Niemand beschermde hem' Dat moedertje heeft klauwen' 'Je moet oppassen datje geen roddels gaat verwerken' Verstikte thematiek WOENSDAG 7 FEBRUARI 1990 PAGINA 23 Lakenhal-conservatrice over kritiek op jaren'60-expositie: LEIDEN Doris Wintgens, conservatrice van De Laken hal en samensteller van de tentoonstelling 'Kunst, actie en cultuur in de jaren zestig in Leiden', is ontstemd over de kritiek op de tentoonstelling die Leidenaar Ben Walen kamp onlangs in deze kolom men ventileerde. Walenkamp, een van de sleutelfiguren in het Leidse kunstleven van de jaren zestig, typeerde de ex positie in De Lakenhal als 'een gemiste kans'. Hierbij een weerwoord van Wintgens. door Cees van Hoore Leidenaar Ben Walenkamp komt in de Lakenhaltentoonstelling 'Kunst, actie en cultuur in Leiden in de ja ren zestig' als een van de belangrijk ste figuren uit die periode. In deze krant uitte hij vorige week scherpe kritiek op de expositie. Hij vond dat er door de samenstellers te weinig onderzoek was verricht en dat ze te veel waren afgegaan op het geschre ven woord. Naast krantenartikelen uit die tijd, had hij interviews willen zien met mensen als Van Wessem en Wurfbain, die in de jaren zestig als directeur de scepter zwaaiden in De Lakenhal. Bovendien bleef naar zijn mening de rol van een belang rijk kunstenaar als Jacques Turk wel erg onderbelicht. Al met al had hij sterk de indruk dat de samen stellers van deze tentoonstelling geen 'insiders' zijn geweest in het Leidse kunstleven van de jaren zes tig. Conservatrice Doris Wintgens, de belangrijkste samensteller van de jaren zestig-tentoonstelling, vindt deze kritiek van Walenkamp niet te recht. "Walenkamp heeft het er bij voorbeeld over dat we geen aan dacht hebben besteed aan zo'n Leids café als 'Taberna'. Maar dat heeft alles te maken met ons uit gangspunt: wij hebben het gehele decennium van de jaren zestig wil len bestrijken, het ging ons om 'de grote lijn' en daarin past die hele ge detailleerde aandacht voor zoiets niet". "En dan verwijt hij ons ook dat we te veel zijn af gegaan op het ge schreven woord. Hij had interviews met mensen uit die tijd willen zien. Daar hebben wij nu juist niét voor gekozen. Je moet oppassen dat je geen roddels en achterklap in zo'n tentoonstelling gaat verwerken. Dat je de meningen gaat weergeven van mensen die er te nauw bij betrok ken zijn geweest. Kritiek wordt dan meestal gegeven door personen die ruzie hebben gehad of die een per soonlijke afkeer hadden van het be leid in die tijd. Wij hebben een ob jectieve inventarisatie willen ma ken. Ik zie dan ook' niet in waarom je een man als Van Wessem aan het woord had moeten laten. Het ging ons om een objectieve kijk op de zaak, om dingen die iedereen kan nakijken. Daar moet je geen perso nen meer bij betrekken. De geur en de kleur van zo'n periode kun je toch niet meer terughalen. Maar misschien had Walenkamp wel een hasjgeur willen ruiken in de Laken hal". "Wij zouden ook geen 'insiders' zijn geweest. Wat mij betreft, klopt dat. Ik kom uit het diepe zuiden. Maar dat vind ik nu juist géén probleem. Zo kun je die periode objectief over zien. Je moet er niet te dicht bij staan. Wij hebben een en ander sec gepresenteerd. En dan moeten de bezoekers zelf maar hun gevolg trekkingen maken. Ons is het niet gegaan om dat 'weet-je-nog-van- toen?'