Muziek past goed bij het theater Feest rond zestig jaar propaganda voor het boek PODIUMBLIK Hollywood in Almere DINSDAG 20 FEBRUARI 1990 PAGINA 19 Redactie Pieter C. Rosier Galilei De jonge regisseur Mark Timmer heeft een muziék-iheatrale bewer king gemaakt van Bertolt Brechts klassieker 'Het Leven Van Galilei' uit 1938. Het toneelstukdat van avond in de Leidse Schouwburg vordt uitgevoerd door het Zuide lijk Toneel, gaat over de Italiaan- i wetenschapper Galilei die aan het begin van de 17e eeuw ontdek te dat de aarde om de zon draait. Een theorie die hijna door de in quisitie te zijn gemarteld, herriep. In de bewerking van Timmers is de historische verhaallijn inge kort, waardoor het conflict tussen wetenchapper en overheid tot. de intie is teruggebracht. Wim Meuwissen speelt de hoofdrol en •a Vingerhoeds componeerde de muziek. Danstheater Achterblijvende motoriek, of met andere woorden, de beweging als resultaat van gewoonte. Daar is de pr'oduktie van het Shusaku Dormu Dance Theater die woens dag in de Leidse Schouwburg is te ii, op gebaseerd. Aan de hand i elf los van van elkaar staan- De Salamander 'De Salamander die de Zon Ver plaatste' vertelt het verhaal van een prins en een piraat die elkaar op leven en dood bestrijden, ge dreven door een hartstochtelijke liefde. Het verhaal speelt in een haventje waar de bevolking ge bukt gaat onder de terreur van de piraat Krov. De herbergierster is ondanks haar angst voor Krov, verliefd op hem. Alle hoop is ge vestigd op de prins die door een list Krov wil verslaan en zo de hand van zijn prinses probeert te winnen. De familievoorstelling (geschikt voor iedereen van tien jaar en ouder) wordt vrijel zonder decor gespeeld. Des te mooier zijn. de grime en de kostumns geïnspi reerd op de Duizend-en-één-nacht sfeer van het sprookje. De voor stelling die is geregisseerd door Flora Verbrugge. wordt maan dagavond uitgevoerd in de Leidse Schouwburg. De Kersentuin Toneelgroep Art-i-shock speelt 20 tot en met 23 februari in het Leid se Microtheater 'De Kersentuin' van Anton Tsjechov. De regie van het toneelstuk is in handen van Jaap Metzier. De Dingen Etc. Tien eeuwen geleden schreef de Japanse hofdame Sei Shonagon een opmerkelijk dagboek met een typisch Japans gevoel voor detail en humor over paleisleven, lief desaffaires en roddels. Uit dit dagboek heeft regisseur Die van Duin de voorstelling 'De Dingen Etcetera' samengesteld, voor twee actrices en een acteur. Een kermis van handeling, beeld en taal over liefde, haat en heimwee. Het to neelstuk is woensdag en donder dag te zien in het LAK-theater. De Trust Regisseur Theu Boermans heeft een eigentijdse bewerking ge maakt vaii 'Penthesilea' van He- inrich von Kleist voor toneelgroep De Trust. Maar ondanks de mo derne bewerkibng, gaat aan de kern van het verhaal niets verlo ren. Penthesilea (Marieke Hee- bink), koningin van de Amazonen wordt iii een veldslag verliefd op Achilles (Rik Launspach). Maar omdat een amazone zich nooit aan een man mag geven, doodt zij Achilles zodra hij haar liefde wil beantwoorden. 'Penthesilea' is vrijdag en zaterdag te zien in het LAK-theater de beelden, worden elf facetten van de samenleving getoond waarin organisatie en techniek zover zijn ontwikkeld dat het le ven van de mens erdoor wordt be- Een fragment uit 'De Salamander die de Zon Verplaatste'. Deze familie-voorstelling wordt maandagavond uitgevoerd in de Leidse Schouwburg. (foto Eduard Coblijn) heerst. Het decor bestaat uit vijf trapvormige elementen die op on eindig veel manieren gestapeld kumien worden en steeds een an der beeld vormen. Verder bepalen uitvergrote afbeeldingen van mo- derne techniek het toneelbeeld True