B
'Fotografisch gezien is Japan heel saai'
Zinderende beelden van onheil
Joodse bruiloft vol verkapt verdriet
VRIJDAG 12 JANUARI 1990
PAGINA 9
de, vuile, dampende wereld
SrSiT'S'S waarbij het cynische verschil tusl
sen beide films is, dat de. eerste in de
nabije toekomst speelt en de twee
de in het heden. Het lijkt erop, dat
Clint Scott denkt nu al het gelijk van zijn
in de toekomstvisie uit 'Blade runner' te
kunnen opeisen. Maar het pessimis
me oogt hoe dan ook fascinerend.
panse delegatie, namelijk die v
plaatselijke maffia.
Met de 'Dirty Harry'-reeks v
Eastwood leek het thema
smeris die er onconventionele me
thoden op na houdt voorgoed afge
daan, maar regisseur Ridley Scott
('Alien', 'Blade runner') nam het
toch weer ter hand, uitgaande van
het devies dat elk verhaal eindeloos dende locaties
opnieuw verteld kan worden, mits bieden hebben,
je per keer de proporties maar fors
verder opblaast.
Zo komt rechercheur Nick Con
klin (Michael Douglas) in 'Black
rain' niet alleen
superieuren,
oppervlakkig
baar. Als Conklin
scènes bewijst een ware motordui-
vel te zijn en zich vervolgens als een
undercover-agent ontpopt, dan
botsing met zijn weet je al d^t hij uiteindelijk een
met een comple- boef zal pakken na een achtervol-
Conklin weigert overrichterzake
terug te gaan en bemoeit zich, tot
grote ergernis van de Japanse poli
tie, met het verdere onderzoek. Met
name zijn collega Masahiro Matsu-
moto (Ken Takakura) brengt hij
door zijn solistische optreden in dis-
crediet. Maar de bewondering van
tciïirtm. Matsumoto voor de resultaten die
'de film* weinig té Conklin boekt (het verkrijgen van
vant het verhaal is 'nzlchteen machtsstrijd binnen
tamelijk voorspel- de maffia en het ontdekken van
de openings- geldvervalsing) blijkt uiteindelijk
te cultuur. Als Newyorkse Einzel- ging met motoren. En inderdaad, de
ganger raakt hij verzeild in Osaka,
Japan, waar zijn collega's niet al
leen gewend zijn strikt volgens de
regels te werken, maar tevens con
sequent in het belang van 'de
groep'. De confrontatie levert
tegen het geleden eerverlies be
stand. Waarmee evenmin de plot
van de film verraden is.
'Black rain' bulkt van de actiescè
nes, geeft enerverend speurwerk te
suggereert
wordt de kijker niet onthou- erotiek en heeft een tekort aan rela-
den. Waarmee allerminst de plot tiverende humor. Maar in het genre
de film verraden i
De boef in kwestie is een kroon
prins van de Japanse maffia, Sato beeld zoals dat
betreft het onmiskenbaar vakwerk,
het alleen al door het schitte
rend werken met licht (bijvoor-
-ermalen' wordt
spektakel op. dat in wezen weinig (Yusaku Matsuda), die onder de door ventilatoren). Scott bewijst
te melden mag hebben, ogen van Conklin en diens partner zich wederom als een thriller-maker
r waarbij je je geen moment ver- Charlie Vincent (Andy Garcia)
veelt.
met een geheel eigen signatuur; ge-
Newyorks restaurant op bloedi- holpen door de Japanse cast onder
Dat is mede te danken
ermogen van Scott
die zinderen
'Blade runner' laat hij
'Black rain' een energieverslinden-
als
ge wijze afrekent met enkele zaken
het relaties. Conklin weet Sato te arres-
beelden te teren en krijgt de opdracht hem, sa-
onheil. Net men met Vincent, in Osaka af te le
ren. Op het vliegveld aldaar doen
dat evenwel aan de verkeerde Ja-
leiding van Takakura en Matsuda
en ondanks Michael Douglas, die
het maar niet lukt je te laten verge
ten dat je naar Michael Douglas zit
te kijken.
