'Als ik li jurk aantrek,
vóel ik me ook vrouw'
Nieuwe 06-lijnen zijn 'gesproken folders'
NABIJ
'Weinig kans op
boycot van Shell'
REPORTAGE
PAGINA 2
MAANDAG 5 FEBRUARI 19^
In het Academisch Ziekenhuis van de Vrije Universiteit in Amsterdam werd afgelopen
zaterdag een studiemiddag gehouden over het onderwerp 'de travestiet en zijn omgeving'.
Aanleiding: de twintigste verjaardag van de werkgroep Travestie en Transsexualiteit van de
NVSH.
Een echt feest werd het niet, want het is geen pretje om 'in een verkeerd lichaam te zitten'. Dat
zaterdag vooral de travestiet in de belangstelling stond, heeft te maken met de ruime aandacht
die is besteed aan transsexuelen sinds op 1 augustus 1985 werd vastgelegd dat mensen zich
mogen laten ombouwen van man tot vrouw of omgekeerd.
Travestieten, die zich wat uiterlijke veranderingen beperken tot het periodiek aantrekken van
andere kleren, verdwenen uit de publiciteit, maar daarmee niet uit hun isolement. Carine
Neefjes sprak met Wil, alias Thea, een van de duizenden travestieten in Nederland.
AMSTERDAM - Opeens
krijgt Wil een gedwongen
gevoel van binnen om
vrouw te zijn. Verdomde las
tig. Hij zit net met z'n vrouw
op een familiefeestje. Een
onbeheersbaar gevoel be
kruipt hem. Wil verlangt er
naar om Thea te zijn. Hij is
travestiet. Wil: "Meestal ver
zin ik in zo'n geval een
smoesje. Als een gek vlieg ik
naar de NVSH en trek daar
een rok en kleurige trui aan.
Nee, ik kleed me niet als een
excentrieke dame. Eenmaal
in mijn nieuwe outfit gehe
sen, keert de rust in mij te
rug. Daar kan geen kalme
ringsmiddel tegen op".
Als Thea dameskleding draagt,
voelt ze zich ook vrouw. Alsof er
langzaam een schakelaar omgaat.
"Dan voel ik me gevleid als ik een
drankje krijg aangeboden van een
charmante vent. Een knuffel en een
zoen vind ik ook niet erg. Verder ga
ik niet. Gek hè, als ik Wil ben, krijg
ik de rillingen over m'n rug als een
man mij aanraakt".
door
Carine Neefjes
Thea, een travestiet van boven de
zestig en meer dan veertig jaar ge
trouwd, heeft haar- incidentele
vrouw-zijn twintig jaar geheim ge
houden. Haar vrouw en zoon wisten
niet dat Wil ook als Thea door het le
ven ging.
Ze had een goede reden om voor
een dubbelleven te kiezen: "In m'n
prille huwelijksjaren stond ik eens
in de slaapkamer voor de spiegel
met een jurk van mijn vrouw. Ik
vond mezelf prachtig. Toen m'n
vrouw mij zag, schold ze me uit. 'Ik
ben niet met een wijf getrouwd,
maar met een kerel", schreeuwde ze
en dreigde met een scheiding. Dat
wilde ik niet. Ik hecht veel waarde
aan de huwelijksbelofte. Ik hou van
haar. Sindsdien heb ik mijn vrouw
zijn verborgen gehouden".
Stiekem
Travestie komt alleen bij
voor. In Nederland is één op de
20,000 mannen en één op de 50.000
vrouwen transsexueel. Professor
L.J.G. Gooren, 's werelds enige bij
zonder hoogleraar in de transsexuo-
logie: "Transsexuologie is genees
kunde geworden. Chirurgen vinden
het geweldig om te experimenteren
met hormonen om zo van een man
een vrouw te maken. Een
transsexueel kan naar het zieken
huis gaan en doktoren kunnen hem
daar genezen. Een travestiet is een
man die af en toe stiekem vrouwen
kleren draagt. Die kunnen ze niet
behandelen en daarom niet interes
sant voor de dokter".
