'Luilebol' Han de Wit in de bioscoop 13 Apartheid als politieke thriller Verfilming boek Heeresma debuut van Joost Ranzijn en Jane Waltman Een treurig Pools Seven UlllHillHiUI VRIJDAG 16 FEBRUARI 1990 PAGINA 9 BIOSCOPEN AMSTERDAM 'Luilebo- l'is volgens het scheldwoor- denboek een eufemisme voor 'luilebol'. Diegene die zijn 'klassieken' kent, zal zich bij 't horen van het woord 'luilebol' echter geamuseerd de roman van Heere Heeresma 'Han de Wit gaat in ontwikkelingshulp' herinneren. 'Naar je kamer- luilebol', brult de vader van Han op gezette tijden te gen zijn weerspannige zoon. Deze week gaat 'luilebol' Han de Wit in première in de Nederlandse bioscopen. door Job Janssens Het is de eerste bioscoopfilm van de Noordhollanders Joost Ranzijn (34) en Jane Waltman (33). Ranzijn stu deerde aan de Nederlandse Film en Televisie Academie in Amsterdam waar hij in 1980 voor zijn eindexa menfilm 'Waarom niet' de Cine-Q prijs ontving. Met de korte speel film 'Man in de war', die meerdere malen werd bekroond, bewees Ran zijn definitief zijn talent als filmma ker. Jane Waltman is uitvoerend producente van 'Han de Wit'. Bo vendien schreef zij, samen met Ran zijn, het scenario. "Een mengeling van humor en poëzie", aldus kenschetst regisseur Ranzijn zijn eersteling. Een film die, volgens de maker, waarschijnlijk door de critici geplaatst zal gaan 'A short film about love'; regie: Krzystof Kie- slovski; theater: Kijkhuis. Leiden De Pool Krzystof Kieslovski moet gerekend worden tot een van de beste Europese cineasten. Tijdens het vorig jaar gehouden Filmfesti val Rotterdam presenteerde hij twee films gemaakt in opdracht van de Poolse televisie: 'A short film about killing' en 'A short film about love". Beide produkties maken deel uit van een serie van tien, elke afle vering is de verfilming van een van de Tien Geboden. De politieke en economische ver anderingen in het Oostblok gaan zo snel, dat geen filmmaker ze kan bij benen. In die zin is elke film al ver ouderd voordat hij gereed is. De twee films van Kieslovski spelen in het Polen van respectievelijk ander half en twee jaar geleden en het is goed dat in het achterhoofd te hou den bij het bekijken van zijn werk. In een van de grauwe buitenwij- kefi van Warschau begluurt een jon geman een vrouw in een flatje aan de overkant van een park. Verscho len achter zijn sterrekijker en zon der zijn kamer te verlaten, leeft hij intens met haar mee. Hij wordt ver liefd, raakt geobsedeerd, maar durft haar niet aan te spreken. De vrouw heeft verscheidene minnaars. De gluurder wordt gaandeweg jaloers. Hij voelt zich gedwongen zich met het leven van de vrouw te bemoei en, zonder dat zij het in de gaten heeft. Een rechtstreekse confronta tie kan natuurlijk niet uitblijven, de gevolgen zijn zeer dramatisch. Kieslovski schildert een treurige, kleinzielige wereld. Zijn film bevat, vele aardige grappen, maar een treurige toon overheerst. "Alles in Polen is slecht", is zijn adagium. "We maken wel schoenen, maar je kunt er eigenlijk niet op lopen. En we maken auto's waar je niet in kunt rijden", zei hij tijdens het Filmfestival. In zijn film laat hij zien dat het in Polen ook met de kwali teit van de liefde treurig is gesteld. Ook over het niveau van de Pool se cinema is de regisseur niet be paald te spreken. Zijn eigen Werk vormt echter een uitzondering. 