-karakter, om een nostalgi sche terugblik. We zijn wel betrok ken bij die jaren zestig maar op een objectieve manier. Overigens is het natuurlijk onzin dat je als niet-insi- der zo'n tentoonstelling niet goed zou kunnen maken. Om een exposi tie te kunnen maken over de Mid deleeuwen, hoef je die Middeleeu wen toch zelf niet te hebben meege maakt". "Het meest onheuse aan de kri tiek van Walenkamp vind ik nog dat hij ons een en ander persoonlijk had kunnen zeggen. Hij zegt wel dat we Doris Wintgens, conservatrice De Lakenhal. hem er niet bij hebben betrokken, maar dat is niet waar. En dan die op merking dat we maar zo weinig heb ben van een kunstenaar als Jacques Turk. We hebben echt alles in het werk gesteld om werk van Turk op het spoor te komen, maar er was ge woon niet meer. Er zijn ook geen fo to's of zo van aangetroffen in de krantenarchieven. En zelf wilde Turk er niet meer over praten. Hij beschouwt het als een afgesloten periode. Buitenstaanders kunnen dan wel gemakkelijk opmerken dat wij niet genoeg onderzoek hebben verricht, maar ook een diepgaande speurtocht houdt 'n keer op". "En nog een klein puntje: ik heb ook nooit beweerd dat Wurfbain 'hart' zou hebben gehad voor mo derne kunst. Zeker niet. Maar wel is duidelijk dat hij voorzichtig met moderne kunst is begonnen. En daarbij moet je bedenken dat het aankoopbudget van de Lakenhal erg laag was". 'Zaak Kenny' van Van Houweninge 'De zaak Kenny' van Chiem van Houwenin ge. Regie: Ton Lutz. Mei: Henriëtte Tol, Dirk Zeelenberg, Jules Hamel, Ben Hulsman, Bea Meulman, Ad Fernhout, Arthur Boni en Erik Koningsberger. Gezien op 6 februari in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Genetische manipula tie: dat is het thema. Chiem van Houweninge heeft dit ingewik kelde vraagstuk in de vorm van een toneelstuk willen behande len. Daarvoor heeft hij een ver haalstructuur nodig, wat meestal onvermijdelijk tot een zekere ma te van versimpeling van de pro blematiek leidt. Het geheel wordt dan ook gereduceerd tot de vraag: is Kenny een mens of een dier? Deze Kenny is namelijk het 'pro- dukt' van genetische manipula tie: hij is (met een chimpansee als draagmoeder) geboren door be vruchting van de eicel van een mens met het zaad van het chim pansee. De vraagstelling 'mens' of 'aap' staat centraal in een rechtszitting. Vaak is een proces een bij uitstek geschikt middel om op toneel in drama-vorm argumenten pro en contra naar voren te brengen. Tot zover is er niets mis. Een ant woord op de vraag 'mens' of'aap' (met alle gevolgen vandien voor Kenny zelf) mag natuurlijk nie mand verwachten. Wél een con flictsituatie waarin de morele im plicaties van dit en ander soortig wetenschappelijk onderzoek ter discussie worden gesteld. Op dit punt echter heeft Van Houwenin ge jammerlijk gefaald, het ver haal heeft de thematiek verstikt. Tot fweemaal toe komt het in de rechtzaal tot een uitbarsting die aan de ernst van de zaak al leen maar afbreuk doet. Nadat Kenny de eerste keer zijn zelfbe heersing heeft verloren, proberen de advocaten dit indicent in hun argumentatie te betrekken. De één meent er juist zijn dierlijke af stamming in te herkennen, ter wijl de ander Kenny met een kan jer van een cliché tracht te verde digen: 'U ziet, Edelachtbare, niets menselijks is hem vreemd'. Op zo'n moment is 'De Zaak Kenny' slechts een lullig verhaaltje ge worden dat niets meer met de be- hartenswaardige thematiek van doen heeft. Bovendien is het een beschamend soort 'humor' om Kenny in een officiële verklaring voor de rechtbank te laten zeg gen: 'Ik sta hier voor aap'. Na de tweede uitbarsting in de rechtszaal lijkt het toneelstuk af gelopen. Maar neen hoor, er is nog een mini-scène aan vastge plakt. Het op de vlucht geslagen slachtoffer Kenny moet dan in één zin nog even zijn zelfmoord rechtvaardigen. Zoiets zou een auteur een acteur gewoon niet mogen aandoen. Afgezien daar van is het een raadsel, dat een grootheid als Ton Lutz bij zijn re gie zoiets niet radicaal heeft ge schrapt. Wel is bewonderenswaardig dat een jong acteur als Dirk Zee lenberg (volgend seizoen staat hij naast Mary Dresselhuys!) in zo'n onmogelijke situatie nog op de been blijft. Die bewondering geldt trouwens ook voor