Tweelingfilm van 'Dangerous liaisons'
D
'Pink Ulysses', de natte droom van Eric Kuyper
'-FILM"
Liefde-ondanks-alles
VRIJDAG 2 FEBRUARI 1990
'Valmont' mist cynisme over decadente aristocratie
BIOSCOPEN
'Valmont', regie: Milos Forman; hoofdrollen.
Colin Firth, Meg Tilly, Annette Bening; theater
Lido. Leiden
Nog geen jaar nadat Stephen
Frears' vérfilming van de roman
'Les liaisons dangereuses' van Cho-
derlos de Laclos (1741-1803) onder
de titel 'Dangerous liaisons' in de
bioscopen kwam, is er nu onder de
titel 'Valmont' de verfilming van
hetzelfde boek door Milos Forman.
Dat lijkt een doublure, maar For
man zegt daar geen moment mee te
hebben gezeten. "Dat de filmindus-
trie zover is simultaan miljoenen te
investeren in twee adapties van het-
zelfde onderwerp, lijkt me gezond.
Het is sympathieke waanzin". Met
zijn film bewijst hij zijn gelijk, zelfs
al valt de onvermijdelijke vergelij
king van beide produkties minder
I gunstig voor hem uit.
1 Naast 'Dangerous liaisons' heeft
i 'Valmont' volledig bestaansrecht en
er zit zelfs een meerwaarde aan het
rouleren van deze 'tweeling'. Bijna
even oud als het medium film zelf,
is de discussie over het verfilmen
van literair werk. Onlangs kon je ze
naar aanleiding van Rudolf van den
Bergs 'De avonden' weer horen, de
literaire puriteinen die vinden datje
een meesterwerk als Gerard Reve's
roman niet mag verfilmen. Een
boek zou slechts als een inspiratie
bron mogen dienen en de film als
"een op zichzelf staand werk. De
films van Frears en Forman bieden
nu de mogelijkheid om dat laatste
t argument te toetsen. Bijna tegelij-
I kertijd twee keer hetzelfde boek
verfilmd en, inderdaad, twee ver
schillende films. En dat heeft alles
met interpretatie te maken en niets
met het feit, dat Frears Christopher
Hamptons toneelversie van De La-
i clos' roman hanteerde en Forman
het op basis van de roman zelve
Scene uit 'Valmont', van regisseur Milos Forman.
door Jean-Claude Carrière geschre- tasten ook bij Forman de persona-
ven scenario. ges de grenzen van het mogelijke af
Waar Frears een-decadente aristo- en wordt dat de burggraaf Valmont
cratie laat zien houdt Forman zich noodlottig, maar in tegenstelling tot
voornamelijk bezig met de diverse Frears houdt Forman de persona-
karakters en het'spel'dat zij met el- ges 'normaler'. Bij Forman zijn
kaar spelen. Trouw aan het boek mensen en hun dwalingen herken-
waagd. Ze gaan een weddenschap
aan: als Valmont erin slaagt de zeer
deugdzame Madame de Tourvel
(Meg Tilly) in bed te krijgen, mag hij
de markiezin bezitten. De laatste is
er tevens op gespind, dat Valmont
de prille Cecile Volanges (Fairuza
Balk) ontmaagd, dit om de minnaar
van de markiezin te ontrieven. aan
wie het meisje uitgehuwelijkt zal
worden. Even lijkt het erop, dat de
jongeman Danceny (Henry Tho
mas) ongevraagd al voor die ont
maagding zal zorgen, maar zijn lief
de voor Cecile is vooralsnog te poë
tisch van inslag.
Al het verleiden, intrigeren en
manipuleren mondt uit in een ware
oorlog tussen de markiezin en Val
mont.
