Producent Waad
op schouwburg
Protest tegen
bezuiniging
Uit Buro in
advertentie
Choreografisch wanprodukt bij NDT II
John Kraaykamp schittert
Weergaloos concert Chris Rea in Ahoy
KIJK UIT
Exposities
Concerten
Theaters
VRIJDAG 16 FEBRUARI 1990
PAGINA 21
UTRECHT (GPD) - Producent
John van de Rest wil geen zaken
meer doen met de stadsschouw
burg in Utrecht. Dit betekent dat
volgend seizoen in deze stad de
voorstellingen 'Amadeus' en 'Zon
dagskinderen' niet te zien zullen
zijn. Deze twee voorstellingen belo-
mede dankzij de hoofdrolspe
lers Willem Nijholt en John Kraay-
kamp grote publiektrekkers te wor
den.
Aanleiding voor het besluit van
Van de Rest is een brief die de stads
schouwburg deze week stuurde
naar ongeveer 400 bezoekers van
'Huwelijksspel', een voorstelling
die door Van de Rest is geprodu-
I ceerd. "We weten niet hoe het u is
j vergaan", zo schreef het theater,
"maar eerlijk gezegd viel ons de
l kwaliteit van Huwelijksspel tegen".
Als 'gebaar' bood Gerrit Reus,
hoofd planning en publiciteit, ver
volgens vrijkaartjes aan voor de
L voorstelling 'Kees de Jongen'.
Van de Rest, wiens echtgenote
Josine van Dalsum de vrouwelijke
hoofdrol in 'Huwelijksspel' ver
tolkt. vindt dat zijn integriteit als
theatermaker in twijfel is getrok
ken. Ook neemt hij het de directie
van de stadsschouwburg zeer kwa
lijk dat er vooraf geen contact met
hem is opgenomen over deze onge-
bruikelijke actie.
"Na afloop blijven de spelers van
'Huwelijksspel' altijd even hangen
om de reacties te peilen", zegt Van
de Rest. "Op de avond van de voor
stelling zelf hebben we geen enkele
kritiek gehoord van de heer Reus.
Inderdaad zijn er in de pauze onge-
r vijftig mensen weggegaan,
ir we denken niet dat dit iets met
de artistieke kwaliteit te maken
heeft. Het is een zwaar stuk, waarin
f wat schuttingwoorden vallen".
Geen première
Springdance '90
UTRECHT (ANP) - De belangrijk-
ste produktie van Springdance 1990
S is niet op tijd klaar voor om in pre
mière te gaan tijdens het festival. De
nieuwe voorstelling van Roxane
Huilmand is tot nader order uitge-
steld, zo deelde de festivalleiding
donderdag mee.
De twaalfde editie van het jaarijk-
se Springdance Festival wordt op
nieuw in twee steden gehouden. In
de periode van 20 april tot en met 5
mei zijn in Utrecht en Rotterdam
ruim vijftig dansvoorstellingen en
concerten te zien en te horen. Daar
naast zijn er discussies en
workshops georganiseerd ver-
spfeid over tien lokaties in de ste
den.
Het festival wordt geopend door
Jean-Claude Galotta en de Groupe
Emile Dubois uit het Franse Gren
oble. Zij dansen Les Mysteres de
Subal in de Utrechtse Stads-
schouwburg. Springdance biedt
verder Nederlandse premières van
solisten en groepen uit Nederland,
Frankrijk, Groot Brittanniè en de
j Verenigde Staten.
"Van een wanprestatie was geen
sprake, maar we hadden wel meer
verwacht", zegt Reus. "In ons eigen
publiciteitsmateriaal hebben we op
grond van de namen die aan 'Huwe
lijksspel' waren gekoppeld hoge
verwachtingen gewekt. Die zijn
naar onze mening niet uitgekomen.
Uit ervaring weten we dat ons pu
bliek het zeer op prijs stelt als we af
en toe als schouwburg een gebaar
maken, zoals een vrijkaartje geven
of een reductie aanbieden. Mede
omdat de Kees de Jongen nog wel
een paar extra bezoekers kon ge
bruiken, leek dit ons een geschikte
gelegenheid".
Carpentier Alting zegt het te be
treuren dat buiten Van de Rest om
een brief aan de bezoekers van 'Hu
welijksspel' is gestuurd. "Dat is in
derdaad niet zo netjes van ons ge
weest", erkent hij. Over Van de
Rests sanctie, het terugrekken van
'Amadeus' en 'Zondagskinderen'
(waarvan de speeldata al waren
vastgelegd), wil de schouwburgdi
recteur alleen kwijt dat "De soep
meestal niet zo heet wordt gegeten
als hij wordt opgediend".
