'Een vrolijke rol is niet zo interessant 'Tappen is trainen en ook een opdracht van de Heer' 'Hartzeer': genoeglijke toneelavond Man in 't Veld vindt theaterliefde WOENSDAG 14 FEBRUARI 1990 PAGINA 23 Wereldkampioen Marcel Peneux schittert in musical Marcel Peneux: "Tappen is een bepaald ritme maken' ROTTERDAM (GPD) Op de affiches staat hij aangekon digd als speciale gast: Marcel Peneux, tweevoudig wereld kampioen tapdansen (1988 en 1989). 'A night at The Cotton Club' wegens overweldi gend succes tot en met 18 fe bruari weer terug in Luxor in Rotterdam en daarna In ande re plaatsen van ons land is zijn eerste musical. Toch ziet de zesentwintigjarige zijn rol als Bill 'Bojangles' Robinson, de legendarische tapdanser uit het New York van de jaren twintig, niet als een voorlopig hoogtepunt in zijn carrière: daarvan zou, vertelt hij in de catacomben van het Luxor Theater, pas sprake zijn als hij dit jaar voor de derde ach tereenvolgende keer kans zag de wereldtitel te veroveren. door Frank van Dijl "Tappen is een bepaald ritme ma ken, net als met drums, maar dan met je voeten", vertelt de jonge ster als hem naar de bekende weg wordt gevraagd. Het ritme is belangrijker dan de beweging die de tapdanser maakt: "En je moet geluid maken natuurlijk, want het moet wel hoor baar zijn watje doet. Daarom heb je tapijzers onder je schoenen. Daar zijn verschillertde soorten van: mas- tertaps, teletonen. Als je met je voe ten veel verschillende ritmen kunt maken, dan ontstaat er wel iets mu zikaals". Hoe wordt iemand tapdanser? Marcel Peneux: "Tapdanser, ja... Iedereen kan het leren. Er zijn er die er aanleg voor hebben. Zelf ben ik er helemaal gek van, vooral als het om ritme gaat, een bepaalde soort ritme. Ja, je bent net een drummer". Waarom ben je dan geen drum mer geworden? "O, dat kan ik ook makkelijk wor den, maar ik vind het tappen veel leuker". Marcel Peneux is sinds zijn elfde bezig met het zich eigen maken van de tapkunst. Vijftien jaar dus tapt hij al, een lange periode. "Ja, dat kun je wel zeggen. Vijftien jaar is niet niets. Maar in die tijd heb ik na tuurlijk ook andere dingen gedaan: zang, acteerwerk, andere soorten dans: Latijnsamerikaans, ballroom, jazz". Heb je dat van huis uit meege kregen? Waren ze bij jou thuis alle maal van die dansers? "Dansers niet, wel artiest. Ze wa ren allemaal muzikaal aangelegd. Ze keken dus niet gek op dat ik het vak in ging. Ze waren juist blij dat ik iets goeds ging doen". Dat hij nu in de cast van een grote musical langs de belangrijkste Ne derlandse theaters reist, heeft overi gens niets te maken met net twee voudig wereldkampioenschap dat Marcel Peneux op zijn naam heeft staan. "Men had van mij gehoord dat ik goed kon dansen", vertelt hij, "tap pen en zo, maar men wist voordat ik auditie deed voor The Cotton Club, nog niet dat ik Europees kampioen was en dat ik me voorbereidde voor de wereldkampioenschappen. De producent noch de mensen die de auditie hebben afgenomen wisten daar iets van. Pas daarna kwam dat even ter sprake. Dus men was hele maal blij, en toen ik wereldkam pioen werd had ik dat contract al. Het was voor de producent natuur lijk ook mooi meegenomen". 'A night at The Cotton Club' speelt in New York tijdens de jaren van de drooglegging. Ster van deze befaamde nachtclub was Bill 'Bo jangles' Robinson: "De vader van de tapdans" noemt Marcel Peneux hem liefdevol. "Hij beheerste alle tap. Hij was de meester, de grootste van de groten. Daarna kreeg je King Brown, The Nicholas Brothers, en tijden daarna kwam Sammy Davis, Buster Brown..". Heb je aan die voorbeelden ook wat gehad? "Heel veel, ja. Ze hebben me alle maal geinspireerd, vooral Bill Ro binson. Hij is in 1949 overleden, hij bestaat dus alleen nog op film, maar zijn films zijn haast niet te krijgen. Films van Fred Astaire kun je zo krijgen, maar zwarte musicals- .Stormy v weather bijvoorbeeld- ...heel moeilijk". Peneux heeft ook veel te danken aan zijn