'Mensen immigreren niet zomaar 'Deze generatie wordt passief f Peter Bruyn Negen oscarnominaties voor Driving Miss Daisy* Reclamebureau wil een miljoen van V.d. Ende Fluit en harp door de tijd (heen) 'Grootste koor ter wereld' in Ahoy' DONDERDAG 15 FEBRUARI 1990 PAGINA 21 De melancholie van het Schotse Del Amitri Dc opvallende single 'Nothing Ever Happens' van de Schotse popgroep Del Amitri maakt sinds kort deel uit van de Nederlandse tipparade. S Het nummer wordt veel gedraaid op de radio en is in Engeland al een grote hit. Een interview. door BUSSUM (GPD) - Stel je voor: Je I staat in de file. Het stortregent. En over de autoradio klinkt de nieuwe single van Del Amitri. Nothing ever Happens. Een akoestische gitaar, een accordeon, een desperate zang stem. "And we'll all be lonely to night and lonely tomorrow." Kan een mens zich melancholieker voe len? "Ja, die sfeer moet het ook oproepen," bevestigt bassist/s ongschrijver Justin Currie. „Het is een heel persoonlijke visie op de wereld. Heel subjectief. En ik schrijf ook altijd als ik alleen ben." 'Nothing ever Happens' is de op vallendste song op het album Wa king Hours, waarmee de Schotse rockgroep na een eerder album in '85 en een tournee als voorprogram ma van Lloyd Cole, kort daarna, ein delijk weer iets van zich laat horen. Luik verkoopt schiderij Picasso BRUSSEL (ANP) - De financieel zwaar berooide Belgische stad Luik over- weegt een schilderij van Picasso dat zij in haar bezit heeft, te verkopen. De Luikse schepen (wethouder) voor cultuurzaken, Hector Magotte, heeft dat ((bevestigd. Het gaat om het schilderij 'La Familie Soler'. In Luik rekent men erop dat het schilderij ruim tachtig miljoen gulden zal opbrengen. Dat geld wil men niet aanbreken; alleen de rente die het ka- l pitaal oplevert wil men gebruiken voor het ondersteunen van culturele ac- tiviteiten. Volgens schepen Magotte zal de gemeenteraad waarschijnlijk op 19 maart officieel tot de verkoop besluiten. De stad Luik bezit nog meer waardevolle schilderijen, onder meer van Chagall en Gauguin. Het is niet de bedoéling van het stadsbestuur om een uitverkoop te houden van het historisch erfgoed, aldus Magotte. Del Amitri leek van de aardbodem verdwenen. "Dat waren we in zekere zin ook," reageert Currie. Hij vertelt over een platencontract dat afliep, een ge deeltelijk geslaagd Amerikaans avontuurtje en tenslotte de terug keer naar Glasgow. Daar werd voor overdag weer een gewone baan aan genomen, terwijl de groep in de avonduren doorging met schrijven en repeteren. Wachtend op een seri euze nieuwe aanbieding van een platenmaatschappij. Die aanbieding kwam uiteinde lijk - van A&M - en het resultaat is wederom een melodieuze roek- plaat Songs met sterke refreinen en zang die soms aan andere Schotse bands als Big Country en Deacon Blue doet denken. Hoe 'Schots' is Del Amitri? "Als mens zijn we Schotten, maar zelf herkennen we dat niet in onze muziek. Maar het is heel goed moge lijk, dat buitenstaanders dat wel ho ren. Want een Manchester groep of een Noordierse groep herken ik ook meteen." "Het afgelopen jaar was wel het jaar dat heel veel groepen uit Glas gow een platendeal kregen. Als je tegenwoordig bij ons met je gitaar koffer in een taxi stapt, schrijft de chauffeur automatisch een bonne tje voor je uit. Ze gaan er al vanuit dat je prof bent en beroepskosten declareert; zoveel bands met een platencontract zijn er vandaag de dag in Glasgow, haha." Folk Del Amitri, dat behalve Justin Cur rie bestaat uit de gitaristen Iain Har- vie en Michael Slaven en drummer Paul Tyagi, begon een jaar of zeven geleden als gitaarband en dat is het in principe nog altijd. Toch valt de nieuwe plaat vooral op door het ge bruik van typische 'folk'-instru- menten als viool, mondharmonica en accordeon. "Omdat de songs daarom vroegen," meent gitarist Harvie. „We vragen ons niet af waar het vandaan komt. We hebben ook nooit naar echte folk geluisterd. De invloeden zijn eerder Bob Dylan of Gasoline Alley van Rod Stewart. Folk uit de tweede hand, eigenlijk." Wat niet wegneemt dat zinnen als 'Stone cold sober, looking for bott les of love' en .Throw me away, throw me away again. 