West Regisseur Jon van Eerd brengt, 7ia zijn succesvolle produktie 'Who's Afraid of Virginia Woolf, dit seizoen 'True West' van Sam Shepard met het Leiden English Speaking Theatre. Het toneelstuk gaat over twee broers (Een films criptschrijver en een avonturier) die elkaar na vijfjaar ontmoeten. Samen bevechten ze eikaars en hun eigen realiteit die voor een groot deel fictie is. Het drama is een explosie van humor en tragiek waarin de keuzes van twee men sen als in een film voorbij flitsen. De rollen worden bezet door Rick van Vliet, Jos van der Steen, Ja cob Voorthuis en Lindy Meiman. De engelstalige voorstelling is za terdagavond in de Leidse Schouwburg te zien. Voorstelling: 'Galilei'. bewerking naar Ber tolt Brecht door Mark Timmer en Johan Tim mers. Regie Mark Timmer. Muziek' Vera Vingerhoeds. Met Wim Meuwissen. Warre Borgmans. Guus Dam, Theo Pont en Han Romer. Gezien: zondag 18 februari in thea ter Bellevue Amsterdam. Vanavond in de Leidse Schouwburg AMSTERDAM (GPD) - Op 10 ja nuari 1610 is de hemel afgeschaft. Galileo Galilei heeft definitief ontdekt dat Jupiter omcirkeld wordt door manen en dat de aar de rondom de zon draait in plaats van andersom. Hoezee! Iedereen die op de middelbare school een beetje heeft opgelet, kent Ptolemaeus en Copernicus als de mannen van respectievelijk het foute en het goede wereld beeld. En Galilei werd lange tijd geeerd als de voorbeeldige weten schapper die het bewijs voor Co pernicus' theorie kon leveren door waarneming boven geloof te stellen. De strijd tussen de waar- heidslievende Galilei en de recht zinnige kerkvertegenwoordigers gold daarbij als het bewijs voor de kortzichtigheid van de rooms-ka- tholieke leer. Pas na de Tweede Wereldoorlog zijn er barsten ge komen in de onaantastbare faam van de Italiaanse sterrenkundige. Ook de rol van de kerk, die het stelsel van Copernicus toch offi cieel op de index plaatste, wordt nu wat genuanceerder beoor deeld. Dat gebeurt zeker ook in de produktie 'Galilei' die regisseur Mark Timmer voor Het Zuidelijk Toneel maakte naar het oorspron kelijke stuk van Bertolt Brecht. Galilei (Wim Meuwissen) is een druk baasje wie niets menselijks vreemd is: hij houdt van luxe en lekker eten, verkoopt de uitvin ding van een ander onder eigen naam en is sceptisch genoeg om zelf de waarde van grote ontdek kingen te relativeren. Dat werkt zeker ontmythologiserend, maar van de andere kant blijft Galilei wetenschapper genoeg om zijn ontdekkingen niet zomaar prijs te geven aan de inzichten der moe derkerk. De voorstelling levert dan ook één groot dispuut op tussen beide partijen. Dat wordt soms op het scherp van de snede gevoerd, waarbij met name Theo Pont als kardinaal Bellarmino een geraffi neerd argumenterende tegen stander is. De natuurwetten zijn geen verklaring van de fenome nen maar een beschrijving, laat Timmer hem ergens zeggen. Het is overigens een inzicht dat veel lijkt op het citaat van Wittgen stein dat in het programmaboekje is opgenomen. Waar blijft God als de hemel is afgeschaft? wil deze bewerking weten en de vraag wordt verrassend serieus geno men. Mede daardoor blijft het de bat boeien, ook al is de afloop be kend. De vormgeving is curieus. De acteurs gaan gekleed in authen tiek aandoende zeventiende^ eeuwse kostuums (zwarte kleden met witte harmonica-kraag en witte pofmouwen). Putti, die lie ve kinderengeltjes uit de Italiaan se kerken en musea, sieren de achterwand. Maar de telkens op klinkende muziek van Vera Vin gerhoeds, live uitgevoerd door vier musici, heeft dat eigenge reide van onze eeuw dat in niets doet denken aan de mystieke har monieën van de klassieke he melsferen. De hemel is dus echt afgeschaft. Het