'Laten we ons niet mengen in interne kerkstrijd' LEIDEN Geen van de ker ken in Roemenië wast de handen schoon. Luttele maanden voor zijn val ont ving de dictator nog een brief van de orthodoxe, lu therse, rooms-katholieke en gereformeerde kerkleiders waarin hij "de grootste zoon van het vaderland" werd ge noemd. Alleen de nu be faamde dominee Laslo Tö- kes sprak zich duidelijk uit tegen het regime. En daar door, zegt dominee J. Cziria uit Rijnsburg, is het chris tendom toch de bananeschil geworden waarop Ceauses- cu is uitgegleden. door Wim Schrijver hoorde bij de minderheid die^ zo vee] mogelijk moest verdwijnen".. Sinds die gedenkwaardige laatste maand is er veel veranderd in Roe menië. Iemand die dat aan den lijve heeft ondervonden is dominee A. Dronkers, hervormd diaconaal pre dikant in Leiden, die net vorige week terugkeerde van een bezoek aan Tirgu Muris, een grote stad in Transsylvanie, waarmee de Leidse hervormden en gereformeerden reeds sinds anderhalf jaar goede kerkelijke contacten onderhouden. "Dat ging heel geheimzinnig, heel padvinder-achtig eigenlijk. Maar het gezin van de predikant daar, do minee Denes Fulop, was zeer kwetsbaar. Hij was een vriend van Tökes en had zelf in de gevangenis gezeten. Maar toch stelde hij het contact buitengewoon op prijs. Van die kant werd ook steeds bena drukt: meer dan materiële steun gaat het ons om de morele onder steuning", zo vertelt Dronkers. Waren de coniacten van de Leid se kerkelijke bezoekers altijd al enerverend, tijdens een bezoek be gin december, werden Dronkers en kerkelijk werkster Jacqueline Schoonwater door de geheime poli tie aangehouden en tot diep in de nacht om de beurt verhoord. "De volgende dag begon de geschiede nis weer opnieuw. We zouden wes terse spionnen zijn". Tijdens de verhoren bleek al spoe dig dat ook hun kerkelijke contac ten aan de tand waren gevoeld. "Dat was wel moeilijk, want wij probeer den hen er zoveel mogelijk buiten te houden. Ons werd dan ook verwe ten dat we de waarheid niet echt vertelden". Uiteindelijk moesten zij een ver klaring ondertekenen, dat zij inder daad spionnen waren, maar dat wei gerde het tweetal. "Wij zouden daar op het land uitgezet worden, maar omdat onze contacten toch al be kend waren, zeiden we dat we eerst afscheid wilden nemen. Dat hebben we gedaan, met de Securitate voor de deur. Dat was een emotioneel be zoek, waarbij we te horen kregen dat we moesten blijven komen. Het begon allemaal met Tökes. In juli van het vorig jaar werd in de we reld bekend dat een Roemeense predikant van de Hongaarstalige gereformeerde kerk, de moed had gehad om voor de Hongaarse staat stelevisie felle kritiek te leveren op de situatie van de mensenrechten in zijn land. Tökes, zo luidde zijn naam, wilde "de muur van stilte" doorbreken rond de onderdrukking van de Hongaarse minderheid in Roemenië. Van de kant van de kerkleiding kreeg Tökes geen bijval. In april al had bisschop Laslo Papp besloten hem over te plaatsen. Maar Tökes weigerde Timisoara te verlaten. Czi ria, die hem vorige maand tijdens een bezoek aan Roemenië bezocht, vroeg hem waarom. "Hij was, ver telde hij, op onrechtmatige wijze losgemaakt van zijn gemeente. Zijn kerkeraad wilde hem namelijk niet laten gaan". Na het bewuste interview gaf Papp hem opnieuw het bevel om af te reizen naar een piepkleine dorps- gemeente in het uiterste noordwes ten. Weer ging Tökes in beroep. In oktober besloot een kerkeraadsver- gadering, bestaande uit acht van de 31 leden, onder druk van de gehei me politie, om met Tökes vertrek in te stemmen. De maand daarvoor was een van de ouderlingen dood aangetroffen op een bospad... Daar Tökes in feite geen werk meer had in Timisoara. lieten de au toriteiten zijn verblijfsvergunning ook vervallen. Hij weigerde echter te gaan en trok zich met zijn gezin terug in een bijgebouw van de kerk. Na een geweldadige inval van de ge heime politie, volgde in december een ultimatum: de familie moest de stad verlaten. Honderden Hon gaarstalige gereformeerden verza melden zich om het gebouw het begin van een volksopstand, waar