'Geloofskeus Afrikaan vooral pragmatisch Miljonair zonder geld 'gelukkiger dan ooit' Boek dominee Ype Schaaf brengt rol van bijbel in Afrika in kaart USIBUItilSIUlBI ZATERDAG 20 JANUARI 1990 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 9 DOKKUM De kerken in Afrika groeien. Onstuimig. Met honderden tegelijk verruilen de mensen de beangstigende natuurgodsdiensten voor het christendom. Die keuze is vaak pragmatisch, constateert dominee Ype Schaaf uit Dokkum, van wie volgende week een boek over de rol van de bijbel in Afrika wordt gepresenteerd. "In één jaar tijd hebben zestigduizend Tiv's (een volk in Nigeria) besloten christen te worden. Waarom? Dat was de snelste manier om scholen te krijgen". nuskop gekregen. "Ze waren het ge weten van de kolonisator (bijvoor beeld in de strijd tegen de slavernij), maar deelden zijn superioriteitsge voelens. Ze hielpen de Afrikaan om zichzelf te blijven door wat bijbel en verkondiging betreft gebruik te ma ken van de Afrikaanse talen, maar ze dienden tegelijk de kolonisator door zijn taal in het onderwijs te do ceren". Polygamie Toch wordt nu overal in Afrika de kerk als eigenlands en Afrikaans er varen. "De eerste leiders, de natio nale elite, zijn bijna allen uit de ker ken voortgekomen". Want de bijbel bevatte een boodschap van exodus, van bevrijding en rechtvaardigheid. Nergens wordt volgens hem het christendom gezien als een zaak die met het kolonialisme had moeten verdwijnen. "Zelfs niet in Zuid- Afrika, omdat daar alleen de zwarte kerkelijke leiders tellen". Het Afrikaans inkleuren van Het Boek van de witte man, heeft de no dige aanpassingen gevraagd van al le partijen. "Bill Reyburn, de eerste vertaalspecialist van de bijbelge nootschappen in Afrika, heeft eens gezegd: 'De Amerikanen gingen naar Afrika om daar de kerk te stichten die in de VS niet gelukt was'. Maar dat kan niet! De proble men van de Afrikanen zijn anders, dus hun antwoorden ook. Dat Zeker vijftig miljoen mensen zullen in de komende 25 jaar een keus ma ken tussen de natuurgodsdiensten en de kerken; de geloofsovertuiging die de meest bevredigende ant woorden geeft, wordt gezamenlijk binnengehaald, aldus Schaaf. "Dan moet je niet moeilijk of duur doen en praten over echte be kering ofzo. Maar je moet zeggen: er is potentiële openheid en het is aan de kerk om daar op in te spelen. Het is echt niet zo dat ze daar minder geestelijk zijn dan wij; mensen die zo'n harde strijd moeten leveren om fysiek te overleven laten een hele boel keuzen in hun leven mede daardoor bepalen. Zo simpel is dat". door Wim Schrijver Een Afrikaan, zo beschrijft de predikant ergens in zijn boek, is gek op de verhaaltjes-dominee. Schaaf zelf zal dan zeker in de smaak zijn gevallen toen hij in de jaren zestig voor de bijbelgenootschappen in Afrika werkzaam was. En zo kan het ook gebeuren dat in zijn beschou wingen in het christelijke Friesch Dagblad, waarvan hij hoofdredac teur is, met een zekere regelmaat anecdotes over Afrikaanse stam men opduiken. "Mijn maitresse", noemt de pre dikant het bewuste continent lief kozend. Hoe weinig geheimzinnig hij doet over die relatie blijkt alleen al uit de vele Afrikaanse voorwer pen, die zijn te vinden in zijn fraaie woning in het centrum van Dok kum. Daar vertelt hij graag over zijn boek, dat op 23 januari bij het Ne derlands Bijbelgenootschap in Haarlem wordt overhandigd aan de Ghanese missionaire predikant in Utrecht, D. N. A. Kpobi, en enige Afrikaanse theologische studenten in ons land. Januskop In zijn boek dat met het oog op Afrika zelf in een Franse en Engelse vertaling zal verschijnen preten deert Schaaf niets nieuws te zeggen. Het is echter wel zo dat de geschie denis en de rol van de bijbel in Afri ka voor het eerst geheel en zonder bijvoorbeeld een specifiek protes tantse, rooms-katholieke of natio nale bril op papier is gezet. 