RIJK VAN ROTTERDAM
BIOSCOPEN
Andy Garcia, te zien in 'Black r
Ridley Scott, regisseur van 'Black rain'
ROME - "Black rain' is een film
over integriteit en het aardige
aan dit verhaal vind ik zelf dat
het gaat over een Amerikaan
die naar Japan moet om te ont
dekken wat dat ook al weer is:
integriteit". Dat zegt de Engels
man Ridley Scott, sinds een
tiental jaren als regisseur suc
cesvol werkzaam in Hollywood,
waar hij fameuze werkstukken
volbracht heeft als Alien' en
"Blade runner'.
door
Pieter van Lierop
In Ridley Scott's misdaadfilm
'Black rain' speelt Michael Douglas
de rol van een New Yorkse politie
man die samen met zij maatje Andy
Garcia een moordenaar naar Osaka
moet begeleiden. De Japanse poli
tie had om uitlevering gevraagd.
Maar op de luchthaven van aan
komst weet de gangster te ontsnap
pen. Diep in zijn professionele eer
gekwetst stelt Douglas' personage
dan alles in het werk om zijn gevan
gene andermaal op te sporen, maar
daarmee verstoort hij op pijnlijk
wijze de gewapende vrede tussen
de J.apanse* politie en de yakuza's
van de georganiseerde misdaad.
Een ondubbelzinnige heldenfiguur
is die Amerikaan zeker niet.
Ridley Scott: "Aan het begin van
'Black rain' maken we die politie
man goed kwaad mee. Hij is be
schuldigd van corruptie. Hij heeft
ontdekt deel uit te maken van een
systeem dat op alle niveaus van cor
ruptie doortrokken is. Toen heeft
hij gedacht: Waarom zou ik de enige
moeten zijn die volledig zuiver op
de graat is? Hij heeft zich wijs ge
maakt dat er niet alleen maar zwart
en wit bestaat en dat je als politie
man nog best kunt deugen ook al
begeef je je in een grijsgebied. Van
Ken Takakura, als zijn Japanse col
lega, krijgt hij dan de les dat hij zich
zelf voor de gek heeft gehouden.
Een politieman is onkreukbaar of
hij is het niet. Er bestaat niet zoiets
als 'tamelijk onkreukbaar'. Pas na
alles wat Takakura Ken en Douglas
samen hebben doorgemaakt dringt
de boodschap werkelijk door".
Acteerüebuut
In Japan is Takakura Ken waar
schijnlijk nog populairder dan Mi
chael Douglas in Amerika. Sinds
zijn acteerdebuut in 1955 speelde
hij in niet minder dan 198 films,
voornamelijk als anti-held in het ya-
kuza-genre. In Japan is 'Black rain'
al met gigantisch succes uitge
bracht. Blijkbaar zijn de Japanners
ingenomen met het portret dat Rid
ley Scott van hun land heeft meege
leverd. Wat. toch opmerkelijk is,
want echt flatteus valt dat portret
niet te noemen.
Ridley Scott: "Voor de atmosfeer
van 'Black rain' had ik gehpopt lo-
katies te kunnen gebruiken waarin
het geavanceerde Japan en het ou
de Japan in elkaar waren vervloch
ten. Maar toen ik er was, heb ik tot
mijn schrik ontdekt dat het oude Ja
pan bijna niet meer bestaat. Alsof
alles wat van vroeger getuigt be
wust is weggevaagd. Ik heb het niet
zo zeer over monumenten als eeu-,
wenoude tempels en paleizen, want
die zijn er nog wel. Maar meer gewo
ne architectuur uit de vorige eeuw
of daterend van de eerste helft van
deze eeuw, die lijkt niet meer te be
staan. En het was ook niet mogelijk
om met decorbouw nog iets over
eind te zetten om die gewenste at
mosfeer te creëren, want we moch
ten al blij zijn dat we permissie kre
gen om in Osaka op straat te filmen.
De geringste verstoring van het
openbare leven ervaart men als lou
ter ergerniswekkend. Uit fotogra
fisch oogpunt is Japan dus eigenlijk
vreselijk saai en we hebben ons suf
moeten zoeken om toch een beetje
sappige lokaties te vinden. Die vis
markt bij voorbeeld".