'A short film about love' is een pracht film, vol schitterende details. De resterende acht delen van de serie zullen Nederland vermoedelijk nooit bereiken, maar de Duitse tele visie heeft de rechten inmiddels ge- PETER SLAVENBURG Jane Waltman en Joost Ranzijn: Onze film worden1 tussen 'Abel' en 'Flodder' en hoewel Nelly Frijda (Ma Flodder) de rol van Han de, Wits moeder ver tolkt, hoopt Ranzijn toch een 'eigen' produkt te hebben afgeleverd. Geheel overeenkomstig Ranzijns opvatting over hoe een film er uit moet zien, besteedde de regisseur ook dit maal uitzonderlijk veel aan dacht aan de verpakking van het verhaal. Dat is eigenlijk ook onver mijdelijk omdat in Heeresma's boek het verhaal - een puber die met zijn leven geen raad weet en dien tengevolge uiteindelijk in de ont wikkelingshulp terecht komt - on dergeschikt is aan Heeresma's doel: het maken van een karikaturale ze denschets van een arbeidersgezin. Ranzijn gebruikte Heeresma's ge geven om te amuseren en te ontroe ren. Ranzijn: "We hebben daarom heel veel aandacht besteed aan de decors en aan de casting. Voor een op zich kleine scène, bij voorbeeld het moment waarop Han zijn ge wonde vader op het wegdek vindt, is alle tijd en moeite uitgetrokken". "Die scène werd gemaakt bij Hoogovens. We moesten wachten op mooi licht van de zonsonder gang. De medewerkers hielden in tussen het wegdek nat om een aan grijpend glimmend effect te be werkstelligen. Vervolgens was het wachten tot de fabriekspijpen op de achtergrond precies de juiste hoe veelheid rook produceerden". "Zo hebben we alle scènes behan deld. De geschoten plaatjes moes ten inspirerend zijn. Het is niet voor niets dat we de hele set hebben ver plaatst naar Charleroi om de arbei derswijk te schieten waar de familie De Wit gaat wonen". "Een straat onder de rook van de staalfabriek van de firma Cockerill Sambre is speciaal voor onze opna men een half jaar behoed voor de slopershamer, alleen omdat juist die plek zo schilderachtig was en precies beantwoordde aan ons doel. We hebben geen cent bezuiningd op de 'styling' van de film. Er zijn hon derden locaties bezocht in Frank rijk, Duitsland en Nederland, voor dat we in Charleroi terecht kwa- De casting, het uitzoeken van de spelers, werd door Waltman en Ran zijn zelf ter hand genomen. Dat heeft naast twee bekende gezich ten, Nelly Frijda en Jim van der Woude als de vader van Han, twee verrassingen opgeleverd. Koen de Bouw (26) speelt Han en Jaloe Maat (25) zet het buurmeisje van Han Jane Waltman: "We wilden die casting helemaal zelf doen. We heb ben oproepen geplaatst en zijn de toneelopleidingen afgegaan. Vooral jonge en nieuwe gezichten vinden is uitdaging. Wij hebben, denk ik, twee sterren gevonden. Ja loe Maat is heel 'naturel' en heeft een authentiek karakter. Dat valt meteen op als je de film ziet. Daar zullen we in de toekomst beslist meer van gaan horen en zien". Urine Ranzijn vult aan: "We zijn zorgvul dig geweest tot en met de laatste en kleinste rol. Zo'n boekhouder bij voorbeeld, dat is toch echt een heel gemene en vieze man. Ik zei tegen die acteur: je moet net kijken alsof je iedere morgen een glas van je ei gen urine drinkt. Dat is wel erg zuur, hè? Maar als je hem op het wit te doek ziet, met die camera boven op z'n gezicht, dan is dat effect vol ledig bereikt". "De acteur die