'Hij ging zijn weg met blijdschap', aldus de titel van het boek, die ver wijst naar de ontmoeting tussen de minister uit het rijk van de Candace (nu Sudan) en de evangelist Philip- pus, ongeveer in het jaar 40 na Christus. Philippus vertelt de mi nister over Jezus, waarop deze tot bekering komt, zich direct laat dopen en, zo volgt er in het bijbel boek Handelingen der Apostelen, 'hij ging zijn weg met blijdschap'. Met dit ideaal trokken talloze zen delingen en missionarissen, vooral in de vorige eeuw, naar Afrika. Ve len stierven daar snel, want het was een uiterst ongezond beroep. En tot op de dag van vandaag hebben de Afrikanen respect voor deze, ook tot de westerse verbeelding spre kende, pioniers. Toch wordt in Afri ka ook het grapje verteld, dat de zendelingen kwarrien en zeiden: la ten wij bidden. Toen de Afrikanen na dat gebed de ogen weer opende den, lag de bijbel op hun schoot; hun land was echter van hen afge- vraagt om een creatieve benade- man met vier vrouwen wil christen ring". worden. In Afrika betekent dat: zij Een bekend voorbeeld is het pro- willen alle vijf christen worden. Wat bleem waar vertalers mee te maken doe je dan? Drie vrouwen weg laten hadden: wat doe je met het woord sturen? Dat worden dus de oudste 'sneeuw' in de talen van het Sahel- drie en waar moeten die heen? Of je gebied? En wat te doen met ethi- zegt: de kerk accepteert de huidige sche kwesties als polygamie? "Een stand van zaken, maar er mag geen vijfde bij! Of je laat de het avondmaal en weigert de man". Maar, weet Schaaf, de boodschap van de bijbel heeft aantrekkings kracht voor veel Afrikanen. "De christen bevrijdt je van de tovenaar en de angst voor de dood". Hij her innert zich de vertoning van een film over het leven van Jezus, in de open lucht voor twintigduizend Ba- milikes (een volk in westelijk Came- roun). "Toen Jezus werd gekrui sigd, was het doodstil, maar na de opstanding klonk er een donderend applaus!" Het zwarte babel De conclusie, waar het hele boek naartoe werkt, is: "Het christendom heeft alle toekomst als het voor de Afrikanen een authentieke ontmoe ting met Christus is. Dat breng je al leen tot stand wanneer de bood schap Afrikaans is. Een eigen verta ling dus, want Christus sprak ook plat-Aramees en geen verheven kerktaal. En je moet de Afrikaan ook het Oude Testament geven". De reden: "De Afrikaan denkt totaal en dat doet het Oude Testament ook. Bijvoorbeeld het Hebreeuwse woord 'dabar' betekent zowel woord als daad. Die stijl van denken begrijpt hij. Zo kan hij ook Christus beter begrijpen". Schaaf voert dan ook een warm pleidooi om niet alleen het Nieuwe Testament of aparte evangeliever halen uit te geven. In dat kader plaatst hij ook een kritische noot bij de internationale Wycliffs, die al leen het Nieuwe Testament verta len. Dat is principieel onjuist, vindt de predikant. Ook de hoeveelheid werk die nog verzet moet worden in het zwarte babel Afrika telt ruim 1800 talen is nog zo enorm, dat er andere prioriteiten gesteld moeten worden. De Wycliffs gaan echter desgevraagd zelfs voor de kleinste taalgroep aan de slag. En daarom heeft de predikant ook kritiek op de geldstroom uit het christelijke Westen. Het bijbelver taalwerk wordt nu overschaduwd door zending en ontwikkelings werk (diaconaat). Hij bepleit een ge lijke spreiding van middelen. "Bij belvertalingen zijn nog steeds een soort extraatje. Strategisch gezien is het vanuit christelijk oogpunt dom, dat de Afrikaanse bijbelhui zen voortdurend tekorten hebben. Juist de bijbel is fundamenteel voor de christelijke kerk". De aantrekkingskracht van de is lam, die een Afrikaanse religie