De Nederlandse cameraman Jan
de Bont is volgens Ridley Scott een
zegen geweest op de set:
"De voornaamste kwaliteit van
Jan de Bont is dat hij zo ongeloof
lijk snel kan werken. Eerst hadden
we iemand anders, maar die bleek
de klus niet aan te kunnen. Het was
ook heel zwaar allemaal. We zaten
voortdurend op lokaties in een land
waar we de taal niet spraken en af
hankelijk waren van talrijke mede
werkers met wie alleen via tolken
gecommuniceerd kon worden. We
hebben moeten opereren in een
sfeer van georganiseerde chaos,
met voortdurend draaischema's die
moesten worden omgegooid. Het
leek soms meer op het draaien van
een gigantische documentaire dan
op het opnemen van speelfilm. En
Jan de Bont blijkt in zulke situaties
gewoon te gedijen. Niet uit zijn
evenwicht te krijgen. Een waanzin
nig energiek en veelzijdig vakman".
Moordenaar
Een tikkeltje vreemd aan het ver
haal van 'Black rain' is dat Michael
Douglas in Osaka, waar hij niet eens
de taal spreekt en ook de weg niet
kent, die ene moordenaar weet op te
sporen terwijl de lokale politie daar
met man en macht niet toe in staat
blijkt. En het is des te vreemder als
die Yakuza-organisaties, zoals Rid
ley Scott zelf memoreerde, zo'n ge
sloten gemeenschap vormen.
"Het is toch niet zo vreemd, als je
bedenkt dat Michael Douglas ver
ondersteld wordt een zeer ervaren
politieman te zijn van de Newyork
se moordbrigade. Hij weet wat geor
ganiseerde misdaad betekent. Hij is
gewend in zijn eentje te opereren
terwijl de Japanse politie veel meer
gewend is collectief op te treden,
wat niet altijd de beste methode is.
Je moet er ook bij bedenken dat de
Japanse politie bij lange na niet zo
veel ervaring heeft met moordza
ken als hun Amerikaanse collega's.
In New York alleen al doen zich
jaarlijks meer dan 1500 moorden
voor, in heel Japan vallen er per jaar
hooguit drie of vier moorden op te
lossen. Het misdaadcijfer in Japan
ligt oneindig veel lager dan in Ame
rika. Dan zal het best zo zijn dat er
binnen criminele milieu's toch ook
wel de nodige geweldsmisdrijven
plaatsvinden, maar dat blijft binnen
die criminele milieus. Daar heeft de
Japanse politie weinig aan op te los
sen. In Japan vormen verkeersdo
den een oneindig veel groter pro
bleem".
Hooguit drie, vier moorden per
jaar. Als het waar is wat Ridley
Scott beweert, houdt het in dat
'Black rain' voldoende lijken ople
vert om de statistieken van de ko
mende vier jaar op peil te houden.
'Leedvermaak' in Greenway
'Leedvermaak'; regie: Frans Weisz; hoofdrol
len: Annet Nieuwenhuijzen, Kitty Courbois,
Pierre Bokma, Catherine ten Bruggencate,
Marjon Brandsma. Edwin de Vries. Rijk de
Gooijer; theater Greenway, Voorschoten
De mooiste Nederlandse film in
1989 was zonder twijfel 'Leedver
maak'. Een prachtige verfilming
van het gelijknamige toneestuk van
Judith Herzberg, dat tijdens de Ne
derlandse Filmdagen maar liefst
drie Gouden Kalveren in de wacht
sleepte (voor regisseur Frans Weisz,
.Pierre Bokma en Annet Nieuwen
huijzen). Dat zo'n schitterende pro-
duktie vier maanden na de premiè
re nog niet in Leiden is vertoond is
bijzonder jammer. In Voorschoten
is het nu eindelijk wel zover. 'Leed
vermaak' draait deze week in het
Greenway-theater.
Frans Weisz had slechts twintig
nachten tot zijn beschikking en een
budget van een miljoen gulden om
'Leedvermaak' te maken. Nationaal
gezien heet zoiets een low budget-
produktie, internationaal gezien
een no budget-produktie. "Een bij
na onmogelijke opgave", zei Weisz
begin dit jaar in een interview in de
ze krant.