bij het gezin De Wit een klok komt kopen, is ander halve minuut in beeld. We hebben de man een bepaalde aankleding gegeven inclusief een steenpuist op de neus. In veel Nederlandse films komen acteurs in bijrollen op om even iets te zeggen zonder zelf een indruk, hoe klein ook, achter te la ten. Dat hebben wij heel bewust an ders willen doen". In de film zitten welgeteld drie stunts. Eén daarvan dient apart te worden vermeld. De bioscoopbe zoeker wordt getrakteerd op een scène waarin Han, enigszinsdrome- rig voortpuffend op zijn Mobylette, door een vrachtauto omver wordt gereden. Het ongeval is zo levens echt, dat de toeschouwer zich angstig afvraagt of de stuntman al uit coma is. Ranzijn: "Ja, dat was bijna echt mis. De man in kwestie heeft er ge lukkig alleen maar een gat in zijn hoofd aan over gehouden. Stunt mensen, dat is een raar volkje. Wij gingen tussen de opnamen door een broodje eten. Stuntmensen houden er altijd heel clean rekening mee dat ze misschien de lunch niet mee zul len maken. Ze gokken echt met hun leven". De avonden Filmminnend Nederland vraagt zich inmiddels af of er aan het tijd stip waarop Han de Wit gaat draaien misschien een strategie ten grond slag ligt. Immers, Heeresma's boek, heet een persiflage te zijn op een nog grotere klassieker: 'De avon den' van Gerard Reve, een boek dat niet zo lang geleden werd verfilmd. Ranzijn en Waltman benadruk ken dat het hier een 'toevallige sa menloop van omstandigheden be treft'. Ranzijn: "Heeresma's boek is twintig jaar geleden al in handen ge weest van Fons Rademakers. Het is puur toeval dat twee klassiekers nu binnen anderhalf jaar op de markt komen. 'Han de Wit' is, overeen-' komstig het boek, veel minder plechtig dan 'De avonden'. 'Han de Wit' is stouter, meer een knipoog, expres minder literair en daardoor beter toegankelijk voor een jonger publiek. Onze film is dus onvermij delijk een licht parodiërende knip oog naar 'De Avonden". Ranzijn en Waltman wachten ui terlijk onbewogen de reacties op hun produkt af. De vraag is hoe on bewogen je kunt blijven bij een de buut. Waltman: "We hebben kei hard moeten knokken om deze prent gerealiseerd te krijgen. Er zit drie jaar zenuwslopend werk in. Ik hoop dat recensenten onze inspan ningen kunnen zien en waarderen. Want er zitten natuurlijk foutjes in de film. Zoals in ieder groot werk stuk foutjes kunnen sluipen. Als de film alleen daarop wordt gekraakt, dan zal dat heel hard aankomen". Ranzijn: "De kassière' werd ge kraakt maar heel druk bezocht. 'Theo en Thea' loopt als een trein. 'De avonden' werd goed bezocht en dat is toch geen slechte film. Er zijn ook missers zoals 'Donna Donna'. Een zeer slechte, ongeïnspireerd in elkaar geflanste film....Toch komt het publiek weer vaker naar de bio scoop om een Nederlandse film te zien. De mensen hebben weer wat vertrouwen in het produkt en 'Han de Wit' zal, in alle bescheidenheid, dat vertrouwen niet beschamen." 