de mees te andere spelers die er alles aan doen om deze mislukte theater- produktie toch nog zo aanvaard baar mogelijk over het voetlicht te krijgen. WIJNAND ZEILSTRA Milieiimiiseiim heeft recht van bestaan NOORDOOSTPOLDER (ANP) - Een nieuw milieumuseum in de Noordoostpolder heeft bestaans recht en kan minimaal 250.000 be zoekers per jaar trekken. Dit blijkt uit het haalbaarheidsonderzoek dat in opdracht van de gemeente Noordoostpolder is uitgevoerd. Met de bouw van het museum, dat de naam Milion krijgt, is onge veer 45 miljoen gulden gemoeid. Voor dit bedrag zijn volgens het on derzoek voldoende sponsors en subsidieverstrekkers aanwezig. Het bezoekerspotentieel zou een slui tende exploitatie van het museum mogelijk maken, dat waarschijnlijk in 1992 zijn deuren opent. Een parti culiere instelling gaat het museum beheren. Ondanks dat bij de opzet van het museum gebruik wordt gemaakt van technieken die de grote Ameri kaanse themaparken toepassen bij hun levensechte animaties, is het niet de bedoeling dat Milion een pretpark wordt. Educatie staat voorop bij het toekomstige muse um dat door de gemeente Noord oostpolder wordt ^beschreven als 'technisch gezien het modernste museum van Europa'. Het toeristisch-recreatieve pro ject Schokkerland, dat 45 miljoen gulden kost, moet in de toekomst het draagvlak van het Milion gaan versterken. Vakantiebungalows, een boulevard met winkels en ap partementen en een golfbaan die tot de grootste van Europa zal behoren, vormen de peilers voor een aantrek kelijk gebied dat ook zijn weerslag heeft op het Milion. Bij de ontwik keling van zowel het Milion als Schokkerland staat het behoud van de indentiteit en de ;apdschappelij- ke waarden van het voormalige Zui- derzee-Schokland voorop. De Oegstgeester psycho therapeut F. Hiddema schreef naast zijn werk enkele essays waarin Nederlandse romans door een psycho-analytische bril worden bekeken. Zijn laatste essay gaat over Kafka's boek 'Brief an den Vater'. Hiddema komt daarin tot de conclusie dat dit geschrift vol verwijten aan het adres van Kafka's vader eigenlijk voor Kafka's moeder was bedoeld. Een korte samenvatting van Hiddema's essay vindt u op deze pagina. In dit interview geeft hij commentaar op zijn bevindingen. door Cees van Hoore LEIDEN/OEGSTGEEST - Hidde- ma is een aimabel mens. Niet ie mand die met de vuist op tafel zijn gelijk probeert te halen. Enkele ja ren geleden schreef hij het essay 'Maarten in de ban van Oedipus' een verhandeling over het werk van schrijver Maarten 't Hart. 't Hart wil de Hiddema's psycho-analytische beschouwingen echter pas lezen, nadat hij zijn nieuwe roman af had. 'Maar het klopte wel, wat u schreef, zei de schrijver achteraf. Het zijn aardige woorden, woor- Psychotherapeut F. Hiddema: "Kafka's moeder versterkte het zelfbeeld den die veel schrijvers Maarten 't •an haar zoon niet. Nooit zei ze tegen hem: kom eens hier, je bent een flinke Hart niet zouden nazeggen. Het is jongen (foto wim Dijkman» bekend dat de meeste auteurs een Kafka's 'Brief an den Vater' eigenlijk voor mama bedoeld psychotherapeut Hiddema schreef essay over Franz Kafka broertje dood hebben aan 'die ziel knijpers' die zich met hun werk be moeien. Hiddema: "Ik weet wel dat er veel literatoren zijn die het ver foeilijk vinden dat ik de psycho analyse loslaat op een literair werk. Volgens hen mag je romanfiguren nooit vereenzelvigen met de schrij ver. Ik ben het daarmee niet eens. Altijd is er wat van het bewuste of onderbewuste leven van de schrij ver terug te vinden in die figuren. Ook wanneer iets totaal verzonnen lijkt, hebben we te maken met een keuze van de auteur, een groten deels vaak onbewuste keuze, maar toch een keuze. Wat hij verzint of uit de werkelijkheid gebruikt, hoort bij hem". Hoe