Dat 'Leedvermaak' tijdens de Ne
derlandse Filmdagen een enorm
succes bleek is toch eigenlijk niet zo
verwonderlijk. Het gelijknamige to
neelstuk van Herzberg viel twee
jaar geleden ook al in de prijzen. De
jury van de Charlotte Höhler-prijs
sprak over 'het beste toneelstuk
sinds 1945'.
'Leedvermaak' gaat over een
joodse bruiloft in het begin van de
jaren zeventig. Op de achtergrond
van een ogenschijnlijk vrolijk feest
blijkt het persoonlijk verleden van
alle betrokkenenen zo'n belangrijke
rol te spelen dat het niemand lukt
om echt feest te vieren. Oor
logstrauma's en relatieproblemen
hangen als een grote donderwolk in
de lucht.
Ada (Kitty Courbois) \en Simon
(Peter Oosthoek) zijn de ouders van
Lea, de' bruid. Ze hebben
Auschwitz overleefd, maar Ada's
oorlogstrauma begint steeds grote
re vormen aan te nemen. Ze wil pro
fessionele hulp zoeken, maar Si
mon beschouwt dit als een soort
verraad aari hem. Dat zij haar pro
blemen niet met hem wil bespreken
is voor hem onaanvraadbaar. Hij
dreigt met een scheiding als. zij in
therapie zal gaan.
Hun docher Lea (Catherine ten
Bruggencate) staat op het punt te
trouwen met Nico (Pierre Bokma).
Voor de eerste is het de derde keer,
voor Nico is Jiet zijn tweede huwe
lijk. Beiden beseffen al snel zich
vergist te hebben. Nico komt zijn
eerste vrouw Dory (Maijon Brands
ma) op het feest tegen en weet dat
hij nog steeds van haar houdt.
Rijk de Gooijer is de vader van
Nico. Hij is na de oorlog opnieuw
getrouwd, zijn eerste vrouw kwam
om in het kamp. Dat heeft hij nog
steeds niet verwerkt. Duifje (Sigrid
Koetse), zijn huidige echtgenote,
noemt hem zijn 'stiefvrouw'.
Naarmate de feestvreugde toe
neemt komen alle problemen van
de hoofdpersonen meer aan de op
pervlakte. De oorlog is allesover
heersend in het leven van alle
hoofdpersonen. Ada voelt zich
schuldig omdat ze de holocaust
heeft overleefd en haar dochter Lea
neemt het ouders kwalijk dat zij als
klein kind niet is meegnomen naar
duitsland, maar is ondergberacht
bij een pleeggezin. Voor haar was
het misschien makkelijker geweest
als haar ouders waren omgekomen.
Niemand is in staat met het verle
den om te gaan. De verschrikkelijke
herinneringen aan die tijd worden
verdoezeld met harde grappen en
niemand blijkt in staat om liefde te
geven aan anderen.
Het knappe van 'Leedvermaak' is
dat alle ellende op een hele subtiele
manier in beeld wordt gebracht. De
tragiek komt tot uiting door een
simpele blik of net één verkeerd
woord. Zo vertelt Annet Nieuwen
huijzen in een gesprek met Kitty
Courbois dat iemand 'per ongeluk'
in een kamp is terecht gekomen.
"Hij was niet eens joods, hij was on
schuldig".
De acteurs (bijna allemaal van de
Toneelgroep Amsterdam) spelen
zonder uitzondering prachtig. Beste
acteerprestatie is van Kitty Cour
bois, die dezelfde rol ook op het to
neel heeft gespeeld. Zij heeft de
moeilijkste rol, maar overtuigt voor
honderd procent als een verwarde
diep-ongelukkige vrouw die werke
lijk geen kant op kan. Het is vooral
haaar spel dat de meest ontroerende
momenten in de film oplevert.
ERNA STRAATSMA
FILMS OP VIDEO
Juweeltjes van films trekken
soms maar mondjesmaat pu
bliek. 'Distant voices still lives'
van Terence Davies is een van de
mooiste films van vorig jaar. Bui
ten de Randstad is hij nauwelijks
vertoond; in menige plaats heeft
de liefhebber zelfs geen kans ge
had dit aangrijpende werk te zien.
