende danscarrière naar gebeurtenissen, die persoon lijk raken, waarin eenzaamheid en hunkering de overheersende gevoelens zijn. In vakkringen is men het er over eens: Trims Bronkhorst behoort tot de boeien de theaterpersoonlijkheden van dit moment met een geheel eigen stijl. Örkater In de nieuwste muziektheater- produktie van Orkater, L Orage d'Images', wordt het levensver haal gezongen van een man die niet meer uit zijn woorden kan ko men. Hij heeft te veel beelden ge zien, waardoor zijn spraakor gaan geblokkeerd is geraakt. Ter wijl hij wordt opengesneden wordt zijn levensverhaal verteld aan de hand van de beelden die uit hem komén. Samensteller Pat van Hemelrijck: 'Het is vrij ab surd maar het is geen kolder om de kolder: de voorstelling raakt meer dan eens de werkelijkheid'. 'L'Orage d'Images' wordt donder dag, vrijdag en zaterdag in het LAK-theater opgevoerd. 'Winterslaap' De kindervoorstelling 'Winter slaap' gaat over een familie in een ondergronds hol. Dochter Jaap wil wel eens zien hoe de wereld buiten is en zegt als ze weggaat te gen haar ouders: "Ik laat de deur wel op een kier". De voorstelling is geschikt voor kinderen vaiiaf zes jaar en beghit zondag om 15.00 uur in het LAK-theater. 'Tijm en Tuur' Theatergroep Hobo komt zater dag in de Muzenhof in Leiderdorp met de kindervoorstelling 'Tijm en Tuur'. Tijm is een uitvinder. Op een dag ontmoet hij Tuur, die hij erg bewonderd omdat hij een beroemd man is met een eigen show. Ze besluiten van leven te ruilen. Aanvang 14.30 uur. ♦'Mevrouw Bijl' treedt don derdag, vrijdag en zaterdag op in de Leidse Schouwburg. het nieuws. Directeur Frans Boelen is aan gehouden en weer op vrije voeten gesteld nadat hij heeft bekend on juiste declaraties te hebben inge diend en voor privé-gebruik goe deren op naam van de schouw burg te hebben gekocht. Adjunct directeur Hans Kagie is zelfs tot twee maal toe gearresteerd, in eerste instantie omdat hij er van werd verdacht een bedrag van f 132.0000 te hebben verduisterd en later omdat hij als organisator van het destijds in Leiden gehouden volksdansfestival frauduleuze handelingen zou hebben verricht. Men kan er over twisten of het langer dan een etmaal vasthou den van een directeur - die er ove rigens niet van wordt verdacht de f 132.000 te hebben ontvreemd - mede op grond van verkeerd in gediende declaraties geen over dreven zaak is, het heeft hoe dan ook geresulteerd in een bekente nis. De vraag is of Boelen als di recteur van de Leidse Schouw burg nog zal kunnen functione ren. Ook de positie van de nog steeds geschorste Hans Kagie is niet bepaald rooskleurig te noe men. Al met al is er voor beiden een tragische situatie ontstaan. door Pieter C. Rosier De hele affaire 'heeft bovendien aan het licht gebracht, dat de sa menwerking tussen de drukbe zette directeur, die heel wat thea- terprodukties zelf regisseerde, en zijn plaatsvervanger, die zich vooral met financiële zaken bezig hield, lang zo goed niet was als aanvankelijk werd aangenomen. De schone schijn in de schouw- burgtop kon worden gehand haafd tot het moment dat er ver antwoording moest worden afge legd voor het verdwijnen van een aanzienlijke hoeveelheid geld. Van dat ogenblik af is de zaak uit gegroeid tot een onverkwikkelijk drama. Carrières zijn gebroken, de naam van de Leidse Schouw burg is opnieuw bezoedeld. Want het is nog niet zo héél lang gele den dat de vorige directeur, die werd een te grote mate van eigen zinnigheid en een verkeerd beleid verweten - door de gemeente werd gedwongen zijn functie neer te leggen. Werd de vorige di recteur, die herhaaldelijk over hoop