'Combinatie van kunst en commercie aantrekkelijk' Astir voor Shiseido Trend steeds Europeser Hang gordijnen eens anders op Meubelbeurs in Keulen grootste ter wereld Tapijt kopen gemakkelijker met PIT Leidse Yvonne Olijerhoek strijdt mee om Fashion Award De presentatie van de stichting Eigen Wijze Mode, een organisatie die jonge mensen die het modevak in willen een handje toesteekt, kreeg dit jaar in Rotterdam een extra feestelijk tintje. Tijdens een van de shows werd zaterdagavond de Fashion Award, een tweejaarlijkse prijs die de Nederlandse Vereniging van Modejournalisten toekent aan veelbelovend modetalent, uitgereikt. Bij de negen modetalenten die de finale haalden was ook de Leidse Yvonne Olijerhoek; Ze ging niet met de onderscheiding aan de haal, die was voor Chris Hendriksen met avangardistische breisels, maar ze legde nuttige contacten. "Eigenlijk was ik helmaal niet van plan om mee te doen," zegt ze. "Ik had de oproep in de Viva wel gezien, maar ik was te laat. Ik ben benaderd door iemand van de organisa tie, die mijn eindexamenwerk van de Academie voor Beel dende Kunst in Den Haag had gezien. Die vond dat mijn stijl heel goed paste in het thema 'City- look - City chique win ter '90-'9r dat de Stichting voor de jaarlijkse presentatie had-gekozen". 'Ensemble' Het silhouet dat Yvonne Olij erhoek in haar eerste eigen collectie 'Ensemble' presen teert, is heel vrouwelijk: slank gesneden met veel taillerin- gen, verrassende uitsnijdin gen en draperie-effecten, vooral in de over de heupval- lende jasjes. Haar favoriete kleuren zijn zwart, donker blauw, bordeauxrood en cog- 'Ensemble' is een kleine collectie van acht modellen (jasjes, blouses, patalons en stadsbermuda's) in een beetje jaren dertig-sfeer die onder ling heel goed kunnen wor den gecombineerd. Ze ge bruikt soepelvallende stoffen o.m wollen en katoenen ga bardine en viscose om haar ontwerpen goed tot hun recht te laten komen. Haar kleding is vooral sober, zonder veel versieringen of frutsels."Ik vind dat de belijning de kle ding karakter moet geven, niet de zaken er omheen". Op de vraag of ze bij haar ontwerpen rekening heeft ge houden met confectionering van de modellen, schudt ze ontkennend het hoofd: "Nee, niet echt. Maar de pantalons en blouses kunnen zonder problemen worden gemaakt, alleen de jasjes, die zijn wel bewerkelijk. Het is ook niet mijn bedoeling geweest een collectie te ontwerpen waar van je er moeiteloos 2000 kunt namaken. Ik wilde iets van mijzelf laten zien". Sponsor Toch is ze voor het maken van de collectie niet zelf achter de naaimachine gekropen. "Ik ben geen coupeuse, natuur lijk kan ik met de naaimachi ne omgaan, maar ik ben toch meer ontwerpster. Van veel ontwerpen maak ik eerst een toile (een model in wit doek) maar dat heb ik hiervoor ook niet gedaan. We zijn gewoon uitgegaan van de tekenigen". - Die 'we' zijn Yvonne en de medewerkers van het Alphen- se loonconfectiebdrijf Alphen Fashion, dat haar sponsorde door de collectie show-klaar te maken. - "Gelukkig heb ik bij het doorpassen alleen maar kleine veranderingen, zoals wat knopen verzetten, hoeven aanbrengen". Mode voor trendsetters zou je 'Ensemble' wel kunnen noemen maar niet zo trendy datje denkt: 'Leuk om te zien hoor, maar moet je daar nu in lopen?'