'Cos I don't mind' optimaal gedijen in een tra nentrekkende vioolpartij of bij de troostende blues van een accorde on. De teksten van Currie hangen van metaforen aan elkaar, maar ze staan allemaal voor datzelfde ge voel: eenzaamheid. "Verstoten zijn, zou je ook kun nen zeggen. Volgens mij is dat in 'Stone Cold Sober' en 'Nothing ever Happens' nog het best gelukt. Op Justin Currey (links) en Iain Harvey van de Schotse groep Del AmITRI. die songs ben ik ook echt trots. Het te veranderen. Wat telt is status en laat niet alleen zien hoe ik mijzelf conformisme. En wie nog een rebel voel, maar ook hoe ik de jongeren, mijn generatie, heb zien worden in de jaren tachtig. Eenzaam. Ieder voor zich. Er is geen collectieve wil zijn maakt zich in de ogen zijn generatiegenoten belachelijk. Dat was vroeger wel anders. De laatste regels van Nothing Ev< iets aan de wereld Happens ('They'll burn down the synagogues at six o'clock. And we'll all go along like before') worden in Engeland als nogal provocerend er varen. En dat zijn ze ook. Want ik zie deze generatie passief en onver schillig worden en dat vind ik heel gevaarlijk." Couiitry-zarigeres Tish Hinojosa op zoek naar culturele wortels BUSSUM (GPD) - "Ik ben een nieuwe artieste voor het publiek. Daarom vond ik het belangrijk om een 'state ment' te maken", zegt Tish Hinojosa. Ze gooit het hoofd in de schouders, het lange zwarte haar naar achteren. „Door de plaat te openen met de 'Border Trilogy', de boodschap, maak ik de men sen meteen duidelijk dat het niet het zoveelste gewone country-album is". De 'Border Trilogy', drie songs waarin het wel en wee van Mexi caanse immigranten in de - zuidelij ke - Verenigde Staten wordt bezon gen. Eén daarvan, het Spaanstalige 'Donde Voy' (Where I go) is in Ne derland op single uitgebracht. Bij Tish, zelf een Mexicaanse immi grantendochter, staat niet de ar moede en ellende van de Ameri kaanse Mexicanen centraal, maar de hoop en trots van mensen die op zoek zijn naar een nieuw bestaan. „Het is een gevoelig onderwerp", zegt de zangeres. „Als je er al te bit ter over zingt, dan luistert er geen mens meer naar je. En daarbij komt, dat ik nogal een opgeruimd type ben; al zijn er weldegelijk zaken in deze wereld waar ik mij zorgen over maak". Als ze de benen over elkaar slaat, waaiert haar gebloemde rok wijduit over de bank in de hotelkamer. Een lichtbruine huid, diepzwart haar, felrode lippen. Alleen de blote schouder ontbreekt, anders zou Tish Hinojosa helemaal de personi ficatie zijn van dat beroemde - of be ruchte - schilderij datje op alle rom melmarkten, tegenkomt en meestal als summum van 'kitsch' wordt be schouwd. Maar tegelijk houdt dat schilderij een ontembare aantrek kingskracht op miljoei En voor Tish Hinojosas album 'Homeland' geldt iets dergelijks. De muziek volgt gebaande wegen; alles klinkt vertrouwd. Country in de Emmylou-Harristraditie. Mexi caanse 'musica nortega' zoals we die van Los Lobos kennen. Senti mentele, maar prachtige pop zoals Abba die al maakte met 'The Day before you came' of The Carpenters met 'Top of the World'. Tish zingt het. Een stortvloed van gebroken 'corazonzs' en