zegt te zijn, moet niet worden overschat, aldus Schaaf. Een Unesco-verte- genwoordiger heeft hem ooit eens gezegd: 'De islam heeft geen enkel antwoord op de moderne samenle ving'. "Maar je kunt de vraag ook te rugkaatsen: hoe relevant is het christendom voor de westerse sa menleving?" Superieur Op de vraag of Afrika nog een lange weg te gaan heeft in het Afrikanise- ren van de bijbel, reageert Schaaf met verontwaardigd gesnuif. "Dat is een pretentieuze westerse opmer king!" Delen van Afrika kenden al het Oude Testament voor Jezus was geboren, antwoordt hij. En wat te denken van de oeroude Koptisch- Orthodoxe Kerk van Egypte, of de Ethiopisch-Orthodoxe Kerk? "Stel die vraag maar eens aan de Ethio piër. Die voelt zich superieur aan de andere Afrikanen of de blanken. Zijn keizer was zelfs een afstamme ling van koning Salomo!" "En moet je de kerken in Afrika nu zien. Ze groeien zo gigantisch dat de Wereldraad van Kerken bij voorbeeld zijn hele policy heeft af gestemd op de kerken in de Derde Wereld. En de Rooms-Katholieke Kerk heeft nu een paus uit de Twee de Wereld, maar de volgende zal echt uit de Derde Wereld moeten komen". 'Hij ging zijn weg met blijdschap' is uitgegeven door Kok in Kampen en kost 42 gulden 50. Het boek is vanaf vol gende weck in de handel. De christelijke kerken en de bij bel, zo betoogt Schaaf dan ook, heb ben in de koloniale periode een Ja- LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk geen dien sten; Marekerk 9.45 ds Pannekoek Oegst- geest, 12 oec studentend. 5 ds Hovius Katwijk aan Zee; Maranathak. (L Morsweg) 10 ds Koolstra; Oecumenische geloofsgemeen schap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 ds Al- blas en pastoor Van Welt. 11.15 ds Alblas; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds Hortensius; Be- vrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 kand Verweij, 5 ds Hortensius; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds Nauta; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand kand Vd Burg. Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst, 10.15 ds V Beinum. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds V 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surina mese.) geen diensten; Oude Vest 10 vic Vd Wel; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; verzorgingstehuis Groenhoven 10 ds Verdoorn; Merenwijk zie herv. gemeen ds Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leider dorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds Mostert. Doopsgez.- Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds Brüsewitz. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10ds Ag- tereek mmv echtpaar Govers. Evang. Ge meenschap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 ev V Groningen. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 ev V Twilled. Le ger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ont moeting'. Noordhofland V.schoten) elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Christe lijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 10, 11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoe- terw.singel) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensingel zat. 7. zo. 9.30 en 11 Rijndijk (Stevenshof) zat. 7, zo. 9.30; Steen- schuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7. zo. 9.30 en 11Lam- menschansweg zat. 7. zo. 9 en 10.30; Haart- .straat zat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude) ABBENES: Herv. Gem. 9.30 9.30 ds Verseput Oegstgeest ha. EINDHOVEN (ANP) - Een Amerikaanse multimiljonair die zijn hele bezit (drie huizen, evenveel auto's, een oceaanjacht, een privé- vliegtuig, onroerend goed en nogal wat miljoenen op de bank) weggaf om Christus te volgen, is "gelukkiger dan hij ooit in zijn leven is geweest". Zijn enige probleem is nu hoe hij andere welgestelde mensen ervan kan overtuigen dat zij zonder geld en zonder macht er beter aan toe zouden zijn. Jean Anthony Quartemont (59) had een succesvol leven als ach tereenvolgens journalist, bankier en marketingdeskundige. Nu woont hij met zijn echtgenote Margreth in een tweekamerflat in Helmond. Hij coördineert vanuit Eindhoven de activiteiten van Lumen 2000, een internationaal verband van rk organisaties en groepen die via radio, tv en video de verspreiding van het evangelie willen bevorderen. Lumen 2000 is voortgekomen uit een ontmoeting in 1983 te Eindhoven van rk media specia listen met als doel tv voor evange lisatiedoeleinden te gebruiken. De organisatie steunt de aange sloten organisaties met complete programma's, opnamen van be kende persoonlijkheden als de paus en moeder Teresa, techni sche en personele assistentie in de vorm van onder meer oplei ding. Lumen 2000 wordt finan cieel mede mogelijk gemaakt door de Stichting Getuigenis van Gods Liefde, waarvan Piet Der- ksen (ex-Sporthuis Centrum) voorzitter van het bestuur is. "Het is niet zo dat alle welge stelde christenen mijn voorbeeld moeten volgen. Veel rijke gelovi gen doen vaak veel goeds. Rijk dom op zich is geen zonde. Jezus keek ook niet neer op Lazarus die rijk werd. In mijn geval was het nodig. Ik dacht belangrijk te zijn omdat ik over veel geld beschik te. Zelfs christelijke leiders vin den zichzelf belangrijk. Nu weet ik dat ik om mijn werk niet be langrijk ben. Ik ben belangrijk omdat God van mij houdt". Geestesdoop Twee van zijn vijf kinderen verlie ten de Rooms-Katholieke Kerk om zich bij de Pinksterbeweging aan te sluiten. "Dat stak me wel", aldus Quartemont, die z'n leven lang een trouw kerkganger was. Zijn oudste zoon Stuart werkt nu als arts en prediker in Nigeria. Een jongere zoon, Dirk, wilde niet deugen. Hij zocht z'n heil bij een andere vrouw, in alcohol, drugs en God weet wat niet al. Toen Dirk een ernstige ziekte aan zijn voet kreeg, ging hij op aandrang vap zijn broer Stuart naar diens kerk in Houston (Texas). "Het was puur uit angst, dat ie meeging", zegt Jean Quartemont. "Hoe dan ook, dank zij de groep zingende en bidden- Jean Quartemont, ooit multimiljonair, woont nu in een tweekamerflat. de jongeren in die kerk genas die voet volledig". Daarop ontving Dirk de geestesdoop, waar hij op dat moment nog weinig heil in zag. Thuisgekomen begon hij in de bijbel te lezen en werd hij door het evangelie gegrepen. Nu helpt hij in de Bondsrepubliek als evangelist in de grootste jeugdge vangenis van West-Europa. Nieuwsgierig geworden be zocht Jean Quartemont in Hous ton de enige rk parochie die van de bisschop toestemming had ge kregen diensten van de charisma tische beweging te houden. Het was een vervallen gebouw in de zwarte wijk. Bovendien had de bisschop de diensten voor zwar ten verboden, in de hoop dat er dan niemand zou komen. nadat die diensten daar waren be gonnen, was het er een geweldige chaos. Dansende, zingende, lof prijzende en biddende mensen, mensen die in tongen spraken, een Spaanstalige groep met trom petten. Het was zo indrukwek kend. Dat had ik nog nooit in een rooms-katholieke kerk meege maakt". Telegram Enkele maanden later beleefde Quartemont z'n bekering. "Ik voelde dat ik door die kerk te be zoeken dichter bij God was geko men. Ik begon in de bijbel te le zen. Toen kwam ik ook het bijbel vers tegen dat een kameel eerder door het oog van een naald gaat, dan een rijke het Koninkrijk der hemelen binnen gaat. Tegen m'n vrouw zei ik: 'wat zou je ervan denken als we al onze bezittingen aan God geven?' Zij dacht dat ik dat niet zou kunnen opbrengen". Een telegram van