Vuurwerk, sekt en tranen NABIJ 'Het gaat te snel in Oost-Europa' Drie doden en vele gewonden bij wild feest Historische jaarwisseling in herenigd Berlijn üHBlüBI 'Gods smokkelaar' Anne van der Bijl: UTRECHT "Het gaat allemaal te snel in Oost-Europa. Ik wil de noodklok luiden", aldus 'Gods smokkelaar' Anne van der Bijl van Kruistochten. Als er geen christen-democratische par tijen komen en als Gorbatsjov bijvoorbeeld voor een militair het veld moet ruimen, dan ziet het er volgens hem nog slechter uit dan voorheen. Van der Bijl, oprichter en direc teur van de hulporganisatie Kruistochten, zei dit tijdens een persconferentie op het jongeren- zendingscongres Mission '90 in Utrecht. Hij riep de christenen in Nederland op ervoor te bidden dat in de Sovjetunie Gorbatsjov voorlopig nog aan de macht komt. Dan kan het democratise ringsproces zo ver worden door gevoerd dat er geen terugkeer meer mogelijk is, zo meende hij. Van der Bijl geniet internatio naal bekendheid als 'brother An drew', die jarenlang bijbels ille gaal naar het Oostblok bracht. Twee jaar geleden kreeg hij van de Russische autoriteiten toe stemming om een miljoen bijbels over te brengen. Najaren van stie kem opereren laat Kruistochten nu geen kans voorbijgaan om christenen in het Westen voor te houden dat de mogelijkheden voor de kerken in de Oostblok landen niet onder-, maar ook niet overschat mogen worden. De Joegoslavische evangelist Peter Kuzmic wees op het enor me geestelijke vacuüm dat in Oost-Europa ontstaat nu het marxisme-leninisme als gesecu lariseerde religie heeft afgedaan. Oosterse godsdiensten benevens occultisme en materialisme ko men in snel tempo daarvoor in de plaats. Volgens Van der Bijl is in Hongarije de Playboy nu al popu lairder dan de bijbel. Kuzmic bepleitte een "intelli gente" evangelisatie van Oost- Europa. De toekomstige evange listen moeten niet in het buiten land, maar in de landen zelf wor den opgeleid. Dat is effectiever. Bovendien wordt dan ook meer rekening met de cultuur gehou den. "De voortgang van de zen ding ligt niet in handen van wes terse organisaties". Hij waarschuwde verder tegen de gevolgen van de verdeeldheid onder de westerse zendingsge nootschappen. Zij moeten sa menwerken in plaats van elkaar tegen te werken. "Ze moeten zich bezig houden met de zaak van Christus en niet met het beharti gen van hun eigen zaakjes in Oost-Europa". Mission '90 trok ditmaal bedui dend minder jongeren dan de 12.500 die werden verwacht. Gis teren, op de slotdag, waren er in totaal 9.327 deelnemers, nog min der dan Mission '87, waarvoor 10.500 jongeren naar Utrecht kwamen. Deze daling werd door de orga nisatoren vooral toegeschreven aan binnenlandse evangelisatie congressen, zoals in Engeland en Italië. Bovendien heeft 'Love Eu rope', een soortgelijke bijeen komst van Operatie Mobilisatie afgelopen zomer in Utrecht, Mis sion '90 een gevoelige knauw ge geven. Daardoor zit de organisa tie ook met een nadelig saldo. Maar: "In Gods Koninkrijk draait het niet om cijfers en suc ces. Daarom moeten we niet al- 'Stopzetten van gecombineerde vieringen triest' LEIDEN Het Landelijk Oecu menisch Platform, waarbij ook de oecumenische gemeenschap uit de Leidse Merenwijk is aangeslo ten, is zeer teleurgesteld over het verbod van Simonis op gezamen lijke eucharistie- en avondmaals vieringen in de Oecumenische Geloofsgemeenschap in Ensche de. "Wij vrezen met grote vreze dat er meer