Het komt niet vaak voor dat een
travestiet transsexueel wordt. De
professor: "Een transsexueel voelt
al op jonge leeftijd dat hij in het ver
keerde lichaam zit. We noemen dat
in de geneeskunde genderdysforie.
De transsexueel is niet alleen onge
lukkig met zijn geslacht tussen z'n
benen, maar kan ook in de maat
schappij niet functioneren als man
of vrouw".
"Een travestiet wil af en toe
vrouw zijn. Verder voelt hij zich een
echte man. Hij uit zijn vrouwelijk
gevoelens alleen in het dragen van
dameskleding. Hij doft zich flink op
en wil er uitzien als een volmaakte
Travestieten trekken niet voor
hun lol af en toe vrouwenkleren
aan. Het is een ernstige aangelegen
heid. Voor Thea zijn er momenten
in haar leven geweest dat ze een an
ti-travestie pil wenste. Haar wisse
lende sexuele gevoel hing als een
blok aan haar been.
"Na een geheimzinnig dubbelle
ven van twintig jaar, werd ik com
pleet gek. Ik voelde me schyzo-
freen. Ik vertelde aan mijn vrouw
dat ik travestiet was. Ze reageerde
koeltjes. Het drong niet tot haar
door. Als een waanzinnige ging ik
naar de stad om schoenen met hoge
hakken, bontmantels en mooie jur
ken te kopen. Trots kwam ik met
mijn nieuwe garderobe thuis. Mijn
vrouw ging compleet door het lint
en zette mij het huis uit".
Woonboot
Haar ogen springen vol. Het was
voor Thea de zwartste dag in haar
leven. Ze pakte haar boeltje en
kocht een woonboot. Een ver
schrikkelijke eenzame periode brak
aan. "Op een dag kwam ik thuis en
kookte m'n potje. Wat er daarna ge
beurd is, weet ik niet meer. 's
Nachts vond de politie mij slapend
op een bankje in het park. Ik was
helemaal doorgedraaid. De politie
heeft me naar m'n vrouw en kind
gebracht. Smekend op m'n knieën
vroeg ik of ik terug mocht komen.
Op één voorwaarde mocht ik naar
binnen: al m'n vrouwenkleren
moest ik weggooien. Geen panty
mocht ik meenemen. Daarmee ben
ik akkoord gegaan".
Volgens de professor zijn derge
lijke conflicten niet op te lossen.
Een compromis tussen de travestiet
en zijn partner is de enige manier
van overleven. In Nederland zijn er
maar zeer weinig echtgenotes die
een travestiete partner volledig ac
cepteren.
Ook in het maatschappelijk leven
worden travestieten met de nek
aangekeken. Het verschijnsel be
staat net zo lang als homosexualiteit
dat inmiddels wel normaal wordt
gevonden. De professor: "Een ho
mo is de hele dag homofiel. Zijn
sexualiteit is uiterlijk niet aanwe
zig. Die kan rustig in driedelig grijs
naar de minister gaan en eisen dat
homofielen gelijk behandeld moe
ten worden. Een man met een pruik
op z'n kop en een jurk aan z'n lijf,
wordt daar niet serieus genomen".
Volgens Gooren is homosexuali
teit maatschappelijk aanvaard, om
dat maar liefst vijf procent van de
bevolking homosexueel is. Slecht
één op de 100.000 Nederlanders is
travestiet. Thea bestrijdt deze
schatting. Volgens haar is de groep
verborgen travestieten zeer groot.
Hoge hakken
"In mijn straat wonen er drie die er
nog nooit met iemand over hebben
gesproken. Bij één van hen kwam ik
er toevallig achter. Ik werkte als
vrijwilliger in een bejaardentehuis.
Op een dag sprak een 80-jarige man
mij aan. Hij had mij als travestiet op
de radio gehoord. Hij bekende dat
hij ook 'zo' was. Huilend trok de
man zijn klerenkast open die vol da
meskleding hing. Niet van zijn over
leden vrouw, maar hij had alles stie
kem zelf gekocht".
"Hij vroeg mij of ik voor hem een
paar schoenen met hoge hakken
wilde kopen. Dat heb ik geweigerd.