AMSTERDAM (ANP) - Ruim 230
Nederlanders en buitenlanders die
werkzaam zijn in de culturele sector
protesteren vandaag in een adver
tentie in Volkskrant, Trouw, Pa
rool, NRC-Handelsblad en Nieuws
van de Dag tegen de voorgenomen
bezuinigingen op het Amsterdams
Uit Buro (AUB). Dit heeft de initia
tiefnemer, het Amsterdams Overleg
Grote en Kleine Theaters, gisteren
bekend gemaakt.
Tot de ondertekenaars behoren
André van Duin, Ivo Pogorelich,
Annie M.G. Schmidt, Maguy Marin,
Gerda Havertong en Krystian Zim
merman. "De gemeente zelf creëer-
de het AUB om een groter publiek
voor de kunst te winnen. De ge
meenteraad mag nu niet afbreken
wat de afgelopen jaren met veel suc
ces is opgebouwd", aldus de onder
tekenaars.
De gemeenteraad stemt woens
dag over een PvdA-motie waarin
wordt voorgesteld in eerste instan
tie 173.000 gulden op het AUB te be
zuinigen door sluiting van de AUB-
koffieshop en instelling van een
centrale kassa voor de Leidseplein-
theaters. Voor 1 mei moet boven
dien in overleg met het AUB een be
sluit vallen over nog eens drie ton
aan bezuinigingsposten of inkom-
stenverhogende maatregelen. De
motie spreekt verder uit dat moet
worden gestreefd naar verminde
ring van de gemeentelijke subsidie
op de Uitkrant met twee ton.
'Coming up Roses'
Nederlands Dans Theater II met 'Coming up
Roses' van Lionel Hoche/ Malcom Morton;
'Nomaden' van Jiri Kylian/ Stravinsky:
Testimony' van Alida Chase/ Laurie Ander
son/ Florian Fricke; 'Na Floresta' van Nacho
Duato/ Wagner Tiso. Gezien op 15 februari
in het A T T danstheater in Den Haag, al
waar nog tot en met zondag. Tournee.
DEN HAAG - In Amerika leekhet
aanvankelijk een gat in de markt:
het geloof via de televisie verkon
digen. Toen de predikers er ech
ter overspelige en frauduleuze
praktijken op na bleken te hou
den, werd het aanmerkelijk stiller
rond Gods woord op de tv.
De van oorsprong Australische
choreografe Alida Chase grijpt nu
het medium dans aan om daar
verandering in aan te brengen. Al
eerder maakte Chase balletten
voor het Nederlands Dans Thea
ter die opvielen door een kinder
lijke theatrale speelsheid en luch
tigheid. En onlangs maakte ze op
de Discobeat van Milli Vanilli een
swingend niemendalletjes voor
de Modern Jazz Dance Company
Djazzex. Chase heeft zich nu in
'Testimony' blijkbaar bekeerd tot
de grotere levensvragen, waarvan
ze in een solo voor NDT II danser
Thomas Graham, getuigenis af
legt.
Graham blikt in het begin
brutaal het publiek in, poseert en
rent wat rondjes of breakdanst
door de ruimte. Grappig, aardig
en leuk maar veel om het lijf heeft
het niet. Vrij abrupt doet de sere
niteit z'n intrede en komen de or
gelklanken je tegemoet. Graham
gaat over tot dansexpressie van
de gekwelde ziel in het lichaam
en op de band roept iemand:
Father, Death, Lost, Light, etc.
Graham stopt met bewegen, ci
teert wat bijbelteksten en begint
vervolgens live te zingen: Hallelu
ja, hij is in de Heere. Nou liggen
kunst en religie wel in eikaars
verlengde, maar deze ondubbel
zinnige prekerij heeft niets meer
met dans en überhaupt kunstzin
nigheid te maken. Chase's per
soonlijk geluk is het hare, maar
laat ze haar gevoelens dan ten
minste op een volwassen dansan
te manier vormgeven. Met deze
preek onderschat ze allé interpre
tatieve vermogens van de toe
schouwer. 'Testimony' is met an
dere woorden een choreografisch
wanprodukt van de hoogste orde.