Het verhaal speelt zich af in Li
verpool, niet lang na de oorlog. Er
heerste armoede en de enige ma
nier om de ellende een beetje de
baas te blijven is door populaire
liedjes te zingen op familiebijeen
komsten. Die bijeenkomsten
staan centraal in 'Distant voices'
en hoewel ze menig vrolijke scène
opleveren blijft de triestheid van
het bestaan elke seconde voel
baar en wordt duidelijk dat de
somberheid van het milieu in ho
ge mate bepalend is voor het ge
drag van de hoofdpersonen. Op
bouw, enscenering en spel zijn
van een grote kracht. De film die
in Cannes de prijs van de interna
tionale kritiek kreeg, verdient
grote belangstelling. RCV 2001.
Oscarnominaties, resulterend
in een beeldje voor Jodie Foster,
waren er voor The accused' van
Jonathan Kaplan. Foster speelt
een kapitale rol als een jonge
vrouw die in een café wordt ver
kracht en zich er niet bij neerlegt
dat de daders vrij-uit lijken te
gaan.
Haar gedrag is niet onbe
sproken, maar dat is allerminst
een reden om verkrachting te ba
gatelliseren, is haar mening en sa
men met advocate Kelly McGillis
trekt ze ten strijde. Het verhaal
heeft (nog steeds helaas) actuali
teitswaarde en de uitwerking er
van mist haar doel niet. Esselte
CIC.
Een onderschatte film is 'Ritu
elen' van Herbert Curiël, naar het
gelijknamige boek van Cees
Nooteboom. Het verhaal dat vol
zit met flashbacks, mystiek en ri
tuelen, is niet eenvoudig, maar is
heel goed te volgen voor wie be
reid is de film aandacht te schen
ken. De rollen van Derek de Lint,
Johan Ooms en Thorn Hoffman
zijn mooi en de theeceremonie le
vert een staaltjé filmkunst op
zoals jé niet al te vaak ziet. Warner
Home.
Een beetje gedateerd, maar nog
steeds de moeite waard is 'De
overval' van Paul Rotha, het
spannende verslag over een over
val door verzetsstrijders op de ge
vangenis in Leeuwarden. Erg
fraai zijn de tekeningen van men
selijke zwakheden: niet alle hel
den zijn dapper en niet alle Duit
sers zijn alleen maar puur slecht.
Het puikje van het Nederlandse
acteursbestand deed mee aan de
ze film die, in zwart/wit, in 1962
werd gemaakt: Rob de Vries,
Hans Culeman, Bernard Droog.
Piet Römer, Sacco van der Made,
Yoka Berretty, Jan Blaaser en
Kees Brusse die ook de dialoogre-
gie had. Movie time.
In 'Homeboy' laat Mickey
Rourke zien dat hij kan boksen.
Regisseur Michael Seresin laat
hem onbeperkt zijn gaan gaan als
bokser-met-hersenbeschadiging
die zich verzet tegen leugen en
bedrog. Rourke is een goede ac
teur. maar het verhaal is erg voor
spelbaar en het einde nogal huile
rig. CNR Video.
'Wicked stepmother' van Lar
ry Cohen is vooral interressant als
voorbeeld van een actrice die te
lang doorspeelt. Kort voor haar
dood ging Bette Davis nog eens
voor de camera staan en dat lever
de bijzondere, maar ook meelij
wekkende beelden op. Davis
speelt wat ze voor velen in het da
gelijks leven ook was: een heks.
Af en toe verdwijnt ze in een an
der lichaam, dat van Barbera Car-
rera, een minder groot actrice,
maar aanzienlijk prettiger om
naar te kijken. Veteranen als Tom
Bosley en Lionel Stander verle
nen hun medewerking aan een
aardig verhaal dat vaardig tot een
tv-film is verwerkt. MGM.
Een buitenbeentje tussen de
speelfilms was 'The bear' van
Jean-Jacques Annaud. De hoofd
rollen worden gespeeld door be
ren. Veel mensen vonden dat
prachtig en de bioscopen liepen
vol. Aan mij was de film niet be
steed: als ik één beer heb gezien
dan heb ik ze allemaal gezien.