De man liep notabene met een wan
delstok. Veertien dagen later stierf
hjj".
Het blijkt dat de huisarts nauwe
lijks signaleert of zijn patiënt tra
vestiet is. Volgens professor
Gooren hebben veel huisartsen tij
dens hun opleiding weinig aan
Wil, hier als Thea: 'Het leven
sexuologie gedaan. En als ze zien
dat hun patiënt travestiet is, wordt
hem vaak de deur gewezen. 'Ik ben
geen goede dokter voor u. Gaat u
maar naar een andere arts'. Toch is
hulpverlening heel belangrijk. Door
zijn geheimzinnige leven denkt de
travestiet vaak de 'enige' te zijn.
Hulp inschakelen van een derde
kan de thuissituatie verhelderen.
Bij Thea is dat destijds psycho
loog Verschoor geweest. Samen
met hem heeft zij de werkgroep Tra
vestie en Transsexualiteit van de
NVSH opgestart. Op het jubileum
feest van aanstaande zaterdag zal
Verschoor een voorpublikatie van,
zijn boek over travestie prensente-
ren. Dit is het eerste bruikbare
boekwerk in Nederland voor tra
vestieten en mensen uit hun omge
ving.
Thea: "Mijn vrouw was niet ge
charmeerd van die Verschoor. Ook
hij hoort bij de NVSH en ze zag hem
als een concurrent. Toch heeft hij
veel goede dingen gedaan. Ver
schoor gaf geen standje aan mijn
vrouw dat zij mij moest accepteren,
maar hij gaf mij op m'n donder. Ik
was te egoïstisch. Had in die twintig
jaar alleen aan mezelf gedacht. Een
leven geleid van liegen en bedrie
gen".
Toegeven
Gooren vindt dat Thea zich niet
groot drama'.
schuldig moet voelen: "Je hebt niet
zelf voor travestie gekozen. De tra
vestie kiest jouw. Je kunt die gevoe
lens niet de baas zijn. Daar moet je
aan toegeven".
Ondanks een aaneenschakeling
van drama's in zijn leven had Wil
'Thea niet willen missen'. Wil, die
nu over Thea spreekt: "Zonder
Thea was ik een dom jochie geble
ven. Op school was ik een kreng.
Toen ik wegging, wilde de hoofd-
meester mij niet eens de hand
schudden. Als puber werd ik ge
pest. Ik trok de kleren van buur
meisjes aan en kreeg een pak slaag
van hun vader".
"Op een dag wist ik dat ik traves
tiet was. Mijn oog viel op een plaatje
van twee vrouwen in een Frans tijd
schrift. Ik pakte het woordenboek
en vertaalde het onderschrift. 'Jean-
Luc is travestiet. Af en toe draagt hij
dameskleding, omdat hij vrouw wil
zijn'. Pas toen merkte ik dat ik ook
travestiet was".
"Thea heeft ervoor gezorgd dat ik
ben gaan studeren. Ik wilde zo veel
mogelijk doen om mijn tegenstrijdi
ge seksuele gevoelens te vergeten.
Ik weigerde om aan m'n vreemde
persoonlijkheid te denken. Op late
re leeftijd heb ik nog m'n hts-diplo-
ma gehaald. Nu heb ik als technicus
een hoge baan. Als ik Thea niet had
gehad, was ik mijn levenlang een
kneus gebleven".
Kritiek op medische en juridische telefoonservice
DEN HAAG - Als mensen persoon
lijke vragen hebben over een ziekte
of een juridische kwestie dan bie
den Medicafoon en TeleRechts-
Hulp, twee nieuwe 06-lijnen, geen
uitkomst. Dat vinden Konsumen-
ten Kontakt (KK), de Consumen
tenbond, de Nederlandse Orde van
Advocaten en de Landelijke Huis
artsen Vereniging. "Het praatje op
het bandje dat je te horen krijgt
r je
i die
draait is te vergelijken met
brochure", vindt F. Heemskerk
de organisatie van advocaten.
door Pien Wildeman
Konsumenten Kontakt kwam de
ze week al meteen in actie tegen Te-
leRechtshulp. Dit bedrijf heeft afge
lopen zaterdag achttien verschillen
de 06-lijnen opengesteld zodat con
sumenten tegen betaling naar juri
dische informatie kunnen luisteren.
