Sovjet-Iraanse grens wordt spanningsKjn
NABIJ
'Het gezeur moest maar
een keer over zijn nu'
Meer bijbels voor
kerken Roemenië
DINSDAG 9 JANUARI 1990
GEESTELIJK LEVEN
Genootschappen geven extra geld
UTRECHT (GPD) - Nee, het aftre
den afgelopen zaterdag van het be
stuur van de Vervoersbond FNV
moet zeker niet worden uitgelegd
als het accepteren van een neder
laag. "Er is geen sprake van dat we
het hoofd in de schoot hebben ge
legd", zegt demissionair voorzitter
Ruud Vreeman. "Maar het gezeur
moest nu een keer over zijn, we
moesten een streep trekken".
door
Harry van Dam
Met 'het gezeur' doelt Vreeman
op het eindeloze gemekker in zijn
bond over het bestuursconflict, dat
de organisatie nu al vele maanden
beheerst. Wat begon als een vrij
simpel verschil van mening over de
samenwerking tussen algemeen se
cretaris Martin van Rossum en de
rest van het bestuur, is verworden
tot een nog nauwelijks uit te leggen
gekrakeel. Terwijl de bond zich, ge
zien de moeilijke financiële situatie,
met veel eendracht zou moeten be
zighouden met het uitvoeren van
een reorganisatie (die onder meer
het afslanken van het eigen perso
neelsbestand moet inhouden),
wordt aan de Utrechtse Goeman
Borgesiuslaan een serie intriges af
gewerkt, die niet zou misstaan in
Dallas of Dynasty.
"Er is al lang geen sprake meer
van een zakelijk conflict", zegt
Vreeman. "In grote lijnen is ieder
een het eens over het te voeren be
leid en met name over de noodzaak
de komende jaren tot een sterkere
integratie te komen tussen de vijf
betrokken bedrijfsgroepen. Een
rapport daarover is in november in
de bondsraad aangenomen. Natuur
lijk zijn er verschillen van inzicht
over het tempo waarin die integra
tie moet plaatsvinden, maar die zijn
echt nihil. Nee, het gaat over perso
nen, achterdocht, er is een groeien
de sfeer van polarisatie en wantrou-
Starre standpunten
Waar de ruzie nu nog wel over gaat,
kan Vreeman eigenlijk niet eens
meer uitleggen. Er was een langdu
rig samenwerkingsconflict, dat zijn
oorsprong vond in een verstoorde
relatie tussen algemeen secretaris
Van Rossum en de overige leden
van het bestuur. Het oplossen van
dat conflict was vooral problema
tisch, omdat de Vervoersbond in te
genstelling met de andere bij de
FNV aangesloten bonden een sterk
federaal karakter heeft.
In de historie gegroeid vormen de
HAARLEM (ANP) De bijbelgenootschappen hebben de ker
ken van Roemenië op korte termijn meer dan 300.000 bijbels
toegezegd. Dit heeft het Nederlands Bijbelgenootschap in
Haarlem bekend gemaakt.
Met de aflevering ervan is al op 28
december een begin gemaakt.
Deze bijbels waren de eerste Hon-
gaarstalige die sedert 1980 gele
verd konden worden. De bijbel
genootschappen konden de afge
lopen tien jaar wel de Roemeens-
Orthodoxe Kerk en de andere
Roemeens sprekende kerken op
bescheiden schaal helpen, maar
voor de Hongaars sprekende en
Duits sprekende kerken was dit
onmogelijk.
De Hongaars sprekende Her
vormde Kerk zal dit jaar 100.000
bijbels ontvangen, de Roemeens
sprekende protestantse kerken
125.000 bijbels en de Duits spre
kende Lutherse Kerk 5.000 bij
bels. De Roemeens-Orthodoxe
Kerk krijgt papier en bindmateri-
aal om op de eigen drukkerij in
Boekarest dit jaar 100.000 bijbels,
50.000 psalmboeken, 20.000 litur
gische boeken en 5.000 geïllu
streerde bijbels te drukken.
EN VER
sprekende kerk. In de komende
weken ontvangen de Baptisten
50.000 bijbels, de Zevendedags
Adventisten 30.000 bijbels, ter
wijl ook andere protestantse ker
ken op bijbels kunnen rekenen.