heeft uiteraard iets wille keurigs om de twintigste eeuw via Wittgenstein en Vera Vinger hoeds de voorstelling binnen te halen. Maar het is niet storend, want er is nog een ander element dat de band met de huidige tijd op een natuurlijker wijze vastlegt: de wetenschap als economisch pro- dukt. Brecht schreef zijn 'Galilei' onder andere uit bezorgheid over de rol die wetenschappers speel den bij de ontwikkeling van wa pens. Het is een zorg die door mensen als Einstein en Oppen- heimer gedeeld werd. In Tim mers' bewerking zit het hilarische moment waarop de kerk wel Ga lilei's ideeën wil verbieden, maar met de voor de scheepvaart zo be langrijke sterrenkaarten, die me de dankzij die ideeën gemaakt konden worden. Welk militair voordeel de ontdekkingen van Galilei kunnen hebben voor de Toscaanse overheid, wordt om standig aan de koopman Vanni (Han Rumomer) uitgelegd. De wetenschap is niet waarden- vrij. Het eigenbelang van de on derzoeker, maar ook commercië le en politieke belangen bepalen uiteindelijk tot welke resultaten de wetenschap leidt in een be paalde periode. Wij weten dat al lemaal wel, maar het kan geen kwaad als we zo nu en dan nog eens met onze neus op de feiten worden gedrukt. En dat is precies wat deze voorstelling van Het Zuidelijk Toneel in vijf vlotte kwartieren beoogt te doen. HANS STUPERS Saxofoniste Vingerhoeds componeerde muziek bij Brechts 'Galilei' (GPD) "Muziek is een manier om iets te vertellen en thea ter is dat natuurlijk ook. Ik houd van theater en vind dat muziek daar heel mooi bij kan werken, heel goed en sterk kan zijn. Geluid overdondert mensen, zodat je er iets in drukwekkends van kan maken. Dat klinkt gewichtiger dan ik het bedoel, maar het heeft veel impact wanneer muziek, bijdraagt tot het vertellen van het geheel. Bovendien vind ik het mooi om musici bezig te zien. Acteurs zijn op het to neel in de weer om met kunst en vliegwerk iets over te bren gen. Als je daar muzikanten bijzet, doen zij dat ook, maar zonder woorden", zegt saxofoniste Vera Vingerhoeds. Onderwerp van gesprek vormt de voorstelling Galilei door Het Zuide lijk Toneel die vanavond in de Leid se schouwburg wordt uitgevoerd waarvoor Leben des Galilei van Bertolt Brecht, met composities van Paul Dessau, model stond. Vin gerhoeds componeerde de muziek bij deze toneelvoorstelling. Regis seur Mark Timmer maakte een vrij ingrijpende bewerking van het stuk, waarin hij zijn eigen visie los liet. Die heeft veel te maken met de huidige problemen in het maat schappelijk leven, zoals de rol van de wetenschap. Volgens Vingerhoeds wordt de sfeer van de voorstelling voor een groot deel bepaald door de combi natie van toneel en muziek. "Ik vind het elke keer weer een frappant mo ment wanneer een stukjè muziek is afgelopen. Er valt ineens een stilte, waarvan je heel goed gebruik kunt maken in de sfeer van de handeling. Je laat die stilte even duren en dan heeft dat een betekenis, of je duikt er meteen in met een tekst. Die abrupte overgangen kunnen heel erg aankomen". De muziek die Vingerhoeds heeft gecomponeerd, verschilt erg met de oorspronkelijke toneelmuziek die Dessau componeerde. "Als je een stuk heel ingrijpend bewerkt, kan je de oorspronkelijke muziek er ook niet meer onder zetten", meent Vera. "Ik heb niet eens naar de mu ziek van Dessau geluisterd, bewust niet, dat zou mij alleen maar hinde ren. Ik ga er liever vanuit dat ik iets nieuws maak, een nieuwe visie op een oud st.uk. Het is voor mij veel prettiger om met een leeg hoofd te beginnen". De in Breda geboren Vera Vinger hoeds is vooral bekend door haar Lazybones, dat is ontstaan uit een opdracht voor het jazzfestival van de NOS in De