TeleRechtshulp deelt per adverten
tie mee via 06-nummers antwoord
te geven op persoonlijke juridische
vragen.
KK spreekt de organisator van
TeleRechtshulp aan op grond van
de Wet Misleidende Reclame. De
consumentenorganisatie heeft tege
lijkertijd een klacht tegen Tele
Rechtshulp ingediend bij de Recla
me Code Commissie. KK vindt dat
de consument van deze informatie
geen biet wijzer wordt, omdat het
hier gaat om gestandaardiseerde in
formatie en zeker niet om 'persoon
lijke adviezen op maat'.
Per brief heeft KK de initiatiefne
mer van TeleRechtshulp, de Haar
lemse advocaat mr. drs. J. van der
Haven, gevraagd zijn manier van
adverteren te staken. Ook wordt
hem gevraagd of hij bereid is men
sen die zich benadeeld voelen door
de adviezen'en zich tot KK wenden,
de gemaakte kosten te vergoeden.
Van der Haven zegt nog van niets te
weten.
Medicafoon en TeleRechtHulp
zijn nieuwkomers in 06-lijnen-land.
Deze lijnen voorzien Nederlanders
vierentwintig uur per dag van res
pectievelijk juridische en medische
Wie verlegen
zit om persoon
lijk advies op
medisch of juri
disch gebied,
heeft niets aan
Medicafoon of
TeleRechtsHulp:
de ingesproken
bandjes geven
alleen kant-en-
klare standaar-
dantwoorden.
informatie. De exploitanten bieden
bellers de mogelijkheid naar ver
schillende 'verhaaltjes' te luisteren.
Zo kan je via TeleRechtsHulp infor
matie over bij voorbeeld overlast
van buren en echtscheiding krijgen
en via Medicafoon is het mogelijk
iets meer te horen over een hoge
bloeddruk of een beroerte.
Deze nieuwe service lijkt op het
eerste gezicht best handig. Maar het
nadeel is de adviezen zijn ingespro
ken op een bandje, dat dus ook ge
woon door blijft lopen als je het in
eens niet meer kunt volgen of als
iets watje te horen krijgt vragen op
roept. "En daar komt bij dat de pro
blemen zoals echtscheiding en
huurprijzen op het advocaten-vlak,
heel algemeen worden behandeld.
Je moet er eigenlijk vanuit gaan dat
je nooit een echt antwoord krijgt op
jouw vraag. En dat terwijl je flink
voor de antwoorden betaalt", ver
volgt een woordvoerder van de
Consumentenbond. De 06-lijnen
ze, als het nodig is, te actualiseren of
om het arsenaal aan teksten uit te
breiden.
"Wij pretenderen geen persoonlij
ke antwoorden te geven op vragen,
vind ik. In onze advertenties vertel
len we mensen duidelijk dat ze bij
ons informatie kunnen krijgen over
bepaalde medische zaken", aldus
Mulder. Het vervelende is alleen dat
mensen die de advertentie van Me
dicafoon lezen het nummer moeten
bellen om er precies achter te ko-
telefonisch informa-
vragen 50 cent per minuut voor hun
Beide 06-lijnen zijn op een verschil
lende manier opgezet. TeleRechts
Hulp is, zoals eerder gemeld, opge
zet door de advocaat Van der Ha
ven. Hij wordt geregeld buiten kan
tooruren gebeld door mensen die
informatie willen over bij voorbeeld
hun ontslagbrief of alimentatie.
"Samen met ons zette hij verhaal
tjes in elkaar over achttien verschil
lende onderwérpen. Deze praatjes
duren ongeveer 15 minuten en in
zo'n verhaaltje worden de meest
voorkomende problemen rond bij
voorbeeld ontslag behandeld. Voor
elk verhaal bestaat er een aparte 06-
lijn", vertelt J. de Weerd van KSM
Public Relations, die het woord na
mens Van der Haven voert.