reageerde de literatuurwe tenschap? "Laten we één ding voorop stel len: de literatuurwetenschap is evenals de psycho-analyse geen echte wetenschap. Je kunt bijvoor beeld de schoonheid van een werk nooit objectief meten. Maar afge zien daarvan, ik gok ook niet zo hoog. Ik schrijf zo'n boekje vanuit mijn persoonlijke interesse en daar mee is de kous af. Ik heb het wel aan collega's en kennissen laten lezen en die zeiden: ja, er zit veel waars in. Dat geloof ik zelf ook. Maar de me thode die ik heb gehanteerd bij het analyseren van 'Brief an den Vater' is natuurlijk maar één manier om naar literaire teksten te kijken. Door de psycho-analytische bena dering kun je natuurlijk niet alles verklaren. Maar wel veel. Vooral in het geval van Kafka. Bij hem is het zo duidelijk dat leven en werk nauw met elkaar zijn verstrengeld. In zijn leven zuchtte hij onder de onder drukking van vader en moeder, was hij klein, onbetekenend; in het werk kon hij zijn frustraties kwijt, kon hij groot zijn, weliswaar groot als een soort martelaar, maar niette min groot". Toch blijf ik er moeite mee hebben dat u Kafka zo vereenzelvigt met zijn roman- en verhaalf iguren? "Dat bezwaar hoor je wel vaker. Maar ik ga ervan uit dat het leven van de mens al vanaf zijn jeugd in grote lijnen vastligt. In die tijd ont vangt hij indrukken die voor de rest van zijn leven bepalend zijn. Zijn geest, of ziel, is dan erg ontvankelijk voor allerlei zaken. Net zo zacht als een laagje was waarin een stempel wordt gedrukt dat later altijd te zien zal blijven zijn. De mens wordt maar eenmaal 'gebakken' en nog eens overbakken is er niet bij. Daar uit volgt dat ik ook niet geloof aan de vrije wil van de mens. Als psy chotherapeut kun je hooguit trach ten kleine gedragsveranderingen bij mensen te bewerkstelligen, klei ne veranderingen die soms grote ge volgen kunnen hebben. Zo kun je iemand er bijvoorbeeld vanaf bren gen om zelfmoord te plegen, een kleine bijsturing geven die een groot gevolg heeft". "Als je ervan uitgaat dat een leven in grote lijnen inderdaad vastligt, dat alle dingen die iemand doet gedetermineerd zijn dan mag je ook concluderen dat een literair werk onlosmakelijk is verbonden met het karakter van een auteur. Van die OEGSTGEEST/LEIDEN - Een van de grote schrijvers van deze eeuw, Franz Kafka, werd in 1883 ge boren in Praag, waar hij vrijwel zijn hele leven bleef wonen en vlerken. Hij overleed in 1924 aan chronische longtuberculose. In zijn werk dringt hij diep door in de onbewus te roerselen van de ziel. Hij was een man met een groot psychologisch inzicht. Zijn werk toont sterke autobio grafische trekken. Dit geldt in het bijzonder voore de beroemde brief die hij aan zijn vader schreef. Hij deed dit naar aanleiding van de ern stige bezwaren die zijn vader had te gen zijn verbintenis met een vrouw, van wie vader vond dat ze niet ge schikt was voor hem. Kafka verwijt zijn vader met na me dat hij er de oorzaak van is, dat zijn zoon als man heeft gefaald en geen gezin heeft kunnen stichten. De brief die hij aan zijn vader schrijft, beschouwt hij als een afre kening. Alvorens nader op de brief in te gaan is het zinvol kort stil te ètaan bij Kafka's gezinssituatie, omdat die van grote invloed is geweest op zijn karakterontwikkeling en zijn moeilijkheden. Patriarch Franz werd geboren als oudste van 6 kinderen, in een middenstandsge- zin. Twee van zijn broertjes stierven op jonge leeftijd. Enkele jaren later werden drie zusjes geboren. Kaf ka's vader was een kerngezonde, autoritaire man, die als een patri arch het gezin overheerste. Hij schreeuwde veel en verdroeg niet de geringste uitingen van zijn kin deren. Kafka's moeder was een intelli gente, stille vrouw, die haar man overal en altijd terzijde stond. Franz en zijn zusjes