Meervaart in Amster dam. "Ik vind het heel vruchtbaar en prettig om geïmproviseerde mu ziek, muziektheater en tegenwoor dig ook filmmuziek af te wisselen. Dat houdt mijn geest actief'. Vera Vingerhoeds, componiste van de muziek bij de toneelbewerking van Bertolt Brechts 'Galilei': "Muziek draagt bij aan het vertellen van het ver- haal". (foto Henk Bouwman) AMSTERDAM (GPD) - De nieuwe speelfilm van Dick Maas, 'The mis sing diaries', wordt opgenomen op een industrieterrein in Almere, waar het nieuwe studiocomplex van First Floor Features van filmre gisseur Dick Maas en partner Lau rens Geels zal verrijzen. Maas en Geels bouwen hun studio's voor tien miljoen gulden in de slaapstad in de IJsselmeerpolder. De grootste studio van het complex wordt de vijfde in grootte van Europa, zo zei Geels gisteren tijdens de presenta tie van de plannen. "Groter dan de Pinewoodstu- dio's", vertelde een medewerkster van tevoren. Dat bleek wat overdre ven. Het 4,2 hectare grote complex haalt het niet bij de Bavariastudio's in Duitsland of de Pinewoodstu- dio's in Engeland. Maar de studio's - een van 45 bij 35 en een van 25 bij 35 meter met een werkhoogte van 14 meter- bieden niettemin kolossale mogelijkheden. Maas, bekend van speelfilms als De Lift, Flodder, Amsterdamned en de videoclips van The Golden Ear ring, kondigde aan zijn nieuwe "spectaculaire avonturenfilm" voornamelijk» binnen en buiten in Almere te gaan opnemen, zodra de studio's aan het eind van het jaar klaar zijn. De grote 'backlot' van 3 hectare (de ruimte buiten, naast de studio's) geeft hem daarbij de ruim te voor de buitenopnamen van het 'ruimtevretende project'. "Zoals we het huis van Flodder en de hele buurt eromheen hebben nagemaakt in een hoek van Spaarnewoude, zo kunnen we dat straks in Almere doen", zei Geels. Volgens hem is er bij slecht weer ruimte genoeg om de set naar binnen te verplaatsen. Veel meer dan een lelijke grote hangar was de maquette die archi tect Dick Peek uit Amsterdam gis teren onthulde eigenlijk niet. Het is, zoals Peek zegt. moeilijk een ge bouw van dergelijke grootte iets sierlijks mee te geven. De twee ach ter elkaar geplaatste studio's en de decorruimte met de ernaast ge bouwde behuizing voor belichting, montage en accommodaties voor acteurs en medewerkers zijn ruim 100 meter lang, 35 tot 45 meter breed en in de nok 18 meter hoog. "Daar kijk je niet omheen", meent Geels. Nu bepalen lage kantoren en een witte medicijnenfabriek het beeld in het Almeerse industriege- beid De Vaart II, maar over een klein jaar zal de First Floor Features studio's (een echte naam is er nog niet) het aangezicht van de polder bepalen. Eigen produkties Zorgen over de bezetting van het complex zijn er volgens Geels en Maas niet. "De eerste driejaar zitten 'we al voor 80 procent vol met eigen produkties", lieten ze weten. Ook regisseur Peter Greenaway (van on der meer 'The cook, the chief, his wife and her lover') zou op de wachtlijst staan voor de Almeerse studio. In de kleinste studio gaan vooral "talentvolle jonge regisseurs" aan de gang, die mogelijk ook video clips en bedrijfsfilms gaan maken. Een derde studio staat al op de teke ning, maar wordt pas bijgebouwd, als de vraag groot genoeg is. Die stu dio is ook afhankelijk van de sa menwerking met het in Almere ge vestigde Cinevideo, dat zelf plan nen voor een nieuwe studio heeft. Een hotel voor de acteurs en ander personeel hoort ook nog tot de op ties, wanneer de infrasructuur van Almere problematisch zou blijken als er laat doorgewerkt wordt en mensen moeten blijven slapen. In Amsterdam konden Geels en Maas nergens een lokatie vinden met voldoende rust en ruimte. Na een jaar ontzettend