Een en ander is mogelijk ge
worden doordat bijbelgenoot
schappen, confessionele wereld
organisaties en andere organisa
ties extra geld voor de bijbelvoor
ziening in Roemenië ter beschik
king stelden.
De Roemeens-Orthodoxe Kerk
leeft laten weten in de komende
paar jaar ongeveer een miljoen
bijbels nodig te hebben. De be
hoefte van de protestantse ker
ken is nog niet bekend.
Gisteren vertrok een vrachtwa
gen met 10.000 Hongaarse bijbels
en 2.000 kinderbijbels uit Boeda
pest, bestemd voor de Hongaars
'Schuldbesef bij
jonge christen
niet te vinden'
Voorzitter Vreeman over conflict bij vervoersbond:
bedrijfsgroepen, oorspronkelijk af
zonderlijke bonden, echte fracties
met harde, starre standpunten en
met een voorkeur voor eigen schor
singen tijdens vergaderingen van
het bondsraad, het parlement van
de bond. Nog steeds telt het eigen
belang voor de bedrijfsgroepen
zwaarder dan het collectieve belang
van de Vervoersbond, blijkt steeds
Maar juist in die in 'bloedgroe
pen' opgedeelde structuur (die de
komende jaren dus via een proces
van integratie moet verdwijnen)
dachten Vreeman en de zijnen in de
laatste maanden van het afgelopen
jaar de oplossing van het conflict te
hebben gevonden. De belangrijke
bedrijfsgroep Water- en Wegver
voer, op de hand van Van Rossum,
stelde begin december zich op het
standpunt geen vertegenwoordiger
meer in het bestuur te willen afvaar
digen, als cao-coördinator Ger Ros
daar ook deel van zou blijven uitma
ken.
Hoewel Ros in feite maar zijde
lings bij het conflict was betrokken
(in ieder geval bepaald niet als de
aanstichter ervan mocht worden
bestempeld) en het vertrouwen ge
noot van zowel het bestuur als van
de bedrijfsgroepen minus Water en
Weg, besloot Vreeman hem toch te
offeren. "Met pijn in het hart", zei
de voorzitter destijds en dat vindt
hij nog steeds. "Wij achten Ros zeer
hoog, maar om de bond te redden
hebben we naast Van Rossum ook
aan Ros gevraagd af te treden. Daar
mee dachten we dat probleem te
hebben opgelost".
Bedrogen
Maar dat bleek al snel niet het geval
te zijn. De vergadering van de
bondsraad waarop die constructie
uiteindelijk werd geëffectueerd,
vond plaats op een zaterdag. Ros
toonde zich loyaal en liet vrijwel di
rect weten te zullen opstappen. Hij
krijgt (op termijn) de functie van
eerste cao-onderhandelaar in het
beroepsgoederenvervoer. Maar Van
Rossum verscheen na het weekend
gewoon op kantoor om zijn werk
zaamheden voort te zetten. Het be
stuur schorste hem daarop en dreig
de met ontslag.
Vreeman: "We zijn de afgelopen
maand met Van Rossums advocaat
in de slag geweest en eind vorige
week waren we eruit. Van Rossum
zou een zware post krijgen, name
lijk die van secretaris van de be
drijfsgroep burgerluchtvaart. Bo
vendien kreeg hij de leiding van het
Schiphol-project, onderdeel van het
vernieuwingsproject FNV-2000.
Die functie van secretaris is welis
waar een gekozen functie, maar we
Ruud Vree-
'Ook wij
zelf worden on
derzocht door de
FNV".
(foto archief)
hebben Van Rossum toegezegd te
bevorderen dat hij die baan zou krij
gen. Mocht dat niet lukken, dan zor
gen we wel voor een andere passen
de functie, was de afspraak".
Vreeman was er zich van bewust
dat hiermee niet het hele probleem
was opgelost. "Want de hele kwes
tie heeft wel kloven geslagen, maar
met de verkiezingen voor een nieuw
bestuur in maart voor de deur,
dachten we er voorlopig uit te zijn".
Maar opnieuw kwam de voorzitter
bedrogen uit. Want tijdens een ver
gadering van de bondsraad afgelo
pen zaterdag, waarvan de verwach
ting niet was dat die spannend zou
worden, zorgde Water en Weg weer
voor een onaangename verrassing.