Concorde Video.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
BLIJVERS
deri en Euro. Alphen
'Back to the future II' - Michael J. Fox
opnieuw op reis met de tijdmachine -
Lido, Leiden en Euro, Alphen
'Ghostbusters II' - spokenjagers weer
op pad in matig vervolg Lido, Leiden
en Euro, Alphen
'Oliver co.' - Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'De avonden' - overtuigend bewijs dat
Reves roman verfilmbaar is - Lido,
Leiden en Euro, Alphen
'Nine and a half weeks' - Kim Basinger
en Mickey Rourke in broeierig liefdes
verhaal - Trianon, Leiden
'De kassière' - meisje wordt zwanger
en gaat overvallen plegen om aan geld
te komen - Greenway, Voorschoten
'Vrolijk seks-pension' - Rex, Leiden
'Indiana Jones and the last crusade' -
hoogtepunt in trilogie van Steven
Spielberg - Lido, Leiden en Greenway.
Voorschoten
'Lady en de Vagebond' - Greenway.
Voorschoten
'Platvoet en zijn vriendjes' - Green
way, Voorschoten
FILMHUIZEN
'Sex, lies and videotape' - Kijkhuis,
Leiden (vr. t/m do., 19.30 en 21.45 uur)
'Dr. Zhivago' - Kijkhuis, Leiden (vr.
t/m zo. 20.00 uur)
'Un domingo Feliz' - Kijkhuis, Leiden
(ma., 20.00 en 22.15 uur)
'Maurice' (di„ 20.00 en 22.15 uur)
'Dangerous liaisons' Kijkhuis, Lei
den, (woe., 20.00 en 22.15 uur)
'Round midnight' - Kijkhuis, Leiden
(do. 20.00 en 22.30 uur)
'Tampopo' - LAK-cinema, Leiden (di.,
20.00 uur)
'Lunga vita alia signora' - LAK-cine
ma, Leiden (di., 22.00 uur)
'Paris, Texas' - Filmhuis LVC, Leiden
(vanavond en morgen, 21.15 uur)
DEN HAAG
'Sea of love' - Asta (463500), 12 jr.
'Black rain' - Asta, 16 jr.
'Abyss' - Asta, al.
'Theo Thea - Babylon (471656), al.
'De avonden' - Babylon, al.
'The cook, the thief, his wife and her
lover' - Babylon, 16 jr.
'Ghostbusters II' - Cineac (630637), al. (237460), 16 jr.
'The package' - Cineac, al.
See no evil, hear no evil' - Cineac, al.
'Back to the future II' - Metropole
(456756), al.
'Erik the Viking' - Metropole, al.
'When Harry met Sally' - Metropole. al.
'Sex, liés and videotapes' - Metropole.
al.
'Indiana Jones and the last crusade' -
Odeon (462400), al.
'Ghostbusters II' - Odeon, al.
'Back to the future IF - Odeon. al.
'Indiana Jones and the last crusade' -
Odeon, al.
'Theo Thea' - Studio (656402). al.
'Torch song trilogy' - Studio. 16 jr.
'A dry white season' - Studio, 12 jr.
AMSTERDAM
-'Theo Thea' - Alfa (278806), al.
'The cook, the thief, his wife and her
lover' - Alfa, 16 jr.
'Sex, lies and videotape' - Alfa, al.
'Clair de femme' - Alfa, 16 jr.
'Theo Thea' - Alhambra (233192), al.
'Sea of love' - Alhambra. al.
'Abyss' - Cinerama, al.
'Indiana Jones and the last crusade'.
Cinerama, al.
'De avonden' - Calypso (234876), al.
'See no evil, hear no evil' - Calypso, al.
'Romuald Juliette' - Cinecenter
(236615), al.
'Mystery train' - Cinecenter, 16 jr.
'Bagdad café' - Cinecenter, 16 jr.
'A dry white season' - Cinecenter. 12 jr
'Ghostbusters II' - Cinema (151243), al.
'Back to the future II' - Cinema, al.
'Sea of love' - City (234579), 12 jr.
'Ghostbusters II' - City, al.
'Black rain' - City, 16 jr.
'The package' - City, 16 jr.
'De kassière' - City, al.
'K9' - City. al.
'Wild thing' - City, al.
'Polish cinema' - Kriterion (231708), 16
jr.
'Tarkovski retrospektief - Kriterion
'Mystery train' - The Movies (245790),
16 jr.