bij ook duizenden Roemenen wa ren betrokken. Morele steun Cziria: "Tökes vertelde dat de me nigte een paar keer door de Securi tate werd weggedrongen, maar op een bepaald moment mengde de ge heime politie zich onder de mensen. Het is zijn overtuiging dat de agen ten begonnen zijn met het schreeu wen van: 'weg met Ceauscescu!', om de mensen bewust te provoce ren, en zo uit elkaar te krijgen. Maar dat is uit de hand gelopen". Wat Cziria, die als geboren Hon gaar zeer goede contacten in Roe menië heeft, het meest verbazing wekkende van de gebeurtenissen in december vorig jaar.vond, is dat "het gereformeerde christendom" de aanzet heeft gegeven tot de val van de dictatuur. "En dat is des te verrassender, omdat de Hongaarse gereformeerde kerk in feite nauwe lijks bestaansrecht had, omdat zij vólutie gewapperd heeft: "De Want, zeiden ze, dat is voor ons de enige mogelijkheid om de deur open te houden". De volgende ontmoeting, vorige week, was "heel bijzonder". De her vormde en gereformeerde kerken van Leiden en Leiderdorp hadden samen met de gemeente Leiden on der meer schrijf- en stencilmachi nes ingeladen, evenals papier. De pastorie van Fulop bleek inmiddels een brandpunt te zijn "van een hele boel initiatieven". En 's zondags in de kerk konden de Leidse afgevaar digden tijdens een indrukwekken de dienst openlijk hun verbonden-, heid benadrukken. "Wat voor ons ook een heel merk waardige ervaring was", verhaalt Dronkers, "was het hotel waarin wij gratis waren ondergebracht als deelnemers van een transport. Toen wij kamer 608 binnengingen, drong het opeens tot ons door dat dat we in diezelfde kamer urenlang waren verhoord. Dat was een heel onwe zenlijke gebeurtenis". "Erg gelukkig" is Dronkers met het feit dat de Hongaarstalige gere formeerden spontaan een deel van de uit Leiden overgebrachte goede ren, overdroegen aan de Roemenen. "Ik denk dat wij ons als kerken hier in Nederland moeten afvragen, in hoeverre wij heel Roemenië kun nen steunen, en niet alleen een be paalde groep". Volgens Dronkers zit ook de kerkelijke gemeenschap aldaar in "een geweldige turbulente situatie. Ook zij probeert haar aan deel te leveren". Beklemmend De Leidse kerken gaan de ontmoe tingen dan ook verder uitwerken. Deze zomer zullen weer kerkleden die kant opgaan. Ook staat een jon gerenreis gepland. Het zal dan feest zijn in Tirgu Muris, omdat het cen traal gelegen kerkgebouw vijfhon derd jaar bestaat. "Wij moeten de mensen daar blijven steunen via on ze contacten", is de overtuiging van Dronkers. Een dergelijke relatie op plaatse lijke niveau lijkt dominee P. Wil schut, gereformeerd predikant in Alphen aan den Rijn, Dronkers: Toen wij de hotelkamer binnengingen, drong het opeens tot ms door dat wij in diezelfde kamer urenlang waren verhoord". uitstekend idee. Ook hij bezocht on langs Roemenië, samen met een hervormd-gereformeerde delegatie, die een vrachtwagen vol hulpgoe deren uit Alphen begeleidde. Reis doel was het dorp Stoyna, waar de in Alphen woonachtige Roemeense vluchteling Costi Manda familie had wonen. Wilschut, die al vanaf de gebeur tenissen rond Tökes en het sluiten van de grens in november zeer mee leefde, ervoer dat de situatie in Roe menië voor hem steeds meer "een gewetenszaak" werd. De uiteinde lijke confrontatie maakte een grote indruk op hem. In het kerkblad schreef hij: 'We ontmoetten onbe schrijflijk verdriet naast onbe schrijflijke vreugde, we ontmoetten een land, waar alles stuk is. Een ver nietigde cultuur, een vernietigde moraal, vernietigde menselijke ver houdingen...'