Forman laat schitterende plaatjes
zien, bevolkt door voortreffelijke
acteurs. Maar met zijn nuancering
van de karakters, zijn mededogen
met de 'slechterikken', gaat hij toch
voorbij aan de essentie van De La
clos' roman. Net als in zijn vorige
film 'Amadeus' (1984) gebruikt hij
het verleden als een exotisch decor,
-waaraan de kijker zich kan verga
pen zonder al teveel gehinderd te
worden door een wellicht wat inge
wikkelde thematiek. Kroonluch
ters, boudoirs, weelderige tuinen en
bonte markttaferelen hebben als
enige functie het oog te strelen. Bij
Frears is het meteen in de openings
scènes al duidelijk dat het arbeids
intensieve aantrekken van al die
fraaie kostuums staat voor de ont
zaglijke moeite die ermee gepaard
gaat om over de duistere poel van
instinctief egoisme en immer mani-
baar, bij Frears oerdriften als eeuwi- feste seksualiteit dat vernisje van
ge aanstichters van leed. beschaving intact te houden. For-
Hoofdfiguren in het verhaal zijn man laat dit cynisme zitten waar het
markiezin/weduwe Merteuil (An- zit, tussen de regels, c.q. scenes,
nette Bening) en de jonge burggraaf Het publiek heeft het laatste
Valmont (Colin Firth). Als verlei- woord.
ders zijn ze zeer aan elkaar ge- rijk van rotterdam
Secret wedding'; regie Alejandro Agresti.
hoofdrollen: Tito Haas, Martha Busnelli; thea
ter: Kijkhuis, Leiden
'Love is a fat woman' van de Argen-
itijnse, in Den Haag woonachtige,
Alejandro Agresti ging over een
man die sociaal niet meer kon func
tioneren nadat tijdens de 'vuile oor
log' zijn vriendin spoorloos was ver
dwenen. Tegen beter weten in, blijft
hij hopen dat ze nog leeft en blijft hij
naar haar zoeken. Ook de opvolger
'Secret wedding' gaat over twee ge
lieven die tijdens de Argentijnse
dictatuur uit elkaar zijn gerukt. In
dit geval weten ze elkaar na 13 jaar
scheiding terug te vinden, maar
desondanks is het hen onmogelijk
eenvoudigweg door te gaan waar ze
in 1976 waren gebleven. De door het
politieke geweld geslagen wonden
zijn er te diep voor, de vervreem
ding blijkt al te ingrijpend.
'Secret wedding' is qua stijl min
der expressionistisch en grillig dan
het geval geweest was in 'Love is a
fat woman' en Agresti's debuutfilm
'El hombre que Gano El Razon'. Het
ritme is bedaarder, de camera-in
stellingen zijn soms opvallend lang,
de beeld-hoeken zijn minder ex
treem, hoewel naarmate het verhaal
de climax nadert ook de camera-re
gie nerveuzer wordt. De twee eerste
films waren gedraaid in zwart-wit,
Agresti heeft nu voor het eerst ge
filmd in kleur. En er valt dit keer te
genieten van meer bedaard en opti-
maal acteren. De hoofdrollen van
Tito Haas en Martha Busnelli impo-
De openingsscène toont een man
die zonder geheugen, zonder naam
en zonder kleren opduikt in de stra
ten van Buenos Aires. De politie
neemt hem mee naar het bureau en
daar vindt men uit dat hij Fermin
Garcia moet zijn, een linkse activist
die nochtans 13 jaar eerder tijdens
de militaire dictatuur zou zijn ver
moord.
Langzaam krijgen flarden uit Fer-
mins verleden enig contour. Hij
weet ineens weer verloofd te zijn ge
weest met een vrouw die Tota heet
te en die woonachtig was in een ge
hucht ergens in het noorden. Hij be
sluit daar heen te reizen, maar
neemt voor de zekerheid een andere
naam aan. Als Alberto Gonzalez
maakt hij zijn opwachting in dat
dorp en wordt er door niemand her
kend. zelfs niet door Tota die daar
nog steeds verblijft (ze heeft een
krantenkiosk tegenover het bussta
tion) en die door de dorpelingen
voor gek wordt versleten omdat ze
al haar denken, doen en laten in
dienst gesteld heeft van: wachten
op Fermin. Wachten op de geliefde
is voor haar een noodlot geworden.
Ze lijkt op Penelope die trouw bleef
aan haar door de goden vervloekte,
tot zwerven gedoemde Odysseus.