Het kostje als consument dus bij
na acht gulden om naar een heel
verhaal te luisteren, terwijl je dan
nog het risico loopt dat het ant
woord op jouw vraag niet op het
bandje staat. Toch staat in de dage
lijks verschijnende advertenties
van het bedrijf dat mensen via de
06-lijn persoonlijk advies kunnen
krijgen, zo luidt de klacht van Kon
sumenten Kontakt.
De Nederlandse Orde van Advo
caten ziet principieel geen verschil
tussen een brochure over een juri
disch onderwerp en een ingespro
ken bandje over datzelfde onder
werp. "En hiermee bedoel ik even
eens dat we het 06-lijn als niets meer
of minder beschouwen dan een mo
derne folder", zegt algemeen secre
taris Heemskerk.
Groepje artsen
Achter Medicafoon, sedert 9 januari
te bereiken, zit E. Mulder. Hij is niet
afkomstig uit de medische wereld.
Samen met een groep artsen werkte
hij het idee uit een telefonische me
dische encyclopedie te maken. De
artsen maakten de teksten en ko
men nog steeds wekelijks bijeen om
tie is in te
Na het draaien van het 06-num-
mer hoor je Loretta Schrijver en
Jaap van Meekeren, beiden werk
zaam voor het Veronique Nieuws,
acht verschillende hoofdrubrieken
opnoemen waaruit je kunt kiezen.
Je kiest één van deze rubrieken
door het cijfer dat ermee correspon
deert te draaien of in te drukken.
Daarna hoor je weer verschillende
onderwerpen die onder de gekozen
rubriek horen.
Onder de hoofdrubriek 'kinde
ren' valt bij voorbeeld borstvoe
ding, koorts of hoesten. Door op
nieuw een nummer te kiezen, krijg
je dan het uiteindelijke verhaaltje te
horen. Je bent dus al snel een mi
nuut of zes aan de lijn en dat bete
kent een rekening van drie gulden.
En dat terwijl je ook in een encyclo
pedie kunt kijken. "Maar die heb je
niet of je doet die moeite niet dan
wel de uitgave is al weer verou
derd", voeren de initiatiefnemers
aan. Ze verwachten overigen een
grote markt voor hun aanbod.
Geen gevaar
De Landelijke Huisartsen Vereni
ging staat neutraal tegenover de
Medicafoon. Vice-voorzitter H.
Knook is niet bang dat de telefo
nische informatie mensen tot -ver
keerde beslissingen zal brengen.
"Er zijn ook mensen die een medi
sche encyclopedie in huis hebben.
Zolang de informatie maar correct
is en mengen zelf hun gezonde ver
stand blijven gebruiken, zien wij
geen gevaar. De meeste mensen zijn
goed in staat zelf te beoordelen of ze
een arts nodig hebben".
Hervormden na 'pastoraal overleg':
DRIEBERGEN (ANP) - De hervormde synodevoorzitter ds.
Barend Wallet acht de kans heel klein dat de Hervormde Kerk
steun geeft aan de boycot van Shell, waartoe de Wereldraad
van Kerken heeft opgeroepen. Wallet zei dit zaterdag na afloop
van het 'pastoraal overleg' met hervormde Shell-werknemers
in Driebergen.
Het gesprek tussen het synodebe-
stuur en ruim vijftig hervormde
(ex-) Shell-werknemers zal zeker
doorwerken in de standpuntbe
paling van de synode over de op
roep die de Wereldraad in 1988
deed. "Het antwoord aan de We
reldraad zal niet zonder meer po
sitief zijn", aldus Wallet. "Ik be
twijfel of het in Nederland ooit tot
zo'n boycot kan komen".
Alle deelnemers aan het beslo
ten beraad verlieten het Drieberg-
se vormingscentrum zaterdag an
ders dan ze er een dag eerder wa
ren binnengekomen, aldus Wal
let. Het synodebestuur had de
consultatie belegd om "van het
grondvlak" te horen hoe er ge
dacht wordt over de oproep van
de Wereldraad, die tot nu toe al
leen in de Verenigde Staten ge
hoor heeft gevonden.
