Barbara Woof houdt
van lichte kleuren
Puur acteerplezier
Ambassadeur verhaalt
KIJKUIT
VRIJDAG 12 JANUARI 1990
PAGINA 23
LEIDEN - Slechts zelden vallen
leven en literatuur zo mooi samen
als bij de ambassadeur in ruste
Carel Jan Schneider. Gisteren
verschafte hij twee uur lang bijna
onafgebroken de autobiografi
sche achtergronden van boeken
als Bougainville, Tabee New
York, Zaken overzee en De gladde
paal van macht, die hij onder het
pseudoniem F. Springer publi
ceerde. In maart verschijnt zijn
boekenweekgeschenk Sterre-
Inleider Peter van Zonneveld
noemde in deze conversatie van
Burcht Literair het werk van de
diplomaat "ingehouden, ironisch,
sarcastisch soms. Wel geconstru
eerd, maar zonder dat het irri
teert". Datzelfde kan gezegd wor
den van de verteller Schneider-
ZSpringer, zoals hij in De Burcht
chronologisch van zijn ware le
ven in exotische oorden verslag
deed. Het begon al met een Indi
sche jeugd, eindigend in een Jap
penkamp en via Thailand werd
Schneider gymnasiast te Rotter
dam.
In de jaren vijftig woonde hij
als rechtenstudent in Leiden,
waar hij de groentijd niet afmaak
te, omdat hij geen zin had door
anderen gebroken glaswerk te be
talen. Van Zonneveld opperde
dat de meisjesstudenten van het
Leiden "tussen Watersnoodramp
en seksuele revolutie" een stuk
tuttiger waren dan bijvoorbeeld
de jaargenoten van Prinses Julia
na, die hij wel eens ontmoet. Maar
Springer moest dit ontkennen.
Hij vertrok getrouwd in 1958 als
bestuursambtenaar naar Nieuw
Guinea. Het bericht van het ver
lies van deze kolonie sijpelde zo
laat bij het ministerie van Over
zees zaken door, dat "ik terug in
Nederland mijn tegemoetkoming
tropenuitrusting nog maanden
ontving". Na wachtgeld kwam hij
alsnog in het diplomatenklasje en
begon een glansrijke carrière in
vier werelddelen. In New York
kreeg hij in de jaren zestig dezelf
de tandarts als gouverneur
Nelson Rockefeller. En hij kende
Rockefeller al uit Nieuw Guinea,
waar diens zoon Michael als an-
tropologiestudent "in een prauw
was omgeslagen en nooit meer
aangespoeld".
Schneider leerde in New York
op het consulaat twee dingen: Ne
derlanders in een buitenlands ge
vangenis hebben nooit schuld èn
ze bellen altijd in het weekend.
Later reisde hij nog eens naar
Bangla Desh met Jan Pronk, die,
denkend dat schrijvers alles ver
zinnen, tegen hem zei: "Hé, daar
staat die baggerzuiger uit jouw
boek". In 1977 werd Schneider
'met Teheran beloond'. "Je hoor
de je hele léven verhalen van gol
fen, zwemmen en cocktails. Ik
dacht: dat moet dan daar zijn".
Maar tijdens zijn vAblijf werd
Perzië naar de middeleeuwen te
ruggebracht, een zodanig trauma
tische ervaring voor Schneider
dat hij er nog niet over geschre
ven heeft.
De uitverkochte zaal lachte
luidkeels, toen Schneider tenslot
te vertelde hoe hij Multatuli- en
Mata Hari-vorsers, op zoek naar
het waarheidsgehalte van de ro
man Bougainville, met een kluit
je in het riet stuurde: "Dan zeg ik
meestal dat ik mijn bronnen niet
kan prijsgeven". Er kwamen geen
vragen. Wel luid en vooral lang
applaus.