'Een scherzo furioso' - The Movies, 16
Jr-
'Romuald Juliette' - The Movies, al.
'Back to the future II' - Tuschinski
(262633), al.
'Erik the Viking' - Tuschinski, al.
'Camille Claudel' - Tuschinski, al.
'When Harry met Sally' - Tuschinski,
al.
'Sex, lies and videotape' - Tuschinski,
al.
'Indiana Jones and the last crusade' -
Tuschinski. al.
'Parenthood' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Torch song trilogy' - De Uitkijk
FILMS OP TELEVISIE
Zaterdag 13 januari Woensdag 17 januari
'Silver bullet' (Nederland 2, 21.25
uur). Amerikaanse speelfilm uit 1985
van Daniel Attias. Met Gary Busey en
Corey Haim. Seinwachter wordt ge
dood door weerwolf.
"Two people' (Veronique. 20.15 uur).
Amerikaans drama uit 1973 van Ro
bert Wise. Met Peter Fonda en Lindsay
Wagner. Vietnam-deserteur besluit
zichzelf aan te geven.
'Hi Diddle Diddle' (Super Channel,
21.30 uur). Amerikaanse komedie uit
1943 van Andrew L. Stone. Met Adolp-
he Menjou en Paula Negri. Verhaal
over jonge geliefden en hun buitenissi
ge ouders.
'La maschera del demonio' (BBC 2,
22.40 uur). Italiaanse speelfilm uit 1960
van Mario Bavas. Met Barbara Steel,
John Richardson en Ivo Garrani. Een
door de inquisitie geëxecuteerde heks
wordt na twee eeuwen weer tot leven
gewekt.
'Cat people' (Super Channel. 23.00
uur). Amerikaanse speelfilm uit 1942
van Jacques Tourneur. Met Simone
Simon en Kent Smith. Een man raakt
verliefd op een vreemde vrouw die
denkt dat een panter in haar gereïncar
neerd is.
'The beastmaster' (BBC 1, 23.30 uur).
Amerikaanse speelfilm uit 1982 van
Don Coscarelli. Met Marc Singer, Ta
nya Roberts en Rip Torn. Een man met
bovennatuurlijke krachten wil wraak
nemen op een verdorven priester, die
zijn vader heeft vermoord.
The elephant man' (Nederland 2.
00.10 uur). Amerikaanse speelfilm uit
1980 van David Lynch. Met Anthony
Hopkins, John Hurt en Anne Ban
croft. Dr. Frederick Treves onderzoekt
zwaar misvormde jongeman.
Zondag 14 januari
'A bridge too far' (Duitsland 1. 20.15
uur). Engelse speelfilm uit 1977 van
Richard Attenborough. Met Dirk Bo-
garde, James Caan, Michael Caine.
Britten willen 6 bruggen over de Waal
de veroveren. Hun poging om zo snel
een eind aan de Tweede Wereldoorlog
te maken, lijkt te mislukken.
'The fortune' (Veronique. 20.20 uur).
Amerikaanse komedie uit 1975 van Mi
ke Nicholas. Met Jack Nicholson en
Warren Beatty. Nicholson en Beatty
spelen Laurel Hardy in deze kome
die die in de jaren twintig is gesitu
eerd. De twee klungels willen een rijke
erfgename vermoorden.
'The hit' (Nederland 2. 20.37 uur). En
gelse speelfilm uit 1984 van Stephen
Frears. Met John Hurt en Tim Roth.
Willie Parker verraadt zijn maten aan
de politie en vlucht zelf naar Spanje.
Maandag 15 januari
Byrne. Met David Byrne en John
Goodman. In het Texaanse stadje Vir
gil wonen allerlei opmerkelijke men
sen. die meedoen aan een grote op
tocht.
'Videodrome' (Veronique, 22.25 uur).
Canadese speelfilm uit 1982 van David
Cronenberg. Met James Woods, Debo
rah Harry en Sona Smits. Een onder
gronds televisiestation vertoont mar
telingen. Kijkers proberen eind te ma
ken aan deze uitzendingen.
Dinsdag 16 januari
'Hard times' (Veronique. 22.25 uur).
Amerikaanse speelfilm uit 1975 van
Walter Hill. Met Charles Bronson en
James Coburn. Bronson speelt straat
vechter van weinig woorden.