gemeenschappen zul len worden aangepakt", aldus be stuurslid Jeannette van Andel. Diverse van de 16 bij het plat form aangesloten gemeenten vie ren net als de Enschedese Ge loofsgemeenschap regelmatig ge zamenlijk avondmaal. "Het is niet goedgekeurd", aldus Van Andel, "maar het wordt ook niet verbo den". Er zijn wel eens gesprekken geweest, maar die hebben tot nu toe nooit consequenties gehad. Het bestuur van het Platform gaat binnenkort overleg plegen met andere oecumenische instan ties over een mogelijke oplossing voor het probleem in Enschede. Ook de Mariënburgvereniging betreurt het verbod. Simonis heeft de oecumene een gevoelige klap toegebracht, zo meent de vereniging. Simonis heeft de Oecumeni sche Geloofgemeenschap in En schede een samenwerkings verband van rooms-katholieken, hervormden en gereformeerden laten weten dat de oecumene nog niet zo ver is dat er gezamen lijk eucharistie en avondmaal ge vierd kan worden. De rk emeritus-hoogleraar oe cumenische theologie Van de Linde (74) uit Nijmegen heeft aan geboden oecumenische diensten in de Enschedese gemeenschap te leiden en de eucharistieviering te verzorgen. Uit diepe teleurstel ling hield pastor Konter het voor gezien en trok hij zich per 1 janua ri terug. EN VER leen naar de cijfers kijken, maar vooral naar de mensen die zijn ge komen. God kijkt naar de harten en niet naar de statistische gege vens", zo wist president Silvano Perotti van TEMA (The European Missionary Alliance), de organi serende instantie. De Nederlander René Vlug (28) is benoemd tot directeur van Mis sion '93, dat eind 1992-begin 1993 waarschijnlijk in Utrecht wordt gehouden. Griekse Kerk in Roemenië komt uit catacomben BUKAREST (Kathpress) - Voor het eerst sinds 1948 durft de Grieks-Katholieke Kerk in Roe menië haar gezicht te laten zien. Eén van de 'geheime' bisschop pen, Justin Pavel, liet via de Roe meense televisie weten dat het ge bed om vrijheid na 41 pijnlijke ja ren eindelijk door de hemel is ver hoord. De kerk verlaat de catacomben die ze moest opzoeken toen ze in 1948 werd gedwongen op te gaan in de Orthodoxe Kerk. Twee jaar eerder was dat in de Oekraine op eenzelfde wijze gebeurd met de Oekrains-Katholieke Kerk. Beide kerken zijn verbonden met Ro me, maar vieren respectievelijk de byzantijnse en de orthodoxe li turgie. Voor 1948 telde de Grieks-Ka tholieke Kerk ruim 1,5 miljoen le den. Op dit moment zijn dat er naar schatting ongeveer 500.000. Grieks-katholieke gelovigen die niks voelden voor een onder grondse kerk, zijn terecht geko men bij de Orthodoxe Kerk, die alle eigendommen van de Grieks- katholieken heeft gekregen, of de Rboms-Katholieke Kerk. Bijbelleesjaar. Op de Olijfberg bij Jeruzalem is tijdens de jaar wisseling het internationale bij belleesjaar 1990 gestart. Bij de start was ook de Rainbow organi satie van drs. Bert Dorenbos ver tegenwoordigd. Bij deze gelegen heid is ook bekend gemaakt dat op Hemelvaartsdag in een groot aantal Europese hoofdsteden een bijbelmarathon zal worden afge rond. Dorenbos helpt mee bij het opzetten van een bijbelmarathon bij de Brandenburger Tor. RK Kerk groeit. Voor het eerst sinds jaren is het aantal rooms-ka tholieken in Nederland weer ge stegen. Volgens de jaarlijkse KASKI-cijfers steeg in 1988 het aantal met 3.106 naar 5.535.580. Wel is het rk aandeel van de totale bevolking (14.805.240 per 1 janua ri 1989) gedaald van 37,6 naar 37,4 procent. Verder is er