Hoewel de hervormde synode
de oliemaatschappij nooit met
naam en toenaam in een van haar
besluiten heeft genoemd, herken
nen vele Shell-werknemers zich
totaal niet in het kerkelijke Zuid-
afrika-beleid. "Zij willen loyaal
zijn aan hun werkgever en aan
Wallet: ...veel pijn.
'Jezus noemde
zichzelf Messias
en Gods Zoon'
LEIDEN - Jezus heeft zichzelf
niet alleen als Messias en Zoon
van David gezien, maar Hij heeft
zichzelf ook Zoon van God ge
noemd. Dit betoogde prof. dr. M.
de Jonge zaterdag tijdens de dies
natalis van de Leidse Universi
teit, in een college waarin hij zich
boog over de vraag hoe Jezus' ei
gen visie op zijn missie was.
De hoogleraar Nieuwe Testa
ment vond de veel gehoorde op
vatting dat Jezus pas tijdens het
verhoor door Pilatus toegaf dat
Hij 'de Koning der Joden' was,
moeilijk te aanvaarden. Volgens
De Jonge is er alle reden om aan
te nemen dat de vroeg-christelij-
ke kerk bij de woorden van Jezus
zelf aansloot, toen zij over Hem
sprak als de brenger van het Gods
Koninkrijk, dat zij Hem in een
unieke relatie zag staan met God
en dat zij zijn missie zag op het
keerpunt van de tijden van Israël.
Tijdens zijn diescollege maakte
De Jonge duidelijk dat de oudste
bronnen over het leven van Jezus
vanuit christelijk oogpunt zijn ge
schreven. Toch is er volgens hem
wel het een en ander met zeker
heid te zeggen wat Jezus zelf over
zijn missie zei, door de ongelijke
factoren weg te strepen en de on
derlinge samen te bestuderen,
evenals de continuïteit en de sa
menhang in de traditie.
Bomers: Kerk
levenskrachtig
VUGHT (ANP) - De Kerk is vol
gens bisschop Bomers van Haar
lem veel levenskrachtiger dan ve
len denken. Ze is er deze eeuw in
geslaagd twee 'kolossale' vijan
den te overwinnen: het nationaal-
socialisme en het communisme.
De Kerk heeft in bijna 2000 jaar
laten zien dat ze beter dan welk
ander instituut kan overleven. De
Kerk heeft daarom in Europa nog
alle kansen, aldus Bomers zater
dag in Vught tijdens een symposi
um over de herevangelisatie van
Europa. De bijeenkomst was ge
organiseerd door het behouden
de Contact Rooms-Katholieken
(CRK).
Bomers vindt een herevangeli
satie in Nederland dringend
noodzakelijk, nu de kerkelijke
participatie sterk is afgenomen.
De evangelisatie moet volgens
Bomers ertoe bijdragen dat de
"mensen weer benen krijgen die
sterk genoeg zijn om de weelde te
dragen". Zij moeten goed leren
omgaan met hun materiële wel
vaart en oog krijgen voor de rijk
dom van Christus, die, naar Bo
mers weet, "niet door mot of
worm kan worden aangetast".
EN VER
hun kerk. En dat geeft wel eens
fricties, waar niet in alle gemeen
ten even pastoraal mee wordt om
gegaan. Dat is de oorzaak van veel
pijn", zegt Wallet.
Ir. D. van der Meer, directeur
van het Shell-laboratorium in
Amsterdam, is net als Wallet zeer
positief over het pastoraal over
leg. De Shell-werknemers heb
ben in alle openheid met de be
leidsmakers kunnen spreken
over de synode-uitspraken die zij
als pijnlijk ervaren. Zij vinden het
vooral kwetsend dat hun bedrijf
er steeds weer wordt uitgepikt als
het over de bestrijding van apart-
•heid gaat.
Het is nog niet bekend wanneer
de hervormde synode, die een
verslag van de bijeenkomst tege
moet kan zien, een beslissing zal
nemen over de oproep van de We
reldraad. Wallet weet wel dat een
dergelijk pastoraal overleg voor
herhaling vatbaar is. "Deze bij
eenkomst heeft zijn winst bewe
zen. Ik zal dat goed onthouden in
voorkomende gevallen".