danslerares Iris Ray: "Die heeft me zoveel geleerd. Veel met me gepraat ook, over het dansen, hoe het is ontstaan, wat de technie ken zijn, wat de geheimen. Tappen is ook een kwestie van geduld heb ben, je hebt het niet een-twee-drie in je voeten. Je moet er de tijd voor nemen. Regelmatig trainen. Acht uur per dag. Een hele werkdag, zeg maar. Soms merkje niet datje bent vooruitgegaan, en dan denk je: ach, ik houd er maar mee op, maar toch moet je dan juist doorgaan. Jij ziet het misschien niet, maar iemand an ders denkt: nou, die is wel ver geko men... Je ziet het zelf niet, het gaat gewoon vanzelf, blijkt later, maar het is wél hard werken. Nee, mijn rol in The Cotton Club is niet bepaald een hoogtepunt in mijn carrière. Als het me lukt voor de derde keer wereldkampioen te worden, heb ik mijn taak volbracht. Dan hoop ik dat ik in het Guinness' Book of Records kom te staan als eerste Europeaan die dat heeft be reikt. Dan heb je een goede uit gangspositie. Maar natuurlijk is het ook leuk om voor het eerst in een musical te spelen, vooral in een die een door slaand succes is geworden, zoals The Cotton Club, dat is te gek". Denk je aan een internationale Lacht: "Ja, van kindsafaan. Ik wil steeds verdér gaan. Binnen-, bui tenland... Daar ben ik nu ook mee bezig. Maar ik wil niet te hard van stapel lopen, daarom ga ik nu ge woon geduldig aan het werk. Alles op zijn tijd. Na 'The Cotton Club' ga ik gewoon verder met mijn studie. Tap, zang, dans... In Amerika, ik krijg misschien een studiebeurs, dan kan ik in New York gaan stude ren bij Henry Latang, één van de meesters in de tap. Hij heeft The Ni cholas Brothers begeleid en wordt altijd gevraagd voor films en shows. Als ik mijn studie maar heb vol bracht en dat wereldkampioen schap nog eens haal, dan zie ik ver der wel wat er komt. Er kan zoveel gebeuren... Als ik de taak maar heb volbracht die ik van de Heer heb ge had... Mijn taak is om mensen blij te maken zolang als ik leef'. Subsidieregeling brengt orkesten in moeilijkheden AMSTERDAM (ANP) - Als minister d'Ancona van cultuur niet terug komt op haar besluit een nieuw sub sidiesysteem voor de grote orkesten in te voeren, dreigt het Koninklijk Concertgebouworkest in grote moeilijkheden te komen. Daarom heeft de Nederlandse Toonkunste naars Bond dinsdag bij de minister geprotesteerd tegen dit besluit. D'Ancona voert het nieuwe subsi diesysteem onder meer in omdat er van de kant van de orkesten niet over werd geklaagd. Het plan vloeit voort uit besluiten van vorige kabinetten. De bond heeft d'Anco na gevraagd om te overleggen over de invoering van het nieuwe stelsel, maar daar heeft de minister niet op gereageerd. De bond vindt het on begrijpelijk dat de minister zegt geen bezwaren te hebben onder vonden tegen de uitvoering van de plannen terwijl ze weigert de musici te ontvangen. De bond vraagt op nieuw overleg op korte termijn. Bij de behandeling van de begro ting voor cultuur heeft d'Ancona maandag in de Tweede Kamer mee gedeeld het plan van haar voorgan ger uit te voeren om de symfonie-or kesten te subsidiëren naar normbe trekkingen van de orkestleden en algemene kosten. Voor veel musici betekent dit dat ze geen volledige betrekking meer bij het orkest heb ben. Over het algemeen houdt dit een verlaging in van de subsidies voor de orkesten. Maar omdat het ene orkest rijker is dan het andere komt de pijn voor sommige harder De vakgroep Symfonie-orkesten en Muziekdramatische Kunst van de bond beslist vandaag wat gedaan moet worden als de minister haar besluit Voor een ander subsidiesys teem niet ongedaan maakt. ErnaSassen:. "Soins bestellen ze kaartjes voor Suzanne' 'Hartzeer' ('Crimes of the heart') van Beth Henley in de regie van Frans Weisz. Verta ling: Saskia van Basten Batenburg en Judith Hees. Gezien op 13 februari in de Leidse Schouwburg. Aldaar nog 17 en 19 februari Volgens de Van Dale betekent de titel van het stuk: harteleed, ziele- smart, innig verdriet, en ook: zeer veel spijt over iets hebben. 