De tweede première op het pro
gramma is afkomstig van de bin
nenkort naar Spanje terugkeren
de choreograaf en ex-danser van
het NDT, Nacho Duato. In 'Na
Floresta^ laat hij zien dat hij zijn
ambacht goed verstaat. Inspira
tiebronnen waren dit keer de be
dreigde regenwouden in de Ama
zone en de gelijknamige composi
tie van de Braziliaan Wagner Tiso.
Dat heeft geresulteerd in een ly
risch ballet waarin tien dansers
de 'emoties van de muziek en de
intentie van de liederen' vormge
ven. Vakkundig hanteert Duato
een aantal choreografische prin
cipes als verspringende ruimtelij
ke patronen. Veel kruip-door-
sluip-door bewegingen en inven
tieve bewegingsconstructies die
de meesterhand van Jiri Kylian
verraden. Maar op een of andere
manier wil 'Na Floresta' maar niet
het hart raken. Spanning ont
breekt en maakt plaats voor bijna
schoolse braafheid. Het kabbelt
als een lief Oostenrijks beekje ter
wijl je hoopt op de woeste afwis
seling van een junglerivier.
Verrassing van de avond is
'Coming up Roses' van de, ook al,
ex NDT-danser Lionel Hoche.
Net als Alida Chase worstelt Ho
che met een aantal grote levens
vragen. In het programmaboekje
luidt het: 'Deze vaak koude en
angstaanjagende maatschappij
schept verwarring in onze funda
mentele menselijke contacten,
met als gevolg emotionele en in
tellectuele problemen? Wat Ho
che met deze open deur doet is
zeer verrassend, zeker na zijn eer
ste choreografie 'U should have
left the light on' bij het NDT die
het workshop karakter nauwe
lijks ontsteeg. In 'Coming up Ro
ses' bevinden zich negen mensen
in een soort afgeleefde hotelloun
ge met draaideur. Snakkend naar
contact laten hun opzichtige ge
dragingen zien hoe vervreemd ze
in werkelijkheid zijn. Ze draaien
zich dol in de draaideur, verplaat
sen stoelen of vallen theatraal op
de bank. Op de ingenieuze ge
luidsband klinken wat Franse
poëtische teksten en Koreaanse
gezangen. De monomane bewe
gingen doen sterk aan Pina
Bausch' danstheater denken, al
haalt Hoche het nog niet wat be
treft spanning. De mysterieuze
sfeertekening is prachtig maar
het ontbreekt zeker in het begin
aan dramatiek tussen de types on
derling. Dat neemt niet weg dat
Lionel Hoche een choreografi
sche belofte kan worden ge
noemd waarvan we naar te hopen
valt nog veel zullen zien en horen.
INGRID
VAN FRANKENHUYZEN
John Kraaykamp enPieter Lutz in 'Zondagskinderen'
In 'Zondagskinderen'
'Zondagskinderen' ('A Month of Sundays')
van Bob Larbey. Met: John Kraaykamp, Si-
mone Rooskëns, Pieter Lutz, Ellis Signe
Kraaykamp, Babette Mulder en Klaas Hulst.
Vertaling: Ger Apeldoorn en Harm Edens.
Regie: Berend Boudewijn. Gezien op 15 fe
bruari in de Leidse Schouwburg. Aldaar nog
7 en 8 maart te zien.
LEIDEN - Wie Kraaykamp weer
eens wil zien schitteren, moet
naar 'Zondagskinderen' gaan kij
ken. Van de eerste tot en met de
laatste minuut staat hij op het to
neel en eist alle aandacht op voor
zijn rijk geschakeerde spel. De
rest van de 'cast' is een compli
ment waard, omdat de medespe
lers Kraaykamp goed weerwerk
bieden, opdat hij kan scoren. De
vertalers hebben prima werk af
geleverd, want hun bewerking
lijkt op het lijf van 'Kraay' ge
schreven. En de regisseur deelt
eveneens in de loftuitingen, om
dat hij de hoofdrolspeler terecht
alle ruimte heeft gegeven.
Altijd moeilijk om precies aan
te geven, wat nou zon acteerpres
tatie zo groots maakt. Natuurlijk,
de timing, de mimiek en het ko
misch talent zijn van wezenlijk
belang. Daarmee weet hij de
schouwburgbezoekers dusdanig
te bespelen, dat we alle andere
personages vanuit zijn perspec
tief gaan zien. Oud en jong in het
publiek identificeren zich met
Kuiper, het door Kraaykamp ge
speelde personage. Dus vinden
we zuster De Waard een schat,
zien we op tegen het obligate
maandelijke bezoek van dochter
en schoonzoon en maken we ons
oprecht zorgen over huisgenoot
Elburg.