. Je moet voor 'Ensem ble' redelijk slank zijn, dan komt de lijn het best tot haar recht maar alle kledingstuk ken zijn heel draagbaar. Combinatie Modeontwerpen, het was niet het eerste waar Yvonne Olijer hoek aan dacht toen ze op de middelbare school zat. "Ik wilde beeldend kunstenaar worden, maar mijn athe neumopleiding was nu niet de beste vooropleiding voor de kunstacademie. Daarom ben ik gaan doen wat mij op een na het leukst leek: Neder lands studeren. Maar dat was het toch niet echt. Daarna ben ik naar de Vrije Academie in Den Haag gaan, als voorberei ding op de Academie voor Beeldende Kunst". "De moderichting heb ik gekozen om het functionele van kleding me aantrok. Mo de is kunst waarmee ie iets kunt doen". Omdat ze niet te rugschrikt voor de combina tie commercie - mode neen ze, sinds ze anderhalf jaar gele den afstudeerde, gewerkt als freelance-ontwerpster. "Ik heb wel geprobeerd een vaste baan te krijgen maar dat bleek erg moeilijk. Je hebt helemaal geen ervaring en dan kom je maar moeilijk aan de slag". Ze verdient nu haar brood ge deeltelijk als freelance-ont werpster en werkt twee dagen in de week als administratief assisente, zoals ze zelf zo mooi zegt. Als freelancer ontwerpt ze ondermeer vrijetijdskleding voor het Bristol-concern. Geen spectaculaire mode, - "veel vrouwen willen toch dragen wat de buurvrouw draagt" - maar toch werk waarbij veel aspecten van het modevak aan bod komen. "Ik ga naar ze toe met mijn ideeën voor bijvoorbeeld en sweatshirt, zegt ze. De men sen bij Bristol zeggen dan Hier zijn onze klanten nog niet aan toe, of dit kunnen we best brengen. Dan ga ik de zaak verder uitwerken". Maar haar uiteindelijk ide aal blijft een eigen collectie uitbrengen. Daarom heeft zich zich ook met veel enthou siasme op de presentatie van afgelopen zaterdag gestort. "Het is belangrijk om mensen te leren kennen. Als freelan cer zit je toch veel alleen te werken. De mensen in de con fectie moeten je leren ken nen". Het visitekaartje is afge geven en aan de Leidse Narm- straat 32 wordt vol spanning afgewacht. Bijzonder uitsnijdingen en een slank silhouet zijn de spe cialiteit van Yvonne Olijer hoek. werd en toch ook nog wel wordt toegepast voor vitra ges. De ouderwetse houten vi trageroede heeft overigens evenzeer een hele evolutie doorgemaakt. Behalve in hout en in alle mogelijke kleu ren is de roede momenteel verkrijgbaar in een keur van metalen sieruitvoeringen. Glanzend of mat messing dan wel nikkel, groen geoxydeerd of geborsteld koper, en bo vendien in zwart of in een an dere kleur gelakt. Een alternatief voor de roe de van vroeger, waaraan men vitrages overgordijnen trouwens eveneens ook op een alternatieve wijze kan op hangen. Gewoon losjes over de rode gedrapeerd. Makke lijk, gewoon een afgepast stuk vitrage of overgordijn kopen (dat meestal al is afgewerkt) en dit met enige creativiteit rond de roede schikken. Aan weerszijden kan men dan de uiteinden tot op of net boven de vloer laten afhangen. Vaak ook wordt het gordijn zo lang gemaakt dat het op de grond ligt. Een beetje schik ken en draperen en er ontstaat een trendy raampartij. Wan neer u tegen de zon of de in kijk hebt gekozen voor verti cale of horizontale lamellen, hebben vitrages of overgordij nen alleen versierfunctie. Dan zijn zulke draperieën een pri ma opsmuk. En niet alleen in een wip gemaakt en opgehan gen, maar als je volgend jaar veranderen wilt, is dat een koud kunstje. Tafeltje met barkrukken van de Spaanse exposant Akaba. (boven) Palace Suite', zo noemt