Het aiiti-seiititisme hier is om te rillen Generatie zonder levensbeschouwelijk dak Nationalistische groepen winnen terrein in Polen Merendeel van scholieren gaat in voetsporen van ouders verder ZATERDAG 3 FEBRUARI 1990 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 17 LEIDEN: Herv. Gem. Hoogt, kerk geen dien sten; Marekerk 9.45 dr Meijers, 12 oec studen tend, 5 ds Kleermaker Rotterdam; Mara- nathak. (L. Morsweg) 10 ds Schouten; Oecu menische geloofsgemeenschap De Regen boog (Merenwijk) 9.30 ds Hortensius, 1115 ds Hortensius en pastoor V Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds Nauta; Bevrijdingsk. (Mont- gomerystr.) 10 ds Bouhuys, 5 ds Schouten, Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds Eekhof; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevens hof' (rk kerk' Haagse Schouw) 11Acad. Zie kenhuis 9 rk dienst, 10.15 ds Schokker ha. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds V 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) zie Beth, kerk, Oude Vest 10 ds Alblas; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem., verzor gingstehuis Groenhoven 10 hr V Wallinga, Me renwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 ds Houtman, 5 ds Houwen. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds Den Her tog. Geref Gem. (zie onder Leiderdorp). Ge ref Gem. in Ned. (Bethleherrïkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem (Hoogl. Kerkgr10.15 hr Schendelaar Den Helder Doopsgez.-Remonstr Gem (Lokhorstk. Pie terskerker 10.30 ds Brüsewitz Baptistenge meente (aula 'Nieuweroord'. Ri|nsburgerweg 124) 10 ds Agtereek ha. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 ev Meulenberg, 10.30 ev Sussenbach. Evangeliecentrum-Pinksterbew (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr Eikerbout Le ger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 4.30 Nieuw-Apost Kerk(H. Rijnd 24) 9 30 en 4. wo. 8 Zevendedag-adventisten ('De Ont moeting'. Noordhofland V.schoten) elke zat 10 tot 11 bijbelstudie. 11 tot 12 predikatie. Chnsteli|ke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L Dagen (Brahmsl.) 10. 11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoe- terw.singel) 10 Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7. zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9 30 en 11 Rijndijk (Stevenshof) zat. 7. zo. 9.30; Steen- schuur zat 7. zo. 8.30, 10. 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7. zg. 9.30 en 11; Lam- menschansweg zat. 7. zo 9 en 10.30, Haarl- straat zat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). Bernhardstr.) geen opgave. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds V Aalst. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Vd Berg, 6 ds Sjollema; O. Kerk 10 ds Stam, 6 ds Vroegindeweij; lohthusk. 10 ds Christ, 6 ds Hovius; Pniëlk. 9.30 ds Hovius, 6 ds Christ, Maranathakerk (Rijnsoever) 10. Overduin 2.15 hr Bor. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen- college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds Westera. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds Mink, 5 ds Bos Wijk bij Duurstede; Triumfatork. 10 ds Bos, 5 ds V Breevoort. Geref. K. Vrijg. 9.30, 5.30 ds Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 10. Chr. Geref. K. 10 en 5. Vrije Chr. Geref. Gem. (Uni- zaal) 10 en 5 ds Vd Belt. Geref. Gem. (Remise- str.) 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 ds Visser ha. Vliegkamp za 5.30 pater Buskermo- len 40 dagen na kerst, zo 10.30 ds V Selms. Soefi (Zuidduinweg) 4 universele eredienst. KOUDEKERK AAN DEN RIJN Herv. Gem 7 ds Vd Lugt. Geref Kerk 10 ds Vd Lugt, 7 zie herv. kerk LEIDERDORP Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds Doesburg, 6.30 ds Stegeman; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds Stegeman. Ley- thenrode 10 ds De Leeuw. Elis.-ziekenhuis 9.30 ds Brommet. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr 73) 10 en 4 30 ds Boog aard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 4 10 hr De Vries. Rk Kerk zat. 7. zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds Schilt. Geref Kerk 9.30 ds Vd Kooi, 7 ds Vd Hoeven Rijnsa- terwoude. Rk Kerk zat 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE Herv. Gem Dorpskerk 10 en 7 ds Ver dijk ha; Fauluskerk 10 ds De Gelder ha. Geref. Kerk 10 en 5 ds Boswijk. Geref. K Vrijg. (Prin- sessestr. 1) 9 ds Geersing. 3 ds Grutter Ned Geref. Kerk (Salvatori) 10. 5 ds Vos ha. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds V Dijken. Geref Gem. 10 en 4, woe 18.30 ds Elshout Evange liegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr De Grood. Rk Kerk: Agathakerk zat 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7. zo. 10.30; Mariakerk zat. 7. zo. 9 en 10.15; Engelbew. zat 7, zo 10.30 NIEUWKOOP Herv. Gem. 9.30 ds Schilt-Jan- sen. 6.30 ds Quartel Geref Kerk 9.30 ds Vd Weg ha. Chr Geref. Kerk 9.30, 2 15 ds Romph Noordeloos. Remonstr. Gem. 10 drs Knop pers. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank'. Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7. zo 9 en 10.45. NIEUWVEEN. Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds De Graaff. Geref. Kerk 9.30 ds Baane. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 hr Vd Kamp Beverwijk, 7 ds Quack Berkel. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds Kraan. Chr. Geref, Kerk 9.30 en 4.30 ds V Roekei. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 hr Schreuder, 7 ds Vd Geer Veenendaal. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Vd Lee, 5 ds Boer Bent huizen; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Ruitenburg, 5 ds Vd Lee; De Rank (Golfbaan) 10 ds Vroegindwey Katwijk. Geref Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds Elgersma, Vinkenl. (Binnen) 10 ds Scholte, 7 ds Elgersma. Kapel W. v.d Bergh-stichting 11 ds Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds Scholte Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 dr Verheus Haarlem. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 en 11. Evang. Ontmoetingscentrum De Ark (Picképl. 1) 10 hr V Duin, 7 zangavond. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds Vd Mei| gezinsd; De Zilk 10 ds Hemmes. Rk Kerk Vic- tork. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo 9 en 10.30; De Zilk zat. 7. zo. 10.30 OEGSTGEEST: Herv Gem. Groene of Will- kerk 10 ds De Brum SoW-dienst; Pauluskerk 10 ds Ter Linden; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 mw Driessen Leiden. Geref. Kerk 10 ds Plomp Geref Kerk Vr.jg (aula Dr Schilder school) 10.15 en 4.30 dr Arntzen Amersfoort Ned. Geref Kerk (Gem.centrum) 8.45 ds Vd Veer Maassluis, 4 ds Janse. Van Wijckerslooth 4 ds Rijksen. Endegeest ds V Gelder Den Haaq Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7. zo. 9 en 10.30. OUD-ADE Rk Kerk zat. 7. zo. 9 OUDE EN NIEUWE WETERING Herv Gem 9.30 ds Heijting. Geref. K. 9.30 dr Fernhout Al phen, 5 dr Helderman Badhoevedorp. Remon str. Gem 10 dr Metering. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11 30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 10.30; Petrus-B. zat. 7, zo. 10.30. RIJNSATERWOUDE Herv. Gem. 9.30 ds Vd Hoeven, 7 ds Vd Kooi. Chr. Geref. K. 9.30, 2 ds Beekhuis Rooterdam-Kralingen. RIJNSBURG Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds Smaling, 5 ds Wagter; Bethelkerk 9.30 ds Wagter. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Ver schoor, 5 ds Snel; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds Snel, 5 ds Cziria; Maranathakerk 9.30 ds Czi- ria, 5 ds Verschoor. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds Grutter. Chr. Geref. K. 9 30 en 5 ds V Sorge. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 hr Sarneel Rijnsburg ha Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM Herv. Gem. 9 en 10.30 ds Vol- lebregt, 7 ds Biewinga. Geref. Kerk 10 ds Bras, 7 zie herv kerk. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Ho- genbirk ha. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 mw Broström-Bruin Roelof arendsveen. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11 TER AAR Herv Gem. 9.30 en 6.30 ds De Haan. Geref Kerk 9.30 ds De Reus. 6.30 ds Aalders Woubrugge Rk Kerk Aardam zat. 7. zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7. zq. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv Gem. 10 dr Vermeulen, 6 30 prof Vd Beek. Geref. Kerk 10 kand Pad mos Amsterdam, 6.30 ds Cziria Rijnsburg. Ge ref. K Vrijg 5.30 en 4 ds Heida. VOORHOUT Herv./Geref. Kerkgemeenschap 10. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11 VOORSCHOTEN Herv. Gsm. Dorpskerk 10 ds Schaap, 7 zie Kruispunt; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds Blanken mmv koren, 7 zie Kruispunt. Herv. evang. op geref. grond slag (kerkgeb. 'Rehoboth', A. van Leeuwen hoekkade) 9 30 en 4.30 ds V Kooten. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos'. Leidschendam) 10 zangdienst. Geref. Kerk 10 ds De Zwart, 7 ds Schaap. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10.45 en 4.30 ds Geersing. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30, M Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Aula- basisgemeenschap (Onderdak) 10.30. WADDINXVEEN Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds Jongerden Veenendaal, 5 ds Kunz; Hoeksteen 9 30 kand Russcher Urk, 6.30 ds Schipaan- boord, Bethelk. 9.30 drs Vergunst Ridderkerk, 5 ds Goossen; Rehoboth-school 9.30 ds Kunz; Imm.kerk 10 ds De Lang Schiedam, 5 ds Bart schoonhoven. Geref. Kerk Kruisk, 10.15 en 5 ds De Moor; Ontm.kerk 9.30 mr dr I A Diepen horst Zeist. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 ds Zomer Spakenburg, 2.30 ds Gunnink Krimpen a/d IJssel Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds Vd Want. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30 Remonstr. Gem. 10 ds Vd Bilt Rotter- WARMOND: Herv. Gem. 10 ds Muis. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 10.30. WASSENAAR Herv. Gem Dorpsk. 10 ds Steenstra, 4.30 ds V Dis, 7 ds Steenstra open deurd mmv koor; Kievietk. ('Samen op weg') 10 dr Visser; Messiask. 10 ds Hellendoorn, Dorpscentrum 9.30 ds Wullschleger Den Haag. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds Vd Woude. 7 ds Ribbennk Rijnsburg. 7 zie herv kerk. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds Fockema An- dreae RK Kerk St Jozef za 7, zo 9.30 en 11 Will, za 7. zo 9.30 en 11GH za 5. zo 10.30. WOUBRUGGE: Herv Gem. 9.30 ds V 't Hof. 6.30 ds Markus Broek op Langedijk. Geref. Kerk 9.30 ds Aalders. 6.30 ds Buikema Zwam- merdam. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) 10 30 hr Peters Alphen. Rk Kerk zat. 7. zo. 10.30. ZEVENHOVEN Herv. Gem.9.30 ds Brons geest Geref Kerk 9.30 ds Rang Nieuw-Ven- nep, 7 hr Schreuder ZOETERWOUDE Herv Gem. 10 ds Wolt- haus. Rk Kerk St. Jan za 7.30, zo 9.30; Chr. Dienaark. za 7, zo 10. Meerburgkerk H. Rijndijk zat. 7, zo. 9 30 en 11 ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 ds Pettinga Utrecht ha. 6.30 ds Veldman Houten ha. Geref Kerk 10 drs Buikema, 6.30 ds De Reus Ter Aar. Remonstr. Gem. 10 ds Sachs. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 prof Berk hof, 5 ds 't Hooft. Geref. Kerk 10 en 6.30 ds V Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds Bil- kes ede. Rk Kerk zat. 7. zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN. Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds 't Hooft, 6.30 ds Ter Laak; Kruiskerk 10 ds Ter Laak; Opstandingskerk 6.30 ds Wilschut; G. Herderkerk 10 ds Nieu- wenhuis; De Bron 9 vic Rijken-vd Berg, 10.30 ds Taselaar, 6.30 ds Delhaas; Ashram (Mars diep) 10 ds Wigmans; Driehoorne 7 ds V Dok, Oudshoornse kerk 10 ds Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds Ouwendijk, 6.30 ds Ver- maat Maassluis. Geref. Kerk Mar.kerk 10 ds Wilschut. 6.30 ds Dronkert Gouda; Salv.kerk 10 ds Wattel Hoofddorp. Geref K. Vr.jg. (school Bospark, Beatnxl. 