cowgirl-fantasiën. Brok-in-de-keel-muziek met daar bij de accordeon van de onvermij delijke Flaco Jimenez. Melodién die de tranen doen biggelen. Haar lief is weg, maar ze draagt haar verdriet blijmoedig; 'Let me remember how I loved you'. Zulke teksten dus. Mu zikale kitsch die alle harten doet smelten. Koffiehuizen Maar terug naar de Bussurnse hotel kamer, waar Tish vertelt hoe ze als schoolmeisje, halverwege de jaren zeventig, folkmuziek zong. „Joan Baez, Dan Fogelberg, John Denver, Jackson Browne. Het waren de na dagen van die 'koffiehuisscene'. Muzikaal eigenlijk een heel kalme tijd, vergeleken met de 'sixties"'. Er volgde een korte carrière als coun- try-zangeres in Nashville, maar daar was men alleen geïnteresseerd in haar stem, .voor achtergrond koortjes op countryplaten. „Naar mijn songs werd nauwelijks geluis terd; die vonden ze blijkbaar niet 'country' genoeg". Tish besloot terug te gaan, eerst naar Taos en later naar Austin, Texas, waar haar man - ze hebben inmiddels twee kinderen - besloot zijn rechtenstudie af te maken. Daar, vlakbij de grens met Mexico, werd ze ook weer met haar neus op de zaak van de immigranten ge drukt en groeide haar belangstel ling voor muziek waarin Ameri kaanse en Mexicaanse invloeden gemengd worden, zoals bij Los Lo bos. Het is ook niet toevallig dat Los „Ja, in zekere zin voel ik dat ik als vertegenwoordigster van een min derheidsgroep een missie heb", zegt ze. „Tien jaar geleden zou ik nog tevreden zijn geweest als ik een willekeurige popplaat had mogen opnemen. Maar nu ik getrouwd ben en kinderen heb, zie ik dat anders. Toen mijn ouders destijds naar de Verenigde Staten kwamen, waren ze gelukkig omdat ze het beter had den dan voorheen in Mexico. Maar de generatie die volgde, de genera tie die in de Verenigde Staten gebo ren is, mijn generatie, begon zich te realiseren dat niet alles rozegeur en maneschijn was. Het is de generatie die niet meer aan de Mexicaanse af komst herinnerd en zo snel moge lijk 'All American' wil worden". Voor die ontwortelde generatie zegt Tish te willen zingen. En daar over gaat ook de 'Border Trilogy' op haar album. „Want als je je eigen achtergrond leert kennen, kun je ook meer begrip opbrengen voor andere culturen". En begrip voor immigranten in het algemeen. „Want mensen immigreren niet zo maar; Zij zouden ook liever in hun eigen land een bestaan opbouwen. En omdat wij in het rijke Westen medeverantwoordelijk zijn voor de armoede in de derde wereld, mogen we die mensen ook niet zomaar te rugsturen. In Amerika zijn we trou wens bijna allemaal immigranten". Verlangen Achter op het tekstboekje bij 'Ho meland' staat een Spaanse spreuk afgedrukt: 'Querer es Poder' wat zo veel betekent als 'Verlangen is kracht'. „Ja, dat is een oud Mexi caans gezegde, dat mijn moeder ons altijd voorhield. Zij was de drijven de kracht achter ons gezin met elf meisjes en twee jongens - ik was de jongste en had het daardoor het ge makkelijkste. Moeder stimuleerde ons om door te leren en iets van ons leven te maken. Later begreep ik ook wat ze met dat 'Querer es Po- der' bedoelde: „Niemand geeft je iets. Je moet het zelf doen. Je moet jezelf in beweging houden". BEVERLY HILLS (Rtr/AFP) - De film 'Driving miss Daisy' over djs vriendschap tussen een blanke joodse vrouw uit het zuiden van de VS en haar zwarte chauffeur heeft woensdag negen nominaties gekre gen voor een Oscar. De winnaars van deze belangrijke Amerikaanse filmonderscheiding zullön op 26 maart worden bekendgemaakt. Onder de negen nominaties zijn er twee voor de hoofdrolspelers Jes sica Tandy en Morgan Freeman als beste actrice en beste acteur. Twee de op de lijst met acht nominaties is