'Homo-theologen
moeten ophouden
met beschuldigen'
AMSTERDAM (ANP) - Homo-
theologen moeten volgens ds.
Willem van der Zee de kerken
niet blijven beschuldigen van
achterlijkheid, maar uitdagen om
in de strijd tegen onderdrukking
voorop te lopen.
De secretaris van de Raad van
Kerken in Nederland zei dit zater
dag op een bijeenkomst van het
Werkverband van Homo-Theolo
gen (WHT). De protestantse vere
niging met ongeveer honderd le
den vierde het tienjarig bestaan.
In de homobeweging bestaat
de neiging om kerk en godsdienst
aan te zien op de onderdrukking
van homoseksuelen, aldus Van
der Zee. Homohaat is volgens
hem echter geen specifiek chris
telijke aangelegenheid. "Men
mag de schuld niet eenzijdig de
kerk en haar bijbeluitleg aanreke-
.Van der Zee reageerde, op per
soonlijke titel, op de jubileum
uitgave 'De homoseksueel in de
kerk', waarin het WHT onder
meer schrijft dat de bevrijdings
bewegingen van homo's altijd
buiten de kerk om op gang zijn
gekomen. "De kerk is meer spie
gelbeeld dan antibeeld van de
mannelijk-heteroseksueel gedo
mineerde maatschappij", schrijft
het WHT.
De kerken zouden allereerst de
bevoorrechte positie van de man
nelijke mens aan de kaak moeten
stellen, schrijven de homo-theo-
lógen.
Leger des Heils in Oostblok.
Het Nederlandse Leger des Heils
gaat proberen nog dit jaar in
Tsjechoslowakije diverse afdelin
gen van de grond te tillen. Het in
ternationale hoofdkwartier van
het Leger des Heils, dat zetelt in
Londen, heeft enkele West-
europese landen de opdracht ge
geven in het Oostblok de sinds
1949 verboden organisatie nieuw
leven in te blazen. Nederland
kreeg Tsjechoslowakije toegewe
zen. De opzet van deze 'hulpverle
ning' is om mensen naar Neder
land te halen en hen bekend te
maken met het werk van de
heilsoldaten hier.
Beroepingswerk
Hervormde Kerk: beroepen te Am-
stelveen-Buitenveldert T. Wegman
Wijngaarden, te Harderwijk A. A.
Floor Uddel, te Pijnacker L. Romein
Rotterdam, te Wageningen R. M. Wahl
Oostzaan; aangenomen naar Gene-
Gereformeerde Kerken: beroepen te
Amsterdam-Noord mw. drs. M. van de
Pol kand. Amsterdam; beroepbaar-
stelling mw. drs. M. van de Pol, Riou-
wenstraat 31 hs, 1054 TW Amsterdam
en mw. drs. A. K. de Vries, Stadionweg
196 III, 1077 TD Amsterdam.
Geref. Kerken vrijgemaakt: te Jo
hannesburg (die Vrije Gereformeerde
Kerke in Suid-Afrika) ds. H. J. Room
Alphen aan den Rijn.
Christelijke Geref. Kerken: aange
nomen naar Dundas (USA, Free Refor
med Church) K. Hoefnagel Nieuw-
poort.
Gereformeerde Gemeenten: beroe
pen te Krimpen aan den IJssel P. van
Ruitenburg Meliskerke; bedankt voor
Capelle aan den IJssel J. Mol Werken
dam, voor Nieuwdorp J. C. Weststrate
's-Gravenpolder, voor De Valk-Weker-
om G. Mouw Genemuiden.
Geref. Gemeenten in Nederland: be
dankt voor Opheusden J. Roos Chilli-
wack (Canada).
Evangelisch Lutherse Kerk: aange
nomen naar Zierikzee drs. W. Baan
Bergen op Zoom en Dordrecht die te
vens in zijn huidige gemeenten werk
zaam blijft.
Vrije Evangelische Gemeenten: aan
genomen naar Meppel A. J. Dijk kand.
Veendam.