EMIEL FANGMANN
'Een nacht ijs' met Olga Zuiderhoek en Peter Faber. Moeiteloos en met
grote vanzelfsprekendheid gespeeld. (foto Piet weymon)
'Een nacht ijs', in Leidse schouwburg
'Eén nachl ijs' ('Frankie en Johnny in the
Clair de Lune') van Terrence MacNally door
Peter Faber en Olga Zuiderhoek. Regie:
Kees Prins. Vertaling/bewerking Jan Don
ker. Gezien op 11 januari in de Leidse
Schouwburg (première).
LEIDEN - Als het stuk begint, is
het pikkedonker. Afgaande op de
geluiden hoeven we naar de aard
van de bezigheid van de twee
hoofdpersonen niet te raden.
Wanneer eenmaal het licht aan is,
zijn we getuige van de dialogen
tussen een man en een vrouw. Hij
ziet in het daarnet gebeurde de
ouverture tot een gemeenschap
pelijk leven, terwijl zij vooralsnog
de boot afhoudt en wil dat hij naar
huis gaat. Volgens haar moet je
niet over 'één nacht ijs' gaan. Hij
is die mening absoluut niet toege
daan: twee mensen die Karin en
Abel heten hóren bij elkaar - dat
kan naar zijn zeggen geen toeval
zijn.
Het lichtontwerp van de voor
stelling heeft raffinement. In de
hoeken staan vier lichtstandaards
opgesteld, die aan de lichtmasten
van een voetbalstadion doen den
ken. Een treffend beeld: we zien
hier een wedstrijd tussen twee
mensen die voorlopig in een ge
lijkspel eindigt. Een mooi slot
beeld trouwens ook: twee men
sen op de rand van het bed, die
hun tanden zitten te poetsen. On
derwijl wordt op de radio 'Clair
de lune' van Debussy gespeeld;
een verzoeknummer van Abel
voor Karin.
Geef zo'n dialogenstuk (in een
goed 'bekkende' bewerking van
Jan Donkers) aan Peter Faber en
Olga Zuiderhoek. en ze maken er
iets schitterends van. Het is puur
acteerplezier dat we voorgescho
teld krijgen, juist omdat het zo
moeiteloos en met een grote van
zelfsprekendheid wordt ge
speeld. Peter Faber geeft aan
Abel een voor Karin onweer
staanbaar soort opdringerigheid.
Op een geestige manier handig en
onbeholpen tegelijk, terwijl hij
Shakespeare-citaten rondstrooit
alsof het agenda-spreuken zijn.
Olga Zuiderhoek speelt de vrouw
in tweestrijd die soms aan zijn on
stuimige toenaderingen toegeeft,
maar hem meestal stevig van re
pliek dient - uit emotionele zelf
bescherming om niet weer een
keer teleurgesteld te worden.
Na veel heen en weer gepraat
proberen ze in bed tot een wapen
stilstand te komen. Door een 'ha
pering' van zijn kant lukt dat niet,
waarna er een pauze wordt inge
last en hij op haar verzoek een sa
lade gaat klaar maken. (Faber
maakt daar bijna een acrobatisch
nummer van, en oogst een opek
doekje). Al gauw echter laaien de
emoties weer in alle hevigheid op.
Zij: "Ik hou niet van je". - Hij:
"Dat was de vraag nog niet!" Zulk
soort dialogen komen door het
spel van Peter Faber en Olga Zui
derhoek optimaal tot hun recht.
WIJNAND ZEILSTRA
NSO concerteert maandag in Stadsgehoorzaal in Leiden
door
Maarten Brandt
UTRECHT Het Nederlands Studenten Orkest (NSO)
maakt van 14 tot en met 23 januari zijn 38ste tournee door
ons land. Daarbij worden de grote concertpodia aangedaan.
De Stadsgehoorzaal van Leiden wordt aankomende maan
dag bezocht. Men concerteert deze keer onder supervisie
van Roelof van Driesten, chef-dirigent van het Nationaal
Ballet Orkest.
