Carthago '90 gaat niet door
Geen geldgeen sterren
'Conservatoria verminderen'
PODIUMBUK
In België gestolen Pieeks
duiken op in 's Gravenhage
Geregisseerd leven, mooie schijn
Water als bron
van inspiratie
DINSDAG 23 JANUARI 1990
KUNST
PAGINA 15
Redactie Cees van Hoore
Eeuwige jeugd
De theaterweek in de Leidse
Schouwburg begint al meteen
een unicum: Ellen Vogel en Henny
Orri, die nog nooit eerder samen
in een stuk hebben gestaan, spelen
er 'Eeuwige jeugd' van Giudicelli.
In dit spel gaat het om de ontmoe
ting tussen twee vrouwen die he
melsbreed van elkaar verschillen.
Maar één ding hebben zij gemeen:
beiden hebben van het leven niets
meer te verwachten. Samen ont
vluchten zij de sleur.
Een recensent vond dat Orri en
Vogel zich hadden laten opsche
pen met een 'gênant stuk': Maar,
zoals u weet. is de kritiek maar
tuurlijk.
Liberg
Hans Liberg was laatst te zien in
de show van Ivo Niehe. De piano-
acrobatiek die hij daar liet zien,
maakte nieuwsgierig naar de rest
van zijn show. Die nieuwsgierig
heid kan op donderdag-, vrijdag
en zaterdagavond worden bevre
digd in de Leidse Schouwburg.
Dan draait daar namelijk Libe-
rgs nieuwste produkt, 'Kadett -
4711'. De rode draad die door dit
programma heen loopt is: hoe kom
ik tussen de commercials door nog
aan emoties toe?
Klucht
De theaterweek in de Leidse
Schouwburg wordt maandag
avond afgesloten met 'Laatje niet
kisten', een klucht van de Franse
schrijver Pierre Chesnot. De
hoofdrollen in dit stuk, waarin
het gaat om een aantal gewiekste
erfenisjagers en een voor hen niet
zo zalige verrijzenis, zijn Joop Do-
derer en Hans Boskamp. Zater
dag in deze krant een interview
met Joop Doderer door Gerard
van Putten.
Purper
Erik Breij, Frans Mulder, Alfred
van den Heuvel en ex-Dolly Dot
Angela Groothuizen vormen sa
men 'Purper. Dit gezelschap
brengt op zaterdagavond in de
Leiderdorpse Muzenhof een pro
gramma dat volgens de bijsluiter
vol zit met verrassende invallen,
dolkomische conférences en gekte
in close-harmony. Valt er in Lei
derdorp dan toch te lachen?
Strindberg
August Strindberg is een van die
mannen uit het hoge Noorden die
zeer produktief zijn geweest in het
schrijven van toneelstukken.
Hans Liberg.
meestal stukken met een sombere
ondertoon en als leidend thema:
de oorlog tussen de geslachten. In
het LAK-theater speelt de groep
Carrousel op woensdag- en don
derdagavond 'De vader', een van
de bekendste toneelwerken van
deze Zweed. In het programma
boekje wordt 'De vader' gekarak
teriseerd als 'een venijnige uitval
naar de vrouw'. Een vrouw laat
haar man twijfelen of hij de echte
vader van zijn dochter is.
Studio Peer
'Raam zonder uitzicht', dat op
van Leeuwen)
vrijdag- en zaterdagavond door
Studio Peer wordt gespeeld in het
LAK, is gebaseerd op 'Eindspel'
van de onlangs overleden schrij
ver Samuel Beckett. Fred
Delfgauw bewerkte dit stuk en
maakte daarbij gebruik van pop
pen, die er griezelig echt uitzien.
De hoofdspersonen in dit treur
spel zijn een blinde en zijn onder
geschikte, die de tijd doden met
absurde zaken. Onderling wan
trouwen is in dit stuk, dat de geest
van Beckett ademt, natuurlijk
volop aanwezig.
ROTTERDAM (ANP) - Het Rotter
damse popfestival Carthago '90, dat
de komende zomer op de Maasvlak
te zou worden gehouden, gaat niet
door. Dat hebben de organisatoren
gisteren bekend gemaakt.
Het groots opgezette festival zou
in augustus meerdere weken gaan
duren in een speciaal daarvoor ge
bouwde 'stad'.