een zieke tan te uit de Bondsrepubliek, waar zijn vrouw is geboren, bespoedig de de beslissing. "Wij besloten haar te helpen. We hebben alles weggegeven, aan de eigen paro chie, aan de charismatische paro chie en aan het missiewerk in Afrika. Met drie koffers zijn we naar Europa gereisd". Dat was in 1985. De tante genas en had de Quartemonts niet lan ger nodig. Via een franciscaan in Den Haag, Koos Peperzak, kwam Quartemont in contact met Piet Derksen. Binnenkort werkt hij al weer twee jaar bij Lumen 2000. "Mijn vrouw en ik hebben ons nog nooit zo gelukkig gevoeld". tr1 j r=i f AARI ONDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds Tase- laar. 7 ds V Dok. Geref. Kerk 10 ds Watel Hoofddorp. 6.30 ds Wilschut. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds Wallet Sliedrecht. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds Jonkman: Kruiskerk 10 ds V Roon Zeist; Opstandingskerk 6.30 ds Boer; G. Herderkerk 10 ds Mulder; De Bron 9 ds Wig mans oec dienst. 10.30 en 6.30 ds Moll; Ashram (Marsdiep) 10 ds Nieuwenhuis; Ouds- hoornse kerk 10 ds Ter Bals; Sionskerk (Me teoorlaan) 9.30 ds Smelt Peru. 6.30 ds Siebe- link Linschoten. Geref. Kerk Mar.kerk 10 ds Wilschut ha, 6.30 ds Ommering ha; Salv.kerk 10 ds Boer. Geref. K. Vnjg. (school Bospark. Beatrixl. 4) 9.30 ds Room. 5 ds De Boer. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds Jans- sens, 4.30 br Fröling. Chr. Geref. Kerk (Grij- pensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds Vd Meij. woe 7.30 ds Beekhuis. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1)10 zend Verkerk. 6.30 ds Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 dienst rond Kruis tochten. Volle-evang.gem. ('De Ark'. Pr. Hen- drikstr. 54) geen opgave. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgenstersch. Briljantstr. 1) 10. Chris tengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds Goossen Waddinsveen, 6 ds Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen'. Schweitzerstr.-Bern- hardstr.) geen opgave. Geref. Gem. 9.30 en 6. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 6.30 ds Vd Scheur ha; Salv.kerk 10 en 6.30 ds Terlouw ha; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 en 6.30 ds Vd Hoef ha. Geref. Kerk 10 ds Zout man, 6.30 ds Elderman. Geref. K. Vrijg. (Ich- thusk.) 9.30 ds Feenstra. 4.30 ds Simpelaar. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Jansen ha, 6.30 dr Haitsma; De Stek 9.30 ds Jonkers Dordrecht ha. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds Oosting sf. Evang.gem hr V Steeni HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9 ds De Graaf Katwijk. 6.30 ds V Dis Wassenaar jeugdd. Ge ref. Kerk 10.30 ds Terpstra Rijnsburg. 5 ds Ver- sluys Alphen. Rk Kerk: dorp zat. 7. zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7. zo. 11Rijndijk zo. 9.30. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds Verbeek. Ge ref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds Hofland. Chr. Ge- 10 en 5 ds V Langevelde. Rk Kerk: HOOGMADE: Herv. Gem. 10 ds V Dok Alphen ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.15. DE KAAG: Herv. Gem. 10 ds Koldewijn. Rk Kerk zat. 7. ZO. 9.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Kattenberg Leiden, 6 ds Sloof; Ontm.kerk 10 ds Vd Bank Ede. ds De Graat jeugdd. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-colle- ge) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 ds v Breevoort, 5 ds Vd Horst. Rk Kerk zat. 7. zo. 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Hovius. 6 ds Ten Voorde; O Kerk 10 ds Sjolle- ma. 6 ds Visser; Ichthusk. 10 ds Stam. 6 ds Vroegindeweij. Pmëlk. 9.30 ds Visser. 6 ds Sjollema; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds Bogaard. 