Als Alberto haar verkrampte
geestelijke situatie onder ogen ziet,
besluit hij zich niet plompverloren
als Fermin kenbaar te maken. Voor
zichtig zal hij proberen Tota terug te
veroveren. Hij trekt in bij een café-
houdster die hij zijn diensten aan
biedt als barpianist. Met zijn mu
ziek hoopt hij herkenning bij Tota
te veroorzaken. En in dat café waar
regelmatig de notabelen de avond
komen doorbrengen, achterhaalt
hij wat er zich tijdens zijn afwezig
heid in die gemeenschap voltrok
ken heeft. Tota en hij blijken be
paald niet de enige slachtoffers van
de rechtse repressie te zijn geweest.
Ondanks de ogenschijnlijke demo
cratisering van Argentinië blijkt de
macht van de fascisten daar be
paald niet te zijn gebroken. Fermin
ontdekt in de pastoor het boosaardi
ge genius achter tal van tragedies
die sich hebben afgespeeld.
Met zijn nieuwe identiteit als Al
berto weet Fermin langzaam Tota in
te palmen en ertoe te brengen dat ze
opnieuw een liefde in haar leven
toelaat, hoewel ze niet in staat is te
geloven of te accepteren dat het de
zelfde man betreft die 13 jaar eerder
van haar werd weggerukt. Er zit een
onthutsend element van wreedheid
in die situatie: Als deze man erin
slaagt om als Alberto deze bekla
genswaardige vrouw te winnen,
houdt dat tegelijkertijd in dat ze op
houdt hem als Fermin de vroege
re geliefde op wie ze zo onvoorstel-
Tito Haas en Martha Busnelli in 'Secret wedding
baar lang.was blijven wachten
trouw te zijn. Het lijkt echt een
Grieks treurspel waar we gefasci
neerd naar zitten te kijken. En het
noodlot slaat nog een keer onbarm
hartig toe.
Op het moment dat liefde-on
danks-alles de overhand lijkt te
gaan krijgen, begaat de man uit
woede en frustraties over wat hij al
lemaal heeft meegemaakt en waar
genomen een daad die de gelie
ven opnieuw uit elkaar drijft. De fi
nale van 'Secret wedding' snijdt
door merg en been.
Zuiver en alleen als liefdesver
haal bekeken is 'Secret wedding'
hartverscheurend mooi. Als intrige
zo sterk en ook zo meeslepend ver
teld dat je het verhaal van Fermin
en Toto bijna op een rij kunt plaat
sen in de klassieke reeks tragische
liefdes; bij Romeo Julia, Orpheus
Euridyce, Tristan Isolde. Maar
de film heeft dan nog de extra kwa
liteit dat de liefdesgeschiedenis zo
subliem verweven is met de Argen
tijnse situatie (tijdens en na de dic
tatuur) die Alejandro Agresti blijft
obsederen, al woont hij inmiddels al
weer vier jaar in Nederland. De zich
repeterende amoureuze catastrofe
waar Alejandro Agresti het over
heeft, valt honderd procent samen
met zijn zeer pessimistische kijk op
het land waar hij geboren is en geto
gen, waar hij van houdt en waar hij
niet meer leven kan.
PIETER VAN LIEROP
Marco Muller, opvallend scheutig met Nederlandse festival-bijdragen
ROTTERDAM - Het begint er
steeds meer op te lijken dat het Film
Festival Rotterdam zich met Marco
Muller een uitstekende opvolger
voor Huub Bals in huis heeft ge
haald. Qua programmering is het
karakter van 'Rotterdam' niet ge
wijzigd. En als Muller al een andere
oriëntatie in zijn hoofd mocht heb
ben. dan is hij tenminste zo behoed
zaam geweest om dat niet meteen te
laten merken. Ook bij het selecteren
van Nederlandse cineasten lijkt
Marco Muller nauwkeurig bestu
deerd te hebben wat in Rotterdam
usance was. Vervolgens past hij die
zelfde strategie toe van hetzelfde,
plus iets meer. En zo draaien er
nieuwe films van Johan van der
Keuken. Kees Hin en Eric de Kuy
per. Drie filmers die al bij Bals kind
aan huis waren in de tijd dat het fes
tival nog domicilie had in de jeugd-
honklokaties aan de Gouverne-
Weekblad
Hin is de eerste die dit keer best
overboord had mogen vallen. On
der de titel 'Een wolk van groen',
maakte hij een aanminnige bedrijfs
film over het weekblad De Groene
Amsterdammer, waar ergens gedu
rende de 111 jaar van zijn bestaan de
geest van Hamlet schijnt te zijn in
getrokken. alsmede de geest van
van het fantoom van Hamlet's ver
moorde vader. In dit opzicht lijkt
dan inderdaad het bejaarde opinie
weekblad een unieke plaats op de
Nederlandse tijdschriftenmarkt in
te nemen.