De afgelasting van Carthago '90
lijkt te zijn veroorzaakt door organi
satorische problemen. W. van Luy-
ken zegt namens de vier
'hoofdsponsors' ABN, Coca-Cola,
Oranjeboom en PTT-Telecom dat
het bericht niet helemaal als een
verrassing kwam. "We moeten vast
stellen dat één van de problemen
was om de artiesten bij elkaar te
krijgen. Augustus is niet ver meer
weg, terwijl de contracten nog niet
beklonken zijn".
Ook het Wereldnatuurfonds,
waar de opbrengst van Carthago
naar toe zou gaan, vermoedt dat die
problemen de oorzaak zijn. Volgens
woordvoerder Van der Giessen van
het WNF vormden de garantiesom
men voor de muzikanten een pro
bleem. Hij vindt het ontzettend jam
mer voor het WNF maar vooral ook
voor de stad Rotterdam dat het fes
tival niet doorgaat. De opbrengst
van Carthago was door het WNF
nog niet uitgegeven of aan een spe
ciaal project toegedacht.
Drie weken geleden waé er op het
Rotterdamse stadhuis nog een ont
vangst voor het Wereld Natuur
Fonds, met onder anderen prins
Bernhard. Tijdens die bijeenkomst
werd nog van de kant van het WNF
duidelijk gemaakt hoezeer men de
bijdrage die men van Carthago '90
verwachtte op prijs stelde.
M.J. Mathijssen-van den Bos zegt
namens de stichting Rotterdam
1990, de overkoepelende organisa
tor van de festiviteiten rond het 650-
jarig bestaan, dat het heel zonde is
dat een dergelijk prachtig project
teloor gaat. De stichting werd gis
termiddag verrast door de medede
ling. Op de persconferentie die van
daag wordt gegeven hoopt Rotter
dam 1990 meer te horen over het
hoe en waarom. Mathijssen kon niet
zeggen of dit een grote domper zet
op de vieringen in 1990.
Op het Rotterdamse stadhuis was
men maandag stomverbaasd over
het afgelasten van de grote manifes
tatie op de Maasvlakte. Men had
daar alleen de afgelopen tijd wel
eens horen verluiden dat de organi
satoren van Carthago '90 enige
moeite hadden met het aantrekken
van voldoende artiesten voor het
festival.
Reactie organisatoren:
Muziekbonzen bepleiten bij minister Ritzen:
DËN HAAG (AfïP) - Het aantal
servatoria moet worden
derd. Met het aanmoedigen van
steeds meer nieuwe studenten moet
men ophouden. Voor de toekomstig
docerend musicus moet de studie
duur worden gehandhaafd op vijf
jaar en voor de uitvoerend musicus
op zes jaar.'
Dit hebben de directies van de
conservatoria en de sectie muziek
van de HBO-Raad gisteren aan mi
nister Ritzen van onderwijs en we
tenschappen geschreven in een
open brief. Daarmee trekken ze an
dermaal ten strijde tegen de aftake
ling van de opleidingen, voor be
roepsmusici. De brief is ingegeven
nu de onderwijscommissie van de
Tweede Kamer donderdag met Rit
zen praat over de schaalvergroting,
taakverdeling en concentratie in
het kunstvakonderwijs.
In dit proces voor 'het hoger be
roepsonderwijs dat al enkele jaren
aan de gang is, moet volgens de
brief voor het muziekvakonderwijs
de nadruk komen te liggen op her
stel. Tien jaar geleden was de afta
keling al op haar dieptepunt. Ieder
een, inclusief de minister, meende
toen al dat dit onderwijs niet verder
mocht worden aangetast. k
Van alle goede voornemens is
niets terecht gekomen terwijl de ar
moede groter werd. In 1979 werd
het aantal van zes conservatoria al
aan de hoge kant geacht, maar toch
kwamen er tot 1986 nog eens zeven
bij. Er zou sedert 1986 niet meer dan
10 procent worden bezuinigd, wat
voor de muziekvakopleidingen
evenwel is uitgekomen op 25 tot 30
procent.