Twee oude mensen in een be
jaardentehuis, wier leven door
grote monotonie wordt getekend.
'Hallo, hoe gaat het?' - 'Hetzelfde,
ik mag niet klagen'. Kuiper en El-
burg wisselen wat wederwaardig
heden uit over medebewoners en
delen eikaars angsten: de één is
bang dat hij incontinent wordt, de
ander dement. Met veel humor
vechten zij tegen hun angst voor
het aftakelingsproces dat uitein
delijk niet blijkt te stoppen.
Dat levert de combinatie van
een lach en een traan in dit stuk
op. Nergens echter wordt het sen
timenteel, omdat Kraaykamp en
Pieter Lutz (als Elburg) met hun
relativerende zelfspot het publiek
al lang voor zich gewonnen heb
ben. 'Zondagskinderen' moet het
daarbij hebben van de details die
juist door het spel tot hun recht
komen. Tegenover de gesprek
ken met sympathieke lotgenoot
Elburg en de gezellige onderons
jes met zuster De Waard (inne
mend gespeeld door Simone
Rooskens) staat het pijnlijke ge
brek aan gespreksstof met
schoonzoon Peter en dochter Ju
lia (gespeeld door de echte doch
ter van Kraaykamp). Veel meer
dan dit soort gesprekjes omvat
het stuk niet. Dat hoeft ook niet,
want de knorrig-blijmoedige cre
atie van John Kraaykamp zet op
meesterlijke wijze de toon.
WIJNAND ZEILSTRA
ROTTERDAM (GPD) - Zijn
stem lijkt nóg rauwer dan bij zijn
vorige bezoek aan ons land en zijn
gitaarspel krijgt steeds meer een
bluesy inslag. Chris Rea heeft gis
teravond in een uitverkocht Rot
terdam Ahoy' een weergaloos
concert neergezet.
De Engelse zanger/gitarist die
zo ongelooflijk veel gevoeligheid
en romantiek in zijn muziek legt,
heeft tijdens een bijna twee uur
durend optreden opnieuw bewe
zen tot de allerbeste gitaristen ter
wereld te behoren. Ook al blijft
zijn platenverkoop beperkt tot
Europa, Chris Rea doorstaat met
het grootste gemak elke vergelij
king met gitaarvirtuozen als Eric
Clapton en Mark Knopfler.
Sterker nog: Chris Rea speelt
zoals hij wil spelen en weigert het
om concessies te doen omwille
van een commerciële doorbraak.
Van single-verkopen hoeft hij het
niet te hebben. Af en toe een hitje,
maar vooral lp/cd-successen en
overal waar hij komt, staat hij
voor uitverkochte zalen.
Tijdens zijn huidige tournee,
ter promotie van de laatstver
schenen langspeler 'The road to
heil', speelt Rea, begeleid door
een zevenmans sterke band (met
twee drummers), slechts een
zestal nummers van zijn nieuwste
album. Het overgrote deel van de
show wordt bepaald door oud
materiaal, dat ook bij eerdere con
certen al op het repertoire stond.
Op zich lijkt dat geen sterke zet
van een rasmuzikant, die al heel
wat jaartjes meeloopt. Maar juist
omdat die oudere songs (o.a. 'Jo
sephine', 'On the beach' en 'Wor
king') wederom in een nieuw
bluesy jasje zijn gestoken, ver
veelt het concert geen moment.
Bovendien heeft Rea ditmaal ge
kozen voor een omvangrijke serie
lichteffecten en fraaie -steeds wis
selende- decors. Wat dat betreft is
er wel het één en ander aan zijn
shows veranderd. De vorige keer
nog was eenvoud troef, maar in
'The Road to hell-tour' heeft de
zanger met het gezandstraalde
stemgeluid een compleet circus -
zoals dat bij Amerikaanse mega
sterren doodnormaal is - om zich
heen. Misschien dat hij zich ein
delijk opmaakt voor de oversteek
naar Amerika. Want het zal tijd
worden. Commercieel of niet, in
Amerika is wel degelijk een
markt voor de muziek van Chris
Rea. Zolang hij het risico echter
niet neemt, kunnen we in Neder
land verzekerd zijn van zijn jaar
lijkse concert. En dat betekent el
ke keer opnieuw een schitterend
avondje levende popmuziek.