de Vietnam-film 'Born on the fourth of july', waaronder een voor regis seur Oliver Stone en een voor hoofdrolspeler Tom Cruise. Cruise speelt in de film de rol van de marinier Ron Kovic die verlamd terugkeert uit Vietnam en vredesac tivist wordt. Andere oscarnomina ties voor de beste acteur zijn Robin HILVERSUM (GPD) - Het re clamebureau Prad heeft met de beslaglegging op het huis van Joop van den Ende in Blaricum de tv-producent persoonlijk ver antwoordelijk gesteld voor de vordering die het bedrijf nog heeft op TV10. Van den Ende overweegt volgens een woord voerster van zijn produktiebe- drijf stappen te ondernemen te gen de beslaglegging. „Prad heeft een vordering op TV10. Joop van den Ende heeft daar niets meer mee te maken. Als Prad beslag laat leggen op het huis van Van den Ende, is het ge woon bij de verkeerde", aldus de woordvoerster van Joop van den Ende Productions. Het zogenoemde conservatoir (voorlopig) beslag is, naar nu blijkt, al op 12 januari door de Amsterdamse arrondissements- rechter toegestaan. Dat betekent dat Van den Ende zijn huis niet kan verkopen voordat hij Prad heeft betaald. Prad vordert via het beslag op het huis een miljoen gulden op Van den Ende. Mocht de producent niet betalen, dan kan Prad de verkoop per opbod van het huis eisen. Daarvoor moet de rechter het beslag omzetten in een definitief beslag. Prad is een van de grootste re clamebureaus in Nederland en organiseerde voor TV10.de recla mecampagne. Voor dat werk zou het bedrijf geen geld hebben ont vangen. Managing-director Wal ter van der Mee van Prad weigert commentaar op het beslag. Ook het Hilversumse deurwaarder- kantoor Hermes, dat de be slaglegging zou hebben uitge voerd, weigert commentaar. Vol gens het kadaster in Amsterdam klopt het dat er beslag is gelegd op het pand. Over de hoogte van het bedrag dat Prad van Van den Ende te goed denkt te hebben, wil nie mand mededelingen doen, maar uit gegevens uit het kadaster blijkt dat het om een vordering van een miljoen gulden gaat. Vol gens diverse bronnen zou Van den Ende in totaal nog zes tot acht miljoen gulden aan rekeningen gepresenteerd kunnen krijgen. Volgens een van de zegslieden zou dit beslag kunnen leiden tot het persoonlijk faillissement van Joop van den Ende. Het bericht over de mogelijke persoonlijke aansprakelijkheid van Van den Ende voor het TV10- echec komt voor Van den Ende op een uiterst ongelegen mo ment. De sterren uit zijn stal pre senteerden zich gisteravond voor het eerst op RTL-Veronique. De stap van Prad om de aanval op Van den Ende persoonlijk te ope nen, zou zijn genomen nadat Van den Ende zijn contacten met dat bedrijf, dat voorheen ook publici teit voor Joop van den Ende Pro ductions verzorgde, stopzette. Het pand in Blaricum kocht Van den Ende in december 1987 voor 800.000 gulden. Williams ('Dead Poets Society' waarvan regisseur Peter Weir ook kans maakt op een Oscar), Daniel Day Lewis die in 'My Left Foot' de rol speelt van de zwaar gehandicap te Ierse schrijver en schilder Chris ty Brown en tot slot Kenneth Brana- gh die de hoofdrol speelt in 'Henry V'. Voor de oscar voor de beste actri ce is Isabelle Adjani genomineerd voor haar rol in 'Camille Claudel'. Haar concurrenten zijn Pauline Col lins ('Shirley Valentine'), Jessica Lange die de hoofdrol speelt in 'Mu sic Box', Michelle Pfeiffer ('The Fa bulous Baker Boys') en de 81-jarige Jessica Tendy in Driving Miss Dai- sey'. Behalve Peter Weir en Oliver Sto ne zijn ook Woody Allen ('Crimes and Misdemeanors'), Kenneth Bra- nagh ('Henry V') en Jim Sheridan ('My left foot') genomineerd als bes te regisseur. My left foot' en 'Glory', een film over een regiment