Een eervolle presentatie wordt
ook nauwelijks gerechtvaardigd
door 'Het masker', van Johan der
Keuken. Een profielschets van een
nog jeugdige Parijse zwerver, Phi
lippe. meestal rondscharrelend
rond het Gare du Nord.
Van der Keuken heeft deze film
gemaakt als Franse overheidsop
dracht. Ter gelegenheid van '200
jaar Franse Revolutie' mocht een
buitenlander een filmpje maken
over de keerzijde van de festivitei
ten. De opdracht blijkt voor Van der
Keuken te hebben gewerkt als de
appel van de slang. Na bij 'I Love
en 'Het oog boven de put' zich zo
voorbeeldig te beheerst hebben qua
thema en stijl, heeft Van der Keu
ken zich voor 'Het masker' weer la
ten verleiden om geforceerde ver
banden te leggen tussen alles en de
hele wereld.
Curiosa
In de collectie curiosa, die het Film
Festival Rotterdam óók is, zit 'Pink
Ulysses' wel precies op zijn plek. De
Nederlandse Belg Eric de Kuyper
was zo vriendelijk de wereldpre
mière van zijn nieuwe film in te lei
den met het advies maar niet te pro
beren het allemaal te begrijpen, om
dat er zo goed als niets te begrijpen
valt. De Kuyper gebruikt de Odys
see als een persoonlijke gemoeds
uitstorting. Citaten uit stokoude pe-
plumfilms, barokke opera-fragmen
ten, foto's van zwemverenigingen
en andere materiaal waar schaars
geklede manspersonen in voor ko
men, werden gemixed met door
Eric zelf geënsceneerde taferelen
van Penelope die smacht naar het
heerlijke lichaam van haar uithuizi
ge held en van een héérschap dat
zich uiteindelijk verlustigt aan zijn
eigen jongeheer.
Het maakt overduidelijk in welke
functies bij Eric de Kuyper film
kunst voorziet, net als de Franse lie
deren en Duitse schlagers die Stra-
winsky en Tsjaikovsky afwisselen.
Met dezelfde ironie geeft De Kuy
per in Pink Ulysses - zijn hoogst
persoonlijke natte droom Pe
nelope in haar bordkartonnen
boudoir de beschikking over gou
den handtasjes en plastic teiltjes,
terwijl we de koning van Ithaka de
grot van Circe zien verlaten met een
koket rugzakje over zijn ferme tors.
In een kakelbonte potpourri van
overwegend bidprentjes-esthetiek
overheerst de aandacht voor de
mannelijke musculatuur, voor
smachten, verlangen en mooi-dood-
gaan. Het eindigt met een patheti
sche kruisafname (waarna een
naakte dame een picknick-mand
met stokbroden en flessen wijn
doet rondgaan onder de apostelen)
plus het beeld van meester De Kuy
per zelf, naast de camera tevredend
knikkend omdat hij zag dat het
goed was. Eric had tevoren nog ge
zegd te hopen dat we er net zo veel
plezier aan zouden beleven als hij
en zijn medewerkers toen het alle
maal gemaakt werd. Ik vrees helaas
in fijnbesnaardheid en kunstzinnig
heid tekort te schieten om Eric in
zijn lyrische glijvlucht volledig te
kunnen volgen. Maar gelachen heb
ik wel.
P.v.L.
(OP)NIEUYV
'Valmont' - Lido, Leiden
'Sea of love' - Politieagent Al Pacino
wordt verliefd op verdachte - Euro. Al-
BLIJVERS
'When Harry met Sally - Lidu. Leiden
"Black rain' - zinderend onheil met Mi
chael Douglas in Japan - Luxor. Lei-
•Back to the future II - Michael J. Fox
opnieuw op reis met de tijdmachine -
Lido. Leiden en Euro. Alphen
'Ghostbusters II' - spokenjagers v. eer
op pad in matig vervolg - Lido. Leiden.