'A dry white season'; regie' Euzhan Palcy; hoofdrollen: Donald Sutherland, Winston Nts- hona, Janet Suzman; theater: Lido, Leiden Na haar bekroonde debuutfilm 'La* rue cases nègres' blijft de van Marti nique afkomstige cineaste Euzhan Palcy met haar nieuwe film 'A dry white season' trouw aan haar zwarte engagement. In eerste instantie lijkt deze film een bescheiden remake van Richard Attenboroughs 'Cry freedom', maar waar die -film hal verwege van een apartheidsdrama overgaat in een ontsnappingsavon- tuur voor het hele gezin, houdt Pal cy zich strikt aan haar thematiek. Voor haar persoonlijke signatuur is in haar nieuwe film minder ruim te dan in haar debuut. Ondanks het feit dat ze een vrouwelijke produ cent had. Paula Weinstein, is ze toch onmiskenbaar in een Hollywood- stramien gekomen. Maar als dat, zoals in dit geval, een politieke thril ler oplevert zoals Costa-Gavras ze maakt, dan is daar weinig bezwaar tegen. 'A dry white season' is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Zuidafrikaanse auteur André Brink. Dat het om fictie gaat, en niet zoals in 'Cry freedom' om histori sche feiten, doet nauwelijks terza ke. Elke gebeurtenis kan zo aan een nieuwsbericht ontleend zijn. In we zen is de enige vrijheid die Brink en Palcy zich veroorloofden, het zoda nig achter elkaar monteren van his torische feiten dat er een soepel lo pend verhaal ontstaat, strijdvaardig in dienst van de anti-apartheid. Niet voor niets was Brinks boek verbo den, staat hij met zijn gezin sinds 1974 onder politietoezicht en is hij met de dood bedreigd. Het verhaal gaat over twee gezin nen: het fortuinlijke blanke gezin van de leraar Ben du Toit en het Scène uit 'A dry white seasonmet v.l.n.r. Winston Ntshona, Bekhithemba Mpofu, Rowan Elmes en Donald Sutherland. (foto gpiï) Du Toit kan het bijna niet geloven en gaat zich daarom bemoeien met de zaak. Dan wordt hij zich lang- zwarte gezin van diens tuinman Gordon Ngubene, dat in Soweto woont. Het is 1976. Du Toit betaalt het schoolgeld van Ngubene's zoon tje Jonathan en koestert zich daar door in de wa zijn in zijn rr waar problemen zijn, toch zegeviert. Maar dan wordt, met tal van ande re kinderen, Jonathan vermoord bij de scholierenopstand in Soweto. zeker bewust van de gru weldaden die in zijn land aan de or- goede blanke te de van de dag zijn onder het motto land, waar welis- van staatsveiligheid en recht. Dat het recht brengt onvermijdelijk spanningen in zijn gezin teweeg. Zijn vrouw ver laat hem, zij dochter verraadt hem en intussen slaat de moordende hand van de staat links en rechts toe. Maar in een ding wil Du Toit koste wat kost slagen: de waarheid aan het licht brengen. Zoals gezegd laat 'A dry white season' zich zien als een politieke thriller. De film heeft niet het monu mentale karakter van 'Cry freedom' maar juist als 'pamflet' is Palcy's film venijniger. Zo laat zij de arg waan van de zwarten ten opzichte van blanke medestanders veel scherper, sarcastischer zien. Waar 'Cry freedom' hoop geeft, confron teert 'A dry white season' met realis me, hoe gepolijst ook naar de nor men van Hollywood. Ook voor deze film werden loca ties gezocht in Zimbabwe, het land dat qua uiterlijk overeenkomt met Zuid-Afrika. Voor de reconstructie van de scholierenopstand in So weto kreeg een massa scholieren uit Soweto drie dagen vrij. Bijrollen werden gespeeld door amateurs, 1 maar ook sterren als Marlon Brando en Susan Sarandon en door de wol geverfde karakterspelers uit Euro pa, als de Duitser Jurgen Prochnow en de Nederlander Gerard Thoolen, bleken ervoor beschikbaar. De zwarte hoofdrollen worden ge speeld oor Zuidafrikaanse acteurs als Winston Ntshona, Zakes Mokas en Thoko Tshinga. Donald Suther land speelt Du Toit; de blanke, van