werden veelvuldig aan kinderjuffrouwen overgelaten. De sfeer in het gezin was koel. Kaf ka zegt dat hij zich er een vreemde voelde. Het gezin had duidelijk een patriarchale structuur, zoals dat in midden-Europa in die tijd veelal het geval was. Kafka kenmerkte de ge zinsverhoudingen in een brief aan zijn vriendin als volgt: 'Mijn moeder is de liefhebbende slavin van mijn vader en mijn vader is haar liefheb bende tiran'. In de brief aan zijn vader probeert Kafka duidelijk te maken, dat zijn moeilijkheden om in het leven zijn weg te vinden, het gevolg waren van het brute, autoritaire gedrag van zijn vader. Mijns inziens overschat Kafka echter de directe invloed van de rol van zijn vader voor zijn karak terontwikkeling en onderschat hij die van zijn moeder. Vaders rol was vooral indirect. Omdat hij zijn vrouw helemaal voor zichzelf opeis te, stond zij voortdurend onder spanning en kon zij de kinderen geen aandacht geven. Kafka's moeilijkheden zijn type rend voor een stoornis in de vroeg ste moeder-kind relatie van de eer ste twee levensjaren, waarin het kind nog geheel van de moeder af hankelijk is. Dit geldt vooral voor zijn 'onvoorstelbare eenzaamheid' en 'beweginsloze melancholie', maar ook in belangrijke mate voor zijn gevoel van vervreemding, faal angst, achterdocht, hypochondrie, r zijn schuldgevoel e: eetstoornissen. Wellicht heeft Kafka zelf ook wel beseft dat zijn moeder een belang rijke rol speelde bij dat ontstaan van zijn moeilijkheden. Het kan haast niet toevallig zijn, dat hij de brief niet rechtstreeks aan zijn vader gaf maar aan zijn moeder overhandigde met het verzoek hem door te geven aan zijn vader. Zijn moeder weiger de dit echter en gaf hem de brief te rug. Volgens de Kafkakenner Ver beek zou ze de brief wel gelezen hebben. Bondgenoot Wanneer we de brief aan zijn va der met bovenstaande weten schap nader onder ogen zien, dan blijkt dat achter de grove kritiek op zijn vader een een veel funda mentelere kritiek op moeder op doemt. Hij verwijt haar een ern stig tekort aan moederlijke zorg en liefde. Dit heeft hem meer kwaad gedaan dan het gedrag van zijn vader. Zijn vriendin Felice merkt op: "Franz' moeder houdt veel van hem, maar ze heeft er niet het flauwste idee van wie haar zoon is en welke behoefte hij heeft". Dus, niet alleen het beslag dat vader op haar legde en de druk die hij op het gezin uitoefende, maar ook vooral moeders onvermogen tot invoelen van wat er in haar zoon omging, hadden een funeste uitwerking. Zijn moeder kon, door haar angst voor haar man, nooit een bondgenoot van Franz zijn in de strijd die hij, zoals trouwens iede re jongen, tegen zijn vader moest voeren om op eigen benen te leren staan. Zij kon het niet voor hem opnemen en liet hem ook, toen hij de volwassen leeftijd had bereikt, in de steek. Omdat zijn zelfgevoel zich onvoldoende kon ontwikke len, was Franz niet in staat bevre digende relaties aan te gaan met vrouwen. Hij durfde zich niet over te geven en te hechten uit angst voor de eenzaamheid als ze hem zouden verlaten. Omdat de brief aan zijn vader mijns inziens eerder als een brief aan zijn moeder beschouwd kan worden, heb ik mijn boek, waarin ik uitvoerig op de genoemde ma terie inga, dan ook zo genoemd. Kafka's brief aan zijn vader heeft, naast een persoonlijk, ook een uni verseel karakter. Kafka's ouders kunnen als voorbeeld dienen voor vele ouders in de patriarchale Eu ropese samenleving in die tijd. Waarschijnlijk zouden heel wat zonen hun vaders en moeders een soortgelijke brief kunnen schrijven als ze daartoe de mogelijkheden hadden. In de patriarchale maatschappij speelt de moeder de hoofdrol bij de karakterontwikkeling van de kin deren, omdat zij degene is met wie het jonge kind de eerste, vaak be slissende, banden