lag met de toenmalige be- drijfsleider, soms tot in het absur de toe, strak gehouden door zijn gemeentelijke bazen, de huidige directeur blijkt nogal vrij te zijn gelaten in zijn doen en laten. Frans Boelen trof bij zijn komst in 1985 een in programmatisch en financieel opzicht zieltogende schouwburg aan, die als gevolg van de jarenlange interne ruzies door een toenemend aantal thea terliefhebbers alsook door arties ten werd gemeden. Het staat bui ten kijf dat dank zij de voortva rendheid van de huidige, door de loop van de jongste gebeurteniss- sen zo tragisch in opspraak ge raakte directeur de Leidse Schouwburg binnen de kortste keren tot nieuw leven werd ge wekt. In de jaren van Boelens be wind heeft de schouwburg een bloeiperiode gekend, die ook lan delijk niet onopgemerkt bleef. Veel meer voorstellingen, veel meer bezoekers, veel meer pre mières, veel meer uitstraling dan, in welke periode dan ook." Kortom, de Leidse Schouwburg werd een bruisend uitgaanscen trum met een jaarlijks cabaretfes tival, een steeds terugkerende chansonweek, een Theater-Over- dagproject en een uitgebreid voorstellingenpakket. Series van vier, vijf achtereenvolgende voor stellingen waren geen uitzonde ring, waardoor er vrijwel elke avond licht brandde in en buiten het oudste theater van ons land. Dat de vermissing van een niet onaanzienlijk bedrag aan geld tot dit zoveelste schouwburgdrama heeft geleid, is jammer. Heel erg jammer. Maar gedane zaken ne men geen keer. Heeft de vorig jaar door een hartaanval getroffen Boelen misschien te veel hooi op zijn vork genomen door naast het besturen van zijn bedrijf tal van theaterprodukties, die in Leiden te zien waren en hier ook vaak in première gingen, te regisseren? Had hij er wellicht beter aan ge daan geen tijdrovende medewer king meer te verlenen aan het tot standkomen van televisiepro gramma's? Wie als belangrijk ta kenpakket heeft om voorstellin gen aan te trekken, om contracten met gezelschappen en impresa- 'rio's af te sluiten, maar daarnaast ook voorstellingen maakt door ze te regisseren, laadt al vrij snel de schijn op zich verstrikt te raken in belangenverstrengelingen. Ze ker, Frans Boelen heeft er zijn contacten met de theaterwereld door geïntensiveerd, heeft er zijn schouwburg in grote mate van la ten profiteren. Bovendien deed Boelen dat niet alleen met mede weten maar ook met goedkeuring - in hoeverre overigens? - van de verantwoordelijk wethouder. Heeft niemand in het stadhuis zich geroepen gevoeld om de mis schien wat overenthousiaste schouwburgdirecteur wat af te remmen waar het zijn hoeveel heid bijbaantjes betrof? Te vre zen valt van niet. Mede onder ver antwoordelijkheid van Frans Boelen is de financiële admini stratie van de schouwburg uitge groeid tot een puinhoop. Een de claratie meer of minder doet daar niets aan af. Maar waarom, waar om hebben de verantwoordelijke wethouders het zover laten ko men? Waarom heeft men deze vrolijke Frans met zijn Bourgon dische manier van leven zo de vrije hand gegeven? Met dezelfde hooivork waarmee hij veel, wel licht te veel, hooi op zijn kar laad de, dreigt hij nu te worden vastge- spiest. Hoe de toekomst van het duo Boelen en Kagie er ook uit mag zien, het valt te hopen dat het Leidse schouwburgleven straks niet opnieuw hoeft te worden ge reanimeerd. Dat zou zeer be- treurenswaardg zijn, zowel voor de schouwburg als voor zijn be zoekers. Een snelle besluitvaar digheid van de kant van de ge meente om het oude, eerbied waardige theater zijn herkregen vitaliteit te doen behouden, is het minste wat men in de huidige, treurige situatie mag