4) 9.30 ds De Boer. 5 ds Room. Ned. Geref. Kerk (school Willem- str9.30 br V Voornveld. 4.30 ds Janssens Chr Geref Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds Vd Meij, do 19.30 ds Veenendaal. Oud-Ge rei. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem (Molenwerfstr 1) 10 en 6.30 ds Koekkoek Baptgem Noord (school Kalkovenw. 62) 10 drs Stavleu. 6.30 ds Goessens. Volle-evang- gem ('De Ark'. Pr. Hendrikstr 54) 10 hr Vd Hoorn Pinkstergem 'Het Licht' tMorgen- stersch. Briljai.tstr, 1) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', noek Emma- laan) geen opgave. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 ds Cossee. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30. Piusk. zat 7. zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7. zo. 9 en 11 BENTHUIZEN Herv. Gem. 9.30 ds De Reuver Delft, 6 ds De Jong Zoetermeer Geref /Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen'. Schweitzerstr - BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 6.30; Salv.kerk 10 en 6.30; Bethl.kerk (Nieu- werbrug) 10 en 6.30. Geref. Kerk 10 ds Elder- man, 6.30 ds Zoutman. Geref. K. Vrijg, (Ich- thusk.) 9.30 en 4.30 ds Simpelaar. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Lu- th. Gem. ds Oosting. Geref. Gem. 9.30, 7 ds Boogaard. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijn- str. 83) hr V Steenis. HAZERSWOUDE Herv. Gem. 10 30 kand Ro denburg Katwijk a/d Zee. 6.30 ds Ommering Alphen. Geref. Kerk 9 ds Huisman. 5 ds Koster Maasdijk. Rk Kerk: dorp zat. 7. zo. 10 en 11.30; Anker zat 7, zo. 11Rijndijk zo. 9.30. HILLEGOM Herv. Gem. zie Hoeksteen. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 en 5 ds Verbeek gezam Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds V Langevel- KATWIJK AAN DEN RIJN Herv. Gem Dorpsk. 10 ds De Graaf, 6 ds Sloof; Ontm.kerk 10 ds Sloof. 6.30 ds De Graaf Herv Gem 'De Rank' (P Groen-college) zie Katwijk aan Zee Geref. Kerk 10 hr Abbink Santpoort |eugdd. 5 ds Mink. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 WARSCHAU (GPD) Polen, een rooms-katholiek bolwerk in Europa. Maar liefst 92 tot 95 procent van de Poolse bevolking (34 miljoen) is rooms-katholiek. Geen wonder dat in het afge lopen decennium de Rooms-Katholieke Kerk door haar steun aan de oppositie een belangrijke rol kon spelen bij de wisseling van de macht in Polen. De communisten ruimden het veld en het een aantal jaren geleden nog verboden vakverbond Solida riteit zit inmiddels in de regering. Maar de toekomst van Polen ziet er niet rooskleurig uit. Economisch gezien zi$ het land in een diep dal. En overal in het land steken nationalistische groe peringen de kop op. Mocht de regering-Mazowiecki falen dat zijn de zondebokken snel gevonden: 'Russen eruit, Duitsers er uit, Joden eruit'. Polen-kenner ds. Piet van Veldhui zen is bezorgd. Veel zal afhangen van de opstelling van de machtige RK Kerk. Halina Bortnowska, theo loge en commentator van het gezag hebbende rooms-katholieke week blad ZNAK, vertrouwt erop dat haar kerk de juiste weg zal-weten te kiezen. "Als ik zie wat er nu in Polen ge beurt, dan lopen de-rillingen over mijn rug. Overal in het land steken nationalistische splintergroepen de kop cp. Zij zijn zeer sterk racistisch en anti-semitisch. De ideologie van deze groepen doet mij denken aan de ideologie van de nazi's in Hitler- Duitsland". Van Veldhuizen kent het land goed. In het kader van een uitwisse lingsprogramma van de Wereldraad van Kerken studeerde hij van 1981 tot 1982 tijdens de staat van beleg aan de universiteit van Ljubjin. Later keerde hij terug. Van 1987 tot 1989 was hij als adviseur in dienst van de kleine Poolse Hervormde Kerk. Hij reist nu nog regelmatig naar Polen voor het geven van semi- door Robert van de Woestijne sche handelswijze van de bisschop pen in het recente verleden. "Zon der de invloed van de RK Kerk zou een vreedzame wisseling van de macht in Polen niet mogelijk zijn geweest. De bisschoppen bemid delden tussen