Het NSO heeft weer een aantrekkelijk en afwisselend pro
gramma. Na 'Canzone' van de uit Australië afkomstige en
thans in Nederland woonachtige componiste Barbara Woof
(1958-), begeleidt het NSO de pianist Frank van de Laar in
het Pianoconcert van Schumann. Van de Laar behoort tot
de meest veelbelovende jonge musici van dit moment. Hij
won in 1988 op overtuigende wijze het Postbank-concours.
Na de pauze treedt het NSO in volle
bezetting aan om de Vijfde symfo
nie van de Russische Componist
Dmitri Sjostakovitsj ten gehore te
brengen. De opbrengst van de tour
nee komt ten goede aan gehandi
capte studenten, die op deze manier
in staat worden gesteld om hun stu
die te voltooien.
Tot de vaste punten van ieder
NSO-programma behoort het
nieuw te componeren stuk. In de re
gel te schrijven door een in ons land
wonende componist. Ditmaal is de
keus gevallen op Barbara Woof, die
in 1981 naar Nederland is gekomen.
Momenteel doceert zij geschiedenis
en analyse van de hedendaagse mu
ziek op de afdeling muziektechno
logie van de Hogeschool van de
Kunsten in Utrecht. Hoewel Barba
ra Woof in Australië haar basisoplei
ding heeft genoten, maakt zij er
geen geheim van, dat haar contac
ten met de componisten Jan van
Vlijmen en Jan Boerman van door
slaggevend belang'zijn geweest.
In haar kleine huiskamer liggen
de partituren, cassettebandjes en
grammofoonplaten hoog opgesta
peld. De grote werken van Mes-
siaen, de opera 'Die Soldaten' van
Zimmermann, de symfonieën van
Hartmann en ook tal van stukken
van Nederlanders staan broederlijk
vereend naast elkaar. "Je muzikale
der goed gecomponeerd. Stukken
als 'De Staat' en 'De Tijd' van Louis
Andriessen intrigeren me. En de
'Quaterni's' van Jan van Vlijmen,
die helaas nooit meer gespeeld wor
den en dat is heel onterecht. Waar ik
echter minder affiniteit mee heb is
de muziek van bepaalde componis
ten, die nogal recht-toe-recht-aan in
vierkwarts-maat componeren. Dat
hoekige ligt mij van huis niet zo,
hetgeen overigens allerminst bete
kent, dat ik de vierkwartsmaat zou
schuwen, integendeel. Alleen ik ge
bruik die maatsoort niet op een
symmetrische manier. Ik vind af
wisseling juist ook in ritmisch op
zicht heel belangrijk".
De titel van je nieuwe stuk 'Can
zone' roept bij mij associaties op met
het verleden, in het bijzonder de late
renaissance-muz iek.
"Dat klopt. 'Canzone' betekent
behalve 'lied' ook 'vers'. Wanneer je
dat ent op de canzone's uit de 16de
en de 17de eeuw, dan krijg je het
beeld van een stuk, dat uit korte me
lodische zinnen is opgebouwd. Het
is dan ook precies dit element, dat
tevens in mijn 'canzone' een belang
rijke rol speelt".
Bovendien citeer je, stilistische ge
sproken, ook een letterlijke 'canzo-
"Inderdaad, met dien verstande,
dat ik dat met mijn eigen notenma
teriaal doe. Maar je hebt gelijk, want
dit is een heel duidelijk punt in dit
stuk, dat overigens voor de luiste
raar zeker goed hoorbaar zal zijn.
Het is te herkennen aan een 'dub-
belkoor' bestaande uit aan de ene
kant tamelijk ingewikkelde accoor-
den voor de strijkers en aan de an
dere de glansrijke klanken van de
koperblazers. Dat is het keerpunt
van 'Canzone'. Was er tijdens de eer
ste helft sprake van bovenal solisti
sche melodische lijnen; hierna ligt
het accent speciaal op de dichte har
monieën voor het strijkorkest,
waarin de melodie als het ware
steeds meer wordt 'ondergedom
peld'".
"Wat heel essentieel is bij 'canzo
ne', is de opengewerkte structuur.