Terwijl met Van Rossum een ak
koord was gesloten, bereikte de ver
gadering in de loop van de dag het
bericht dat het district zuid-west
(Rotterdam) van de invloedrijke be
drijfsgroep tijdens een op hetzelfde
moment elders gehouden vergade
ring had besloten Van Rossum voor
te dragen als secretaris van Water en
Weg. Ook Van Rossum zelf was
door die manoeuvre verrast, maar
hij nam er geen afstand van. "Hij
hield die mogelijkheid in beraad",
zegt Vreeman. "Wij hebben toen ge
steld dat we hem zouden ontslaan,
als hij zich bereid zou verklaren die
kandidatuur te aanvaarden. Want
het moet een keer afgelopen zijn, we
kunnen niet aan de gang blijven.
Als je na lang praten afspraken hebt
gemaakt, kun je daar niet op terug
blijven komen. Van Rossum had te
gen Water en Weg moeten zeggen:
'sorry, maar ik heb een afspraak met
het bestuur'. Dan was het conflict
van de baan geweest", aldus de
voorzitter van de Vervoersbond.
Maar Van Rossum vindt dat hij het
recht heeft te solliciteren op alle va
catures binnen de bond.
Het werd uiteindelijk een mara
thonzitting van dertien uur, waarin
de bedrijfsgroepen Water en Weg en
de (kleine) Burgerluchtvaart na een
schorsing van twee uur een motie
indienden, waarin het bestuur werd
gevraagd zijn standpunt te herzien.
"Maar we hadden er genoeg van",
zegt Vreeman. "Volgende keer zou
het weer wat anders zijn geweest.
We hadden Ros al geofferd en dat
daar dat we als bestuur in zijn ge
heel zijn afgetreden".
De oplossing van het conflict
moet nu in ieder geval van anderen
komen en met name van de FNV.
De centrale intervenieerde al eerder
in een conflict bij de Vervoersbond.
In 1981 staken Wim Kok en Herman
Bode de helpende hand toe, toen de
bond er niet in slaagde een langdu
rig conflict (de nasleep van de ha
venstaking van '77) zelf op te lossen.
"Ja, het is natuurlijk een beetje
lullig dat we er nu zelf weer niet zijn
uitgekomen en dat we nu aan de
centrale moeten vragen ons te hel
pen. Maar aan de andere kant, we
zijn altijd een van de bonden ge
weest die voor een sterke centrale
zijn geweest". De FNV zal een on
derzoek instellen, waarbij de positie
van alle betrokkenen onder de lou
pe wordt genomen. Vreeman c.s. zal
aan dat onderzoek geen sturing po
gen te geven. "Nee, wij blijven daar
buiten. De enige bemoeienis die we
ermee hebben, is dat ook wijzelf
moeten worden onderzocht".
Lezingencyclus
van Ouweneel
over 'Prediker'
LEIDEN Dr. Willem Ouweneel
zal vanaf vrijdagavond in Leiden
vier lezingen verzorgen over het
bijbelboek Prediker, onder het
thema 'De zin van het leven'. Or
ganisator E. B. de Jong verwacht
zo'n driehonderd belangstellen
den.
De lezingen, ieder voor- en na
jaar in een serie van vier, trekken
al jaren volle zalen. De Jong
denkt dat de naam van Ouweneèl
die ruime bekendheid geniet
door zijn vele publikaties en
het thema goed zijn voor een ex
tra grote opkomst.
Zestien jaar geleden werden de
lezingen in de studentenstad ge
start door evangelist D. Jan
Bruijn en De Jong. Hun twee
drijfveren waren: 'Zoekende zie
len confronteren met de Here Je
zus als verlosser en zaligmaker',
en: 'Gelovigen, ongeacht hun
denominaties, op hun levensweg
te dienen met het onfeilbare
Woord van God'.
De Jong, die de lez'-ngen op per
soonlijke titel organiseert, be-
hoort tot de Vergadering van Ge
lovigen. Een van de opvallendste
kenmerken van de Vergadering is
de opvatting, dat iedereen die Je-
zus aanvaardt als verlosser, tot de
ene echte gemeente behoort. De
kerkelijke achtergrond is daarom
niet van belang, zo vindt men.
Ook Ouweneel behoort tot de
Vergadering.