hard zoeken haalde het Almeerse gemeentebe stuur de filmproducenten ten slotte met open armen en lage grondprij zen binnen. De werkgelegenheid in de polder zal er niet rechtstreeks van profiteren, denkt Geels, "maar de uitstraling van een miljoenenbe drijf als dit zal toch groot zijn op Al- Conversatie Scheepmaker-V an Zomeren LEIDEN - De maandelijks conversatie van Burcht Literair heeft aan staande donderdag plaats tussen Nico Scheepmaker en Koos van Zomer en. De columnist Scheepmaker en de schrijver Van Zomeren zijn in hun werk sterk geboeid door de wereld en haar wetenswaardigheden, maar hun onderwerp verschilt. Scheepmaker stelt mensen centraal, terwijl Van Zomeren vooral door de natuur geobsedeerd wordt, die hij liefdevol be schrijft,zonder moralistisch gepreek. Op de avond zullen de schrijvers het hebben over 'De Buitenwereld'. Aanvang 20.15, in de Burcht. AMSTERDAM (GPD) - Het eenmansuitgevertje van mooi vormgegeven fotoboeken zit broederlijk naast de in vlot maatkostuum gestoken mana gers van het mammoetconcern; de uitgever van literaire mees terwerken deelt een tafel met de dame die in haar boeken alle fa cetten van de zwangerschap be licht. 'Vers voor de pers' is de halfjaarlijkse boekenbeurs in Amsterdam, waarop zo'n hon derdvijftig uitgeverijen hun nieuwste uitgaven aan de media presenteren. Aanleiding is de Boekenweek, die dit jaar van 14 tot en met 24 maart wordt ge houden. Door Gerlof Leistra In het begin is alles nog overzichte lijk. De uitgevers zitten gewoon achter hun tafel en de langsslente- rende journalisten verkeren in de gelukzalige illusie dat een middag ruim voldoende is om alles tot zich te nemen. De uitgeverijen zitten in de Amsterdamse Stopera verspreid over drie verdiepingen. Op strategi sche punten zijn bars ingericht. Aanvankelijk doet eenieder waar hij of zij voor is ingehuurd. Groeten worden uitgewisseld, maar 'sorry we gaan even verder kijken'. Na on geveer een uur lijkt het alsof collec tief een knop wordt omgedraaid. De gesprekken worden luider, de bars lopen vol en de uitgevers beginnen nu eikaars stands te bezoeken. Al leen de eenmansuitgevertjes blij ven noodgedwongen op hun post. De uitgeverswereld valt het best te vergelijken met een jungle waar in iedereen op zeldzame dieren jaagt. Maar omdat de ene jager nu eenmaal meer munitie heeft dan de ander, is er in de regel sprake van een ongelijke strijd. Sommige die ren liggen echter zo goed in de han del en komen zo veelvuldig voor, dat voor iedereen wel een aandeel in de buit is weggelegd. De onderwerpen die in 1990 voor het oprapen lagen, waren uiteraard de herdenking van de Tweede We reldoorlog en het Van Goghjaar. Vooral over het eerste onderwerp kunnen we de komende tijd een wa re stortvloed van boeken verwach ten, zelfs het onbenulligste facet wordt ons niet bespaard. Duidelijk valt te zien dat de razendsnelle ont wikkelingen in Oost-Europa ook de uigeverijen hebben verrast. Hier en d^ar ligt een snel in elkaar geflanste dummy over de Roemeense revolu tie, maar eigenlijk spint alleen Rob van Gennep met schrijvers als Kon- rad en Heim garen. En wat Zuid- Afrika betreft, presenteert M P met gepaste trots de dummy van de kersverse biografie van Nelson Mandela door Fatima Meer, te ver schijnen in april. Bij de litaraire uitgevers ligt het ac cent opnieuw op de vertaalde litera tuur. Zo langzamerhand zijn alle witte vlekken op de atlas wel inge vuld, maar de consument blijft blijkbaar hongerig. Onze reputatie is inmiddels zodanig, dat nieuw werk van een wereldberoemde schrijver als de Amerikaan Chaim Potok eerder in Nederland dan in zijn eigen land verschijnt. En Cen- terboek-uitgever Willem-Jan van de