. De sfeer in Timisoara, vlak na de geweldadigheden van de revolutie, vond hij "zeer beklemmend". "Het land is nog in totale chaos. Zelf heb ben we daar ook nog iets van onder vonden, omdat onze eigen auto is leeggeroofd". En: "Er waren vrese lijk veel huilende mensen op straat. Vooral bij de trappen van de grote kathedraal, waar ook kinderen wa ren doodgeschoten. Dat was trou wens ook iets heel bijzonders: datje die orthodoxe kerk in kon. De men sen konden daar gewoon weer kerk diensten houden". Via het uitdelen van goederen in Stoyna kwam Wilschut met veel mensen in contact, geassisteerd door een lerares Frans die als tolk fungeerde. "Wij waren de eerste buitenlanders die de mensen daar zagen. Het is een heel vreemde sen satie, om te worden binnengehaald op de manier waarop de Canadezen hier na de oorlog werden ontvan gen". Een. eerste voedseluitdeling in de open lucht liep bijna uit de hand, waarop besloten werd om de adressen te bezoeken waar hulp het noodzakelijkst was. Biecht v Daarbij was een jonge orthodoxe priester behulpzaam. De Roemeen se Orthodoxe Kerk was de enige kerk ter plaatse. "Er zal daar heel veel moeten veranderen. De ge loofsopvoeding, zo werd van ver schillende kanten gezegd, gebeurde meestal via de oma's. Zij leerden de kinderen bidden. De ouders waren heel voorzichtig; je wist nooit wat het kind op school zou doorvertel len. Het feit alleen al dat er daar nog christenen zijn, dat de Ceausescu- tijd de kerk niet heeft stuk gekregen dat is een stukje werk van de Geest". Wel heeft hij stellig de indruk dat het wantrouwen tegenover de or thodoxe kerkleiding erg groot is. Deze verreweg grootste kerk van Roemenië, was als de tweede hand op de buik van Ceausescu. Wil schut: "Men vertelde ons dat daar praktisch niemand te biecht durfde te gaan omdat ze bang waren dat de priesters alles zouden doorbrieven aan de Securitate. Overigens zijn de oudere priesters vooral verdacht, de jongere hebben meer crediet. Zij worden gezien als symbool van de nieuwe geestelijkheid, de echte kerk". Het groepje uit Alphen was in het land, toen op 12 januari de nationale dodenherdenking plaatsvond, waarbij de grote optocht geleid werd door vertegenwoordigers uit diverse kerken. "De sprekers ston den ook allemaal voor de grote ka thedraal in Timisoara. Dat is toch een duidelijk teken dat het christen dom in het land nog een grote rol speelt". Terwijl Wilschut van de reis zit te vertellen, arriveert een brief uit Roemenië. "Kijk, dat vind ik het be langrijkste, dat we er een aantal contacten aan hebben overgehou den. Het is maar kleinschalig, maar dat is al erg belangrijk. Je gaat na een paar dagen, waarbij je tot diep in de nacht vooral luistert naar de verhalen van de mensen, als oude vrienden uit elkaar". RIJNSBURG "Laten we ons als Nederlandse kerken niet mengen in de interne discussies van de Hongaarstalige gerefor meerde kerk in Roemenië". Dat zegt dominee J. Cziria met na druk, wanneer hij wordt ge vraagd naar een reactie op de uitlatingen van dr. G. H. van de Graaf, vice-voorzitter van de Hervormde Kerk, na een be zoek aan Roemenië. Van de Graaf woonde daar onder meer een demonstratie bij tegen de tijdelijke leiding van de kerk. Van de Graaf, die goede contacten heeft in Roemenië, bracht vorige maand een bezoek aan de gerefor meerde (of zoals de hervormden hier zeggen: hervormde) kerk daar. Namens de hervormde, gerefor meerde en lutherse synodes had hij "groeten en zegenwensen" overge bracht. Zijn evaluatie van de kerkelijke situatie in Roemenië trok bij terug keer veel aandacht. Diverse van zijn opmerkingen zijn Cziria in het ver keerde keelgat geschoten. Om te be ginnen heeft het hem "zeer verdro ten" dat volgens Van de Graaf do minee Laslo Tökes niet uniek was in zijn pleidooi voor verzoening. Bo vendien vindt Van de Graaf dat Tö kes minder dan Walesa of Havel een visie uitdraagt. "Wat is dan wel die visie van Walesa of Havel?", vraagt Cziria zich boos af. Volgens hem doet zijn hervormde collega Tökes groot on recht: "Van de Graaf suggereert dat er ook nog anderen waren die net zo moedig optraden als Tökes. Daar is helemaal niets van waar. Niemand, maar dan ook niemand was zo held haftig als Tökes. Wat dat betreft was hij een zeer eenzame strijder". Er is er volgens Cziria maar één die zich qua moed kan meten met Tökes en dat is diens vriend domi nee Janos Molnar. "Hij was de enige die Tökes openlijk steunde. Hij werd daarna èn door bisschop Papp èn door de Securitate onder druk gezet om zijn standpunt te herroe pen. Dat heeft hij niet gedaan, maar hij heeft uiteindelijk onder die druk