Conservatoriumonderwijs is bo
vendien individueel onderwijs en
moet alleen daarom al anders wor
den gefinancierd. Niet alle vormen
van hoger beroepsonderwijs zijn
gelijk te schakelen. De ervaring
leert dat een goede muziekvakop
leiding vijf of zes jaar in beslag
neemt en niet de vier jaar van de
eerste fase die voor alle opleidingen
staat. Daarmee zijn ook de HBO-
Raad en de Raad voor de Kunst het
eens, aldus de open brief.
De briefschrijvers houden minis
ter Ritzen ook de vraag voor hoe hij
zich een "college hoofdvak cello"
voorstelt. Bovendien leidt een mu
ziekvakopleiding niet op tot kennis
maar tot kunnen, wat niet kan wor
den geperst in modules en onder
wijsvraagfactoren en dergelijke, al
dus dé directies. Men kan niet tegen
een student of leerling zeggen: Van
nu af moet je wat extra uurtjes aan
"rijpen" besteden.
De brief is gestuurd namens het
Studie Richtings Overleg Muziek
van de HBO-Raad door Andries
Clement, Ton Hartsuiker, Han Lyre
en Frans de Ruiter van de conserva
toria uit respectievelijk Tilburg,
Utrecht, Amsterdam en Den Haag.
ROTTERDAM (GPD) - Cart-
hago'90, de gedroomde stad op de
Maasvlakte die inderdaad een her
senschim bleek. Hoewel er al lange
tijd werd getwijfeld aan de haal
baarheid, ging heel Rotterdam er
tot gistermiddag toch van uit dat dit
tijdelijke ontspanningscentrum an
nex cultureel festival er in augustus
zou komen. Het bericht over de af
gelasting, na een zes uur durende
vergadering, is dan ook ingeslagen
als de spreekwoordelijke bom.
Negen dagen geleden lieten orga
nisatoren Piet de Ruiter (bestuurs
voorzitter) en Koos Hanenberg (fes
tivaldirecteur) nog enthousiast we
ten 'dat de kans dat het groots
wordt vele malen groter is dan dat
het op een flop uitdraait'. Bij die
stelling tekenden ze aan dat het gat
in de begroting van plusminus ze
ven miljoen gulden dan wel binnen
anderhalve maand zou moeten zijn
gedekt. Waarom dan nu reeds de
knoop doorgehakt? „Ach, waarom
zul je de zaak nog langer rekken als
je ziet dat watje wilt toch niet moge
lijk is?" zei eerstgenoemde, tot voor
kort vooral bekend als gemeentelijk
hoofd Economische Zaken, in een
eerste reactie.
De directe oorzaak van het niet
van de grond komen van de ambi
tieuze plannen? "Geen geld, geen
sterren en geen sterren, geen geld.
Daar komt het eigenlijk allemaal op
neer", luidt zijn bondige conclusie
na vele maanden van voorbereiden
de schermutselingen, die op 1 au
gustus hadden moeten uitmonden
in een daverende opening van de
eenmalige '26-daagse' ter gelegen
heid van 650 jaar Rotterdam.
Het benodigde kapitaal, ongeveer
elf miljoen gulden, leek in aantocht
toen op 6 december middels een
persconferentie in de Euromast
werd aangekondigd dat er vier
'stichters' waren gestrikt. ABN, Co
ca Cola, Oranjeboom en PTT Tele
com stonden elk garant voor een
miljoen gulden. Met die financiële
rugdekking plus hun daadwerkelij
ke hulp in de verdere sponsorjacht
moest het mogelijk zijn om het res
tant tijdig binnen te praten. Het ver
eiste vliegwiel dat de hele machine
in werking zou brengen, zoals Koos
Hanenberg bevlogeh schetste, heeft
helaas echter onvoldoende ge
werkt.
Eén dag voor de bekendmaking
hiervan was al duidelijk geworden
dat The Rolling Stones niet voor
Carthago'90 hadden gekozen, maar
de voorkeur hadden gegeven aan
viermaal de Kuip (in mei). Tot dan
toe was de Engelse veteranenfor-
matie steeds naar voren geschoven
als het voornaamste lokmiddel. Het
vinden van alternatieven voor het
bespelen van de op 75.000 toeschou
wers afgestemde pop-arena werd
op de persbijeenkomst nog ^lles-
zins voor mogelijk gehouden. De
praktijk heeft echter geleerd dat in
ternationale sterren met een derge
lijke aantrekkingskracht dun ge
zaaid zijn en bovendien liever hun
eigen plan trekken. Het goede doel
aan Carthago'90 gekoppeld ofwel
het Wereld Natuur Fonds (dat bij
het gewenste verloop zeven miljoen
gulden zou worden toegestopt)
heeft kennelijk niet garant kunnen
staan voor een aansprekende affi
che.