'Dream one' (BBC 2. 19.00 uur). En
gels/Franse speelfilm uit 1985 van Ar-
naud Sélignac. Met Seth Kibel en
Jason Connery. Twee mannen worden
gevangen genomen door de kapitein
van een futuristische onderzeeër.
'Suddenly' (Nederland 2, 16.00 uur).
Amerikaanse film uit 1954 van Lewis
Allen. Met Frank Sinatra en James
Gleason. Sinatra als huurmoordenaar.
Hij wordt ingehuurd om de president
te vermoorden.
'Lies my father told me' (Veronique.
20.20 uur). Canadese film uit 1975 van
Jan Kadar, met Yossi Jadin en Len
Birman. Drama over klein jongetje dat
i Canadees-joods getto wo
Breebaart. Met Alexander van Hete-
ren en Sylvia Millecam. Aan de drank
verslaafde jonge journalist is van plan
met een ware primeur over doping in
de paardensport te komen.
Donderdag 18 januari
'Ziggy Stardust and the spiders from
Mars' (BBC 2. 19.00 uur). Engelse film
uit 1973 van D. A. Pennebaker. Met
David Bowie. Film over het laatste
concert dat Bowie als Ziggy gaf. op 3
juli 1973
'Kooic Sien' (Super Channel, 20.00
uur). Nederlandse film uit 1975 van
Frans Weisz. Met Willeke Alberti, Kees
Brusse en Peter Faber. Verfilming van
het leven van Rotterdamse artieste.
'Mommie Dearest' (Nederland 2,20.27
uur). Amerikaanse film uit 1981 van
Frank Perry. Met Faye Dunaway en
Diana Scarwird. Verfilming van het
boek van Christina Crawford over
haar jeugd, als dochter van actrice
Joan Crawford.
'Light in the fields and the moun
tains' (BRT 2. 21.00 uur). Japanse film
haar twee dochters,!
wie er een verlamd is, een pel
grimstocht naar het eiland Shikoku.
'Beer' (Veronique, 22.25 uur). Ameri-
Vrijdag 19 januari
'The train robbers' (BBC 2,19.00 uur).
Amerikaanse film uit 1973 van Burt
Kennedy, met John Wayne en Ann
Margret. Vrouw weet dat haar overle
den man ooit een pot goud in de woes
tijn heeft verstopt. Maar waar'
'House calls' (Veronique, 20.15 uur).
Amerikaanse film uit 1978 van How
ard Zieff. Met Walter Matthau. Glenda
Jackson en Art Carney. Komedie over
man die opleeft na de dood van zyn
'Silent movie' (BRT 1, 20.20 uur).
Amerikaanse film uit 1976 van Mei
Brooks. Met Brooks zelf en Marty
Feldman. Filmregisseur wil filmstu
dio's van de ondergang redden door
een fantastische film te maken.
'Sophie's choice'. Amerikaanse film
uit 1982 van Alan Pakula. Met Meryl
Streep, Kevin Kline en Peter MacNi-
col. Schrijver huurt vlak na de Tweede
Wereldoorlog een kamer in Brooklyn
en maakt kennis met de Poolse Sop
hie. die in een concentratiekamp heeft
gezeten, en haar vriend
'Heat and dust' (Nederland 1. 23.10
uur). Engelse film uit 1983 van James
Ivory. Met Julie Christie en Greta Sc-
acchi. Het verhaal van twee vrouwen
die vallen voor India. Echt thuis in het
land raken ze echter niet.
'Anna' (Duitsland 2. 23.15 uur) Itali
aans/Franse film uit 1951 van Alberto
Lattuada. Met Silvana Mangano en
Vittorio Gassman. Een non die in een
ziekenhuis werkt, staat op het punt
haar definitieve gelofte af te leggen.
Dan herkent ze in een patiënt een oude
geliefde en de twijfels slaan toe.
'Ragtime' (BBC 2. 00.50 uur) Ameri
kaanse film uit 1981 van Milos For-
man. Met James Cagney en Elizabeth
McGovern. Zakenman wil protestac
tie in bieb beëindigen, maar complice
rende factor is het feit dat zijn zwager
aan de demonstratie deelneemt.