de Spaanse ontwerper Jorge Pensi zijn klassieke georiën teerde fauteuil (inzet). Drie ellipsvormige poot- constructies steunen een drie hoekig tafelblad in esdoorn- fineer. het ontwerp is van de Duitse designer Andrea We ber. (foto's GPD) EINDREDACTIE HENK HOUTMAN EN HENRIÉTTE v.d. HOEVEN Subtiele contrastenzo noemt Serge Lutens de op de fo to afgebeelde voorjaarsmake-up, die hij ontwierp voor Shiseido. Het Japanse cosmetica-concem kreeg in dit jonge jaar al twee onderscheidingen: een inter nationale en een Nederlandse. De Europese prix d'Ex- cellence, een initiatief van het Franse maandblad Ma rie Claire kreeg Shiseido voor de hele lijn decoratieve cosmetica. De Nederlandse onderscheiding Astir viel het concern ten deel voor de bijzonder kwaliteiten en de vormgeving van de make-up serie. (foto pd Sinds vorig jaar zet Keulen op de laatste dag van de Interna tionale Meubelbeurs ook de deuren open voor het kij kerspubliek dat wel zien wat er straks in de i kels te koop zal zijn. Op dag 28 januari bent u dan ook als particuliere bezoeker wel kom op de Meubelbeurs voor een toegangsprijs van 15 DM. Daarvoor kunt u binnenstap pen in 's werelds grootste meubelshow, waar 1500 expo santen uit 28 verschillende landen in dertien gigantische hallen (sommige met etages) de nieuwste meubels laten zien voor alle vertrekken van het huis. De'aanschaf van kamerbreed tapijt is meestal een behoorlij ke investering. Dus wil je niet over één nacht ijs gaan. Maar er is zoveel te koop op tapijt- gebied datje vaak door de bo men het bos niet meer ziet. De tapijtindustrie wil de keuze echter aanmerkelijk ge makkelijker maken. Er wordt namelijk PIT geïntroduceerd, de Produkt Informatie over Tapijt. Een uniform systeem dat u met een aantal simpele symbolen precies vertelt wat u weten wilt en moet bi het kopen van nieuwe vloerbe dekking. Produktinformatie over ta pijt is op zich niets nieuws. Veel leveranciers deden er al wel iets aan, de een heel uit voerig, de andere uiterst sum mier, en ieder op zijn eigen wijze. De nieuwe, uniforme PIT- symbolen, die aan de achter zijde op elk tapijt(staal) zijn aangebracht, vertellen u in een oogopslag alles over - op zijn minst merk, kwaliteits- naam of registratienummer, poolmateriaal, rugmateriaal, maatvoering, eigenschappen en toepassingsgebieden. Hier voor wordt gebruik gemaakt van internationaal bekende pictogrammen, van die vertel- tekeningen zullen we maar zeggen. Ook in folders en voorlichtingsbrochures over tapijt worden dezelfde sym bolen gebruikt. Alleen leveranciers die staan ingeschreven als deel nemer en die een schriftelijke overeenkomst hebben geslo ten met de Stichting Kwali teitsbevordering Tapijt gen de pictogrammen gebrui ken. Dus wel een zekere borg dat die leveranciers het uiterst serieus met de consu menten menen en hun goed willen voorlichten. Via een grote campagne door Thea Wamelink Er zijn specifieke Engelse, Franse, Belgische, Italiaanse, Oostenrijkse, Zwitserse en Scandinavische meubelen te zien. Ook heel veel Neder landse. Er is een Design cen trum waar vooral avantgarde meubelontwerpen worden ge ëxposeerd. Er is een speciale afdeling met stijlmeubelen, met tafels en stoelen, woon- en slaapkamermeubelen, kin- der- en tienermeubelen en keukens. In hal 14 vindt u alleen maar keukens, waarvan de meeste merken uit de Europese lan den ook in Nederland ver krijgbaar zijn. Ze worden ge