'Hart zeer' dreigde dus een nogal lar moyant geheel te worden. Dat blijkt echter reusachtig mee te vallen: de regisseur kiest met on verbiddelijke consequentie voor een opgewekte toon. Drie zusters lijden ieder aan hun eigen vorm van hartzeer. Jessica heeft haar carrière als nachtclubzangeres opgegeven en enige tijd in een psychiatrische inrichting doorge bracht. Barbara schoot haar echt genoot neer, en wacht nu op haar proces. De oudste zuster Anna heeft haar enige kortstondige re latie met een man afgebroken, omdat ze geen kinderen kan krij gen. Om de sfeer van dat alles te be schrijven is bijvoorbeeld veelzeg gend, dat. het publiek lachte, toen Jessica haar verhaal had verteld. Op zichzelf is dat trouwens geen onbekend gegeven voor een tragi komedie: leed met lichte toets. Desondanks heeft de toepassing ervan in deze produktie iets merkwaardigs. Net alsof je het stuk maar niet serieus moet ne men, hoewel het als zodanig meer pretendeert te zijn dan slechts een niemendalletje. Een soortgelijke ongrijpbaar heid kenmerkt de combinatie van decor en acteerprestaties.» Op de ccn of andere manier past dat niet bij elkaar. Het op 'naturel' afge stemde spel doet aan een of ande re familieserie op de televisie den ken. Het suggereert meer huise lijkheid dan je op grond van de kale enscenering zou verwach ten. Gewoon het weerzien van drie zusjes: er wordt gelachen, ge huild, geroddeld en geruzied. Hoogstens zijn hun ervaringen wat extremer; ze doen er in elk ge- va] gewoon over. Daarbij wordt de babbeltoon vaak net iets te na drukkelijk uitgespeeld. Onge twijfeld een bewuste keuze die toch wel wat schril afsteekt bij het bijna abstracte decor. De vloer doet aan een maanland schap denken. Een ronde achter wand omsluit de speelruimte; waarin zich een aan touwen opge hangen raam, een bed, een tafel, een oven en een prominent aan wezige wenteltrap bevinden. Veel een belangrijk deel is 'Hartzeer' aantrekkelijk, omdat we twee filmsterren als Monique van de Ven en Thorn Hoffman - nota bene onder leiding van film regisseur Frans Weisz - nu eens in het theater aan het werk kunnen zien. De schouwburg was dan ook zeer goed bezet. Hoffman heeft als de advocaat van Barbara en de ex van Jessica zelfs een dubbel rol. Echt veel verder dan een ty pering van die twee totaal ver schillende personages komt hij (mede door de bescheiden om vang van die rollen) toch helaas niet. Monique van de Ven is als de wat hoerige zuster geloofwaardig, evenals Judith Hees als de oudste zuster en Saskia van Basten Ba tenburg als de grillige Barbara. Moniek Kramer tenslotte vervult de vierde vrouwenrol, al wordt niet duidelijk wie die vrouw is. De dialogen zijn best aardig, zo dat 'Hartzeer' een genoeglijke avond oplevert. Hoe een en ander binnen het verhaal zich verder ontwikkelt, komt niet meer ter sprake. Het stuk is ploteling en vrij vroeg (kwart over tien) afgelo pen. WIJNAND ZEILSTRA Erna Sassen op tournee met solo-programma Ze werd bekend als zuster Suzanne Lievegoed. Maar ze is meer dan alleen die toffe, vrolijke meid uit Medisch Centrum West. Erna Sassen (28) heeft ook een serieuze kant en die toont ze in haar eerste avondvullende soloprogramma 'Je kan wel gek worden'. Een eigenzinnige mengeling van toneel en cabaret. Wie lachen, gieren, brullen verwacht, komt bedrogen uit. Het is een voorstelling over afhankelijkheid, verlatingsangst en de relatie tussen ouders en kinderen. Erna Sassen trekt tot eind maart en misschien ook nog volgend seizoen met dit programma door het land. AMSTERDAM - Het is de tijd van de publiciteit. De ene journalist na de andere wil een interview, en dat terwijl Erna Sassen helemaal niet zo van interviews houdt. De grote aan dacht voor haar nieuwe programma heeft natuurlijk veel te maken met haar rol in Medisch Centrum West. "Als ik niet in die serie zou zitten, was er minder publiciteit geweest. Dat denk ik