De eerste lezing over Prediker
heeft als thema 'Waar beul je je
voor af?' en vindt vrijdagavond
vanaf acht uur plaats in de
Streekschool (Lammen-
schanspark 1) in Leiden. Het pro
gramma bestaat uit samenzang
(een kwartiertje vooraf), toe
spraak, pauze en bespreking. De
avonden vinden maandelijks
plaats.
Roemenië streeft
naar herstel van
relatie met Rome
VATICAANSTAD (CIC-AFP) -
Roemenië wil op korte termijn de
diplomatieke betrekkingen mei
het Vaticaan herstellen. Dit is uit
kringen binnen het Vaticaan ver
nomen na afloop van het bezoek
van de speciale afgezant van de
paus aan Bukarest.
De tweede man van het Front
van nationale redding, Dumitru
Mazilu, had mgr. Francesco Co-
lasuonno, apostolisch nuntius
voor Oost-Europa, verder toege
zegd dat Roemenie de gods
dienstvrijheid voor alle godsdien
sten volledig zal herstellen.
De vergadering die Colasuonno
bezocht was de eerste vergade
ring van de Roemeense bisschop
pen in veertig jaar.
DALFSEN (ANP) - Zelfs veel
jonge christenen hebben geen
persoonlijk schuldbesef meer. De
gereformeerde hoogleraar dr. K.
Runia constateerde dit gister
avond op de jaarlijkse conferentie
van de Evangelische Alliantie in
Dalfsen.
De Kamper hoogleraar hoort
jonge kerkleden steeds vaker zeg
gen: waarom zou ik bidden om
vergeving als ik niet kan beden
ken waarin ik fout ben geweest.
Runia signaleert nog wel "een
vaag gemeenschappelijk schuld
gevoel" in de trant van: we zijn al
lemaal schuldig aan de honger in
Etiopië.
Omdat mensen nauwelijks
meer weten wat persoonlijke
schuld is, is het volgens Runia
niet verstandig om in de evangeli-i
satie te beginnen met vragen over,
schuld en vergeving. De belijde-j
nis 'Jezus is Heiland' (Zaligma
ker) is door en door bijbels, maar
vergt in deze tijd wel erg veel uit
leg.
De gereformeerde theoloog zei
voor ruim honderd evangelische
voorgangers en ouderlingen dat
christenen in deze tijd het beste
de belijdenis 'Jezus is Heer' op
hun nagel schrijven. "Onze we
reld zit vol heren aan wie mensen
horig zijn geworden, veelal zon
der dat ze dat zelf weten", aldus
Runia, wijzend op politieke ideo
logieën en zaken als materialis
me, hedonisme en occultisme.
Rk opleidingen. Onderwijsmi
nister Ritzen staat zeer positief te
genover het voorstel van de Ne
derlandse-bisschoppen het aantal
rk theologieopleidingen van vijf
tot drie terug te brengen. De bis
schoppen pakken de koe bij de
.horens en geven duidelijk aan,
hoe de sanering moet plaatsvin
den, aldus Ritzen. De bisschop
pen hebben de minister in een re
actie op het rapport van de ver
kenningscommissie godgeleerd
heid laten weten dat de theologie-
beoefening moet worden gecon
centreerd aan de theologische fa
culteit van de Katholieke Univer
siteit in Nijmegen, de Katholieke
Theologische Universiteit in
Utrecht en de theologische facul
teit in Tilburg.
New Age. Dr. C. Vermeulen uit
Valkenburg spreekt donderdag
avond voor de hervormde Con
fessionele Vereniging in het
'Kerkhaventje' in Katwijk over de
New Age-beweging. Aanvang
acht uur.
Zoeklicht Toogdag. Als in de
dagen van Noach' is het thema
van een regionale Zoeklicht
Toogdag, zaterdag in de Triomfa
torkapel (Molenwerfstraat) in Al
phen aan den Rijn. Sprekers zijn
ds. A. H. Agtereek uit Leiden, ds.
H. G. Koekkoek uit Alphen, en
Feike ter Velde. Medewerking
verlenen verder o.a. Gert en Her-
mien, Peter Kits en het hervormd
Sionskoor. De eerste samen
komst begint om half elf en de
tweede om twee uur. De vereni
ging het Zoeklicht herdenkt dit
jaar het 70-jarig bestaan. De vere
niging werd indertijd opgericht
door Johannes de Heer en stelt
zich ten doel het Evangelie te ver
kondigen en te wijzen op de we
derkomst van Christus.