PIETER PLOEG
Leiden
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
dubbelexpositie: Holtzhey Zoon, een 18e
eeuwse penningfabriek, t/m 10/6 en 'Ge
sneden Stenen', t/m dec '90; di. za. 10-17
uur, zon- en feestd. 12-17 uur.
Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie
- Hooglandse Kerkgracht 17, 'Facetten van
Kristal' (met speurtocht voor kinderen), t/m
18/3; ma t/m za 10-17 uur, zo 14-17 uur.
Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin
gel, 'De jaren zestig. Actie, kunst en cultuur
in Leiden', t/m 25/3; di t/m za 10-17 uur, zo
13-17 uur.
Pijpenkabinet - Oude Vest 159a, Vorstelijke
Pijpen', vier eeuwen Oranjevorsten op pij
pen verbeeld, t/m 6/5; zo 13-17 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr.
14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur.
e Rijn 38, permanen-
Signaal, Studio voor Vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-1.8
Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg
243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en
Cees van den Oever, nadere informatie tel:
146024.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Atelier Jeanmarie Mersman Oude Rijn 89,
Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma
rie Mersmans, verschillende technieken, el
ke eerste zondag van de maand open.
n 60',
n 25 er
11-18 u
LAK-Galerie - Cleveringaplaais 1, schilderij
en en tekeningen van Els ter Horsten 'Kris
tallisaties' (schilderijen en tekeningen) van
Mark Heuymans, tot 16/3; ma t/m vr 10-22
uur, zo 14-17 uur.
Onderzoekcentrum Sturing en Samenle
ving - Maresingel 3, Anne Bakker met een
collectie schilderijen vanuit het thema (ber
glandschappen, t/m 12/4; geopend tijdens
Koffie-eethuisje 'Piggelmee' - Jan Vossen-
steeg 59, Marie-Noelle Leroy: 'Des Lignes
et des Formes' (lijnen en vormen), t/m 24/2;
10-18 uur. do 10-21, za 10-17 u
ARS - Pieterskerkgracht 9, kunst uit de jaren
zestig met werk van Fer Hakkaart, Joop van
Kralingen en Lucia Steinbach, t/m 22/2; di
en do 9.30-12 uur, ma t/m do 19.30-21.30
uur. zo 13-16 uur.
Galerie De Grote Beer - Rembrandtstraat
27, 'Wall Pieces' van Yasha Cyrinski, t/m
28/3; ma t/m vr 10-16 uur, za en zo 12-16
Reformwinkel en restaurant 'Zaailing'
Hooigracht, symbolische pentekeningen e
olieverf schilderijen van J.D. Bakhuizen va
Fotogalerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1
foto-impressie van de Leidse Jazzweek
1990, met werk van Teun Voeten, Theor
Verplancke, Mark Lamers, Henk Bouwman
Katwijk
Baalbergen - Ambachtsweg, schilderijen en
plastieken van Danielle Orelio,'t/m 10/3.
Leiderdorp
Gemeentehuis - Statendaalder 1, tekenin
gen, schilderijen en keramiek van Dimitris
Xanthopoulos, t/m 15/3; ma t/m vr 9-17 uur
en wo avond 18.30-20 uur.
Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese-
weg 55, schilderijen van Gerard Bank, tot
21/2; dag. 10-20 uur.
Lisse
Museum voor de Bollenstreek - Heereweg
219, permanente tentoonstelling, elke eer
ste zondag van de maand rondleiding om 14
en om 15.30 uur.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet-
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling:
'Wintersalon van Oost Europese kunste
naars, een brug tussen Oost en West', vr.
19-21 uur, za. 10-16 uur.
Voorschoten
Galerie Mercedes - Voorstraat 35b, Maya
Wildevuur: schilderijen, acryl, gouache en
aquarel, van 17/2 t/m 24/3; wo en do 13-17
uur, vr en za 11-17 uur.
Ambachts- en Baljuwhuis - Voorstraat 12,
'Erkend Talent': Ivana Hendriks (aquarel-
len), Els Hoogeveen (grafiek), Eelkjen Kloos
(beelden), Els Pak (grafiek) en Reriée
Steenbrink (schilderijen en beelden), t/m
11/3; v
3 14-17 u
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat, Keramiek
van Heike Rabe en Mark Rijnberk, kleur in
de werkkamer geel/groen, t/m 1/3; di 19-21
uur, wo 10-12 en 14-16 uur, do, za en zo 14-
Veremging het Oude Raadhuis - Dorps
straat 36. olieverven en gouaches van Dori-
ne Welter-Kools en brons- en steensculptu
ren van Brigitte Wawoe, t/m 1/3; wo, do, zo
14-16 uur, za 11-16 uur.