oorsprong Zuidafrikaanse actrice Janet Suzman zijn vrouw. Allen le verden een gedreven bijdrage aan de film en onderbouwen daarmee de integriteit ervan. Voor sommi gen zal de muziek al genoeg zijn om naar de film te gaan kijken: die is van Ladysmith Black Mambazo. RIJK VAN ROTTERDAM Het percentage actie- en geweld films dat op basis van een mager verhaal voor een zacht prijsje in elkaar wordt gezet is aanzienlijk, maar daartegenover staan steeds vaker films die met zorg zijn ge maakt en die meer bieden dan slaan en schieten. Een voorbeeld is 'Tequila sun rise* van Robert Towne. Het ver haal is vaker bedacht. Een man probeert met een misdadig verle den te breken, het lukt niet en hij krijgt te maken met een inspec teur die toevallig ook zijn vriend is. Om het dramatischer te maken worden beiden verliqfd op dezelf de vrouw. Jubelen ga je niet van zo'n verhaal, maar Towne heeft het heel mooi uitgewerkt en de broeierige sfeer zal liefhebbers van het genre aanspreken. Mei Gibson, Kurt Russell en, vooral, Michelle Pfeiffer spelen overtui gend. Warner Home Video. Iets gladder, maar nog steeds de moeite waard is 'Dead bang' van John Frankenheimer met Don Johnson als al-uw-proble- men-oplossende-rechercheur. Johnson heeft in de tv-serie Mia mi Vice jarenlang een politieman gespeeld die van wanten weet en je zou verwachten dat hij in een speelfilm op dezelfde voet verder zou gaan. Het pleit voor hem'(en voor Frankenheimer) dat hij toch enkele nuances heeft kunnen aanbrengen. Morsiger en actiever dan in de tv-serie probeert hij een moordenaar te vinden die zich verschuilt bij een groep neo-na- zi's. Het lukt hem maar net, pre cies zoals het hoort in het genre. CNR Video. Raar heb ik aan zitten kijken te gen 'Inspecteur Maigret' van Paul Lynch. 'Ha lekker, Maigret', dacht ik en ik zag Jean Gabin voor me, en Kees Brusse, zelfs even Jan Teulings. In 'Inspecteur Maigret' rookt Richard Harris een pijp en bromt hij veel. Hij doet zijn best, maar is voor geen milli meter de Franse inspecteur. Hij is gewoon een politieman die een moord oplost op de oude, be proefde manier: bij het begin be ginnen en zoeken tot je een schoft hebt. CNR. De Chinezen in Amerika vorm den vroeger Tongs, geheime ge nootschappen. Daar kwam niet veel fraais van en dat is in 'Tongs' van Alan Metzger goed te zien. Louis Gossett is een geleerde die veel van Chinezen weet. Hij gaat in zijn eentje aan het speuren en is dan slimmer dan de politie. Gos sett heeft het zich niet moeilijker gemaakt en Metzger evenmin. Het resultaat is doorsnee-maak werk. Esselte Video. Ongeveer hetzelfde valt te zeg gen van 'Crossing the Mob' van Steven Stern dat gaat over een jongen die gangster zijn wel leuk vindt. Pas als hij verliefd wordt vallen hem de schellen van de ogen, maar dan is het (bijna) te laat. warner Home Video. Wie zich wil vermaken met een werkje dat in een week gemaakt lijkt moet 'The blue Iguana' eens proberen. John Lafia filmde on der de hete Mexiaccanse zon met acteurs die een potje maakten van een verhaal over geld en wraak en een beetje hartstocht. CBS/Fox. Veel interessanter, vooral voor liefhebbers van de zogenaamde 'kleine film', is 'Office party'. Vrijwel het gehele verhaal speelt zich af in een kamer i schuchtere David Warner een stel collega's gijzelt. Het waarom wordt langzaam duidelijk en