Gebedsdag. In de St. Joriskerk
in Amersfoort vindt zaterdag de
Nationale Gebedsdag van het In
stituut voor Evangelisatie plaats.
Het thema is 'God is trouw on
danks...' en sprekers zijn ds. Arie
van der Veer en Henk finnen-
dijk. Aanvang half elf.
Beroepingswerk
Hervormde Kerk: beroepen te Lei
derdorp B. A. M. Luttikhuis Kloetin-
ge; aangenomen naar Enschede (part
time) H. F. Venema aldaar, naar 's-Gra-
venhage C. van der Sluis Rozenburg.
Het gebied van de huidige Sovjetre
publiek Azerbajdzjan is ontstaan
uit twee oude Iraanse provincies,
Aran en Sjirvan, die Iran in respec
tievelijk 1818 en 1830 aan het tsaris
tische Rusland afstond. Maar pas
meer dan honderd jaar later, in 1957,
sloten de toenmalige Sovjetpartij
leider Nikita Chroesjtsjov en de
sjah van Perzië een verdrag waarin
een duidelijke grensregeling werd
vastgelegd. Ten tijde van de Russi
sche revolutie hebben de Turken
Azerbajdzjan twee jaar bezet gehou
den, totdat de Bolsjewieken daar
een einde aan maakten. In 1941 heb
ben de Sovjetlegers het noorden
van Iran bezet en daar een "Zui-
dazerbajdzjaanse regering" inge
steld. In 1945 en 1946 heeft Stalin
nog gepleit voor een zelfstandige re
publiek in Aran en Sjirvan. maar hij
liet het idee vallen toen Teheran
Moskou wat olieconcessies beloof
de.
De sjahs hebben rigoreus alle ui
tingen van culturele en economi
sche zelfstandigheid van de Azeri's
in Iran onderdrukt. Op scholen en
in overheidsinstellingen werd het
gebruik van het Azerbajdzjaanse
Turks verboden. Pas na de islami
tische revolutie van 1979 kregen de
Azeri's weer eigen kranten en in één
stad zelfs een eigen theater. Onder
Khomeiny waren deze vrijheden
echter ook een kort leven bescho
ren. Sinds 1983 bestaan de kranten
en het theater niet meer. In plaats
daarvan werd men in speciale radio
uitzendingen vergast op religieuze
propaganda uit Teheran. In het
Azeri, dat wel.
Teheran
Het lijkt erop dat de sunnitische
Azeri's weinig te verwachten heb
ben, voor zover zij dat al doen, van
hun shi'itische moslim-broeders in
Teheran, die sinds de dood van
Khomeiny voor "pragmatisme" in
de buitenlandse politiek hebben ge
kozen. Al een halfjaar lang roept de
Iraanse radio de Azeri's in Sovjet-
Azerbajdzjan op om Gorbatsjovs
politiek onvoorwaardelijk te onder
steunen. Rafsanjani is zelfs in juli
vorig jaar speciaal naar Bakoe, de
hoofdstad van Azerbajdzjan, gevlo
gen om dat persoonlijk toe te lich
ten.
Mina Panahi, een Azerbajdzjaan
se vrouw die in Parijs in balling
schap leeft, wijst er fijntjes op dat
"Teheran sinds september vorig
jaar meer dan 50 verdragen met het
Russische Armenië heeft gesloten".
Maar zoals met minderheden
overal in Europa, vindt ook de cen
trale regering in Moskou vooral die
minderheden bedreigend die histo
rische, religieuze of culturele ach
terlanden hebben. Toen Spanje lid
werd van de EG, vroeg Frankrijk,
dat al jaren problemen heeft met
zijn regionale minderheden, ook in
het zuiden, via de EG-commissie
meteen om... afschaffing van de
stieregevechten. En de Sovjetunie
is heel wat minder unie dan Frank
rijk één ondeelbare republiek is.
Anders Rahmat Qanbarov van
het Volksfront in Azerbajdzjan zegt
het zo: "Het gaat ons niet om een
hereniging met de Azeri's in Iran.