wel het land verlaten". Closetpapier Papp is verdwenen, waarschijnlijk is hij ondergedoken bij een van zijn kinderen, die dank zij zijn inspan ningen allen buiten het "Roemeen se paradijs" wonen, zo merkt Cziria cynisch op. Er is nu een interim- kerkleiding, in afwachting van de volgende grote kerkelijke vergade ring. De Rijnsburgse predikant vindt het onbegrijpelijk dat Van de Graaf heeft meegedaan aan een de monstratie tegen deze 'raad van be stuur' in de stad Cluj. Cziria: "Ik ben helemaal geen held die snel gaat demonstreren. Maar toen er in 1988 een demonstra tie was bij de Roemeense ambassa de in Den Haag, voelde ik mij ge dwongen om mee te doen. Dat was heel riskant, want we werden ge filmd en wij hadden visa nodig voor onze reizen. En bij de demonstratie, eind vorig jaar bij de ambassade, was mijn vrouw aanwezig, omdat ik werkzaamheden had in de gemeen te. Maar Van de Graaf was er niet in 1988 en in december ook niet!" heeft Van de Graaf pas na de val van het regime die rol len closetpapier getoond, gemaakt van bijbels? In Amerika heeft dat al jaren geleden tot vragen in de Se naat geleid?" Cziria kan niets an ders dan concluderen, dan dat Van de Graaf speciaal de belangen van één van de groepen binnen de Hon gaarstalige gereformeerde kerk op het oog heeft. "Hij hoort bij de clan, die zo snel mogelijk een andere kerkleiding wil". Naast 'de grote massa' in de onge veer 800.000 leden tellende kerk, is er volgens Cziria een groep te on derscheiden die rond Istvan Tökes (de vader van Laslo) is ontstaan, evenals een groep rond de inmid dels overleden I. Juhasz, vader van Tamas Juhasz, hoogleraar dogma tiek aan het theologisch opleidings instituut. Zowel Tökes sr. als Juhasz sr. waren indertijd in de race voor de functie van bisschop van Cluj, die uiteindelijk door Gyula Nagy werd bezet. Deze is overigens onlangs afgetreden. "De oude Tökes heeft zich daarbij neergelegd, maar de oude Juhasz heeft het nooit kunnen verkroppen en bleef Nagy openlijk bestrijden". Nagy wordt nu alom bekritiseerd om zijn slappe houding, maar zegt Cziria, "iedereen die in Roemenië in zo'n positie verkeerde moest in ze kere zin meedoen. Maar hij is zeker geen verrader. Hij heeft de mensen en de kerk vanuit zijn positie zoveel mogelijk willen helpen". Goede geest Van de Graaf zit volgens Cziria op de lijn van Juhasz, die hij tijdens zijn verblijf in Roemenië goed leer de kennen. Zoon Andras, predi kant, hoopte enige jaren geleden voorzitter te worden van een classis. De uiteindelijk verkozen voorziter maakt nu deel uit van de huidige kerkleiding... En zijn broer Tamas wil naar de overtuiging van Cziria rector worden van het theologisch instituut, een functie die nu bekleed wordt door A. Péntek. Cziria: "Wij hebben het recht niet, of we nu Van de Graaf of Cziria heetten, om ons met de kerkelijke situatie daar te bemoeien. Wat be reiken we daarmee? Wij moeten de kerk als geheel steunen en de machtsstrijd intern laten uitvech ten". Van de Graaf, geconfronteerd met de opmerkingen van Cziria, wuift alle kritiek weg en beaamt dat er vanuit Nederland geen partij mag worden gekozen. "Ik ben wel aan wezig geweest bij die demonstratie, heb ook meegelopen, maar dat wil niet zeggen dat ik partij koos. Ik heb de mensen die de petitie in ont vangst namen hartelijk begroet. Mij is later zelfs gevraagd om deel uit te maken van die 'raad van bestuur'. Dat zegt toch wel wat". Hij heeft ook met Tökes gespro ken en wel ten huize van Tamas Juhasz... "Wij hebben in een heel goede geest met elkaar van gedach ten gewisseld. Natuurlijk is er wel verschil van inzicht, maar wij waren samen dankbaar voor de ontwikke lingen". Van de Graaf beaamt dat er tot voor kort 'allerlei groepjes' wa ren, maar "ik ben juist blij dat de mensen weer 'on speaking terms' zijn. Ik zal de laatste zijn om een me ningsverschil uit het verleden vanuit Nederland op te rakelen. Jammer dat Cziria dat zo oppakt". LEIDEN: Herv, Gem. Hoogl. kerk geen dien sten; Marekerk 9.45 dr Meijers ha, 12 oec stu dentend, 5 ds V Eijk Gouda; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds Eekhof ha; Oecumenische ge loofsgemeenschap De Regenboog (Meren- wijk) 9.30 en 11.15 pastoor V Well; Bethlehem- kerk (Driftstr.) 