Bovendien: ik houd van lichte kleu
ren en daar heb ik bij de orkestbe
zetting natuurlijk ook rekening mee
gehouden. Voorts verspringen de
melodische frasen regelmatig van
instrument naar instrument. Wat je
dus krijgt zijn flitsende geluiden.
De muziek is gespannen, heel
vluchtig, maar zonder climax".
Desondanks geeft het partituur
beeld naarmate het stuk vordert een
toenemende complexiteit te zien.
"Dat wel, maar de toename van
die complexiteit gaat gepaard met
steeds subtieler wordende dynami
sche schakeringen en bij een climax
denk je toch aan een expansie van
geluid. Wat ik nu een leuke speling
van het lot vind, is dat mijn verhou
ding tot de Vijfde symfonie van
Sjostakovitsj - let wel: ik bedoel dit
geenszins als een waarde-oordeel
hoor! - voor wat dat laatste betreft
precies omgekeerd evenredig is".
smaak verandert natuurlijk
stant", begint Woof, "maar er zijn
toch wel een paar componisten te
n, die mij op de één of andere
blijven boeien. Zo is Berio
in mijn ogen een genie. Met name
stukken als 'Epifanie', 'Points on
the curve to find' en niet te vergeten
de 'Sinfonia' zijn fenomenaal. In
'Coro' herhaalt hij zichzelf teveel,
ook al blijf je toch gefascineerd luis
teren, gewoon omdat hij hoe dan
ook een enorme vakman is en
blijft".
"Toch vind ik het moeilijk om
m'n favoriete componisten te noe
men. Is het niet veel beter om het
over bepaalde stukken te hebben?
Ik vind lang niet alles van Stock-
hausen overtuigend. Die libretti
van zijn opera's met al die hocus po-
cus, daar kan ik niet mee uit de voe
ten. Maar die muziek is geniaal. Die
twee zaken moet je dus zien te
scheiden. Zoiets als 'Kathinka's Ge-
sang' is bij voorbeeld schitterend".
Hoe kijk je tegen de Nederlandse
muziek aan?
"Er wordt hier veel en ook bijzon-
Evenementen in Van Goghjaar
AMSTERDAM (GPD) - Een jaar lang zal Nederland de honderdste
sterfdag van Vincent van Gogh herdenken. Hoogtepunt vormen zonder
twijfel twee overzichten van zijn werk in een dubbelexpositie in Amster
dam en Otterlo. Daaromheen worden allerlei tentoonstellingen georgani
seerd, een filmfestival gehouden, en is een serie voorstellingen van een
nieuwe opera van Jan van Vlijmen in de maak. Er worden een aantal bij
zonder boeken uitgegeven en een groot aantal dans- en theaterprodukties
op touw gezet.
De hausse aan activiteiten worden gecoördineerd door de Stichting Van
Goghjaar. Over de twee grote tentoonstellingen in het Vincent van Gogh-
museum in Amsterdam en het rijksmuseum Kröller-Müller te Otterlo, die
op 30 maart door koningin Beatrix en prins Claus worden geopend, is al
veel bekend. Er komen 134 schilderijen en 253 tekeningen te hangen. Van
de schilderijen zijn er 70 afkomstig uit bruiklenen, waarvan sommige 50
jaar lang niet in het openbaar te zien zijn geweest.
Voor de kaartverkoop is een uniek systeem gedacht. Vanaf aanstaande
maandag kunnen bij alle vestigingen van de S-banken in de voorverkoop
worden gekocht (maximaal acht per persoon). Men koopt de kaarten voor
een bepaald tijdsblok; wie binnen dat tijdsschema niet binnen is, wordt
niet meer toegelaten. Als men eenmaal binnen is, kan men tot sluitingstijd
blijven. Doel is lange rijen voor de kassa's te vermijden en iedereen de mo
gelijkheid te geven te genieten van het werk van Van Gogh. Per tentoon
stelling kost een kaartje 20 gulden. Voor beide tentoonstellingen is men 35
gulden kwijt. Om de te verwachten bezoekersstroom - er moeten er in ie
der geval 800.000 komen om quitte te spelen - te verwerken zijn beide mu
sea alle dagen van de week van 9 tot 21 uur geopend.
voor het Nederlands Studenten Orkest het
(foto GPD)
Exposities
Leiden
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
dubbelexpositie: 'Revolutionair geld, Frank
rijk en Europa' t/m 21/1 '90; di. za. 10-17
uur. zon- en feestd. 13-17 uur.
Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg
28, in de Talfeh-zaal: 'Egypt on my mind',
aquarellen en tekeningen van Frans de
Haas. t/m 21 /1di t/m za 10-17 uur, zo 12-17
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr.
14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe; Rijn 38, permanen
te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur,
di. t/mza. 10-16 uur.
Signaal, Studio voor Vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen. do. 12-21 uur, vr. 12-18
uur. za. 12-17 uur.
Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg
243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en
Cees van den Oever, nadere informatie tel:
146024.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van ieden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Atelier Jeanmane Mersman - Oude Rijn 89,
Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma
rie Mersmans. verschillende technieken, el
ke eerste zondag van de maand opén.
Bleijenberg-lijsten - Breestraat 113, olieverf
schilderijen en aquarellen van Jacob Kan
bier. t/m 13/1di t/m za 9-18 uur. do tot 21
Galerie Liga Nieuw beelden - Pres. Stein-
straat 14, werk van verscheidene kunste
naars uit de periode '45-70, tot 14/1, vr, za
en zo 11-18 uur.
Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, Jan
Sloot, penseel- en gewassen pentekenin
gen van Leiden, t/m 31/1
Antiquariaat L. van Paddenburgh - Dief-
steeg 14, Marcel Schellekens met nieuwe
kleuretsen, t/m 31/1, di t/m vr 13-18 uur, do
19-21 uur, za 12-17 uur.
LAK-Galerie - Cleveringaplaqts 1, Jaco
Bakker: droge naalden/etsen; Michiel van
Nieuwland: linoleumsneden, 9/2; ma t/m vr
10-22 uur.
Koffiehuis Galerie Fenix - Botermarkt 26,
Ruud Post met kleurrijke zeefdrukken, li
tho's en etsen, t/m 21/1.
Galerie Time is Art' - Nieuwstraat 10, illu
straties van Dragan Striskovic, t/m 31/1wo,
do, vr, za 14-18 uur.
Onderzoekcentrum Sturing en Samenle
ving - Maresingel 3, Anne Bakker met een
collectie schilderijen vanuit het thema (ber
glandschappen, t/m 12/4.
Koffie-eethuisje 'Piggelmee' - Jan Vossen-
steeg 59, Marie-Noelle Leroy: 'Des Lignes
et des Formes' (lijnen en vormen), van 13/1
t/m 24/2;
Galerie 'Coup d'Art' - Nieuwe Rijn 27, expo
sitie met thema: 'Water', Marie Louise Dek
kers, Wim Bakker, Fanny Mazure, Ria Koot,
Peter de Vis e.a. t/m 10/2; wo, vr 10-18 uur,
do 10-21, za 10-17 uur.
Fotogalerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1
foto's van 'Verzameld Werk', Gé Konings
(modereportages), Hennie Fossen (natuur
en landschappen), Suzanne Dorrestein en
Rudolf van Moorselaar (portretfotografie),
t/m 1/2; ma t/m za 10-22 uur, zo 12-22 uur.
Leiderdorp
Gemeentehuis - Statendaalder 1, tentoon
stelling Kunstuitleen Leiden, t/m 1/2; ma t/m
vr 8-17 uur.
Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese-
weg 55, schilderijen van Gerard Bank, tot
21/2; dag. 10-20 uur.
Lisse
Museum voor de Bollenstreek - Heereweg
219, permanente tentoonstelling, di t/m zo
13-17 uur.