Alles wat wij willen is dat wij dezelf
de behandeling krijgen als bij voor
beeld de mensen in Letland. Die
kunnen vrij reizen en hun broeders
uit de noordelijke landen ontvan
gen. Waarom zouden wij dat niet
mogen?". En de woordvoerster van
het Sociaal-democratisch Front van
Azerbajdzjan zegt dat de grens naar
twee kanten open moet "zodat onze
mensen ongehinderd kunnen sa
men leven en werken". Ook zij ont
kent dat de Azeri's uit zijn op een ei
gen staat, bestaande uit een deel
van Iran en de Sovjetunie.
Hoewel de godsdienstvrijheid voor
de moslims in de Sovjetunie ook te
wensen over liet en laat, zijn de
moslims toch altijd beter af geweest
dan bijvoorbeeld de christenen in
de Sovjetunie. Honderden moskee-
en werden na de Oktoberrevolutie
gesloten, maar honderden anderen
bleven staan. Met name sinds de
Zesdaagse oorlog van Israël in 1967
mocht de islamitische elite - vrij rei
zend - jarenlang een vooraanstaan
de rol spelen bij het verbeteren van
de relaties van de Sovjetunie met de
Arabische landen.
Er werd na de oorlog zelfs een
staatsvertaling van de Koran in het
Eergisteren was het dan zoverna het slopen van de grensposten aan de een eigen staat, maar willen ze alleen dat de kunstmatige scheiding tussen
rivier de Araks stonden Russische en Iraanse Azerbajdzj'anen oog in oog het tot Iran en tot de Sovjetunie behorende deel van hun volk wordt opgehe-
met elkaar. Volgens de Azerbajdzjanen streven ze niet naar afscheiding in ven. (foto tass)
PARIJS/BAKOE (DPA/ANP) De voormalige Sovjet
partijleider Leonid Brezjnev heeft de grens tussen de
Sovjetunie en Iran ooit een vredesgrens genoemd. Sinds
kort zien sommige Iraanse media dat anders. Daar heet
de grens na de jongste voorvallen waarbij jonge Azerba
jdzjanen grensversperringen verwoestten, een span-
ningslijn. Eergisteren demonstreerden aan beide zijden
van de grensrivier de Araks islamieten voor het open
stellen van de grens tussen Iran en de Sovjetunie.
De incidenten gelden in Teheran of
ficieel als "belangrijke waarschu
wing". Iran heeft de troepensterkte
aan de grens met Azerbajdzjan fors
opgevoerd. Blijkbaar is men be
ducht voor de mogelijkheid dat de
nationalistische gevoelens van som
mige Azerbajdzjanen in de Sovjetu
nie wel eens zouden kunnen over
springen op Azerbajdzjanen in Iran.
Samen tellen de Azerbajdzjanen in
de Sovjetunie en Iran ongeveer 15
miljoen zielen, iets meer dan Neder
land dus. Het grootste deel, negen
miljoen, woont in Iran.
Alle organisaties van de Azerba
jdzjanen of, zoals de Armeniërs zeg
gen. "de Turken", doen hun best de
modieuze interpretatie van Moskou
te weerleggen dat de incidenten iets
met islamitisch fundamentalisme te
maken hebben. Ook het verhaal dat
Azerbajdzjan droomt van staatkun
dige hereniging met het gebied van
de "Azeri's" in Iran wordt fel tegen
gesproken.
De beschuldigingen van funda
mentalisme en separatisme worden
soms als méér gezien dan ongevaar
lijke prietpraat van journalisten die
er niets van snappen. Dergelijke be
schuldigingen in de Moskouse me
dia worden door sommige Azerba
jdzjanen pessimistisch uitgelegd als
excuus voor een toekomstige mili
taire interventie, waarbij de Azeri's
zich in tegenstelling tot bewegin
gen in de Baltische Republieken
geen illusies maken over eventuele
westerse druk om dat te voorko-
Russisch uitgegeven, die altijd trots
aan Arabische buitenlandse delega
ties werd getoond, al of niet bij be
zoeken aan enkele goed onderhou
den islamitsche heilige plaatsen in
de Sovjetunie. Hoe dan ook, de on
derdrukking van de islam was nooit
zo intens en totaal als in Iran in de
tijd van de sjah onder het mom van
maatschappelijke modernisering.
Er is niets dat er op wijst dat de ex
treme reactie op de repressie die
Iran heeft gekend, zich in Azerbajd
zjan zal herhalen.