in de rk be volkingsgroep sprake van vergrij zing. Beroepingswerk Hervormde Kerk: beroepen te Heer- jansdam-Kijfhoek S. T. Baarda Capel- le aan den IJssel, te Ouddorp Tj. de Jong Garderen; aangenomen naar streekgemeente De Oude Mijnstreek R. W. M. Foppen kand. Amersfoort; naar Numansdorp A. J. de Kieviet Oud-Vossemeer, het beroep van de sy node voor toerustingswerk van de Re formed Church in Zambia H. Gijsen men naar Bleiswijk (beiden parttime) drs. F. P. Treep en mw. drs. A. E. van Halsema Echtenerbrug-Oosterzee. Gereformeerde Gemeenten: beroe pen te Hoogeveen A. B. van der Hei den Doetinchem; bedankt voor Kat wijk aan Zee en Naaldwijk A. F. Hon- koop Zwijndrecht, voor Lisse G. J. van Aalst Benthuizen, voor Krimpen aan den IJssel A. Bac Bodegraven, voor Utrecht P. van Ruitenburg Me- liskerke. Baptistengemeenten: bedankt voor Veendam J. M. Zijlstra Kampen. BERLIJN Zijn ogen glim men. De blik is strak gericht op de zwaaiende mensen bo venop de hel verlichte Bran denburger Poort, waarlangs prachtige vuurpijlen sche ren. Onophoudelijk schudt hij het hoofd, alsof het alle maal niet meer te vatten is. "Waanzinnig", roept hij, zakt wat door de knieën en balt van vreugde de vuisten. door Weert Schenk "Dit, dit", stottert Wolfgang, "dit geeft het gevoel echt vrij te zijn. On beschrijflijk. Dit is onomkeerbaar. Ik hoop dat mijn vader hier rond loopt. Ik weet zeker dat-ie dan ook emotioneel is". De 35-jarige Oostberlijner zet een fles sekt aan zijn mond. Kijkt om zich heen naar het oorverdovend vuurwerk, naar de wildvreemde mensen die elkaar omhelzen en de flessen drank doorgeven, naar het gedrang op de beruchte muur en dan weer naar de Brandenburger Tor, waar de Oostduitse vlag steeds gehesen en gestreken wordt. "Dit is nog eens een oudejaarsavond", juicht Wolfgang, "dit maak je maar één keer mee". Met een groot volksfeest gaat Ber lijn het nieuwe jaar in. Honderddui zenden mensen vieren nu pas echt de openstelling van de grens tussen Oost- en West-Duitsland. Dat ge beurt spontaan, zonder enige vorm van organisatie. Op de laatste dag van de jaren '80 valt het vooral de jongeren tegen dat er niets is georganiseerd. Er wa ren sterke geruchten over een pop concert met onder anderen Paul McCartney. BERLIJN Tijdens het massale nieuw jaarsfeest bij de Brandenburger Poort in Ber lijn zijn drie doden gevallen en raakten hon derden mensen gewond. Rond 135 personen moesten in de diverse Oost- en Westberlijnse ziekenhuizen worden behandeld. Een 19-jarige man uit West-Berlijn kwam om het leven als gevolg van het ineenstorten van een stelling met een videoscherm. Dat dramatische ongeluk veroorzaakte ook het grote aantal min of meer zwaar gewonden. De doodsoorzaak van een 24-jarige Westberlij- ner die op 500 meter van het ongeluk werd aangetroffen is nog onbekend. De meesten van de half miljoen bezoekers van het volksfeest hebben niets gemerkt van het instorten van de stalen constructie. Het ongeluk vond plaats om half twee 's nachts. De wankele stelling van het videoscherm be zweek onder de druk van een honderdtal mensen dat erin klom om de top van de Bran denburger Poort te bereiken. Al voor middernacht waren mensen via touwen en het staketsel van het videoscherm naar de zegekar op het eeuwenoude monu ment geklommen. Meerdere malen was via luidsprekers opgeroepen om vanwege het ge vaar de poort te verlaten. Er werden echter geen daadwerkelijke maatregelen genomen