6 ds Vd Berg. Overduin 2.15 ds Vd Beid. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen- college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds Westera- Franke. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds Vd Horst, 5 ds Mink; Triumfatork. 10 ds mink, 5 ds Baas Sassenheim. Geref. K. Vrijg. 9.30, 5.30 ds Hei- da. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 10. Chr. Geref K. 10 en 5. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 hr Driesprong Dordrecht. Geref. Gem. (Remisesfr10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 10 hr Driesprong Dordrecht. Vliegkamp 10. Soefi-tempel (Zuidduinweg) 4. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds Doesburg, 6.30 hr Henzen; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds Stegeman. Ley- thenrode 10 ds De Leeuw. Elis.-ziekenhuis 9.30 ds Brommet ha. 10.45 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofd- str. 73) 10 en 4.30 ds V Eckeveld. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 7 themadienst: 'de super mens'. Rk Kerk zat. 7. zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds Schilt. Geref Kerk 9.30 mw Hordijk Nieuw-Vennep, 7 ds Czi- Zilk zat. 7, zo. 10.30. ria Rijnsburg. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds Vd Staat Uithoorn ha. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds Kraan. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds V Roe kei. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 ds De Jong Bos koop. 7 ds Den Heeten Hoofddorp. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Vd Lee ha. 5 ds Volk Katwijk, 7 ds Kuiper; Hooldstr. (Zee) 10 ds Rui tenburg; De Rank (Golfbaan) 10 ds Vd Bergh. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds Kuiper. 5 ds Ruitenburg; Vinkenl. (Binnen) 10 ds Scholte. Kapel W. v.d. Bergh-stichtlng 11 ds Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds Vd Lee. Ned. Prol. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 mw ds Brussee- Van der Zee Voorburg. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7. zo. 9.30 en 11. De Ark (Pickeplein 1) 10 hr V Duin. 7 ds Agtereek. NOORDWIJKERHOUTDorpsk. 10 ds Vd Me.j RIJNSBURG: Herv Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds Smaling ha. 5 ds V Niel ha. Bethelkerk 9.30 ds Bruijn Maarn. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Snel. 5 ds Verschoor; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds Verschoor; Maranathakerk 9.30 ds Ribbennk, 5 ds Snel. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds Grutter Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds V Sorge. Evang. Christengem. (aula mavo) 10ds Vd Lugt Harderwijk, 4 doopdienst. Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING Rk Kerk z i 10.30. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Verdijk; Pauluskerk 10 ds Gelder, 7 hr Hoffenaar Voor hout. Geref. Kerk 10 ds Huisman Hazerswou- de. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9.30 en 4.30 ds Blijdorp. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10. 7 ds Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds V Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds Blok. Evange- liegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr Piet Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. Poel polder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7, zo. 9 en 10.15, Engelbew. zat. 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds V Mourik. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Weg, 5 ds Vd Weg. Chr. Geref. Kerk 9.30,2.15 ds De Romph Noordeloos. Remonstr. Gem. 10 hr De Graaf Bierbrauwer. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank'. Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds De Mey. 6.30 ds Ten Voorde Katwijk jeugdd. Geref Kerk 9.30 ds Delhaas Zwammerdam. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 11. OEGSTGEEST; Herv. Gem. Groene ot Will- .kerk 10 ds Kooman SoW-dienst; Pauluskerk 10 ds Da Costa en pater Koster oec dienst ha; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds Schlinge- mann Den Haag, 7 drs Schwencke. Geref. Kerk 10 ds De Bruin. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 en 4.30 ds Bremmer Enschede. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 ds Janse. Van Wijckerslooth 4 ds Vegter. Endegeest 10 ds Friedench. Volle- evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will- SASSENHEIM: Herv. Gem. 10 ds Vollebregt, 7 ds Bras ha. Geret. Kerk 10 ds Biewinga ha, 7 zie herv kerk. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Hogen- TER AAR Herv Gem. 9 30 ds 1 Hooft Alphen, 6.30 ds Vd Hoeven Rijnsaterswoude. Geref. Kerk 9.30 ds Rang Nieuw-Vennep, 6.30 ds Wattel Hoofddorp. Rk Kerk Aardam zat. 7. zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 dr Vermeulen, 6.30 hr Noordam Soest gezamenlijke zen- dingsd. Gerei Kerk 10 ds Bras. 6.30 gez dienst herv kerk. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4 ds Heida. (British school in The Netherlands, J. v. Hoof- laan 3) 10.30 canon Allen en ds De Zwart ge- bedsd mmv koor. Aulabasisgemeenschap (Ontmoeting) 10. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds Kaars Papendrecht, 5 ds Kunz; Hoeksteen 9.30 ds Goossen. 6.30 ds Schipaanboord; Bet- helk. 9.30 ds Kunz. 5 ds Goossen, Rehoboth- school 9 30 ds Schipaanboord; Imm.kerk 10 en 5 ds V Houwelingen. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 en 5 ds Bongers; Ontm.kerk 9 30 ds De Moor. Geref. K, Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds Hoogendoorn. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds Vd Want. Oud-Geref. Gem, (Mercurius- weg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. 10 dr Cossee. WASSENAAR Herv. Gem. Dorpsk 10 ds V Setms Haarlem, 4.30 ds V Dis; Kievietk. ('Sa men op weg') 10 ds Janse de Jonge, Messiask. zie Zijllaan, Dorpscentrum 9 30 drs De Reuver Delft. Geref. Kerk Zijllaan 10 oec dienst en 7 ds Vd Woude. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) oec dienst Zijllaan, RK Kerk St. Jozef zat. 7, zon, 10 zie Zijllaan en 11Will.kerk zat. 7, zon. 9,30 en 11; Goede Herder zat. 5, zon. 10.30. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds V 't Hof ha. Geref. Kerk 9.30 en 6 30 drs Aalders Ned. Prot Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) .kerk z 1 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds Heijting. Geret. K. 9.30 en 5 ds Terlaak Alphen. Remonstr. Gem. 10 ds Vos-Wiegand. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN Rk Kerk Mar Pres zat 7. zo 10 30. Petrus-B. zat. 7. zo. 9.30 en 10.30 RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds Vd VOORSCHOTEN: Herv Gem. Dorpskerk 10.30 pastoor Hessing en ds Ledegang ge- bedsd mmv koor, 7 zie Ontmoeting; De Ont moeting (Noordhofland) 7 ds Blanken oec ge- Wielsma Uithoorn, spreksd. Herv. evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth', A. van Leeuwenhoekka de) 9.30 ds Koorevaar Rotterdam, 4.30 ds V Kooten. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos', Leidschendam) 10 ds Verheule Geref. Kerk 10 geen dienst, 7 zie Ontmoeting. Geref. K. Vnjg. (Bachlaan) 8.30 ds Geelhoed. 2.30 ds Trimp. Rk Kerk Laur kerk zat. 7, zo 10.30 pas toor Paardekoper en ds Schaap gebedsd, M. Godskerk. zat 7, zo. 10. Kerk van Engeland ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds Wolt- haus. Rk Kerk St. Jan zat. 7.30. zon. 9.30; Chr. Dienaark. zat. 7. zon. 10. Meerburgkerk H.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 9