wel, ja. Nu profiteer ik van die bekendheid. Er komen daardoor meer mensen naar de zaal, het programma loopt behoorlijk goed. En dat komt echt omdat ze mij kennen van de televisie". "Ik vind het vreemd dat televisie zo sterk werkt. De laatste tijd word ik niet meer zo erg herkend, omdat ik m'n haar anders heb en dat scheelt een stuk. Maar toen ik die stekels nog had, werd ik ontzettend vaak herkend. En dan word je ook anders behandeld. Het is vaak aar dig bedoeld, maar toch vind ik het raar. Bij zo'n theaterprogramma is het een kwestie van rekening hou den met die dingen. Het is eigenlijk een beetje plannen. Je weet dat tele visie heel erg werkt en dat kan je ge bruiken". "Het is ook een gevaar, het kan ook de verkeerde kant op werken. door Robert Grijsen Sommige mensen komen bij de kassa en bestellen dan kaartjes voor Suzanne. Dan verwachten ze mij in die rol. Ik kan het me ergens wel voorstellen, want bij die serie is het vaak typecasting, dus mijn manier van doen komt natuurlijk wel over een met die van Suzanne. Maar ik ben ouder en veel bedachtzamer en de dingen die ik schrijf zijn harder. Tenminste, mensen vinden het wel eens hard. Somms hoor ik dat in de pauze. Dan zijn ze geschokt en dan gaan ze weg. Maar dat vind ik niet zo erg". Slachtoffer Erna Sassen vindt het wel logisch dat mensen met een bepaald beeld van haar naar het theater komen. "Maar het is voor mij natuurlijk het prettigst als mensen toch een soort openheid hebben, zo van: nou eens kijken wat ze daar gaat doen. Dat ze meegaan in mijn verhaal. Het wordt vervelend als mensen denken dat ze naar die gezellige meid gaan kijken en dat ze dan dichtklappen bij het eerste woord wat hun niet aanstaat. Dat is naar. Maar dat valt over het al gemeen wel mee, geloof ik". De identificatie met de rol van zuster Suzanne gaat soms heel ver. "Ik krijg wel brieven van kinderen en dan schrijven ze: je moet oppas sen voor die man in de Fietsenstal ling. Die waarschuwen mij dus voor wat er in de serie gebeurt. En brie ven van jonge vrouwen die met in cest te maken hebben gehad. Dan denken ze dat ik dat heel goed be grijp. Alsof ik ook één van die slachtoffers ben. En dat is niet zo. Ja, het onderwerp incest zit ook in mijn programma. Niet toevallig. Het houdt me gewoon heel erg be- zig hoe dat gaat tussen kinderen en ouders. En dan kom je toch al snel bij de dingen die fout gaan. Ik kan me hartstikke druk maken over wat mensen met kinderen doen. Omdat kinderen zo afhankelijk zijn, er niet tegenin kunnen gaan, hun mond niet open mogen doen want dan ge beurt er dit of dat. Dat vind ik zo verschrikkelijk". Ik ben altijd al dol geweest op kinderen. Het fascineert me ge woon, hoe kinderen denken en wat ze zeggen. Vroeger was ik altijd met mijn kleine neefjes en nichtjes in de weer. En toen ik zes jaar was kreeg ik nog een broertje. Ik weet nog heel goed: dat was een feest. En ik vind het nog steeds een soort kado: een baby. Als je in een huis komt en het ruikt naar baby.... Ja, ik vind het ge woon een kado, het grootste kado dat er bestaat". Jonge hond Erna Sassen kwam in 1985 van de Kleinkunstacademie, sleepte de eerste prijs weg op het Cameretten- festival en speelde vervolgens op andere festivals en in kleine thea ters. Daarna kreeg ze een rol in de musical Publiek. En toen kwam Medisch Centrum West. "Nico Knapper, de regisseur, vroeg mij daarvoor. Hij had mij gezien in het Cameretten-programma. Ik heb toen heel lang nagedacht of ik het zou doen. Vooral omdat ik niet pre cies wist wat het inhield. Maar wat ik er uiteindelijk leuk aan vond, dat was dat die rol twee kanten had. Ik moest wel een vrolijke meid zijn, maar er zaten ook serieuze scnes in. En dat vond ik interessant, omdat ik bang was om weer een jonge hon den-rol te doen. Dat werd mij toen ook steeds gezegd: je moet niet al leen maar jonge honden-rollen doen. Vrolijk zijn, een beetje rond springen en zo. Wat ik ook in Pu bliek deed. Dat is eigenlijk