verlangen. AMSTERDAM (GPD) - De veilin gen van Van Gendt Book Auctions doen met enige regelmaat van zich spreken. Nog niet zo lang geleden kwamen hier bij voorbeeld de ca hiers met Kronkels van Simon Car- miggelt onder de veilinghamer en de brieven van Simon Vestdijk. Nog zeer recentelijk werd hier ook het eerste exemplaar van 'De Avon den' van G.K. van het Reve geveild en de Franse Getijdenboeken. Op 6 en 7 maart komen er op nieuw enkele unieke manuscripten onder de aandacht. Paradepaardje dit maal is de 'Biblia Latina' uit de dertiende eeuw. Het manuscript wordt ook wel de 'Parisian Pocket Bible' genoemd vanwege het for maat, de papiersoort en het verfijn de schrift. Dergelijke bijbels raak ten in de tweede helft van de der tiende eeuw in zwang en waren ei genlijk bedoeld als naslagwerk voor onder meer verklaringen van He breeuwse namen. Het was directeur H. Tijenk van Van Gendt die deze zeldzame bijbel ontdekte op een taxatie in Belgiè. De waarde van het manuscript is geraamd op zo'n tach tigduizend gulden. Op dezelfde veiling opnieuw ook bijzonder werk van Carmiggelt en Van het Reve. Daarbij gaat het om de correspondentie die beiden voer den tussen september 1970 en april 1972. De brieven, waarin kritiek op eikaars werk niet is geschuwd, zul len naar verwachting achtduizend gulden opbrengen. Ander curieus werk betreft een met de hand in spiegelschrift ge schreven zelfinterview van Van het Reve. Waarschijnlijk dateert dit in terview uit 1968. Het handelt over de betekenis van zijn werk, bevat kritische kanttekeningen over Mu- lisch en Vinkenoog en verschaft enig inzicht in de zogenaamde 'Re- vistiese Seks'. De veilingcatalogus bevat voorts nog manuscripten van onder meer Louis Paul Boon, de 'Fenomale Fe- minatheek, ofwel een overzicht en history van het vrouwelijke bloed' en een 'Typescript' van Van het Re ve. Uit de nalatenschap van de kun stenaar LoUis Saalborn komen en kele van zijn etsen en grafiek van Erich Wichman onder de hamer. 'De Mens' expositie in Galerie Coup d'Art, Nieuwe Rijn 27, Leiden. Exposanten: Marie Louise Dekker, Fer Hakkaart, Ria Koot, Pe ter Moerdijk, Mels Sluyser. Tot en met 17 maart geopend op woensdag en vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur, zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en donderdag van 10.00 tot 21.00 LEIDEN - Dè mens bestaat niet. Tot die conclusie luidt een bezoek aan de Leidse Galerie 'Coup d'art'. Na exposities met als the ma 'Water' en 'Angst en Vreugde', wordt momenteel 'De Mens' on der de loep genomen. De kunste naars Mels Sluyser, Fer Hakkaart, Ria Koot, Peter Moerkerk en Ma rie-Louise Dekker geven ieder een persoonlijke interpretatie van het verschijnsel mens. In de olieverfschilderijen van Mels Sluyser herkennen we angst, levenslust of gezapigheid van mensen. Toch roept het werk vervreemding op, door het kleur gebruik bijvoorbeeld, of door de raadselachtige ruimtelijke wer king. De hyper-realistische schilder techniek van Fer Hakkaart werkt eveneens vervreemdend. De techniek is essentieel voor wat de kunstenaar uit wil drukken: het gebrek aan communicatie in de moderne tijd. Ria Koot schildert daarentegen overwegend abstract. In haar werk richt de kunstenares zich op het innerlijk van de mens. Het gaat haar om de visie van de mens op zijn omgeving. Peter Moerdijk rekent zijn fo to's tot de 'humane fotografie'. De mensen poseren niet en er wordt geen inbreuk op hun privacy ge daan. Frappant in zijn werk is dat de mensen zich wel bewust lijken te zijn van eikaars aanwezigheid - ze reageren op elkaar - maar dit leidt zelden tot verbale