Jammer voor Rotterdam en de
rest van Nederland, maar wel lo
gisch vindt 'Hilversum', waaruit
sympathie met de organiserende
stichting de heersende twijfels tot
dusver niet werden uitgesproken.
E;n van de redenen van de aanhou
dende argwaan in het buitenland
omtrent Carthago'90 is geweest de
voorgenomen grootschaligheid en
de ongewone plaats. Kortom: waar
om zo lang en waarom zo ver buiten
de feestende stad zelf? „Een grote
artiest die voor zoiets wordt ge
vraagd kan het idee wel leuk vin
den, maar dient natuurlijk toch ook
aan zijn naam te denken", meent
Dick Pieren, chef-promotie bij pla-
tenreus WEA dat Küip-kandidaten
als Prince en Madonna in huis
heeft. „Vedetten als de Stones,
Prince, Tina Turner en Madonna
kiezen liever voor zekerheid. Doen
ze aan liefdadigheid, dan houden ze
dat voor zichzelf. Er. op dat gebied
de afgelopen jaren ook al zoveel ge
daan".
In de (binnen)stad was het
nieuws gisteravond reeds goed voor
talloze discussies. Fons Burger van
Nighttown, zelf behoorlijk onder
steboven, zag al meteen een schei
ding der geesten voor zich. „Ik
vrees dat je Rotterdam straks kunt
verdelen in enerzijds de lui die zeg
gen dat ze dit altijd al hebben zien
aankomen en anderzijds de mensen
die het gewoon ontzettend jammer
vinden'v, sprak hij. „Ik behoor tot
die laatste categorie. Eerst dat
Maasbeeld dat er niet komt, nu
Carthago dat er niet komt. Wat blijft
er op deze manier eigenlijk van die
1990-viering over? Toen Berlijn dui
zend jaar werd daar wel tachtig mil
joen gulden voor uitgetrokken,
want het was een mooie kans om
het imago op te poetsen. Nou, deze
verjaardag bezorgt Rotterdam al
leen maar een slechtere naam".
'Onaangenaam verrast' was ook
de strekking van burgemeester Pe
pers woordvoerder Jan Goeijenbier
en van de (oppermachtige) PvdA-
vertegenwoordiging in de gemeen
teraad. De noodzakelijke wil om het
festival snel te redden ontbrak
evenwel, verklaarde fractielid Wim
Vleugels.
Het annuleren van Carthago'90
heeft hoogstwaarschijnlijk tot ge
volg dat Rotterdams Poppark dit
jaar toch op eigen houtje aan een
derde editie kan gaan denken. Eer
der was besloten dat dit gratis festi
val voor vernieuwende muziek voor
een keer zou worden ondergebracht
bij de manifestatie op de Maasvlak
te en wel als epiloog. Popparks pro
grammeur Dick Vos: „Er zal nog
over moeten worden vergaderd,
maar ik neem aan dat we nu vrij zijn
om weer naar het Zuiderpark te
gaan".
PTT komt met
postzegels
Van Gogh
DEN HAAG (ANP) - In het ka
der van het Vincent van Gog-
hjaar geeft PTT Post op 6 maart
twee postzegels uit, die gewijd
zijn aan deze schilder. PTT Post
heeft dit gisteren bekendge
maakt.
Het gaat om postzegels van 55
e.n 75 cent. Op de zegel van 55
cent is een deel van een zelfpor
tret van de schilder afgebeeld.
Daarnaast staat de tekst "Wer
kelijk. er ié niets kunstzinniger
dan liefde voor de mensen". Dit
is een citaat uit één van de brie
ven van Van Gogh.
Op de postzegel van 75 cent is
een detail afgebeeld van Van
Goghs schilderij "De groene
wijngaard". Ook op deze zegel
staat een citaat uit één van zijn
brieven: "Want men ziet de na
tuur door zijn eigen tempera
ment".