zwarten tijdens, de Amerikaanse Burgeroorlog, zijn elk met vijf nominaties bedeeld. Denzei Washington, die in 'Glory' een weggelopen slaaf speelt die sol daat wordt, staat op de lijst van kan- didatep voor een Oscar voor de bes te mannelijke bijrol. Daarop staan ook Dan Aykroyd ('Driving miss Daisy') en Marlon Brando ('A dry white season'). De nominaties als beste vrouwe lijke bijrol zijn voor Brenda Fricker ('My Left Foot', Anjelica Huston en Lena Olin (beiden in 'Enemies a Lo ve Story'), Julia Roberts voor haar rol in 'Steel Magnolias' en Dianne Wiest ('Parenthood'). Voor een Oscar als beste buiten landse film staan ten slotte genomi neerd 'Camille Claudel' (Frankrijk), 'Cinema Paradiso' (Italië), 'Jesus of Montreal' (Canada), 'Santiago, the story of his new life' (Puerto Rico) en 'Waltzing Regitze' (Denemar ken). EXPOSITIE In het Nederlands letterkundig Museum in Den Haag vindt van 9 maart tot 30 april een ex positie plaats over het leven en werk van de schrijver van het boe kenweekgeschenk 'Sterremeer', F. Springer, pseudoniem van de diplo maat Carel Jan Schneider (57). (foto afp) Jessica Tandy. Theaterfestival weg uit Rotterdam ROTTERDAM (ANP) Het Theaterfestival, dat jaarlijks een selectie laat zien an de beste Vlaamse en Nederlandse voorstellingen van het afgelopen seizoen, wordt de komende zomer voor de derde en de laatste keer in Rot terdam gehouden. Wethouder Linthorst van financiën en kunstzaken ziet geen mogelijkhe den meer het evenement voor Rotterdam te behouden. Hij wordt hierin ge steund door de raadscommissie kunstzaken. Linthorst heeft zijn standpunt aan de leiding van het festival meege deeld in een brief die mede is ondertekend door de directies van de Rotter damse Kunststichting en de Rotterdamse Schouwburg. De gemeente Rotterdam, die het festival per aflevering met 100.000 gul den subsidieert, wilde dat het bestuur van Het Theaterfestival Rotterdam als permanente en enige standplaats zou kiezen. Die toezegging wilde het festivalbestuur echter-niet doen; gezien de plannen die het heeft voor een tweede lokatie in België. De twee voorgaande afleveringen van het festival, gehouden in de Rot terdamse Schouwburg, verliepen niet zonder conflicten. Zo staakte vorig jaar de jury die de selectie maakten uit de diverse theaterprodukties op een gegeven moment haar werkzaamheden wegens een verschil van mening met het festivalbestuur over de benoeming van nieuwe juryleden. Het Theaterfestival, waarop tevens de jaarlijkse toneelprijzen werden uitgereikt, werd voor het eerst gehouden in Amsterdam, en verhuisde ver volgens naar Rotterdam. Er is nog geen nieuwe lokatie voor het festival ge vonden. Concert door Sara Strumphler, harp, en Henk Vos, (luit met werken van Daniel Pur- cell, Donizetti, De Bois e.a. Gehoord op 14 februari in de Kapelzaal. LEIDEN - Bij de combinatie harp-fluit denk ik al gauw aan het Frans impressionistische reper toire van rond 1900. In deze tijd had de harp zich tot volwaardig orkestinstrument ontwikkeld en werd o.a. door Berlioz, Ravel en Debussy veel in het orkest voor geschreven. Door een uitgebreide pedaaltechniek was men toen in staat in alle toonsoorten te spelen en veel componisten van deze eeuw hebben daar gebruik van gemaakt. Zo lieten gisteravond de fluistist Henk Vos en de har piste Sara Strumphler ook min der bekende componisten horen zoals Marguerite Roesgen Cham pion (1894 - 1976) die de musici nog persoonlijk gekend hebben. Deze van origine Zwitserse com poniste heeft het grootste deel van haar leven in Parijs gewoond, zo vertelde de fluitist in zijn toe lichting. Hij beschreef haar als 'impressioniste après la lettre', dus een late