Noordwijkerhout
Hotel van der Geest - Zeestraat 7a. presen
tatie van 'Seven Murals outof the original
Collection from by Maruen Baroud'. tot
18/1.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet-
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling:
"Wintersalon van Oost Europese kunste
naars, een brug tussen Oost en West', vr.
19-21 uur, za. 10-16 uur.
Voorschoten
Galerie mercedes - Voorstraat 35b, Winter-
expositie met werk van o.a. Joop en Otto
Coenders, Richard Faber. Estella de Boer
e.a. t/m 10/2; wo en do 13-17 uur, vr en za
11-17 uur.
Warmond
Boerderij Meerrust - Dorpsstraat 5, Daniëlle
Orelio: schilderijen van gemengde technie
ken, aquarellen en enige recente etsjes, t/m
30/1; dag. 11-16 uur.
Galery De Pomp - Dorpsstraat, kunstexpo
sitie van geestelijk gehandicapte volwasse
nen met o.a. tekeningen, sieraden en schil
derijen. t/m 31/1; di 19-21 uur, wo 10-12 en
14-16 uur, do. za en zo 14-16 uur.
Vereniging het Oude Raadhuis - Dorps
straat 36, Hetty barendrecht-Bakker met
acryl- en olieverfschilderijen en Els van Foe-
ken met beelden (brons), t/m 1/2; wo, do, zo
14-16 uur, za 11-16 uur.
Wassenaar
Cultureel Centrum Warenar Kerkstraat,
tentoonstelling van fotowerkgroep Silhouet,
t/m 14/1; ma t/m vr-10-16 uur.
Stichting Historisch Centrum Wassenaar -
Johan de Wittstraat, tentoonstelling 'Brons-
graftijd Wassenaar', t/m 1/2; za en zo van
13-16 uur, do 20-22 uur.
Concerten
Klassiek
De Streekmuziekschool Leiden verzorgt
vanavond een concert met renaissance- en
barokmuziek in de Lokhorstkerk. De uitvoe
renden zijn het Vocaal ensemble 'Voces
Lugdunenses' en het 'Pretorius Blokfluiten
semble'. Er worden werken uitgevoerd van
Frescobaldi, Purcell, Schüttz. Phi. de Monte
en Monteverdi. Aanvang 20.00 uur, Pieters
kerkstraat 1Leiden.
De pianiste Toos Onderdenwijngaard geeft
vanavond een concert in de Kapelzaal. Op
het programma staan werken van Mendels
sohn, Debussy, Rachmaninoff, Tjaikowsky
en liszt. Aanvang 20.15 uur. Oude vest 45,
Het eerste meesterserie-concert wordt mor
gen in de Stadsgehoorzaal gehouden. K&O
heeft het Noordhollands Philharmonisch Or
kest uitgenodigd dat onder leiding van de
bekende fluitist en dirigent Frans Brüggen
wreken van Rameau, Bach en Mozart zal
uitvoeren. Asl solist treedt de Noorse clave-
cinist Ketil Haugsand op. Aanvang 20.15
uur, Stadsgehoorzaal, Leiden.
Het Nederlands Studentenorkest doet op
haar jaarlijkse tournee langs tien grote con
certpodia in Nederland maandag de Leidse
stadsgehoorzaal aan. Er staan drie werken
op het programma: Canzone van Barbara
Woof, pianoconcert van Schumann en de
Ivy Green, zaterdagavond in het LVC.
Vijfde Symfonie van Shostakovich. Elk jaar
maakt een Nederlandse componist een op
drachtcompositie voor het NSO. Dit keer
voor het eerst een vrouw: Barbara Woof.
Frank van de laar soleert in pianoconcert
van Schumann. Aanvang 20.15 uur, Stads
gehoorzaal Leiden.
'Kamermuziek in de Lokhorstkerk' zater-
dagvond. Het hoogtepunt van de avond ligt
bij het kwartet uit Telemanns tafelmuziek
(blokfluit, fluit, clavecimbel, cello). Aanvang
20.15 uur, Pieterskerkstraat. Leiden.