De postzegels zijn ontworpen
door Otto Treumann uit Weesp.
De zegels zijn gedrukt in de
kleuren magenta, blauw, geel,
zwart en grijs. De oplage van de
postzegel van 55 cent is
12.390.000, terwijl er van de ze
gel van 75 cent 16.390.000 wor
den gedrukt.
PERSONALIA - De PvdA-wethou-
der voor ruimtelijke ordening en
cultuur in Dordrecht, drs. L.P. La-
mers, wordt per 1 maart interim-di
recteur van het Fonds vqor beelden
de kunsten, vormgeving en bouw
kunst in Amsterdam.
DEN HAAG (ANP) - Van 52 vorig
jaar in België gestolen Anton
Piecks zijn. er ongeveer dertig te
recht. Dat heeft de persofficier bij
de rechtbank in Den Haag, mr. A.
Welschen, gisteren bevestigd. Er
zijn inmiddels drie aanhoudingen
verricht.
Vier van de werken werden vori
ge week bij een veiling in Den Haag
aangeboden door een kunsthande
laar. Volgens een woordvoerder van
deze veiling had deze kunsthande
laar de schetsen per ongeluk van de
dief gekocht. De eveneens onwe
tende veiling plaatste een van de
schetsen op de voorpagina van de
catalogus. Zoals gebruikelijk werd
de veilingcatagolus naar de politie
gezonden, die de vier Piecks als ge
stolen herkende. Volgens Welschen
vond de Haagse politie kort daarop
bij een huiszoeking ongeveer 25 ge
stolen Piecks terug.
Er werden twee Hagenaars en een
Dordtenaar aangehouden, in de
leeftijden van 66, 46 en 28 jaar. De
jongste verdachte is inmiddels vrij
gelaten, de andere twee worden vol
gens Welschen „zwaar ingeschat".
Hij wilde niet zeggen of er nog meer
aanhoudingen worden verwacht.
De vier - onuitgewerkte schetsen -
zouden volgens de veiling vier- tot
zesduizend gulden per stuk hebben
kunnen opbrengen. Een uitgewerk
te Pieck brengt veel meer op.
De 52 werken werden vorig jaar
mei gestolen uit een galerie in Essen
net over de grens bij Roosendaal.
Volgens de rijkswacht waren ze
ger.
GIPSY KING De 'zigeunerrock
groep' Gipsy Kings geeft op vrijdag
23 maart een concert in het Rotter
damse sportpaleis Ahoy'. De vanuit
Frankrijk opererende formatie, ge
leid door de zoons van zigeunerko
ning José Reyes, scoorde in 1987
haar eerste internationale hit met
?Bamboleo' en is thans zeer succes
vol met een eigen versie van het
aloude 'Volare'. De voorverkoop be
gint aanstaande zaterdag.
'Verzameld Werk' toont zich van de goede
kant. Expositie met foto's van 'Verzameld
Werk', t/m 1 februari. Galerie De Kleine
Klup, Nieuwe Rijn 1Leiden. Geopend: ma.
t/m za. van 12.00-22.00 uur en zo. van
12.00-22.00 uur.
LEIDEN De vier exposanten
bij de Kleine Klup, Suzanne Dor-
restein, Hennie Fossen, Gé Ko-
nings en Rudolf van Moorselaar,
maken deel uit van 'Verzameld
Werk'. Deze groep wordt ge
vormd door elf professioneel wer
kende fotografen, die in 1989 hun
opleiding aan de school voor foto
grafie in Den Haag voltooiden.
Het meeste werk op de tentoon
stelling is in datzelfde jaar ont
staan. Ondanks de beperkingen
opgelegd door de toegemeten
ruimte geeft de huidige selectie
toch de mogelijkheid een idee te
vormen over de specifieke inte
ressegebieden en de aard van het
werk van deze vier jonge fotogra
fen.
Suzanne Dorrestein houdt zich
zowel met portretfotografie als
met reportage bezig. Een menge
ling van beide genres is in haar
werk terug te vinden. Een foto
van drie gereserveerd kijkende
vrouwen valt op door de vage
contouren en de korrelige struc
tuur die dit stuk een fluwelig ka
rakter geven. De gebruikte tech
niek geeft in een andere foto van
een mooi uitgedoste vrouw de
mogelijkheid om extra beweging
in de competitie te brengen.