hele maal niet zo interessant". "In die tijd werd ik al heel gauw in zo'n rol gecast. Ik geloof niet dat het nu nog zo is. Omdat ik wat ouder ben en ook omdat ik wat meer seri euze dingen doe. Eigenlijk vind ik dat dus het makkelijkste, veel mak kelijker dan komische dingen doen. Als Medisch Centrum West een ko mische serie was geweest, dan had ik het misschien niet gedaan. Ik hou ook helemaal niet van de komische series die wij hier hebben". Dinsdag is de voorlopig laatste af levering van Medisch Centrum West. Er komt wel weer een nieuwe reeks, maar Erna Sassen zit alleen in de eerste vier afleveringen. Zus ter Suzanne gaat de serie uit. Op verzoek van de zuster zelf. "Ik wilde er mee.ophouden. Ik vond het lang genoeg, het leek me goed om weer eens wat anders te doen. Het was best leuk om te doen, hoor. Maar op een gegeven moment weten de mensen het wel, denk ik. Dan weten ze wel wie je bent. Ik vind datje niet zo'n meubelstuk moet worden in de huiskamer. Dat ze iets hebben van: o, daar heb je haar weer". Expositie miniaturen koningin Beatrix DEN HAAG (ANP) Het Koninklijk Huisarchief stelt uit de verzameling van ongeveer zevenhonderd miniaturen uit het bezit van koningin Beatrix een tentoonstelling samen die wordt gehouden in het voorjaar van 1991 in het Mauritshuis in Den Haag Het archief beheert onder andere de kunstverzameling van de koningin. Het initiatief past in de doelstellingen van het archief, zoals ook wordt meegewerkt aan andere exposities. Daarbij zijn de tentoonstelling die thans over koningin Emma wordt gehouden op Paleis Het Loo en de re cent gehouden manifestatie Europalia in Brussel. Miniaturen zijn fijne schilderwerkjes, meestal portretten, vooral op ivoorkarton, ivoor en albast. Uit het koninklijk bezit waren in de loop der jaren her en der wel miniaturen te zien, onderdeel van een tentoonstelling over een bepaald thema of onderwerp. Minder vaak wordt er een afzonderlijke expositie van gemaakt. Enige ja ren geleden was een keuze uit de collectie een aparte inzending op de Oude Kunst- en Antiekbeurs in Delft. Voor de Tweede Wereldoorlog werd in Rotterdam een aparte tentoonstelling gewijd aan miniaturen uit konink lijk bezit, aldus drs. B. Woelderink, directeur van het Koninklijk Huisar chief. AMSTERDAM In augustus vertrekt Hans Man in 't Veld, nu nog directeur van de Theater unie in Amsterdam, naar Ham burg om daar artistiek leider te worden van het Kampnagel- Theater. 'Wat Milaan betekent voor voetballers, is Hamburg voor theatermakers. Kampna gel is uniek, ik ben echt verliefd op die ruimte.' door Gerlof Leistra In zijn blik ligt nog steeds iets van ongeloof. De onderhandelingen over zijn transfer naar Duitsland zijn zo razendsnel verlopen, dat Hans Man in 't Veld (44) nog niet he lemaal aan de nieuwe situatie is ge wend. Maar één ding staat vast: hij brandt van verlangen om in Ham burg aan de slag te gaan. Het Kamp nagel-Theater is een voormalige fa briek aan de rand van het centrum en bestaat uit vier zalen, met een ca paciteit van respectievelijk twee-, vier-, zes- en ruim achthonderd plaatsen. Daarnaast beschikt het complex over een aantal repetitie- zalen. Man in 't Veld: 'Ik ben echt verliefd op die ruimte. De grote zaal is de ideale vierkante doos waar Ge- rardjan Rijnders het altijd over heeft.' Bedoeling is dat het theater - tot '86 wegens een verbouwing het tij- Muntencollectie brengt miljoen op BUSSUM De veiling van oude munten en bankbiljetten, die deze week in het Bussumse hotel Jan Tabak werd gehouden, heeft in totaal ruim een miljoen gulden opgebracht. De helft daarvan werd betaald voor een deel van de Randwijkse muntencollectie, die in '87 werd opgegraven. De hoog ste prijs werd betaald voor een Friese munt uit 1600. Die bracht 20.000 gul den op. De veiling werd gehouden door de Bussumse munthandelaar Lau rens Schulman. Schulman werd vorig jaar september in zijn woning door drie gewapen de overvallers beroofd. De