catie. Marie Louise Dekker geeft een decoratieve kijk op 'Verlangen' is een prent in zwart en warm rood, met een golvende compositie. Twee vrouwelijke, naakte gestalten opereren aan de rand van het papier, beiden deels afgesneden. In hun midden, cen traal in het werk, is een leegte. De vrouwen zijn opgenomen in een beweging, die de hoogte in voert. De hjnvoering, de lege restvorm, de decoratieve compositie en de afsnijding doen mij sterk denken aan de Japanse schilder- en prent kunst. Het aardige van een expositie als 'de mens' in Coup d'art, is dat we hier verschillende visies op het thema aantreffen. Dat geeft het kijkplezier een extra dimen- LISETTE OOMEN Oude I nol' bestaande uit Anne Ramkull - sopraan, Annette den Heyer - traverso, Marion Mid- denway - viola da gamba en Ulrike Wild - klavecimbel. Het ensemble speelde werken LEIDEN - Voor een ensemble met zang, fluit, klavecimbel en gamba is genoeg zeventiende en achttiende eeuwse muziek te vin den om vele onderhoudende pro gramma's samen te stellen. Zo was ook het programma van dit concert in Leiden vol afwisseling zowel in componeerstijl als in be zetting. Echter... de grote braaf heid had weer eens toegeslagen. Hoe vaak gebeurt het niet dat en sembles bestaande uit jonge mu sici netjes hun partij spelen, maar dat het wel lijkt of voorbereidin gen zoals het rechtzetten van bladmuziek op de standaard een belangrijker rol spelen dan het la ten opgloeien en zinderen van de muziek. Juist in de periode van de zeventiende en achttiende eeuw was het zo belangrijk dat elk muziekstuk doortrokken was van één allesdoordringende emo tie. Als er smart bedoeld was, konden de toehoorders het niet droog houden tijdens de rit. De enige emotie die dit concert voor een groot deel overheerste, was voorzichtigheid. Behoedzaam heid om niet uit te glijden over de regels van het (muziek)spel. Zon der dat de muziek nu meteen een houterige gang kreeg, zoals oude mensen wel lopen als het buiten glad is, maakte het ontbreken van lef en flair de avond wel wat bloedeloos. Zo lijkt me dat de componist Henry Purcell, die veel geslaagde opera- en toneel muziek heeft geschreven, erg beeldend te werk moet zijn ge gaan in de aria 'From Rosy Bo wers' waarin de dame diverse soorten krankzinnigheid voor wendt om het object van haar be geerte (Don Quichotte) te krijgen. Jammer dat van dit lied de tekst niet aanwezig was, want de woor den waren niet goed verstaanbaar en uit de voordracht was hele maal niet op te maken dat er van 'madness' sprake was. Bij 'Rossignols Amoureux' van Quinalt kreeg ik de gewaarwor ding dat de tijd steeds langzamer ging verstrijken, alsof de batterij en aan kracht verloren en hoe lan ger hoe minder stroom gaven. Bach na de pauze verschafte nieuwe inspiratie. Al frisser en le vendiger klonk' de clabecimbel toccata en voor het eerst was er sprake van hartstocht in de sona te voor gamba en klavecimbel. Eindelijk werden er risico's geno men, zij het niet geheel vlekke loos, maar het bloed stroomde weer en de muziek klonk. De can tate 'Meine Seele sei vergnügt' voor de hele aanwezige bezetting profiteerde duidelijk van deze muzikale injectie. Misschien moeten dergelijke ensembles af en toe weer les nemen om de in strumentale techniek naar het tweede plan te verschuiven en de inspiratie weer eens een kans te geven. MONICA SCHIKS. Amsterdam <anp> - De Spaanse architect Ricardo Bofill en de Am- •J ^terdamse architect G. de Klerk gaan in opdracht van Amro-project- ontwikkeling een multi-functioneel complex ontwerpen met winkels, woningen, kantoren en een par- keergarage aan de Ni'euwendijk