Beweging is ook terug te vin
den in de serie portretten van
Rudolf van Moorselaar. Velen
kennen, misschien zonder het te
weten, een van deze foto's, want
het portret van een saxofoniste
werd tijdens de Leidse Jazzweek
in een advertentie voor deze krant
gebruikt. In andere werken toont
Van Moorselaar, een andere,
meer ingetogen benadering, die
in overeenstemming lijkt te zijn
met de persoon en de omgeving.
Een goed en tevens geslaagd
voorbeeld hiervan is de tegen
licht opname van een kunstenaar
met een houten object, waarbij de
achterwand met een groot raam
de geleding van het hele beeld be
paalde.
Over Gé Konings meldt de toe
lichting dat deze fotograaf zich
vooral toelegt op het maken van
modereportages. Toch is in het
getoonde werk het model van
meer belang dan het modische as
pect, zoals al blijkt uit de titel van
de serie, 'Catherine'. De crème
kleurige passe-partouts en de
zwart gelakte lijsten versterken
de indruk dat de tijd heeft stilge
staan. Geen modieuze grillen in
een dynamische omgeving, maar
ongekunsteldheid op het platte
land. Toch is de suggestie van na
tuurlijkheid schijn, omdat de po
se duidelijk geregisseerd is.
Het lage standpunt en de aan
dacht voor de zorgvuldige
beeldopbouw kenmerken verder
het werk van Konings. In wat ik
'het vierluik met de ladder' noem,
maakt de fotograaf gebruik van
dominerende schuine lijnen en
het spiegelen van beelden. Ca
therine is hiet zowel frontaal als
van opzij afgebeeld, zodat het
lijkt of de opnames gelijktijdig
gemaakt zijn. Ook andere foto's
maken compositorisch een sterke
indruk. De enscenering doet een
bepaalde betekenis vermoeden,
maar het is onduidelijk welke ge
dachte achter de serie zit. In het
vierluik van het meisje met het
gordijnkoord dreigt een gevoel
van landerigheid, hetgeen niet zo
bedoeld zal zijn.
Hennie Fossen werkt vanuit
een heel andere invalshoek. Haar
foto's geven een dichterlijke kijk
op de natuur weer. Het arcadi
sche landschap, gestoffeerd met
machtige bomen en rustig gra
zend vee doen verstild aan. Een
coulissenlandschap bezit een ijle
atmosfeer dank zij de grijze toon,
terwijl de contrastwerking in de
foto van een kerkhof eveneens
goed de stemming overbrengt.
De expositie van 'Verzameld
Werk' laat de sterke kanten in het
werk van dit viertal startende fo
tografen goed uitkomen.
NANCY STOOP
Thema tentoonstelling bij Coup d'Art - Wa
ter als bron van inspiratie. Thema-exposi
tie "Water' t/m 10 februari. Galerie Coup
d'Art, Nieuwe Rijn 27, Leiden. Geopend:
wo. vr. van 10.00 - 18.00 uur. Do. van
10.00 - 18.00 uur. Za. van 10.00 - 17.00
LEIDEN - Met het organiseren
van thematentoonstellingen wil
galeriehouder Frans Koot van
van Coup d'Art tegemoet ko
men aan de wensen van een deel
van de bezoekers om ook aan fi
guratieve kunst aandacht te
schenken. Zoveel mogelijk vari
atie is zijn motto, want de huidi
ge tentoonstelling die gewijd is
aan het thema 'water', laat ook
abstracte composities zien. Al
lerlei benaderingen van het on
derwerp zijn denkbaar. Zodoen
de zijn hier werken bijeenge
bracht die geïnspireerd zijn op
de zee, de regen, het landschap
en ook de muziek.
Het werk van de negen deelne
mende kunstenaars varieert van
polderlandschappen in de trant
van de Haagse School gemaakt
door Otto R.H. Coenders en
Joop F.E. Coenders tot een ge
abstraheerde verbeeldingen van
Fanny Mazure en Jacqueline
Roy. In het zeer recente werk
van Fanny Mazure zijn zon,
maan en regen met het centrale
gegeven verbonden. Het poëti
sche kleurgebruik in een com
positie in twee delen, 'Water en
regen' getiteld, en de weerkaat
sing van de maan en planten in
'Water en maan' zijn subtiele
voorbeelden van Mazure's inter
pretatie. Jacqueline Roy geeft in
haar aquarellen op groot for
maat door middel van sterk ge
wassen partijen een indruk van
kleurschakeringen in het water.