presenteerd onder het motto "De 1000 mooiste keukens van de wereld". De nieuwe trend gaat in de richting van hoogglans en gelakte keu kens, waarbij (net als bij woonmeubelen vaak geko zen wordt voor de combinatie donker gelakt met licht hout. Daarnaast valt een grote veel kleurigheid waar te nemen met pasteltinten als zachtlila, rose, mintgroen en bleek blauw en in contrast daarmee allerlei verzadigde tinten als rood, geel, donkergroen, don kerblauw en, zoals al aange stipt, zwart. In keukens, maar vooral in meubelen, bestaan zeker nog bepaalde landen-kenmerken, maar die vervagen bij nieuwe ontwerpen steeds meer. De trend voor meubelen en keu kens worden steeds interna- tionaler, Europeser. Een meu beltrend van deze tijd is bij voorbeeld de terugkeer naar klassieke lijnen. Gelakte meu belen manifesteren zich voor namelijk in de niet-kleuren zwart en wit. Uitgesproken kleuren treffen we vooral aan bij design meubelen. Blauw- /groene tinten domineren daar. Bij leren meubelen is het leer in steeds meer kleuren verkrijgbaar, zoals in groen, blauw, zelfs lila en rose. De beurs is open van 9.00 tot 18.00 uur. wordt de consument begin dit jaar uitvoerig geïnformeerd over het systeem. In een spe ciale brochure, die in een op lage van honderdduizenden exemplaren wordt verspreid, wordt niet aleen het PIT-sys- teem uitgelegd, maar is ook veel informatie opgenomen over onder meer fabricage, leggen, onderhoud en reini ging van tapijt, over gedrag en gebruik in de praktijk en ver der over garanties, geschillen regeling en dergelijke. Nieuwigheden Als mijn moeder mij vroeger wel eens vertelde over haar vroeger, over haar jonge jaren en wat zij toen allemaal voor nieuwe din gen zag verschijnen, dan luister de ik geboeid. En ik probeerde me voor te stellen hoe dat leven er toen uitzag, zonder al die han dige uitvindingen. Als ik nu op mijn beurt aan. mijn kroost vertel wat ik allemaal voor nieuwe dingen heb zien verschij nen, dan gaan ze accuut gapen en kijken verveeld naar buiten. Ze luisteren amper. En delen me vervolgens mee dat er tegen woordig net zo veel nieuws ver schijnt als toen én daar maken ze me toch zo driftig mee. Want het is gewoon niet waar. Ik bid dan om geduld: een artikel dat je eigenlijk per kilo zou moeten kunnen kopen, met flinke reduc tie voor grootgebruikers als moeders en oma's, want ik vraag me prikkelig af waarom we te genwoordig nou nooit meer over vroeger mogen praten. Dat is in deze tijd net zo'n taboe als vroe ger sex was, je moet het bijna stiekum doen. Besmuikt. Terwijl ik toch helemaal niet wilde zeg gen dat het vroeger beter was. de hemel beware dat ik in een vroegere tijd zou moeten leven, maar ik blijf er gewoon bij dat in mijn tijd meer opzienbarende, opwindende, en in het privé-le- ven ingrijpende zaken versche nen dan nu, in de laatste pak weg vijftien jaar. Onze ouders zagen in hun tijd natuurlijk nog veel meer ingrij pends: telefoon, radio, vliegtuig, film, elektra, en noem maar op, maar wij kunnen toch ook een aardig partijtje meeblazen waar ons kroost, met die onnozele computer die er per slot embryo naal toen ook al was, niet aan kan tippen. Ik spui ze hier eens, al die nieu wigheden die ik meemaakte; misschien vergeet ik er een paar en kunt er nog wat bijbedenken: de anti-conceptie-pil. serum te gen difterie en polio, insuline, pe- niciline, DDT, nylon kousen en overhemden, elektrische was