in Amsterdam. In 1991 zal men begin nen met de bouw van het complex. Dit deelde een woordvoerder van Het bedrijf gisteren mee. De Klerk is in Amsterdam onder meer bekend om projecten als het World Trade Center, het Sonesta Hotel en het Barbizon Hotel. Bofill staat bekend om zijn 'klassiek mo derne' ontwerpen van monumenta le gebouwen. Hij ontwierp gebou wen in onder meer Parijs, Brussel, Spanje en de Verenigde Staten. Het 25.000 vierkante meter grote terrein tussen de Nieuwendijk, de Nieuwezijds Voorburgwal en de Nieuwezijds Kolk was al eigendom van Amro Projectontwikkeling, een dochter van de Amro bank. De ge meente had vorig jaar al laten weten "zich zeer gelukkig te prijzen met een project van Bofill" op het ter- Rudi Fuchs en Jan Hoet in debat LEIDEN - Rudi Fuchs, directeur van het Haagse gemeentemuseum en Jan Hoet, directeur van het Mu seum voor Hedendaagse Kunst in Gent, zullen donderdag 8 maart m?t elkaar in debat gaan over de toe komst van het kunstmuseum. Burcht Literair organiseert deze bij eenkomst. Rudi Fuchs is internationaal be kend door de vele opvallende ten toonstellingen die hij voor musea over de hele wereld samenstelde. In 1982 was hij artistiek adviseur van Documenta 7 in Kassei. Hij is als ad viseur verbonden aan diverse inter nationale kunstinstellingen waar onder het Museo d'Arte Contempo- ranea Castello di Rivoli in Turijn. Jan Hoet die in 1992 de negende Documenta zal organiseren, is sinds 1975 directeur van het Gentse mu seum. Hij organiseerde de spraak makende kunstmanifestatie 'Chm- bres d'Amis' die de stad Gent een half jaar lang in een tempel voor moderne kunst omtoverde. On- Christie's verkocht 'vals' werk HONG KONG (Rtr) - Het internatio nale veilingconcern Christie's heeft op een veiling in Hongkong in sep tember vorig jaar jaar twee valse schilderijen verkocht. Deze be schuldiging heeft de Chinese kun stenaar Fan Zeng zondag geuit in een vraaggesprek met het officiële Chinese persbureau 'Nieuw China'. "Een ordinaire vervalsing", zo noemde Fan Zeng het aan hem toe geschreven schilderij 'Jongen en Indische buffel' dat bij Christie's werd geveild. Fans schilderij werd voor 7.000 gulden verkocht aan een onbekende koper. Ook het schilde rij 'Leeuw' van de inmiddels overle- dèn kunstenaar Xu Beihong was volgens hem een vervalsing. Het veilinghuis liet weten nog geen informatie te kunnen ver schaffen. "Onze expert in Chinese kunst is bezig de zaak te onderzoe ken", aldus een woordvoerder. Een kunsthandelaar in Hong Kong toonde zich sceptisch over Fan Zengs beschuldigingen. "Alle kunstenaars van wie Christie's schilderijen verkoopt krijgen voor de veiling een catalogus toegezon den waarin alle schilderijen staan. Zo kunnen ze beoordelen of een werk authentiek is. Als Fans bewe ring juist is, dan is hij er wel rijkelijk laat mee voor de dag gekomen". langs stelde hij voor de stadsgalerij en het stadhuis van Heerlen een ten toonstelling samen van werk uit de collectie van het Gentse museum. HOMMAGE In het Nederlands Theater Instituut aan de Herengracht in Amsterdam worden van 7 maart tot en met 29 april video-opnamen ver toond van Nederlandse acteurs, actrices, cabaretiers en cabaretières die in de periode 1980 - 1990 zijn overleden. Het zal een hommage zijn aan onder anderen Ank van der Moer, Wim Kan, Win Sonneveld, Sylvain Poons, Paul Steenbergen, Elly van Stekelenburg en vele anderen. De opnames worden dagelijks (behalve maandag) vertoond om 11.00.13.00 en 15.00 uur. Vanaf 1 maart is bij het instituut een programma-overzicht beschikbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19