legt. Wanneer de moeder zich sterk afhankelijk voelt van de vader en zijn belangen voor laat gaan en als zij, op grond van haar opvoeding, moeite heeft in het omgaan met gevoelens, is er grote kans dat de zonen min of meer op Franz Kafka gaan lijken wat hun le vensmoeilijkheden betreft. F. HIDDEMA - De schrijver Franz Kafka vooronderstelling ben ik bij Kafka uitgegaan. En ik ben tot de slotsom gekomen dat hij heeft gewerkt vanuit een onbewuste, destructieve agressie die vooral gericht was te gen zijn moeder, een moeder die de slavin was van haar man en die haar zoon niet tegen die patriarch in be scherming heeft genomen. Die agressie is ontstaan door een tekort aan liefde. Kafka kreeg te weinig liefde van zijn moeder. Ze versterk te ook zijn zelfbeeld niet. Nooit zei ze tegen hem: kom eens hier, je bent een flinke jongen". Ergens schrijft Kafka: 'Dat moe dertje heeft klauwen'. In uw boekje concludeert u dan: zie je wel, dat Kafka iets tegen zijn moeder had. Maar u vertelt er niet bij dat Kafka die opmerking maakte over de stad Praag. Vindt u zo'n interpretatie niet wat te ver gaan? "Nee, want bij Kafka zijn veel din gen meerduidig op te vatten. En zo'n opmerking komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. De vergelijking die hij hier trekt is nu niet zo gewoontjes, dat van die moe der met klauwtjes leefde in hem. Praag was eigenlijk één grote wieg voor hem. Een wieg die hij, behou dens enkele kleine reisjes, nooit heeft willen verlaten". Uit uw boek komt naar voren dat 'Brief an den Vater' te beschouwen is als een beschuldiging van Kafka aan het adres van zijn moeder. Die moeder zou hem affectief gezien heb ben verwaarloosd. Waarom zou ze dat hebben gedaan? "Ik heb daar in mijn boek allerlei bewijzen voor aangedragen, uit spraken van Kafka zelf, zowel in zijn brieven als in zijn dagboeken. Je ziet zo'n affectieve verwaarlozing overigens wel vaker bij het oudste kind. In die tijd was het zo dat je hoorde te trouwen. Uit het het aan gaan van een huwelijk kwam dan vaak een kind. Of dat kind gewenst was, is een tweede. Het kwam ge woon. Zo'n oudste kind is vaak een soort proefkonijn. Misschien is dat ook bij Franz Kafka het geval ge weest en heeft zijn moeder hem ei genlijk niet willen hebben". "In het midden-Europa van die tijd werd het kind opgevoed in een patriarchale structuur. Vader was de baas, hij is een soort oude-testa- mentische, wrekende god. Bij de moeder zoekt het kind affectie en bescherming. Als het kind die niet bij de moeder vindt, komt het in de problemen. Dan krijg het last van die eenzaamheid die je ook bij Kaf ka aantreft". Hoe stond Kafka zelf eigenlijk te genover de psycho-analyse? "Hij kende het werk van Freud wel, maar de therapeutische wer king van de psycho-analyse onder kende hij niet. Maar dat zie je wel meer bij schrijvers: veronderstel eens dat ze hun problemen en frus traties met behulp van de psycho analyse zouden kwijtraken, zouden ze dan ook niet de bron van hun schrijverschap kwijt zijn?". Foto-opdrachten AMSTERDAM (ANP) - Het be stuur van de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft aan vijf fotografen voor in totaal 93.500 gul den een opdracht voor een docu mentaire verleend. Michèle Talens heeft de opdracht gekregen buitenlandse vrouwen vast te leggen die zich nog niet ge heel hebben aangepast aan de Ne derlandse cultuur. Aan Ad Nuis is gevraagd de Amsterdamse politie te fotograferen, Jeroen Dietz mag por tretten maken van bezoekers en standhouders van beurzen in de RAI en Philip Mechanicus kreeg de opdracht om een serie te maken van bekende Amsterdammers in relatie tot hun interieur. Hans Singels ten slotte gaat vastleggen hoe de ziekte Aids de hoofdstad heeft veranderd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23