om de uitgelaten men sen van de poort af te halen en anderen te ver hinderen er naartoe te gaan. "Éénmaal in mijn leven wil ik daar boven zijn", zei een jongen voordat hij zijn tocht naar de top be gon. In totaal kwamen 520 mensen op het dak. De slachtoffers van het ongeluk werden ge bracht naar ziekenhuizen in zowel Oost- als West-Berlijn. De reddingswerkers hadden de grootste moeite om hulp te bieden. Allereerst konden ze amper door de menigte heen ko men, en daarnaast werden ze in hun werk zaamheden gehinderd door lastige, dronken mensen. Momenteel liggen nog twintig mensen zwaargewond in het ziekenhuis, van wie nie mand meer in levensgevaar verkeert. De re gering heeft inmiddels een onderzoek gelast naar de oorzaak van het ongeval. De Oost duitse televisie, die het videoscherm had op gesteld, is intussen beschuldigd van tekortko mingen in de organisatie. Het nieuws van het ongeluk bedierf ach teraf het plezier dat honderdduizenden aan oud en nieuw bij de Brandenburger Poort be leefden. Voor het eerst sinds 28 jaar kon men daar zonder het tonen van paspoort of visum vrij tussen Oost- en West-Berlijn wandelen. Ook werd het grensgebied tussen beide stads delen tijdelijk toegankelijk, waardoor men sen met de schijnwerpers van de altijd zo ge vreesde grenspolitie konden spelen. Een enorme hoeveelheid vuurwerk werd afgestoken om het einde van de koude oorlog tussen Oost en West en de openstelling van de grens tussen Oost- en West-Duitsland te vie ren. Naar verhouding raakten daarbij weinig mensen gewond. In Westberlijnse ziekenhui zen moesten als gevolg van ongelukken met vuurwerk 23 mensen worden opgenomen. De ambulances reden ook af en aan om mensen weg te voeren die in de drukte onwel waren geworden of te veel hadden gedronken. Symbool Duizenden mensen gaan al een kijk je nemen bij de Brandenburger Poort, tot voor kort het symbool van de Duitse tweedeling en nu het te ken van de vrijheid. Het is voor hen heel bijzonder om onder de grote bogen door te lopen. Gedurende 28 jaar was het plein rond het 200 jaar oude monument hermetisch afge sloten. Wolfgang wijst op de plek tot waar hij als 15-jarig jochie nog mocht komen. Daarna niet meer. Er staat nu een levensgroot coca cola- blik met een lange rij mensen er voor. Tot nu toe was het niet moge lijk omdat 'kapitalistische drankje' in Oost-Duitsland te kopen. Wolfgang opent zijn eerste fles wijn. Dan steekt hij het plein over. Vlak voor de poort staat hij even stil, lijkt te weifelen maar loopt er dan lang zaam en wat plechtstatig onder door. "Voor mij is dit al voldoende voor een geslaagd oud en nieuw", zegt hij. Voor hem staat een bejaar echt paar verwonderd rond te kijken. "Ik ben arts geweest", zegt de vrouw, "in 1961 ben ik hier als laatste door heen gegaan. Was ik toen maar in het Westen gebleven. Dan had ik ook zeker meer verdiend. Maar wis ten wij dat het zo lang gesloten zou blijven". Haar man zegt: "Dat we dit nog mogen meemaken". Bij de Berlijnse Muur vlak achter de Brandenburger Poort wordt hard gewerkt. Tientallen mensen proberen met zware hamers en bei tels een stuk uit het solide beton te slaan: een aandenken aan de beëin diging van de koude oorlog tussen Oost en West. Honderden mensen staan op de muur. Wolfgang wordt omhooggetrokken. Hij glundert. Verward Het wordt een historische jaarwis seling in Berlijn. Voor het eerst kun nen Oostberlijners oud en nieuw vieren bij familie en