Euro. Alphen en Greenway. Voorscho-
The abyss' - Euro. Alphen
'Oliver co.' - Lido, Leiden
'De avonden' - verfilming van Reve's
boek over opgroeiende jongeman in
na-oorlogse jaren - Greenway. Voor
schoten
'Dead poets society' - Robin Williams
als gedreven leraar Engels op middel
bare school - Lido, Leiden
'New York stories' - drie regisseurs
vertellen verhaal tegen decor van New
York - Greenway, Voorschoten
Nine and a half weeks' - Kim Basinger
en Mickey Rourke in broeierig liefdes
verhaal - Trianon. Leiden
Het heetste hoertje aller tijden' - Rex,
Leiden
'De stam van de holebeer' - Trianon.
Leiden
Lady en de Vagebond' - Greenway.
Voorschoten
FILMHUIZEN
'Do the right thing' - Kijkhuis, Leiden
(vr. t/m do.. 19.30 en 21.45 uur)
'Secret wedding' - Kijkhuis. Leiden
Splendor' - Babylon, al
'Next of kin' - Cineac (630637), al
'The punisher' - Cir
(456756), al.
'Erik the Viking' - Metropole, al.
When Harry met Sally' - Metropole. al.
'Valmont' - Metropole. al.
'That summer of white roses' - Odeon
(462400). al.
Ghostbusters II' - Odeon. al.
Back to the future IT - Odeon, al
Indiana Jones and the last crusade -
Odeon. al.
Torch song trilogy" - Studio (656402),
16 jr.
A dry white season' - Studio 12 jr
Romuald Juliette - Studio, al
'Sex, lies and videotape' - Studio, al
'Een scherzo funoso - Studio. 16 jr
AMSTERDAM
'Splendor' - Alfa (278806). al
The cook, the thief, his wife and her
lover' - Alfa. 16 jr.
'Wa
videi
'Rumble fish' - Filmhuis LVC. Leiden
(bm morgen 22.15 uur)
'Loos' - Parkfilmhuis. Alphen (van
avond, 20.30 uur)
DEN HAAG
'Sea of love' - Asta (463500). 12 jr.
'Black rain' - Asta. 16 jr
'The Abyss' - Asta. al
'Theo Thea - Babyion (471656). al
'De avonden' - Babyion. al.
Dead poets society' - Babyion. 12 jr
i - Alhambra (233192), al.
'De avonden' - Alhambra, al.
'The abyss' - Belleviue Cinerama, al
'Valmont'. Cinerama, al
'Dead poets society' - Calypso (234876),
al
'Erik the Viking' - Calypso, al.
'Romuald Juliette' - Cinecenter
(236615). al
'Mystery train' - Cinecenter. 16 jr.
'Bagdad cafe' - Cinecenter. 16 jr
Sweetie' - Cinecenter. 16 jr
Next of kin - Cinema (151243). al
Back to the future II - Cinema, al.
'Sea of love' - City (234579). 12 jr
'Ghostbusters II' - City. al.
'Black rain' - City. 16 jr.
'Indiana Jones and the last crusade" -
City. al.
'Theo Thea' - City. al.
'Next of kin" - City. 12 jr.
The punisher' - City, al
'De eenzame stem van de mens" - Kri-
tenon (231708), 16 jr
'Un ragazzo di Calabria' - Kriterion. 16
jr
Tarkovski retrospektief - Kriterion
'Mystery train' - The Movies (245790),
16 jr.
'Een scherzo furioso' - The Movies. 16
jr.
'The navigator' - The Movies, al.
'Back to the future II' - Tuschinski
(262633). al.
'Casualties of war' - Tuschinski, 16 jr.
'Camille Claudel' - Tuschinski. al.
'When Harry met Sally' - Tuschinski,
white roses' - Tus
chinski. 16 jr.
'De avonden' - Tuschinski, al.