Solidariteit en het communistische regime. Die strate gische opstelling van het episco paat en de roep om geweldloos ver zet heeft heel sterk bijgedragen aan de vreedzame omwenteling". Ze vindt het moeilijk om precies aan te geven hoe groot de invloed van de RK Kerk nu eigenlijk op de Poolse maatschappij is. "In feite be hoort de kerk tot onze natuurlijke omgeving. Dus de vraag naar de precieze invloed van de kerk is net zo onzinnig als de vraag naar de in vloed van je ouders op je leven. Van Veldhuizen is bang voor het zich steeds sterker manifesterende intolerante nationalisme in Polen: "Feitelijk is die stroming al sinds de oorlogsjaren ondergronds aanwe zig. Ze werd echter nauwelijks op gemerkt. omdat er één gezamenlij- ke oppositie tegen de communisten was. Nu daar geen sprake meer van is, komt veel intolerantie naar bui ten. Er zijn op dit moment heel veel nationalistische splintergroepen". Frustraties De predikant wijst in dit verband op de loop van de Poolse geschiedenis, waardoor er een ideale voedingsbo dem voor racisme en anti-semitis- me is gecreëerd. "De Polen hebben zich in de loop der geschiedenis, waarin zij lange tijd overheerst wer den door vreemde mogendheden, altijd slachtoffers gevoeld. Hun frustraties hebben zij steeds op an deren afgewenteld. Zoiets kan heel verslavend werken". Volgens Van Veldhuizen schuilt het grote gevaar van de nationalisti sche groepen in hun vermogen om de zondebokken in de maatschap pij aan te wijzen: Joden, Russen, Duitsers. "Regelmatig hoor je al de roep: Russen eruit, Duitsers eruit, Joden eruit. Er zijn op dit moment nog zesduizend geregistreerden bij Joodse gemeenschappen in Polen. Maar er zijn nog Keel veel mensen met Joodse wortels. Als het erop aankomt, weet men van de meeste mensen waar men tegen is wel aan te wijzen dat hij Jood is". Erg belangrijk is volgens Van Veldhuizen hoe de RK Kerk in speelt op dit opkomende nationalis me. Maar hij is niet erg tevreden met de positie die het episcopaat op dit moment inneemt. "Tot nu toe heeft de RK Kerk in de strijd tegen de communisten het volk verenigd. Maar de situatie is inmiddels veran derd. Nu is het belangrijk dat er te gengas gegeven wordt tegen be paalde groepen. Kar-dinaal Glemp doet dat echter veel te weinig. Hij suggereert zelfs te vaak, wellicht ongewild, dat hij affiniteit met na tionalistische bewegingen heeft". Maalstroom De theologe Halina Bortnowska uit Warschau heeft meer vertrouwen in het episcopaat. Zij wijst op de tacti- LEIDEN Een duidelijke meerderheid van de Nederland se scholieren is dakloos in le vensbeschouwelijk opzicht. Er kan gerust gesproken worden van een geringe kerkelijke be trokkenheid (71 procent van de jongeren wil zich geen lid van een kerkgenootschap noemen), terwijl de aantrekkingskracht van alternatieve levensbe schouwelijke bewegingen zeer gering is. De meeste jongeren, kerkelijk of niet, gaan verder in het voetspoor van de ouders. door Wim Schrijver Deze conclusies trekt dr. J. J. M* de Hart uit Nijmegen in zijn deze week verschenen boek 'Levensbe schouwelijke en politieke praktij ken van Nederlandse middelbare scholieren', de handelseditie van het proefschrift waarop hij onlangs promoveerde. Het betreft een kwantitatief on derzoek. Kiezen sommige onder zoekers voor 'diepte-interviews' met een handjevol mensen (bijvoor beeld 'Het lege testament' van Piet van der Ploeg over kerkverlating). De Hart baseert zich op de antwoor den van ruim 5000 scholieren uit de bovenbouw van het havo en het vwo, geselecteerd uit een enquête waaraan 14.000 jongeren van 106 scholen van verschillende signa tuur uit heel Nederland in 1983 mee werkten. Min of meer wekelijks ter kerke gaan slechts twee op de tien jonge ren, terwijl bijna vier van de tien zeggen dat nooit te doen, aldus De Hart in zijn studie, die verscheen onder auspiciën van het Katholiek Studiecentrum in Nijmegen. Ga je nog een stapje verder, aldus De Hart, en bekijk je het aantal scholie ren dat daarnaast extra activiteiten in de kerk ontwikkelt, dan kom je uit op 15 procent. Nog eens vijftien procent be schouwt zich als een geestverwant van het Humanistisch Verbond of een oosterse stroming. Zes van de tien jongeren zeggen 'wel eens' te bidden. Met andere godsdienstige praktijken hebben de meeste scho lieren minder ervaring. Wel is er een tamelijk omvangrijke interesse voor zaken als meditatie, reïncarna tie en yoga. En de meesten lezen ook horoscopen, maar dat houdt volgens De Hart geen echt geloof in astrologie in. 