10 ds Hortensius open deurd; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds V Hunnik intrede ds Rietveld, 5 ds Hortensius; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds Nauta gezinsdienst; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 ds Koolstra. Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst, 10.15 ds V Beinum. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds V 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10.30 hr Storm dovendienst; Oude Vest 10 ds Dron kers; Maranathak. zie herv. gem., Bevrijdingsk. zie herv. gem.; verzorgingshuis Groenhoven 10 ds Verdoom; Merenwijk zie herv. gemeen te. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds Hout man. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leider dorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds Mostert-, Doopsgez.- Remonstr Gem (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds Vos-Wiegand. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middel- stegr. 3) 9 en 10.30 ev Koehorst. Evangelie- Bethlehemskerk Lam- v Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 ev Dekker. Leger des Heils (hoek Ves- testr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24). 9.30 en 4, wo. 8. Zevende dag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhof land V,schoten) elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30 Kerk van J. Chr. v.d. Heili gen der L. Dagen (Brahmsl.) 10, 11 en 12. Oud-Kath. K (Zoeterw.singel) za 7. Rooms- Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensin gel zat. 7, zo. 9 30 en 11Rijndijk (Stevenshof) zat. 7, zo. 9.30; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11 30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 1.1Lammenschansweg zat. 7, zo. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds Ten Voorde, 7 ds De Haan. Geref. Kerk 10 ds Wil schut, 6.30 ds Boer. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds Velema Nunspeet ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds Johkman, 6.30 ds 't Hooft; Kruiskerk 10 ds De Kruijf; Opstandingskerk 10 ds 't Hooft; G. Herderkerk 10 en 6.30 ds Nieu- wenhuis ha; De Bron 9 ds Taselaar ha, 10.30 ds Bogers ha, 6.30 ds Delhaas ha; Ashram (Marsdiep) 10 ds Mulder ha; Oudshoornse kerk 10 ds V Ginkel Amsterdam; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 en 6.30 ds Ouwendijk ha. Geref. Kerk Mar.kerk 10 ds V 't Hoff Boskoop, 6.30 drs Wilschut; Salv.kerk 10 ds Boer, 6.30 ds Jonkman. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5 ds Room. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 10.30 ds Janse (zie Zoeterwoude). Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 en 6.30 ds Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalk- ovenw. 62) 10 hr Vd Steen, 6.30 hr Vd Berg. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr Waljaard. Pinkstergem. 'Het Licht' (Mor- genstersch. Briljantstr. 1)10. Christengemeen te 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emma- laan) geen opgave. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) geen dienst. Rk Kerk- Bonifaciusk, zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7. zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Sch- weitzerstr.-Bernhardstr.) 10 ds Gijsbertsen. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds V Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 hr Mulder Ede, 6.30 ds Jonkers Utrecht; Salv .kerk 10 ds Frederikze Woerden, 6.30 ds Vd Hoef; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 ds Vd Hoef, 6.30 ds Vroegindeweij Voorthuizen. Geref. Kerk 10 ds Zoutman, 6.30 ds Elderman. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 4.30 ds Simpelaar. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. geen opgave. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Vd veer Gouda, 6.30 zie geref. kerk; De Stek 9.30 ds Ter Bals Alphen. Geref. Kerk 9.30 ds De Jong, 6.30 dr Wigmans Alphen jeugdd. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds Buijs Albasserdam, 5 ds Oosting. Geref. Gem. 9.30, 3 ds Bac. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) geen opgave. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 10.30 ds V Dis Wassenaar, 6.30 ds Stam Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9 en 5 ds Huisman. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 11; Rijndijk zo. 9.30. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds Rotfusz. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds Hofland. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds v Langevelde ha. Rk Kerk: Graaf; Ontm.kerk 10 ds De Graaf, 6.30 ds Ro mein Rotterdam. Hen/. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 ds Vd Horst. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. Sjollema; Ichthusk. 10 ds Hovius, 6 ds Vd Berg; Pniëlk. 9.30 ds Sjollema, 6 ds Vd Berg; Mara- nathakerk (Rijnsoever) 10 ds Visser, 6 ds Bo gaard jeugdd, Overduin 2.15 ds Vd Beid. Hen/. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds Quartel Gouda. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds Elderman Bodegraven, 3 ds Slofstra Noordwijk; Triumfatork. 10 ds V Bree- voort, 5 ds Vd Horst. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 5.30 ds Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer mavo) 10 10 ds Zwarts, 7 ds Janssens. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Beekhuis. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 ds Visser oodrachtd. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 hr Hoffenaar Voorhout, 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk 10 mw Attema-Roosjen, 7 ds Moll Alphen ad Rijn. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds Doesburg, 3 ds Bovenberg, 6.30 ds Doesburg, Scheppingsk. 9 en 10.30 hr Lie- taert Peerbolte. Leythenrode 10 pater Poelma. Elis.-ziekenhuis 10 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds Boogaard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr Lourens Rotterdam. Rk Kerk zat. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuy- splein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 dr V 't Kruis, 6.30 ds Driebergen. Geref. Kerk 9.30 ds Snel. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds V Win terswijk, 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk 9.30 ds Rang, 7 ontmoetlngsdienst. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds Hogenbirk, 4.30 ds V Roekei. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 ds Fernhout Al phen, 7 hr Schreuder. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Elgersma jeugdpasto raal 5 ds Maasland Capelle; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Vollebregt Sassenheim, 5 ds Elgersma; De Rank (Golfbaan) 10 kand Burger Waddinx- veen. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds Kuiper; Vinkenl. (Binnen) 7 ds Scholte. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11'Sole Mio' 9 ds Kui per. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 en 11Evang. Ontmoetingscen trum De Ark (Picképlein 110 hr Brands, 7 hr V 10 e 1.30. Gem. 10 ds Koldewijn. Rk LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds Schilt ge zinsdienst. Geref. Kerk 9.30 en 7 ds Vd Kooi ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Kooistra Apeldoorn; Pauluskerk 10 ds Verdijk, 7 ds Ger mans Sassenheim. Geref. Kerk 10 ds Plomp Oegstgeest. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9 en 4.30 ds Geersing. Ned. Geref. Kerk (Salva- tori) 10 en 5 ds Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds V Dijken. Geref. Gem. 10 en 4, woe 7.30 ds V Aalst. Evangeliegemeente (Heere- weg 52a) 9.45 hr Spaargaren ha Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7, zo. 9 en 10.15; Engelbew. zat. 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds V Mourik. Gerei. Kerk 9.30 ds Vd Weg-Rull- mann, 5 avondgebed. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds Veenendaal Barendrecht. Remonstr. Gem. 10 drs V Woerden-Surink Gouda. zefk. z£ 10.