Het musical en operettegezelschap 'Otis'
geeft zondagmiddag een concert in het
Anthonius Clubhuis. Het dertig man tellende
koor zingt werken uit Zigeunerbaron, Die
Fledermaus. Bettelstudent, Sound Musis,
King and I. My Fair lady en Oklahoma. Aan
vang 14.00 uur, Lange Mare 43, Leiden.
Guy van Duijnen (flamenco-gitaar) geeft
zondagmiddag een koffieconcert in Aula
Hofwljck in Oegstgeest Aanvang 11.30 uur.
Pop
De Rotterdamse Sexslaves geven van
avond in het zoldercafé van het LVC een
concert. Naast oude rockinvloeden veel
nieuwe metal en hardcore stromingen. Aan
vang 23.30 uur, Breestraat 66, Leiden.
Ivy Green staat morgenavond op het podi
um van het LVC. Hun muziek is een bonte
mengeling van punk. rhvtm blues en de ja
(fotopr)
ren 60 pop. Aanvang 2*3.00 uur, Breestraat
66, leiden.
De heren van Little White Bear staan mor
genavond op de vloer van de Droomfabriek.
Deze doorgewinterde jazzmusici zorgen
voor nummers van Coltrane, Davis en Monk
om maar eens wat te noemen. Aanvang
21.30 uur, Oude Singel 56. Leiden.
Woensdag 17 januari is de Droomfabriek
gevuld met het Danielle Mulder Quintet.
Aanvang 21.30 uur, Oude Singel 56. Lei
den.
Theaters
Leiden
Leidse Schouwburg
vr 12. 20.15 uur; Toneelgroep De Appel:
'Plaats van bestemming', van Thomas Ber
nard, met Christine Ewert, Sacha Bulthuis
za 13, 20.15 uur; Het Nationale Toneel:
Tussen ons', van Alan Ayckbourn, met Pe
ter Tuinman, Marie Louise Stheins e.a.
ma 15. 20.15 uur; Cabaret Zak en As: 'De
Nationaal Kampioen'.
di 16,20.15 uur; 'Jazz on Scale' door Djazz-
wo 17. 20.15 uur; Musical 'Geboren Vrien
den', met o.a. Nelleke Burg, Marloes van
den Heuvel en Hans de Booy.
LAK-Theater
wo 17, do 18,20.30 uur; Het Concern: 'Her
inneringen van een Valk'.
Alphen aan den Rijn
Parktheater
za 13, 20.30 uur; 'Het Ware Westen', door
Sweet Producties, met Coen van Vrijberghe
en Jaap Vrenegoor.
Leiderdorp
Muzenhof
za 13,19.00 uur; Familievoorstelling: 'Hot
Neon', muziek, acrobatiek, dans en kome
die.
Wassenaar
Theater Warenar
zo T4, 20.15 uur; Musical: 'Up on the Roof',
met Rob Fruithof, Marnix Kappers, Maeve
van der Steen, Rik Luycx en Cilly Dartell.
Den Haag
AT&T Danstheater
do 18,20.15 uur; Nederlands Dans Theater:
Programma V.
Circustheater
vr 12. za 13, zo 14. di 16. wo 17. 20.15 uur;
'Adèle in Casablanca', met Adèle Bloemen-
daal.
Diiigentia
vr 12, 20.15 uur; Theaterprogramma Paul
Haenen in het kader van 'Wie is er gek?'
za 13. 20.15 uur; Theaterconcert: The
Magnificent 7 Ride Again',
zo 14.00 uur; Amsterdams Gitaarduo: werk
van Debussy, Prokoview en Albeniz.
di 16, 20.15 uur, Colorado Kwartel werken
van Haydn, Sjostakowitsj en Dvorak.