machine, televisie in de huiska mer, plastic vuilniszakken, aard gas. solex, autoverwarming, snelle tandartsboor, elektrische deken, copieermachine, hande lingsbevoegdheid voor de vrouw, langspeelplaat, dubbele helix DNA, harttransplantatie, contactlenzen, maanlanding snelheidsbeperking in de be bouwde kom, elektrisch scheer apparaat, nou, is dat wat of niet voorzo maar een enkel mensen leven. Ik vind het tenminste een aardi ge hoeveelheid, en ik probeer me te herinneren welk van die dingen toen het meest ingrijpend was. Ik denk de pil. En daarna de polio-difterieprik. En vlak ook de LP niet uit; de verbijstering dat er een hele symfonie, een heel pia noconcert op één plaat kon, die herinner ik me nog levendig. En verder? Ach, alles was een sensatie toen. Misschien brengen de komende jaren negentig ook weer eens wat echte nieuwtjes mee. Ingrij pende uitvindingen. Wat zou ik graag zien komen? Ik zou het niet weten. Het enige wat me nu te binnen schiet, kijkend naar de beetje wild gegroeide tuin, is een zichzelf snoeiende confieer, net zoiets als een zich- zelfreinigende oven. Een boom die zichzelf vooral aan de top bij houdt, zodat je niet om hulp hoeft te vragen. Niet aan je petje hoeft te tikken. De bomen houden zich zelf in bedwang, reguleren zich zelf. Weinig opzienbarend, ik geef het toe. Maar dat opzienbarende, dat hebben wij vroeger fijn al mee gemaakt. INA DE RUYTER Nieuwe gordijnen kunt u ge woon aan een rail ophangen. En dan zal het waarschijnlijk een aluminium uitvoering worden, want deze heeft de kunststof rail vrijwel geheel verdrongen. Aluminium is niet alleen sterker, maar rol lers glijden er ook soepeler overheen. Maar wanneer u eens iets anders wilt, kunt u tegen woordig voor allerlei alterna tieven kiezen. Het nieuwste snufje is de spandraad. Hoe wel, zo'n spandraad is eigen lijk ook al heel oud. Maar in een tijd dat alles elektronisch gaat ook het openen en slui ten van gordijnen kan auto matisch worden geregeld grijpt men graag terug naar vroeger. Maar dan wel aange past aan de tijd van nu. De simpele draad van wel eer is stevig staaldraad gewor den, gecombineerd met een voudige tot zeer exclusieve spanners en/of steunen.. Voor het hieraan^ ophangen van gordijnen zijn allerlei klem metjes te koop, gebaseerd op het principe van de wasknij per. Klemmen worden niet al leen gekozen pp hun uiterlijk maar ook op hun draagkracht. Aan vrij gladde, wasknijper- typen kun je geen zware stof fen ophangen. Wel kan dat aan metalen klemmetjes met kartelranden. Over het alge meen gebruikt men bij deze ophangmethode moderne druk- en chintzstoffen, die soepel vallen en niet zwaar zijn. Het ophangen is kinder spel. Je hebt er wel een beetje een timmermansoog voor no dig als je het uit de losse hand wilt doen. Plooien invouwen en met de klem aan het staal draad bevestigen. Je kunt zo'n gordijn niet open of dicht schuiven, maar meestal wordt deze ophanging gekozen voor vaste gordijndecoraties. De spanners kunnen een voudig, strak van lijn zijn uit gevoerd, maar er zijn er ook in de vorm van pijlpunten, schroefkoppen, bollen, krul len en zelfs handjes. Heel apart en een wereld van verschil met het beeld van het jarenlang toegepaste spanveertje bijvoorbeeld. Hoewel dat overigens vooral Gordijnen, die niet dichtge schoven hoeven worden, kun nen met knijpers worden op gehangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11