Wassenaar
Raadhuis 'De Paauw' - Raadhuislaan 22,
werken van Simon Moulijn (1886-1948), t/m
25/2; di t/m vr 10-16 uur, za en zo 13-17 uur.
Klassiek
Het Arion Ensemble treedt vanavond in het
kader van de K&O-Meesterserieconcerten
in de Stadsgehoorzaal in Leiden op. Twee
bekende solisten verlenen hun medewer-
king'aan het concert: de Bulgaarse concert
pianiste Jenny Zachaneva en de Neder
landse cellist Godfried Hoogeveen. Het en
semble werd voor deze gelegenheid uitge
breid met het Residentie Blazersensemble.
Jenny Zacharieva is soliste in Mozarts pia
noconcert kv 488 en Godfried Hoogeveen
speelt Tsjaikovski's variaties op een Rocco-
co-thema. Verder wordt Schuberts Vijfde
Symfonie uitgevoerd en de Serenata Nottur-
na van Mozart. Het concert staat onder lei
ding van dirigent Alexandra Lascae. Aan
vang 20.15.
Jenny Zacharieva treedt niet alleen op in het
Meesterserieconcert. Zondag 18 februari
geeft de concertpianiste een koffieconcert in
het Leidse K&O-gebouw. Zacharieva, die
talloze prijzen op internationale concoursen
won, zal werken van Schubert en Tsjaikovs-
ki vertolken alsmede composities van Men
delsohn en Liszt. Aanvang 11.30.
Het Brabants Kamerorkest met als solist
Edward Witsenburg, één van Nederlands
bekendste harpspelers, geeft vanavond een
concert in de Dorpskerk in Katwijk aan de
Rijn. Het programma omvat een harpcon-
cert van Boieldieu, twee dansen voor harp
en strijkorkest van Debussy en Eine Kleine
Nachtmusik van Mozarl. Verder zal het ka
merorkest een serenade voor strijkers van
Dvorak spelen. Aanvang 20.15.
In het kader van de Kamermuziekserie in
Leiden zal zaterdag 17 februari een concert
worden gegeven in de Pieterskerk. Op het
programma staan onder meer fluitkwartet-
worden uitgevoerd door Rien de Reede
(fluit), Ken Hakii en Gisella Bergman (alt
viool) en Lidewey Scheifes (cello).
Violiste Nicola Vasiljev en pianiste Savka
Konjikusic geven op donderdag 22 februari
tussen 12.45 en 13.30 uur een lunchconcert
in de kapelzaal in Leiden. Het duo voert een
sonate van Brahms en een Divertimento
van Strawinsky uit.
Jazz
Jazzpodium Hot House presenteert zater
dagavond 17 februari in de Waag het Chris
Het Arion Ensemble: vanavond in de Stadsgehoorzaal.
van Abelen Sextet met in het voorprogram
ma het Hot House Leerorkest onder leiding
van Rolf Delfos. (Het leerorkest, een moge
lijkheid voor gevorderde amateurmuzikan
ten uit de regio zich te ontwikkelen op de
weg van jazz- en geïmproviseerde muziek,
bestaat nu vijf jaar).
Chris van Abelen, die in 1988 zijn eigen sex
tet oprichtte, werkt samen met Bo van de
Graaf (alt- en sopraansax), Tobias Delius
(tenorsax), Jan Kuiper (gitaar), Wilbert de
Joode (contrabas) en Martin van Duynho-
ven (slagwerk). De muziek is een aangena
me comb8inatie van hedendaagse klanken
en meer in de jazztraditie gewortelde gelui
den. Aanvang 21.00 uur.
Pop
Het LVC brengt zaterdagavond een (speed)
metal-festival in het LVC. Naar aanleiding
van de onlangs verschenen verzamelelpee
Metal in Rock volume II zullen vier band, die
hun medewerking hebben verleend aan de-
9 plaat, In het LVC optreden. Het gaat o
De tien man sterke Straight Soul Band
treedt zaterdagavond in de Droomfabriek
op. Swingen met veel blazers op muziek in
de trant van Stevie Wonder, Matt Bianco en
de Blues Brothers, aldus de aankondiging,
Aanvang 21.00 uur.