daders namen een zeer exclusieve collectie munten mee, waarvan de waarde werd geschat op 1,4 miljoen gulden. Een deel van de buit betrof de eeuwenoude gbuden munten uit Randwijk. Het grootste deel van de gestolen munten en bankbiljetten werd in november teruggevonden in Noord-Holland. Het eerste deel van de Randwijkcollectie heeft Schulman vorig jaar ge veild in Utrecht, waar de munten 450.000 gulden opbrachten. Het tweede deel zou deze internationaal bekende munthandelaar, taxateur en veiling meester in oktober onder de hamer brengen in Jan Tabak. Deze veiling werd uitgesteld en werd de afgelopen twee dagen gehouden. Schulman noemde de opbrengst „ongelooflijk" en toonde zich na afloop van de veiling zeer geëmotioneerd. „Ik ben blij dat alles nu achter de rug is. delijke onderkomen van het Schau- spielhaus - de komende jaren uit groeit tot een internationaal cen trum voor vrije groepen. Het budget bedraagt op jaarbasis vier miljoen mark. Voor Duitse begrippen is dat mager, maar Man in 't Veld ver wacht geen problemen. 'We hebben een potentieel bereik van circa ne gen miljoen mensen. Het afgelopen seizoen waren er in Kampnagel honderdvijftig voorstellingen te zien. Dat aantal moeten we zeker kunnen uitbreiden tot vierhonderd. En daarbij willen we de prijzen zo laag mogelijk houden. Elders vra gen ze minstens vijfenvijftig mark voor een kaartje, bij ons betaalt het publiek tussen de tien en vijftien mark.' De eerste beginselen van het the atervak leerde Man in 't Veld in Haarlem, waar hij een paar jaar bij de Stadsschouwburg werkte. Mid den jaren zestig richtte hij samen met Jan van Galen de Toneelschuur op, een theater dat in de loop der tijd is uitgegroeid tot de smaakma ker en spelbepaler van het tweede circuit. Hij maakte als acteur furore met het Werkteater en werd vijf jaar geleden directeur van de Theater- unie in Amsterdam. In die rol is hij niet alleen verantwoordelijk .voor de exploitatie van Frascati en De Brakke Grond, maar is hij als (co producent ook betrokken bij aller lei theaterprojecten. Duitsland is voor Man in 't Veld geen onbekend terrein. In het verle den speelde hij er vaak met het Werkteater en de afgelopen jaren re gisseerde hij in Kampnagel drie produkties. 'Ik dacht eerst dat ik een tolk nodig zou hebben, maar je blijkt toch een universele taal te Hans Man spreken. Mijn Duits is goed, alleen zal ik in het begin moeite hebben een stuk op zijn toneel-literaire waarde te beoordelen. Dan kan ik wel wat externe adviezen gebrui ken.' Kloof In Duitsland bestaat volgens Man in 't Veld een enorme kloof tussen de staatsgezelschappen en de vrije groepen. 'Van enige uitwisseling is geen sprake. Die grote gezelschap pen zijn heel star en bureaucratisch. En dat leidt voortdurend tot proble men. Toen ik eèn regie deed bij zo'n gezelschap wilde ik op een gegeven moment iets met een klein groepje doornemen. Dus ik zei tegen die an dere acteurs dat ze naar huis kon den gaan. Dat bleek onmogelijk te zijn. Dan moest je eerst allerlei pa pieren ondertekenen. Die acteurs waren ook stomverbaasd: zoiets was nog nooit gebeurd.' Plannen heeft Man in 't Veld in overvloed. Op het ogenblik wordt 'Gesprekken over Goethe' - de suc cesvoorstelling die Frans Strijards voor Toneelgroep Amsterdam schreef - in het Duits vertaald. Be doeling is dat het stuk met een on gewijzigde bezetting in Kampnagel zijn première beleeft. Daarnaast wil Man in 't Veld ook de Trust-voor stelling 'Oorlog' van Goetz naar Duitsland halen. 'En uiteraard gaan we iets doen met de DDR. Er is sprake van een enorme opleving van creativiteit waar we op in moe ten spelen. Zeker met Europa '92 voor de deur hebben internationale co-producties de toekomst. Wat dat betreft kunnen wij hier een schat aan ervaring opdoen. Mijn benoe ming is in principe voor vier jaar. Wat ik daarna ga doen, zie ik dan wel weer. Maar eerst wacht het Duitse avontuur.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23