als kijker weetje dan dat er een dra matische ontknoping volgt. Geor ge Mihalka filmde bewonderesn- waardig. van Sony. Terug naar de politiemannen. In 'The mighty Quinn' van Carl Schenkel is Denzei Washington een inspecteur die op de Baha ma's afrekent met corruptie en magie. James Fox speelt mooi een arrogante Engelsman. MG- M/UA. Washington speelt ook de hoofdrol in 'For queen coun try' en hij laat erin zien wat een goede acteur hij is. Schrijnend is het verhaal over de neger die wel voor Engeland mag vechten, maar er geen baan kan krijgen. Martin Stellman regisseerde deze film die aandacht verdient. Sony. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW BLIJVERS 'When Harry met Sally' - Lido, Leiden 'Black rain' - zinderend onheil met Mi chael Douglas in Japan - Luxor, Lei den 'Theo Thea' - humor op niveau voor kinderen en volwassenen - Greenway, Voorschoten 'Harlem nights' - magere komedie van Eddie Murphy - Lido, Leiden 'Back to the future II' - Michael J. Fox opnieuw op reis met de tijdmachine - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Sea of love' - politie-agent A1 Pacino wordt verliefd op verdachte - Euro, Al phen 'Ghostbusters II' - spokenjagers weer op pad in matig vervolg - Lido, Leiden en Greenway, Voorschoten 'Oliver co.' - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'De avonden' - verfilming van Reve's boek over opgroeiende jongeman in na-oorlogse jaren - Greenway, Voor schoten 'Dead poets society' - Robin Williams als gedreven leraar Engels op middel bare school - Lido, Leiden 'Nine and a half weeks' - Kim Basinger en Mickey Rourke in broeierig liefdes verhaal - Trianon, Leiden 'The dream team' - Euro, Alphen 'Seks in de vakantie' - Rex, Leiden 'De stam van de holebeer' - Trianon, Leiden 'De troetelbeertjes' - Greenway, Voor schoten 'Platvoet en zijn vriendjes' - Green way, Voorschoten FILMHUIZEN 'Leedvermaak' - Kijkhuis Leiden (vr. t/m do., 19.30 en 21.45 uur) 'A short film about love' - Kijkhuis, Leiden (vr. t/m ma. 20.00 en 22.15 uur) 'Yo soy el que buscas' - Kijkhuis, Lei den (di. 20.00 ep 22.15 uur) 'A short film about killing' - Kijkhuis, Leiden (woe. 20.00 en 22.15 uur) 'The belly of an architect' (Kijkhuis, do. 20.00 en 22.15 uur) 'My brilliant career' - LAK-cinema, Leiden (di. 20.00 uur) 'High tide' - LAK-cinema, Leiden (di. 22.00 uur) 'The Cotton Club' - Filmhuis LVC, Lei den (t/m morgen 21.15 uur) 'High hopes' - Parkfilmhuis, Alphen DEN HAAG 'Sea of love' - Asta (463500), 12 jr. 'Black rain' - Asta. 16 jr. 'Back to the future II' - Asta, al. 'Theo Thea - Babyion (471656), i 'The rose garden' - Babyion, al. Dead poets society' - Babyion, 12 jr. 'Splendor' - Babylon, al. Next of kin' - Cineac (630637), al. Harlem nights' - Cineac, 16 jr Casualties of war' - Cineac. 16 jr. 'Harlem nights' - Metropole (456756), al. 'Han de Wit' - Metropole, al. When Harry met Sally' - Metropole, al. 'Valmont' - Metropole. al. 'Het sacrament' Metropole. 12 jr. 'Turner Hooch' - Odeon (462400), al. 'Loverboy' - Odeon, al. 'The abyss' - Odeon. al. 'Indiana Jones and the last crusade' - Odeon, al. 'Der Philosoph' - Studio (656402), 16 jr. 'A dry white season' - Studio, 12 jr. 'Romuald Juliette - Studio, al. 'Wait until spring Bandini' - Studio, al. AMSTERDAM 'The rose garden' - Alfa (278806), al. 'The cook, the thief, his wife and her lover' - Alfa, 16 jr. 