'Harde kern' Die belangstelling voor het bidden geeft volgens de Nijmeegse onder zoeker aan dat er sprake is van een 'zeer geindivdualiseerde vorm van religiositeit'. Dat valt ook te consta teren bij de 56 procent die zich niet onder een levensbeschouwelijk bal dakijn wil plaatsen. Naast de 'harde kern' van de volledig niet-geïnteres- seerden (een op de vijf), is 18 pro cent van de scholieren op eigen houtje aan de slag binnen het alter natieve circuit. Diezelfde ondervraagden zeggen er wel bij dat hun interesse voor pa- raculturele onderwerpen niet voort vloeit uit een hoge waardering voor levensbeschouwing. Waar die be langstelling dan wel op stoelt, is on duidelijk. Daarnaast is er nog eens 16 procent die wel degelijk tot indi viduele godsdienstpraktijken ko zestig veelal geïnterpreteerd als on derdelen van de rebellie tegen de ouderen, maar zegt De Hart. het lijkt echter eerder om een radicali sering van de ouderlijke praktijken te gaan. Verder blijkt volgens De Hart heel duidelijk dat de godsdienstige opvoeding vooral een zaak van de 'kerkse milieus' is. Het kerklid maatschap van de ouders is van minder belang dan de mate van hun betrokkenheid bij het kerkelijk le ven. De Hart: In het belang dat jon geren aan godsdienst toekennen, weerspiegelt zich vooral de plaats die de godsdienstige opvoeding naar hun indruk inneemt binnen het gezinsleven. De zelfde invloed geldt volgens de onderzoeker voor het politieke stemgedrag van de jongeren. Het opvallende is intussen, dat de scho lieren zelf godsdienst en politiek twee aparte werelden vinden. De Hart ziet wel duidelijke relaties. Zo signaleert hij twee extreme catego rieën naast de stemmers op de drie grote partijen: de a-politieke jeugd, die ook geringe levensbeschouwe lijke interesse blijkt te hebben, en de politiek zeer actieven, die ook in levenbeschouwelijk opzicht de meest gemotiveerde groep is. Dit laatste drukt zich vooral uit via de deelname in alternatieve godsdienstigheid (een 'soort zoek gedrag'). Die mensen moeten vol gens De Hart vooral gezocht wor den in de kring van 'groen links'. Hij ziet daarbij de vooraf geponeerde stelling bevestigd: naarmate het verschil met hun ouders qua kerks- de scholieren wil zich volgens onderzoeker De Hart niet bij een levensbeschouwelijke heid groter is, gaan jongeren zich in (archieffoto wim die mate sterker richten op links po- Dijkman) litiek activisme. men. Maar, zegt De Hart, het is zeer waarschijnlijk dat die praktijk ver vaagt, naar mate men lager buiten elke groep vertoeft. Van de kerkelijke jongeren (bijna arie van de tien) blijken de rooms- katholieken de minste belangstel ling voor godsdienst aan de dag te leggen. De hervormde scholieren komen nauwelijks iets beter uit de bus. Maar dan de gereformeerden en leden van kleinere protestantse kerkgenootschappen! Deze scholie ren, aldus De Hart, zijn 'zeer kerks' en op allerlei manieren actief in het kerkelijk leven. Die conclusie is een fraaie onder streping van het eind vorig jaar ver schenen onderzoek 'Gereformeer den in meervoud' van G. Dekker en J. Peters, die onze samenleving in twee groepen splitsen, gerefor meerden en andersdenkenden. De Hart constateert verder dat rooms- katholieken en hervormden samen de koplopers zijn van een afname in de kerkgang; de gereformeerde jeugd besteedt minder tijd dan de ouders aan bijbellezen en gebed. Radicalisering Dat is ook een opvallende conclusie in De Harts boek: zowel