Folk
K&O-Katwijk presenteert zaterdagavond
eeiS folkconcert in Tripodia. Op het podium
verschijnt het ensemble Trefoil met het pro
gramma 'Sings and songs, past and pre
sent'. Aanvang 20.15 uur.
Leiden
Leidse Schouwburg
za 17, ma 19, 20.15 uur; toneelvoorstelling;
'Hartzeer', met Monique van der ven en
Thorn Hoffman.
di 20, 20.15 uur; Het Zuidelijk Toneel: 'Ga
lilei', van Bertolt Brecht.
wo 21, 20.15 uur; Shusaku Dormu Dance
Theatre; 'Eleven Shades of Grey'.
LAK-theater
vr 16, za 17, 20.30 uur; 'Adam en Eva', door
FACT.
zo 18, 15.00 uur; kindervoorstelling door
'Circus Elleboog'.
wo 21, do 22, 20.30 uur; Veemtheater/To
neelschuur: 'De Dingen Etcetera'.
Micro-theater
vr 16, za 17, 20.30 uur; 'Van de brug af ge-
l Arthur Miller, door Theatergroep
Alphen aan den Rijn
Parktheater
za 17, 20.30 uur; Cabaretprogramma: 'Ze
zijn er weer', met Magnolia,
zo 18, 20.30 uur; Folk-muziek met Vin Gar-
butt, zanger-componist, gitarist en whistle-
Katwijk
Tripodia
za 17, 20.15 uur; 'Sings and Songs' past
and present met Trefoil,
wo 21, 14.00 uur; kindervoorstelling (6-12
jaar): 'Kootje Kola', door Cees Brandt.
Leiderdorp
Muzenhof
vr 16, 20.15 uur; Curro Velez met 'Fiësta
Flamenco', dansers, zangers en gitaristen.
Den Haag
Appettheater
vr 16, za 17, wo 21do 22, 20.15 uur, zo 18.
14.00 uur; Toneelgroep De Appel; 'Prins
van Homburg',
AT&T Danstheater
vr 16, za 17,20.15 uur, zo 18.14.30 uur; Ne
derlands Dans Theater: met balletten van
o.a. Kylian en Duato en nieuw ballet van Ali
da Chase.
ma 19, di 20, 20.15 uur; Hoofdstad Operet
te: 'Eine Nacht in Venedig'.
Circustheater
dag. (beh.za.), 20.15 uur; Musical: 'Sarafi-
na', door The Music of Liberation,
za 17, 20.15 uur; 'Grand Masters in Con
cert'; Frank Peter Zïmmermann (viool) en
het Concertgebouw Kamerorkest olv Gilbert
Varga, werk van Mozart.
Diligentia
vr 16, za 17, 20.15 uur; Peter Faber en Olga
Zuiderhoek: 'Een nacht ijs'.
zo 18, 20.15 uur; Vioolconcert door Isabella
van Keulen, werken van Prokofieff, Bach,
Ridou, Reger en Hindemith.
do 22, 20.15 uur; tv-opname. Harry Jekkers
2x3 kwartier.
Dr. Anton Philipszaal
vr 16,20.15 uur; Het Nederlands kamerkoor
en The Amsterdam Baroque Orchestra olv
Ton Koopman en solisten, werk van Bach
en Buxtehude.
za 17, 20.15 uur; Het Gelders Orkest olv
Christopher Seaman, mmv Valter Despalj
(cello), werken van Britten, Elgar en Tsjaik-
zo 18, 14.15 uur; concert door Het Schön-
berg Ensemble, mmv Slagwerkgroep Den
Haag olv Reinbert de Leeuw, werken van
Reich en Andriessen.
ma 19, 20.15 uur; Leden van het Residentie
Orkest olv Alexandru Lascae, mmv Chantal
Bohets (piano) en maria Kliegel (cello), wer
ken van Pleyel, Ibert, Ledoux, Boesman-
sCharpentier en Dupont.
Koninklijke Schouwburg
ma 19, di 20 (openb. rep.), wo 21 (try-out),
do 22 (première), 20.15 uur; Het Nationale
Toneel: 'De Kersentuin' van Tsjechow.
Nederlands Congrescentrum
za 17, 20.15 uur; Popconcert door Saga.