'Sex, lies and videotape' - Alfa. al. 'Wait until spring Bandini' - Alfa, 16 jr. 'Theo Thea' - Alhambra (233192), al 'Splendor' - Alhambra. al. 'Turner Hooch' - Belleviue Cinera- Dead poets society' - Calypso (234876), al. 'Erik the Viking' - Calypso, al. 'Romuald Juliette' - Cinecenter (236615), al. 'Der Philosoph' - Cinecenter, 16 jr. 'Bagdad cafe' - Cinecenter, 16 jr. Sweetie' - Cinecenter, 16 jr 'Harlem nights' - Cinema (151243), al. 'Back to the future II' - Cinema, al. 'Sea of love' - City (234579), 12 jr. 'Han de Wit' - City, al. 'Black rain' - City, 16 jr. 'The abyss' - City, al. 'Next of kin' - City, 12 jr. 'Casualties of war' - City, 16 jr 'The punisher' - City, al 'A short film about love' - Kriterion, 16 'Een scherzo furioso' - The Movies, 16 jr. 'The navigator' - The Movies, al. 'That summer of white roses' - The Mo vies, 16 jr. 'Back to the future II' - Tuschinski (262633), al. 'Harlem nights' - Tuschinski. 12 jr. 'Valmont - Tuschinski, al. 'De avonden' - Tuschinski, al. 'Indiana Jones and the last crusade' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'Torch song trilogy' - De Uitkijk (237460), 16 jr. TELEVISIE Zaterdag 17 februari 'Year of the dragon' (Ned. 2, 20.27 uur). Amerikaanse film uit 1985 van Michael Cimino, met Mickey Rourke en John Lone. Keiharde politieman in New York bindt strijdt aan tegen drugsdealer. film uit 1981 van Joel Schumacher, met Lily Tomlin. Huisvrouw krimpt tot handpalm-formaat als gevolg van het werken met geheimzinnig besmet te huishoudelijke produkten. 'My favorite brunette' (Super Channel, 21.30 uur). Amerikaanse ko medie uit 1947 van Elliott Nugent, met Bob Hope en Dorothy Lamour. 'Impact' (Supr Channel, 23.00 uur). Amerikaanse film uit 1949 van Arthur Lubin, met Brian Donlevy en Ella Rai nes. Ironisch verhaal over een vrouw en haar vriend die plannen smeden om haar echtgenoot te vermoorden. 'Paisao' (BBC 2, 23.25 uur). Italiaan se film uit 1946 van Roberto Rossellini. Zes episodes uit het Italiaanse oorlogs- 'Fright night' (Veronique, 23.30 uur). Amerikaanse horrorfilm van Tom Holland, met Chris Sarandon en Amanda Bearse. Zo op het oog ideale buurman blijkt vampier te zijn. 'The sender' (BBC 1, 01.30 uur). Amerikaanse thriller van Roger Chris tian, met Zeljko Ivanek en Mathrym Harrold. Telepathisch begaafde pa tiënt kan kosmische krachten niet be heersen en veroorzaakt vernielingen in een ziekenhuis. 'Germania, anno zero' (BBC 2. 01.30 uur). Italiaanse film uit 1947 van Roberto Rossellini, met Edmund Moe- schke en Franz Krüger. In het naoor logse Berlijn moet een vijftienjarige jongen de kost zien te verdienen voor zichzelf en zijn zieke vader. Zondag 18 februari 'Charlie Muffin' (Super Channel, 20.30 uur). Engels spionage-avontuur uit 1979 van Sam Wanamaker, met Da vid Hemmings en Ralph Richardson. Spion wordt ervan verdacht contacten met een overloper te hebben. 'L'emmerdeur' (Veronique, 21.25 uur). Frans/Italiaanse komedie uit 1973 van Esouard Molinaro, met Lino Ventura en Caroline Cellier. Een huur moordenaar moet vanuit een hotel een belastende getuige neerschieten, maar een verlaten echtgenoot in de aangren zende kamer doet steeds mislukkende zelfmoordpogingen die de opdracht saboteren. Maandag 19 februari 'My beautiful laundrettc' (Duitsland 1, 23.00 uur). Engelse film uit 1985 van Stephen Frears. Twee jonge mannen, een skinhead en een Pakistani, openen 'Flesh and blood (1)' (Ned. 2. 