Wetering meldt grijnzend dat vader Jackson het manuscript van de autobiografie van zijn zingende dochter LaToya voor het eerst in Hilversum onder ogen kreeg. Maar ook de Nederlandse schrij vers hebben gelukkig niet stilgeze ten. De komende tijd valt nieuw proza te verwachten van onder an deren Jeroen Brouwers, Hermine de Graaf, Jan Siebelink, M.M. Schoenmakers, Gijs Ijlander en ein delijk weer nieuwe poezie van Cor- nelis Bastiaan Vaandrager. De Bezi ge Bij pakt uit met een prachtig ver zorgd Verzameld Werk van Jan Arends en het vijfenzeventigjarige Querido viert feest met onder meer 'Versamelde gedigte' van Elisabeth Eybers. Maar centraal in de Boekenweek staat uiteraard F. Springer (pseudo niem voor C. Schneider), schrijver van onder meer 'Bogainville en de roman 'Quissama'. Ondanks dat de schrijver nog tamelijk onbekend is bij het grote publiek, wordt het boe kenweekgeschenk, zijn novelle 'Sterremeer, verspreid in een opla ge van ruim een half miljoen exem plaren. Bovendien is zijn complete oeuvre in een nieuw jasje gestoken. Smakelijk vertelde Springer giste ren hoe zijn uitgever hem eind '88 in Oost-Berlijn had opgebeld om hem te vertellen dat hij het geschenk mocht schrijven. "Maar ik moest het aan niemand vertellen. Blijk baar had hij niet de klik gehoord die aangeeft dat de Oostduitse veilig heidsdienst meeluistert. Daar was men dus aanzienlijk eerder op de hoogte dan in Nederland!". De organiserende stichting Col lectieve Propaganda van het Neder landse Boek (CPNB) viert dit jaar eveneens haar verjaardag: de orga nisatie bestaat zestig jaar. Jan Blok ker werd gevraagd een jubileum boek te schrijven. Het is werkelijk schitterend uitgevoerd en heet 'De kwadratuur van de kwattareep'. Fotgraaf Geert Kooiman kreeg de opdracht een portrettenreeks te ma ken van dertig vooraanstaande Ne derlandse auteurs. De foto's, die eveneens in boekvorm verschijnen, worden op 9 maart aangeboden aan het Letterkundig Museum in Den Haag. In de wandelgangen zat men zich nu al te verkneukelen op de zu re reacties van 'vooraanstaande' schrijvers die niet zijn geselecteerd. Het is en blijft een jungle waar al leen de sterksten overleven. AMSTERDAM (ANP) Zestig jaar collectieve propaganda van het Nederlandse boek heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Nam de gemiddelde Nederlander in 1930 1,2 boeken per jaar ter hand, in 1988 was dat aantal al gestegen tot 14. Het lezen neemt overduide lijk toe, hoewel de aanschaf van boeken de laatste twintig jaar een dalende lijn vertoont. Die cijfers stemmen de Stichting Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek (CPNB) tot tevredenheid, zo bleek uit de woorden van CPNB-directeur H. Kraima tijdens de persconferen tie die gisteren gehouden werd, over de Boekenweek van 1990. In de zestig jaar dat het CPNB reclame maakt voor het boek groeide de bevolking van 7,8 naar 14,7 miljoen. Het aantal uitge brachte boeken steeg met ongeveer dezelfde snelheid van 5.500 naar 13.800. Volgens Kraaima betekent dat dat door de decennia heen ongeveer één op de veertienduizend mensen een boek heeft geschreven. Het aantal titels dat een uitgever op de markt bracht verdubbelde naar 25. De aankoop van boeken steeg van ongeveer drie miljoen naar 27 miljoen, maar neemt de laatste twintig jaar weer af. Voor de boe kenbranche wordt dat, aldus Kraaima, gecompenseerd doordat de kopers bereid zijn meer voor boeken te betalen. Daardoor verdub belde de omzet tussen 1970 en nu. De productie van 'Shusaku Dormu Dance Theater', woensdag de Leidse Schouwburg, is gebaseerd op 'beweging als resultaat v£ gewoonte'. (foto Maurice Boy<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19