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds Vd Hoeven, 7 ds V 't Hof. Chr. Geref. K. 9.30, 2.15 ds Hoefnagel Nieuwpoort. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds V Niel, 5 ds Vd Bosch; Bethelkerk 9.30 en 5 ds Smaling. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Terpstra, 5 ds Ribberink; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds Ribberink, 5 ds Verschoor; Mara- nathakerk 9.30 ds Verschoor, 5 ds Terpstra. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds Grutter. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds V Sorge. Evang. Chris- tengem. (aula mavo) 10 10 hr Vd Laak Katwijk. Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING; Rk Kerk zo. 9 en 10.30. Kerk 10 ds Biewinga, 7 zie herv kerk. Chr. Ge ref. K. 10 ds V Roekei, 5 ds Hogenbirk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) geen dienst. Rk Kerk OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds Kooman; Pauluskerk 10 ds Da Cos ta; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 prof Leer touwer Leiden. Geref. Kerk 10 ds Bras Sassen heim. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilder school) 9.30 ds Feenstra Berkel, 4.45 ds hoog- endoorn Waddinxveen. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 ds Janse Oegstgeest ha. Van Wijckerslooth 4 hr Schot. Endegeest 10 ds Friederich. Volle-evangeliegem. (Gem- centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUD-ADE Rk Kerk zat. 7, zo. 9. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10.45 ds Geersing, 4.30. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hoof- laan 3) 10.15 anglicaanse dienst. WADDINXVEEN. Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds Kunz, 5 ds Goossen; Hoeksteen 9,30 ds Schi- paanboord, 6.30 ds Kunz; Bethelk. 9.30 ds Goossen, 5 ds Schipaanboord; Rehoboth- school 9.30 kand Stam Houten; Imm.kerk 10 kand Hermanus Schiedam. 5 ds Onstein. Ge ref. Kerk Kruisk. 10.15 ds De Moor, 5 ds Dron- kert Gouda; Ontm.kerk 9.30 ds Bongers. Ge ref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds Hoog- endoorn. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds Vd Want. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. geen dienst. WARMOND: Herv. Gem. 10.dr Muis. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra, 4,30 ds V Dis ha; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds Visser ha; Messiask. 10:30 ds Hellendoorn ha; Dorpscentrum 9.30 ds Dekker Rotterdam. Geref. Kerk Zijllaan 10 dr Vlijm Voorschoten, 7 ds Vd Born Leiderdorp, Ned, Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 prof Sperna V 1 Rotterdam, RK Kerk Jozef z TER AAR: Herv. Gem. 9.30 k 6.30 ds De Graaff. Geref. Kerk 9,30 i Reus, 6.30 ds Aalders Woubrugge. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 en 6.30 dr Vermeulen ha. Geref. Kerk 10 ds Scholte Noordwijk jeugdd, 6.30 ds Oegema. Geref. K. Will. 3.30 e GH z 3.30 Vrijg. 8.30 ds Geelhoed, VOORSCHOTEN' Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Schaap, 7 zie Kruispunt; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds De Zwart, 7 zie Kruis punt. Herv. evang. op geref. grondslag (kerk geb. 'Rehoboth', A. van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds Schalkoort Delft, 4.30 ds Stoutjesdijk Dordrecht. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos', 10.30, WOUBRUGGE: Herv, Gem. 9.30 os Vd Hoe ven Rijnsaterswoude, 6.30 ds V 'l Hol. Geref. Kerk 9,30 ds Aalders, 6.30 drs De Reus Ter Aar. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) geen dienst. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ZEVENHOVEN. Herv. Gem. 9.30 ds De Haan, 7 kand Vd Kamp. Geref. Kerk 9.30 hr Schreu der, 7 ds Christ Katwijk. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds Wolt- haus. Rk Kerk St. Jan za 7.30, zo 9.30; Chr. Dienaark. za 7, zo 10 Meerburgkerk H. Rijndijk ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 ds V Roon, 6.30 kand Vroeg in de Wei Dordrecht. Gerei. Kerk 10 hr V Wallinga Leiderdorp. 6.30 zie herv kerk. Remonstr. Gem. geen dienst,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 17