23.10 uur). Amerikaanse film uit 1985 van Paul Verhoeven, met Rutger Hauer en Jennifer Jason Leigh. Wordt in drie delen uitgezonden. Edelman belooft bende huurlingen dag vrij plunderen als ze voor hem de stad hij ooit heer e 'South Seas massacre' (Veronique, 23.15 uur). Amerikaans/Mexicaanse actiefilm uit 1977 van Pablo Santiago, met Troy Donahue en Vic Vargas, Po litieman begeleidt een met handboei en aan hem vastgeketende gevangene per boot van Mexico naar de Verenig de Staten. Het schip wordt overvallen en de mannen zijn gedwongen als een soort Siamese tweeling overboord te springen. Dinsdag 20 februari 'Miami supcrcops' (Veronique, 21.25 uur). Italiaanse speelfilm uit 1985 van Bruno Corbucci, met Bud Spencer en Terence Hill. FBI-agenten proberen de twintig miljoen terug te vinden die Woensdag 21 februari 'Modern romance' (Veronique. 20.40 uur). Amerikaanse filmkomedie uit 1981 van Albert Brooks, met Albert Brooks, Kathryn Harrold en Bruno Kirby. Scenarioschrijver wil wel sa menwonen met zijn vriendin, maar kan tevens de gedachte niet loslaten dat ergens een nog leukere vrouw op hem zit te wachten. 'Belle de jour' (Duitsland 2, 22.40 uur). Franse film uit 1967 van Louis Buncuel. met Catherine Deneuve en Michel Piccoli. Getrouwde, seksueel gefrustreerde vrouw werkt heimelijk als prostituée. 'White lightning' (BBC 1. 00.25 uur). Amerikaanse actiefilm uit 1973 van Joseph Sargent, met Burt Reynolds, Ned Beatty en Jennifer Bil- lingsley. Illegale drankstoker zweert wraak op corrupte sheriff die zijn broer vermoordde. Donderdag 22 februari film uit 1938 van William Dieterle, met Charles Laughton en Maureen O'Hara. Gebochelde klokkeluider van de Notre Dame wordt verliefd op schone 'Flodder' (Ned. 2, 20.27 uur). Neder landse film uit 1986 van Dick Maas, met Nelly Frijda, Huub Stapel en Tatjana Simic. Bij wijze van proef krijgt het asociale gezin Flodder een prachtige woning in een dure villawijk aangeboden. 'Brubaker' (BRT 1,20.50 uur). Ame rikaanse film uit 1980 van Stuart Ro- Robert Redford en Mur- Hamilton. Kersverse gevangenis- de bqjes de dienst uit 'Fort Apache' (Super Channel, 22.20 uur). Amerikaanse film uit 1948 van John Ford, met John Wayne en Henry Fonda. Indianen-drama. Vrijdag 23 februari 'Monsignor' (BRT 1, 20.25 uur). Ameri kaanse film uit 1982 van Frank Perry, met Christopher Reeve en Genevieve Bujold. Amerikaanse aalmoezenier krijgt tijdens de Tweede Wereldoorlog opdracht orde te scheppen in de finan ciële chaos van het Vaticaan. 'Mrs. Soffel' (BRT 1, 23.00 uur). Amerikaanse film uit 1984 van Gillian Armstrong, met Diane Keaton en Mel Gibson. Echtgenote gevangenisdirec teur wordt verliefd op een ter dood veroordeelde moordenaar. Ze helpt hem te ontsnappen en vlucht met hem weg. Crimes of passion' (Veronique, 23.20 uur). Amerikaanse film uit 1984 van Ken Russell, met Kathleen Turner en Anthony Perkins. Het dubbelleven van een modeontwerpster. Overdag een keurige dame, 's nachts een prosti- 'Grcy Lady Down' (BBC 1, 23.25 uur). Amerikaanse film uit 1978 van David Greene, met Charlton Heston en Ned Beatty Kapitein en beman ning proberen gezonken atoomonder zeeboot were boven water te krijgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 9