vrienden in het kapitalistische westelijke stads deel. Vele westerlingen beseffen dat in Berlijn dit jaar een unieke ou dejaarsavond zal plaatsvinden. Elke hotelkamer is bezet. Via de West berlijnse radio is de bevolking op geroepen om toeristen onderdak te bieden. Max, de 62-jarige vader van Wolfgang, denkt oud en nieuw tra ditioneel thuis te vieren, samen met zijn vrouw die worst en aardappel salade heeft klaargemaakt. Zoals gebruikelijk zal hij op klokslag van twaalf weer zes doosjes licht vuur werk op tafel aansteken. Hoewel Max het niet zo duidelijk zegt, weet hij niet precies wat hij met deze avond aan moet. Hij voelt zich verward. Veertig jaar lang was de meubelmaker fanatiek lid van de SED, de Oostduitse communisti sche partij. Nog heeft Max zijn lid maatschap niet opgegeven, omdat hij anders zijn gezinsleven voor niets zou hebben verwaarloosd door zich in te zetten voor de partij: "Het was voor een goede zaak. Theoretisch klopte het allemaal. Nog steeds". Omstandig legt hij uit waarom hij in 1949 toetrad tot de partij. Max is er zeker van dat de partij positieve dingen tot stand heeft gebracht. "Het leven is beter geworden. Al leen de behoeften van de mensen zijn sneller toegenomen. Niet alles is hier slecht". Hij geeft toe zich door de staat bedrogen te voelen. "Ik heb nooit gedacht dat de privile ges van de partijleiding zo omvang rijk waren". Moeilijke tijd Zijn grootste verbittering en teleur stelling draagt hij al jaren met zich mee. Als gevolg van kwaadaardige roddel werd hem verweten niet zui ver in de communistische leer te zijn. Daarom mocht hij als werkne mer van de exportafdeling van de meubelfabriek alleen naar Oost bloklanden reizen en niet naar het Westen. Hij zegt zich nu pas bewust te worden van de innerlijke benauwd heid die hij kennelijk steeds heeft gehad. Hij wijst op de voorzichtig heid waarmee hij gesprekken voer de. Wolfgang vertelt later dat zijn vader zich uit angst voor verdere re- pressailles om meer redenen niet Een uniek volksfeest in beeld: vuurpijlen boven de Brandenburger Tor en duizenden Berlijners op de restanten van de Muur. (foto.EPA) Oude sentimenten herleven in Berlijn, waar de viering van oud en nieuw i Een ongeluk met een ineenstortende video-stallage legde een schaduw o vrij voelde. Zo vermeed Max alle contacten met zijn moeder die 28 jaar geleden naar het Westen uit week. "Toen hij haar bij toeval vijf jaar geleden in een dorpje zag aan komen, is hij omgedraaid. Nu is ze dood. Dat heeft hij nog niet ver werkt. Hij maakt een moeilijke tijd door". Als het aan Max ligt, wordt hij niet al te nadrukkelijk geconfron teerd met de nieuwe verworvenhe den. "Ik wil er de tijd voor nemen". Zijn vrouw en Wolfgang sleurden hem echter na de grensopenstelling mee naar West-Berlijn en tot zijn verrassing zegt zijn echtgenote plot seling nu ook niet thuis te willen blijven. "Ik heb een veel groter ge luksgevoel. Ik wil de straat op. Dit gebeurt maar één keer. Ik begrijp niet dat Max zich niet opgewonden voelt". Wolfgang, die al veel eerder tot de ontdekking kwam dat de partij niet deugde, maar uit angst voor zijn baan pas drie weken geleden er de finitief uitstapte, wil ook weer snel terug naar de Brandenburger Tor. Het is een soort koorts die hem er heen drijft. Om negen uur 's avonds is het plein volgestroomd. Op een groot videoscherm is een oudejaars- uitzending van de Oostduitse televi sie te zijn. Weinigen die