de kerkelij- ken als de buiten-kerkelijken be vinden zich overwegend op één lijn met de ouders. Geloofsverlating en ontkerkelijking werd in de jaren Het zijn trouwens niet alleen de potentiele activisten die voorstan der zijn van buitenparlementaire actievormen; vrijwel de helft van de ondervraagde scholieren ziet derge lijke alternatieve acties als een legi tieme mogelijkheid. Levensbeschouwelijke en politieke praktijken van Nederlandse middel bare scholieren is uitgegeven door Kok in Kampen en kost 49 gulden 50. ke organisaties niet functioneerden, was de kerk altijd paraat". Over de huidige situatie in Polen zegt zij: "De mensen in het Westen realiseren zich niet dat het in ons land allemaal nog maar net begon nen is. We zitten nog steeds in een proces van verandering en weten niet wanneer daar een einde aan zal komen. Het is een maalstroom. In de huidige situatie is de kerk de sta biliserende factor. De mensen ver trouwen de kerk. Van de kerk wil len zij horen of mensen te vertrou wen zijn of niet. En ik geloof zeker dat de bisschoppen maatregelen zullen treffen als de zaken uit de hand dreigen te lopen". Van Veldhuizen is blij dat, ondanks haar duidelijk hiërarchische struc tuur, de RK Kerk nog meer stem men heeft. "De rooms-katholieke intellegentsia, sterk vertegenwoor digd in het vakverbond Solidariteit, ziet het gevaar in van een grote rooms-katholieke natie en staat een pluralistische maatschappij voor. Maar voor het scheppen van een dergelijke maatschappij heb je na tuurlijk wel andere partners nodig". Van de protestante kerken komt echter alleen de kleine Hervormde Kerk daarvoor in aanmerking. Van Veldhuizen: "De andere protestan te kerken zijn besmet omdat zij zich door het oude communistische re gime hebben laten misbruiken. In ruil voor een aantal privileges ver dedigden zij het oude regime. Het is onbegrijpelijk dat kerken zich heb ben laten pressen zich zo te presen teren. Dat zal de kerken niet snel vergeven worden". Vooral de Lutherse Kerk (90.000 leden) en in mindere mate de Ortho doxe Kerk (900.000 leden) hebben zich aan collaboratie met het com munistische regime schuldig ge maakt. De Lutherse Kerk heeft zich in een moeilijke positie gemanoeu vreerd. "Zij zit in een situatie waar in zij het niet kan maken om de re volutie mee te vieren. Zij kunnen niet van harte meedoen aan de ver nieuwing. Bisschop Narzynski van de Lutherse Kerk heeft onlangs tij dens overleg van de minister van ar beid. Jacek Kuron en de niet-katho- lieke kerken in Polen zelfs het oude beleid verdedigd". Symboolfunctie De hoop van de rooms-katholieke intelligentsia is daarom gevestigd op de kleine Hervormde Kerk. Een kleine kerk met slechts vierduizend leden. "Toch is dat een geschikte partner omdat de hervormden zich tegenover Solidariteit altijd kri- tisch-solidair hebben opgesteld. En een bijkomend voordeel is dat de hervormden niet bang zijn om door de nationalisten geassocieerd te worden met een bepaalde minder heidsgroepering in de maatschap pij. Zij staan daarom open voor sa menwerking". Ook wat de oecumene betreft hebben de hervormden zich altijd sterk gemaakt voor goede contac ten met de RK Kerk. "De hervorm den vervullen dus een belangrijke symboolfunctie. Het feit dat zij zich open stellen voor oecumenische contacten en samenwerking met anderen geeft de rooms-katholie- ken van Solidariteit de gelegenheid om dat pluralisme in de samenle ving waar te maken". Tijdens de befaamde stakingen op de Lenin-scheepswerf in Gdansk, waarbij de vrije vakbond Solidariteit ont stond, werd ten behoeve van de vele rooms-katholieke arbeiders op het terrein van de werf een mis gehouden. Beur telings gingen de arbeiders te biecht. (archieffoto gpd> Maar de afgelopen jaren heeft de bouwd. In tijden van nood en ge- de kerk voor ons een schuilplaats. RK Kerk erg veel krediet opge- weid van de kant van de politie was En wanneer allerlei maatschappelij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 17