Amsterdam
Carré
dag. (beh.ma.), 20.15 uur; 'Adèle in Casab
lanca', met Adèle Bloemendaal.
zo 18,14.00 uur; Paca Pena, Dieguito, Tito,
José Losada en Raul: Flamenco in concert',
ma 19, 20.15 uur; Schönberg Ensemble olv
Reinbert de Leeuw, mmv Slagwerkgroep
De Haag, werken van Reich e
Concertgebouw
vr 16, 20.15 uur; Orchestra and Chorus of
The Academy of Ancient Music olv
Christopher Hogwood en solisten, werk van
za 17, 14,00 uur; Radio Filharmonisch Or
kest olv Edo de Waart, mmv Bruno Canino
(piano) en Isabella van Keulen (viool), werk
van Stravinsky, Berio en Berlioz,
zo 18. 19.15 uur (lezing), 20.15 uur; 'Die
Kunst der Fuge', door Amsterdamse Bach
Solisten olv Thomas Hengelbrock, mmv Leo
van Doeselaar (orgel),
wo 21, do 22, 20.15 uur; Concertgebouwor
kest olv Myung-Whun Chung, mmv Shura
Cherkassky (piano), werk van Tsjaikowsky
en Sjostakovitsj.
C.C. Amstelveen
vr 17, 20.15 uur; De Hollandse Komedie:
Tien Kleine Negertjes', van Agatha Christie,
met o.a. Elsje Scherjon, Pim Vosmaer Kees
di 20,20.15 uur; Mechels Miniatuur Theater:
'Kees de jongen', naar Theo Thijssen.
wo 21, 20.15 uur; 'Onze Kreek', met Sjoukje
Hooymaayer en André van den Heuvel.
Muziektheater
vr 16. 19.30 uur. zo 18, 13 30 uur; De Ne
derlandse Opera: 'Cosi fan Tutte', van Mo
zart, mmv Koninklijk Concertgebouworkest
olv Nikolaus Harnocourt en solisten,
za 17, do 22, 20.15 uur; Het Nationale Bal
let: 'Het Zwanenmeer', van Tsjaikowsky,
mmv Nederlands Balletorkest olv Jac van
Nieuwe de la Martheater
vr 16, za 17, 20.15 uur; Tour de Chant', van
Ivo de Wijs, met Jasperina de Jong, muziek:
Joop Stokkermans.
di 20, wo 21do 22. 20.15 uur; De Hollandse
Komedie: Tien Kleine Negertjes', van
Agatha Christie, met Pim Vosmaer, Elsje
Scherjon e.a.
Stadsschouwburg
vr 16, za 17, 20.15 uur; Toneelgroep Am
sterdam: 'King Lear', van Shakespeare, met
Peter Oosthoek, Kitty Courbois e.a.
ma 19, 20.15 uur; Theater van het Oosten:
'Richard II', van Shakespeare, met Margreet
Blanken, Hidde maas, Hugo Haenen e.a.
di 20, wo 21do 22, 20.15 uur; 'Er wordt ge
strooid', met Jos Brink, Frank Sanders, Lu
cie de Lange en Bas Groenenberg.
Rotterdam
De Doelen
vr 16, 20.15 uur, zo 18, 14.15 uur; Rotter
dams Philharmonisch Orkest olv James Co-
Ion, werk van Mahler.
do 22, 20.15 uur; Amsterdam Baroque Or
chestra olv Ton Koopman, werken van
Bach, Zelenka en Mozart.
Luxor Theater
vr 16, za 17, zo 18, 20.15 uur; 'A night at the
Cotton Club', met o.a. Madeline Bell en Ruth
Jacott.
do 22. 20.15 uur; cabaret. Jack Spijkerman
Dubbel en Dwars: 'Er staat een gek om de
hoek'.
Rotterdamse Schouwburg
vr 16, 20.15 uur; 'La Strade', naar Fellini,
met Joost Prinsen Heddy Lester en Helmen
Woudenberg.
ma 19, di 20. wo 21, 20.15 uur; De Mexi
caanse Hond: 'Het Noorderkwartier', van
Alex van Warmerdam.
Theater Zuidplein
vr 16, za 17, 20.15 uur; 'Wie is bang voor
Virginia Woolf?', met Hugo Metsers, Pleuni
Touw, Metta Gramberg en Reinout Busse-
'Mare Nostrum', met dansen rond de Mid
dellandse Zee.
zo 18, 20.15 uur; Paco Pena and Friends:
'Flamenco in Concert',
di 20, 20.15 uur; cabaret van Hans Liberg:
'Kadett 4711'.
wo 21, do 22, 20.15 uur; Tour de Chant',
van Ivo de Wijs, met Jasperina de Jong, mu
ziek: Joop Stokkermans.