Daarbij ligt de nadruk op de
kleur, wat naar mijn idee ten
koste van de vorm is gegaan.
Veel van de kunstenaren namen
eerder deel aan een expositie bij
Coup d'Art, zoals Wim Bakker,
Miriam van Benthem en Ria
Koot. De uit Zeeland afkomsti
ge Bakker koos als inzending
'Oosterschelde'. Deze land
schappelijke interpretatie van
het thema uit 1983 laat het water
zien dat donkere basaltblokken
omspoelt. Ria Koot gebruikte
diverse technieken en uitgangs
punten voor haar bijdrage.
Naast het landschappelijke ele
ment in 'Bretagne' en 'Den Oe
ver' verwijst zij naar de muziek
in twee collages getiteld 'Water-
music' (misschien een toepasse
lijker muzikale begeleiding dan
de lawaaierige radiogeluiden
die teveel afleiden van de expo
sitie). Behalve de landschapsim
pressies van Miriam van Ben
them en de grafiek van Marie
Louise Dekkers noem ik nog het
werk van Peter de Vis dat ver
rast door de aparte techniek en
het materiaalgebruik. Een stuk,
'Vormen breken in water' be
staat uit een geel vlak met zach
te lijnen en gebroken contou
ren. Voorts toont De Vis enkele
kleine composities die op tegels
lijken waarin de tekening ge
krast is. In de grotere werken,
zoals 'Zwarte water' en 'Koele
meren' gebruikt hij grijs karton
waarvan nij sommige delen ver
wijderde en waarin hij lijnen
kerfde. Een mooie reliëfwerking
is het resultaat hiervan.
Coup d'Art bracht negen zeer
uiteenlopende opvattingen bij
een, variërend van impressio
nistisch tot abstract, maar hoe
verschillend ook, het draait in
dit werk allemaal om 'water'.
NANCY STOOP
Grafiek Picasso
in Boymans-Van
Beuningen
ROTTERDAM (ANP) - Het Rotter
damse museum Boymans-Van Beu
ningen zal van 1"? februari tot en met
13 mei een grote selectie tonen van
de omvangrijke collectie grafiek
van Pablo Picasso die in bezit van
het museum is. Het gaat om ruim
150 bladen, voornamelijk etsen en
litho's.
Het grootste deel van de collectie
Picasso-grafiek van Boymans-Van
Beuningen bestaat uit werk van na
de Tweede Wereldoorlog. De verza
meling omvat nu ongeveer 340 bla
den. Wat betreft het oudere werk
beschikt het museum over enkele
etsen uit zijn Parijse beginjaren.
1904 en 1905, en werk uit de jaren
twintig en dertig.
Volgens Boymans-Van Beunin
gen wordt de grafiek van Picasso
gekenmerkt door een enorme rijk
dom aan kleuren, vormen en com
posities. Ook de formaten lopen
sterk uiteen: van zeer groot tot piep
klein. Op de tentoonstelling zal men
een ordening aanbrengen op basis
van bepaalde thema's, waarbij de
grafiek zoveel mogelijk in chronolo
gische volgorde wordt vertoond.
Dubois-expositie
HAARLEM (ANP) - Teylers Muse
um in Haarlem herdenkt met de
tentoonstelling "Uit de klei getrok
ken" van 24 maart tot 11 juni de
anatoom, geoloog en paleontoloog
Eugène Dubois die in 1858 werd ge
boren en vijftig jaar geleden over
leed. Dubois haalde fossielen uit
groeves van het Limburgse Tegelen
en liet die onderzoeken. Hij was
vooral bekend als ontdekker van de
Pithecanthropus erectus, de recht
opgaande aapmens van Java.
Dat hij veel werk verrichtte aan
de flora en fauna uit kleigroeves is
minder bekend. De fossielen wor
den geschat op een ouderdom van
ongeveer twee miljoen jaar.