Koninklijke Schouwburg
vr 12. za 13. 20.15 uur. ZO 14, 14.00 uur;
Toekomstmuziek', met Gees Linnebank,
Jenny Arean, Wivinneke van Groningen,
Kees Coolen e.a.
ma 15. di 16, 20.15 uur; De Mexicaanse
Hond: 'Noorderkwartier',
wo 17. 20.15 uur; Theater Yvonne Lex:
'Kreutzersonate'.
do 18. 20.15 uur; RO-Theater: 'Ik Feuer-
bach'.
Nederlands Congresgebouw
vr 12. za 13. 20.15 uur; Musical 'Cabaret',
met o.a. Willem Nijholt, Alexandra van der
Marken. Lia Dorana en Guus Verstraete sr.
za 13.20.15 uur; De Rederijkers: 'Harold en
Maude'.
Amsterdam
Carré
dag (beh. ma) 20.15 uur, zo ook 14.00 uur;
Musical 'Sweet Charity', met Simone Klein-
sma, Fred Butter, Diana Coolen e.a.
Concertgebouw
vr 12. wo 17. 20.15 uur. zo 14. 14.15 uur;
Nederlands Philharmonisch Orkest olv
Theodor Guschlbauer. mmv Maria Tipo
(piano), werk van Berlioz, Rachmaninow en
Roussel.
zo 14. 20.15 uur; concert Heinrich Schiff
(cello) en Paul Guida (piano), werk van
Bach. Schnittke en Beethoven,
do 18, 20.15 uur; Koninklijk Concertge
bouworkest, Radio kamerorkest olv Bern-
hard Klee, mmv Klein Omroepkoor NOB.
werk van Martin.
C.C. Amstelveen
vr 12. 20.15 uur; Musical: 'Up on the Roof.
met Rob Fruithof. Marnix Kappers, Maeve
van der Steen e.a.
za 13, 20.15 uur; concert Pim Jacobs en
Louis van Dijk.
di 16. 20.15 uur; Lamda Theatre: The
beggar's opera' van John Gay (engelstalige
voorstelling).
do 18. 20.15 uur; The Magnificent 7 Ride
Again'.
Muziektheater
zo 14, do 18, 20.00 uur; De Nederlandse
Opera: 'Orphée et Euridice', mmv Neder
lands Philharmonisch Orkest olv Hartmut
Haenchen en solisten.
Nieuwe de la Martheater
vr 12. za 13. 20.15 uur; Helmert Wouden
berg in 'Zwarte Kunst',
di 16. wo 17. do 18. 20.15 uur; 'Coctailuur'.
met Mary Dresselhuys, Ton Lensink, Mar
loes Fluitsma en Ramses Shaffy.
Stadsschouwburg
dag (beh. zo) 20.15 uur. zo 14.14.00 uur(di
16 première); Toneelgroep Amsterdam:
'King Lear', van Shakespeare, met Ton
Lutz, Marjon Brandsma, Maxim Hamel. Kitty
Courbois e.a.
Rotterdam
De Doelen
vr 12. 20.15 uur. Residentie Orkest olv Lo-
thar Zagrosek. mmv Walter Boeykens (klari
net) en Wim Vos (vibrafoon), werk van Bar-
raqu. Boulez en Koechlin.
zo 14,20.15 uur; Ballet National de Senegal
met dans. zang en muziek.
Luxor Theater
vr 12. za 13. di 16. wo 17.20.15 uur; Jubite-
umshow Toon Hermans,
zo 14. ma 15. do 18. 20.15 uur; Freek de
Jonge: 'De Volgende'.
Rotterdamse Schouwburg
za 13. 20.15 uur. zo 14.14.30 uur; Toneel
groep De Appel: 'Anjonius en Cleopatra',
met o.a. Eric Schneider en Geert de Jong.
di 16. 20.15 uur; Nieuw Ensemble Raam-
theater: familiedrama: 'De Canadese Muur',
do 18, 20.15 uur; Opera Forum: 'Carmen'
van George Bizet.
Theater Zuidplein
vr 12, za 13.20.15 uur; One-man-show van
Robert Paul: 'Ruimtevrees'.