vertegenwoordiger van de stijl van Debussy. Haar "Suite Frangaise" bleek een licht vloeiend en onderhoudend stuk, evenals de fantasie van de Oos tenrijkse harpist-componist Jo seph Molnar, die in Japan een harp-school heeft gesticht en in een zorgeloze stijl componeert. Ook "une flüte dans les vergers''' van Pierre de Breville hoort in de ze stijl thuis, met het verschil dat hierin de fluit als herder alleen begint en alleen digt. Het programma bevatte geluk kig ook vele andere stijlperioden, van barok (Purcell sonate) tot de avant-garde van de jaren zestig (Rob de Bois). Van de laatste componist klonk het aan het duo opgedragen werk grillig en agres sief ook door wrange accoorden in de harp. Henk Vos en Sara Strumphler vormen al 28 jaar een duo en zijn uiteraard ritmisch perfect op elkaar in gespeeld. Toch was de intohatie van de bei de instrumenten niet vlekkeloos. Voor de harp zou nog kunnen gel den dat de hogere octaven door atmosferische invloeden snel ont stemmen. Storender waren be paalde zachte tonen in het mid- denregister van de fluit, die aan de lage kant waren. Technisch was het spel van Henk Vos aardig verzorgd, hoe wel snelle en korte noten soms valse lucht meekregen en daar door minder exact klonken, zoals in het allegro van Purcell en de Rossini-variaties van Chopin (oorspronkelijk voor piano en fluit). Maar er waren ook mooie momenten, bijvoorbeeld in de tweedelige sonate van Donizetti, die hierin zijn operavoorliefde niet verloochent en bel-canto-me- lodieën voor de fluit. Interessant was ook de fantasie voor harp al leen van Saint-Saëns, door zijn aparte harmonieën en soms orke straal karakter. Sara Strumphler trok in dit werk alle registers van haar instrument open en liet de mogelijkheden in klankkleur ho ren met alle flageoletten en glis- sando's die de harp zo'n eigen ge luid geven. Kortom, een afwisse lend programma voor een select (13 man) maar dankbaar publiek. FRANK DEN HERDER ROTTERDAM (GPD) Een gele genheidskoor van bijna driedui zend zangeressen en zangers sluit op zaterdag 27 oktober in het Rot terdamse Sportpaleis Ahoy' de on langs begonnen korenmanifestatie 'Rotterdam zingt' af. Waarschijnlijk is dit koor het grootste ter wereld. Na een optreden van de acht ko ren, die tot de eindronde van de ma nifestatie zijn doorgedrongen, bren gen alle deelnemers onder leiding van dirigent Piet Struijk een 'Rot terdam hymne' ten gehore. Die wordt speciaal voor deze gelegen heid geschreven door troubadour Peter Blanker. Volgens Blanker zal het koor het grootste ter wereld zijn. "Ik ken geen groter koor dan de Fischer Chore in Duitsland en dat telt 'maar' elfhonderd Blanker, die hoopt dat een opna me van dit bijzondere concert enke le dagen later op cd kan worden ui- gebracht, denkt aan een 'gedragen' werk. "Men moet het kunnen zin gen, maar het moet ook nog te ver staan zijn", zegt hij, "Zoiets als Land of hope and glory, waarmee we het slotconcert waarschijnlijk zullen beginnen. Om die cd te kun nen vullen moeten we nog een paar andere gelijksoortige werken vin den". Voor Blanker is de verstaanbaar heid van het koor heel belangrijk. "We repeteren eerst met alle koorle den in een andere zaal. Bovendien oefenen de koorleden de hymne en de andere stukken thuis", vertelt Blanker. "Iedereen neemt natuur lijk wel een familielid mee naar Ahoy'. Daarmee zit Ahoy' in één klap vol met bijna twee keer drie duizend mensen, die die liederen kennen. Dus wat krijg je? Gaat de ene helft van Ahoy' zingen voor de andere helft van Ahoy', maar die an dere helft zingt meteen mee. Ber nieuwd wat er dan met het dak ge beurt"?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21