er belang stelling voor hebben. Er wordt ge dronken en het vuurwerk knalt in hevige mate. Door de bogen van de poort wordt de polonaise gelopen. Er staan drie geüniformeerde grens wachten. Ze krijgen van vele kan ten de fles aangereikt. Eiko, een van hen, zegt dienst te hebben. Vorig jaar stond hij met oudjaar op dezelf de plek, alleen en zwaarbewapend. Nu heeft hij opdracht om het feest Eiko weet niet of hij mag drinken en wat er gebeurt als hij in uniform dronken wordt. "Ik zie wel", zegt hij nonchalant over iets wat hem de dag tevoren nog op een behoorlijke gevangenisstraf was komen te staan. Hij weet niet hoe hij zijn ge voel onder woorden moet brengen. Hij kan alleen grote ogen opzetten, de wangen bollen en de schouders ophalen. Zijn wens voor het nieuwe jaar is de hereniging van beide Duitslanden. Om elf uur gebeurt er al weer een wonder. Iemand is op de poort ge klommen en staat nu juichend op het beeld van de door vier paarden getrokken strijdwagen. Anderen volgen via touwen en de stelling van het videoscherm. Waarschuwingen van het gevaar van het klimmen op de reusachtige zegeboog worden genegeerd. Wahnsinnig Achter de poort kan inmiddels ie dereen vrij tussen Oost- en West- Berlijn heen en weer lopen. Voor het eerst is een paspoort met spe ciaal visum voor de oostkant niet nodig. Grenswachten staan handen te schudden. "Waarom zou het niet zo kunnen?", zegt een oudere bewa ker. "Ik voel me sehr wohl. Prosit, Neujahr". "Wahnsinnig", roept Wolfgang blij. Na twaalven verschaffen de Ber lijners zich ook toegang tot het grensgebied tussen Oost- en West- Berlijn. De grenspolitie die er eer der op de avond nog de wacht hield, is verdwenen. Vroeger lagen er mij nen om een vlucht naar het Westen te verhinderen. Tot de openstelling van de grens liepen er bloedhon den. Wolfgang zegt dat de grens wachten hier nog in 1989 vluchten de Oostduitsers hebben neerge schoten. Op de wachttorens wordt nu ge speeld met de felle schijnwerpers. Ineens is ook het dak van de bunker bereikbaar, waar Hitier zijn hoofd kwartier had en in 1945 zelfmoord pleegde. Een Westberlijner zegt dat zijn gedachten zijn bij zijn oom, een SS'er die hier tot het laatst toe tegen de Russen heeft gevochten. "Niet dat ik een nazi ben, maar het was toch familie". Wolfgang loopt geërgerd en wat vloekend weg: "Voor mij is dit een heel ander gedenkteken: de over winning op het fascisme. En nu hoor ik die kerel ineens over zijn oom. Niet te geloven". Halfdronken In het Kreiskulturamt, een jonge rencentrum, kan Wolfgang op nieuw zijn ogen niet geloven. Een halfdronken agent van de altijd zo verschikkelijk strenge politie danst als een bezetene met een meisje uit West-Berlijn. Hij probeert haar steeds te kussen. Even later wisse len ze adressen uit. "Ik zal hem West-Berlijn laten zien", vertelt ze, "vind je dat niet mooi?" De politieman zegt dat hij verder moet met zijn patrouille en drinkt vervolgens gretig uit een fles cog nac. Bij de deur slaat hij nog eens een glas wijn achterover. Dan loopt hij inderdaad zwaaiend weg, met zijn bontmuts scheef op het hoofd en een verbogen antenne op de por tofoon. Wolfgang kijkt hem verbijsterd na. Hij lacht. "Wat een avond... Het is niet te geloven. Ik kan alleen maar zeggen: dank u, meneer Gor batsjov". Hij steekt een halve fles wijn in de lucht, roept "Prosit" en neemt dan weer een stevige slok.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2