'Indiana Jones and the last crusade' -
Tuschinski Cineac (243639), al
'Torch song trilogy' - De Uitkijk
(237460). 16 jr.
TELEVISIE
Zaterdag 3 februari Donderdag 8 februari
'A tiger's tale' (Veronique, 20.20 uur).
Amerikaanse komedie uit 1987 van Pe- 'The black night' (BBC 2. 19 00
ter Douglas, met C.Thomas Howell en uur). Engels/Amerikaanse speelfilm
Ann-Margret. Schooljongen komt uit 1954 van Tay Garnett roet Alan
huiswerk maken bij vriendinnetje Ladd en Patricia Medina. Een eenvou-
thuis. Aan sommen maken komt hij dige wapensmid slaagt erin een verra-
der te ontmaskeren, tot grote vreugde
'Life with father' (Super Channel.
21.30 uur). Amerikaanse komedie uit
1947 van Michael Curtiz. met Irene
Dunne en Elizabeth Taylor. Geba
seerd op autobiografie van Calrence
Day over zijn jeugd in het New York
van rond 1900. Een belangrijke rol is
weggelegd voor de excentrieke vader.
'Bachelor party' (Ned 2. 22.25 uur).
Amerikaanse klucht uit 1984 van Neal
Israel, met Tom Hanks en Adrian
Zmed Vrienden organiseren voor
buschauffeur aan de vooravond van
zijn trouwdag een hengstenbal
'Les interdits du monde' (Veroni
que. 23.20 uur). Franse film uit 1985
an Chantal Lasbats. Erotische speel
film, samengesteld uit fragmenten
over vreemde rituelen in de wereld.
'Greystoke: the legend of Tarzan.
Lord of the Apes' (BBC 2. 23.25 uur).
Amerikaans/Engelse film uit 1984 van
Hugh Hudson, met Ian Holm en
Christopher Lambert. Jongetje wordt
in de jungle opgevoed door apen.
'The night has eyes' (Super Chan
nel. 23.40 uur). Engelse film uit 1942
van Leslie Arliss, met James Mason en
Mary Clare.
'Lianlian fengehen' (Ned 2, 00.15
uur). Taiwanese film uit 1987 van Hou
Hsiao-hsien. Man en vrouw zijn lange
tijd gescheiden en schrijven elkaar
brieven.
'Corvette summer/The hot one'
(BBC 1. 01.00 uur) Amerikaanse film
uit 1978 van Matthew Robbins. met
Mark Hamill en William Bryant man
achtervolgt autodief en komt in con
tact met hoertje.
Maandag 5 februari
Handgun' (BBC 2. 22.00 uur) Ameri
kaanse film uit 1982 van Tony Garnett.
Met Karen Young, Clayton Day en Su-
zie Humphreys. Een jonge Iers
t het recht u
eigen hand, wanneer de
haar in de s
Holy ter
Amerikaanse film uit 1977 van Alfred
Sole, met Brooke Shields, Paula Shep-
pard en Tom Signorelli. Twaalfjarig
meisje wordt verdacht van moord.
'Black Mic-Mac' (Duitsland 1. 23.00
uur). Franse komedie uit 1986 van
Thomas Gilou Met Jacques Villeret.
Isaach de Bankole. Lvdia Ewande.
Khoudia Seye en Felicite Wouassi.
Een controleur van de Parijse keu
ringsdienst van waren maakt zich niet
bepaald geliefd als hij een onhygiëni
sche Afrikaanse woning wil laten rei-
Dinsdag 6 februari
'Garde a vue' (Veronique. 22.25 uuri
Franse film uit 1981 van Claude Miller,
met Michel Serrault en Lino Ventura.
Notaris vindt slachtoffer van lust
moord 'König der Eidechsen' (Duits
land 2, 22.55 uur). Westduitse film uit
1990 van Andreas Piontkowitz, met
Martin Plass en Harald Kleber. Zwart-
wit-film, hommage aan Jim Morrison.
Woensdag 7 februari
'Verkaufte Heimat' (1) (Duitsland 1.
20.15 uur). Oostenrijks/ItaliaansAVest-
duitse speelfilm uit 1990 van Karin
Brandauer. Deel 1: Brennende Liebe'.
De bewoners van een dorp in Tirol
krijgen tot 31 december 1939 de tijd
om te kiezen Italiaans staatsburger
worden of onder Hitier terechtkomen.
Deel twee volgt zondag
'Perhaps love' (Veronique. 20.25
uur). Franse film uit 1987 van Lex Ma-
rinos. met Anne Grigg en Francois
Dunoyer. Patrick gaat vakantieliefde
i ODzoeken.
i koning Arthur.
'The killers' (Duitsland 3. 20,00
uur). Amerikaanse film uit 1964 van
Don Siegel met Lee Marvin en Angie
Dickinson. Autocoureur wordt door
twee beroepsmoordenaars gemold.
Een eerder gepleegde lucratieve over
val is de aanleiding van de moord.
'Dishonored lady' (Super Channel.
20.00 uur). Amerikaanse misdaadfilm
uit 1947 van Robert Stevenson met He-
dy Lamarr en Dennis O'Keefe Een
ontwerpster van tijdschriften wordt
van moord beschuldigd
'Donna Donna!' (Ned. 2, 20 27 uuri.
Nederlandse komedie uit 1987 van
Hans en Luc van Beek met Simone
Walraven en Rene van 't Hof. Student
heeft door zijn verlegenheid wat pro
blemen met meisjes
'Burke and Wills' (BRT 2. 20.55
uur). Australische film uit 1986 van
Graeme Clifford met Greta Scacchi en
Nigel Havers. In 1860 vertrekt een ex
peditie vanuit Melbourne naar de on
bekende gebieden van Centraal-
Australie. De reis draait uit op een
nachtmerrie.
'Stage door' (Super Channel. 22.20
uur). Amerikaanse film uit 1937 \an
Gregory la Cava met Katherine Hep
burn en Lucille Ball. Een rijk meisje
wil op eigen kracht slagen in het leven.
'Murder by death' (Veronique,
22 25 uur). Amerikaanse misdaadko
medie uit 1976 van Robert Moore met
Truman Capote en Peter Sellers Een
opmerkelijke miljonair nodigt bij hem
thuis een aantal misdaad-speurders
uit. Er gebeuren tal van onverwachte
dingen.
Vrijdag 9 februari
'The outcast' (BBC 2.19 00 uur). Ame
rikaanse western uit 1954 van William
Witney, met John Derek, Joan Evans
en Jim Davis. Als pa komt te overlij
den, erft een cowboy de ranch. Maar
oom. die er ook woont, denkt daar an-
'Wenn jeder Tag ein Sonntag war'
(Duitsland 1, 20.15 uur). Westduitse
komedie uit 1973 van Harald Vock,
met Georg Thomalla en Peter Weck.
Hoteleigenaar gaat incognito naar Ka-
rinthie, om een van zijn bedrijven te
inspecteren
'Superman II' (BRT 1. 20.25 uur).
Amerikaanse film uit 1980 van Ri
chard Lester, met Christopher Reeve.
Gene Hackman en Margot Kidder Su
perman in tweestrijd. Hij wil graag
trouwen met Lois Lane, maar als hij
dat dóet verliest hij zijn magische
Franse misdaadfilm uit 1982
Swaim. met Nathalie Baye en Philippe
Lëotard. De politie van Parijs tr<
een gangsterbaas te pakken door
voormalige handlanger op hem af te
sturen, die nu voor de politie werkt
'Savage island' (BBC 1. 20.30 uur).
Amerikaans/Europese speelfilm uit
1985 van Edward Muller, met Linda
Blair en Nicolas Beardslev.
'Outland' (BRT 1. 23.00 uur). Ameri
kaanse science-fictionfilm uit 1981 van
Peter Hyams, met Sean Connery,
Francis Sternhagen en Peter Boyle.
Een agent van de Federale Veilig
heidsdienst is de enige die iets durft te
doen tegen de criminaliteit op IO, de
derde maan van Jupiter.
Every home should have on»
(Duitsland 2. 23.20 uuri Britse satir
op de reclamewereld uit 1970 van Jir
Clark, met Marty Feidman. Judy Corr
well en Shelley Berman. Copy-write
van een reclamebureau wordt belaagd
door een actiegroep tegen reclai
lid i